Kirppismyynti tulot? vähentääkö toim. ttukea?

kannattaako myydä?

Mulla oisi vanhoja vaatteita myytävänä, mutta saan tt-tukea. miten käy vähäisten myyntitulojen jos niitä tulisi? Siis myisin netissä,ei kirppiksellä oikeesti.
ENTÄPÄ SAAKO sossun asiakas säästää? Oletetaan että on köyhä joka elää pelkäntt-tuen varassa vuoden. Saako hän säästää hätätapauksia varten joka kuu ylijäämästä tt-tuesta? Olisi aika sairas maailma jos sossu pakottaisi syömään kaikki tulonsa vaikka ei olisi nälkä.

42

2338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1745

      kuka kysyy ootko syöny vai juonu rahasi, kunhan ei tilillä mitää näy.

    • Piparipurkkiin

      Säästä vaikka säästöposuun, tai tyynyn alle, mutta ÄLÄ sinne tilille, koska jossain vaiheessa ne ihan varmana tulee olemaan este tt-tuen saamiselle!

      • jhgcvb

        Eikö ole luonnollista, että tt-tukea ei myönnetä, kun sitä ei tarvita. Ja sitä ei tarvita, kun ihmisellä on muuten riittävästi rahaa vaatimattomaan toimeentuloon.

        Aikuisen terveen ihmisen kuuluu elättää itsensä itse.


      • kyllästynyt
        jhgcvb kirjoitti:

        Eikö ole luonnollista, että tt-tukea ei myönnetä, kun sitä ei tarvita. Ja sitä ei tarvita, kun ihmisellä on muuten riittävästi rahaa vaatimattomaan toimeentuloon.

        Aikuisen terveen ihmisen kuuluu elättää itsensä itse.

        Ihan mielelläni elättäisin itse itseäni, mutta kun eivät anna lupaa metsästää ruokaa eikä maata, missä voisin kasvattaa vihanneksia. Aikoja sitten haistaisin valtiolle pa*ka ja muuttaisin metsään asumaan.


    • kaps vain

      Sehän muuttui niin että 300 eurolla saa tienata kuukaudessa eli sen verran lie saa myydä kuukaudessa tavaraa.

      • gjkfjckcgj

        Se koskee asumistukea ja työmarkkinatukea. Toimeentulotukeen tuli sellainen muutos että 20%/max. 150e ansiotulovähennys muuttui henkilökohtaiseksi eikä talouskohtaiseksi.


    • Tämä selvää

      Totta kai kaikki käytettävissä olevat tulot vähentävät toimeentulotukea!

    • yrygeyery

      eli 20% tuen määrästäkö saa tienata kuussa ilman että se vähentää tttukea?
      Muutenhan olisi ihan turha myydä mitään koska sama kun lahjoittaisii kallista tavaraa ilmaisena pois, tulot oisi - nolla.

    • Kirppis on jees

      Voi sun perkeles mitä puhetta!! Mitä sä nyt niitä pieniä kirppari tulojas kellekkään alat kertoilemaan? Pistät liiviin vaan kaikki mitä tulee, niin minä ja muutkin tekee. Mulla on paikka ollu jo pitkään ja tuloja kertyy kuukaudessa n 100-700e ja kaikki laitan säästöön sukkaan :)

      • sossun uhri

        Mutta kun rahat tulee tilille ja tilitiedot pitää toimittaa sossulle.

        Itse kesällä myin mun vanhan JOPO polkupyöräni ja sain siitä 150€, rahat tuli tilille ja seuraavassa kuussa en saanut toimeentulotukea ollenkaan (yleensä saan 130-140€/kk toimeentulotukea, sillä työttömyysraha ei riitä elämiseen)

        Joten todellakin on ihan sama, kuin olisin lajoittanut tuon pyörän.

        Itse asiassa jopa pahempaa, sillä käytin pyörästä saadut rahat pesukoneen korjaamiseen ja kun odotin toimeentulotukea, eikä se tullutkaan, niin en pystynyt maksamaan laskuja ja työttömysraha piti odottaa vielä puoli kuukautta.


      • Tulihan selväksi?
        sossun uhri kirjoitti:

        Mutta kun rahat tulee tilille ja tilitiedot pitää toimittaa sossulle.

        Itse kesällä myin mun vanhan JOPO polkupyöräni ja sain siitä 150€, rahat tuli tilille ja seuraavassa kuussa en saanut toimeentulotukea ollenkaan (yleensä saan 130-140€/kk toimeentulotukea, sillä työttömyysraha ei riitä elämiseen)

        Joten todellakin on ihan sama, kuin olisin lajoittanut tuon pyörän.

        Itse asiassa jopa pahempaa, sillä käytin pyörästä saadut rahat pesukoneen korjaamiseen ja kun odotin toimeentulotukea, eikä se tullutkaan, niin en pystynyt maksamaan laskuja ja työttömysraha piti odottaa vielä puoli kuukautta.

        Sinulle -sossun uhri- En valitettavasti yhtään ihmettele miksi et ole elämässä pärjännyt......menit ja annoit sitten laittaa omalle tilille jopon rahat.....voi voi? MITÄÄN TULOJA EI SAA KOSKAAN MENNÄ OMALLE TILILLE KUN OLET SOSSUN ASIAKAS!!!


    • 2+32

      kantsii aatella enstex, mitä tekee

    • Et hyödy mitään!

      > 20% tuen määrästäkö saa tienata kuussa ilman että se vähentää tttukea? <

      No EI vaan PALKASTA sossu katsoo etuoikeutetuksi 20% (max.150e/kk) eli jos saat palkkaa 300 e/kk saat pitää siitä vain 60e/kk toisin kuin ne jotka eivät saa sossutukea, saavat pitää koko käteen jäävän summan.

      Jos raha on jotain muuta rahaa eli joku laittaa tilillesi jotain niin silloin se otetaan kokonaisuudessaan huomioon eli jos myyt nettikirpparilla 100 e toimeentulotukesi vähenee 100 eurolla.

      • Näin se menee

        Sitä pojat mä en käsitä että miten sossutantta pääsee jyvälle mun kirpparituloista? Eihän ne mee mun tilille, ne nostetaan käteisenä kirpparista pois.


      • ei näin
        Näin se menee kirjoitti:

        Sitä pojat mä en käsitä että miten sossutantta pääsee jyvälle mun kirpparituloista? Eihän ne mee mun tilille, ne nostetaan käteisenä kirpparista pois.

        Aika vaikea myydä jotain huutonetissa, jos rajoitat ostajat vain niihin, jotka pystyvät noutamaan ja maksamaan käteisellä. Samoin useimmat itsepalvelukirputorit maksavat pöytien tulot tilille, niitä myyntirahoja on mahdotonta saada käteisenä.


      • kysymyksiä on hirv

        "No EI vaan PALKASTA sossu katsoo etuoikeutetuksi 20% (max.150e/kk) eli jos saat palkkaa 300 e/kk saat pitää siitä vain 60e/kk toisin kuin ne jotka eivät saa sossutukea, saavat pitää koko käteen jäävän summan."

        Minä on luvattu työstä palkkaa 2000 €. Saanko siis pitää siitä vain 400 €. Mihin menee palkastani 1600 €? Saan asumistukea noin 400 €, sossu maksaa vuokrastani 150 € ja muita menojani tarpeen mukaan. Toimeentulotuen perusosa on melkein 500 €. Voiko käydä niin, että menetän osan toimeentulotuesta? Miksi? Kannattaako mennä töihin?


      • fhdfjdyj tyjr
        ei näin kirjoitti:

        Aika vaikea myydä jotain huutonetissa, jos rajoitat ostajat vain niihin, jotka pystyvät noutamaan ja maksamaan käteisellä. Samoin useimmat itsepalvelukirputorit maksavat pöytien tulot tilille, niitä myyntirahoja on mahdotonta saada käteisenä.

        Ne alkavat maksaa käteisenä heti, kun kansalaiset yhdessä kieltäytyvät myymästä tai ostamasta heidän kirpputoreillaan sitä ennen. Yhdessä me voimme.

        Kauempana asuvalle ostajalle voi kai antaa työssäkäyvän tai eläkeläisen ystävänsä tilinumeron?


      • MaX. 150 e/kk
        kysymyksiä on hirv kirjoitti:

        "No EI vaan PALKASTA sossu katsoo etuoikeutetuksi 20% (max.150e/kk) eli jos saat palkkaa 300 e/kk saat pitää siitä vain 60e/kk toisin kuin ne jotka eivät saa sossutukea, saavat pitää koko käteen jäävän summan."

        Minä on luvattu työstä palkkaa 2000 €. Saanko siis pitää siitä vain 400 €. Mihin menee palkastani 1600 €? Saan asumistukea noin 400 €, sossu maksaa vuokrastani 150 € ja muita menojani tarpeen mukaan. Toimeentulotuen perusosa on melkein 500 €. Voiko käydä niin, että menetän osan toimeentulotuesta? Miksi? Kannattaako mennä töihin?

        Saat pitää kaiken palkkasi muttet saa toimeentulotukea!

        Se max. 150 e/kk tarkottaa sitä että palkkasi saa olla enintään 770 e/kk jollon siitä saat etuoikeutettuna pitää tuon 150 e/kk.

        Jos palkkasi on enemmän kuin 770 saat kuitenkin sen saman 150 e/kk etuoikeutettuna tulona eli tulona joka EI vähennä toimeentulotukeasi.

        Eihän 2000 e/kk palkkaa saava mitään toimeentulotukea tarvi eikä saa!

        Jos nyt jostain syystä saisi, esim. 12 kakaraa, niin siitä huolimatta 2000 e bruttopalkasta tuloksesi katsottaisiin n. 1500 e/kk mikä siis vähentää sossutukeasi sekä asumistukeasi.


      • ei kiitos
        MaX. 150 e/kk kirjoitti:

        Saat pitää kaiken palkkasi muttet saa toimeentulotukea!

        Se max. 150 e/kk tarkottaa sitä että palkkasi saa olla enintään 770 e/kk jollon siitä saat etuoikeutettuna pitää tuon 150 e/kk.

        Jos palkkasi on enemmän kuin 770 saat kuitenkin sen saman 150 e/kk etuoikeutettuna tulona eli tulona joka EI vähennä toimeentulotukeasi.

        Eihän 2000 e/kk palkkaa saava mitään toimeentulotukea tarvi eikä saa!

        Jos nyt jostain syystä saisi, esim. 12 kakaraa, niin siitä huolimatta 2000 e bruttopalkasta tuloksesi katsottaisiin n. 1500 e/kk mikä siis vähentää sossutukeasi sekä asumistukeasi.

        Kuka hullu lähtee töihin 770€/kk palkalla, jos käteen jää yhtä paljon kuin työttömällä?

        Lisäksi joutuu maksamaan työmatkakulut, työvaatteet, menettää maksusitoumuksen terveydenhoitoon, jne... ei kiitos

        Ei se hullu joka tekee työtä, vaan joka tekee sen ilmaiseksi.


      • Kirpparin sankari
        ei näin kirjoitti:

        Aika vaikea myydä jotain huutonetissa, jos rajoitat ostajat vain niihin, jotka pystyvät noutamaan ja maksamaan käteisellä. Samoin useimmat itsepalvelukirputorit maksavat pöytien tulot tilille, niitä myyntirahoja on mahdotonta saada käteisenä.

        Kuule! Onko sinulla yhtään luotettavaa ystävää jonka tilille rahaa voisit laittaa? Minä ainakin ohjaan kaikki tulot erään ystävän tilille, eli sossu ei saa mitään minulta :) ja kirppis täällä missä asun niin he maksavat pöytätulot aina käteisellä, eli ei koskaan tilille.


      • rahat mulle
        fhdfjdyj tyjr kirjoitti:

        Ne alkavat maksaa käteisenä heti, kun kansalaiset yhdessä kieltäytyvät myymästä tai ostamasta heidän kirpputoreillaan sitä ennen. Yhdessä me voimme.

        Kauempana asuvalle ostajalle voi kai antaa työssäkäyvän tai eläkeläisen ystävänsä tilinumeron?

        Minun tilille saa sitte toimittaa kaikki tulot. Olen sossusta riippumaton, itsenäinen ja rehellinen nuori mies. Välityspalkkio vain 30 % tai vähintään 20 €/kerta.


    • 3254635354

      Jos on toinen tili..

    • pertzariitta

      OLET IDIOOTTI ,jos et hanki muita pankkitilejä- kotimaisia tai ulkomaisia...

      • Sosiaalitoimistossa edellytetään, että toimeentulotuen hakija toimittaa tiliotteet kaikista tileistään. No, joka asiakas ei toimita kuin säännöllisen rahaliikenteen tileistään, mutta sosiaalityöntekijällä on oikeus tarkistaa tiliasiat pankeista. En tiedä, miten rutiininomaisesti näitä tiedusteluja tehdään. Mutta vieläkö on mahdollisuus käyttää postiosoitusta (tmv. keinoa) rahan lähettämiseen tämäntyyppisissä tilanteissa? En halua yllyttää ketään huijaamaan mutta joskus sosiaalitoimen pikkutarkkuus tuntuu vain niin epäoikeudenmukaiselta. Vähävaraisen muutamat lisäkympit eivät kunnan kassaa hetkauta mutta vähävaraisen elämänlaatua nekin voivat kohentaa.


    • niksuuu1112

      vie oikealle kirpparille tai myy esim. torissa tai facekirpparilla. silloin saat rahat käteisenä.

      elä säästä tilille koskaan jos olet sossun asiakas.

      • yh-äiti

        Vähän vaikeata myydä facekirpparilla/huutonetissä tai tori.fi:ssa, kun 90% kysy laitatko poistiin. Ja jos laitan postiin, niin rahat tulee tilille ja jos rahat tulee tilille, niin sossu ottaa huomioon ne tuloina.

        Jos yritän myydä jotain netissä ehtoina "käteinen ja nouto", niin tavaroiden myymiseen menee kuukausia jos ylipäätänsä jotain menee kaupaksi. Tälläkin hetkellä minulla on huutonetissä lukuisia kohteita, jotka olivat myynnissä jo 3-4 kuukautta vaikka hinta on vain 40-60% mitä muut pyytävät samoista tavaroista. Harmittaa, pyytää 80€, kun täsmälleen sama tuote maksaa jopa kierrätyskeskuksessa, huomattavasti hunokuntoisempana 160€ ja menee kaupaksi alle viikossa. Mutta minulta sitä kukaan ei osta, kyselevät kyllä, enkö todellakaan voisi postittaa, mutta kun en voi. Sillä se olisi sama kuin lahjoittaisin tuotteen, kun sossu heti vähentäisi summan toimeentulotuestani.

        Usein on helpompaa heittää vanhat tavarat pois / lahjoittaa, kuin alkaa myymään niitä, sillä en kuitenkaan saisi mitään rahaa niistä, mutta ei ainakaan tulisi paperisotaa sossun kanssa.


      • Perustulo ratkaisee
        yh-äiti kirjoitti:

        Vähän vaikeata myydä facekirpparilla/huutonetissä tai tori.fi:ssa, kun 90% kysy laitatko poistiin. Ja jos laitan postiin, niin rahat tulee tilille ja jos rahat tulee tilille, niin sossu ottaa huomioon ne tuloina.

        Jos yritän myydä jotain netissä ehtoina "käteinen ja nouto", niin tavaroiden myymiseen menee kuukausia jos ylipäätänsä jotain menee kaupaksi. Tälläkin hetkellä minulla on huutonetissä lukuisia kohteita, jotka olivat myynnissä jo 3-4 kuukautta vaikka hinta on vain 40-60% mitä muut pyytävät samoista tavaroista. Harmittaa, pyytää 80€, kun täsmälleen sama tuote maksaa jopa kierrätyskeskuksessa, huomattavasti hunokuntoisempana 160€ ja menee kaupaksi alle viikossa. Mutta minulta sitä kukaan ei osta, kyselevät kyllä, enkö todellakaan voisi postittaa, mutta kun en voi. Sillä se olisi sama kuin lahjoittaisin tuotteen, kun sossu heti vähentäisi summan toimeentulotuestani.

        Usein on helpompaa heittää vanhat tavarat pois / lahjoittaa, kuin alkaa myymään niitä, sillä en kuitenkaan saisi mitään rahaa niistä, mutta ei ainakaan tulisi paperisotaa sossun kanssa.

        Juuri tästä syystä PERUSTULO olisi ainoa järkevä systeemi.

        Sossut vapautuisivat sossutyöhön eikä kyttäämään ihmisten tiliotteita.

        Perustulon myötä kansalaiset voisivat lisätulojen toivossa tehdä muutakin kuin vain istua sohvalla.

        Nykysysteemissä jos vähänkään liikahdat sohvalta vaikkapa vapaaehtoistyöhön, menetät toimeentulosi kokonaan.

        Perustulo ratkaisee kaikki ongelmat. Yhteiskunta säästää ja yksilöt hyötyvät.


      • adsfsadf
        Perustulo ratkaisee kirjoitti:

        Juuri tästä syystä PERUSTULO olisi ainoa järkevä systeemi.

        Sossut vapautuisivat sossutyöhön eikä kyttäämään ihmisten tiliotteita.

        Perustulon myötä kansalaiset voisivat lisätulojen toivossa tehdä muutakin kuin vain istua sohvalla.

        Nykysysteemissä jos vähänkään liikahdat sohvalta vaikkapa vapaaehtoistyöhön, menetät toimeentulosi kokonaan.

        Perustulo ratkaisee kaikki ongelmat. Yhteiskunta säästää ja yksilöt hyötyvät.

        Perustulo ei ratkaise mitään, toisella vuokra on 350€/kk ja toisella 700€/kk ja toinen tarvitsee lääkkeitä joka kuukausi 500€:lla. Eli joka tapauksessa joutuisi joka kuukausi turvautumaan sossuun, sillä muuten ei saisi maksettua edes vuokraa.

        Eli loppuen lopuksi hyötyä /- nolla .


      • Muuta halvempaan!
        adsfsadf kirjoitti:

        Perustulo ei ratkaise mitään, toisella vuokra on 350€/kk ja toisella 700€/kk ja toinen tarvitsee lääkkeitä joka kuukausi 500€:lla. Eli joka tapauksessa joutuisi joka kuukausi turvautumaan sossuun, sillä muuten ei saisi maksettua edes vuokraa.

        Eli loppuen lopuksi hyötyä /- nolla .

        Kela maksaa perustulon, eikä sinne mitään tiliotteita tarvi lähettää.

        Jos oot sairas ja haluat siihen rahaa niin sitten voit anoo harkinnanvaraista sossusta.

        Mutta miksi kaikkien muiden pitäisi kärsiä tilioterumbaa muutaman vaikean tyypin takia?

        Asuu sellaisessa kämpässä mihin perustulolla on varaa!

        Ei veronmaksajien rahoja vuokranantajien taskuun muutenkaan kuulu kaataa.


      • yh-äiti
        Muuta halvempaan! kirjoitti:

        Kela maksaa perustulon, eikä sinne mitään tiliotteita tarvi lähettää.

        Jos oot sairas ja haluat siihen rahaa niin sitten voit anoo harkinnanvaraista sossusta.

        Mutta miksi kaikkien muiden pitäisi kärsiä tilioterumbaa muutaman vaikean tyypin takia?

        Asuu sellaisessa kämpässä mihin perustulolla on varaa!

        Ei veronmaksajien rahoja vuokranantajien taskuun muutenkaan kuulu kaataa.

        Ja kuinka suuri sellainen perustulo olisi? 500€? 600€? 1000€? 1500€?

        Sossu maksaa vain kaikkein halvimman vuokran, todellisuudessa niin halpoja asuntoja ei edes kaupungeistä löydy, mutta sossu olettaa, että sinun pitäisi jostain sellainen löytää.

        Ja mihin 600 000 työttömän pitäisi muuttaa? Keskelle metsää, mistä ei taatusti löydy koskaan mitään töitä, koska kaikki työpaikat ovat suurissa kaupungeissa?

        Ja maksaks yhteiskunta sitten matkakulut? Kun joka päivä pitää matkustaa 100km per suunta?

        Vai pitäisikö kaikki työttömät asuttaa jonnekin parakkiin, tai vanhaan kouluun, missä salissa on 200 sänkyä, niin kaikki asuisivat halvalla samassa tilassa?

        Entäs jos toinen vanhempi asuu Helsingissä, niin pitääkö toisen muuttaa Utsjoelle, missä vuokra on 50€/kk edullisempi ja sitten lasten matkustaa joka viikko 1500km, jotta pääsisivät näkemään isänsä tai äitinsä? Ja kuka maksaisi nämä matkat, kun työttömällä äidillä ei olisi siihen varaa?

        Ja luuletko tosissasi, että jos 100 000 työtöntä muuttaa vaikka Porvooseen, missä tällä hetkellä vuokrat ovat keskimäärin 50€/kk edullisempia, niin vuokrat eivät pomppaisi pilviin sielläkin tämän takia?

        Ja mikä kunta ottaa vastaan sossuasiakkaita? Löytyykö suomesta sellaista kunta joka vapaehtoisesti ottaisi työttömiä/alkoholistia/narkkareita, antaisi niille asunnot ja alkaisi maksamaan heille toimeentulotukea? Mistä sellaiset rahat kunta saisi?

        Ja kuka maksaisi muuttokustannukset? Itse muutin sossun käskystä koska entinen asunto oli 40€/kk kalliimpi kuin sossun maksimivuokranormi. Niin sossu joutui maksamaan muuttomiehille 400€, sillä minulla itselläni ei olut varaa muuttaa. Lisäksi 4 kuukauden päästä vuokra nousi uudessakin asunnossa 27€:lla ja tämän vuoden alusta vielä 24€/kk. Eli olen asunut tässä asunnossa vain 14kk ja vuokra on jo suurempi kuin siinä asunnossa, mistä muutin tänne. Lisäksi sossu joutui kaikki nämä 14kk maksamaan minulle matkakortin, sillä ennen muuttoa pääsin töihin pyörällä mutta nyt joudun matkustamaan kahdella bussilla töihin. Joten mitä säästöä tuli?


      • Näin Oulussa
        yh-äiti kirjoitti:

        Ja kuinka suuri sellainen perustulo olisi? 500€? 600€? 1000€? 1500€?

        Sossu maksaa vain kaikkein halvimman vuokran, todellisuudessa niin halpoja asuntoja ei edes kaupungeistä löydy, mutta sossu olettaa, että sinun pitäisi jostain sellainen löytää.

        Ja mihin 600 000 työttömän pitäisi muuttaa? Keskelle metsää, mistä ei taatusti löydy koskaan mitään töitä, koska kaikki työpaikat ovat suurissa kaupungeissa?

        Ja maksaks yhteiskunta sitten matkakulut? Kun joka päivä pitää matkustaa 100km per suunta?

        Vai pitäisikö kaikki työttömät asuttaa jonnekin parakkiin, tai vanhaan kouluun, missä salissa on 200 sänkyä, niin kaikki asuisivat halvalla samassa tilassa?

        Entäs jos toinen vanhempi asuu Helsingissä, niin pitääkö toisen muuttaa Utsjoelle, missä vuokra on 50€/kk edullisempi ja sitten lasten matkustaa joka viikko 1500km, jotta pääsisivät näkemään isänsä tai äitinsä? Ja kuka maksaisi nämä matkat, kun työttömällä äidillä ei olisi siihen varaa?

        Ja luuletko tosissasi, että jos 100 000 työtöntä muuttaa vaikka Porvooseen, missä tällä hetkellä vuokrat ovat keskimäärin 50€/kk edullisempia, niin vuokrat eivät pomppaisi pilviin sielläkin tämän takia?

        Ja mikä kunta ottaa vastaan sossuasiakkaita? Löytyykö suomesta sellaista kunta joka vapaehtoisesti ottaisi työttömiä/alkoholistia/narkkareita, antaisi niille asunnot ja alkaisi maksamaan heille toimeentulotukea? Mistä sellaiset rahat kunta saisi?

        Ja kuka maksaisi muuttokustannukset? Itse muutin sossun käskystä koska entinen asunto oli 40€/kk kalliimpi kuin sossun maksimivuokranormi. Niin sossu joutui maksamaan muuttomiehille 400€, sillä minulla itselläni ei olut varaa muuttaa. Lisäksi 4 kuukauden päästä vuokra nousi uudessakin asunnossa 27€:lla ja tämän vuoden alusta vielä 24€/kk. Eli olen asunut tässä asunnossa vain 14kk ja vuokra on jo suurempi kuin siinä asunnossa, mistä muutin tänne. Lisäksi sossu joutui kaikki nämä 14kk maksamaan minulle matkakortin, sillä ennen muuttoa pääsin töihin pyörällä mutta nyt joudun matkustamaan kahdella bussilla töihin. Joten mitä säästöä tuli?

        Tuo muuttamaan vaatiminen on kyllä mielenkiintoista. Omalla kohdallani ylitys oli viime vuoden ajan 16€ (vedet vuokra yhteensä) ja koko vuoden siitä tuli kehoitus muuttaa halvempaan. Muuttokustannuksiahan ei tietenkään perustoimeentulotuessa huomioida, edellisenkin muuton aikaan budjetti meni niin pahasti miinukselle, että sitä piti paikkailla pari kuukautta ja muuttokuukausi piti elää leipäjonoruualla. Muutot olen hoitanut aina itse ja muuttoja on tähän elettyyn takana lähemmäs 30... Jos olisin viime vuonna muuttanut tämän kaupungin "slummiin", niin sillon olisi tullut joka kuukaudelle lisäksi sekä omat että lukiossa olevan lapsen matkakulut, bussikortti yhdelle on jo enemmän kuin 16€/kk. Lisäksi siellä "slummissa" on pienempi asumistuki, jolloin vuokrasta jää isompi siivu itselle maksettavaksi, eli toimeentulotukena maksettavat asumismenot on tästä syystä jopa isommat. Mitään logiikkaahan tuossa ei ole, paitsi se, että tuolla perusteella voidaan olla huomioimatta sitä 16€/kk ylitystä.


      • Pois keskustoista!
        Näin Oulussa kirjoitti:

        Tuo muuttamaan vaatiminen on kyllä mielenkiintoista. Omalla kohdallani ylitys oli viime vuoden ajan 16€ (vedet vuokra yhteensä) ja koko vuoden siitä tuli kehoitus muuttaa halvempaan. Muuttokustannuksiahan ei tietenkään perustoimeentulotuessa huomioida, edellisenkin muuton aikaan budjetti meni niin pahasti miinukselle, että sitä piti paikkailla pari kuukautta ja muuttokuukausi piti elää leipäjonoruualla. Muutot olen hoitanut aina itse ja muuttoja on tähän elettyyn takana lähemmäs 30... Jos olisin viime vuonna muuttanut tämän kaupungin "slummiin", niin sillon olisi tullut joka kuukaudelle lisäksi sekä omat että lukiossa olevan lapsen matkakulut, bussikortti yhdelle on jo enemmän kuin 16€/kk. Lisäksi siellä "slummissa" on pienempi asumistuki, jolloin vuokrasta jää isompi siivu itselle maksettavaksi, eli toimeentulotukena maksettavat asumismenot on tästä syystä jopa isommat. Mitään logiikkaahan tuossa ei ole, paitsi se, että tuolla perusteella voidaan olla huomioimatta sitä 16€/kk ylitystä.

        No kyllä ne Hesan keskustassa vuosia asuneet sossun elätit pitäis saada muutettua sieltä jonnekin peräkylälle missä on halvat vuokrat!

        Ihan järjetöntä että ne saa pitkälle toista tuhatta euroo joka kuukausi!

        Ja sitten ne jotka tulis Hesaan töihin ei saa kämppää koska siellä ei oo vapaita.

        Siitähän vapautuis omasta pussistaan vuokran maksaville kämppiä, kun kaikki sossutuella elävät siirrettäis tyhjillään oleviin kämppiin.

        Ne vois laittaa niiden mamujen kanssa sinne keskelle mettää niin ne vois sit yhdes olla nälkälakos? ;)


      • Epätasa-arvoa
        Pois keskustoista! kirjoitti:

        No kyllä ne Hesan keskustassa vuosia asuneet sossun elätit pitäis saada muutettua sieltä jonnekin peräkylälle missä on halvat vuokrat!

        Ihan järjetöntä että ne saa pitkälle toista tuhatta euroo joka kuukausi!

        Ja sitten ne jotka tulis Hesaan töihin ei saa kämppää koska siellä ei oo vapaita.

        Siitähän vapautuis omasta pussistaan vuokran maksaville kämppiä, kun kaikki sossutuella elävät siirrettäis tyhjillään oleviin kämppiin.

        Ne vois laittaa niiden mamujen kanssa sinne keskelle mettää niin ne vois sit yhdes olla nälkälakos? ;)

        Asuuko Helsingin keskustassa tosiaanki "sossuelättejä"? Ne vuokrathan on tähtitieteellisiä... jännää, jos siellä sossulle kelpaa tuollaiset vuokrat, mutta sitten jossain Oulun lähiössä olevat normaalivuokrat (kaksio alle 600€ vesimaksuineen) ei kelpaa, vaan pitäisi muuttaa jonnekin "slummiin" syrjäytymään kauas koulusta & muista perusjutuista...


      • stadilainen
        Pois keskustoista! kirjoitti:

        No kyllä ne Hesan keskustassa vuosia asuneet sossun elätit pitäis saada muutettua sieltä jonnekin peräkylälle missä on halvat vuokrat!

        Ihan järjetöntä että ne saa pitkälle toista tuhatta euroo joka kuukausi!

        Ja sitten ne jotka tulis Hesaan töihin ei saa kämppää koska siellä ei oo vapaita.

        Siitähän vapautuis omasta pussistaan vuokran maksaville kämppiä, kun kaikki sossutuella elävät siirrettäis tyhjillään oleviin kämppiin.

        Ne vois laittaa niiden mamujen kanssa sinne keskelle mettää niin ne vois sit yhdes olla nälkälakos? ;)

        >Ja sitten ne jotka tulis Hesaan töihin ei saa kämppää koska siellä ei oo vapaita.


        Miten niin Helsingissä ei ole vapaita asuntoja? Helsinki on täynnä vapaita asuntoja! Oliko se Punavuori vai Kaivopuisto, missä on joka kymmenes asunto tyhjillään?

        Avaa vuokraovi.com sivut ja katso, Helsinki on TÄYNNÄ vapaita asuntoja!

        Aivan eri juttu, oletko valmis maksamaan 18m2 yksiöstä ilman suihkua ja kylpyhuonetta 900€/kk vuokraa tai 50m2 kolmiosta 1900€/kk vuokra.

        Mutta jos olet tyhjätasku, niin onko pakko tulle Helsinkiin loisimaan? Helsingissä omiakin työttömiä riittää. Turhaa on tulla tänne viemään meidän stadilaisten työpaikat tai loisimaan meidän verorahoillamme. Pysyttele siellä lapissa tai missä lie pellolla asutkin...


      • Yli 1200e/kk sossust
        Epätasa-arvoa kirjoitti:

        Asuuko Helsingin keskustassa tosiaanki "sossuelättejä"? Ne vuokrathan on tähtitieteellisiä... jännää, jos siellä sossulle kelpaa tuollaiset vuokrat, mutta sitten jossain Oulun lähiössä olevat normaalivuokrat (kaksio alle 600€ vesimaksuineen) ei kelpaa, vaan pitäisi muuttaa jonnekin "slummiin" syrjäytymään kauas koulusta & muista perusjutuista...

        Valitettevasti asuu paljonkin. Ne saavat jop 1200 e/kk sosiaalitukia, koska vuokrat ovat niin korkeita.

        Moni pätkätyöläinen ei pääse 14400 euron netotvuosituloihin eli saa KÄTEEN!

        Todellisuudessa veronmaksajat tukevat vuokranantajia maksaessaan yli suuria vuokria perusturvasta.

        Valtio voisi sijottaa ne tyhjillään oleviin vuokrataloihin jossain perämettässä niin veronmaksajat säästäis pitkän pennin.


      • Persaukiset pois!
        stadilainen kirjoitti:

        >Ja sitten ne jotka tulis Hesaan töihin ei saa kämppää koska siellä ei oo vapaita.


        Miten niin Helsingissä ei ole vapaita asuntoja? Helsinki on täynnä vapaita asuntoja! Oliko se Punavuori vai Kaivopuisto, missä on joka kymmenes asunto tyhjillään?

        Avaa vuokraovi.com sivut ja katso, Helsinki on TÄYNNÄ vapaita asuntoja!

        Aivan eri juttu, oletko valmis maksamaan 18m2 yksiöstä ilman suihkua ja kylpyhuonetta 900€/kk vuokraa tai 50m2 kolmiosta 1900€/kk vuokra.

        Mutta jos olet tyhjätasku, niin onko pakko tulle Helsinkiin loisimaan? Helsingissä omiakin työttömiä riittää. Turhaa on tulla tänne viemään meidän stadilaisten työpaikat tai loisimaan meidän verorahoillamme. Pysyttele siellä lapissa tai missä lie pellolla asutkin...

        Niin no miksi VERO varoilla tulisi tukea niiden siellä jo olevien persaukisten asumista?!

        Jos menetät työsi, muuta pois Hesan keskustasta!

        Ei voi olla oikein että joku saa pitkälle toista tuhatta euroa joka kuukausi veronmasajien pussista vain siksi että välttämättä haluaa asua hesan keskustassa vaikkei sillä itsellä ole siihen varaa!

        Silloin vuokrat laskisivat kun sossu rahoilla ei enää tuettaisi epätervettä kehitystä.


      • sori vaan
        Persaukiset pois! kirjoitti:

        Niin no miksi VERO varoilla tulisi tukea niiden siellä jo olevien persaukisten asumista?!

        Jos menetät työsi, muuta pois Hesan keskustasta!

        Ei voi olla oikein että joku saa pitkälle toista tuhatta euroa joka kuukausi veronmasajien pussista vain siksi että välttämättä haluaa asua hesan keskustassa vaikkei sillä itsellä ole siihen varaa!

        Silloin vuokrat laskisivat kun sossu rahoilla ei enää tuettaisi epätervettä kehitystä.

        Kukaan työtön ei pystykään asumaan keskustassa ellei ole omaa rahaa säästössä.

        Sossun maksimivuokra yhdelle Helsingissä on 620€/kk jonka sossu suostuu maksamaan, ja tuolla rahalla et saa asuntoa edes Itäkeskuksesta tai Jäkomäestä,tai mistään muustakaan slummilähiöstä. Sillä Itäkeskuksessakin halvimmat vuokrat alkavat jo 700€:sta. Mutta sossua se ei kiinnosta, maksavat vain 620€ osuuden ja loput vuokrasta maksa itse miten haluat. Siksi ihmiset seisovatkin leipäjonoissa, koska sossun antamat rahat menevätkin vuokraan ja ruokaan ei jää rahaa.


      • jepulis3
        Yli 1200e/kk sossust kirjoitti:

        Valitettevasti asuu paljonkin. Ne saavat jop 1200 e/kk sosiaalitukia, koska vuokrat ovat niin korkeita.

        Moni pätkätyöläinen ei pääse 14400 euron netotvuosituloihin eli saa KÄTEEN!

        Todellisuudessa veronmaksajat tukevat vuokranantajia maksaessaan yli suuria vuokria perusturvasta.

        Valtio voisi sijottaa ne tyhjillään oleviin vuokrataloihin jossain perämettässä niin veronmaksajat säästäis pitkän pennin.

        Helsingin sossun hyväksyttämät asumismenot on luettavissa kaupgin sivuilla: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-tuki-ja-toimeentulo/toimeentulotuki/asumismenot

        Jos vuokra ylittää tämän maksimin, niin joudut muuttamaan halvempaan asuntoon tai maksamaan ylimenevän osuuden ruokarahoista.

        Ja tosi moni pätkätyöläinen (ellei joka ikinen) joutuukin turvautumaan toimeentulotukeen. Itse mukaan lukien. Sillä palkka ei yksinkertaisesti riitä eläämiseen. Mutta onneksi sossu auttaa vuokran kanssa, vaikka minulla on "halpa" kaupungin vuokra-asunto. Mutta silti vuokra on noussut joka vuosi 30-40€.

        Eli kaupunki itse nostaa omiensa asuntojen vuokrat ja sitten joutuu maksamaan enemmän toimeentulotukea, sillä ihmisten palkat eivät riitä vuokriin.


    • KHO 4.6.2001/1344

      Toimeentulotuen määräytymisen tulee perustua todellisiin tuloihin, ei laskennallisiin tuloihin (esimerkiksi ”kuviteltuun” työttömyyspäivärahaan)

      KHO:n päätös 4.6.2001/1344: tuloina voidaan ottaa huomioon vain todelliset tulot!

      Muistakaa muistuttaa sossuanne tästä niitä sitovasta päätöksestä!

    • Perustulo kokeilu

      > Juuri tästä syystä PERUSTULO olisi ainoa järkevä systeemi. Sossut vapautuisivat sossutyöhön eikä kyttäämään ihmisten tiliotteita. Perustulon myötä kansalaiset voisivat lisätulojen toivossa tehdä muutakin kuin vain istua sohvalla. <
      > kuinka suuri sellainen perustulo olisi? <

      Vasemmistoliitto on laskenut että n. 700 e perustulo olisi riittävä (onko toi brutto vai netto?)

      Olli-Poika Parviainen vihreistä ehdottaa että Pirkanmaalla kokeiltaisiin perustuloa.

      Myös Sipilä ehdottaa perustulo kokeilua. Keskusta haluaa selvittää, voitaisiinko kansalaisten perustulokokeilu ottaa käyttöön jo seuraavalla hallituskaudella.

      Sosiaaliturvaa pidetään pirstaleisena, byrokraattisena ja heikosti työntekoon kannustavana.

      Perustulosta on vuosien varrella puhuttu paljon, mutta asiaa ei ole kokeiltu.

      Sipilä toivookin, että hänen esitystään ei tyrmätä suoralta kädeltä. ”Meidän pitää hakea yhdessä aitoja, uusia ratkaisumalleja”, hän vetoaa.

      Työttömiä on noin 450 000 ja toimeentulotuen piirissä on noin 800 000 kansalaista.

      • ha ha ha h

        Minulla pelkästään vuokra on 650€ päälle veilä sähköt ja vesi.

        700€ ei riitä edes syrjäkylässä! Sossun minimi eläämiseen on 480€ joten 700€:sta jää 220€:lla vuokraan, sähköön ja lämmitykseen. Tuolla rahalla et saa kämpää mistään! Opiskelijasolukin maksoi pari vuotta sitten 360€/kk.

        Täys vitsi on koko perustulo!


    • lollllpp

      MIKSI sitten joku voi ajaa autollaan ja saa tttukea,eikä tarvitse myydä sitä, mutta toinen joutuu tilittämään vanhat myymiensä rojujen kirppismyyntitulot sossulle? Samoinhan se autokin pitäisi myydä ja maksaa sossulle takaisin,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe