Me HYVÄKSYMME vaikutteet Ruotsista

ennakkoluulojenennakkolu

Ankdam (suurin provoilija) toisessa ketjussa sanoi, että suomalaiset olisivat narbaareja ilman vaikutteita muualta. Tätä siis tarkoitti, näillä sanoilla ei täsmälleen silti ilmaissut.

Luuletko oikeasti, että suomalaiset eivät tietäisi, että Ruotsista ja muista maista on tullut meille vaikutteita??

Miten vaikeaa on ymmärtää, että jokainen ihminen on samanarvoinen?? Se, että Suomeen on tullut vaikutteita Ruotsista, mutta EI toisinpäin, kertoo vaan siitä, että Suomessa on oltu avarakatseisia ja arvostettu kaikkea meidän makuumme HYVÄÄ, kielestä tai alkuperästä riippumatta. Ruotsissa ei esim. tunneta oikeastaan mitään suomalaisia teoksia, olipa kyseessä musiikki, kirjallisuus, taide, mikä tahansa. Se kertoo vain ASENTEISTA, ei mistään "sivistyksen tulosta tyhmille barbaareille". Miten joku voi oikeasti ajatella noin rasostisesti? Kylläpä ne kamalat barbaarit on sodan jälkeen muutamassa vuosikymmenessä kyennyt nostamaan yhteiskuntansa sille tasolle, jolla se nykyään on.

Lastenlaulut ovat nyt omaa alaani, joten otan esimerkiksi ns. "ruotsalaisista vaikutteista" muutamia lastenlauluja. Suomessa niitä on useita, mutta Ruotsissa ei oikeastaan ainuttakaan alunperin suomalaista lastenlaulua.

Pikku Lauri

Tunnetko Liisukan?

Pienet sammakot

Ollin marjamatka

Karhu nukkuu

Peikkoäidin kehtolaulu (alkuperästä en ole varma)

Ystävä, sä lapsien (sävel eri)

Kun on turva Jumalassa (useat lastenvirret)

Näitä on siis todella paljon, en listaa nyt sen enempää, mutta esimerkkinä vaan tästä liikkuvuuden yksipuolisuudesta. Se, miksi suomalainen "sivistys", kulttuuri ei ole taas vastavuoroisesti virrannut Ruotsiin, ei todellakaan ole suomalaisten vika. Erittäin harvoin kutsun ketään rasistiksi sanan epämääräisyyden vuoksi, mutta ankdamin tekstit on niin selkeää rasismia, ettei mitenkään voi erehtyä!!

39

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tärkeä tieto!

      Matt Klinge oivassa kirjassaan todisti, kuinka sivistys ja vaikutteet tulivat Suomeen SAMAAN aikaan ja SUORAAN Euroopasta kuin Ruotsiinkin.

      Eli on silkka valheellista svekopropagandaa väite, että sivistys tuli Suomeen Ruotsista tai edes sen kautta.

      MUISTAKAA tämä fakta tulevia kielikeskusteluja varten!

      • .........

        Aivan! Mitä ikinä sillä sivistyksellä tarkoitetaankaan. Minusta aloituksen esimerkin laulujen kääntäminen on mitä parhain esimerkki nimenomaan suomalaisten sivistyksestä. Koulutus on joskus tapahtunut Suomessa myös ruotsin kielellä, mutta nyt tapahtuu suomen kielellä ja hyvä niin. Ennen on ollut vielä pahempia ja selkeämpiä äidinkieleen perustuvia etuoikeuksia, jos silloin olisi ollut internet, olisi niistä päästy paljon aikaisemmin. Kyllä sananvapaus tavallaan on internetin myötä lisääntynyt todella paljon, vaikka valtamedia yrittääkin sensuroida entisestään!


    • Ytrew Q.

      Suomi kuuluu Euroopassa vallitsevaan juutalais-kristilliseen kulttuuripiiriin, ja vaikutteita on saatu joka suunnalta, idästä, lännestä ja etelästä ja 1800-luvulta lähtien myös Pohjois-Amerikasta. Reittejä ovat olleet kirkot, hallinto, kaupankäynti, varuskunnat, miehitykset, opiskelu ja ulkomailta tuleva tekninen kehitys ja kaupalliset intressit.

      Suomen varsinainen nousu alkoi 1800-luvulla, jolloin maamme oli autonominen ruhtinaskunta Venäjän vallan alaisena. Suuri eurooppalainen miljoonakaupunki Pietari vaikutti suomalaiseen kulttuuriin, ja Helsinki oli sopivasta kulkureitin varrella, joten taiteilijoita ja kulttuurivaikuttajia poikkesi myös täällä.

      VAltameren takaa tuli Suomeen sähkövalaistus. Edison kehitti ensmmäisen käyttökelpoisen sähkölampun 1879 ja kolme vuotta myöhemmin Finlaysonin tehtaassa Tampereella oli sähkövalaistus ensimmäisenä Pohjoismaissa.. Tampereelle saatiin sähköinen katuvalaistus nopeasti: Vain neljä Euroopan kaupunkia ehti sytyttämään sähkövalonsa ennen Tamperetta: Pariisi, Strasbourg, Milano ja Lontoo.

      Pikku kuriositeettina mainittakoon, että veljekset Lumiere järjestivät 26.12.1895 maailman ensimmäisen elokuvanäytännön Pariisissa, ja jo puoli vuotta myöhemmin 26.6.1896 he esittivät keksintönsä Helsingissä matkallaan Pietariin.

    • Vaihdan kanavaa!

      Miksi televisioistamme on alkanut pukkaamaan niin paljon ruotsalaista sontaa?! Olen allerginen tällaiselle väkipakolla tyrkytetylle ruotsalaiselle sonnalle!

      • Nykylääketieteen tietämyksen mukaan paras hoito ja lääkitys allergiaan on siedätys.


      • Venla87.
        Ankdam kirjoitti:

        Nykylääketieteen tietämyksen mukaan paras hoito ja lääkitys allergiaan on siedätys.

        Pitäisikö siis Ruotsissa ja Ahvenanmaalla aloittaa jo siedätyshoito allergiaan nimeltä suomalaiset?


      • Venla87. kirjoitti:

        Pitäisikö siis Ruotsissa ja Ahvenanmaalla aloittaa jo siedätyshoito allergiaan nimeltä suomalaiset?

        Aloita nyt vain ihan itsestäsi ja anna muiden hoitaa omat allergiansa ihan itse.
        Ei sinun tautisi parane muiden tautia hoitamalla.


      • Venla87.
        Ankdam kirjoitti:

        Aloita nyt vain ihan itsestäsi ja anna muiden hoitaa omat allergiansa ihan itse.
        Ei sinun tautisi parane muiden tautia hoitamalla.

        Jos minusta puhut, olen ollut ruotsalaisen mieheni kanssa naimisissa 3 vuotta, minulla on yksi lapsi, jonka toinen äidinkieli on ruotsi. Tiedän ainakin itse, mistä puhun, kun väitän, että ruotsalaisilla useimmiten on vääristynyt kuva suomalaisuudesta. Jos suomalaiset vihdoin ovat kielipolitiikkaan heräilleet, se ei todellakaan tarkoita mitään allergiaa. Toki tässä tilanteessa yksittäisiä ylilyöntejä tulee molemmin puolin. Minusta olisi siis korkea aika antaa siedätyshoitoa ahvenanmaalaisille ja ruotsalaisille. Suomi on ollut keinotekoisesti kaksikielinen jo vuosisatoja, Suomi on jo saanut "siedätyshoitonsa", ylimiroitetusti.


    • "Ankdam (suurin provoilija) toisessa ketjussa sanoi, että suomalaiset olisivat narbaareja ilman vaikutteita muualta. "

      Nyt en kuule mitenkään saata muistaa missä yhteydessä tai ketjussa olisin sanonut suomalaisten olevan barbaareja (en edes narbaareja) auttaisitko linkittämällä kommenttini tai edes ko ketjun. Kyseessä on pakko olla jonkinlainen väärinkäsitys (sinun).

      P.S.
      Olen itsekin suomalainen enkä nyt kovin barbaariseksi tunne itseäni.

      • Copy

        Ankdam 9.1.2015 06:44
        Viikon kysymys: Miksi netti fenno on persaukinen luuseri!


      • ennakkoluulojenennakkolu

        Voin hakeakin tuon viestin, johon viittasin. Mutta sitä ennen pakko sanoa, että tuo kirjainvirheillä päteminen tällaisella palstalla on lapsellista. Kännykällä kirjoittaessa tuollaisia virheitä tulee aina.


      • ennakkoluulojenennakkolu
        ennakkoluulojenennakkolu kirjoitti:

        Voin hakeakin tuon viestin, johon viittasin. Mutta sitä ennen pakko sanoa, että tuo kirjainvirheillä päteminen tällaisella palstalla on lapsellista. Kännykällä kirjoittaessa tuollaisia virheitä tulee aina.

        Tässä, ole hyvä.



        Ankdam


        eilen 10:22
        .


        "Netti fenno kieltää kategorisesti kaikkien länsi- ja itämaisen sivistysten vaikutteiden olemassaolon kulttuurissaan ja identiteetissään ja alan kallistua samalle kannalle.

        Netti fenno on oma rotupuhdas lajinsa, primitiivinen metsien mies! Ainakin moni seikka heidän käytöksessään viittaa siihen ja niinhän he myös itse vakuuttavat.

        Ulkopuolisten vaikutteiden vähyyteen viittaa myös pienessä, eristäytyneesdä populaatiossa hyvin säilyneet geenivirheet ja niiden aiheuttamat, maailmanlaajuisesti hyvin harvinaiset sairaudet.

        Myönnettäköön siis että netti fenno on ainutlaatuinen lajinsa edustaja, kulttuurilinen kuriositeetti!"


      • ennakkoluulojenennakkolu
        ennakkoluulojenennakkolu kirjoitti:

        Tässä, ole hyvä.



        Ankdam


        eilen 10:22
        .


        "Netti fenno kieltää kategorisesti kaikkien länsi- ja itämaisen sivistysten vaikutteiden olemassaolon kulttuurissaan ja identiteetissään ja alan kallistua samalle kannalle.

        Netti fenno on oma rotupuhdas lajinsa, primitiivinen metsien mies! Ainakin moni seikka heidän käytöksessään viittaa siihen ja niinhän he myös itse vakuuttavat.

        Ulkopuolisten vaikutteiden vähyyteen viittaa myös pienessä, eristäytyneesdä populaatiossa hyvin säilyneet geenivirheet ja niiden aiheuttamat, maailmanlaajuisesti hyvin harvinaiset sairaudet.

        Myönnettäköön siis että netti fenno on ainutlaatuinen lajinsa edustaja, kulttuurilinen kuriositeetti!"

        Ps. nyt vasta luen tuon kunnolla. Vai että oikein sairaudetkin ovat jo syynä keinotekoiselle kaksikielisyydelle! Jokaisessa kansakunnassa on suhteessa yhtä paljon sairauksia. Se, että jotkut sairaudet keskittyvät enemmän joillekin alueille kuin toiset, ei ole mikään uutinen! Jaakko Häkkinen mm. kirjoitti tuosta "sisäsiittoisuudesta" hyvin.


      • ennakkoluulojenennakkolu
        ennakkoluulojenennakkolu kirjoitti:

        Ps. nyt vasta luen tuon kunnolla. Vai että oikein sairaudetkin ovat jo syynä keinotekoiselle kaksikielisyydelle! Jokaisessa kansakunnassa on suhteessa yhtä paljon sairauksia. Se, että jotkut sairaudet keskittyvät enemmän joillekin alueille kuin toiset, ei ole mikään uutinen! Jaakko Häkkinen mm. kirjoitti tuosta "sisäsiittoisuudesta" hyvin.

        Vielä selvennykseksi lainaus aloituksestani : "Tätä siis tarkoitti, näillä sanoilla ei täsmälleen silti ilmaissut.". Barbaarius on juuri tuota "primitiivistä metsien miestä".


      • ennakkoluulojenennakkolu kirjoitti:

        Voin hakeakin tuon viestin, johon viittasin. Mutta sitä ennen pakko sanoa, että tuo kirjainvirheillä päteminen tällaisella palstalla on lapsellista. Kännykällä kirjoittaessa tuollaisia virheitä tulee aina.

        Ei tarvitse hakea, muistan kyllä mutta miten tuo liittyy suomalaisiin? Netti fenno ei millään maailman kielellä, missään sanakirjassa tai yleisessä käsitteistössä ole synonyymi "suomalaiselle".

        Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!


      • nyt riittää jo!
        Ankdam kirjoitti:

        Ei tarvitse hakea, muistan kyllä mutta miten tuo liittyy suomalaisiin? Netti fenno ei millään maailman kielellä, missään sanakirjassa tai yleisessä käsitteistössä ole synonyymi "suomalaiselle".

        Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!

        Nyt riittää, ankdam! Selitä minulle nettifennon merkitys sitten, kiitos!!!! Tämä aihe on jo Suomen keskustelluin poliittinen aihe ja palstalla Suomen kielipolitiikkaa kritisoivat nimenomaan suomalaiset!!! Suurimmalla osalla suomalaisista nykyään on internet käytettävissään. Onko netissä eriarvoistavaa ja rasistista maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat ruotsalaiset siinä tapauksessa barbaareja "netti saasta svekoja"?


      • kertokaa!
        nyt riittää jo! kirjoitti:

        Nyt riittää, ankdam! Selitä minulle nettifennon merkitys sitten, kiitos!!!! Tämä aihe on jo Suomen keskustelluin poliittinen aihe ja palstalla Suomen kielipolitiikkaa kritisoivat nimenomaan suomalaiset!!! Suurimmalla osalla suomalaisista nykyään on internet käytettävissään. Onko netissä eriarvoistavaa ja rasistista maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat ruotsalaiset siinä tapauksessa barbaareja "netti saasta svekoja"?

        Lähes kaikki kulttuurit ovat olleet jatkuvassa kanssakäymisessä keskenään. Taitaa olla aika marginaalisia kulttureja jossain viidakoissa jotka ovat eläneet eristäytyneinä.
        Suomalaiset eivät tietenkään kuulu näihin. Skandinavian maat olivat nykyisellä Suomen alueella asuneita ihmisiä jäljessä kivikaudella mm. Keramiikassa ja metellikaudella saivat pronssin ja raudan myöhemmin käyttöönsä. Varsinais-Suomessa, Hämeessä tai Karjalassa ei oltu 1000 vuotta sitten alemmalla kehitystasolla Sveaan verrattuna.

        En siis ymmärrä mitä sillä Suomen "barbaarisuudella" tarkoitetaan? Suomen valtiollinen ja kulttuurillinen kehitys kyllä katkesi Ruotsin valloitukseen 1238-1250.
        Luuleeko joku että eläisimme täällä yhä rautakautta ilman Birger jaarlia?


      • sofdkjhs
        Ankdam kirjoitti:

        Ei tarvitse hakea, muistan kyllä mutta miten tuo liittyy suomalaisiin? Netti fenno ei millään maailman kielellä, missään sanakirjassa tai yleisessä käsitteistössä ole synonyymi "suomalaiselle".

        Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!

        Ankkis on oikeassa, tällä palstalla pitää kirjoittaa netti fenno erilleen, normaalisti se on yhdyssana mutta jo Tapio rautalapio nimimerkki kirjoitti ko. nimimerkin erilleen korostaakseen typerien nefejen kommentteja.


      • vain Jeesus synnitön.
        sofdkjhs kirjoitti:

        Ankkis on oikeassa, tällä palstalla pitää kirjoittaa netti fenno erilleen, normaalisti se on yhdyssana mutta jo Tapio rautalapio nimimerkki kirjoitti ko. nimimerkin erilleen korostaakseen typerien nefejen kommentteja.

        Hehheh, ankdam ei vaan kykene myöntämään virheitään ja keksii jokaiselle hyvän tekosyyn. Siksi ei ole voinut vieläkään virhettään korjata, vaan kirjoittaa "netti fennon" edelleen erikseen. Tekosyynä on:"koska netti fennot on niin tyhmiä, että täytyy kuvata sitä tyhmyyttä tällaisella kielioppivirheellä".


      • nyt selkis
        vain Jeesus synnitön. kirjoitti:

        Hehheh, ankdam ei vaan kykene myöntämään virheitään ja keksii jokaiselle hyvän tekosyyn. Siksi ei ole voinut vieläkään virhettään korjata, vaan kirjoittaa "netti fennon" edelleen erikseen. Tekosyynä on:"koska netti fennot on niin tyhmiä, että täytyy kuvata sitä tyhmyyttä tällaisella kielioppivirheellä".

        Ahaa....tämä "netti fenno" näin virheellisesti kirjoitettuna on siis symboli pakkoruotsin vastustajista.
        Jokainenhan viisas ihminen haluaa että häntä alistetaan entisen siirtomaaisännän kääpiökielellä.....;)


      • "netti fenno"

      • vain Jeesus synnitön. kirjoitti:

        Hehheh, ankdam ei vaan kykene myöntämään virheitään ja keksii jokaiselle hyvän tekosyyn. Siksi ei ole voinut vieläkään virhettään korjata, vaan kirjoittaa "netti fennon" edelleen erikseen. Tekosyynä on:"koska netti fennot on niin tyhmiä, että täytyy kuvata sitä tyhmyyttä tällaisella kielioppivirheellä".

        Voi hyvänen aika. Kai te nytt sarkasmin tuossa pystytte tunnistamaan.
        Pelkästään ihminen joka elää omassa tyhiössään voi väittää ettei ole saanut vaikutteita muualta. Suomalaisena en näe että ole ongelma että meillä on latinankieliset kirjaimet, arabian numerointi, meillä on lännestä saatu hallintomalli, Ruotsista saatu avoimuusperiaate joka tosin oli kokkolalaisen papin aikaansaama uusdistus koko Ruotsissa, meillä on vaikutteet idästä. Mutta nettifennohan väittää ettei tällaista ole vaan kaikki on täysin omaa.


      • orvokkini tummasilmä
        twervig kirjoitti:

        Voi hyvänen aika. Kai te nytt sarkasmin tuossa pystytte tunnistamaan.
        Pelkästään ihminen joka elää omassa tyhiössään voi väittää ettei ole saanut vaikutteita muualta. Suomalaisena en näe että ole ongelma että meillä on latinankieliset kirjaimet, arabian numerointi, meillä on lännestä saatu hallintomalli, Ruotsista saatu avoimuusperiaate joka tosin oli kokkolalaisen papin aikaansaama uusdistus koko Ruotsissa, meillä on vaikutteet idästä. Mutta nettifennohan väittää ettei tällaista ole vaan kaikki on täysin omaa.

        Sanopa sinä, mikä on sitten omaa? Olisiko ensinnäkin suomen kieli, jolla ne muualta tulleet vaikutteet luemme, laulamme tai kuulemme? Olisiko jokin yhteinen piirre, esim. rauhallisuus? Osaatko mainita aloituksen tapaan yhtäkään alkuperäistä suomalaista lastenlaulua tai lastenlorua/-satua? Kaikissa kulttuureissa on yhtä lailla "vaikutteita" muualta, Suomi ei ole mikään poikkeus. Kuitenkin jokainen kieli ja kulttuuri on olemassa, ainutlaatuisena ja samanarvoisena.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

        Ei tarvitse hakea, muistan kyllä mutta miten tuo liittyy suomalaisiin? Netti fenno ei millään maailman kielellä, missään sanakirjassa tai yleisessä käsitteistössä ole synonyymi "suomalaiselle".

        Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!

        Ankdam: "Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!"

        Ankdam on itse sellainen "netti fenno", joka ei osaa kirjoittaa oikein yhdyssanaa nettifenno, kuten jokainen voi havaoita.


      • Nettisuom. (-fenno)
        sofdkjhs kirjoitti:

        Ankkis on oikeassa, tällä palstalla pitää kirjoittaa netti fenno erilleen, normaalisti se on yhdyssana mutta jo Tapio rautalapio nimimerkki kirjoitti ko. nimimerkin erilleen korostaakseen typerien nefejen kommentteja.

        "Ankkis on oikeassa, tällä palstalla pitää kirjoittaa netti fenno erilleen, normaalisti se on yhdyssana mutta jo Tapio rautalapio nimimerkki kirjoitti ko. nimimerkin erilleen korostaakseen typerien nefejen kommentteja."

        Nettifenno-sanan yhdysosien erilleen kirjoittaminen osoittamassa typeryyttä samalla osoittaa sitä samaa kirjoittajasta itsestään, kirjoittajan itsensä typeryyttä. Sehän on paradoksi, mutta eiväthän kaikki nettifenno-sanan väärin kirjoittajat sitä huomaa.


      • nyt riittää jo! kirjoitti:

        Nyt riittää, ankdam! Selitä minulle nettifennon merkitys sitten, kiitos!!!! Tämä aihe on jo Suomen keskustelluin poliittinen aihe ja palstalla Suomen kielipolitiikkaa kritisoivat nimenomaan suomalaiset!!! Suurimmalla osalla suomalaisista nykyään on internet käytettävissään. Onko netissä eriarvoistavaa ja rasistista maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat ruotsalaiset siinä tapauksessa barbaareja "netti saasta svekoja"?

        Olet ilmeisesti uusi palstalla kun et hallitse keskustelun käsitteistöä. Siteeraan pari vuotta vanhaa Tapio Rautalapion viestiä.

        "Fennolle varmasti löytyy sanakirjamerkitys, jonka mukaan se tarkoittaa suomalaista, mutta eihän sitä siinä merkityksessä käytä kukaan, vaan lyhenteenä fennomaanista tai uusfennomaanista tai jonkinlaisesta retrofennomaanista. Netti fenno on nettiin kirjoitteleva henkilö, joka luulee olevansa fennomaani."


      • minä olen pikkutyttö aiv
        Ankdam kirjoitti:

        Olet ilmeisesti uusi palstalla kun et hallitse keskustelun käsitteistöä. Siteeraan pari vuotta vanhaa Tapio Rautalapion viestiä.

        "Fennolle varmasti löytyy sanakirjamerkitys, jonka mukaan se tarkoittaa suomalaista, mutta eihän sitä siinä merkityksessä käytä kukaan, vaan lyhenteenä fennomaanista tai uusfennomaanista tai jonkinlaisesta retrofennomaanista. Netti fenno on nettiin kirjoitteleva henkilö, joka luulee olevansa fennomaani."

        Niitä on Suomessa aika paljon. Tämä kun on maan suosituin keskustelupalsta, puolueista RKP:n sattumoisin toiseksi suosituin. Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta, 75% suomalaisia on sellaisia. En minä ainakaan 20 vuotta sitten tiennyt olevani "fennomaani". Vasta tällä palstalla olen tuon sanan kuullut. Kun kasvoin vähän isommaksi, ymmärsin olevani suomalainen, en sitäkään tosin tarpeeksi selkeästi. Kun opin ruotsin kielen, en tunnistanut itseäni sanasta "finne", kiinnostuin myös kielipolitiikasta. Nyt kun sitten vastustan eriarvoistavaa kielipolitiikkkaa, olen VAIN sinun kaltaistesi ulkopuolelta suomalaisuutta katsovien mukaan "fennomaani". Minun omaan sanavarastooni tuollaiset sanat eivät kuulu.


      • minä olen pikkutyttö aiv
        minä olen pikkutyttö aiv kirjoitti:

        Niitä on Suomessa aika paljon. Tämä kun on maan suosituin keskustelupalsta, puolueista RKP:n sattumoisin toiseksi suosituin. Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta, 75% suomalaisia on sellaisia. En minä ainakaan 20 vuotta sitten tiennyt olevani "fennomaani". Vasta tällä palstalla olen tuon sanan kuullut. Kun kasvoin vähän isommaksi, ymmärsin olevani suomalainen, en sitäkään tosin tarpeeksi selkeästi. Kun opin ruotsin kielen, en tunnistanut itseäni sanasta "finne", kiinnostuin myös kielipolitiikasta. Nyt kun sitten vastustan eriarvoistavaa kielipolitiikkkaa, olen VAIN sinun kaltaistesi ulkopuolelta suomalaisuutta katsovien mukaan "fennomaani". Minun omaan sanavarastooni tuollaiset sanat eivät kuulu.

        75% suomalaisista *


      • Ytrew Q,
        Ankdam kirjoitti:

        Olet ilmeisesti uusi palstalla kun et hallitse keskustelun käsitteistöä. Siteeraan pari vuotta vanhaa Tapio Rautalapion viestiä.

        "Fennolle varmasti löytyy sanakirjamerkitys, jonka mukaan se tarkoittaa suomalaista, mutta eihän sitä siinä merkityksessä käytä kukaan, vaan lyhenteenä fennomaanista tai uusfennomaanista tai jonkinlaisesta retrofennomaanista. Netti fenno on nettiin kirjoitteleva henkilö, joka luulee olevansa fennomaani."

        "Netti fenno" on tälle palstalle kirjoittava henkilö, joka ei ajattele samalla tavalla kuin Ankdam. Selittämällä heidät "netti fennoiksi" voidaan heihin purkaa kaikki aggressioit joita ruotsinkielinen tuntee suomalaisuutta kohtaan.


      • minä olen pikkutyttö aiv kirjoitti:

        Niitä on Suomessa aika paljon. Tämä kun on maan suosituin keskustelupalsta, puolueista RKP:n sattumoisin toiseksi suosituin. Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta, 75% suomalaisia on sellaisia. En minä ainakaan 20 vuotta sitten tiennyt olevani "fennomaani". Vasta tällä palstalla olen tuon sanan kuullut. Kun kasvoin vähän isommaksi, ymmärsin olevani suomalainen, en sitäkään tosin tarpeeksi selkeästi. Kun opin ruotsin kielen, en tunnistanut itseäni sanasta "finne", kiinnostuin myös kielipolitiikasta. Nyt kun sitten vastustan eriarvoistavaa kielipolitiikkkaa, olen VAIN sinun kaltaistesi ulkopuolelta suomalaisuutta katsovien mukaan "fennomaani". Minun omaan sanavarastooni tuollaiset sanat eivät kuulu.

        Toisin kun megalomaaniset netti fennot ilmeisesti kokevat oman esiintymisensä ja ulottuvuutensa tällä palstalla, minä käyn keskustelua läsnäolevien kanssa enkä Suomen kansan kanssa. En ole täällä myöskään julistamassa mitään vaan keskustelemassa kulloistenkin keskustelijoiden kanssa.
        Olen sitäpaitsi varma että minun arvioni lukijoiden määrästä on lähempänä totuutta kuin netti fennojen arvio lukijakunnan kattavuudesta.

        En esiinny täällä kaikkien suomenruotsalaisten edustajana enkä myöskään RKP'een kellokkaana. Edustan palstalla vain ja ainoastaan itseäni ja omia mielipiteitäni.

        "Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta,"

        Ei tarkoita!

        Et muuten todellakaan ole fennomaani, älä lokaa vanhaa hienoa käsitettä! Olet nettifennomaani / netti fenno joka on jotain aivan muuta kuin ne hienot, isänmaalliset, viisaat miehet ja naiset jotka nostivat suomen kielen sen nykyiseen asemaan. Oikeat, aidot fennomaanit olivat pääasiallisesti sivistyneitä ruotsinkielisiä suomalaisia!


      • minä olen pikkutyttö aiv
        Ankdam kirjoitti:

        Toisin kun megalomaaniset netti fennot ilmeisesti kokevat oman esiintymisensä ja ulottuvuutensa tällä palstalla, minä käyn keskustelua läsnäolevien kanssa enkä Suomen kansan kanssa. En ole täällä myöskään julistamassa mitään vaan keskustelemassa kulloistenkin keskustelijoiden kanssa.
        Olen sitäpaitsi varma että minun arvioni lukijoiden määrästä on lähempänä totuutta kuin netti fennojen arvio lukijakunnan kattavuudesta.

        En esiinny täällä kaikkien suomenruotsalaisten edustajana enkä myöskään RKP'een kellokkaana. Edustan palstalla vain ja ainoastaan itseäni ja omia mielipiteitäni.

        "Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta,"

        Ei tarkoita!

        Et muuten todellakaan ole fennomaani, älä lokaa vanhaa hienoa käsitettä! Olet nettifennomaani / netti fenno joka on jotain aivan muuta kuin ne hienot, isänmaalliset, viisaat miehet ja naiset jotka nostivat suomen kielen sen nykyiseen asemaan. Oikeat, aidot fennomaanit olivat pääasiallisesti sivistyneitä ruotsinkielisiä suomalaisia!

        Vai että olivat "sivistyneitä ruotsinkielisiä suomalaisia"! Nyt alkaa riittää. Tämä oli se viimeinen pisara minulle. Rakastan suomen kieltä, ruotsia kohtaan taas en tunne mitään. Minun 7 sisarustani, vanhempani ja läheiseni ovat suomenkielisiä, sinun mukaasi heillä ei ole ihmisarvoa.

        Miten ihmeessä alle 200 000 ihmistä sinun maailmassasi voi vastata yli 5 000 000 ihmistä - aikamoinen propaganda, rasismi, ihmisarvon halventaminen tarvitaan sellaiseen. Herätkää, suomalaiset! Miettikää, mitä äänestätte!


      • minä olen pikkutyttö aiv
        Ankdam kirjoitti:

        Toisin kun megalomaaniset netti fennot ilmeisesti kokevat oman esiintymisensä ja ulottuvuutensa tällä palstalla, minä käyn keskustelua läsnäolevien kanssa enkä Suomen kansan kanssa. En ole täällä myöskään julistamassa mitään vaan keskustelemassa kulloistenkin keskustelijoiden kanssa.
        Olen sitäpaitsi varma että minun arvioni lukijoiden määrästä on lähempänä totuutta kuin netti fennojen arvio lukijakunnan kattavuudesta.

        En esiinny täällä kaikkien suomenruotsalaisten edustajana enkä myöskään RKP'een kellokkaana. Edustan palstalla vain ja ainoastaan itseäni ja omia mielipiteitäni.

        "Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta,"

        Ei tarkoita!

        Et muuten todellakaan ole fennomaani, älä lokaa vanhaa hienoa käsitettä! Olet nettifennomaani / netti fenno joka on jotain aivan muuta kuin ne hienot, isänmaalliset, viisaat miehet ja naiset jotka nostivat suomen kielen sen nykyiseen asemaan. Oikeat, aidot fennomaanit olivat pääasiallisesti sivistyneitä ruotsinkielisiä suomalaisia!

        Tietäisitpä vaan, kenen kanssa puhut. Toivoisin todella, että aihe ei olisi sellainen tabu - että voisimme omien kuviemme kanssa täällä esiintyä. Vai olen minä "saastainen netti Fenno"! Kas kun en rotta, kuten natsi-Saksassa! Onneksi minulle on Taivaan Isä antanut kyvyn nähdä ihmisten samanarvoisuus ja myös ymmärtää, mitä oikeudenmukaisuus ja rehellisyys merkitsee.


      • orvokkini tummasilmä kirjoitti:

        Sanopa sinä, mikä on sitten omaa? Olisiko ensinnäkin suomen kieli, jolla ne muualta tulleet vaikutteet luemme, laulamme tai kuulemme? Olisiko jokin yhteinen piirre, esim. rauhallisuus? Osaatko mainita aloituksen tapaan yhtäkään alkuperäistä suomalaista lastenlaulua tai lastenlorua/-satua? Kaikissa kulttuureissa on yhtä lailla "vaikutteita" muualta, Suomi ei ole mikään poikkeus. Kuitenkin jokainen kieli ja kulttuuri on olemassa, ainutlaatuisena ja samanarvoisena.

        On täysin eri asia jos hyvksyy sen että on saanut vaikutteet sieltä sun tältä tai jos kuten nämä "aito suomalaiset" korostavat että suomalaisuus on niin omatekoinen eikä sillä ole ollenkaan kytköksiä mihinkään muuhun. Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Jokaisessa maassa, kielessä, alueella nämä vaikutteet sitten muokataan johonkin sille alueelle, kielelle ominaista.
        Tällaisia "aito" ajatuksia perustuvat siihen että itse määrää mitä on "aito" ja kaikki jotka eivät syystä tai toisesta siihen sovi eivät ole aitoja.
        Länsisuomalaisuus on eri kuin itäsuomalaisuus, 70-vuotiaan suomalaisuus on eri kuin 20 vuotiaan. Suomenkielisen suomalaisuus on eri kuin saamenkielisen, romaninkielisen tai ruotsinkielisen suomalaisuus. Mutta kuitenkin kaikki nämä ovat myös osa suomalaisuutta - eli millä tavalla ihmiset elävät tässä maassa ja ovat osaa tätä maata.
        Suruna koen hyvin vahvasti olevani suomalainen koska tämän maan historia on myös minun, tämän maan kohtalo ja luonne vaikuttavat tietenkin minuun. Minun ruotsalaisuuteni on eri kuin Ruotsissa koska tiet erkanivat 1809 jälkeen, kuitenkin minulla on edelleen hyvin paljon yhteistä Ruotsin kanssa kielen takia.


      • fvk Huh c
        Ankdam kirjoitti:

        Ei tarvitse hakea, muistan kyllä mutta miten tuo liittyy suomalaisiin? Netti fenno ei millään maailman kielellä, missään sanakirjassa tai yleisessä käsitteistössä ole synonyymi "suomalaiselle".

        Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!

        "Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!":
        Tästä päästäänkin taas kysymykseen, johon et ole aikaisemminkaan suostunut vastaamaan. Eli kuka on sinun mielestäsi "netti fenno" ja kuka suomenkielinen suomalainen ilman tuota pilkkaamistarkoituksessa käyttämääsi nimitystä?
        - onko mielestäsi jokainen ruotsista negatiivisesti sanova suomalainen näitä "netti fennojasi"?!

        Ja jos ei ole, niin millä perusteella olet niin kärkkäästi nimittelemässä kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tuolla keksimälläsi pilkkanimellä?


      • .-----------------.
        twervig kirjoitti:

        On täysin eri asia jos hyvksyy sen että on saanut vaikutteet sieltä sun tältä tai jos kuten nämä "aito suomalaiset" korostavat että suomalaisuus on niin omatekoinen eikä sillä ole ollenkaan kytköksiä mihinkään muuhun. Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Jokaisessa maassa, kielessä, alueella nämä vaikutteet sitten muokataan johonkin sille alueelle, kielelle ominaista.
        Tällaisia "aito" ajatuksia perustuvat siihen että itse määrää mitä on "aito" ja kaikki jotka eivät syystä tai toisesta siihen sovi eivät ole aitoja.
        Länsisuomalaisuus on eri kuin itäsuomalaisuus, 70-vuotiaan suomalaisuus on eri kuin 20 vuotiaan. Suomenkielisen suomalaisuus on eri kuin saamenkielisen, romaninkielisen tai ruotsinkielisen suomalaisuus. Mutta kuitenkin kaikki nämä ovat myös osa suomalaisuutta - eli millä tavalla ihmiset elävät tässä maassa ja ovat osaa tätä maata.
        Suruna koen hyvin vahvasti olevani suomalainen koska tämän maan historia on myös minun, tämän maan kohtalo ja luonne vaikuttavat tietenkin minuun. Minun ruotsalaisuuteni on eri kuin Ruotsissa koska tiet erkanivat 1809 jälkeen, kuitenkin minulla on edelleen hyvin paljon yhteistä Ruotsin kanssa kielen takia.

        Muuten olen kanssasi jossain määrin samaa mieltä, mutta ihmettelen, kun ensin puhut suomalaisuudestasi ja sitten "ruotsalaisuudestasi". Suomalaisella taas ei ole tällaista identiteettiongelmaa. On järkyttävää, että esim. "suomenruotsalaiset" purkavat sitä identiteettikriisiään suomalaisiin todella valheellisella propagandalla. Elä ja anna muiden elää! Jos sinä tunnet olevasi ruotsalainen, kuten sanot ("ruotsalaisuuteni") älä vaadi samaa sellaisilta, joiden takas äidinkieli on suomi. Jokaisen ihmisen kansallinenkin identiteetti on erilainen. Jokainen ihminen on erilainen ja ainutlaatuinen. Täällä puhutaan eriarvoistavasta politiikasta, vain RKP on pakottamassa muille tietynlaista ns. "identiteettiä", muut eivät esitä muita vaatimuksia kuin vapaus omaan äidinkieleen ja identiteettiin.


      • .---------------.
        twervig kirjoitti:

        On täysin eri asia jos hyvksyy sen että on saanut vaikutteet sieltä sun tältä tai jos kuten nämä "aito suomalaiset" korostavat että suomalaisuus on niin omatekoinen eikä sillä ole ollenkaan kytköksiä mihinkään muuhun. Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Jokaisessa maassa, kielessä, alueella nämä vaikutteet sitten muokataan johonkin sille alueelle, kielelle ominaista.
        Tällaisia "aito" ajatuksia perustuvat siihen että itse määrää mitä on "aito" ja kaikki jotka eivät syystä tai toisesta siihen sovi eivät ole aitoja.
        Länsisuomalaisuus on eri kuin itäsuomalaisuus, 70-vuotiaan suomalaisuus on eri kuin 20 vuotiaan. Suomenkielisen suomalaisuus on eri kuin saamenkielisen, romaninkielisen tai ruotsinkielisen suomalaisuus. Mutta kuitenkin kaikki nämä ovat myös osa suomalaisuutta - eli millä tavalla ihmiset elävät tässä maassa ja ovat osaa tätä maata.
        Suruna koen hyvin vahvasti olevani suomalainen koska tämän maan historia on myös minun, tämän maan kohtalo ja luonne vaikuttavat tietenkin minuun. Minun ruotsalaisuuteni on eri kuin Ruotsissa koska tiet erkanivat 1809 jälkeen, kuitenkin minulla on edelleen hyvin paljon yhteistä Ruotsin kanssa kielen takia.

        Ja sitten itse suomalaisena en ole ikinä ajatellut länsi- tai itäduomalaisuuden eroavan toisistaan. Olen itse kauniista Noormarkusta, Länsi-Suomesta, mutta rakastan kauniissa järvi-Suomessa viettää kesällä lomiani, itä-suomalaiset puhuvat samaa kieltä ja käyttäytyvät keskimäärin samalla tavoin. Ovat ehkä vaaleampia länsi-suomalaisiin verrattuna keskimäärin, muuten samaa kansaa ollaan. Noormarkussa vietin 80-luvun alussa lapsuuteni, sain äidinkielekseni suomen ja näin ollen identiteettini on suomalainen, ilman kriisejä. Enkä edes halua jaotella muuten mihinkään itään ja länteen. kuten Mannerheim sanoi, Suomi tarvitsee kansansa yhtenäistämiseksi yhden yhteisen kielen, suomen. Minunkin isopapan isä on ruotsalainen, sukunimenikin muutettu suomenkieliseksi, silti minulla ei ole muita kansallisia identiteettejä kuin suomalaisuus, eikä muuksi ikinä muutu! Äidin kieli, tunteiden ja sydämen kieli.


      • cvbv
        fvk Huh c kirjoitti:

        "Netti fenno on vain ja ainoastaan netti fenno!":
        Tästä päästäänkin taas kysymykseen, johon et ole aikaisemminkaan suostunut vastaamaan. Eli kuka on sinun mielestäsi "netti fenno" ja kuka suomenkielinen suomalainen ilman tuota pilkkaamistarkoituksessa käyttämääsi nimitystä?
        - onko mielestäsi jokainen ruotsista negatiivisesti sanova suomalainen näitä "netti fennojasi"?!

        Ja jos ei ole, niin millä perusteella olet niin kärkkäästi nimittelemässä kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tuolla keksimälläsi pilkkanimellä?

        ...


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Toisin kun megalomaaniset netti fennot ilmeisesti kokevat oman esiintymisensä ja ulottuvuutensa tällä palstalla, minä käyn keskustelua läsnäolevien kanssa enkä Suomen kansan kanssa. En ole täällä myöskään julistamassa mitään vaan keskustelemassa kulloistenkin keskustelijoiden kanssa.
        Olen sitäpaitsi varma että minun arvioni lukijoiden määrästä on lähempänä totuutta kuin netti fennojen arvio lukijakunnan kattavuudesta.

        En esiinny täällä kaikkien suomenruotsalaisten edustajana enkä myöskään RKP'een kellokkaana. Edustan palstalla vain ja ainoastaan itseäni ja omia mielipiteitäni.

        "Jos fennomaani tarkoittaa pakollisen ruotsin vastustusta,"

        Ei tarkoita!

        Et muuten todellakaan ole fennomaani, älä lokaa vanhaa hienoa käsitettä! Olet nettifennomaani / netti fenno joka on jotain aivan muuta kuin ne hienot, isänmaalliset, viisaat miehet ja naiset jotka nostivat suomen kielen sen nykyiseen asemaan. Oikeat, aidot fennomaanit olivat pääasiallisesti sivistyneitä ruotsinkielisiä suomalaisia!

        "Olet nettifennomaani / netti fenno joka on jotain aivan muuta kuin ne hienot, isänmaalliset, viisaat miehet ja naiset jotka nostivat suomen kielen sen nykyiseen asemaan. "

        Tarkemmin sanoen sille kuuluvaan asemaan, ainakin melkein. Sinä olisit ollut tuona aikana Freudenthalin mallioppilas ja suomalaisuuden vastustaja. Jos joku ruotsinkielinen teki jotain suomalaisuuden hyväksi, niin siitä ei pidä antaa kaikille ruotsinkielisille kunniaa, eikä varsinkaan kaltaisellesi suomensyöjälle. Emme ole ruotsin kielelle mitään velkaa.


    • xbnjh

      ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe