Ikäero

OulunTyttö

Olen seurustellut viisi vuotta itseäni 25vuotta vanhemman miehen kanssa, itse olen 25-vuotias. Onko ikäero järjetön? Mies on ihana ja huomaavainen, välillä vähän tossukka, mutta rakastan häntä. Suhteen alussa menetin monia ystäviä ja perhesuhteita juuri ikäeromme takia, koska he eivät voineet ymmärtää miten nuori nainen voi rakastua vanhaan ryppyiseen mieheen :| Haluaisin kovasti jatkaa hänen kanssaan, mutta tuntuu että sosiaaliset paineet ottavat vallan.. Ihmiset tuijottavat kun käymme yhdessä kaupassa tai kaupungilla ja kuljemme käsikädessä. Se on surullista etten enää kehtaa olla onnellinen rakkaani kanssa julkisesti. :(

43

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun valintasi

      Aika luonnoton tilanne, kun mies voisi olla isäsi, mutta ei ennenkuulumatonkaan.

      • kovakankinen

        Jopa 60-vuotiailla rokkareilla on 20-30 vuoden ikäisiä tyttöystäviä ja hyvin menee, kunnes seuraava elli tulee messiin. Rahalla ei näissä kuvioissa ole tietenkään mitään osuutta


    • En voi auttaa

      Minulla on 20-vuotias tytär ja jos hän nyt alkaisi seurustelemaan 45 vuotiaan miehen kanssa, olisi järkyttynyt. Miettisin kyllä missä on mennyt pieleen. Tyttärelläni on mukava ja rypytön, komea ja samanikäinen seurustelukumppani. Jos ajattelen itseäni 20 vuotiaana, pidin 45-vuotiaita ihan "vanhuksina". En olisi koskenut kepilläkään. :D

      • MayDecemberOK

        Tiedän myös erään 60-vuotiaan jonka 20-vuotias tytär seurusteli 40-vuotiaan miehen kanssa. 60-vuotias ei nähnyt siinä mitään outoa kun hälle tietysti 40-vuotiaskin oli nuori. Hänen vanhin poikansakin taisi itse asiassa olla 40-v.


      • En voi auttaa
        MayDecemberOK kirjoitti:

        Tiedän myös erään 60-vuotiaan jonka 20-vuotias tytär seurusteli 40-vuotiaan miehen kanssa. 60-vuotias ei nähnyt siinä mitään outoa kun hälle tietysti 40-vuotiaskin oli nuori. Hänen vanhin poikansakin taisi itse asiassa olla 40-v.

        Tunnen myös 5-kymppisen naisen, joka oli avoliitossa 27-vuotiaan miehen kanssa. Ei siinä mitään sen oudompaa ole. Omalle kohdalle tällaista on vaan vaikea kuvitella.


    • 10+20

      Ihan oikeesti, miksi otat noin paljon paineita siitä mitä muut ajattelee? Mun mis on 1v nuorempi ja vähät välitän mitä muut ajattelee meistä ja meidän rakkaudesta. Jos joku pohtii ja ihmettelee meitä niin, siinäpähän miettii.

      Sun oma ja ainut kertainen elämä sulla on vain, ei muuta.

    • 131313

      Jasmin mäntylä ja hänen miehensä?
      Katri-Helena ja Tommi
      Sauli Niinistö ja Jenni
      JneJne

    • Mazurcca

      Ajattelunvapaus on kaikilla.
      Älkää tuhlatko aikaanne miettimällä muiden ajatuskuvioita. Kuka jaksaa miettiä muita kuin omia asioitaan?
      Jos jaksaa, ja jaksaa vatvoa niitä muidenkin kanssa, niin kuluttakoon aikansa niin.

      Mitä sillä on väliä, vaikka naapurin marsukin miettisi päivät pitkät joidenkin ikäeroa? Miettiköön rauhassa.

    • Tutkaile

      Sinun onkin syytä nyt ajatella asioita pitkälle ajalle. Ajattele vaikka näin, että kun olet 40 vuotta, nainen parhaassa iässä, on mies silloin jo 65 vuotta jnd.
      Oletko valmis olemaan nuorena ihmisenä omaishoitajana miehelle, joka on vaipoissa, ei kykene kanssani minkäänlaiseen yhteiseen elämään.
      Mitä tekisit tässä tilanteessa.

      Nyt tilanne houkuttaa, mies on varmasti jo saanut talouden tasapainoon ja nautit tavallaan valmiista ja miehelle olet sellainen itsetunnon kohotus, nuori nainen on hyväksynyt.
      Onko tilanne rakkautta vaiko rakkauden tunnetta suurten etujen vuoksi.

      Mitä haluat jatkossa elämältäsi, pyörittele mielessäsi näitä kysymyksiä ja näe ne totuuden valossa, katsele erilaisia miehiä, yli kuusikymppisiä, yli seitsemänkymppisiä, hae näkymää tulevasta.
      Luultavasti mies on eronnut tai ainakin suhteita on ollut, jos ei niin olisin vieläkin varovaisempi.

      • parillinen

        Ikävää herättää sut naistenlehtifantasioistasi, mutta 40-vuotias nainen ei ole "parhaassa iässä". Miehelle noin 40 vuotta sen sijaan on oikeasti hyvä ikä. On vielä hyvin voimissaan ja yleensä jo isoja kareja ohittanut ja kykenevä niitä jatkossa välttämään.

        Mutta aloittajalle, nuorempi mieskin voi olla sellainen, jota kaikki kaverit ja/tai oma perhe ei hyväksy. On liian lihava, liian tyhmä, liian laiska, liian hyvännäköinen, liian älykäs... Kun puhutaan nuorista vapaista ihmisistä, he saattavat vastustaa jonkun ystävänsä pariutumista senkin takia, koska eivät halua menettää joukostaan yhtä villiä bailaajaa. Typerää, mutta niin totta.

        Sinun se on valinta tehtävä ja jos tuossa 4-kymppisessä miehessä on ne elementit, jotka tekevät sinut onnelliseksi, niin muista, että elämässä tulee vastaan vain harvoin ihmisiä, joiden kanssa on helppo ja hyvä olla parisuhteessa. Suhteen ylläpitäminen vaatii aina jonkin verran ponnistelua ja asioiden työstämistä, mutta jotkut asiat tulevat luonnostaan vain harvojen kanssa, eikä sen merkitystä kannata aliarvioida.


      • parillinen2
        parillinen kirjoitti:

        Ikävää herättää sut naistenlehtifantasioistasi, mutta 40-vuotias nainen ei ole "parhaassa iässä". Miehelle noin 40 vuotta sen sijaan on oikeasti hyvä ikä. On vielä hyvin voimissaan ja yleensä jo isoja kareja ohittanut ja kykenevä niitä jatkossa välttämään.

        Mutta aloittajalle, nuorempi mieskin voi olla sellainen, jota kaikki kaverit ja/tai oma perhe ei hyväksy. On liian lihava, liian tyhmä, liian laiska, liian hyvännäköinen, liian älykäs... Kun puhutaan nuorista vapaista ihmisistä, he saattavat vastustaa jonkun ystävänsä pariutumista senkin takia, koska eivät halua menettää joukostaan yhtä villiä bailaajaa. Typerää, mutta niin totta.

        Sinun se on valinta tehtävä ja jos tuossa 4-kymppisessä miehessä on ne elementit, jotka tekevät sinut onnelliseksi, niin muista, että elämässä tulee vastaan vain harvoin ihmisiä, joiden kanssa on helppo ja hyvä olla parisuhteessa. Suhteen ylläpitäminen vaatii aina jonkin verran ponnistelua ja asioiden työstämistä, mutta jotkut asiat tulevat luonnostaan vain harvojen kanssa, eikä sen merkitystä kannata aliarvioida.

        Ja lisäyksenä, varttuneesta miehestä jo näkee, kuka hän on. Nuoressa miehessä kaikki on vielä sen nuoruuden peitossa. Jos 4-kymppinen on kunnossa, hän on todennäköisesti sitä vielä 6-kymppisenäkin. Parikymppisestä miehestä on mahdotonta sanoa, onko hän laiskanpulskea kaljamaha jo 35-vuotiaana. Ja harva joutuu päihteiden kanssa ongelmiin enää myöhemmällä iällä, kyllä nekin rasitteet tulevat siinä 20-30 ikävuoden välillä, jos ovat tullakseen.


      • pariutunut myös
        parillinen kirjoitti:

        Ikävää herättää sut naistenlehtifantasioistasi, mutta 40-vuotias nainen ei ole "parhaassa iässä". Miehelle noin 40 vuotta sen sijaan on oikeasti hyvä ikä. On vielä hyvin voimissaan ja yleensä jo isoja kareja ohittanut ja kykenevä niitä jatkossa välttämään.

        Mutta aloittajalle, nuorempi mieskin voi olla sellainen, jota kaikki kaverit ja/tai oma perhe ei hyväksy. On liian lihava, liian tyhmä, liian laiska, liian hyvännäköinen, liian älykäs... Kun puhutaan nuorista vapaista ihmisistä, he saattavat vastustaa jonkun ystävänsä pariutumista senkin takia, koska eivät halua menettää joukostaan yhtä villiä bailaajaa. Typerää, mutta niin totta.

        Sinun se on valinta tehtävä ja jos tuossa 4-kymppisessä miehessä on ne elementit, jotka tekevät sinut onnelliseksi, niin muista, että elämässä tulee vastaan vain harvoin ihmisiä, joiden kanssa on helppo ja hyvä olla parisuhteessa. Suhteen ylläpitäminen vaatii aina jonkin verran ponnistelua ja asioiden työstämistä, mutta jotkut asiat tulevat luonnostaan vain harvojen kanssa, eikä sen merkitystä kannata aliarvioida.

        No miksei muka 40-vuotias nainenkin ole "vielä hyvin voimissaan ja yleensä jo isoja kareja ohittanut ja kykenevä niitä jatkossa välttämään". Eiköhän se ole ihan samanlaista niin naisilla kuin miehilläkin nelikymppisenä (itse asiassa turhaan kyselen, koska kokemusta on;). Minä siis herätän sinut suomi24-fantasioistasi. :)


      • Eikö näin?
        parillinen2 kirjoitti:

        Ja lisäyksenä, varttuneesta miehestä jo näkee, kuka hän on. Nuoressa miehessä kaikki on vielä sen nuoruuden peitossa. Jos 4-kymppinen on kunnossa, hän on todennäköisesti sitä vielä 6-kymppisenäkin. Parikymppisestä miehestä on mahdotonta sanoa, onko hän laiskanpulskea kaljamaha jo 35-vuotiaana. Ja harva joutuu päihteiden kanssa ongelmiin enää myöhemmällä iällä, kyllä nekin rasitteet tulevat siinä 20-30 ikävuoden välillä, jos ovat tullakseen.

        Eikös aloittaja seurustele 50v miehen kanssa? Parikymppinen puhuu nelikymppisestä. Voin kertoa, että siinä on suuri ero!


      • puuma 38
        parillinen kirjoitti:

        Ikävää herättää sut naistenlehtifantasioistasi, mutta 40-vuotias nainen ei ole "parhaassa iässä". Miehelle noin 40 vuotta sen sijaan on oikeasti hyvä ikä. On vielä hyvin voimissaan ja yleensä jo isoja kareja ohittanut ja kykenevä niitä jatkossa välttämään.

        Mutta aloittajalle, nuorempi mieskin voi olla sellainen, jota kaikki kaverit ja/tai oma perhe ei hyväksy. On liian lihava, liian tyhmä, liian laiska, liian hyvännäköinen, liian älykäs... Kun puhutaan nuorista vapaista ihmisistä, he saattavat vastustaa jonkun ystävänsä pariutumista senkin takia, koska eivät halua menettää joukostaan yhtä villiä bailaajaa. Typerää, mutta niin totta.

        Sinun se on valinta tehtävä ja jos tuossa 4-kymppisessä miehessä on ne elementit, jotka tekevät sinut onnelliseksi, niin muista, että elämässä tulee vastaan vain harvoin ihmisiä, joiden kanssa on helppo ja hyvä olla parisuhteessa. Suhteen ylläpitäminen vaatii aina jonkin verran ponnistelua ja asioiden työstämistä, mutta jotkut asiat tulevat luonnostaan vain harvojen kanssa, eikä sen merkitystä kannata aliarvioida.

        Nimerkille PARILLINEN.. Vanheneminen on yksilöllistä! Keskimäärin naiset taitaa rupsahtaa miehiä aikaisemmin, mutta poikkeuksiakin on enemmän kuin luuletkaan.

        Omassa ystäväpiirissäni on todella nuoren näköisiä alle ja päälle nelikymppisiä. Itse kuulun myös tähän porukkaan. Olen kohta 39 vuotias ja erittäin nuoren näköinen.. Minua luullaan jatkuvasti 30 vuotiaaksi tai nuoremmaksi. Vanhat koulukaverit ihmettelee, että miten olet säilynyt niin saman näköisenä 20 vuotta. Myös mieheni ja hänen kaverinsa ihmettelevät nuoruudenlähdettäni.


        Mieheni taas on aina näyttänyt ikäistään vanhemmalta. Hän on 43 vuotias, mutta häntä luullaan 50 vuotiaaksi tai vanhemmaksi. On joskus tosi noloa, kun vieraat ihmiset ovat ihmetelleet kuinka mieheni on saanut nuoren vaimon!! He luulevat, että meillä on ikäeroa 20 vuotta ja meillä on ikäeroa vain vajaa 5 vuotta.

        Mieheni isä on myös aina näyttänyt ikäistään vanhemmalta.. en tiedä mistä moinen johtuu. Mieheni äiti taas näyttää ikäistään rajusti nuoremmalta. On käynyt niinkin, että mieheni äitiä on luultu mieheni vaimoksi.. että ei se aina niin mene, että nainen rupsahtaa ja mies näyttää ikuisesti nuoremmalta.

        On hassua sanoa tämä, mutta olen omasta mielestä kauniimpi kuin koskaan! Kauniit rypyttömät kasvot yhdistettynä sporttiseen vartaloon ja iän tuomaan loistavaan itsetuntoon :)


    • BEM

      No onneksi olkoon vaan. Olet varmasti löytänyt miehen, joka ei pidä sinua ikinä itsestäänselvyytenä ja palvoo sinua ihan eri tavalla kuin oman ikäisesi.

      Joskus Fidz sarjassa se poliisi sanoi, että nuorten naisten seurustelu nuorten miesten kanssa pitäisi lailla kieltää. Jos nuori nainen kysyy samanikäistä miesystäväänsä levittämään selkäänsä aurinkorasvaa, niin mies laskee älypuhelimensa laiskasti sivuun ja levittää rasvan "onks mun pakko"-ilmeellä. Kun taas vanhempi mies levittäisi tuota rasvaa mielellään vaikka vartin välein ;-).

      No sanottakoon, että kolikolla on aina kaksi puolta. Tässä tapauksessa plussapuolella on nuo edellä mainitut jutut ja mahdollinen taloudellinen vakavaraisuus, ja kypsempi luonne.

      Siellä huonommalla puolella on sitten esim tuo ystäväpiirin ja elämänkokemuksen erilaisuus. Sinä et välttämättä viihdy miehesi ikäisten kanssa ja hän ei välttämättä viihdy sinun ikäisten kanssa. Ystäviä ei kuitenkaan kannata hylätä, vaan pitää heihin aktiivisesti yhteyttä ja käydä ns. tyttöjenilloissa.

      Sanoisin, että älä liikaa vaivaa päätäsi. Ole hänen kanssaan niin kauan kuin tuntuu hauskalta ja lähde, kun ei enää tunnu. Nuorena kuuluu kokeilla erilaisia seurustelusuhteita. "Nuoruus on nuoruuden tuhlaamista"

      • BEM puhuu asiaa. Älä vaivaa liikaa päätäsi muiden mielipiteillä, mutta älä myöskään hylkää ystäviäsi ja ikäistäsi seuraa ja toimintaa.

        Jos alatte suunnitella lasten hankkimista niin sitten kannattaa keskustella huolella vastuista ja velvollisuuksista. Viisikymppinen mies ei jaksa ottaa samalla tavalla vastuuta yöheräämisistä ja muusta huolehtimisesta kuin nuorempi mies. Ja siinä vaiheessa, kun lapsi on pahimmassa murrosiässä, hän itse on jo eläkkeellä ja/tai kriiseilee eläkkeelle sopeutumisen kanssa.


      • Hyeena2
        helka kirjoitti:

        BEM puhuu asiaa. Älä vaivaa liikaa päätäsi muiden mielipiteillä, mutta älä myöskään hylkää ystäviäsi ja ikäistäsi seuraa ja toimintaa.

        Jos alatte suunnitella lasten hankkimista niin sitten kannattaa keskustella huolella vastuista ja velvollisuuksista. Viisikymppinen mies ei jaksa ottaa samalla tavalla vastuuta yöheräämisistä ja muusta huolehtimisesta kuin nuorempi mies. Ja siinä vaiheessa, kun lapsi on pahimmassa murrosiässä, hän itse on jo eläkkeellä ja/tai kriiseilee eläkkeelle sopeutumisen kanssa.

        Ihan p****puhetta!!!!! Itselleni syntyi esikoinen, kun olin täyttämässä 50, siis 6 viikkoa aikaisemmin ja toinen lapsi 14 kuukautta myöhemmin ja hyvinpä tuota olen jaksanut ja lapset ovat menestyneet aivan hyvin, ovat nyt yläasteella. Äidin kanssa on erottu, juurikin tästä ystävättärien painostuksesta johtuen, hän oli/on 15 vuotta nuorempi. Lapset asuvat lisäksi kanssani, eivät siis äidin luona. Eron jälkeen yritin löytää puolisoa, koska katsoin etten ole vielä millään tavoin loppu ja kun olen aina ollut tykästynyt perhe-elämään, eipä sitä puolisoa Suomesta löytynyt!!!!!

        Hätiä mitiä!! Aloin etsiä Aasiasta ja suureksi tyydytyksekseni huomasinkin olevani kovasti kysytty ja lopulta aloin rakentaa perhettä Filippiiniläisen naisen kanssa, hänellä oli kaksi lasta 6 ja 9 vuotiaat. Hän muutti Suomeen ja menimme naimisiin. Hän on 48 vuotia, itse olen 66 ja tunnen nuortuvani, eikä mitään jaksamispulaa ole. Puolisollani ja hänen lapsillaan on teho kielenopiskelu käynnissä ja olen todella onnellinen nykyisessä elämässäni!!!!!


      • erilaisia elämiä
        helka kirjoitti:

        BEM puhuu asiaa. Älä vaivaa liikaa päätäsi muiden mielipiteillä, mutta älä myöskään hylkää ystäviäsi ja ikäistäsi seuraa ja toimintaa.

        Jos alatte suunnitella lasten hankkimista niin sitten kannattaa keskustella huolella vastuista ja velvollisuuksista. Viisikymppinen mies ei jaksa ottaa samalla tavalla vastuuta yöheräämisistä ja muusta huolehtimisesta kuin nuorempi mies. Ja siinä vaiheessa, kun lapsi on pahimmassa murrosiässä, hän itse on jo eläkkeellä ja/tai kriiseilee eläkkeelle sopeutumisen kanssa.

        Jahas, Helkan kaikkitietävyys kaikkien elämästä taas jyllää :D

        Lasteni isä oli 25v. esikoisen syntyessä. Kerran heräsi yöllä vaihtamaan vauvan vaippaa, sitten totesi ettei kuulu hänelle se homma. Muutakaan vastuuta ei lapsesta kantanut, ei yöllä eikä päivällä. Toinen lapsi syntyi, kun isäntä oli 37v. Ei vaihtanut ensimmäistäkään vaippaa eikä hoitanut lasta muutenkaan, eikä se minua häirinnyt, kun tiesin jo etukäteen miten asia on. En minä miestä katso sen mukaan, miten hän hoitaa lasta, itse minä voin lapseni hoitaa, mies tehköön omia juttujaan, ja hänhän siinä menettää, kun ei ole lasten kasvussa ja elämässä mukana.

        Murrosikäinen ei ole välttämättä mikään ongelmatapaus, meillä meni tosi sujuvasti se vaihe, ja nyt on esikoinen jo tasapainoinen aikuinen asuen omillaan. Eipä noilla venhemmillani ole mitään kriisiä ollut eläköitymisen kanssa, hienosti jaksoivat hoitaa tuota kuopusta paljon vauva-aikanakin, vaikka juuri olivat eläkkeelle siirtyneet.


    • Taivas tietää

      Parisuhde on kahden kauppa. SInä annat teidän suhteelle nuoruutesi ja mahdollisesti sinulla ei ole tällä hetkellä parisuhdemarkkinoilla muuta "valuuttaa", kuten esim kauneus tai älykkyys. Tai ehkä sinulla on vain heikko itsetunto, mutta ei mitään muuta "vikaa", kuten ylipaino.

      Miehesi antaa suhteellenne ehkä varakkuutta ja tällä hetkellä ehkä vielä komeutta? Aika kuluu ja asiantilat muuttuvat. Mies saattaa vaihtaa sinut nuorempaan, jos tämä on hänen "juttunsa"parisuhteessa tai sinä huomaat miehen liian vanhaksi eikä rikkauskaan, älykkyys tai ulkonäkö enää tarpeeksi kompensoi korkeaa ikää.

      On täysin älytöntä vertailla ikäeroa, koska aina vakka kantensa valitsee. Ihmiset valitsevat kumppaniksi saman tasoisen, mutta vaakakupissa on vain erilaisia ominaisuuksia.

    • kiinnostaa tietää

      "Mies on ihana ja huomaavainen, välillä vähän tossukka"

      Mikä miehessä on tossukkamaista?

    • Onko ongelma siis miehen luonne ja suhteenne tila vai ikäero vai muiden suhtautuminen siihen? Vai kenties kaikki kolme edellistä?

    • MayDecemberOK

      Tiedän monta sinunlaista ihmistä eri puolilla Suomea.
      Muutoin kaikki riippuu tietysti siitä mitä haluaa. Joutuuhan sitä miettimään varsinkin silloin kun mies rupeaa olemaan loppusuoralla.

      Kaikessa tapauksessa,
      Tämän hetken tilanteeseesi hän saattaa olla sopivin ikinä - ja vielä 10-20 vuoden päästäkin. Elikkä siis ei kannata miettiä mitä muut asiasta ajattelevat. Uskon että osaat itse tiedostaa millainen tulevaisuus on tulossa. Uskon että mies on onnellinen ja hän ei katso karsaasti sitäkään että sinulla on vähemmän elämänkokemusta kuin hänellä.

      Ennuste: Kymmenen vuoden päästä et edes mieti mitä muut asiasta ajattelevat. 35-vuotias on jo niin itsenäinen että ei ole niin riippuvainen muiden mielipiteistä kuin 25-vuotias.

    • Niin tai näin

      Ikäero ei ehkä vielä tunnu missään, mutta mieti elämää eteenpäin vaikkapa 20 vuotta. Sinä olet vielä nainen parhaassa iässä, mutta miehesi auttamatta kolkuttelee jo vanhuuden portteja. Tiedän kokemuksesta, että kaikenlaiset fyysiset krempat alkavat juuri tuossa 50:n huiteilla, vaikka olisikin viriili ikäisekseen.

      Sanoit, että mies on vähän tossukka ja varmaan vielä tossukammaksi muuttuu vuosien myötä.
      Sinälläänhän iso ikäero ei todellakaan ole este raukkaudelle, mutta tosiasiat on valitettavasti pakko ottaa huomioon.

      • …………..

        Joillain alkavat vanhuuden vaivat jo päälle 4-kymppisinä, toisilla menee 7-kymppisiksi ettei huomaakaan. Ystäväni omaishoiti ja hautasi 4-kymppisen miehensä, omani on just 60, terve ja toimelias. Se on tuurista ja geeneistä kiinni, ehkä jonkin verran myös asenteesta.


      • ,,,,.....,,,,
        ………….. kirjoitti:

        Joillain alkavat vanhuuden vaivat jo päälle 4-kymppisinä, toisilla menee 7-kymppisiksi ettei huomaakaan. Ystäväni omaishoiti ja hautasi 4-kymppisen miehensä, omani on just 60, terve ja toimelias. Se on tuurista ja geeneistä kiinni, ehkä jonkin verran myös asenteesta.

        Näinhän se on yksittäistapauksissa, mutta todellisuudessa todennäköisyyksillä on merkitystä. Nelikymppinen on todennäköisemmin keskiverto hyväkuntoinen kuin 60-70-vuotias.


    • ParhaassaIässä

      Tehdään tähän nyt pieni gallup-kysely:

      A: Minkä ikäisenä nainen on "Nainen parhaassa iässä"?

      B: Minkä ikäisenä mies on "Mies parhaassa iässä"?

      Annan itse ensimmäisenä oman mielipiteeni:

      A: 22-42
      B: 35-55

      • Minun mielipiteeni

        A: 30-50
        B: 25-40


      • ehtoopuolella
        Minun mielipiteeni kirjoitti:

        A: 30-50
        B: 25-40

        näistä lienee turha kiistellä, mutta mielestäni nainen ei voi olla parhaassa iässä enää silloin, kun hän ei ole hedelmällinen. Yleensä hedelmällisyys heikkenee 35 ikävuoden jälkeen ja komplikaatioiden riski suurenee.

        Herättäisin myös kysymyksen, miten suuri merkitys "parhaassa iässä" olemisella ylipäätään on sille, miten kiinnostava kukakin toisen ihmisen silmissä on. Ehkä parisuhteet onnistuvat paremmin, kun ei ole enää niin edukseen.


      • Minun mielipiteeni
        ehtoopuolella kirjoitti:

        näistä lienee turha kiistellä, mutta mielestäni nainen ei voi olla parhaassa iässä enää silloin, kun hän ei ole hedelmällinen. Yleensä hedelmällisyys heikkenee 35 ikävuoden jälkeen ja komplikaatioiden riski suurenee.

        Herättäisin myös kysymyksen, miten suuri merkitys "parhaassa iässä" olemisella ylipäätään on sille, miten kiinnostava kukakin toisen ihmisen silmissä on. Ehkä parisuhteet onnistuvat paremmin, kun ei ole enää niin edukseen.

        Niin, nainen on hedelmällinen n. 50 ikävuoteen asti. Tunne ensisynnyttäjiä, jotka ovat saaneet vauvan luonnonmukaisesti vähän alle 5-kymppisenä. Naisen hedelmällisin ikä nykytutkimuksen mukaan on 30-ikävuoden tienoilla.

        Mies taas on kyllä toisella tapaa parhaimmillaan 18-25 vuoden iässä, tiedäthän?


      • ehtoo
        Minun mielipiteeni kirjoitti:

        Niin, nainen on hedelmällinen n. 50 ikävuoteen asti. Tunne ensisynnyttäjiä, jotka ovat saaneet vauvan luonnonmukaisesti vähän alle 5-kymppisenä. Naisen hedelmällisin ikä nykytutkimuksen mukaan on 30-ikävuoden tienoilla.

        Mies taas on kyllä toisella tapaa parhaimmillaan 18-25 vuoden iässä, tiedäthän?

        en tiedä, kerrohan enemmän. on omakohtaista kokemusta tuosta iästä, eikä olo silloin kovin itsevarma ollut, jos vertaa oloon vähän vanhempana.


      • vastgal

        A: 20-45-vuotias
        B: 20-45-vuotias


      • faktismus
        ehtoo kirjoitti:

        en tiedä, kerrohan enemmän. on omakohtaista kokemusta tuosta iästä, eikä olo silloin kovin itsevarma ollut, jos vertaa oloon vähän vanhempana.

        En ole edellinen, mutta kerron silti: mies on viriileimmillään ja hedelmällisimmillään tuossa iässä, eli juuri kaksikymppisenä. Seksi toimii parhaiten, jaksaa vielä ja seisokki on kova. Ulkonäkökin on tietysti nuorena parempi kuin vanhempana.

        Naisen hedelmällisin ikä ei kyllä ole 30-vuotiaana, vaan naisillakin siinä parikymppisenä. Se on sitten eri asia, milloin on henkisesti kypsä äidiksi, se varmasti onkin lähempänä kolmeakymppiä. Toisin kuin aiemmin joku sanoi, naisen hedelmällisyys ei pääty eikä jyrkästi vähene 35-vuotiaana, vaan hedelmällisyys vähenee hiljalleen siitä parikymppisestä eteenpäin. Ihan niin kuin miehelläkin. Naisella tietysti vaihdevuodet sitten lyövät täyden stopin lisääntymiskyvylle, toisin kuin miehillä, jotka teoriassa pystyvät lisääntymään elämänsä loppuun asti. Todellisuus tietysti on eri miestenkin suhteen: ikä tekee yleensä stopin lisääntymiselle ennemmin kuin myöhemmin. Lisäksi, kuka nyt haluaa enää vanhoilla päivillä isäksi, vielä vähemmän kukaan lisääntymisikäinen haluaa lapselleen iäkästä isää.

        Itsevarmuudella ei ole mitään tekemistä lisääntymiskyvyn kanssa. Mahdollisuuksien ehkä, heheh.


      • Ikäeroa
        Minun mielipiteeni kirjoitti:

        Niin, nainen on hedelmällinen n. 50 ikävuoteen asti. Tunne ensisynnyttäjiä, jotka ovat saaneet vauvan luonnonmukaisesti vähän alle 5-kymppisenä. Naisen hedelmällisin ikä nykytutkimuksen mukaan on 30-ikävuoden tienoilla.

        Mies taas on kyllä toisella tapaa parhaimmillaan 18-25 vuoden iässä, tiedäthän?

        Sekoitat asioita. Ensisynnyttäjät ovat nykyään (Suomessa) n. 30-vuotiaita, mutta se ei tarkoita, että tämä olisi hedelmällisin ikä. Moni noistakin on jo tuossa vaiheessa tarvinnut erilaisia hoitoja raskauden aikaansaamikseksi.

        Minäkin tunnen erään erittäin timmissä kunnossa olevan 48-vuotiaan naisen, joka synnytti (toisena lapsenaan) erittäin sairaan lapsen. Kyllähän nainen voi lapsen vanhanakin saada, mutta tuloksen kannalta viisainta olisi tehdä se nuorena, alle 35-vuotiaana.

        Miehelle ikä ei ole tässä mielessä mikään rasite, mutta lapsen varttuessa voi muodostua ongelmaksi, jos isä on kovin vanha.

        Ihan pikkulapsen hoidon kannalta vähän varttuneempi mies saattaa olla jopa parempi isä: hän ei enää tunne tarvetta juosta omissa harrastuksissaan ja/tai kaveriporukoissaan ja uraputkessakin on huiput saavutettu eikä tarvetta lisäpanostuksiin enää ole. Unentarve on vanhemmalla miehellä pienempi kuin nuorella.

        Yhteenvetona sanoisin, että nuorella ja vanhemmalla miehellä on puolensa ja kuten aloittajankin tekstistä käy ilmi, se suurin mutta lienee ympäristön aiheuttama sosiaalinen paine torjua vanhempi mies potentiaalisten kumppaniehdokkaiden piiristä.


      • nuoret isät
        Ikäeroa kirjoitti:

        Sekoitat asioita. Ensisynnyttäjät ovat nykyään (Suomessa) n. 30-vuotiaita, mutta se ei tarkoita, että tämä olisi hedelmällisin ikä. Moni noistakin on jo tuossa vaiheessa tarvinnut erilaisia hoitoja raskauden aikaansaamikseksi.

        Minäkin tunnen erään erittäin timmissä kunnossa olevan 48-vuotiaan naisen, joka synnytti (toisena lapsenaan) erittäin sairaan lapsen. Kyllähän nainen voi lapsen vanhanakin saada, mutta tuloksen kannalta viisainta olisi tehdä se nuorena, alle 35-vuotiaana.

        Miehelle ikä ei ole tässä mielessä mikään rasite, mutta lapsen varttuessa voi muodostua ongelmaksi, jos isä on kovin vanha.

        Ihan pikkulapsen hoidon kannalta vähän varttuneempi mies saattaa olla jopa parempi isä: hän ei enää tunne tarvetta juosta omissa harrastuksissaan ja/tai kaveriporukoissaan ja uraputkessakin on huiput saavutettu eikä tarvetta lisäpanostuksiin enää ole. Unentarve on vanhemmalla miehellä pienempi kuin nuorella.

        Yhteenvetona sanoisin, että nuorella ja vanhemmalla miehellä on puolensa ja kuten aloittajankin tekstistä käy ilmi, se suurin mutta lienee ympäristön aiheuttama sosiaalinen paine torjua vanhempi mies potentiaalisten kumppaniehdokkaiden piiristä.

        Miehelläkin hedelmällisyys vähenee oleellisesti koko ajan siitä parikymppisestä eteenpäin. Vanhan miehen siittiöt eivät enää ole niin hyvälaatuisia kuin nuoren. Isänkin iällä on uusimpien tutkimusten mukaan vaikutusta siihen että lapsi syntyy terveenä, nimenomaan niin että nuorempien isien lapset ovat terveempiä. Vanhempi mies on ehkä juoksunsa juossut, ehkä ei. Todennäköisemmin toki on. Mutta toisaalta taas vanhempi isä ei ole niin sopeutuvainen kuin nuori, ei jaksa enää lasten kanssa, valvominen on hankalampaa, unettomuus vaikuttaa pahemmin. Eikä toki ole niin skarppi lasten kanssa kuin pitäisi, nuorena skarppiutta vielä löytyy. Puolensa on nuorena ja vanhana isäksi tulossa, mutta kyllä se vaakakuppi sinne nuorempaan painuu. Vanhempana en lähtisi isäksi tai ottaisi vanhaa miestä lasten isäksi, ellei kokemusta isyydestä ole jo aiemmin.


    • tyttö18v

      Ei ole järjetöntä :) olen 18v ja mies on 27vuotta vanhempi minua eli 46v nyt. Minäkin olen samassa tilanteessa kuin sinä. Olemme seurustelleet melkein 4v joista 3v oli todella vaikeaa aikaa... Nyt puoli vuotta asuttu yhdessä. Minun ja mieheni vanhemmat ei hyväksy meidän suhdetta :/ mutta onneksi ei ole kokonaan mennyt välit heihin mutta silti huonommat välit on... Mutta rakkaus ei katso ikää eikä ikäeroa...

      • justjoo...

        Nelikymppinen mies on siis ruvennut 14-vuotiaan keskenkasvuisen teinin kanssa "seurustelemaan". En kyllä yhtään ihmettele, etteivät vanhempanne hyväksy suhdetta!

        Sinun ongelmasi varmaan pikapuoliin tulee olemaan se, että aikuistut. Kohta et enää olekaan riittävän lapsellinen, että miehesi kiihottuisi sinusta. Hän alkaa vongata uutta 14-vuotiasta.


      • empä ihmettele

        Tiedätkö sä, että alle 16v lapsen kanssa sekstailusta voi joutua oikeuteen tuomittavaksi? Varmasti on vanhempasi olleet huolissaan kun 14 vuotiaana olet yli nelikymppisen miehen kanssa seurustellut. Nyt he ei asialle enää mitään voi, kun olet jo täysi-ikäinen. He on tarkoittaneet sun parasta ja ehkä sä sen vielä ymmärrät joskus.

        Onko miehellä lapsia? Hehän voivat hyvinkin olla sua vanhempiakin. Huh huijaa. Rakkaus ei katso ikää eikä ikäeroa mutta mitä oikeasti liikkuu keski-ikäisen miehen päässä, joka aloittaa suhteen alaikäisen lapsen kanssa? Pelottavaa suorastaan.


      • tyttö18v
        empä ihmettele kirjoitti:

        Tiedätkö sä, että alle 16v lapsen kanssa sekstailusta voi joutua oikeuteen tuomittavaksi? Varmasti on vanhempasi olleet huolissaan kun 14 vuotiaana olet yli nelikymppisen miehen kanssa seurustellut. Nyt he ei asialle enää mitään voi, kun olet jo täysi-ikäinen. He on tarkoittaneet sun parasta ja ehkä sä sen vielä ymmärrät joskus.

        Onko miehellä lapsia? Hehän voivat hyvinkin olla sua vanhempiakin. Huh huijaa. Rakkaus ei katso ikää eikä ikäeroa mutta mitä oikeasti liikkuu keski-ikäisen miehen päässä, joka aloittaa suhteen alaikäisen lapsen kanssa? Pelottavaa suorastaan.

        Joo käräjät on käyty tästä sitä tarkoitan tuolla että on ollut vaikeita aikoja mutta eipä tullut tuomiota koska ei harrastettu mitään seksiä kun olin alle 16v :) en tietääkseni kirjoittanut tuossa mitään seksistä vai näätkö tuossa semmoista kirjoitusta :D


      • empä ihmettele
        tyttö18v kirjoitti:

        Joo käräjät on käyty tästä sitä tarkoitan tuolla että on ollut vaikeita aikoja mutta eipä tullut tuomiota koska ei harrastettu mitään seksiä kun olin alle 16v :) en tietääkseni kirjoittanut tuossa mitään seksistä vai näätkö tuossa semmoista kirjoitusta :D

        Siltikin olisi mielenkiintoista tietää, mikä saa keski-ikäisen miehen ryhtymään suhteeseen alaikäisen lapsen kanssa?


      • ...
        empä ihmettele kirjoitti:

        Siltikin olisi mielenkiintoista tietää, mikä saa keski-ikäisen miehen ryhtymään suhteeseen alaikäisen lapsen kanssa?

        Sitä kutsutaan efebofiliaksi.


    • äiti ja tyttäret

      Jos nelikymppinen mies olisi tullut edes tyttäreni kaverina meille, olisin soittanut poliisille ja tehnyt ilmoituksen pedofiilisä. Olisi ainakin suhde loppunut äkkiä

    • Jos olette onnellisia, olkaa yhdessä! Silloin ei pitäisi muiden mielipiteiden kiinnostaa! Jos on epäilystä muiden mielipiteiden takia, oletko itsekään varma??

    • elämän hurmio vain

      Olen itse seurustellut 20vuotta vanhemman miehen kassa ja 10vuotta vanhemman miehen kanssa. Siitä on aikaa,mutta kokemuksena sanon,että liian pitkät ovat ikä
      Erot.Asiaa ei käsitä,kunnes sen itse kokee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3309
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      558
      3117
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2563
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2032
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1842
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      10
      1702
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      121
      1383
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1241
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    Aihe