Kysymys virallisille vanhustenhoitajille Suomessa

14+1

Täällä kun tekstien perusteella ovat monet ainakin väittäneet olevansa vanhusten kotihoitajia, kysyisin teiltä ihan kiinnostuksesta, että mitkä ovat Suomessa kriteerit sille, että huonokuntoinen vanhus saa pysyvän vanhainkotipaikan? Nyt siis ei tarvitse näsävisastella, että mitä vaikkapa palveluohjaaja tekee työkseen tai haukkua minua, vaan asialliseen kysymykseen toivon asiallisia vastauksia.


Usein on mainittu pysyvän laitoshoitopaikan eväämiseksi näissä keskusteluissa, että jos vanhus "kävelee". Millä kriteereillä yleisesti ottaen laissa huonokuntoisille vanhuksille laitoshoitopaikka myönnetään, missä tilanteessa laitoshoitopaikkaa ei voi hoitohenkilöstö enää missään määrin evätä huonokuntoiselta vanhukselta? Suomen maan lukuisten julkisuudessa olleiden virallisen hoitohenkilöstön (toimittajien julkituomien) vanhustenhoidon laiminlyöntienkin osalta, riittääkö huonokuntoisen vanhuksen pysyvän vanhainkotipaikan saamiseen esimerkiksi sellaiset asiat, että omaiset ovat huolissaan vanhuksen pärjäämisestä enää kotona, että jos vanhuksella ei ole pidätyskykyä, että ei tiedä minkä ikäinen on eikä muista mitään, että kotona on ollut vaaratilanteita ja kotihoidon piipahtamiset eivät enää riitä vanhuksen palveluiksi, jos siis on vaaraksi omalle turvallisuudelleen kotona asuessaan ja että saattaa harhailla?


Mitä virallisen vanhustenhoitohenkilöstön mielestä tarkoittaa vanhuksen hyvän toimintakunnon määrityksessä se, että vanhus "kävelee vielä"? Jos on kyse vanhuksesta, joka taidollisesti taantuneena ei osaa itselleen enää edes ruokaa lämmittää ja jonka turvallisuus voi olla vaarassa ymmärtämättömyytensä vuoksi? En puhu mistään yksittäisestä vanhuksesta...


Ja mitä tarkoittaa, jos todella huonokuntoisille vanhuksille suositellaan "intervallipaikkoja", tarkoittaako se kuntoutusta verraten hyväkuntoisille vanhuksille ja jos niin, niin mikä virallisen hoitohenkilöstön mielestä on huonokuntoinen ja kotonaan pärjäämätän vanhus? Vanhusten omaiset eivät liity sellaiseen asiaan, että kun lääketieteellisesti määritellään jonkun terveys sellaiseksi, että pystyy itsenäisesti kotipalvelun turvin asumaan omassa kodissaan.

14

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkiakanssa

      Ei minkäänlainen hoitohenkilöstö laitospaikoista tai niihin menemisistä päätä. Toki sanansa voivat sanoa. Valintaan on ihan toisenlaiset organisaatiot!

      • aattelin vaan

        Justiin näin ja ihan kentältä katsottuna kuvailemiasi asiakkaita on vielä hyvinkin paljon kotona.
        Intervallipaikka on hoitopaikassa esim. viikon-parin jakso silloin tällöin.


      • kysynyt,

        No ketkäs päättää? Veronmaksajat ainakin maksaa palvelut, ja vanhustensa hyvinvoinnista tai omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneet ovat kyllästyneet lukemaan asiasta ja sadannesta ieotoa etisessään sitä virallisilta sivuilta,että " palvelut vaihtelevat kuntakohtaisesti". Jos kaikki on yksityistetty, pitää sitten lakkauttaa kaiki kunnat, jos kerran kukaan ei vastaa yhtään mistään.

        Kyllä muuten vaikuttavat terveydenhuoltohenkilöstö siihen, että saako joku huonokuntoinen vanhus laitospaikan vaiko eikö saa. Omaisia eivät usein kuitenkaan yhtään helpota, eli jos vaikka sukulainen olis huloestunut seitsenkymppisen jaksamisesta yhdeksänkymppisen päivittäisenä omaishoitajana, ei varmaan mitään laitospaikkaa yhdeksänkymppiselle järjestetä, vaan nillitetään väsymykseen läheinen seitsenkymppinen. En vaan halua omalle läheiselleni elämää, missä ei viidenkymmnen vuoden katkeamattoman työuran jälkeen eläkkeelle päästyään olis yhtäkään vapaapäivää tai rauhallista eläkeikää, kun pitäisi yhteiskunnan sijasta huolehtia yhdeksänkymppisestä dementikosta yötkin valvoen.


      • aloittanut

        No on sitten yksityistäminen mennyt pitkälle, jos jopa hoitohenkilöstö voi sanoa, että ei hoitohenkilöstö päätä, kuka vanhus saa laitospaikan... Kun puhe ja kysymys oli siitä, että millä kriteeteillä laissa vanhus Suomessa saa terveydenhuollon arvioimana pysyvän hoitopaikan, jossa on 24/7 virallisen hoitohenkilöstön valvovan silmän alla laitoshoidossa, mikä veisi kiven omaisten sydämistä, jota ovat huolests syrjällään. En tiedä millaista elämää te omille vanhemmillenne toivotte näiden eläkepäivinä pitkän työuran jälkeen viimein eläkkeelle päästyä, mutta itse ainakaan en toivo sellaista elämää, missä iäkkät eläkkeelle viimein raskaan työuran jälkeen päästyään pesisi dementikkojen yhdeksänymppisten äitiensä ja isiensä kakkapyllyjä ja kuuntelisi rähinöitä ja juoksisi yötä myöten kunnallisen kotihoidon hoputussoittojen soittojen perässä siksi, että omaisten toiveiden vastaisesti ikänsä verot maksaneet yhdeksänkymppiset vanhukset ei saa hoitopaikkaa...


    • Tässä tieto
      • aloittanut,

        Eikös se kunnan päättävä "työryhmä" koostu terveydenhuollon alan henkilöstöstä. En ymmärrä, misi tarvitaan työryhmä päättämään voiko ilmiselvästi kotonaan enää asumaan kykenemättömät vanhukset asumaan kotona, mutta työryhmät varmaan nauttiihyvää palkkaa.


      • aloittanut

        Ja vielä,. että on aivan hirveää, kuinka voi olla sekä tämä Suomi24.fi, että joku virallinen Suomi-sivusto ( niinkö?), aika eri asioita tämä sivusto ja joku virallinen sivusto. Joskin ärsytti lukea tuo linkki: siellä oli ahne ote asioihin siten tapaan, että on määritetty noin 75- vuotiaiden tarvitsevan kalliita palveuita ja laitoshoitoa ei muka tarvite kukaan iäkäs, mikä on paskapuhetta. Kysyin aloituksessani sitä, mikä on tekstistäni luettävissa ja olen eri mieltä siitä, että virallinen hoitohenkilöstö ei muka asiasta päätä.

        Mikä on kunnan SAS- työryhmä? Luultavasti oksentaisin, jos saisin tietää, montao tyyppiä saa palkansa siitä.


      • Tässä tieto
        aloittanut, kirjoitti:

        Eikös se kunnan päättävä "työryhmä" koostu terveydenhuollon alan henkilöstöstä. En ymmärrä, misi tarvitaan työryhmä päättämään voiko ilmiselvästi kotonaan enää asumaan kykenemättömät vanhukset asumaan kotona, mutta työryhmät varmaan nauttiihyvää palkkaa.

        SAS – on vanhustenpalvelujen sijoitustyöryhmä (SAS=selvittää-arvioida-sijoittaa). Sen tehtävänä on suunnitella palvelu- tai laitosasumista tarvitsevan ikääntyvän ihmisen sijoittaminen oikeanlaiseen hoitopaikkaan. SAS-ryhmä selvittää toimintakykyä (kuten terveyttä, muistia ja sosiaalista tilannetta) tarkistaa yleensä myös kotikäynnillä (tai sairaalan osastolla) että kotona asuminen ei ole enää mahdollista.SAS-työryhmä käsittelee hakemukset ja esittää uusia asukkaita vapautuviin asuntoihin. SAS-ryhmässä voi olla edustaja kotihoidosta ja terveydenhuollosta sekä asumisyksiköistä ja terveyskeskussairaalasta.

        Omaisten tai vanhukse tulee tehdä itse laitospaikkahakemus, johin tulee liittä myös lääkärin lausunto. Hakemuksen liitteekis tehdään erilaisia toimintakykymittauksia. Tämä hakemus liitteineen osoitetaan sitten SAS-työryhmälle joka katsoo sitten näiden perusteella vanhukselle sopivan hoitopaikan.

        Työryhmän toiminta ei siis perustu ilkeyteen, ahneuteen eikä muutoinkaan vanhusten tai omastensa elämän hankaloittamiseen.


      • aattelin vaan
        aloittanut, kirjoitti:

        Eikös se kunnan päättävä "työryhmä" koostu terveydenhuollon alan henkilöstöstä. En ymmärrä, misi tarvitaan työryhmä päättämään voiko ilmiselvästi kotonaan enää asumaan kykenemättömät vanhukset asumaan kotona, mutta työryhmät varmaan nauttiihyvää palkkaa.

        Jos hoitopaikkoja on 20 ja hoitoa tarvitsevia 120 on pakko jollain tavalla laittaa järjestykseen. Vai olisiko mukava kun päättäjän omat omaiset, tuttavat ja naapurit täyttäisivät nekin paikat. Mitä isompi porukka päättämässä niin ehkä joku panee kampoihin suosimisessa.
        Lyhyt on tuo ihmisen muisti, kun jokunen vuosi sitten nousi haloo että laitoksissa huono hoito. Kaikki halusivat laitoshoidon poistaa. Oikein näin kun telkkarissa Maria Guz..-Riz.. ilahtui aiheesta ja sanoi että nyt sitten vanhukset saavatkin viettää viimeiset aikansa kotona. Tuli mieleeni silloin heti, että nyt ei kunnian kukko laula. Kaikki eivät tiedä mikä se vanhuksen loppuaika voi olla.
        Meidänkin kunnasta lopetettiin silloin kolme hoitolaitosta kun ei muka ollut asiakkaita tai niitä ei vaan annettu.


      • kysynyt,
        aattelin vaan kirjoitti:

        Jos hoitopaikkoja on 20 ja hoitoa tarvitsevia 120 on pakko jollain tavalla laittaa järjestykseen. Vai olisiko mukava kun päättäjän omat omaiset, tuttavat ja naapurit täyttäisivät nekin paikat. Mitä isompi porukka päättämässä niin ehkä joku panee kampoihin suosimisessa.
        Lyhyt on tuo ihmisen muisti, kun jokunen vuosi sitten nousi haloo että laitoksissa huono hoito. Kaikki halusivat laitoshoidon poistaa. Oikein näin kun telkkarissa Maria Guz..-Riz.. ilahtui aiheesta ja sanoi että nyt sitten vanhukset saavatkin viettää viimeiset aikansa kotona. Tuli mieleeni silloin heti, että nyt ei kunnian kukko laula. Kaikki eivät tiedä mikä se vanhuksen loppuaika voi olla.
        Meidänkin kunnasta lopetettiin silloin kolme hoitolaitosta kun ei muka ollut asiakkaita tai niitä ei vaan annettu.

        Jaa? Minä taas olen sen verran kyyninen, että en oikeastaan edes usko nykyisessä vanhusten kotihoidon hehkutuksessa Suomessa olevan kyse juuri mitenkään vanhusväestöstä välittämisestä, vaan julkiset vanhainkodit lakkauttamalla Suomessa luodaan erinäisille yrittäjille töitä, koska valtio on köyhtynyt. Vastaavasti yksityiset kalliin rahan "hoivalaitokset" ovat lisääntyneet kuin sienet sateella, siinä missä julkisia palveluita ajetaan alas. Ajatelkaa nyt vähän, kuinka monet siitä saa töitä, että kun kalliilla rahalla annetaan rakennusyrittäjille töitä rakentaa uusia vanhustenhoitolaitoksia, että kun hehkutetaan ikänsä säntillisesti eläneen ikäihmisväestön muka tarvitsevan yhtäkkiä erityisiä luxuspalveluita ( joo varmaan suurin piirtein liikuntakyvyttömät laitoksissa olevat vanhukset tarttevatkin sinne manikyristeja ja kampaajayritäjiä, jne, just joo, ei vaan kunnollista terveydenhoitoa ne tarvitsisi, joista ovat veroja maksaneet). Sitten kunnalliselle puolelle ei palkata riittävästi hoitohenkilöstöä: ei tietenkään, kun joidenkin vallanpitäjien tarkoituksenakaan ei ole tulevaisuudessa pitää entisen laista hyvinvointiyhteiskuntaa pystyssä, vaan ns. "uusjakaa" ikäihmisväestön rahat yksityisten yrittäjien pusseihin, joista kaikki yrittäjät eivät edes Suomeen verojaan maksa...


        Jos julkisen puolen hoitopaikkoja missään kunnassa(!) on muka 20 ja laitospaikkoja tarvitsevia vanhuksia 120, on vika ihan tasan tarkkaan matematiikassa, eli jonnekin muualle on laitettu ne yhteiskunnan rahat jotka kuuluisi maan vanhusväestön terveys- jne. muihin palveluihin, eikä mistään muusta siinä ole kyse.

        Tottakai kaikki täspäiset haluaakin, että hyväkuntoiset ikäihmiset voivat asua kodeissaan niin pitkään kun mahdollista. Nykyään vaan kodeissa kotihoidolla pidetään kyllä paljon, paljon sellaisiakin, joiden elämänlaatua kotona asuminen ei mitenkään paranna. Ja siihen ei ole vanhusväestön omaiset tai vanhusväestöstä piittaavat syypäitä.


        En usko, että terveydenhuollossa mitenkään erityisesti suositaan ketään, mutta ei siellä todellakaan sitä vanhusväestöä ajatella.


      • aattelin vaan
        kysynyt, kirjoitti:

        Jaa? Minä taas olen sen verran kyyninen, että en oikeastaan edes usko nykyisessä vanhusten kotihoidon hehkutuksessa Suomessa olevan kyse juuri mitenkään vanhusväestöstä välittämisestä, vaan julkiset vanhainkodit lakkauttamalla Suomessa luodaan erinäisille yrittäjille töitä, koska valtio on köyhtynyt. Vastaavasti yksityiset kalliin rahan "hoivalaitokset" ovat lisääntyneet kuin sienet sateella, siinä missä julkisia palveluita ajetaan alas. Ajatelkaa nyt vähän, kuinka monet siitä saa töitä, että kun kalliilla rahalla annetaan rakennusyrittäjille töitä rakentaa uusia vanhustenhoitolaitoksia, että kun hehkutetaan ikänsä säntillisesti eläneen ikäihmisväestön muka tarvitsevan yhtäkkiä erityisiä luxuspalveluita ( joo varmaan suurin piirtein liikuntakyvyttömät laitoksissa olevat vanhukset tarttevatkin sinne manikyristeja ja kampaajayritäjiä, jne, just joo, ei vaan kunnollista terveydenhoitoa ne tarvitsisi, joista ovat veroja maksaneet). Sitten kunnalliselle puolelle ei palkata riittävästi hoitohenkilöstöä: ei tietenkään, kun joidenkin vallanpitäjien tarkoituksenakaan ei ole tulevaisuudessa pitää entisen laista hyvinvointiyhteiskuntaa pystyssä, vaan ns. "uusjakaa" ikäihmisväestön rahat yksityisten yrittäjien pusseihin, joista kaikki yrittäjät eivät edes Suomeen verojaan maksa...


        Jos julkisen puolen hoitopaikkoja missään kunnassa(!) on muka 20 ja laitospaikkoja tarvitsevia vanhuksia 120, on vika ihan tasan tarkkaan matematiikassa, eli jonnekin muualle on laitettu ne yhteiskunnan rahat jotka kuuluisi maan vanhusväestön terveys- jne. muihin palveluihin, eikä mistään muusta siinä ole kyse.

        Tottakai kaikki täspäiset haluaakin, että hyväkuntoiset ikäihmiset voivat asua kodeissaan niin pitkään kun mahdollista. Nykyään vaan kodeissa kotihoidolla pidetään kyllä paljon, paljon sellaisiakin, joiden elämänlaatua kotona asuminen ei mitenkään paranna. Ja siihen ei ole vanhusväestön omaiset tai vanhusväestöstä piittaavat syypäitä.


        En usko, että terveydenhuollossa mitenkään erityisesti suositaan ketään, mutta ei siellä todellakaan sitä vanhusväestöä ajatella.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Ikävä kyllä tässä tilanteessa vaan ollaan, oli syy sitten se tai tämä.
        Vanhusväestön lisääntyessä en usko että pystyttäisi hoitamaan kaikkien tarpeita laadukkaasti, ei kotona, eikä laitoksessa. On se vaan niin vaativaa ja kallista.
        Kaikilla muillakin yhteiskuntaryhmillä on omat tarpeensa, eikä kaikkia verovaroja pidäkään käyttää ainoastaan vanhuksiin.


      • aloittanut kysynyt,
        aattelin vaan kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä. Ikävä kyllä tässä tilanteessa vaan ollaan, oli syy sitten se tai tämä.
        Vanhusväestön lisääntyessä en usko että pystyttäisi hoitamaan kaikkien tarpeita laadukkaasti, ei kotona, eikä laitoksessa. On se vaan niin vaativaa ja kallista.
        Kaikilla muillakin yhteiskuntaryhmillä on omat tarpeensa, eikä kaikkia verovaroja pidäkään käyttää ainoastaan vanhuksiin.

        Olisikohan liian julmaa tilastotiedettä tuntevana sanoa, että tässä maassa on yksi ihmisryhmä, jonka tarpeisiin menee kaikki valtion veronmaksajien rahat, ja se ryhmä EI ole väestötieteellisesti vanhusväestö tai ikääntyvät... Kolmen pisteen vinkkinä, että esimerkiksi koululaisia ja alta parikymppisiä opiskelijoita on tässä maassa ...LÄHEMMÄS miljoona. Minua on näillä palstoilla joskus haukuttu lapsiperhevihaajaksi, vaikka olen kaikkea muuta, mutta tekstejäni ei olekaan ymmärretty. Ilmeisesti on kuitenkin ei-sallittua edes nimettömästi nettipalstalla arvostella sitä asiaa, että ikänsä veronsa maksaneet ja työtä tehneet vanhukset eivät saa Suomessa riittävästi ja riittävän laadukkaita palveluita siksi, että on_niiin_ iso_määrä_etuuksia_työssäkäyville.


        Minusta vanhusväestön julkisiin verovaroilla kustannettuihin palveluihin kuuluisi se määrä valtion laittaa varoja, kuin mitä ne on verojakin maksaneet. Suhteessa siis enemmän, kuin vaikka lapsiperheellisille, joiden kaikkien vanhemmat eivät koskaan edes käy töissä. Eikä tämä ole minkään sortin lapsiperhevihaa, vaan jos pitää valita, että laitttaako yhteiskunta sairaan ihmisen hoivaan inhimillisyyden turvaavan määrän verovaroja, vai laittaako sen viiskymppisen lorvikatarttista johtuvaan vuorotteluvapaaseen tai työssäkäymättömien perheiden oikeuteen saada päiväksi lapsensa lastentarhoihin pois silmistään, niin minulle arvomaailmassani valinta on selvä. Kukaan ja mitkään muut ihmisryhmät eivät kyllä niin suurta metakkaa etuuksiensa osalta pidä, kuin hyväosaisimmat. Kuulemma esimerkiksi miljonääreiltäkään ei saisi leikata lapsilisiä, kun niille tulee niiiiin paha mieli... Jos tämän fooorumin nettikirjoittajat ette koskaan ole huomanneet, netistä meuhkaamasta muiden suurista etuuksista puuttuvat yli kuuskymppiset, täysin.


      • aloittanut, kysynyt
        Tässä tieto kirjoitti:

        SAS – on vanhustenpalvelujen sijoitustyöryhmä (SAS=selvittää-arvioida-sijoittaa). Sen tehtävänä on suunnitella palvelu- tai laitosasumista tarvitsevan ikääntyvän ihmisen sijoittaminen oikeanlaiseen hoitopaikkaan. SAS-ryhmä selvittää toimintakykyä (kuten terveyttä, muistia ja sosiaalista tilannetta) tarkistaa yleensä myös kotikäynnillä (tai sairaalan osastolla) että kotona asuminen ei ole enää mahdollista.SAS-työryhmä käsittelee hakemukset ja esittää uusia asukkaita vapautuviin asuntoihin. SAS-ryhmässä voi olla edustaja kotihoidosta ja terveydenhuollosta sekä asumisyksiköistä ja terveyskeskussairaalasta.

        Omaisten tai vanhukse tulee tehdä itse laitospaikkahakemus, johin tulee liittä myös lääkärin lausunto. Hakemuksen liitteekis tehdään erilaisia toimintakykymittauksia. Tämä hakemus liitteineen osoitetaan sitten SAS-työryhmälle joka katsoo sitten näiden perusteella vanhukselle sopivan hoitopaikan.

        Työryhmän toiminta ei siis perustu ilkeyteen, ahneuteen eikä muutoinkaan vanhusten tai omastensa elämän hankaloittamiseen.

        En ole missään väittänyt, että minkään virallisen julkisen instanssin toiminta perustuisi ilkeyteen, ahneuteen jne. Ihmiset kirjoittavat tänne nimettömille Suomi24-palstoille eri motiiveista. Joku kirjoittaa kiusatakseen muita kirjoittajia nimettömyyden suuruudenhulluudessa, joku toinen; kuten minä, kirjoitan mielipidekirjoittelua, johon tosin ja tietystikään en halua nimeäni osalliseksi, koska olen vertaistukiaiheen nimettömällä keskustelupalstalla, enkä missään julkisessa instanssissa kirjoittelemassa tai avautumassa netissä.


        Kiitos, tuo kirjoitus selvensi kuitenkin paljon. Nyt kiinnostais lisäkysymyksellä, että mitä on ne toimintakykymittaukset, ja ei kai missään yksittäinen lääkäri voi olla se, joka päättää saako huonokuntoinen vanhus pysyvän hoitopaikan Suomessa, eihän?!? Ainakin sivusta kuulleena ja useankin omaisen kamppoailua vanhusten hoitopaikoista seuranneena tuskin lääkäri, joka ei kuukausittain seuraa muistisairaan vointia, pystyy olemaan ylin päättävä elin siinä, että kenelle vanhukselle kuuluu hoivakotipaikka ja kenelle ei...


        Se mitä olen kuullut erinäisistä "toimintakykymittauksista" ihan taviksena, niin saattaa olla jopa sitä, että pari korkeintaan lähihoitajan koulutuksen saanutta hoitajaa ottaa vanhuukselta kävelytestin ja seuraa, montako askelta vanhus pystyy kävelemään. Jos kävelee itsenäisesti, niin vaikka ilmoittaisi olevansa Kiinan keisari, ei saa hoivakotipaikkaa huonokuntoinen vanhus välttämättä, omaisten hulesta huolimatta, Ja kaikki tietyn iän ylittäneet joutuu palikkatesteihin vaikka ajokorttia uusiessaan, missä kuulemani mukaan kysytään suurinpiirtein sellaista, että osaako piirtää kellotaulun. Tämä on sitä "lääkäreiden neroutta" käänteisessä mielessä ja vanhusväestön määrittämistä hyödyttömiksi hyödykkeiksi talouden rattaisiin, jos oikein pilkallisen ilkeästi saan sanoa. Todellisuudessa syy siihen, miksi liian monet hoitokoteihin kuuluvat huonokuntoiset vanhukset Suomessa viruu kodeissaan on ainoastaan raha: katsokaas, kun sitä useampi lääkäri ja hoitaja saa palkkaa, mitä useampi todella huonokuntoinen joka ei enää kodissa asumisestaan edes nauti tai tiedä missä on, pidetään kodeissaan. Useiden lisäksi niissä myös rikastuvat kiinteistöfirmat ja kunnat, kun kotona asuvat huonokuntoiset vanhukset maksavat saman verran palveluistaan kiinteistökustannukst, sähköt jne. jne., kuin muutkin. Mutta kaikki eivät pidä asioidentolasta. Etenkään kun siihen asiaan on aikaa, että ne miljoona alaikäistä tehtyä lasta alkais tuottaa edes mitään ja kun keski-ikäisille työikäisille ei ole töitä riittävästi.


      • aattelin vaan
        aloittanut kysynyt, kirjoitti:

        Olisikohan liian julmaa tilastotiedettä tuntevana sanoa, että tässä maassa on yksi ihmisryhmä, jonka tarpeisiin menee kaikki valtion veronmaksajien rahat, ja se ryhmä EI ole väestötieteellisesti vanhusväestö tai ikääntyvät... Kolmen pisteen vinkkinä, että esimerkiksi koululaisia ja alta parikymppisiä opiskelijoita on tässä maassa ...LÄHEMMÄS miljoona. Minua on näillä palstoilla joskus haukuttu lapsiperhevihaajaksi, vaikka olen kaikkea muuta, mutta tekstejäni ei olekaan ymmärretty. Ilmeisesti on kuitenkin ei-sallittua edes nimettömästi nettipalstalla arvostella sitä asiaa, että ikänsä veronsa maksaneet ja työtä tehneet vanhukset eivät saa Suomessa riittävästi ja riittävän laadukkaita palveluita siksi, että on_niiin_ iso_määrä_etuuksia_työssäkäyville.


        Minusta vanhusväestön julkisiin verovaroilla kustannettuihin palveluihin kuuluisi se määrä valtion laittaa varoja, kuin mitä ne on verojakin maksaneet. Suhteessa siis enemmän, kuin vaikka lapsiperheellisille, joiden kaikkien vanhemmat eivät koskaan edes käy töissä. Eikä tämä ole minkään sortin lapsiperhevihaa, vaan jos pitää valita, että laitttaako yhteiskunta sairaan ihmisen hoivaan inhimillisyyden turvaavan määrän verovaroja, vai laittaako sen viiskymppisen lorvikatarttista johtuvaan vuorotteluvapaaseen tai työssäkäymättömien perheiden oikeuteen saada päiväksi lapsensa lastentarhoihin pois silmistään, niin minulle arvomaailmassani valinta on selvä. Kukaan ja mitkään muut ihmisryhmät eivät kyllä niin suurta metakkaa etuuksiensa osalta pidä, kuin hyväosaisimmat. Kuulemma esimerkiksi miljonääreiltäkään ei saisi leikata lapsilisiä, kun niille tulee niiiiin paha mieli... Jos tämän fooorumin nettikirjoittajat ette koskaan ole huomanneet, netistä meuhkaamasta muiden suurista etuuksista puuttuvat yli kuuskymppiset, täysin.

        Hyvin pitkälle kanssasi samaa mieltä. Kuitenkin vanhustyötä tehneenä monesti ihmettelen miten paljon hoito tulee maksamaan.
        Tosin en osaa arvioida paljonko esim. kunnassa olisi paljon erityishoitoa tarvitsevia suhteessa muuhun väestöön. Ihan vaan normi palkkakulut jos kotihoidettava tarvitsee hoitajan vain itseään varten esim. 2 h vuorokaudessa ja 30 pv/kk. Aika isot summat tulee oheiskuluineen (liekö minimissään 25€/h). Silti tässä vasta osa kuluista. Monesti tulee vielä tarvikkeita, matkakuluja, organisaation pyörittämistä. Puhumattakaan sitten kun kyseinen aikakaan ei riitä tai tarvitaan 2 hoitajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe