Hintasota ruokauppojen välillä

€--

Mielenkiintoista meille kuluttajille postiivinen että näinkin päin.
Kävin listaa läpi, kyllä vuositasolla näkyy kun muistaa huomioida ostaessa.

97

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8767643

      Kauhee kohu. Muut laskee osan hinnoista Lidlin tasolle.
      Mielenkiintoisempaa on nähdä miten Lidl vastaa.

      • niinpä.

        Kuulin uutisista että Lidlikin laskee hintojaan.


      • -$-

        Lidlin kauppoja on harvassa ei sinne kaempaa tule mentyä.


    • .Siilimuori

      Nii, kuitenkin ruokakaupoissa on asioitava kun ei eletä omavaraistaloudessa. Kun on pakko kuitenkin jotain syödä. Minä olen tähän asti ollut pää-asiassa ruokjaketju-uskollinen.

      • €--

        Tässäkin ketjussa vai, joo kyllä ruoka maistuu jos ostaa kallista hyvää maistuisi vielä paremmin, täytyy tyytyä tarjouksiin saa syödä reilummin.


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Tässäkin ketjussa vai, joo kyllä ruoka maistuu jos ostaa kallista hyvää maistuisi vielä paremmin, täytyy tyytyä tarjouksiin saa syödä reilummin.

        No en mainihe ketjua mutta siellä on tullut enimmäkseen käytyä. Normiruokaa, kallista/kalliimpaa harvemmin.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        No en mainihe ketjua mutta siellä on tullut enimmäkseen käytyä. Normiruokaa, kallista/kalliimpaa harvemmin.

        Minulla on lähellä kauppakeskus siitä saa kaikki tarvitsemansa, punasella merkityt tuotteet kelpaa, saattaa olla vielä monta myyntipäivää.


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Minulla on lähellä kauppakeskus siitä saa kaikki tarvitsemansa, punasella merkityt tuotteet kelpaa, saattaa olla vielä monta myyntipäivää.

        No ruokakaupan läheisyys kai minullakin ratkaisee. Täällä syrjemmässä kun asuu, ei ole varaa/halua lähteä autolla tarjousten perään, maksaa se bensakin ja vapaa-aika on kortilla. Lisäksi meillä on lähikauppa, josta saa sellaistakin tavaraa mitä ei suurimmistakaan marketeista löydy. Kerran viikossa ruokakaupassa viikon ostokset ja muutoin sitten lähikaupasta täydennystä.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        No ruokakaupan läheisyys kai minullakin ratkaisee. Täällä syrjemmässä kun asuu, ei ole varaa/halua lähteä autolla tarjousten perään, maksaa se bensakin ja vapaa-aika on kortilla. Lisäksi meillä on lähikauppa, josta saa sellaistakin tavaraa mitä ei suurimmistakaan marketeista löydy. Kerran viikossa ruokakaupassa viikon ostokset ja muutoin sitten lähikaupasta täydennystä.

        Tuli mieleen jälkikasvun käyminen mulla, olin valmistanut monemoista ruokaa joo mutta lapsenlapsi halusi välttämättä makaroonilaatikkoa ei muuta kun tekemään eikä muuta syönykkään no jäipä täksiviikoksi itelleen mitä syödä.


      • mimmimummi*
        €-- kirjoitti:

        Tuli mieleen jälkikasvun käyminen mulla, olin valmistanut monemoista ruokaa joo mutta lapsenlapsi halusi välttämättä makaroonilaatikkoa ei muuta kun tekemään eikä muuta syönykkään no jäipä täksiviikoksi itelleen mitä syödä.

        Tein myös lasta varten makaronilaatikkoa...kolmena päivänä itse söin sitä ....no hyvää se on...vaikka kaikkein parasta juuri uunista otettuna...mehevämpää..
        Jauheliha kuuluu myös noihin päivittäisruokien hinnan aleen...lapsiperheillekin hyvä juttu..


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Tuli mieleen jälkikasvun käyminen mulla, olin valmistanut monemoista ruokaa joo mutta lapsenlapsi halusi välttämättä makaroonilaatikkoa ei muuta kun tekemään eikä muuta syönykkään no jäipä täksiviikoksi itelleen mitä syödä.

        Nii. Sinä siellä hemmottelet lapsenlastas :). Oisitkos hennonut sanoa et meillä on nyt tarjolla tätä :)?

        Meillä kun 8-vuotias siskontyttö on yökylässä, käydään yhdessä kaupassa ja hän saa valita esimerkiksi jugurtit ja leivät, mistä tykkää. Ruoan yleensä kuitenkin teen sellaisen tavallisen peusruoan, jonka luulisin lapsellekin maittavan. Mutta pientä hemmottelua pitää olla kun saa meillä huomion vain itsellen kun kotioloissa joutuu jakamaan sen kahden villin veliviikarin kanssa.

        Itelle tuossa juuri haaveiin et alan keittämään porkkana-bataattikeittoa. Nam kuinka hyvvää ja edullistakin.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Nii. Sinä siellä hemmottelet lapsenlastas :). Oisitkos hennonut sanoa et meillä on nyt tarjolla tätä :)?

        Meillä kun 8-vuotias siskontyttö on yökylässä, käydään yhdessä kaupassa ja hän saa valita esimerkiksi jugurtit ja leivät, mistä tykkää. Ruoan yleensä kuitenkin teen sellaisen tavallisen peusruoan, jonka luulisin lapsellekin maittavan. Mutta pientä hemmottelua pitää olla kun saa meillä huomion vain itsellen kun kotioloissa joutuu jakamaan sen kahden villin veliviikarin kanssa.

        Itelle tuossa juuri haaveiin et alan keittämään porkkana-bataattikeittoa. Nam kuinka hyvvää ja edullistakin.

        Sanos muuta, vähän kismitti ei edes mustikkasoppa kelvannu pelkkää makaroonilaatikkoa ketsupilla, enskerran en muuta teekkään voi olla sitten ettei se taas kelpaa.


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Sanos muuta, vähän kismitti ei edes mustikkasoppa kelvannu pelkkää makaroonilaatikkoa ketsupilla, enskerran en muuta teekkään voi olla sitten ettei se taas kelpaa.

        Ymmärrän tuntees. Näit vaivaa ja sitten ei kelpaa. En halua moittia sinun lastasi, mutta kyllä lasten ruokailutottumukset lähtevät jo kotoa, viime kädessä päiväkodista ja koulusta. Kaikkia ruokia voi ainakin maistaa. Ja ei sun lapsenlapseskaan nälkään kuole ruoan äärelle vaikka vähän vähemmän söisikin silloin kun sinulla on kylässä.


    • ei vähempää vois kiinnostaa
      hintojen lasku tai nousu
      nauttii vaan ettei enää tarvi olla moisessa rumbassa mukana

      ainut vaikutus minkä asia muhun tekee
      on se että tuloksena on palvelun huonontuminen
      ja työpaikkojen menetys
      musta ei koskaan niin vanhaa tuukkaan
      etteikö mua koskettais se että ihmiset menettää työpaikkansa.

    • ei kaikille

      Suuret marketit laskevat hintojaan, mutta tuskin sama näkyy lähikaupoissa. He , joiden marketit ovat lähellä voittavat, mutta lähikauppojen varassa elävät joutuvat maksamaan edelleen kovempaa hintaa ruuasta. Niin se on ollut ja tulee olemaan.

      • pikkuhiljaa ne kaikki pienet lähikaupat
        katoo katukuvasta
        on vaan isoja marketteja
        vielä kun muutama ulkolainen hypermarketti
        rantautuu tänne suomeen
        niin ei oo enää suomalaisilla marketeilla
        minkäänlaisia mahdollisuuksia :)


      • Korppis*
        tiinainen kirjoitti:

        pikkuhiljaa ne kaikki pienet lähikaupat
        katoo katukuvasta
        on vaan isoja marketteja
        vielä kun muutama ulkolainen hypermarketti
        rantautuu tänne suomeen
        niin ei oo enää suomalaisilla marketeilla
        minkäänlaisia mahdollisuuksia :)

        Eikö ole kysy keskusliikkeiden ruokatavaroiden hinnan alentamisesta josta hyötyy myös kauppias?


      • Korppis* kirjoitti:

        Eikö ole kysy keskusliikkeiden ruokatavaroiden hinnan alentamisesta josta hyötyy myös kauppias?

        ei keskusliikkeillä semmoisia marginaaleja ole
        kyllä se on keskusliike joka häviää
        ja siinä samalla kauppias
        yyteet on vielä kesken ja tää on vasta
        alkua sille mitä on tulossa palvelualoilla.


      • Pirre*
        tiinainen kirjoitti:

        ei keskusliikkeillä semmoisia marginaaleja ole
        kyllä se on keskusliike joka häviää
        ja siinä samalla kauppias
        yyteet on vielä kesken ja tää on vasta
        alkua sille mitä on tulossa palvelualoilla.

        Tappiokseenhan se kauppias kuin keskusliikekin kauppaa tekee he, sitten kehutaan paranuneilla tuloksilla, melkoinen ristiriita mielestäni.


      • Pirre* kirjoitti:

        Tappiokseenhan se kauppias kuin keskusliikekin kauppaa tekee he, sitten kehutaan paranuneilla tuloksilla, melkoinen ristiriita mielestäni.

        ei oo mun ongelma
        en oo kauppias enkä töissä keskusliikkeessä :)


      • Pirre*
        tiinainen kirjoitti:

        ei oo mun ongelma
        en oo kauppias enkä töissä keskusliikkeessä :)

        En minä sinun ongelmista ole tietoinenkaan he, mutta näin jos yleisesti puhutaan esim. keskusliikkeiden pärjäämisestä, kummallisen huonosti niillä muka menee, puheissa sitten kerskutaan että tehtiin vuosisadan tulos taas.


      • Pirre* kirjoitti:

        En minä sinun ongelmista ole tietoinenkaan he, mutta näin jos yleisesti puhutaan esim. keskusliikkeiden pärjäämisestä, kummallisen huonosti niillä muka menee, puheissa sitten kerskutaan että tehtiin vuosisadan tulos taas.

        niinhän ne tekee
        ja nähdäkseni nimenomaan kauppiaiden kustannuksella
        no se siitä tän enempää en halua kommentoida asiaa
        en ole katkeroitunut entinen
        maailman menoa vaan ei voi muuttaa :)


      • Korppis*
        tiinainen kirjoitti:

        niinhän ne tekee
        ja nähdäkseni nimenomaan kauppiaiden kustannuksella
        no se siitä tän enempää en halua kommentoida asiaa
        en ole katkeroitunut entinen
        maailman menoa vaan ei voi muuttaa :)

        Tein kierroksen ja otin selvää mikä on muuttunut yhdessä yössä. Ei mikään. mekkala tyhjästä. Maidon hinta tuntuu laskeneen, mutta kun juon laktoositonta hinta sama kuin eilen, joten maidon halpeneminen ei meikäläisen ruokakuluja laske.

        Prisman paakarin leivät sika kalliita vieläkin. Olivat tosin tehneet Lidliä matkien kaukalorivin, jossa oli voisarvia, karjalanpiirakoita, lihapiirakoita. Prismasta ostoskoriini jäi reinbown tomaattisilliä sekä Reissumies paketti, joka
        maksoi 0,39 e.

        K-kaupasta ostin jauhelihaa ja pekonisiivuja K-merkkiä. 400g 1,99 e jauheliha ja pekonikuutio 140g 1,35 e.

        Perunat ostan harjattuna en pestynä siinä säästää jonkun sentin.

        Lidl oli taas edullisin. Putinin kermajuusto 3,99 paketti.Ulkolinen
        kurkku 1,59e /kg. Terttutomaatiti 2,49 e/kg. Laktoositon kuohukerma 2 dl0,78 e.

        Ostoskorini ei täyttynyt Espanjalaisen ostoskoriin verrattuna kuin puoleen käytin 30 ekua kaikkineen.

        Lidlin kassalla tapasin persujen kansanedustajan, jonka kanssa olimme yhtämieltä siitä, että viinit pitäisi saada kauppojen hyllylle. Lidlin kassa taas kertoi, että emme pääse Eurooppalaiselle hintatasolle, sillä meillä on palkkakustannukset aivan eri luokkaa kuin esim. Saksassa.

        I agree.


      • suosittelen.
        Korppis* kirjoitti:

        Tein kierroksen ja otin selvää mikä on muuttunut yhdessä yössä. Ei mikään. mekkala tyhjästä. Maidon hinta tuntuu laskeneen, mutta kun juon laktoositonta hinta sama kuin eilen, joten maidon halpeneminen ei meikäläisen ruokakuluja laske.

        Prisman paakarin leivät sika kalliita vieläkin. Olivat tosin tehneet Lidliä matkien kaukalorivin, jossa oli voisarvia, karjalanpiirakoita, lihapiirakoita. Prismasta ostoskoriini jäi reinbown tomaattisilliä sekä Reissumies paketti, joka
        maksoi 0,39 e.

        K-kaupasta ostin jauhelihaa ja pekonisiivuja K-merkkiä. 400g 1,99 e jauheliha ja pekonikuutio 140g 1,35 e.

        Perunat ostan harjattuna en pestynä siinä säästää jonkun sentin.

        Lidl oli taas edullisin. Putinin kermajuusto 3,99 paketti.Ulkolinen
        kurkku 1,59e /kg. Terttutomaatiti 2,49 e/kg. Laktoositon kuohukerma 2 dl0,78 e.

        Ostoskorini ei täyttynyt Espanjalaisen ostoskoriin verrattuna kuin puoleen käytin 30 ekua kaikkineen.

        Lidlin kassalla tapasin persujen kansanedustajan, jonka kanssa olimme yhtämieltä siitä, että viinit pitäisi saada kauppojen hyllylle. Lidlin kassa taas kertoi, että emme pääse Eurooppalaiselle hintatasolle, sillä meillä on palkkakustannukset aivan eri luokkaa kuin esim. Saksassa.

        I agree.

        Lidlin kappa muistuttaa parakkia tai navettaa lehmät taka huoneessa, toista on isot kaupat siellä voi huokaista kaviossa ja jutella tuttujen kanssa niin jää mukava maku


      • Korppis*
        suosittelen. kirjoitti:

        Lidlin kappa muistuttaa parakkia tai navettaa lehmät taka huoneessa, toista on isot kaupat siellä voi huokaista kaviossa ja jutella tuttujen kanssa niin jää mukava maku

        Istua kahviossa ja jutella tuttujen kanssa.

        Kahvin juojiin ja jutustelijoihin kaatuivat aikoinaan tanssiravintolatkin.


      • ei ymmärtää
        Korppis* kirjoitti:

        Istua kahviossa ja jutella tuttujen kanssa.

        Kahvin juojiin ja jutustelijoihin kaatuivat aikoinaan tanssiravintolatkin.

        Tarkoitatko ettei sinne marketin kahvilaan olisi syytä mennä ettei se pulju menisi nurin. Perin outoa logiikkaa. Käsittääkseni ne kahviot on perustettu ihan kahveenryystäjiä varten.


    • ent. siivoojaparka

      Minkä kustannuksella se sitten tapahtuu? Henkilökunnan, tuottajien... Ei kai mikään firma omaksi tappiokseen pudota hintoja?

      • niinettä

        Erilaisista kuluista säästäen, kertoi eilen eräs johtaja.


      • niinettä kirjoitti:

        Erilaisista kuluista säästäen, kertoi eilen eräs johtaja.

        kyllä ne kulut on niin minimoitu
        viimeisten vuosien aikana
        ettei enää ole mahdollisuus säästää
        kun henkilökuntakuluista
        vähemmän koko aikaisia
        ja enemmän osa aikaisia

        suomalaiset opiskelee lähihoitajiksi
        ja ulkolaiset tekee työt
        ikävä kyllä tähän ollaan menossa.


      • ent, siivoojaparka
        tiinainen kirjoitti:

        kyllä ne kulut on niin minimoitu
        viimeisten vuosien aikana
        ettei enää ole mahdollisuus säästää
        kun henkilökuntakuluista
        vähemmän koko aikaisia
        ja enemmän osa aikaisia

        suomalaiset opiskelee lähihoitajiksi
        ja ulkolaiset tekee työt
        ikävä kyllä tähän ollaan menossa.

        Näin minäkin sen näen omasta kokemuksesta siivousalalla, että pienimmät siinä joutuu puristuksiin kämmenten väliin, kun isot vääntää kättä keskenään.


      • Korppis*
        ent, siivoojaparka kirjoitti:

        Näin minäkin sen näen omasta kokemuksesta siivousalalla, että pienimmät siinä joutuu puristuksiin kämmenten väliin, kun isot vääntää kättä keskenään.

        Taloyhtiössämme oli aikaisemmin jokaisessa kerroksessa joku osakas jolla oli yleisavain. Uuden hallituksen innokkaat touhuajat keräsivät avaimet Kirjanpitoatoimiston kassaholviin. Jos menet parvekkeelle mattoja kopistelemaan ja ovi lukkiintuu niin.....voi vit...

        Ilmoitustaululle ilmestyi oitis uusi ovien avaushinnasto. Oven avaus arkipäivisin 30 euroa. Muina aikoina 50 euroa. Huoltofirma siis siivous ja pihanhoitoyhtiö nosti heti ovien avaus maksut lähes kaksinkertaisiksi.

        Jostain kai siivousfirmojenkin pitää katetta nyhtää.


    • keskariako

      Eipä tuossa listassa ollut mitään, joka mun ruokakassini hintaa alentaisi.

      • ei minunkaan

        keskarikin

        Ja pizzat, limut ym, joita en koskaan osta. Kahvi on sitä vastoin kallistunut, mutta juon vain aamuisin pari kupillista. No, maito tietenkin, mutta käytän sitä vain kahviini.


    • Kaupunkilainen

      Hintakilpailu tekee hyvää Suomen keskittyneille päivittäistavaramarkkinoille. Ennen asuin paikassa, josta oli kävelymatka seitsemään ruokakauppaan, joten olisin voinut helposti valita kaupan hinnan perusteella. Nykyisin kohtuullisen kävelymatkan päässä on vain yksi kauppa, joten valinnanvaraa ei paljon ole. Joskus kävelen kauemmas kauppaan ihan kuntoilumielessä, mutta autoa en ruokaostoksiin käytä.

    • Olen aina sanonut etten niin paljon jaksa syödäkään, etten pystyisi haluamiani ruokatarpeita ostamaan.
      Jo sillä rahalla mikä säästyy kun en tupakoi enkä ryyppää, hankin melkoisen määrän vuoden ruokia.

      • .Siilimuori

        Samsa juttu minulla Anceli. Kun en juo enkä polta enkä käykkään juurikaan muualla kuin töissä ja pienellä maakuntamatkoilla, satsaan nekin rahat hyvään ruokaan. Siis mieleiseeni ruokaan joka ei ole samaa kuin kallis gurmee joka päivä.


      • .Siilimuori kirjoitti:

        Samsa juttu minulla Anceli. Kun en juo enkä polta enkä käykkään juurikaan muualla kuin töissä ja pienellä maakuntamatkoilla, satsaan nekin rahat hyvään ruokaan. Siis mieleiseeni ruokaan joka ei ole samaa kuin kallis gurmee joka päivä.

        Tavallista kotiruokaa meillä syödään, ihan itse valmistettua. Perunat saadaan omasta pellosta ja talvella kellarista.
        Marjoja pensaista ja metsästä.

        Vähän matkustan minäkin, muutamia kertoja vuodessa Helsinkiin ja ehkä syksyisin ruskaretkelle Lappiin.

        Voi mokoma, mehän ollaan tosi vaatimattomia ja kunnollisia naisia.


      • .Siilimuori
        Anceli kirjoitti:

        Tavallista kotiruokaa meillä syödään, ihan itse valmistettua. Perunat saadaan omasta pellosta ja talvella kellarista.
        Marjoja pensaista ja metsästä.

        Vähän matkustan minäkin, muutamia kertoja vuodessa Helsinkiin ja ehkä syksyisin ruskaretkelle Lappiin.

        Voi mokoma, mehän ollaan tosi vaatimattomia ja kunnollisia naisia.

        Nii, kyllähän se kunnollisuuksin aikaa myöten tässä kirjoitellessa paljastuu :).


      • Korppis*
        Anceli kirjoitti:

        Tavallista kotiruokaa meillä syödään, ihan itse valmistettua. Perunat saadaan omasta pellosta ja talvella kellarista.
        Marjoja pensaista ja metsästä.

        Vähän matkustan minäkin, muutamia kertoja vuodessa Helsinkiin ja ehkä syksyisin ruskaretkelle Lappiin.

        Voi mokoma, mehän ollaan tosi vaatimattomia ja kunnollisia naisia.

        Anceli@ Uskon, että kaikilla palstalaisilla ei ole maalaistaloa ja omavaraista pottutuotantoa tai marjapensaita ei liioin maakellaria.

        On minulla tosin musta- ja punaviinimarjapensaita mökillä joista marjoista teen kotiviiniä. Siis halpaa "viinaa" on läpi vuoden omasta takaa. Tupakka en polta. Matkustelen tosin, mutta uskon Lapin viikon pituisen ruskareissun kohtuuhintaisessa Hotellissa tulevan samoihin lukemiin kuin matkakulut Hollantiin. Hollannissahan me asumme omassa asunnossa.

        Lentolippu edestakaisin Korvesta Amsterdamiin maksaa 340e per/hlö. Onhan siellä tietenkin ostettava ruoat, mutta ostoskori on hieman hintaystävällisempi kuin täällä kotomaassa.


      • en ennee
        Korppis* kirjoitti:

        Anceli@ Uskon, että kaikilla palstalaisilla ei ole maalaistaloa ja omavaraista pottutuotantoa tai marjapensaita ei liioin maakellaria.

        On minulla tosin musta- ja punaviinimarjapensaita mökillä joista marjoista teen kotiviiniä. Siis halpaa "viinaa" on läpi vuoden omasta takaa. Tupakka en polta. Matkustelen tosin, mutta uskon Lapin viikon pituisen ruskareissun kohtuuhintaisessa Hotellissa tulevan samoihin lukemiin kuin matkakulut Hollantiin. Hollannissahan me asumme omassa asunnossa.

        Lentolippu edestakaisin Korvesta Amsterdamiin maksaa 340e per/hlö. Onhan siellä tietenkin ostettava ruoat, mutta ostoskori on hieman hintaystävällisempi kuin täällä kotomaassa.

        Onko sulla viinapannu, mullakin oli joskus tiputtelin korpin kyyneleitä (pontikkaa)


      • Korppis* kirjoitti:

        Anceli@ Uskon, että kaikilla palstalaisilla ei ole maalaistaloa ja omavaraista pottutuotantoa tai marjapensaita ei liioin maakellaria.

        On minulla tosin musta- ja punaviinimarjapensaita mökillä joista marjoista teen kotiviiniä. Siis halpaa "viinaa" on läpi vuoden omasta takaa. Tupakka en polta. Matkustelen tosin, mutta uskon Lapin viikon pituisen ruskareissun kohtuuhintaisessa Hotellissa tulevan samoihin lukemiin kuin matkakulut Hollantiin. Hollannissahan me asumme omassa asunnossa.

        Lentolippu edestakaisin Korvesta Amsterdamiin maksaa 340e per/hlö. Onhan siellä tietenkin ostettava ruoat, mutta ostoskori on hieman hintaystävällisempi kuin täällä kotomaassa.

        Korppis*, tietenkään kaikilla ei ole pottumaata, , ei kasvimaata, ei marjapuskia eikä omppupuita.
        Ei meilläkään maakellaria ole, ihan tavallinen kellari tuolla alakerrassa.
        Oman perheen kuluja tuossa vaan mietinkin.

        Vähän kalliimpi oli viime syksyn ruskaretki Ylläkselle, vajaa 400 euroa, siihen kuului matka, majoitus hotellissa, aamupala, päivällinen ja retkiä.
        Mieluummin menen Lappiin kuin Hollantiin, aivan ihanaa kun saadaan valita minne mennään ja milloin.
        Ensi syksynä olisi ruskaretki Saariselälle.


      • Korppis*
        en ennee kirjoitti:

        Onko sulla viinapannu, mullakin oli joskus tiputtelin korpin kyyneleitä (pontikkaa)

        Sana viina oli suluissa ; ) Katsos kun rouvat jutustelivat, että eivät juo viinaa, en tosin minäkään, mutta viinistä tykkään etenkin punaviinistä.

        Alkoholijuomaksi kutsutaan juomia, joissa on 2,8 % tilavuusprosenttia alkoholia.


        Alkoholien tilavuusprosentti kertoo onko kyse miedoita alkoholijuomista
        (enintään 22%). Väkevistä alkoholijuomista eli viinoista puhutaan kun tilavuusprosentti on enenpi kuin 22 %.

        Omatekoisen viinini alkoholin tilavuusprosentti on noin 10 %.


      • Korppis*
        Anceli kirjoitti:

        Korppis*, tietenkään kaikilla ei ole pottumaata, , ei kasvimaata, ei marjapuskia eikä omppupuita.
        Ei meilläkään maakellaria ole, ihan tavallinen kellari tuolla alakerrassa.
        Oman perheen kuluja tuossa vaan mietinkin.

        Vähän kalliimpi oli viime syksyn ruskaretki Ylläkselle, vajaa 400 euroa, siihen kuului matka, majoitus hotellissa, aamupala, päivällinen ja retkiä.
        Mieluummin menen Lappiin kuin Hollantiin, aivan ihanaa kun saadaan valita minne mennään ja milloin.
        Ensi syksynä olisi ruskaretki Saariselälle.

        Olen ollut Ruskaretkellä Ylläksellä. Tykkäsin, minulla on laaja-alainen matkustusmaku tykkään matkustaa sekä kotimaassa että ulkomailla. En tosin koskaan sano, että mieluummin menen sinne kuin tänne jos en ole koskaan sinne matkustanut.


      • Korppis* kirjoitti:

        Olen ollut Ruskaretkellä Ylläksellä. Tykkäsin, minulla on laaja-alainen matkustusmaku tykkään matkustaa sekä kotimaassa että ulkomailla. En tosin koskaan sano, että mieluummin menen sinne kuin tänne jos en ole koskaan sinne matkustanut.

        No korjaan, että tällä hetkellä menen mieluummin Lappiin, eihän sitä tiedä milloin tilanne muuttuu.
        Ai että on mukavaa, kun me ihmiset ollaan niin erilaisia, kauhea ruuhka Hollannissakin mikäli kaikki sinne ryykäisivät.
        Joku tykkää jopa Thaimaastakin.


      • Korppis*
        Anceli kirjoitti:

        No korjaan, että tällä hetkellä menen mieluummin Lappiin, eihän sitä tiedä milloin tilanne muuttuu.
        Ai että on mukavaa, kun me ihmiset ollaan niin erilaisia, kauhea ruuhka Hollannissakin mikäli kaikki sinne ryykäisivät.
        Joku tykkää jopa Thaimaastakin.

        Petzen hollantilainen lapsenlapsi vaimoineen matkusti Petzen lapsenlapsenlapsen kanssa Thaimaahan. Heitä oli sielllä vaimon iso suku vastassa. Suvun ylenpalttisessa täyshoidossa nuoripari ja pikkuinen viettävät kuukauden palatakseen takaisin Hollantiin.

        Jotku matkustavat jopa synnyinmaahansa Thaimaahan. On se ihme.


      • Korppis* kirjoitti:

        Petzen hollantilainen lapsenlapsi vaimoineen matkusti Petzen lapsenlapsenlapsen kanssa Thaimaahan. Heitä oli sielllä vaimon iso suku vastassa. Suvun ylenpalttisessa täyshoidossa nuoripari ja pikkuinen viettävät kuukauden palatakseen takaisin Hollantiin.

        Jotku matkustavat jopa synnyinmaahansa Thaimaahan. On se ihme.

        Ei ole mielestäni mikään ihme jos synnyinmaahansa matkustaa pitemmäksikin aikaa.
        Eräs tuttavapariskunta vietti Thaimaassa neljä kuukautta, ihan vaan Suomen talvea paossa.
        Itse en pidä liian kuumasta ja kosteasta ilmastosta, sitä paitsi Thaimaassa on 30 käärmelajia, niistä 26 on myrkyllisiä.
        Tietysti jos ei viidakkoon ja pusikoihin mene, on paremmassa turvassa.


      • Korppis*
        Anceli kirjoitti:

        Ei ole mielestäni mikään ihme jos synnyinmaahansa matkustaa pitemmäksikin aikaa.
        Eräs tuttavapariskunta vietti Thaimaassa neljä kuukautta, ihan vaan Suomen talvea paossa.
        Itse en pidä liian kuumasta ja kosteasta ilmastosta, sitä paitsi Thaimaassa on 30 käärmelajia, niistä 26 on myrkyllisiä.
        Tietysti jos ei viidakkoon ja pusikoihin mene, on paremmassa turvassa.

        Tuli muuten mieleen Anceli, että voisit koska toimit myös omaishoitajana anoa Solarium lomia. Tarjonta käsittää mm.ruskaretkiä Lappiin täyshoidolla ja ohjelmatarjonnalla eikä maksa kuin 1/3 osan normaalihinnasta.

        Kun lopetin yritykseni, anoin ja sain matkan.


      • Korppis* kirjoitti:

        Tuli muuten mieleen Anceli, että voisit koska toimit myös omaishoitajana anoa Solarium lomia. Tarjonta käsittää mm.ruskaretkiä Lappiin täyshoidolla ja ohjelmatarjonnalla eikä maksa kuin 1/3 osan normaalihinnasta.

        Kun lopetin yritykseni, anoin ja sain matkan.

        Tiedän kyllä noista järjestöjen lomista, joku aika sitten sain Omaishoitajien lomat ja kuntoutuskurssit lehden, jossa on kerrottu kaikki mahdollinen.
        Kirjoitin joku aika sitten täälläkin marraskuisesta Ylläksen Tuikkivat tähdet-lomajaksosta, hinta vain satasen, matkat pitää järjestää itse. Sen loman järjestää Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry.
        Onhan lomajaksoja lähempänäkin mm. Punkaharjulla, samalla voisin käväistä sukulaisia tapaamassa. Jos vaikka Juho olisi vanhempiensa luona käymässä, kyydittäisi minua ralliautollaan.


      • Pirre*

        Ai mikä kauppa ei käy?, kyllä ihmiset syö edelleenkin ja joka päivä monta kertaa, ei ruoan myynti häviä mihinkään.


      • Pirre* kirjoitti:

        Ai mikä kauppa ei käy?, kyllä ihmiset syö edelleenkin ja joka päivä monta kertaa, ei ruoan myynti häviä mihinkään.

        "Pirre*"

        Googlaa sanat: Deflaatio, Roskaruoka.

        H.


      • Pirre*
        hunksz kirjoitti:

        "Pirre*"

        Googlaa sanat: Deflaatio, Roskaruoka.

        H.

        Höps, ei kaikki siirry roskaruokaan, ja etenkin kun hinnat laskevat on varaakin ostaa terveellisempiä ruokatarvikkeita.


      • Pirre* kirjoitti:

        Höps, ei kaikki siirry roskaruokaan, ja etenkin kun hinnat laskevat on varaakin ostaa terveellisempiä ruokatarvikkeita.

        "Pirre*"

        Googlaa sitten roskaväki :)

        Jos pois-heitettävien ruokien hinta halpenee samassa suhteessa, alkaa kauppa
        kuljettamaan niitä nuoriso-kommuunien koti-oville.
        Hursti joutuu työttömäksi.
        Kuljetus-rekat muodostavat jonot.

        H.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Höps, ei kaikki siirry roskaruokaan, ja etenkin kun hinnat laskevat on varaakin ostaa terveellisempiä ruokatarvikkeita.

        P.s. en googleta, mutta deflaatio pelko ei mielestäni kosketa elintarvikekauppaa, ei siinä voi jäädä odottamaan että hinnat laskevat vieläkin enemmän, sekun on syötävä joka päivä.


      • Pirre* kirjoitti:

        P.s. en googleta, mutta deflaatio pelko ei mielestäni kosketa elintarvikekauppaa, ei siinä voi jäädä odottamaan että hinnat laskevat vieläkin enemmän, sekun on syötävä joka päivä.

        "Pirre*"

        Hyvin kommentoitu.
        Taisin ottaa liian laaja-alaisesti.

        Katsotaan, sanoi räätäli repäisy-possusta.

        H.


    • mimmimummi*

      Mitä....mitä.. Ruuan hinnan korkeudesta on valitettu pitkään...ja nyt ollaan sitten välinpitämättömiä....että ei sen niin väliä..
      Tuo ruokakorin 500 euron lasku on kyllä teoriassa ehkä noin....mutta onko käytännössä.... SOK kertoi esim. neljähenkinen perhe säästää vuodessa 2000euroa nyt....näillä hinnoilla....kun aiemmin on laskettu 2500per nuppi vuodessa ruokaan..

    • Pirre*

      Meijjän seudun pää äänenkannattajassamme Karjalaisessa, oli osuva Jarin pilapiirros tähänkin aiheeseen, siinä k -ryhmä ja S -ryhmä laskivat mäkeä käskäissä päin puuta, joka oli nimetty Lidliksi, hyvää se kilpailu tekee, nämä kaksi ryhmittymää ovat saaneet hinnoitella kilpaa hintojaan ylöspäin.

      Meikäläisen ruokamenoissa nämä hintojen alennukset ei paljoa vie suuntaan tai toiseen, mutta ajttelenkin lapsiperheitä, siellä se tarkoittaa parempilaatuista ruokaa ja enemmän ruokaa, toivottavasti ruokaa ei kaljaa.

      • €--

        Se mistä ja miten laitat ruuan silleen saat ruoka-annoksen hinnan kohtuullisesti, lisukkeet nostaa äkkiä hintaa.


    • matkakuu

      Minä siirryin puoli vuotta sitten Lidlin asiakkaaksi ja nyt olen huhtikuussa lähdössä keski- eurooppaan niillä rahoilla, jotka olen ruoan hinnassa säästänyt, vaikka elän yhden hengen taloudessa. Niin, en koskaan ole ruokamenoissa pihistellyt ja syön terveellisesti ja monipuolisesti.

      • ent. siivoojaparka

        Miten noin lyhyellä kommentilla pystyykin puhumaan noin itseään vastaan. Pitää harjoitella minunkin.


      • etkö ymmärrä?
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Miten noin lyhyellä kommentilla pystyykin puhumaan noin itseään vastaan. Pitää harjoitella minunkin.

        Ei tuo mitään itseään vastaan puhumista ole. Ymmärsin kirjoituksen niin, että samat ruokaostokset, eri kauppa ja siitä tuleva säästö.


    • Aikoinaan kun viinan hintaa pudotettiin mukavasti, olin mukana keskusteluissa
      todeten:
      Mitä halvempi viina, sitä enemmän ja parempaa ruokaa lapsille, sekä tasa-
      arvoisemmat lelut.
      Viinaa ei voi juoda määräänsä enempää,

      Ideaani ei nostettu missään esiin.
      Valtion tulot katsottiin tärkeimmiksi.
      Edelleenkin, hintoja pidetään korkealla verottaen, epä-hurskaasti perustellen.

      Tavallaan kuin tekisi ulko-maan-matkan toisten maksamilla veroilla.
      Maahan, minne veromme ovat menneet.

      H.

    • puotipuksu

      Jo on tukkureiden viimeinkin aika tinkiä hieman omasta siivustaan, siivusta joka on ketjun muhkein. Aikanaan oli tukkuliike joka palveli kauppiaita, siinä vaan pääsi käymään niin että rengistä tuli isäntä ja isännistä renkiä. Pitkään on jo entinen renki sanellut mitä ns. "kauppiaat" voivat tehdä ja mitä saavat myydä. Markkinointirahat maksetaan myös tuotteista mitkä eivät mitenkään kulje tukkurin kautta, ei edes laskutus. Mafia kahteen suuntaan riistää tavarantoimittajia ja "kauppiaita". Nyt ollaan sitten niin jaloja kun annetaan muka suuria alennuksia asiakkaille, todellisuudessa vaan osan tuotteiden osalta siirrytään hintoihin jotka ovat tolkullisia tänä päivänä, sokeat tuotteet jäävät edelleen riistohinnoille.

      Hyvää tekisi saada tänne vielä muutama Lidlin kaltainen ketju, kilpailu muuttuisi oikeaksi kilpailuksi.

    • äijä.

      - käytetty ilmaisu "hintasota", on kyl hassua yli-ilmaisua mitä nykyään on paljon käytössä mediassakin, pitää kai käyttää äärimmäisen kovia ilmaisuja, et saa huomiota asialleen..ja telkkaris olen huomannut olleen kuorosotia, kokkisotia ja mitä vielä?...sota nimitys sa kumman piirteen...ja toisaalta oikeata sotaa on taas kautta aikojen kaunisteltu tyyliin; "kaatui taistelussa"....vaikka pommi repi kappaleiksi....

    • Osuuskaupan aasit

      Kukaan ei ajattele miten paljon tässä on vedätetty asiakasta, tuottajaa, valmistajaa, duunaria jne, kun noin vain on yllättäen varaa pudottaa hintaa kolmanneksen.

      Järkyttävästi on saatu bonuksista maksaa tähän asti.

      • popkornit

        No kun katsoo paljonko vaikkapa Keskon pääjohtajan palkka on kuukaudessa niin pitäähän siinä gotleri-pötköstö viimisen päälle hintaa repiä.


      • €--
        popkornit kirjoitti:

        No kun katsoo paljonko vaikkapa Keskon pääjohtajan palkka on kuukaudessa niin pitäähän siinä gotleri-pötköstö viimisen päälle hintaa repiä.

        Keskon hallitus valinnu pääjohtajan ja myöntänyt palkan, ei siitä tarvii olla kateellinen eikä sillä ole merkitystä mihinkään.


      • Pärjäile
        €-- kirjoitti:

        Keskon hallitus valinnu pääjohtajan ja myöntänyt palkan, ei siitä tarvii olla kateellinen eikä sillä ole merkitystä mihinkään.

        Ihanko totta? Empä arvannut sinua noin yksinkertaiseksi.


    • ...

      Mukavaahan se, jos jokin hinta laskee.

      Suomessa ollut paha tilanne, kaksi suurta keskusliikettä, Kesko ja SOK. Ihme, kukaan ei ole ikinä puhunut kartelleista.

      Lidl oli tarpeeksi vahva tunkemaan sekaan. Saksalaista kapitaalia, suomesta ei ois kilpailijaa saanut kasaan mitenkään. Ei Lidlkään kovin suuri oli, mutta kolmosena kuitenkin.

      Tästä päästiinkin sitten itse ruuan hintaan. Lidl ostaa halvalla ja myy kalliilla, eikös nerokas konsepti ? :DD Mutta koska se ostaa halvalla, se voi myydä halvalla verrattuna suomen "normaaleihin" hintoihin. Nämät kaksi keskusliikettä pakotetuja reagoimaan asiaan. Loppupeleissä, kuluttaja äänestää lompakollaan ja siinä jutussa Lidl on vahvempi.

      Suuri ongelma edessä- Lidl kilpailee jinnoilla ulkomaisten elintrpeiden turvin, halvat hinnat perustuvat just siihen. Kun nämät keskusliikkeet alkavat hintasotaan, niitten pitää ostaa halvemmalla. Oikeinkin kehno asia suomen maanviljelylle, elintarviketeollisuudelle jne. Se voi olla "äidin tekemien" einesten tehtailla edessä yt-neuvottelut.Ja monessa muussa firmassa- Paha asia kaikkinensa.

      Nyt menossa hetkellinen energiakupla. Energian hinta vaikuttaa suoraan makkaran kilohintaan. Siis kupla on öljyn alihinnoittelu, se on liian halpaa nyt.

      Ka on asiassa monia muitakin piirteitä, mitä ei jaksa nyt kirjoittaa. Verot, bkt jne. Jos joku luki tämän, ehkä miettii, onko se alihinnoiteltu ruoka loppupeleissä hyvä aisa kokonaisuutena. Oletetttavasti pityää jatkossa leikata loispummien eläkkeitä, lapsilisiä jne, että ns "ale" saadaan maksetuksi.

      =DW=

      • €--

        Siitä vasta haloo syntyisi jos etuuksia leikataan, jo nyt narisivat kun ei nostettu eläkkeitä


      • ...
        €-- kirjoitti:

        Siitä vasta haloo syntyisi jos etuuksia leikataan, jo nyt narisivat kun ei nostettu eläkkeitä

        Pakko jokatapauksessa, ei ruoka ale helpota asiaa ollenkaan, päinvastoin.

        Maataloustukiin jne tarvitaan oletettavasti aikanaan todella paljon lisää rahaa, mistä se otetaan ? Tämä "ale" on käytännössä ja loppupeleissä vero asia. Johan se jokainen tajuaa senkin, kun ruuan hintaa lasketaan, valtion verotulot vähenevät. Pitääpi sitten nostella ruuan välillistä ja suoraa verotusta menetysten peittämiseksi jne.

        Ei ole ilmaisia lounaita.

        Nämä ruuan kuluttajahinnoista innoissaan hihkuvat hihkuvat tajuamattaan siitä, että ruuan tuonti suomeen tulee lisääntymään, maanviljelyselinkeino vaarassa, omavaraisuus varassa jne. Jakun energian hinta aikanaan taas nousee, PAM.

        =DW=


      • eppu2
        ... kirjoitti:

        Pakko jokatapauksessa, ei ruoka ale helpota asiaa ollenkaan, päinvastoin.

        Maataloustukiin jne tarvitaan oletettavasti aikanaan todella paljon lisää rahaa, mistä se otetaan ? Tämä "ale" on käytännössä ja loppupeleissä vero asia. Johan se jokainen tajuaa senkin, kun ruuan hintaa lasketaan, valtion verotulot vähenevät. Pitääpi sitten nostella ruuan välillistä ja suoraa verotusta menetysten peittämiseksi jne.

        Ei ole ilmaisia lounaita.

        Nämä ruuan kuluttajahinnoista innoissaan hihkuvat hihkuvat tajuamattaan siitä, että ruuan tuonti suomeen tulee lisääntymään, maanviljelyselinkeino vaarassa, omavaraisuus varassa jne. Jakun energian hinta aikanaan taas nousee, PAM.

        =DW=

        Maataloustuki voidaan poistaa, jos kuluttajat maksavat maataloustuotteista niiden oikean hinnan, joka myös ohjattaisiin tuottajan pussiin.
        Niin yksinkertaista se on.


      • mietin vaan
        eppu2 kirjoitti:

        Maataloustuki voidaan poistaa, jos kuluttajat maksavat maataloustuotteista niiden oikean hinnan, joka myös ohjattaisiin tuottajan pussiin.
        Niin yksinkertaista se on.

        Ja mikä taho määrittäisi sen tuotteen oikean hinnan?


      • ...
        eppu2 kirjoitti:

        Maataloustuki voidaan poistaa, jos kuluttajat maksavat maataloustuotteista niiden oikean hinnan, joka myös ohjattaisiin tuottajan pussiin.
        Niin yksinkertaista se on.

        Jepjep

        Meitsikin usein maininnut, ei muuta kuin kaikki tukiaset pois ja pottupussiin oikea hinta. Tietenkin mahdoton toteuttaa käytännössä. Aivan liian suuri koneisto purettavaksi. Mutta ois hiton hayska nähdä ihmisten ilmeet kaupoissa :D

        Maataloustukiaiset mun mielestä piilotettua sosiaalitukea.

        =DW=


      • eppu2
        mietin vaan kirjoitti:

        Ja mikä taho määrittäisi sen tuotteen oikean hinnan?

        Tuottajan kannalta se on kulujen peitto ja kohtuullinen työpalkka.
        Välistäjävetäjät ne eniten tienaa, vaikka eivät sitä tunnusta.


      • Pirre*
        ... kirjoitti:

        Jepjep

        Meitsikin usein maininnut, ei muuta kuin kaikki tukiaset pois ja pottupussiin oikea hinta. Tietenkin mahdoton toteuttaa käytännössä. Aivan liian suuri koneisto purettavaksi. Mutta ois hiton hayska nähdä ihmisten ilmeet kaupoissa :D

        Maataloustukiaiset mun mielestä piilotettua sosiaalitukea.

        =DW=

        Jos maataloustukiaisia ei olisi, meillä ei olisi varaa ostaa kotimaisia pottuja, eikä muitakaan kotimaisia maataloustuotteita, en tiedä olisiko parempi tukiaiset lakkauttaa ja siirtyä kokonaan muualla, esim. kiinan puhtaassa maaperässä hmmm, tuotettuja tuotteita yhä enenevässä määrin...

        Entä jos jostakin syystä lakkaisivat kaikki ulkomaisten ruoka aineitten kuljetusmahdollisuudet, sitten oltaisiin kuusessa.


      • ...
        Pirre* kirjoitti:

        Jos maataloustukiaisia ei olisi, meillä ei olisi varaa ostaa kotimaisia pottuja, eikä muitakaan kotimaisia maataloustuotteita, en tiedä olisiko parempi tukiaiset lakkauttaa ja siirtyä kokonaan muualla, esim. kiinan puhtaassa maaperässä hmmm, tuotettuja tuotteita yhä enenevässä määrin...

        Entä jos jostakin syystä lakkaisivat kaikki ulkomaisten ruoka aineitten kuljetusmahdollisuudet, sitten oltaisiin kuusessa.

        Jeh

        Kirjoitin pikkasen alemmas aiheesta- Se ois melkoinen härdelli, jos tukijaiset poistetaan. Energian hintakin astuu rajummin kuvioihin ja ties mitä ihme seuraamuksia.

        Mutta ihan periaatteessa, nykysysteemi on mätä. Tottakai mukava syödä 0.69 euron lnkkimakkaraa, mutta miten hitossa saat tehtyä makkaran myyntiin tolla hinnalla, että kaikki osapuolet saavat elantonsa sen tekemisestä?

        =DW=


    • mulle kelpaa

      Hieno asia jos vähävaraiset samalla rahalla saavat ostettua hieman laadukkaampaa ruokaa. Halpa hiilarimössö lihottaa, ja se taas tulee terveydenhuollon kautta todella kalliiksi yhteiskunnalle. Hinta-ale saisi kohdistua vihanneksiin ja kotimaisiin tuotteisiin.

      • justiisa joo

        kaljaa, limonadia reissumiestä ja oltermannia maito ja jugurtti, siinä ne alennusruuat


    • ...
      • se siitä

        Suurin uhka tulevaisuudessa on työttömyys sitä kautta heijastuu suureen osaan kansaa on köyhiä ja osa tietysti rikkaita.
        On esiintynyt lukuja 75% työttömiä ihmistyövoimaa ei tarvittaisi teknologia myötä.


      • ...
        se siitä kirjoitti:

        Suurin uhka tulevaisuudessa on työttömyys sitä kautta heijastuu suureen osaan kansaa on köyhiä ja osa tietysti rikkaita.
        On esiintynyt lukuja 75% työttömiä ihmistyövoimaa ei tarvittaisi teknologia myötä.

        Tavallaan noin.

        Teknologia tekee jatkuvasti enenpi töitä, mitä pitänyt aiemmin tehdä miestyövoimalla. Aikanaan keksivät moottorisahan ja vaikkapa kaivinkoneen. Nyt kehitellään robotteja ja keinoälyä.

        Siihenhän kaikilla on pyrkimys. Työttömyyteen. Kiekuvin esimerkki on tietenkin suuret loispummi-ikäluokat. Jotka on tehneet jotain liukuhuhnahommelia ikänsä kouluja käymättä ja haluaisivat kuitenkin olla muutaman kymmenen vuotta yhteiskunnan elätteinä tekemättä itse mitään. Siinä tavallaan teknologian jne kehitys viety huippuunsa jo, pummit elää, tekemättä mitään, muut tekee duunit niitten puolesta.

        Laaja filosofinen aihe sinällään, mutta simppeli totuushan se. Ihminen haluaisi vaan köllötellä ja joku muu hoitaa kaiken muun. Ja sinne suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä. On vaan yks ongelma, ihmisiä aivan liikaa. Jos jokaiselle kiinalaiselle hankitaan robottipölynimuri, mistä hitosta materiaalit ja sähkö käyttämiseen ?

        Ruoka loppuu ennemmin tai myöhemmin. Voipi olla, aikanaan tulee rajut sodat ravinnosta. Ihmislihasta.

        =DW=


      • niin kaikkiaan
        ... kirjoitti:

        Tavallaan noin.

        Teknologia tekee jatkuvasti enenpi töitä, mitä pitänyt aiemmin tehdä miestyövoimalla. Aikanaan keksivät moottorisahan ja vaikkapa kaivinkoneen. Nyt kehitellään robotteja ja keinoälyä.

        Siihenhän kaikilla on pyrkimys. Työttömyyteen. Kiekuvin esimerkki on tietenkin suuret loispummi-ikäluokat. Jotka on tehneet jotain liukuhuhnahommelia ikänsä kouluja käymättä ja haluaisivat kuitenkin olla muutaman kymmenen vuotta yhteiskunnan elätteinä tekemättä itse mitään. Siinä tavallaan teknologian jne kehitys viety huippuunsa jo, pummit elää, tekemättä mitään, muut tekee duunit niitten puolesta.

        Laaja filosofinen aihe sinällään, mutta simppeli totuushan se. Ihminen haluaisi vaan köllötellä ja joku muu hoitaa kaiken muun. Ja sinne suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä. On vaan yks ongelma, ihmisiä aivan liikaa. Jos jokaiselle kiinalaiselle hankitaan robottipölynimuri, mistä hitosta materiaalit ja sähkö käyttämiseen ?

        Ruoka loppuu ennemmin tai myöhemmin. Voipi olla, aikanaan tulee rajut sodat ravinnosta. Ihmislihasta.

        =DW=

        Joo silleen sano siirakki.


      • eppu2
        se siitä kirjoitti:

        Suurin uhka tulevaisuudessa on työttömyys sitä kautta heijastuu suureen osaan kansaa on köyhiä ja osa tietysti rikkaita.
        On esiintynyt lukuja 75% työttömiä ihmistyövoimaa ei tarvittaisi teknologia myötä.

        se siitä

        Työjärjestö ILOn mukaan 212miljoonaa ihmistä on työttömänä vuoteen 2019 mennessä.


      • €ero
        eppu2 kirjoitti:

        se siitä

        Työjärjestö ILOn mukaan 212miljoonaa ihmistä on työttömänä vuoteen 2019 mennessä.

        Se siitä oli kommettini, ei hyvältä näytä jälkikasvuja aatellen, miten ihmiset voi elää ollen joutena parhaassa työiässä se ihmetyttää.
        Elintaso tietysti laskee ja psyykkisesti ihminen tylsistyy eikä harrastuksia kukaan aina.


      • epämääräistä
        eppu2 kirjoitti:

        se siitä

        Työjärjestö ILOn mukaan 212miljoonaa ihmistä on työttömänä vuoteen 2019 mennessä.

        Mitäs ILO sanoo tämän hetken työttömien määrästä. Pitäs aina kertoa luku mihin verrata, niin osais edes vähän suhteuttaa asioita. Joo, toki työttömyys on lisääntymään päin joillakin aloilla....


      • ...
        eppu2 kirjoitti:

        se siitä

        Työjärjestö ILOn mukaan 212miljoonaa ihmistä on työttömänä vuoteen 2019 mennessä.

        Huvittava lukua.

        Siis milllä alueella on noin paljon työttömiä, mistä ihmismäärästä?

        Maaapallolla yli 7 miljardia ihmistä, prosentti siitä olisi todella pieni, jos muutama sata miljoonaa.

        =DW=


    • L - L

      Muilta osin kulutus vaihtelee mutta maito ja ruisleipä ovat päivittäisiä eväitä.

      Kulutan maitoa n. 1,5l/pv ja sen hinta on nyt 0,23€ alle tähänastisen.
      Pieni ero kertaantuu vuoden mittaan.
      Reissarin hinta on puolet aikaisemmasta. Samoin sipulit ja porkkanat. Saa nähdä pysyvätkö.
      Omppujen hinnan pysymiseen en usko. Eiköhän hinta vaihtele toimituserittäin.

      Muilta osin en ole vielä tarkistanut tilannetta mutta nuokin merkitsevät vuositasolla säästöä jolla teemme katamme yhdet Espanjan lennot kun jotain pientä tulee lisäksi.

      Peruslihat, sian fileet ja brotskun koivet ovat olleet tähänkin asti siedettävän hintaisia kunhan on seurannut tarjouksia.
      S ja K ovat alle 200m:n päässä. Lidlessä ja Prismassa käymme kun on muuta asiaa autolla.

      Ikävin puoli on tietyissä tuoretuotteissa. Eniten inhottaa jäävuorisalaatin hinta. Se on vakiotavaraa pöydässämme mutta hinta pysynee ylhäällä.
      Kala-aleakaan on turha odottaa.

      Dokaan kevytsiideriä joka tuskin tulee alelistoille. Maitoa lukuun ottamatta saavat muut juomat pysyä hyllyissä.

    • eppu2

      ILOn mukaan työttömien määrä lisääntyy 11milj. viiden vuoden kuluessa.

      Luku tarkoittaa koko maapalloa.

      • ...

        Ja maapallolla yli 7 miljardia ihmistä.Aika huteria tilastoja. Miten lienevät laskeneet metästyksellä ja kalstuksella elelevät kansat, saati sitten kuinka luotettavia on kiinan tai pohjoiskorean "viralliset" tilastot.

        Mulla käsitys, "työllisyys" keskittyy. Just intiat jne, niissä jo nyt tehdään kaikki ne duunit, joita ei kannata kehittyneimmissä maissa tehdä. Noin kärjistetysti, mitä enenpi suomessa on porukkaa lököttelemässä sohvalla, sen enenpi ihmisiä töissä intiassa. Meillä vetelyksillä korkea elintaso ja asutaan vöyreesti. Intiassa tehdään kännyköitä riisipalkalla.

        Tässä ei tule hyvin käymään, mutta mitäpä siitä, en mä asiaoille mitään voi.


        =DW=


      • €--
        ... kirjoitti:

        Ja maapallolla yli 7 miljardia ihmistä.Aika huteria tilastoja. Miten lienevät laskeneet metästyksellä ja kalstuksella elelevät kansat, saati sitten kuinka luotettavia on kiinan tai pohjoiskorean "viralliset" tilastot.

        Mulla käsitys, "työllisyys" keskittyy. Just intiat jne, niissä jo nyt tehdään kaikki ne duunit, joita ei kannata kehittyneimmissä maissa tehdä. Noin kärjistetysti, mitä enenpi suomessa on porukkaa lököttelemässä sohvalla, sen enenpi ihmisiä töissä intiassa. Meillä vetelyksillä korkea elintaso ja asutaan vöyreesti. Intiassa tehdään kännyköitä riisipalkalla.

        Tässä ei tule hyvin käymään, mutta mitäpä siitä, en mä asiaoille mitään voi.


        =DW=

        Empä usko löhöämiseen vaikka niitäkin on, työttömiä on paljon ja luku senkun kasvaa, enempi siihen miten olla työttömänä päivät pitkät.


      • eppu2
        ... kirjoitti:

        Ja maapallolla yli 7 miljardia ihmistä.Aika huteria tilastoja. Miten lienevät laskeneet metästyksellä ja kalstuksella elelevät kansat, saati sitten kuinka luotettavia on kiinan tai pohjoiskorean "viralliset" tilastot.

        Mulla käsitys, "työllisyys" keskittyy. Just intiat jne, niissä jo nyt tehdään kaikki ne duunit, joita ei kannata kehittyneimmissä maissa tehdä. Noin kärjistetysti, mitä enenpi suomessa on porukkaa lököttelemässä sohvalla, sen enenpi ihmisiä töissä intiassa. Meillä vetelyksillä korkea elintaso ja asutaan vöyreesti. Intiassa tehdään kännyköitä riisipalkalla.

        Tässä ei tule hyvin käymään, mutta mitäpä siitä, en mä asiaoille mitään voi.


        =DW=

        ILO:n laskutavoista en tiedä.

        Sitä aattelin, että voipi sekin aika tulla, kun halpatyövoiman maissa
        ´´heräävät´´ alkavat vaatia kunnon palkkaa ja työoloja, niinkuin euroopassakin muinoin alettiin.
        Syntyy lakkoo ja mellakkaa, ammattiyhdistysliikettä.

        Eipä taida sitten enää voitot kasvaa.

        (No, tämä tämmöistä visiointia vaan.)


    • kahvin kera

      Empä tiedä, mutta lettuja paistoin ja maistoin, eikä maksa paljoa.

      • lehdestä luettua

        Ruuan osuus menoista on nyt noin 12 prosenttia keskimäärin, jos näin niin pientuloinen joutuisi hyvin tarkkaan katsomaan mitä suuhun laittaisi, todellinen luku saattaa heillä olla 25%


      • .Siilimuori
        lehdestä luettua kirjoitti:

        Ruuan osuus menoista on nyt noin 12 prosenttia keskimäärin, jos näin niin pientuloinen joutuisi hyvin tarkkaan katsomaan mitä suuhun laittaisi, todellinen luku saattaa heillä olla 25%

        Eilen sanottiin utisissa että ruoan hint on noussut kovasti Suomessa, mutta niin on palkatkin. Mutta samala työttömien määrä on lisääntynyt ja eläkeläisiäkin on paljon, siis pienituloisia ruokien hinnannousu koskettaa eniten.


      • €ero
        .Siilimuori kirjoitti:

        Eilen sanottiin utisissa että ruoan hint on noussut kovasti Suomessa, mutta niin on palkatkin. Mutta samala työttömien määrä on lisääntynyt ja eläkeläisiäkin on paljon, siis pienituloisia ruokien hinnannousu koskettaa eniten.

        Huomenta
        Nyt olet varmaan saanu väärää tietoa tai vanhaa, työttömien määrä on tietysti nossu.
        Uusi tieto, hyvin nukutti ja kahvi oli hyvää, pakkanen paukkuu yöllä käyny -25 ja hyvä sisä keli.


      • .Siilimuori
        €ero kirjoitti:

        Huomenta
        Nyt olet varmaan saanu väärää tietoa tai vanhaa, työttömien määrä on tietysti nossu.
        Uusi tieto, hyvin nukutti ja kahvi oli hyvää, pakkanen paukkuu yöllä käyny -25 ja hyvä sisä keli.

        Mitennii vanhaa? Tai noh, tietenkin eilen kymppiuutisissa näytetty on ja tänä aamua vanhaa :). Kyllä ne käyrillä näyttivät et palkat ovat nousseet mut siitä hyötyy vain palkansaajat.

        Meilläpä on lauhtunu, alle kolmetoista tänään. Aattelin lähteä maakuntamatkailulle, mutta siel on niin virkut eläkeläiset et toinen viipotti etelä-suomessa ja toinen koiravahtina pohjoisess. Joten ei tavinnu lähtiä sinnekkää. Pitää jottai muuta aktiviteettia kehitellä tälle päivälle.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe