Matkavaatteet

sousseen

Olisiko jollain hyviä vinkkejä, miten pukeutua lennolle? Olen lentänyt lyhyen elämäni aikana n. 14 kertaa ja aina se on ollut yhtä kamalaa. Lähinnä johtuen vaatetuksesta.
Ja vaatetuksella tässä kohtaa tarkoitan housuja ja kenkiä. Jalkani turpoaa lentokoneessa ihan sämpylöiksi, samoin vatsa. Kerran en saanut enää kenkiä takaisin jalkaan kun otin ne lentokoneessa pois. Kävelin siis sukkasillani lentokentällä ja sain vähän pitkiä katseita. Lento ei ole pitkä (n.4h) olen siis lentänyt pidempiäkin matkoja..

21

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sousseen

      En ole ikinä lentänyt, vähän jännittää!

      • sousseen

        Lensin kerran, lähikuppilasta ulos!


      • sousseen AP.
        sousseen kirjoitti:

        Lensin kerran, lähikuppilasta ulos!

        Mitä täällä häärätään? :D


    • 18+10

      Varsinkin pidemmille lennoille suositellaan nk lentosukkia, eli siis tukisukkia, jotka estävät jonkin verran turvotusta. Minulla on myös aina mukana kenkälusikka, joka helpottaa kenkien laittamista. Tai ehkä pistokas-tyyppinen kenkävaihtoehto tai ainakin nauhalliset niin että saa kengän kunnolla auki? Tietenkin aina kannattaa miettiä ettei ole niitä kiristäviä farkkuja. Nyt en tiedä, oletko mies vai nainen, mutta jonkinlainen joustovyötärö-systeemi saattaisi auttaa. Tai hame ja tukisukkahousut?
      Maailmalla "starat" näyttävät viihtyvän myös esim. velour-vaatetuksessa.

      • sousseen AP.

        Kiitos :) Naispuolinen henkilö kyseessä, unohtui mainita. Joo tarvii varmaan hommata ne lentosukat, jos niistä sattuis olemaan jotain hyötyä. Ja tietty jotkut mukavat housut, semmoset on yleensä ollutkin. Kenkävalinta täyttt miettiä tarkkaan että mahtuu vielä lennon jälkeen jalkaan. :)


      • LentäjöMies
        sousseen AP. kirjoitti:

        Kiitos :) Naispuolinen henkilö kyseessä, unohtui mainita. Joo tarvii varmaan hommata ne lentosukat, jos niistä sattuis olemaan jotain hyötyä. Ja tietty jotkut mukavat housut, semmoset on yleensä ollutkin. Kenkävalinta täyttt miettiä tarkkaan että mahtuu vielä lennon jälkeen jalkaan. :)

        Oireesi viittaavat veritulppiin jaloissa mikä on hengenvaarallista jos tulokset pääsevät keuhkoihin. Oletko muuten terve tai käynyt lääkärillä viimeksi milloin? Ei todellakaan ole normaalia noin lyhyellä lennolla jalkojen turpoaminen noin paljon.

        Ilman muuta kunnolliset tukisukat, mulla on polveen asti ulottuvat, maksoivat n. 70 euroa eli ovat kalliita mutta tarpeelliset, kaksi kertaa ollut veritulppa jalassa. Muista jaloitella koneessa kerran tunnissa eli varaa käytäväpaikka. Juominen tärkeää sekin, veden. Ei kahvia tai alkoholia, ne kuivattavat.


      • sousseen AP.
        LentäjöMies kirjoitti:

        Oireesi viittaavat veritulppiin jaloissa mikä on hengenvaarallista jos tulokset pääsevät keuhkoihin. Oletko muuten terve tai käynyt lääkärillä viimeksi milloin? Ei todellakaan ole normaalia noin lyhyellä lennolla jalkojen turpoaminen noin paljon.

        Ilman muuta kunnolliset tukisukat, mulla on polveen asti ulottuvat, maksoivat n. 70 euroa eli ovat kalliita mutta tarpeelliset, kaksi kertaa ollut veritulppa jalassa. Muista jaloitella koneessa kerran tunnissa eli varaa käytäväpaikka. Juominen tärkeää sekin, veden. Ei kahvia tai alkoholia, ne kuivattavat.

        Kiitos vastauksesta. :) Olen perusterve 20- vuotias, joten epäilen veritulppia. Toisaalta huolestuttavaa että näin nuorella ilmenee sitä turvotusta. Toivottavasti ainakaan ei ole sitä. Eli kunnollisiin lento/tukisukkiin kannattaa siis satsata kunnolla jos on taipumusta turpoamiseen. Luinkin jostain että nesteytys ja jaloittelu on suositeltavaa, sekä maitotuotteita ym. Turvottavaa ruokaa tulisi välttää.


      • sivustaseuraajanavaa
        sousseen AP. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. :) Olen perusterve 20- vuotias, joten epäilen veritulppia. Toisaalta huolestuttavaa että näin nuorella ilmenee sitä turvotusta. Toivottavasti ainakaan ei ole sitä. Eli kunnollisiin lento/tukisukkiin kannattaa siis satsata kunnolla jos on taipumusta turpoamiseen. Luinkin jostain että nesteytys ja jaloittelu on suositeltavaa, sekä maitotuotteita ym. Turvottavaa ruokaa tulisi välttää.

        Olin 21v. kun sain veritiulpan!! Löysät vaatteet ja lentosukat. Vettä kannattaa juoda reippaasti, se lisää wc-käyntiäkin, josta seuraa liikuntaa...


      • sivustaseuraajanavaa kirjoitti:

        Olin 21v. kun sain veritiulpan!! Löysät vaatteet ja lentosukat. Vettä kannattaa juoda reippaasti, se lisää wc-käyntiäkin, josta seuraa liikuntaa...

        Hei! Kiitos vastauksesta. Pelottavan nuorena noin vaarallinen asia sattunut! Tarvii siis ottaa ihan tosissaan nämä varoitukset. Mun kannattaa myös siis alkaa varaamaan aikaa lääkärille ja kysellä vähän lisätietoja.
        Jouduin myös tekemään oikeasti käyttäjätunnuksen tänne, jotta voin asiallisesti keskustella asioista, ilman että joku ulkopuolinen tulee lainaamaan nimimerkkiä ja kirjoittelemaan hölmöyksiä. :)


      • kekdnd
        sousseen AP. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. :) Olen perusterve 20- vuotias, joten epäilen veritulppia. Toisaalta huolestuttavaa että näin nuorella ilmenee sitä turvotusta. Toivottavasti ainakaan ei ole sitä. Eli kunnollisiin lento/tukisukkiin kannattaa siis satsata kunnolla jos on taipumusta turpoamiseen. Luinkin jostain että nesteytys ja jaloittelu on suositeltavaa, sekä maitotuotteita ym. Turvottavaa ruokaa tulisi välttää.

        Ilman muuta kunnon tukisukat. Ovat kalliita mutta erittäin kestävät, eli samoilla sukilla voit lennellä vuosikausia. Veritulppien kanssa pitää olla varovainen, ne ovat pahimmillaan hengenvaarallisia. Mulla oli kerran nivuseen asti noussut tulppa, sairaalassa liuotushoidolla avattiin tukos ja päälle elinikäinen marevan-kuuri. Normaalisti voi elää mutta alkoholi kannattaa jättää vähemmälle.


      • Raimo.S.uusimaa
        sousseen AP. kirjoitti:

        Kiitos :) Naispuolinen henkilö kyseessä, unohtui mainita. Joo tarvii varmaan hommata ne lentosukat, jos niistä sattuis olemaan jotain hyötyä. Ja tietty jotkut mukavat housut, semmoset on yleensä ollutkin. Kenkävalinta täyttt miettiä tarkkaan että mahtuu vielä lennon jälkeen jalkaan. :)

        Tukisukat ovat tärkeät. Vältät veritulppia. Ja alkuperäisestä teksistäsi näkyy; sinulla on riski lentää pitkähköjä matkoja ilman tukisukkia. Tukisukkiakin on neljää eri voimakkuutta. ja ne pitäisi valita huolellisesti jalkojen mittauksella jne (toimenpide maksaa 30e). Ja muista tukisukka ei saa missään nimessä olla yläosastaan kaksin keroin. Toivottavasti tästä on apua. Osta tukisukat, kun olet saanut selville, apteekista älä erikoiskaupoista; säästät rahaa.


    • sousseen AP.

      Olen joskus lentänyt, mutta en muista siitä mitään, olin niin humalassa.

      • sousseen AP.

        Vai lensinköhän sittenkään...


      • Matkustajas
        sousseen AP. kirjoitti:

        Vai lensinköhän sittenkään...

        Varmaan lensit sieltä kanta baarista pihalle kun olit niin humalassa ja halusivat lopettaa tarjoilun!!!!


      • ulkoistettu

        Finniporukka kunnostautui taas kerran, makaillen käytävillä räkäkännissä atlannin
        ylityksellä. Ne perkeleet ei vain opi juomaan niinkuin pitäisi.Vetävät perseet
        olkapäälle heti kun on tilaisuus. Pelkäävät vissiin viinan loppuvan koneesta ?
        Ulkomailla ei näe ketään muuta horjuvan kaduilla ,kuin suomalaiset.Sikoja ovat.
        Suomalaisille pitäisi antaa lentokielto.


    • Kokemusta on

      Kymmeniä kertoja lentänyt kaukolentojakin ja teen aina näin. Aamulla kunnon tukisukat...ei mitkään Prisman malli vaan kunnon Instrun sukat. Sitten kun olet koneessa niin rennot ja väljät vaatteet ja lämmin yläosa. Kengät pois ja villasukat jalkoihin. Ne on todella hyvät ja voivat olla koko lennon ajan jalassa. Muista 2 tunnin välein heittää pieni lenkki ja nouse varpaile ja alas eli tee pummpaus liikkeitä n. 5 minuuttia. Nilkan supistus vastaa sydämen tehon verran veren pumppausta. Näin pitkäkin lento menee hyvin.

    • 19x2

      Mites sitten jos lento kestää n. 13h?

    • Woodchuck

      Löysät housut, ja pitkähihainen pumpulipaita, housuissa olkaimet, eikä vyötä
      ollenkaan, tukevat "tulenkestävät jalkineet",sekä kevyt tuulipusero.Red-neck Cap
      suojelemaan "kaalia".

    • melkeinmummu

      Lentosukat on ykkösjuttu. Turpoamiseen auttaa runsas vedenjuonti ja luontaistuotekaupasta saa AntiSalt-nimistä tuotetta, joka vähentää suolan aiheuttamaa turpoamista turvallisesti, siitä olen ottanut n. tupla-annoksella pari pv ennen pitkää lentoa, helpottaa siis muutenkin oloa matkalla/ helteessä.

      Tosta liikkumisesta jo sanottiin. Eli semmoset kengät, jotka saa pois jalasta ja pumppaa nilkkoja koukkuun - suoraksi aina välillä istuessaan. Kävelee eli käy vessassa, ja jos pystyy keittiön tai vessan edustalla, niin tekee pari kyykkyä ja varpaillenousua.

      Naisilla on kätevä leggins-muoti eli jos kroppa kestää, pukeudu ohuisiin leggareihin ja trikoiseen mekkoon/paituliin. Itse käytän sellasia vaatteita muutenkin, mutta ihan parhaita juuri lentokoneessa. Mulla on jo reidessä asti pieni kohju, joten käytän lentosukkahousuja, jotka on siistit. Tarvittaessa leggarit voi riisua ja sitten on mekko sukkikset.

    • Sarppis

      Hei! Kaukolennoille laitan aina lentosukat jalkaa, ne auttaa! Vaikka lentosi onkin noin lyhyt, kannatan lentosukkien käyttöä varsinkin jos jalkasi tuppaavat noin paljon turpoamaan.Käytän aina mahdollisimman mukavia vaatteita jotka eivät kiristä mistään ja ovat hengittävää materiaalia, esim. puuvillaa. Minä käytän aina löysiä ohuita puuvillahousuja, puuvilla t-paitaa ja sen päälle laitan jonkun puuvilla puseron jonka saa tarvittaessa pois jos tulee lämmin. Käytän aina helposti puettavia ja mukavia kenkiä jotka saa vain lykätä jalkaan eikä niissä ole mitään nauhoja. Otan aina ensimmäisenä kengät pois kun istun omalle paikalle. Laitan kengät jalkaan vain kun käyn vessassa. Olen nähnyt joidenkin tuovan villasukkia ja tai tossuja etenkin pitkille lennoille. Näin jalat pysyvät lämpösinä ja voi mennä vessaan ilman kenkiäkin. Muista juoda aina vettä kun sitä tarjotaan, varsinkin kaukolennoilla, ja muista myös pyöritellä nilkkoja ja nostella jalkoja ylös jos mahdollista. Pientä taukojumppaa ei kannata jättää väliin kun käy esim vessassa, etenkin jos kaukolennoilla.

    • lämmintä_päälle

      että selviytyy jopa 3000 m korkeudessa lumisessa vuoristossa, kun kone osuu vuoren seinään ja itse jää jostain syystä henkiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe