Keskustan kaupat

Nurkkaan ajettu

Turun keskustassa näkyy tällä hetkellä hyvin tulojen jakautuminen ja eri tulotasoisten ihmisten tämän hetken ostovoima. Kaikki pienituloisille sopivat liikkeet häviävät keskustasta (tai koko maasta) ja jäljellä on design-shoppeja ja hienoja ravintoloita.

Anttila, Seppälä, Tiimari, Rosso, Amarillo... Keskustan Tokmannikin on pieni ja suppea valikoimaltaan.

Pienituloisilla ei ole enää sitäkään vertaa tuloja joita kuluttaa ja joilla pitää halpakauppoja pystyssä, sen sijaan parempituloisten suosimat sisustus- ja brändiliikkeet sun muut Foijat ja Tårgetit porskuttavat pulskina ja hyvinvoivina.

Clas Ohlsson on köyhän viimeinen saareke, kun pitää löytää tavallista käyttötavaraa kohtuuhinnalla.

Keskustassa liikkuu kuitenkin paljon autottomia opiskelijoita ja eläkeläisiä, joten tuskinpa kyse on yksinomaan siitäkään, että kaikki pienituloiset kävisivät hypermarketeissa.

21

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh...

      Netistäpä on itsekin tullut tilattua niin sukat, taskulaskimet, tekokukat kuin suurennuslasitkin tässä viime aikoina. Ei jaksa elätellä suomalaista kauppiasta, joka tilaisi tuotteensa samalla lailla Kiinasta ja pistäisi vaan 90% lisää hintaa jolla maksaa puotinsa vuokra ja sähkö ja itselle palkkaa.

      Sitä tiimaritason tavaraa saa netistä hankittua itsekin ilman että tarvitsee mennä kengänpohjia kaupungille kuluttamaan.

      Vaan kyllä ne liikkeet sinne joskus tulevat palaamaan. Keskustassa rahastettiin kovaa vuokraa, yrittäjät siirtyivät skansseihin ja myllyihin missä saa samat asiakasmäärät halvemmalla vuokralla. Tästä seurannee että keskustan vuokria täytyy halventaa tai tilat jäävät tyhjilleen ja jotkut liikkeet ehkä palaavat ottamaan keskustassa liikkuvilta rahat pois kun se on taas heille kannattavaa.

      Silti, on se surullinen ja masentava näky tuo keskusta nykyään, niitä tyhjiä liiketiloja on niin paljon. Todella hyvä muistutus Suomen tilasta tällä hetkellä. Tyhjästä on paha nyhjästä kun Suomella ei ole maailmalle oikein mitään tarjottavaa. Kaikki mitä me osaamme tehdä, osataan tehdä muuallakin, ja todennäköisesti vielä paremmin tai ainakin halvemmalla. Aika surkea yhtälö lähteä kansantaloutta parantelemaan ilman mitään mitä maailmalla kaupitella.

      Ja kyllä ketjun aloittajalla pointti on siinäkin että jenkkilätyyliä kohti mennään täälläkin. Rikkaat rikastuu ja köyhät kurjistuu. Siellähän asuu lapsiperheet motelleissa ja vanhempiensa vierashuoneissa kun Walmart ja Mäkkäri ja muut entisen keskiluokan nykyisen alaluokan työllistäjät maksavat niin huonoa palkkaa ettei se riitä normaaliin asumiseen ja elämiseen.

      Onhan meilläkin esim. siivoojilla niin huono palkka että varsinkin pääkaupunkiseudulla on lapsiperheitä joissa on kokoaikatyössä käyvät vanhemmat ja silti pitää käydä sossussa kun asumismenot ovat niin tähtitieteelliset. Yhdestä tällaisesta perheestä tuli dokumenttikin yleltä tuossa taannoin.

      Vaan eipä se mitään. Jo sen tiesi syntyessään että huonompaan paikkaan putkahdettiin ja huonommaksi vaan menee.

      • sossu maksaa

        Niin ja mamu ihmetteli eilen, joudunko itse maksamaan kuntosali maksun. Ei hän sellaiseen ole tottunut.


    • comment

      Nurkkaan ajettu, tarkoitat sitä ravintola Foijaa ? Huonosti sillä on mennyt vuoskaudet.

      • Nurkkaan ajettu

        No huonosti meneminen on kiinni sitten joistain muusta kuin asiakaspulasta, kun pari kertaa olen sinne yrittänyt mennä lomarahoja tuhlaamaan niin saa tylyn vastauksen ettei sinne ole mitään asiaa ilman pöytävarausta.


    • kirppis kamaa

      Nettikauppa mikään näppärä tapa hoitaa ostoksia ole! Lähimpään postiin on matkaa yli 5 km; Kupittaan Cittarissa! Roudaa siinä sitten paketteja eestaas!

      Kerran käytettyä ja palautettua sieltä ostele, muka uutena ja uuden hinnalla!

      • Nurkkaan ajettu

        Sama juttu, 5 km Kupittaan Cittariin enkä edes normaalisti liiku sillä suunnalla. Onneksi on Smartpost lähikaupassa ja jos lähikauppaa ei verkkokaupan valikosta löydy (mikä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus), niin Wiklundin Smartpost sentään yleensä löytyy. On edes työmatkan varrella.

        Matkahuollon paketit vasta älyttömiä ovatkin kun niitä ei ole mitään mahdollisuutta saada lähelle, jos ei satu sopivan kaupan vaikutuspiirissä asumaan.


      • äly älä jätä

        kukin tyylillään. makselkaa te vaan rauhassa ittenne kipeeks ja valittakaa loppuaika netissä vaikka vaihtoehtoja on. ja samalla lailla ne ostokset pitää kaupasta hakea kuin postista. missä ero? paitsi hinnassa!


      • Nurkkaan ajettu
        äly älä jätä kirjoitti:

        kukin tyylillään. makselkaa te vaan rauhassa ittenne kipeeks ja valittakaa loppuaika netissä vaikka vaihtoehtoja on. ja samalla lailla ne ostokset pitää kaupasta hakea kuin postista. missä ero? paitsi hinnassa!

        No ero on siinä että kauppoja on työmatkan varrella ja Posti viisi kilometriä väärään suuntaan. Ja se autokin puuttuu.

        Mutta suosittelen tosiaan Smartpostia, olen ohjannut Postin sivuilta kaikki minulle tulevat lähetykset ohjautuviksi Smartpostiin ja jo helpottui elämä. Niihin voi tunkea myös palautuksen tarvittaessa.


    • vute

      Vihti, Nummela, ihan sama. Kuolevia, rumia, pieniä paikkakuntia. Samanlaisia on Suomi täynnä. Suomessa on yli miljoon asuntoa tai taloa väärässä paikassa. Näillä tulee kahdenkymmenen vuoden tarkastelussa olemaan negatiivinen arvo. Purkaminen maksaa. Kaupungistuminen on globaali megatrendi ja se tulee toteutumaan myös Suomessa.

      Tukholman seudulla lapsiperheet muuttavat keskustaan. Vaikka pieneen asuntoon, kunhan pääsevät keskustaan. Kukaan ei halua asua esikaupungissa. Tämä on johtanut siihen, että neliö Tukholman keskustassa maksaa keskimäärin peräti 7500 Euroa. Helsinki on halpa Tukholmaan verrattuna!

      Unohda Nummela. Talojen ja asuntojen hinnat tulevat isossa kuvassa laskemaan. Muuta pois, kun vielä pystyt!

    • 7+18

      Jos Tiimaria kaipaa niin kannattaisi mennä Tigeriin: samanlaista krääsää molemmissa.

    • Itseänikin harmittaa kun vanhasta Anttilan talosta lopetettiin eurokirppis... Siinä oli kirpputori kyllä hienolla paikalla, ja iso

    • uutissii meilt päi

      Mut mul o halpa ehrotus sinne keskustaongelmiin: luovutaan pysäköintimaksuista kokonaan, sit meinaan loppuis se juoksemine ees taas lisäämään kolikoit ja lyhentyis pysäköntiajat ja olis enemmä vapaata parkkipaikkaa useammalle, eikä tarttis tehä uusii kalliit pysäköintipytinkejä. Meinahan siin säästys jo ko vois lakkauttaa turhii virkoi eesmees noi pysäköintipirkot tulee kauheen kalliiks ko niihen pitää kerätä palkkansa satunnaisilta pysäköijiltä, niit jätettäis vaa sen verta, et ei olis pitkäaikaispysäköijiä vaan paikat vapautus suht sukkelaan.

      Eihän mää voi keskustas käyräkkään ensteks mun palkast suur osa menee saastuttavan auton kuluihin, nii ei mul jää rahhaa kustantaa pysäköintipirkkojen palkkaa. Pitäkööt keskustansa, kun niin toimimattoman ja hankalan ovat siitä tehneet.

      Kuka hullu teit o neuvonu ostaa kaikkee halpaa kiinalaiskrääsää, aiotteks kaik jäljeloleva työpaikat ajaa kiinalaisil,häh?

      • Nurkkaan ajettu

        "Kuka hullu teit o neuvonu ostaa kaikkee halpaa kiinalaiskrääsää"

        Ei minua tarvitse neuvoa, teen ihan omat päätökseni. Se on vain pakon sanelemaa, että ostan ennemmin kolmen kuin kolmenkymmenen euron sukat, kun vuokrakin pitää maksaa ja ruokaa ostaa.

        Ja jos nyt nostan esiin yhden lähiaikojen käytännön esimerkin, miksi kaipaan vaikkapa Anttilaa, niin sieltä sai mm. verholiukuja joidenlaisia ei ollut missään muussa keskustan kaupassa. Kun tarvitsin niitä lisää, niin lähin paikka oli K-Rauta. Bussilla ensin keskustaan, siitä 6 kilometriä toisella bussilla K-Rautaan, siellä asiointia 5 minuuttia ja sen jälkeen 20 minuuttia odottelua pysäkillä ja sama bussishow takaisin. Onhan se järjetöntä. Verkkokaupasta taas on yhtä hullua tilata seitsemän euron pussi, johon tulee isommalla summalla postikuluja.


      • mitä se sulle kuuluu
        Nurkkaan ajettu kirjoitti:

        "Kuka hullu teit o neuvonu ostaa kaikkee halpaa kiinalaiskrääsää"

        Ei minua tarvitse neuvoa, teen ihan omat päätökseni. Se on vain pakon sanelemaa, että ostan ennemmin kolmen kuin kolmenkymmenen euron sukat, kun vuokrakin pitää maksaa ja ruokaa ostaa.

        Ja jos nyt nostan esiin yhden lähiaikojen käytännön esimerkin, miksi kaipaan vaikkapa Anttilaa, niin sieltä sai mm. verholiukuja joidenlaisia ei ollut missään muussa keskustan kaupassa. Kun tarvitsin niitä lisää, niin lähin paikka oli K-Rauta. Bussilla ensin keskustaan, siitä 6 kilometriä toisella bussilla K-Rautaan, siellä asiointia 5 minuuttia ja sen jälkeen 20 minuuttia odottelua pysäkillä ja sama bussishow takaisin. Onhan se järjetöntä. Verkkokaupasta taas on yhtä hullua tilata seitsemän euron pussi, johon tulee isommalla summalla postikuluja.

        Köyhät inisee ja rahakkaat tekee mitä tahtoo. Onneksi en ole niin persaukinen, että tarvitsee tuollaisia summia puntaroida. Minä mietin hiukan eri mittakaavassa noita rahoja. Kun kuukaudessa nettoaa 3200-3400e, niin ei merkitse mitään se, että maksaako maitopurkki euron vai 70centtiä. Minä pohdin että jaksaisko sitä tänä vuonna mennä caribian risteilylle vai 2kuukaudeksi Floridaan.


      • uutissii meilt päi
        Nurkkaan ajettu kirjoitti:

        "Kuka hullu teit o neuvonu ostaa kaikkee halpaa kiinalaiskrääsää"

        Ei minua tarvitse neuvoa, teen ihan omat päätökseni. Se on vain pakon sanelemaa, että ostan ennemmin kolmen kuin kolmenkymmenen euron sukat, kun vuokrakin pitää maksaa ja ruokaa ostaa.

        Ja jos nyt nostan esiin yhden lähiaikojen käytännön esimerkin, miksi kaipaan vaikkapa Anttilaa, niin sieltä sai mm. verholiukuja joidenlaisia ei ollut missään muussa keskustan kaupassa. Kun tarvitsin niitä lisää, niin lähin paikka oli K-Rauta. Bussilla ensin keskustaan, siitä 6 kilometriä toisella bussilla K-Rautaan, siellä asiointia 5 minuuttia ja sen jälkeen 20 minuuttia odottelua pysäkillä ja sama bussishow takaisin. Onhan se järjetöntä. Verkkokaupasta taas on yhtä hullua tilata seitsemän euron pussi, johon tulee isommalla summalla postikuluja.

        No valintoja on elämässä kaikki. Mut ensteks on ihan hurjan suuri määrä valehtelijoita tullut kohdattua henkilökohtaisesti jotka väittävät, että on pienet tulot. Se on jossain piireissä ilmeisesti trendikästä tai jotain. Puhun kait normaalituloisista.
        Kyse on kuitenkin myös valinnoista, sillä viimevuosikymmeninä on ajattu suomesta pois tai konkurssiin yrittäjiä jotka olisivat tuoneet suomalaisille suomalaisia työpaikkoja. Ja se on tapahtunut just mainitsemallasi tavalla, et ostetaan mielummin ne 3 euron huonolaatuiset sukat,kun sitten hiukan kalliimmat laadukkaammat/luontovaroja säästävät sukat jäi hyllyyn jotka olisivat luoneet suomalaisille työpaikkoja. Onko sulla myös unohtunut sanonta: köyhä ei kannata ostaa halpaa.

        Mulla muuten olis avaamaton pussi verholiukuja ja irtsareita vaik kuin paljon ylimääräisinä. Itse tykästyinkin perintönipsuihin jotka muuten ovat laadukkaampia kuin pussillinen uusia.

        Ja samaan aikaan suomi hukkuu halpis romuun, kukaan ei viittis ees kirpputorilla maksaa niist mittään. On tää mielisairasta touhuu nykyään.

        Ootsä muuten miettinyt, et miten niil kauppaketjuil on varaa ja järkeä avata useita liikkeitä ja kaadella niit sit konkurssiin, luulis olevan ees joku lupajärjestelmä, et ei sais sitten lupaa laittaa alueelle jokin tietty liike, jos sielä jo on. Niiden markettejen perustamisen maksamme me asiakkaat ylikalleissa hinnoissa. Törkeetä ylirahastusta. Ja sit herttaset kauppaökyt leikkii keskenään, miten sais toisensa ajettuu konkurssiin.

        Mä en muuten asuis keskustas vaik maksettais, aatteles nyt sä vedät keuhkoihis sitä liikenne pölyä ja sun keuhkos näyttää ihan tupakoijan keuhkoilta. Kuin kukaan terve ihminen itteäs saastuttais noin ja lyhentäis ikäänsä. Harmi, ettei oo tutkimust kumpi lyhentää ikää eniten, ko terveyttäkin tärkeempää on tiettyjen tahojen ansaita lyhentämäl toiste ikää. Mä toivottavasti näen viel eläissäni, et autojen kylkiin kirjoitetaan, et autoilu tappaa ja aiheuttaa keuhkosyöpää.Ja et niit automerkkei ei sais julkisesti markkinoida vaan pistettäis johinki kaappeihi niinko tupakatki.

        Jaa ja joo, en oo keskustas käyny ees katsomas et on toi totta et on paljon tyhjii liiketiloja, jos on niin se kertoo siitä et sielä on liiotellut vuokrahinnat ja sit sellaine, et monta pientä liikettä pystyis majaileen yhdes tilas, eikä niin, et jokaisel pienel pitäis hankkii aina omat tilat. sekin on aika mielisairast, et aina vaan uudet avaa samoja yrityksiä ja tietyn ajan pääst ne menee konkurssiin, se on melkoista kierrätystä. Ensin saadaan tukiaisia ja sit tulee kaupan päälle konkurssi. Kai sekin leikki tulee meidän maksettavaks tai otetaan sitä varten lisää ulkomaista lainaa.


      • Nurkkaan ajettu
        uutissii meilt päi kirjoitti:

        No valintoja on elämässä kaikki. Mut ensteks on ihan hurjan suuri määrä valehtelijoita tullut kohdattua henkilökohtaisesti jotka väittävät, että on pienet tulot. Se on jossain piireissä ilmeisesti trendikästä tai jotain. Puhun kait normaalituloisista.
        Kyse on kuitenkin myös valinnoista, sillä viimevuosikymmeninä on ajattu suomesta pois tai konkurssiin yrittäjiä jotka olisivat tuoneet suomalaisille suomalaisia työpaikkoja. Ja se on tapahtunut just mainitsemallasi tavalla, et ostetaan mielummin ne 3 euron huonolaatuiset sukat,kun sitten hiukan kalliimmat laadukkaammat/luontovaroja säästävät sukat jäi hyllyyn jotka olisivat luoneet suomalaisille työpaikkoja. Onko sulla myös unohtunut sanonta: köyhä ei kannata ostaa halpaa.

        Mulla muuten olis avaamaton pussi verholiukuja ja irtsareita vaik kuin paljon ylimääräisinä. Itse tykästyinkin perintönipsuihin jotka muuten ovat laadukkaampia kuin pussillinen uusia.

        Ja samaan aikaan suomi hukkuu halpis romuun, kukaan ei viittis ees kirpputorilla maksaa niist mittään. On tää mielisairasta touhuu nykyään.

        Ootsä muuten miettinyt, et miten niil kauppaketjuil on varaa ja järkeä avata useita liikkeitä ja kaadella niit sit konkurssiin, luulis olevan ees joku lupajärjestelmä, et ei sais sitten lupaa laittaa alueelle jokin tietty liike, jos sielä jo on. Niiden markettejen perustamisen maksamme me asiakkaat ylikalleissa hinnoissa. Törkeetä ylirahastusta. Ja sit herttaset kauppaökyt leikkii keskenään, miten sais toisensa ajettuu konkurssiin.

        Mä en muuten asuis keskustas vaik maksettais, aatteles nyt sä vedät keuhkoihis sitä liikenne pölyä ja sun keuhkos näyttää ihan tupakoijan keuhkoilta. Kuin kukaan terve ihminen itteäs saastuttais noin ja lyhentäis ikäänsä. Harmi, ettei oo tutkimust kumpi lyhentää ikää eniten, ko terveyttäkin tärkeempää on tiettyjen tahojen ansaita lyhentämäl toiste ikää. Mä toivottavasti näen viel eläissäni, et autojen kylkiin kirjoitetaan, et autoilu tappaa ja aiheuttaa keuhkosyöpää.Ja et niit automerkkei ei sais julkisesti markkinoida vaan pistettäis johinki kaappeihi niinko tupakatki.

        Jaa ja joo, en oo keskustas käyny ees katsomas et on toi totta et on paljon tyhjii liiketiloja, jos on niin se kertoo siitä et sielä on liiotellut vuokrahinnat ja sit sellaine, et monta pientä liikettä pystyis majaileen yhdes tilas, eikä niin, et jokaisel pienel pitäis hankkii aina omat tilat. sekin on aika mielisairast, et aina vaan uudet avaa samoja yrityksiä ja tietyn ajan pääst ne menee konkurssiin, se on melkoista kierrätystä. Ensin saadaan tukiaisia ja sit tulee kaupan päälle konkurssi. Kai sekin leikki tulee meidän maksettavaks tai otetaan sitä varten lisää ulkomaista lainaa.

        "Onko sulla myös unohtunut sanonta: köyhä ei kannata ostaa halpaa."

        Ei ole sanonta unohtunut mutta se ei pidä enää paikkaansa. Laadukasta tavaraa on halvassa ja kalliissa ja sama päinvastoin, laadutonta löytyy molemmista hintaluokista. Joskus jopa samaan tuotteeseen nitaistaan tehtaalla eri tuotemerkki ja hinta sen mukaan.

        En asu keskustassa, minulla ei olisi siihen edes varaa. Kuljen vain työmatkani Kauppatorin kautta kuten moni muukin.

        Kotimaisia tuotteita ja lähiruokaa ostan aina kun voin. Enpä nyt ehkä kuitenkaan syyttäisi pienituloista siitä, että työpaikat ja verotulot karkaavat Suomesta - siellä se meidänkin firman varakas omistaja-toimitusjohtaja ajelee Bemarillaan tarjousten perässä ja jonottaa Lidlissä halpaa ulkomaista vessapaperia. Itse teen sen, minkä tuloni antavat periksi, mutta joskus tuntuu siltä että hyvätuloisia se kotimaisen suosiminen ja yhteinen hyvä kiinnostaa kaikkein vähiten.


      • uutissii meilt päi
        Nurkkaan ajettu kirjoitti:

        "Onko sulla myös unohtunut sanonta: köyhä ei kannata ostaa halpaa."

        Ei ole sanonta unohtunut mutta se ei pidä enää paikkaansa. Laadukasta tavaraa on halvassa ja kalliissa ja sama päinvastoin, laadutonta löytyy molemmista hintaluokista. Joskus jopa samaan tuotteeseen nitaistaan tehtaalla eri tuotemerkki ja hinta sen mukaan.

        En asu keskustassa, minulla ei olisi siihen edes varaa. Kuljen vain työmatkani Kauppatorin kautta kuten moni muukin.

        Kotimaisia tuotteita ja lähiruokaa ostan aina kun voin. Enpä nyt ehkä kuitenkaan syyttäisi pienituloista siitä, että työpaikat ja verotulot karkaavat Suomesta - siellä se meidänkin firman varakas omistaja-toimitusjohtaja ajelee Bemarillaan tarjousten perässä ja jonottaa Lidlissä halpaa ulkomaista vessapaperia. Itse teen sen, minkä tuloni antavat periksi, mutta joskus tuntuu siltä että hyvätuloisia se kotimaisen suosiminen ja yhteinen hyvä kiinnostaa kaikkein vähiten.

        Joo no saivarrella tietty voi vaik kuin kauan, minä yleistin, enkä tiedä kuka on syyllinen, kun en syyllisiä kaivele, mut joku on sotkenut maamme asiat ihan pohjamutiin, mitä ilmeisemmin politiikot ja yrittäjät yhdessä. Tiimarin entinen omistaja sanoi, että olisi tiennyt miten lafka pidetään pystyssä, mut uusi omistaja vähät ilmeisesti välitti hyvistä neuvoista, se oli paikka mistä sai paljon tarpeellista, nyt ei kyllä tiedä enään mistä lähtis vastaavia edes hakemaan.

        Julma totuus on mitä ei saisi sanoa ääneen: ollaan apinoitu muita maita, niin pitkälle et kaupoissamme myydään tarpeetonta romua. Eräs amerikassa asuva vinkkasi, et sielä vast on varsinaisia roskakauppiaita. Ihan mitä vaan kuulemma laitetaan myyntiin.

        Juu se siis oli vain sivuhuomautus se et on trendikästä vähätellä tulojaan, on kai siihen syynsä, ainaskin eräs varakas ystävättäreni kertoo, että muut naiset ovat kateellisia kun miehensä ansaitsee niin paljon, et yrittää olla mainitsematta siittä. Olen ollut näkemässä minkämoista kohtelua hän on saanut.

        Joo ei sitä voi täydellisyyttä havitella, mut pienikin teko et ostaa suomessa tehtyä luo samalla työpaikkoja meille. Itse oon tuumannut, että kansanliikkeenä vois ihan helposti valita boikotin johonkin tiettyn firmaan jostain eettisistä syistä. Uskon ja toivon että sellainen lisääntyy tulevaisuudessa. Vaatteiden myynnissä ainakin olis aika pop jos joku suomalainen tekisi kestävän vaatevalikoiman ihan yksinkertaisista vaatteista, siis sellaisen mistä ei heti tarvitse alkaa ompelemaan jotain saumaa tai nappeja kiinni. Missähän niin huonolaatuista lankaa valmistetaan, että ne hajoo,huh. Vai eikö ole varaa käyttää ammattitaitoisia ompelijita. No joo eihän tämä täällä itkemällä muutu.

        Mä oon jo alkanut tutkimaan roihnien kierrättämisiä. Eesmees meitä puuttuu paljon sellaista työvoimaa joka yrittää korjata ja kierrättää vanhoja osia vähän erinlaisin laatutakuilla kuin viralliset. Toivon, et sellaisia osaajia alkaa tulemaan maahamme lisää, viel löytyis vanhempia osaajia jotka voisivat opettaa. Kaikenlaista voi korjata ja paikata.


      • Nurkkaan ajettu
        uutissii meilt päi kirjoitti:

        Joo no saivarrella tietty voi vaik kuin kauan, minä yleistin, enkä tiedä kuka on syyllinen, kun en syyllisiä kaivele, mut joku on sotkenut maamme asiat ihan pohjamutiin, mitä ilmeisemmin politiikot ja yrittäjät yhdessä. Tiimarin entinen omistaja sanoi, että olisi tiennyt miten lafka pidetään pystyssä, mut uusi omistaja vähät ilmeisesti välitti hyvistä neuvoista, se oli paikka mistä sai paljon tarpeellista, nyt ei kyllä tiedä enään mistä lähtis vastaavia edes hakemaan.

        Julma totuus on mitä ei saisi sanoa ääneen: ollaan apinoitu muita maita, niin pitkälle et kaupoissamme myydään tarpeetonta romua. Eräs amerikassa asuva vinkkasi, et sielä vast on varsinaisia roskakauppiaita. Ihan mitä vaan kuulemma laitetaan myyntiin.

        Juu se siis oli vain sivuhuomautus se et on trendikästä vähätellä tulojaan, on kai siihen syynsä, ainaskin eräs varakas ystävättäreni kertoo, että muut naiset ovat kateellisia kun miehensä ansaitsee niin paljon, et yrittää olla mainitsematta siittä. Olen ollut näkemässä minkämoista kohtelua hän on saanut.

        Joo ei sitä voi täydellisyyttä havitella, mut pienikin teko et ostaa suomessa tehtyä luo samalla työpaikkoja meille. Itse oon tuumannut, että kansanliikkeenä vois ihan helposti valita boikotin johonkin tiettyn firmaan jostain eettisistä syistä. Uskon ja toivon että sellainen lisääntyy tulevaisuudessa. Vaatteiden myynnissä ainakin olis aika pop jos joku suomalainen tekisi kestävän vaatevalikoiman ihan yksinkertaisista vaatteista, siis sellaisen mistä ei heti tarvitse alkaa ompelemaan jotain saumaa tai nappeja kiinni. Missähän niin huonolaatuista lankaa valmistetaan, että ne hajoo,huh. Vai eikö ole varaa käyttää ammattitaitoisia ompelijita. No joo eihän tämä täällä itkemällä muutu.

        Mä oon jo alkanut tutkimaan roihnien kierrättämisiä. Eesmees meitä puuttuu paljon sellaista työvoimaa joka yrittää korjata ja kierrättää vanhoja osia vähän erinlaisin laatutakuilla kuin viralliset. Toivon, et sellaisia osaajia alkaa tulemaan maahamme lisää, viel löytyis vanhempia osaajia jotka voisivat opettaa. Kaikenlaista voi korjata ja paikata.

        No itse, vaikka nuori olenkin, olen niin vanhan kansan ihminen että korjailen kaiken itse minkä vaan voi. Tekstiilit on yleensä helppo korjata, sormikkaat yms. Toki voisin ostaa uusia mutta jatkuva tavaran pois heittäminen tekee pahaa. En omista mitään ylimääräistä ja katselen vielä vanhaa kuvaputkitelkkariakin, koska se toimii oikein loistavasti enkä tarvitse TV:n kohdalla syvyyssuuntaista tilaa mihinkään. Möllöttäköön siinä.

        En halua vaihtaa mitään toimivaa elektroniikkaa turhaan uuteen. Tämä jarruttaa kyllä talouskasvua, mutta ikävä kyllä luonto ajaa minulla ihmiskunnan ja talouden ohi tässä asiassa. Toiseksi tekee pahaa se, että esimerkiksi elektroniikassa tarvittavaa tantaalia louhitaan Afrikassa orjatyövoimalla enkä haluaisi kannattaa rahallisesti sellaista toimintaa.

        Mieluiten maksan kotimaisista palveluista, jolloin tiedän minne rahani menevät ja millaista toimintaa rahoillani tuen. Ja taatusti tuen kotimaista työtä. Kalliitahan ne ovat, mutta sitä pärjää aika vähällä tavaralla, jolloin pystyy suuntamaan rahankäyttöään enemmän palveluiden suuntaan.

        Ja pitää vielä tarttua niihin verholiukuihin: oli niitä minullakin pussillinen, mutta tämänhetkisessä asunnossa oli sitten tietenkin erilainen kisko. Niitä perinteisiähän keskustan kaupoistakin löytyi.


    • shoxer

      Turun keskusta näivettyy ja kohta siellä ei oo mitään. Puolet liiketiloista tyhjiä. Aika surullista katsottavaa.

    • Paluumuuttaja.

      Tämä lama menee ohi, kuten kaikki lamat ennenkin. Ja sitten taas noustaan vauhdilla.

      Kyydistä vain tiputetaan nyt kaikki työtävieroksuvat, somessaroikkuvat ja muut rahaa toisilta haluavat..
      Tämä siksi, että hyvinä aikoina poliiitikkojen on helppo luvata hyvää niillekin, jotka eivät sitä ansaotse.

      Ja Turun keskustan voima tulee uudelleen, saatte nähdä.

    • enää koskaan

      Jospa ei noustakkaan....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe