Miksi yhteiskunta maksaa yksinhuoltajille extra lapsilisää?

Naattori

Tervehdys,

Aloitan lainauksella KELA:n sivuilta:

"Saat lapsilisään korotusta, jos et ole avoliitossa tai avioliitossa. Saat korotusta 48,55 euroa kuukaudessa jokaisesta luonasi asuvasta, lapsilisään oikeutetusta lapsesta. Korotuksen saa, vaikka lasten vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus. Lapsilisän korotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta tai enintään 6 kuukautta takautuen."

Olen miettinyt tässä, että miksi yhteiskunta (veronmaksajat) maksaa yksinhuoltajille suurempaa lapsilisää. Summa on melko suuri suhteutettuna lapsilisän kokoon. Eikös tämä homma kuuluisi jenkkimallin mukaan lapsen isän tai äidin hoidettavaksi eikä suinkaan kaikkien muiden?

56

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no ei ole iso summa

      Jenkkimaailmassa maksetaan aika paljon isompia elatusmaksuja. Lisäksi osassa osavaltioista elatus ja tapaaminen on sidottu yhteen, eli ellet maksa, et saa nähdä lapsia.

      Oletettavasti yhteiskunta haluaa tukea lasta, jolla on vain yksi vanhempi kotona. Periaatehan ei ole siinä, se että tuetaan yksinhuoltajaa, vaan tuetaan yksinhuoltajan kautta sitä lasta.

      • Naattori

        Moro,

        Se, että jenkeissä maksetaan suurempia elatusmaksuja tai se, että summa on pieni ei mielestäni ole peruste sillä, että yksinhuoltajille maksetaan extraa yhteiskunnan puolesta. Tilanne kärjistyy etenkin siinä vaiheessa jos kotoa pois lähtenyt toinen vanhempi on töissä käyvä ja hyvin pärjäävä ihminen. Ei mene meikäläisen oikeustajuun.

        En siis olisi ottamassa tätä ns. extraa pois. Olisin vaan lisäämässä sen ei-huoltajuutta saaneen vanhemman maksettavaksi.

        Itse henk. koht. en halua olla maksamassa muiden ihmisten lapsien elämistä jos tilanteeseen on oikeudenmukaisempikin ratkaisu.


      • ...
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        Se, että jenkeissä maksetaan suurempia elatusmaksuja tai se, että summa on pieni ei mielestäni ole peruste sillä, että yksinhuoltajille maksetaan extraa yhteiskunnan puolesta. Tilanne kärjistyy etenkin siinä vaiheessa jos kotoa pois lähtenyt toinen vanhempi on töissä käyvä ja hyvin pärjäävä ihminen. Ei mene meikäläisen oikeustajuun.

        En siis olisi ottamassa tätä ns. extraa pois. Olisin vaan lisäämässä sen ei-huoltajuutta saaneen vanhemman maksettavaksi.

        Itse henk. koht. en halua olla maksamassa muiden ihmisten lapsien elämistä jos tilanteeseen on oikeudenmukaisempikin ratkaisu.

        Mikä tuossa ei vastaa sinun oikeustajua. Sekö että lapsia, joilla on yksinhuoltaja äiti/isä tuetaan alle viidelläkympillä kuussa?

        Ne lapset joiden etävanhemmalla ei olisi varaa maksaa tuota, jäisivät siis ilman mitään?


      • Isä
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        Se, että jenkeissä maksetaan suurempia elatusmaksuja tai se, että summa on pieni ei mielestäni ole peruste sillä, että yksinhuoltajille maksetaan extraa yhteiskunnan puolesta. Tilanne kärjistyy etenkin siinä vaiheessa jos kotoa pois lähtenyt toinen vanhempi on töissä käyvä ja hyvin pärjäävä ihminen. Ei mene meikäläisen oikeustajuun.

        En siis olisi ottamassa tätä ns. extraa pois. Olisin vaan lisäämässä sen ei-huoltajuutta saaneen vanhemman maksettavaksi.

        Itse henk. koht. en halua olla maksamassa muiden ihmisten lapsien elämistä jos tilanteeseen on oikeudenmukaisempikin ratkaisu.

        »Se, että jenkeissä maksetaan suurempia elatusmaksuja tai se...»

        Itsehän sinä aloitit vertaamaan jenkkien tapaan. Meillä tuo järjestelmä lähtee tyystin eri pohjalta, joten amerikkalaisten tapoja muutenkaan ei nyt kannata peräänkuuluttaa.

        Jos mielestäsi tilanne kärjistyy siinä, että uloslempattu on hyvätuloinen, niin mielestäni tilanne kärjistyy siinä, kun yksin asumistaan maksava yksinhuoltaja, jonka jälkikasvun esä EI ole rikas, ei pysty maksamaan kuin pientä elatusmaksua.


      • 88hht5
        ... kirjoitti:

        Mikä tuossa ei vastaa sinun oikeustajua. Sekö että lapsia, joilla on yksinhuoltaja äiti/isä tuetaan alle viidelläkympillä kuussa?

        Ne lapset joiden etävanhemmalla ei olisi varaa maksaa tuota, jäisivät siis ilman mitään?

        Yksinhuoltaja tuki lisätään lapsilisään, ei sitä etä vanhempi koskaan maksa.


      • totta, mutta
        88hht5 kirjoitti:

        Yksinhuoltaja tuki lisätään lapsilisään, ei sitä etä vanhempi koskaan maksa.

        Ap:n ehdotuksessa etä maksaa yh-korotuksen.


    • yugoioij

      Siksi on olemassa yh-korotus, koska se tasa-arvoistaa eri tilanteessa eläviä yh-vanhempia.

      Eli tuon yh-korotuksen saa, vaikka esimerkiksi etävanhemmalla ei olisi maksukykyä huolehtia elareista, ja yh-vanhempi on vain KELAN maksaman elarituen, sekä oman (yhden ihmisen) elatuskyvyn varassa.

      Koska yhden aikuisen talouden menot eivät jakaudu yhtään kahden aikuisen kesken (esimerkiksi lapsen kuskaaminen harrastuksiin, tarhamatkat, synttärilahjat lapsen kavereille, vanhemman töistä poissaolo lapsen sairauden takia ja siitä aiheutuva mahdollinen tulojen lasku jne....), katsoo yhteiskunta että tuo vajaa 50e kuukaudessa kuuluu hyvinvointivaltion vastuualueeseen tasapuolistaa yhden ja kahden vanhemman perheiden tilannetta.

      Noita edellä mainittuja tulonmenetyksiä tai menoja ei useimmiten myöskään huomioida vanhempien välisissä elareissa, koska niistä olisi hyvin vaikea päästä yhteisymmärrykseen monissa tilanteissa.

      Summa voi tuntua suurelta suhteutettuna lapsilisän kokoon, mutta pieneltä kun miettii minkälaista taloudellistakin vastuuta yh joutuu yksin kantamaan. Etävanhemmallahan ei juurikaan ole velvollisuuksia elaria enempää.

      Minä en ole enää yh, vaan jo pitkään ollut uudessa liitossa. Maksan verorahoina mielelläni yh-vanhempien avuksi pientä summaa. Esimerkiksi itse tein Yh:na provikkapalkalla töitä. Kun olin kotona kaksi viikkoa lapsen sairastaessa, niin se alle 50e kuukaudessa tuntui varsin pieneltä summalta...

      • yksinhuoltaja isä

        Meillä lapset asuu vuoroviikoin ihan tasan kummallakin, ja minä maksan vielä hiukan elareita, silti toiseen kotiin vaan menee tuo lapsilisät yksinhuoltaja tukineen.


      • oiyrhfoi
        yksinhuoltaja isä kirjoitti:

        Meillä lapset asuu vuoroviikoin ihan tasan kummallakin, ja minä maksan vielä hiukan elareita, silti toiseen kotiin vaan menee tuo lapsilisät yksinhuoltaja tukineen.

        Lasten menot jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Eli jos sinun elatuskyky on suurempi, niin näinhän sen kuuluukin mennä. Lisäksi pitää vuoroasumisessa huomioida, että jotkut laskut esim saattavat mennä vain toiseen osoitteeseen, ja elareilla tasataan tilannetta siksikin.

        JOS molempien vanhempien tulotaso on ihan sama, JOS lasten menot ja laskut on jaettu tasan kahden kodin välinne ja siihen on suhteutettu myös se että toiseen tulee lapsilisä, ja JOS lapset ovat 50% ajastaan molemmissa kodeissa, niin elareita ei pitäisi olla. Tällainen tilanne on kuitenkin hyvin harvinainen.


    • maksa maksa sinä

      Siksi kun se toinen huoltaja, yleensä isä luistaa vastuustaan. Se kuuluisi meihen maksaa oman lapsen elinkustannuksista osan, mutta kun ei maksa niin kela maksaa sitten puuttuvan osan.
      Meinasitko että teet lapsia, sitten jätät ne vaimolle, eikä sun tarvi niitä kustantaa, kyllä se vaimo maksaa??????????????

      Väärin kuule arvasti, isät yleensä jättää elarit maksamatta kun tietää ettei äiti niin tee.

      • meillä näin

        "Väärin kuule arvasti, isät yleensä jättää elarit maksamatta kun tietää ettei äiti niin tee."

        Minä olen yh-isä. Lasten äiti tapaa lapsia pari kertaa vuodessa, silloin kun ehtii. Reissaa uuden miehensä kanssa maailmalla, paiskaa joskus kortilla.

        Mitään elatusmaksuja ei lasten äiti maksa.


      • hoida asia
        meillä näin kirjoitti:

        "Väärin kuule arvasti, isät yleensä jättää elarit maksamatta kun tietää ettei äiti niin tee."

        Minä olen yh-isä. Lasten äiti tapaa lapsia pari kertaa vuodessa, silloin kun ehtii. Reissaa uuden miehensä kanssa maailmalla, paiskaa joskus kortilla.

        Mitään elatusmaksuja ei lasten äiti maksa.

        Mikset hae niitä elareita, ota juristi hoitamaan asia, olet oikutettu elareihin lastensuojelulain mukaan.
        Vai saatko yhteiskunnalta ne minimielarit?Eikö exäsi ole työssä?


      • suksi kuuseen
        hoida asia kirjoitti:

        Mikset hae niitä elareita, ota juristi hoitamaan asia, olet oikutettu elareihin lastensuojelulain mukaan.
        Vai saatko yhteiskunnalta ne minimielarit?Eikö exäsi ole työssä?

        lastensuojelulain mukaan lapsia koskevassa asiassa vastuunkanto ja päätöksenteko pidetään yhtenäisenä eli yhteishuolto ja toisaalta lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella eli suomeksi yhteishuolto, vuoroasuminen; elatusta ei makseta.


      • yx isukki
        suksi kuuseen kirjoitti:

        lastensuojelulain mukaan lapsia koskevassa asiassa vastuunkanto ja päätöksenteko pidetään yhtenäisenä eli yhteishuolto ja toisaalta lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella eli suomeksi yhteishuolto, vuoroasuminen; elatusta ei makseta.

        Eihän tolla "meillä näin" mitään vuoroasumista ole sen exähän tapaa lapsia pari kertaa vuodessa, minunkin mielestäni hänen pitäs hoitaa nuo elatusmaksut kuntoon.
        Minun ex vaimoni maksaa minulle elatusmaksua, kun meidän teinityttö muutti minun luokse 13 vuotiaana nyt hän on 15v.


      • oikeasti.
        suksi kuuseen kirjoitti:

        lastensuojelulain mukaan lapsia koskevassa asiassa vastuunkanto ja päätöksenteko pidetään yhtenäisenä eli yhteishuolto ja toisaalta lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella eli suomeksi yhteishuolto, vuoroasuminen; elatusta ei makseta.

        Ei pidä paikkaansa. Tapaamiset ja elatus ovat kaksi eri asiaa. Eli vaikkei saa tavata lapsia, niin elatusta täytyy maksaa. Ja toisaalta, vaikka ei olisi varaa mihinkään elatusmaksuihin, saattaa olla laajat tapaamiset/vuoroasuminen.


    • Naattori

      Muutamia vastauksia edellä kirjoitettuihin:

      ...:lle

      Melkolailla oikein. Oikeustajuani ei vastaa se, että ihmiset tekevät tyhmiä valintoja ja meikäläinen joutuu maksamaan toisen miehen tai naisen lapsien elämisen.

      Extraa voitaisiin maksaa mielestäni jos kyseessä on leski tai etävanhempi ei ole syystä tai toisesta kykenevä maksamaan maksuja.

      Isä:lle

      Minä en yrittänyt perustella jenkkien malleilla mitään kuten kirjoittaja yritti, johon vastineeni tarkoitin.

      Tiivistettynä siis: Yksihuoltajat, jotka ovat jääneet leskeksi ja tapaukset joissa etävanhempi ei pysty maksamaan ks. 48,5e/kk enemmän niin KELA voisi tulla tässä kohtaa vastaan.

      • yhteiskunta et ole v

        No. Eihän sun mielipiteillä oikeasti ole mitään väliä.


      • piruhui

        Niin meillä tässä maassa ihmisillä on oikeus eriäviin mielipiteisiin. Vaikka suurimmalla osalla on pääosin samankaltainen oikeustaju, niin tällaisessa hienosäätöisessä linjavedoissa, kuten miten ja kenelle rahoja jaetaan, niin mielipiteet osittain jakautuu. Meillä on siksi mm. eduskunta ja hallitus, jotka miettivät mitä enemmistö suomalaisista katsoo oikeudenmukaiseksi.

        Tässä asiassa sinun näkemyksesi on enemmistön näkemystä vastaan. Siksi meillä on yh-korotus lapsilisään, vaikka sinä et sitä kannata.

        Samalla tavalla voidaan miettiä mikä on oikeudenmukainen systeemin opintotukiin (eikö sitä voitaisi kieltää niiltä, jotka voivat käydä sivutoimisesti töissä tai jotka saavat vanhemmiltaan avustusta...). Tämäkin riippuu siitä, minkä katsoo olevan oikein ja tasapuolista. Ja miten voidaan esimerkiksi määritellä vaadittavat seikat. Yh-korotukseen liittyen on esimerkiksi ihan eri asia miettiä, että onko etävanhemmalla mahdollisuus maksaa enemmän, vai suostuuko hän maksamaan enemmän. Jos hän ei maksa, niin siinä tapauksessahan kärsijä on lapsi ja lähivanhempi.

        Näitä vastaavia seikkoja on paljon... Miten ja kenelle annetaan työttömyystukea, minkä suuruinen on sopiva toimeentulotuki, onko eläkkeet liian suuria vai liian pieniä, pitääkö ihmisen maksaa sairastuessaan itse hoitonsa vai maksaako sen valtio, ja entäpä jos sairastuu omasta tyhmyydestään, kuten tupakoitsija keuhkosyöpään... Lista on loputon.

        Yh-korotusten suhteen enemmistö kannattaa niitä, joten sillä mennään. Perusteluja niille oletkin jo tässä ketjussa kuullut. Saat olla eri mieltä, mutta muut saavat myös olla eri mieltä kanssasi.


      • Naattori
        piruhui kirjoitti:

        Niin meillä tässä maassa ihmisillä on oikeus eriäviin mielipiteisiin. Vaikka suurimmalla osalla on pääosin samankaltainen oikeustaju, niin tällaisessa hienosäätöisessä linjavedoissa, kuten miten ja kenelle rahoja jaetaan, niin mielipiteet osittain jakautuu. Meillä on siksi mm. eduskunta ja hallitus, jotka miettivät mitä enemmistö suomalaisista katsoo oikeudenmukaiseksi.

        Tässä asiassa sinun näkemyksesi on enemmistön näkemystä vastaan. Siksi meillä on yh-korotus lapsilisään, vaikka sinä et sitä kannata.

        Samalla tavalla voidaan miettiä mikä on oikeudenmukainen systeemin opintotukiin (eikö sitä voitaisi kieltää niiltä, jotka voivat käydä sivutoimisesti töissä tai jotka saavat vanhemmiltaan avustusta...). Tämäkin riippuu siitä, minkä katsoo olevan oikein ja tasapuolista. Ja miten voidaan esimerkiksi määritellä vaadittavat seikat. Yh-korotukseen liittyen on esimerkiksi ihan eri asia miettiä, että onko etävanhemmalla mahdollisuus maksaa enemmän, vai suostuuko hän maksamaan enemmän. Jos hän ei maksa, niin siinä tapauksessahan kärsijä on lapsi ja lähivanhempi.

        Näitä vastaavia seikkoja on paljon... Miten ja kenelle annetaan työttömyystukea, minkä suuruinen on sopiva toimeentulotuki, onko eläkkeet liian suuria vai liian pieniä, pitääkö ihmisen maksaa sairastuessaan itse hoitonsa vai maksaako sen valtio, ja entäpä jos sairastuu omasta tyhmyydestään, kuten tupakoitsija keuhkosyöpään... Lista on loputon.

        Yh-korotusten suhteen enemmistö kannattaa niitä, joten sillä mennään. Perusteluja niille oletkin jo tässä ketjussa kuullut. Saat olla eri mieltä, mutta muut saavat myös olla eri mieltä kanssasi.

        Moro,

        Tiivistin juuri aiemmassa viestissäsi tekstisi pariin lauseeseen. En tainnut lukea sitä.

        Ilmaiset faktana, että enemmistö kannattaa KELA:n maksamaa yksinhuoltajalisää. Minä väitän, (ilman faktoja tosin), että enemmistö ei edes tiedä, että tällaista maksetaan. Elatusmaksut sen sijaan lienevät kohtuu tuttuja.

        Niin tai näin, haluaisin nähdä sen tilaston, missä kerrotaan, että enemmistö puoltaa sitä, että KELA maksaa yksinhuoltajalapsilisäextran sen sijaan, että maksamaan kykenevä etävanhempi maksaisi myös sen.

        Ilmaisempa taas kerran asian tiivistettynä: Suurin osa yksinhuoltajista on yksinhuoltajia omien huonojen valintojensa seurauksena. Yhteiskunnan ei pitäisi tukea tällaista toimintaa vaan vastuu on säilytettävä vanhemmilla, jotka ovat enemmän tai vähemmän tietoisesti päättäneet lapsen hankkia.

        Ja kun kukaan ei kuitenkaan ole lukenut aikaisempia kommenttejani niin muistutan tässä, että maksukyvyttömien henkilöiden tai leskeksi jääneiden kohdalla asiaa voidaan harkita tarkemmin!


      • näin se on
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        Tiivistin juuri aiemmassa viestissäsi tekstisi pariin lauseeseen. En tainnut lukea sitä.

        Ilmaiset faktana, että enemmistö kannattaa KELA:n maksamaa yksinhuoltajalisää. Minä väitän, (ilman faktoja tosin), että enemmistö ei edes tiedä, että tällaista maksetaan. Elatusmaksut sen sijaan lienevät kohtuu tuttuja.

        Niin tai näin, haluaisin nähdä sen tilaston, missä kerrotaan, että enemmistö puoltaa sitä, että KELA maksaa yksinhuoltajalapsilisäextran sen sijaan, että maksamaan kykenevä etävanhempi maksaisi myös sen.

        Ilmaisempa taas kerran asian tiivistettynä: Suurin osa yksinhuoltajista on yksinhuoltajia omien huonojen valintojensa seurauksena. Yhteiskunnan ei pitäisi tukea tällaista toimintaa vaan vastuu on säilytettävä vanhemmilla, jotka ovat enemmän tai vähemmän tietoisesti päättäneet lapsen hankkia.

        Ja kun kukaan ei kuitenkaan ole lukenut aikaisempia kommenttejani niin muistutan tässä, että maksukyvyttömien henkilöiden tai leskeksi jääneiden kohdalla asiaa voidaan harkita tarkemmin!

        Suurin osa niistä joilla on lapsia tietää tuon, sillä tieto saadaan neuvolassa, kun saadaan esitteitä kelasta. Eli minä tiesin sen jo ennen kuin erosin. Myös ex-mieheni luki ne esitteet aikoinaan, joten hänelläkin se tieto oli.

        Yhteiskunta ei toimi niin, että huonoja valintoja tekeviä rangaistaan suoraan (ellei teko ole rikos) Yhteiskunta perustuu tasa-arvon pyrkimykseen, ja tuo olisi selvästi epätasa-arvoista. Yhteiskunnalla ei myöskään ole mitään mahdollisuutta selvittää kuka yksinhuoltaja on eronnut mistäkin syystä. Nykyään syitä ei näy avioeropapereissakaan. Miten seuloa ne joita hakataan, joiden puoliso ei osallistu kotitöihin, joiden puoliso pettää ja ne jotka eivät vain jaksaneet parisuhdetta, tai sitten ne jotka itse ovat tehneet edellä mainittuja asioita.


      • edel.
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        Tiivistin juuri aiemmassa viestissäsi tekstisi pariin lauseeseen. En tainnut lukea sitä.

        Ilmaiset faktana, että enemmistö kannattaa KELA:n maksamaa yksinhuoltajalisää. Minä väitän, (ilman faktoja tosin), että enemmistö ei edes tiedä, että tällaista maksetaan. Elatusmaksut sen sijaan lienevät kohtuu tuttuja.

        Niin tai näin, haluaisin nähdä sen tilaston, missä kerrotaan, että enemmistö puoltaa sitä, että KELA maksaa yksinhuoltajalapsilisäextran sen sijaan, että maksamaan kykenevä etävanhempi maksaisi myös sen.

        Ilmaisempa taas kerran asian tiivistettynä: Suurin osa yksinhuoltajista on yksinhuoltajia omien huonojen valintojensa seurauksena. Yhteiskunnan ei pitäisi tukea tällaista toimintaa vaan vastuu on säilytettävä vanhemmilla, jotka ovat enemmän tai vähemmän tietoisesti päättäneet lapsen hankkia.

        Ja kun kukaan ei kuitenkaan ole lukenut aikaisempia kommenttejani niin muistutan tässä, että maksukyvyttömien henkilöiden tai leskeksi jääneiden kohdalla asiaa voidaan harkita tarkemmin!

        "Ilmaisempa taas kerran asian tiivistettynä: Suurin osa yksinhuoltajista on yksinhuoltajia omien huonojen valintojensa seurauksena."

        Tämä on se puolestaan sinun esittämä fakta, johon itse uskon että valtaosa suomalaisista ei usko. Tämä sotii normaalin ihmisen elämänkäsitystä vastaan. Uskon että ymmärtäväisyys on meissä yleensä suurempaa, kuin selvästikään sinussa.

        Harva on niin mustavalkoinen, että näkisivat mahdolliseksi esimerkiksi ennustaa tulevaa. Osa on tullut petetyksi, osa on tehnyt lapsen narsistin kanssa, osan kumppani on psyykkisesti sairastunut, osalla on vain yhteistyökyky muuten loppunut, osa on tullut taloudellisesti huijatuksi, osa jätetään oman sairastumisen takia, osalla pettää ehkäisy jne... Syitä siihen miksi on erolapsia on monia. Ja valtaosaa näistä ei meistä kukaan voi ennustaa sillä hetkellä, kun lapsen tekee.

        Sinun näkökulmasi mukaan meidän ihmisten pitäisi olla niin kaikkitietäviä, että emme esimerkiksi erehdy tekemään lapsia "väärän" ihmisen kanssa. Toisaalta väität että olemme niin tietämättömiä, että suurin osa ei edes tiedä yh-korotuksista lapsilisässä...

        Jotta välttäisimme mahdollisuuden, että kukaan ei jää yh:si, niin kukaan ei saisi lisääntyä. Ihan kenelle tahansa äidille tai isälle voi itsestään riippumattomista syistä käydä niin, että jää lapsen kanssa yksin, tai tulee yhteishuoltajuus.

        Maksuhalutonta etävanhempaa ei myöskään saa nykyisellä lainsäädännöllä väkisin maksamaan yhtään mitään, joten missään nimessä sinun ei kannata ajaa ensisijaisesti yh-korotuksen poistamista, vaikka haluaisitkin sysätä vastuuta pois yhteiskunnalta esimerkiksi vanhemmille itselleen. Keskitä tarmosi ensin siihen, että etävanhemmallakin olisi velvollisuuksia lapsen suhteen. Vasta sen jälkeen voidaan edes harkita yh-korotuksen poistamista.

        Mutta kuten sanoin, itse tuen mielelläni niitä, jotka ovat oikeutettuja yh-korotukseen. Tuen verovaroin mielelläni myös mm. eläkeläisiä, lapsia, sairaita yms. Sen sijaan minä nipistäisin hanoja niiltä, joilla ei ole työmotivaatiota vaikka töitä tarjotaan, sekä esimerkiksi valtion kiinteistä kuluista. (Suomen kokoisessa maassa riittäisi 100 kansanedustajaa jne...)

        Se on totta, että varmaankaan ei ole tehty kansanäänestystä siitä, mitä suomalaiset ajattelevat yh-korotuksista. Mutta sen sijaan koko kansa on valinnut edustajansa, jotka päättävät asioista kansan puolesta. Päättäjistä selvästikin suurin osa kannattaa asiaa, koska siihen ei olla muutosta edes hakemassa.


    • Naattori

      Moro,

      Opetelkaas käyttämään "kunnollisia nimimerkkiä" niin näiden vastineiden kirjoittelu olisi helpompaa

      "näin se on":lle

      Kirjoitat: Yhteiskunta ei toimi niin, että huonoja valintoja tekeviä rangaistaan suoraan (ellei teko ole rikos) Yhteiskunta perustuu tasa-arvon pyrkimykseen, ja tuo olisi selvästi epätasa-arvoista. Yhteiskunnalla ei myöskään ole mitään mahdollisuutta selvittää kuka yksinhuoltaja on eronnut mistäkin syystä. Nykyään syitä ei näy avioeropapereissakaan. Miten seuloa ne joita hakataan, joiden puoliso ei osallistu kotitöihin, joiden puoliso pettää ja ne jotka eivät vain jaksaneet parisuhdetta, tai sitten ne jotka itse ovat tehneet edellä mainittuja asioita.

      - En pyydä sitä, että yhteiskunta rankaisee huonoja valintoja tehneitä. Pyydän vain, että niitä ei ainakaan palkita suuremmilla lisillä yhteiskunnan puolesta. Kantakoon lapsen maailmaan saattaneet henkilöt vastuun (tietyin poikkeuksin tokikin taas kerran). Ongelma on juurikin tämä, että nykyään hosutaan yhteen ja hommataan lapsia eikä rauhassa katsella tarpeeksi pitkää aikaa, että oikeasti opitaan tuntemaan. Miksi veronmaksajien täytyy kustantaa jos joku nainen rakastuu renttuun ja valitse sen hakkaajan? Miksei laiteta tätä hakkaajaa maksamaan, jos hän suinkin vaan pystyy, kuten olen kokoajan ehdottanut? Itseasiassa sitä hakkaamistakaan ei tarvisi todistaa jos laki olisi yksiselitteinen tämän asian osalta. Etävanhempi maksaa myös tuon 48,5e KELA:n sijaan.


      edel:lle

      Oikeastaan osittain pohjustin jo asiaa ylemmässä kappaleessa, mutta toistamiseen minä ihmettelen sitä, että miksi parisuhteessa hosutaan niin, että jälkeenpäin huomataan se huono valinta. En edellytä ihmisiä olemaan selvännäkijöitä. Edellytän heitä ainoastaan vastaamaan päätöksistään ja teoistaan niin kipeetä kun se saattaa tehdäkkin. Väitän, että jos lapsia ei tehtäisi ennen kun on asuttu 5v yhdessä niin "isättömien" ja "äidittömien" lapsien määrä olisi huomattavasti pienempi.

      Kuten olen todennut moneen otteeseen. Jos etävanhempi ei jostain syystä pysty maksamaan (tai halua) niin tällöin voidaan miettiä poikkeusta. En siis ole edelleenkään poistamassa tuota yksinhuoltajalisää. Olen vain sysäämässä sen etävanhemman maksettavaksi aina kun on mahdollista.

      Mitä tulee etävanhemman velvollisuuksiin niin en kommentoi siihen enempää, sillä asiasta tulee irrelevantti jos luet ylemmän kappaleen.

      Yleisesti heikko-osaisempien tukeminen veronmaksajien rahoilla on taas asia erikseen ja se aihe onkin niin laaja niin siitä ei tämän enempää. Kyse on nyt siitä, että aikuisten ihmisten pitäisi kantaa vastuunsa ja kustantaa lapsensa eläminen jos pystyvät. Pysytäämpäs siis aiheessa.

      Sama pätee myös kansanedustajien päätökseen. Kulut kokonaisuudessaan tämän lisän takia ovat sen verran pienet, että on paljon parempiakin kohteita mistä säästää. Itse olisin ennemmin muuttanut tämän yksinhuoltajalisän etävanhemman maksettavaksi ja jättänyt lapsilisäleikkaukset tekemättä.

      Tämän viestin loppukaneettina voisin todeta, että miksi nykyään on niin kova trendi sysätä vastuuta yhteiskunnalle ja perustella asioita "oikeudenmukaisuudella". En edelleenkään ymmärrä mitä oikeudenmukaista tai "tasa-arvoista" siinä on, että muut laitetaan maksamaan omien päätöksiensä lopputulos, vaikka olisi kykenevä kantamaan vastuun taloudellisesti. Totuudesta ei tarvitse pitää, mutta sen voi hyväksyä.

      • diudciejaljsietöötri

        Opettele sinä olematta puuttumatta ihmisten nimimerkkeihin ja kirjoita asiasta älä asian vierestä, sulle ie kuulu minkä nimimerkkisiä täällä on, eipä oo sullakaan fiksu merkki.
        Mikä on naattori, opettele käyttämään sanoja joita ihmiset ymmärtävät.


      • ...

        Itse en tunne kuin yhden pariskunnan, joilla lapsi on tullut alle viiden vuoden tuntemisen jälkeen, he eivät kylläkään ole eronneet. On melko typerää syyttää eronnutta huonoista valinnoista, kuten täällä on sanottu kukaan ei voi tulevaa tietää. Tuo lisä tuskin lisää erojen määrää, mutta se osaltaan varmistaa sen, että kukaan ei myöskään joudu pakosta jäämään esimerkiksi väkivaltaiseen suhteeseen, mikä on ollut aivan tavallista ennen vanhaan. On myös melko järkyttävää, miten ihmiset mieluusti haluavat eronneen saattaa häpeään, kuinka tyhmä ja epäonnistunut sitä onkaan jos ero tulee, siinäkin voi moni miettiä jääkö hakattavaksi tai "toiseksi" naiseksi/mieheksi ihan vain siitä syystä, että lähipiiri ei pääse tuomitsemaan epäonnistujaksi. Eroihin on monia syitä, mutta aivan varmaa on, että mikäli mukana on lapsia ei kukaan täysjärkinen eroa kevein perustein ja vain siitä syystä että ei ole enää kivaa. Tosin tavallistahan se on että äitejä kyllä herjataan, oli se eron syy vaikka se, että mies on ottanut ja lähtenyt ( ja silloinkin syy helposti laitetaan naisen niskaan, kun ei ole riittävän nätti ja pihdannutkin varmaan..)

        Käytännössä tuon lisän tarkoitus on tasata kustannuseroja. Asunnon koko on suurempi kuin esimerkiksi yksinasuvalla, jolloin myös kustannukset ovat suuremmat. Kahden vanhemman perheissä kustannuksia jakaa kaksi ihmistä. Yksinhuoltaja maksaa isomman asunnon yksin, sanotaan mitä tahansa suurin osa yksinhuoltajista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joten asumiskustannukset ovat yksin heidän vastuullaan. Jos asuntoon muuttaa toinen aikuinen, yh korotus loppuu vaikka käytännössä uudella puolisolla ei ole mitään velvollisuutta maksaa toisen lapsista. Tässä nyt esimerkiksi yksi konkreettinen asia mihin tuo raha menee..

        Yh korotus on hyvinkin tarpeellinen vähäosaisille, mutta sen saa jokainen oli ne tulot 500€ tai 5000€, jos jossain kohtaa tuota tukea pitäisi lähteä rajaamaan, olisi kohtuullisinta rajata sitä niiltä, jotka sitä ei oikeasti tarvitse, ei sillä että eron syy ei ole riittävän hyvä. Tuo vajaa 50 on melkoisen suuri summa (konkreettisesti viikon ruokarahat lähin ja lapsen perheessä), jos tulotaso on alhainen. Tosin tällä hetkellähän lapsilisä koskettaa "lisänä" kaikkia muita paitsi niitä kaikista vähävaraisimpia, toimeentulotuesta lapsilisä vähennetään tulona, eli köyhimmät jäävät ilman tätä "ylimääräistä" rahaa...


      • näin se on

        Kenenkään nikit eivät ole sinun asia. Jos et tykkää niistä, niin sitten et. Omapa on asiasi.

        Sinusta on siis hirveä asia, että yhteiskunta haluaa tukea yksinhuoltajaperheessä asuvaa lasta alle viidelläkympillä kuussa? Onko se että yksinhuoltaja isää/äitiä tuetaan suurin ongelma kun ajatellaan erolapsia?

        Sinä et myöskään ymmärrä miten yksinhuoltajaperheessä ja kaksivanhempisessa perheessä elävät lapset elävät yleensä epätasa-arvoista elämää? Sinustako se on sama asia taloudellisesti on lapsella sitten yksi lähivanhempi, vai kaksi? Ehkä ihan oikeasti pitäisi vielä miettiä asiaa.

        Viimeinen lauseesi kertoi luonteestasi hyvin paljon :)


      • näin se on
        ... kirjoitti:

        Itse en tunne kuin yhden pariskunnan, joilla lapsi on tullut alle viiden vuoden tuntemisen jälkeen, he eivät kylläkään ole eronneet. On melko typerää syyttää eronnutta huonoista valinnoista, kuten täällä on sanottu kukaan ei voi tulevaa tietää. Tuo lisä tuskin lisää erojen määrää, mutta se osaltaan varmistaa sen, että kukaan ei myöskään joudu pakosta jäämään esimerkiksi väkivaltaiseen suhteeseen, mikä on ollut aivan tavallista ennen vanhaan. On myös melko järkyttävää, miten ihmiset mieluusti haluavat eronneen saattaa häpeään, kuinka tyhmä ja epäonnistunut sitä onkaan jos ero tulee, siinäkin voi moni miettiä jääkö hakattavaksi tai "toiseksi" naiseksi/mieheksi ihan vain siitä syystä, että lähipiiri ei pääse tuomitsemaan epäonnistujaksi. Eroihin on monia syitä, mutta aivan varmaa on, että mikäli mukana on lapsia ei kukaan täysjärkinen eroa kevein perustein ja vain siitä syystä että ei ole enää kivaa. Tosin tavallistahan se on että äitejä kyllä herjataan, oli se eron syy vaikka se, että mies on ottanut ja lähtenyt ( ja silloinkin syy helposti laitetaan naisen niskaan, kun ei ole riittävän nätti ja pihdannutkin varmaan..)

        Käytännössä tuon lisän tarkoitus on tasata kustannuseroja. Asunnon koko on suurempi kuin esimerkiksi yksinasuvalla, jolloin myös kustannukset ovat suuremmat. Kahden vanhemman perheissä kustannuksia jakaa kaksi ihmistä. Yksinhuoltaja maksaa isomman asunnon yksin, sanotaan mitä tahansa suurin osa yksinhuoltajista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joten asumiskustannukset ovat yksin heidän vastuullaan. Jos asuntoon muuttaa toinen aikuinen, yh korotus loppuu vaikka käytännössä uudella puolisolla ei ole mitään velvollisuutta maksaa toisen lapsista. Tässä nyt esimerkiksi yksi konkreettinen asia mihin tuo raha menee..

        Yh korotus on hyvinkin tarpeellinen vähäosaisille, mutta sen saa jokainen oli ne tulot 500€ tai 5000€, jos jossain kohtaa tuota tukea pitäisi lähteä rajaamaan, olisi kohtuullisinta rajata sitä niiltä, jotka sitä ei oikeasti tarvitse, ei sillä että eron syy ei ole riittävän hyvä. Tuo vajaa 50 on melkoisen suuri summa (konkreettisesti viikon ruokarahat lähin ja lapsen perheessä), jos tulotaso on alhainen. Tosin tällä hetkellähän lapsilisä koskettaa "lisänä" kaikkia muita paitsi niitä kaikista vähävaraisimpia, toimeentulotuesta lapsilisä vähennetään tulona, eli köyhimmät jäävät ilman tätä "ylimääräistä" rahaa...

        Pienenä sivuhuomautuksena, minäkin ehdin olla ex-mieheni kanssa yhdessä 9 vuotta ennen esikoisen syntymistä, mutta silti ero tuli.


      • Hirvipeura
        ... kirjoitti:

        Itse en tunne kuin yhden pariskunnan, joilla lapsi on tullut alle viiden vuoden tuntemisen jälkeen, he eivät kylläkään ole eronneet. On melko typerää syyttää eronnutta huonoista valinnoista, kuten täällä on sanottu kukaan ei voi tulevaa tietää. Tuo lisä tuskin lisää erojen määrää, mutta se osaltaan varmistaa sen, että kukaan ei myöskään joudu pakosta jäämään esimerkiksi väkivaltaiseen suhteeseen, mikä on ollut aivan tavallista ennen vanhaan. On myös melko järkyttävää, miten ihmiset mieluusti haluavat eronneen saattaa häpeään, kuinka tyhmä ja epäonnistunut sitä onkaan jos ero tulee, siinäkin voi moni miettiä jääkö hakattavaksi tai "toiseksi" naiseksi/mieheksi ihan vain siitä syystä, että lähipiiri ei pääse tuomitsemaan epäonnistujaksi. Eroihin on monia syitä, mutta aivan varmaa on, että mikäli mukana on lapsia ei kukaan täysjärkinen eroa kevein perustein ja vain siitä syystä että ei ole enää kivaa. Tosin tavallistahan se on että äitejä kyllä herjataan, oli se eron syy vaikka se, että mies on ottanut ja lähtenyt ( ja silloinkin syy helposti laitetaan naisen niskaan, kun ei ole riittävän nätti ja pihdannutkin varmaan..)

        Käytännössä tuon lisän tarkoitus on tasata kustannuseroja. Asunnon koko on suurempi kuin esimerkiksi yksinasuvalla, jolloin myös kustannukset ovat suuremmat. Kahden vanhemman perheissä kustannuksia jakaa kaksi ihmistä. Yksinhuoltaja maksaa isomman asunnon yksin, sanotaan mitä tahansa suurin osa yksinhuoltajista on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joten asumiskustannukset ovat yksin heidän vastuullaan. Jos asuntoon muuttaa toinen aikuinen, yh korotus loppuu vaikka käytännössä uudella puolisolla ei ole mitään velvollisuutta maksaa toisen lapsista. Tässä nyt esimerkiksi yksi konkreettinen asia mihin tuo raha menee..

        Yh korotus on hyvinkin tarpeellinen vähäosaisille, mutta sen saa jokainen oli ne tulot 500€ tai 5000€, jos jossain kohtaa tuota tukea pitäisi lähteä rajaamaan, olisi kohtuullisinta rajata sitä niiltä, jotka sitä ei oikeasti tarvitse, ei sillä että eron syy ei ole riittävän hyvä. Tuo vajaa 50 on melkoisen suuri summa (konkreettisesti viikon ruokarahat lähin ja lapsen perheessä), jos tulotaso on alhainen. Tosin tällä hetkellähän lapsilisä koskettaa "lisänä" kaikkia muita paitsi niitä kaikista vähävaraisimpia, toimeentulotuesta lapsilisä vähennetään tulona, eli köyhimmät jäävät ilman tätä "ylimääräistä" rahaa...

        "Tuo lisä tuskin lisää erojen määrää, mutta se osaltaan varmistaa sen, että kukaan ei myöskään joudu pakosta jäämään esimerkiksi väkivaltaiseen suhteeseen, ..."

        Itsehän en kyllä jäisi väkivaltaiseen suhteeseen vajaa 50€/kk hinnasta. Kyseessä sen verran pieni summa, ettei sen puuttuminen pakota ketään jäämään minkäänlaiseen suhteeseen


    • Naattori

      Moro,

      diudciejaljsietöötri:lle

      Silloin kun nimimerkki on yksilöivä, eikä muutama satunnainen sana, välimerkki tai lause, on helpompi muistaa kenelle oikeastaan kirjoittaa. Oman nimimerkkini tarkoitus ei ole olla mitenkään fiksu tjsp vaan ainoastaan sellainen, jonka muistaa helposti ja jonka erottaa. Helpottaa kaikkien keskustelua. Nimimerkilläni ei myöskään ole mitään erityistä tarkoitusta. Eihän monilla tavallisilla nimilläkään ole, vaikka osa on toki johdettu muinaisista nimistä kuten esim. Antti tai Jere.

      ...:lle

      Pöyritään tässä ehkä nyt hieman kehää. Esimerkeistäsi päätellen, et taida edelleenkään ymmärtää mitä haen. En edelleenkään ole syyttämässä tässä ketään huonoista valinnoista ja päätöksistä. Vaadin ainoastaan sitä, että niistä kannetaan vastuu itse eikä ulkoisteta sitä muille. Ja kuten sanoin niin lisää ei pitäisi poistaa vaan se pitäisi siirtää etävanhemman maksettavaksi.

      En myöskään leimaa tässä ketään epäonnistujaksi. Ja aika halpa on häpeä jos 50e/kk:ssa kuittaa sen ja uskaltaakin erota hakkaajasta, jonka jostain syystä on valinnut lapsensa isäksi. (Ja ennen kun tulee se: ei voi tietää väite niin sanon jo, että kyllä voi tietää jos ensin asuu 5v yhdessä. Naiset pääsääntöisesti eivät ole huonoja ihmistuntijoita, he vaan ohittavat selkeät merkit pienessä itsepetoksessa).

      Ymmärrän kyllä, että kustannukset suhteessa kasvaa kun yksin asutaan. Sitä ei tarvitse perustella mihin tuo raha kuluu tai mikä sen tarkoitus on.

      YH-korotuksen tarpeellisuutta on melko turha perustella sillä, että tukijärjestelmässä on jokin toinen heikkous/epäkohta jos elää toimeentulotuella, ellei YH-korotusta ole tarkoitettu nimenomaan tätä puutetta paikkaan, jota epäilen suuresti. Korjataan siis juuriongelma, mutta se onkin sitten eri tarina se.

      Jos ajan autolla ihmisen yli tilanteessa, jossa toimin täysin lain ja rajoituksien mukaisesti eikä minulla ole mitään mahdollisuutta väistää - vastaan kuitenkin seurauksista ja joudun kantamaan vastuun.

      Jos joku tekee lapsen täysin vahingossa, tarkoituksella, "tietämättä tulevasta" tai jotenkin muuten niin miksi tällöin ei joudutakkaan enää kantamaan vastuuta, vaikka olisi taloudellisesti kykenevä, vaan yhteiskunta palkitsee maksamalla rahaa.

      • näin se vaan menee

        Yhteiskunta palkitsee. Eikö olekin kumma että veronmaksun toinen puoli on erilaiset tulonsiirrot? Yhteiskunnat toimivat niin, että sinä maksat veroja, jos haluat asua kyseisessä valtiossa. Sitten valtion päättäjät päättävät millä ehdoilla rahaa voi saada valtiolta. Ne rahat joita maksetaan eivät välttämättä mene sellaisiin kohteisiin jotka sinä hyväksyt, mutta sille sinä et voi mitään. Minäkin maksan omista rahoistani veroja, jotka voivat päätyä minne vain.


      • ...

        Aloituksessa olisi jokin logiikka, jos kritisoisit sitä, että jokaisesta lapsesta maksetaan 100€, seuraavista vielä enemmän. Maksat siis mielelläsi jokaisesta alle 17 vuotiaasta oman osasi, mutta kun erotaan maksaminen onkin ongelma? Siksi poimin tuon erokritiikin, koska se on ainoa pointtisi koko aloituksessa.

        Sinulla on muuten miljoonabisneksen alku tuossa, että hölmöt naiset tuo sinulle näytille isäehdokkaat ja voit heille kertoa, kuka on kunnon ihminen ja kuka ei, ihan vinkkinä, vaikka sitten varmasti vituttaisi vielä enemmän maksella kun tuloista viedään vielä enemmän vastuuttomille horoille jotka ei mistään mitään tiedä :D


      • Naattori
        ... kirjoitti:

        Aloituksessa olisi jokin logiikka, jos kritisoisit sitä, että jokaisesta lapsesta maksetaan 100€, seuraavista vielä enemmän. Maksat siis mielelläsi jokaisesta alle 17 vuotiaasta oman osasi, mutta kun erotaan maksaminen onkin ongelma? Siksi poimin tuon erokritiikin, koska se on ainoa pointtisi koko aloituksessa.

        Sinulla on muuten miljoonabisneksen alku tuossa, että hölmöt naiset tuo sinulle näytille isäehdokkaat ja voit heille kertoa, kuka on kunnon ihminen ja kuka ei, ihan vinkkinä, vaikka sitten varmasti vituttaisi vielä enemmän maksella kun tuloista viedään vielä enemmän vastuuttomille horoille jotka ei mistään mitään tiedä :D

        Moro,

        ...:lle

        Kirjoitat: Aloituksessa olisi jokin logiikka, jos kritisoisit sitä, että jokaisesta lapsesta maksetaan 100€, seuraavista vielä enemmän. Maksat siis mielelläsi jokaisesta alle 17 vuotiaasta oman osasi, mutta kun erotaan maksaminen onkin ongelma? Siksi poimin tuon erokritiikin, koska se on ainoa pointtisi koko aloituksessa.

        Mulla on mielipiteeni yleisestä lapsilisästä, mutta ei lähdetä rönsyilemään siihen suuntaan. Se on sentään johdonmukainen siinä mielessä, että se maksetaan kaikille. Ongelmahan tässä on se, että jos erotaan niin silloin maksetaan ENEMMÄN. Ja ymmärrän kyllä mikä kaunis ajatus tässä on taustalla, mutta se ei ole oikeudenmukaista. Ja taas kerran totean, että en puhu YH-lisän poistamisesta vaan sen maksun siirtämisestä sinne mihin se kuuluukin.

        Miljoonabisnes kariutuis aika nopeasti kun meikäläisellä ei oikeen ole aikaa asua viittä vuotta saman katon alla eri ihmisten kanssa bisnesmielessä ja arvioida tilannetta. Toisekseen naiset tuskin kelpuuttais mun valitsemia potentiaalisia perheenperustajaehdokkaita. Lähtökohtaisesti naiset kuitenkin valitsevat mielellään sen vähän "jännittävämmän miehen".


      • OikeaNimimerkki
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        ...:lle

        Kirjoitat: Aloituksessa olisi jokin logiikka, jos kritisoisit sitä, että jokaisesta lapsesta maksetaan 100€, seuraavista vielä enemmän. Maksat siis mielelläsi jokaisesta alle 17 vuotiaasta oman osasi, mutta kun erotaan maksaminen onkin ongelma? Siksi poimin tuon erokritiikin, koska se on ainoa pointtisi koko aloituksessa.

        Mulla on mielipiteeni yleisestä lapsilisästä, mutta ei lähdetä rönsyilemään siihen suuntaan. Se on sentään johdonmukainen siinä mielessä, että se maksetaan kaikille. Ongelmahan tässä on se, että jos erotaan niin silloin maksetaan ENEMMÄN. Ja ymmärrän kyllä mikä kaunis ajatus tässä on taustalla, mutta se ei ole oikeudenmukaista. Ja taas kerran totean, että en puhu YH-lisän poistamisesta vaan sen maksun siirtämisestä sinne mihin se kuuluukin.

        Miljoonabisnes kariutuis aika nopeasti kun meikäläisellä ei oikeen ole aikaa asua viittä vuotta saman katon alla eri ihmisten kanssa bisnesmielessä ja arvioida tilannetta. Toisekseen naiset tuskin kelpuuttais mun valitsemia potentiaalisia perheenperustajaehdokkaita. Lähtökohtaisesti naiset kuitenkin valitsevat mielellään sen vähän "jännittävämmän miehen".

        Yh-korotus ei ole mielestäsi johdonmukainen, mutta lapsilisä on. Lapsilisää maksetaan sentään kaikille, tuumasit...

        No, niin sitä yh-korotustakin maksetaan kaikille yh:ille, mutta SINÄ sen sijaan olet esittänyt, että sitä pitäisi maksaa VAIN jos on tietyt syyt siihen, miksi on yh. Tämä nyt ei missään mielessä olisi samalla tavalla loogista kuin lapsilisä. Sinun perustelusi ontuu koko ajan enemmän.

        Yh-korotusta maksetaan, koska yksin elävällä aikuisella on suhteellisesti enemmän kuluja. Ei pelkästään lapsesta, vaan myös itsestään. Ja koska hänellä on hoidettavana ja huollettavana lapsi, hänellä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia taata aina vastaava tulo muilta osin kuin lapsettomalla tai parisuhteessa olevalla, niin siksi on yh-lisä. Se lisä on hyvin pieni, mutta erityisen tärkeä etenkin pienituloisille.

        Itse voin sanoa, että en olisi pärjännyt kahden lapsen opiskelija yh-äitinä ilman yh-korotusta. Ihan todellakin se oli minun ja lasten selviytymiselle kriittinen asia. Tuloni olivat elarit 300e/kk, asumistuki 130e/kk ja opintotuki 270e/kk. Näiden lisäksi lapsilisät yh-korotuksilla yhteensä n. 300e/kk. Eli kolmen hengen perheen tulot 1000e/kk. Siitä asumiseen meni 450e/kk. Jäljelle jäi siis 550e, josta maksoin meille kolmelle kaiken: ruuat, vaatteet, laskut, vakuutukset, auton kulut (auto oli välttämätön, koska muuten en päässyt opiskelemaan) jne. Jos tuosta summasta olisi otettu pois se 100e yh-korotuksia, niin en olisi pärjännyt.

        Hain jopa toimeentulotukea heinäkuulle, kun lasten tarha oli kiinni, enkä voinut opiskella ja hakea opintotukea. Hakemukseni evättiin, koska yliopistolla järjestettiin tuona aikana minun koulutukseen sopivaa kurssia. Sillä ei ollut merkitystä, että olin lasten kanssa kotona. Minulle neuvottiin että kannattaa hakea kotihoidontukea, mutta se evättiin, koska minä en ollut irtisanonut hoitopaikkaa, vaan hoitopaikka oli lomalla.

        Isukki ei ollut halukas maksamaan yhtään enempää kuin 150e/ lapsi elaria.

        Kiitos yh-korotuksen, minä ja lapset selvittiin. Nykyään tulotasoni on kohtuullisen hyvä. Jos yh-korotusta tai lapsilisä muutenkaan lähtisin nipistämään, niin sen voisi ottaa pois niiltä vanhemmilta, joilla on tulotaso huomattavan suuri.

        Ja aiheen vierestä huom: minun mielestäni yh-korotusta ei pitäisi poistaa uuden avoliiton takia. Uusi puoliso ei ole elatusvelvollinen.


      • Naattori
        OikeaNimimerkki kirjoitti:

        Yh-korotus ei ole mielestäsi johdonmukainen, mutta lapsilisä on. Lapsilisää maksetaan sentään kaikille, tuumasit...

        No, niin sitä yh-korotustakin maksetaan kaikille yh:ille, mutta SINÄ sen sijaan olet esittänyt, että sitä pitäisi maksaa VAIN jos on tietyt syyt siihen, miksi on yh. Tämä nyt ei missään mielessä olisi samalla tavalla loogista kuin lapsilisä. Sinun perustelusi ontuu koko ajan enemmän.

        Yh-korotusta maksetaan, koska yksin elävällä aikuisella on suhteellisesti enemmän kuluja. Ei pelkästään lapsesta, vaan myös itsestään. Ja koska hänellä on hoidettavana ja huollettavana lapsi, hänellä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia taata aina vastaava tulo muilta osin kuin lapsettomalla tai parisuhteessa olevalla, niin siksi on yh-lisä. Se lisä on hyvin pieni, mutta erityisen tärkeä etenkin pienituloisille.

        Itse voin sanoa, että en olisi pärjännyt kahden lapsen opiskelija yh-äitinä ilman yh-korotusta. Ihan todellakin se oli minun ja lasten selviytymiselle kriittinen asia. Tuloni olivat elarit 300e/kk, asumistuki 130e/kk ja opintotuki 270e/kk. Näiden lisäksi lapsilisät yh-korotuksilla yhteensä n. 300e/kk. Eli kolmen hengen perheen tulot 1000e/kk. Siitä asumiseen meni 450e/kk. Jäljelle jäi siis 550e, josta maksoin meille kolmelle kaiken: ruuat, vaatteet, laskut, vakuutukset, auton kulut (auto oli välttämätön, koska muuten en päässyt opiskelemaan) jne. Jos tuosta summasta olisi otettu pois se 100e yh-korotuksia, niin en olisi pärjännyt.

        Hain jopa toimeentulotukea heinäkuulle, kun lasten tarha oli kiinni, enkä voinut opiskella ja hakea opintotukea. Hakemukseni evättiin, koska yliopistolla järjestettiin tuona aikana minun koulutukseen sopivaa kurssia. Sillä ei ollut merkitystä, että olin lasten kanssa kotona. Minulle neuvottiin että kannattaa hakea kotihoidontukea, mutta se evättiin, koska minä en ollut irtisanonut hoitopaikkaa, vaan hoitopaikka oli lomalla.

        Isukki ei ollut halukas maksamaan yhtään enempää kuin 150e/ lapsi elaria.

        Kiitos yh-korotuksen, minä ja lapset selvittiin. Nykyään tulotasoni on kohtuullisen hyvä. Jos yh-korotusta tai lapsilisä muutenkaan lähtisin nipistämään, niin sen voisi ottaa pois niiltä vanhemmilta, joilla on tulotaso huomattavan suuri.

        Ja aiheen vierestä huom: minun mielestäni yh-korotusta ei pitäisi poistaa uuden avoliiton takia. Uusi puoliso ei ole elatusvelvollinen.

        Moro,

        oikeanimimerkki:

        Olen aika yllättynyt, että yliopiston käyneeltä puuttuu sisälukutaito

        Olen esittänyt vain, että YH-lisän maksaisi toinen etävanhempi jos hän on maksukykyinen.

        Ymmärrän kyllä, että raha tarvittiin, mutta se on täysin irrelevanttia kun puhutaan siitä, että pitäisikö KELA:n vai etävanhemman maksaa ks. summa.

        PS: Mikset nostamut opintolainaa? - Siitäkö syystä, että se ei ole enää ilmaista rahaa? Sanojesi mukaan olet nyt kohtuu hyvätuloinen niin nyt ois kapasiteettia maksella lainaa pois


      • rvy
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        oikeanimimerkki:

        Olen aika yllättynyt, että yliopiston käyneeltä puuttuu sisälukutaito

        Olen esittänyt vain, että YH-lisän maksaisi toinen etävanhempi jos hän on maksukykyinen.

        Ymmärrän kyllä, että raha tarvittiin, mutta se on täysin irrelevanttia kun puhutaan siitä, että pitäisikö KELA:n vai etävanhemman maksaa ks. summa.

        PS: Mikset nostamut opintolainaa? - Siitäkö syystä, että se ei ole enää ilmaista rahaa? Sanojesi mukaan olet nyt kohtuu hyvätuloinen niin nyt ois kapasiteettia maksella lainaa pois

        Sisälukutaito? Tuo kirjoittajahan kertoi, ettei isukki ollut halukas maksamaan enemmän. Miten ihmeessä hän olisi maksanut tuon alle 100 euroa lisää?


      • Naattori
        rvy kirjoitti:

        Sisälukutaito? Tuo kirjoittajahan kertoi, ettei isukki ollut halukas maksamaan enemmän. Miten ihmeessä hän olisi maksanut tuon alle 100 euroa lisää?

        Niin, ehdotukseni ei ole se, että kysytään etävanhemmalta haluaako hän maksaa vaan säädetään hänet lain turvin maksamaan.

        Ehkä tämän kommentin myötä hoksaat kuinka irrelevanttia asiaa viesti oli täynnä.


      • ...
        OikeaNimimerkki kirjoitti:

        Yh-korotus ei ole mielestäsi johdonmukainen, mutta lapsilisä on. Lapsilisää maksetaan sentään kaikille, tuumasit...

        No, niin sitä yh-korotustakin maksetaan kaikille yh:ille, mutta SINÄ sen sijaan olet esittänyt, että sitä pitäisi maksaa VAIN jos on tietyt syyt siihen, miksi on yh. Tämä nyt ei missään mielessä olisi samalla tavalla loogista kuin lapsilisä. Sinun perustelusi ontuu koko ajan enemmän.

        Yh-korotusta maksetaan, koska yksin elävällä aikuisella on suhteellisesti enemmän kuluja. Ei pelkästään lapsesta, vaan myös itsestään. Ja koska hänellä on hoidettavana ja huollettavana lapsi, hänellä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia taata aina vastaava tulo muilta osin kuin lapsettomalla tai parisuhteessa olevalla, niin siksi on yh-lisä. Se lisä on hyvin pieni, mutta erityisen tärkeä etenkin pienituloisille.

        Itse voin sanoa, että en olisi pärjännyt kahden lapsen opiskelija yh-äitinä ilman yh-korotusta. Ihan todellakin se oli minun ja lasten selviytymiselle kriittinen asia. Tuloni olivat elarit 300e/kk, asumistuki 130e/kk ja opintotuki 270e/kk. Näiden lisäksi lapsilisät yh-korotuksilla yhteensä n. 300e/kk. Eli kolmen hengen perheen tulot 1000e/kk. Siitä asumiseen meni 450e/kk. Jäljelle jäi siis 550e, josta maksoin meille kolmelle kaiken: ruuat, vaatteet, laskut, vakuutukset, auton kulut (auto oli välttämätön, koska muuten en päässyt opiskelemaan) jne. Jos tuosta summasta olisi otettu pois se 100e yh-korotuksia, niin en olisi pärjännyt.

        Hain jopa toimeentulotukea heinäkuulle, kun lasten tarha oli kiinni, enkä voinut opiskella ja hakea opintotukea. Hakemukseni evättiin, koska yliopistolla järjestettiin tuona aikana minun koulutukseen sopivaa kurssia. Sillä ei ollut merkitystä, että olin lasten kanssa kotona. Minulle neuvottiin että kannattaa hakea kotihoidontukea, mutta se evättiin, koska minä en ollut irtisanonut hoitopaikkaa, vaan hoitopaikka oli lomalla.

        Isukki ei ollut halukas maksamaan yhtään enempää kuin 150e/ lapsi elaria.

        Kiitos yh-korotuksen, minä ja lapset selvittiin. Nykyään tulotasoni on kohtuullisen hyvä. Jos yh-korotusta tai lapsilisä muutenkaan lähtisin nipistämään, niin sen voisi ottaa pois niiltä vanhemmilta, joilla on tulotaso huomattavan suuri.

        Ja aiheen vierestä huom: minun mielestäni yh-korotusta ei pitäisi poistaa uuden avoliiton takia. Uusi puoliso ei ole elatusvelvollinen.

        Henk. koht. olen sitä mieltä, että tuo yh lisä kuuluu nimenomaan niille, jotka vastaavat kuluista yksin, näin ollen uuden puolison mukaantulon myötä kuluja jakaa kaksi ihmistä, oletuksena on, että uusi puoliso osallistuu esim vuokraan, sähkökustannuksiin vaikkei suoraan lapsia elätäkkään. Yh korotuksen perimmäinen syy lienee juuri tuo kustannusten tasaaminen, kyllä 50€ pari lisäneliötä asuntoon saa..

        Itse sain yh korotusta pari vuotta, nyt uudessa suhteessa. Työssäkäyvälle sen merkitys on melko vähäinen, mutta juurikin tilanteissa, joissa töihin ei päässyt (meillä yksi esimerkki lapsen vakava sairastuminen joka tarkoitti lähes vuoden sairauslomaa minulle, kyllä tuossa kohtaa se 50 oli iso raha)

        Etät varmaan maksavat riemusta kiljuen vielä lisää elareita, saattaisi käräjäsalit hieman ruuhkautua tuossa kohtaa. Yksi sankari lähti käräjöimään, kun lähin ehdotus oli 80€ elatusta, napsahti sitten oikeudessa 120€ lisää :D

        Tämä keskustelu nyt ei etene mihinkään, joten turhaa kai sitä yrittää vääntää ja selittää, kun ei aloittaja ymmärrä muuta kuin oman asiansa..


      • Naattori
        ... kirjoitti:

        Henk. koht. olen sitä mieltä, että tuo yh lisä kuuluu nimenomaan niille, jotka vastaavat kuluista yksin, näin ollen uuden puolison mukaantulon myötä kuluja jakaa kaksi ihmistä, oletuksena on, että uusi puoliso osallistuu esim vuokraan, sähkökustannuksiin vaikkei suoraan lapsia elätäkkään. Yh korotuksen perimmäinen syy lienee juuri tuo kustannusten tasaaminen, kyllä 50€ pari lisäneliötä asuntoon saa..

        Itse sain yh korotusta pari vuotta, nyt uudessa suhteessa. Työssäkäyvälle sen merkitys on melko vähäinen, mutta juurikin tilanteissa, joissa töihin ei päässyt (meillä yksi esimerkki lapsen vakava sairastuminen joka tarkoitti lähes vuoden sairauslomaa minulle, kyllä tuossa kohtaa se 50 oli iso raha)

        Etät varmaan maksavat riemusta kiljuen vielä lisää elareita, saattaisi käräjäsalit hieman ruuhkautua tuossa kohtaa. Yksi sankari lähti käräjöimään, kun lähin ehdotus oli 80€ elatusta, napsahti sitten oikeudessa 120€ lisää :D

        Tämä keskustelu nyt ei etene mihinkään, joten turhaa kai sitä yrittää vääntää ja selittää, kun ei aloittaja ymmärrä muuta kuin oman asiansa..

        Moro

        ...:lle

        Miksi kenenkään pitäisi vastata kuluista "yksin" jos lapsen tekemiseen osallistunut toinen puoli on maksukykyinen?

        Kirjoitat, että etävanhempi tuskin maksaa riemusta kiljuen suuremmalla summalla oman lapsensa elinkustannuksia - no ei varmasti, mutta tämä onkin juuri minun pointti. Miksi kenenkään muunkaan pitäisi silloin maksaa "riemusta kiljuen" muiden ihmisten lapsien elättämisen jos kerran etävanhempikaan ei halua maksaa OMAN LAPSENSA elämistä...? Tämä kiteyttää sikäli taas kerran pointtini, että vastuu pitää siirtää sinne mihin se kuuluu. Ei tämä ole mikään halun asia jos sattuu lisääntymään syystä tai toisesta. Vastuu on kannettava.

        (Ja painotan taas, ettei kukaan pääse tarttumaan. Lapsinlisän YH-lisä siis tulisi siirtää etävanhemman maksettavaksi jos hän on maksukykyinen)


      • ...
        Naattori kirjoitti:

        Niin, ehdotukseni ei ole se, että kysytään etävanhemmalta haluaako hän maksaa vaan säädetään hänet lain turvin maksamaan.

        Ehkä tämän kommentin myötä hoksaat kuinka irrelevanttia asiaa viesti oli täynnä.

        Se lain turvin maksaminen ei monilta onnistu nytkään. Eikä sen kummemmin sittenkään.


      • Naattori
        ... kirjoitti:

        Se lain turvin maksaminen ei monilta onnistu nytkään. Eikä sen kummemmin sittenkään.

        Moro,

        Väitän, että suurin osa on maksukykyisiä. Toisekseen, se että jotkin ihmiset eivät pysty maksamaan ei ole peruste sille, että yhteiskunta maksaa myös maksukykyisten puolesta lapsilisän YH-lisän. Miksi edes otat näitä "ääriesimerkkejä" keskusteluun mukaan?

        Mikäli tosiaan on näin, että "monet" tai suurin osa etävanhemmista on maksukyvyttömiä niin sitten herää suuri kysymys siitä, että minkälaiset ihmiset valitsevat parikseen maksukyvyttömiä nahjuksia, jotka eivät kanna vastuuta. En kuitenkaan usko, että asia näin on, vaikka siihen suuntaan viittaatkin kommentissasi..


      • OikeaNimimerkki
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        oikeanimimerkki:

        Olen aika yllättynyt, että yliopiston käyneeltä puuttuu sisälukutaito

        Olen esittänyt vain, että YH-lisän maksaisi toinen etävanhempi jos hän on maksukykyinen.

        Ymmärrän kyllä, että raha tarvittiin, mutta se on täysin irrelevanttia kun puhutaan siitä, että pitäisikö KELA:n vai etävanhemman maksaa ks. summa.

        PS: Mikset nostamut opintolainaa? - Siitäkö syystä, että se ei ole enää ilmaista rahaa? Sanojesi mukaan olet nyt kohtuu hyvätuloinen niin nyt ois kapasiteettia maksella lainaa pois

        Ei lapsilisääkään määrätä sen mukaan, onko vanhemmat maksukykyisiä vai ei. Joten tämän seikan ei luulisi sinun logiikalla siis vaikuttavan siihenkään, kenelle maksetaan yh-korotusta ja kenelle ei. Et vain nyt itse oikein osaa sisäistää omia näkemyksiäsi ja niiden epäloogisuutta.

        En saanut opintolainaa, koska edellisen suhteeni aikana tulin taloudellisesti huijatuksi, ja sain exän petosten takia omiin nimiini luottohäiriömerkinnän. (Ne olen jo pois hoitanut, elämä jatkuu. Tiedän että ei olisi pitänyt olla niin sinisilmäinen, mutta mennyttä en saa muutettua.)

        Ja kyllä, nyt pystyisin maksamaan myös mm. opintolainaa pois, jos minulle olisi siihen valtion takaus myönnetty.


      • Naattori
        OikeaNimimerkki kirjoitti:

        Ei lapsilisääkään määrätä sen mukaan, onko vanhemmat maksukykyisiä vai ei. Joten tämän seikan ei luulisi sinun logiikalla siis vaikuttavan siihenkään, kenelle maksetaan yh-korotusta ja kenelle ei. Et vain nyt itse oikein osaa sisäistää omia näkemyksiäsi ja niiden epäloogisuutta.

        En saanut opintolainaa, koska edellisen suhteeni aikana tulin taloudellisesti huijatuksi, ja sain exän petosten takia omiin nimiini luottohäiriömerkinnän. (Ne olen jo pois hoitanut, elämä jatkuu. Tiedän että ei olisi pitänyt olla niin sinisilmäinen, mutta mennyttä en saa muutettua.)

        Ja kyllä, nyt pystyisin maksamaan myös mm. opintolainaa pois, jos minulle olisi siihen valtion takaus myönnetty.

        En haluaisi nyt millään ulottaa tätä keskustelua yleisiin lapsilisiin kun sitten tämä homma karkaa täysin käsistä.

        Sen verran kuitenkin kommentoin, että tavalliset lapsilisät ovat siinä mielessä johdonmukaisia, että niitä saavat kaikki. Kun taas lapsilisän YH-lisää saat vain jos eroat. Sikäli olet oikeassa, että etävanhemmalle "siirrettävää" YH-lisää lapsiin lisään ei välttämättä voitaisi enää kutsua nimellä lapsilisä. Se ehkä pitäisi sisällyttää elatusmaksuihin tai nimetä uudestaan, mutta tämä on mielestäni vain semantiikkaa. Ymmärtäisit varmasti pointtini jos vaan haluaisit...

        Jos et saanut valtiontakausta niin mikset hakenut takausta muualta kuten vaikka vanhemmiltasi. Esimerkiksi omilla vanhemmillani ei olisi ollut mitään ongelmaa taata opintolainaani. Jos sinulla taas on huonot perhesuhteet niin ymmärrä hyvin miksi jouduit tilanteeseen missä olit - noidankehä jatkaa pyörimistään...


      • Isä
        Naattori kirjoitti:

        Moro,

        Väitän, että suurin osa on maksukykyisiä. Toisekseen, se että jotkin ihmiset eivät pysty maksamaan ei ole peruste sille, että yhteiskunta maksaa myös maksukykyisten puolesta lapsilisän YH-lisän. Miksi edes otat näitä "ääriesimerkkejä" keskusteluun mukaan?

        Mikäli tosiaan on näin, että "monet" tai suurin osa etävanhemmista on maksukyvyttömiä niin sitten herää suuri kysymys siitä, että minkälaiset ihmiset valitsevat parikseen maksukyvyttömiä nahjuksia, jotka eivät kanna vastuuta. En kuitenkaan usko, että asia näin on, vaikka siihen suuntaan viittaatkin kommentissasi..

        Käytännössä jo työtön on maksukyvytön, ellei sitten ole isoilla liiton rahoilla tai elä optiotuloilla.
        Tulevaa työttömyyttä on varsin vaikea ennustaa silloin kun lapsia tehdään.


      • että semmoisia
        Naattori kirjoitti:

        En haluaisi nyt millään ulottaa tätä keskustelua yleisiin lapsilisiin kun sitten tämä homma karkaa täysin käsistä.

        Sen verran kuitenkin kommentoin, että tavalliset lapsilisät ovat siinä mielessä johdonmukaisia, että niitä saavat kaikki. Kun taas lapsilisän YH-lisää saat vain jos eroat. Sikäli olet oikeassa, että etävanhemmalle "siirrettävää" YH-lisää lapsiin lisään ei välttämättä voitaisi enää kutsua nimellä lapsilisä. Se ehkä pitäisi sisällyttää elatusmaksuihin tai nimetä uudestaan, mutta tämä on mielestäni vain semantiikkaa. Ymmärtäisit varmasti pointtini jos vaan haluaisit...

        Jos et saanut valtiontakausta niin mikset hakenut takausta muualta kuten vaikka vanhemmiltasi. Esimerkiksi omilla vanhemmillani ei olisi ollut mitään ongelmaa taata opintolainaani. Jos sinulla taas on huonot perhesuhteet niin ymmärrä hyvin miksi jouduit tilanteeseen missä olit - noidankehä jatkaa pyörimistään...

        No minun isä ainakin on kuollut ja äiti elää kansaneläkkeellä....


    • Skdlddk

      Hello,
      Minulla olisi myynissä tori.fissä komeita pukuja, toimivia tulostimia, poikien smokki, toimiva digiboksi ja dvd-soitin ja paljon muuta. Hinnat ovat älyttömän edullisia sillä muutan muualle eikä kaikilla ole tillaa.
      Hinnat ovat myös neuvolteltavissa.

      Linkki näihin älyttömän edullisiin tarvikkeisin on http://www.tori.fi/account/ads.html
      Tai
      Puh. 0404723942

    • Jfjfjffj

      Hello,
      Minulla olisi myynissä tori.fissä komeita pukuja, toimivia tulostimia, poikien smokki, toimiva digiboksi ja dvd-soitin ja paljon muuta. Hinnat ovat älyttömän edullisia sillä muutan muualle eikä kaikilla ole tillaa.
      Hinnat ovat myös neuvolteltavissa.

      Linkki näihin älyttömän edullisiin tarvikkeisin on http://www.tori.fi/account/ads.html
      Tai
      Puh. 0404723942

    • Naattori

      Moro,

      Nojoo, arvasinkin, että kun puhun asiasta ihmisille, joita tämä erityisesti koskettaa, eivät pysty asiaa ajattelemaan rationaalisesti ja objektiivisesti. Saavutetuista eduista on vaikea luopua.

      Vaikka kuinka koitan sanoa, että olisin siirtämässä YH-maksua toiselle etävanhemmalle KELA:n kontolta niin vastaajat käyttäytyvät kuin olisin poistamassa koko maksun.

      Keskustelun selkeyttämiseksi pyydän käyttäjiä käyttämään selkeämpään nimimerkkiä hatusta heitettyjen sijaan. Tähän keskitytään enemmän kuin itse aiheeseen.

      En ole saanut vielä yhtäkään perustetta sille miksi KELA:n pitäisi maksaa YH-lisä toisen vanhemman sijaan jos hän on maksukykyinen. Kovasti minulle kerrotaan kyllä miksi tuo raha tarvitaan, joka on melko irrelevanttia kun keskustellaan kene pitäisi maksaa YH-lisä.

      • ja sinä taas ;)

        Keskustelun selkeyttämiseksi käytä vastaa painiketta seuraavalla kerralla. Tällä hetkellä vastaat mihin sattuu ja ketju muuttuu hankalaksi jäsentää. Hyvin yksinkertainen juttu, kun sen opettelee..


      • Naattori
        ja sinä taas ;) kirjoitti:

        Keskustelun selkeyttämiseksi käytä vastaa painiketta seuraavalla kerralla. Tällä hetkellä vastaat mihin sattuu ja ketju muuttuu hankalaksi jäsentää. Hyvin yksinkertainen juttu, kun sen opettelee..

        Käytinkin. Jos et huomannut niin viestini oli yhteenvetomainen listaus asioista eikä osoitettu kenellekkään tietylle keskustelijalle.

        Jos katsot niin olen vastannut ihan oikeisiin sijainteihin. Ongelmaksi vaan muodostuu se, että jos yrittää vastata monelle kerralla niin sitten pitäisi ripotella vastauksia ympäriinsä. Noh, tämä on toki pitkäkti foorumialustan syytä. Tämä kun ei ole erityisen hyvä alusta.

        Miksihän kaikki jatkuvasti tarttuvat täällä epäoleellisiin pikkuseikkoihin asiasta keskustelun sijaan?


    • ggg1

      siksi että yhteiskuntakin tietää että äiti joutuu äina maksamaan enemmän kun isät luistavat hommastaan ja menevät sieltä missä aita on matalin ja sitä paitsi isä voi asua pikkuyksiössä halvalla yksin mutta äiti joutuu asumaan isommin kun on lapset

      • Näin on

        Isät joutuvat luistamaan lapsenhoidosta, koska se heiltä estetään, tai laitetaan mahdollisimman minimiin.
        Jos isälle annetaan samanlainen hoitovastuu kuin äidille, isät tarvitsevat yhtälailla isomman asunnon, ihan lasten takia.

        Ja on varmaan kiva vaikkapa kolmen lapsen poikamiesisän majoittaa pari kertaa kuukaudessa kolme lasta pieneen yksiöönsä.


    • naurettavaa kateutta

      Koska jokatapauksessa sitä rahaa on vähemmän kuin vaikka kahden työttömän taloudessa.Kaikilla elarit ei kovin kummoiset esim 150e.Laske siitä mikä on tuloero kahden vanhemman talouteen.

      • Naattori

        Ylimalkaisen kommenttisi perusteella ei oikeen voi laskea mitään. Oletkohan itsekkään laskenut?

        En tiedä minkä leimaat "nimimerkilläsi" naurettavaksi kateudeksi, mutta mielestäni alkuperäisellä ehdotuksella siirtää taloudellinen vastuu sinne mihin se kuuluukin, ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa.

        Kokonaiskuvassa tuo summa on hyvin pieni budjettiin verrattuna. Tämä on enemmänkin periaatekysymys. Jos päätät tehdä lapsen ja jättää toisen vanhemman yksin huoltamaan lasta, niin voit kyllä silloin kantaa taloudelliset kustannukset lapsesi osalta sen sijaan, että se siirretään muiden (yhteiskunnan) maksettavaksi.


      • Naattori
        Naattori kirjoitti:

        Ylimalkaisen kommenttisi perusteella ei oikeen voi laskea mitään. Oletkohan itsekkään laskenut?

        En tiedä minkä leimaat "nimimerkilläsi" naurettavaksi kateudeksi, mutta mielestäni alkuperäisellä ehdotuksella siirtää taloudellinen vastuu sinne mihin se kuuluukin, ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa.

        Kokonaiskuvassa tuo summa on hyvin pieni budjettiin verrattuna. Tämä on enemmänkin periaatekysymys. Jos päätät tehdä lapsen ja jättää toisen vanhemman yksin huoltamaan lasta, niin voit kyllä silloin kantaa taloudelliset kustannukset lapsesi osalta sen sijaan, että se siirretään muiden (yhteiskunnan) maksettavaksi.

        Ainiin, lisäksi olen huomannut, että suurinpiirtein kaikki, tähän ketjuun vastaavat olettavat automaattisesti, että yksinhuoltaja ei käy töissä. Mukaanlukien myös sinut, "naurettavaa kateutta"-nimimerkki.

        Onko tämä totuus, että suurin osa YH:sta on tukien varassa eivätkä käy töissä vai eksyykö tälle foorumille vain sellaiset, jotka eivät käy töissä vai olenko vain saanut väärän kuvan kommenteista?


      • selitys
        Naattori kirjoitti:

        Ainiin, lisäksi olen huomannut, että suurinpiirtein kaikki, tähän ketjuun vastaavat olettavat automaattisesti, että yksinhuoltaja ei käy töissä. Mukaanlukien myös sinut, "naurettavaa kateutta"-nimimerkki.

        Onko tämä totuus, että suurin osa YH:sta on tukien varassa eivätkä käy töissä vai eksyykö tälle foorumille vain sellaiset, jotka eivät käy töissä vai olenko vain saanut väärän kuvan kommenteista?

        Olet saanut.


      • yhäri töissä?!!
        selitys kirjoitti:

        Olet saanut.

        "Onko tämä totuus, että suurin osa YH:sta on tukien varassa eivätkä käy töissä... "

        Siis suurin osa Yh.sta on työtävieroksuvia kun kaikki yhteiskunnankin maksamat tukimuodot sen mahdollistaa ja se pienikin palkka sitä pienentää ja siksi jo ei kannata käydä töissä, puutuvasta vapaa-ajasta sitten puhumattakaan.
        Sitten vielä pokkana poliitikot sun muut puhuu että Yh:t elää köyhyydessä.

        Ex "tienaa" enemmän näillä kaikilla tukimuodoilla enemmän kuin minä palkkatyössä ja siksi jo laskelmoidusti haki eroa.

        kyllä sitten tapaan säännöllisesti lapsiani ettäs tiedätte.


      • hankala uskoa
        yhäri töissä?!! kirjoitti:

        "Onko tämä totuus, että suurin osa YH:sta on tukien varassa eivätkä käy töissä... "

        Siis suurin osa Yh.sta on työtävieroksuvia kun kaikki yhteiskunnankin maksamat tukimuodot sen mahdollistaa ja se pienikin palkka sitä pienentää ja siksi jo ei kannata käydä töissä, puutuvasta vapaa-ajasta sitten puhumattakaan.
        Sitten vielä pokkana poliitikot sun muut puhuu että Yh:t elää köyhyydessä.

        Ex "tienaa" enemmän näillä kaikilla tukimuodoilla enemmän kuin minä palkkatyössä ja siksi jo laskelmoidusti haki eroa.

        kyllä sitten tapaan säännöllisesti lapsiani ettäs tiedätte.

        Kerrotko millä perusteella exäsi tienaa enemmän. Otithan huomioon vähentää lapsen osuuden exän menoista? Jääkö hänelle tosiaan enemmän rahaa kuin sinulle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe