Nimitetäänkö pätevä valtiovarainministeri?

Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä ja tuloslaskentailta on 19. huhtikuuta eli siihen on aikaa kolmisen kuukautta. Jos hyvin käy, niin vaalien jälkeen tämän tasavallan yhteisistä asioista huolehtimaan saadaan kootuksi nykyistä parempi hallitus. Mahdollisuudet ovat olemassa, mutta toisinkin voi käydä.

Tulevan hallituksen valtiovarainministeri tulee olemaan erittäin keskeinen henkilö seuraavien vuosien aikana ja mahdollisesti uusi hallitus työskentelee koko nelivuoisen vaalikauden. Toisaalta, jos valtiovarainministerin valinta ei osu oikein kohdalleen, niin siitä joutuu kärsimään koko maa ja kansakunta. Valtion rooli koko kansantaloudessa on merkittävä. Mukana kuviossa on myös kansainvälinen ulottuvuus erityisesti euroraha-alueen kautta.

Mistä löytyisi kelvollinen, pätevä, pystyvä valtiovarainministeri? Tärkeimpänä pätevyysvaatimuksena pitäisi ilman muuta olla talousasioitten asiantuntemus ja niitten parissa kertynyt kokemus jo ennen valtiovarainministeriyttä. Huomio suuntautuu myös siihen, miten valtiovarainministeri valitaan. Onko meillä Suomessa valtiovarainministerin valintamenettely semmoinen, että sen prosessin kautta ministeriksi tuohon keskeiseen tehtävään pääsee päätymään epäpätevä henkilö toisin kuin pitäisi tapahtua?

Nykyisin näkyy muodostuneen liki säännöksi se, että jokin merkittävä halituskokoonpanoon mukaan tuleva puolue yksin valitsee keskuudestaan valtiovarainministerin niin kuin muutoin näkyy olevan tapana ylipäätään muissakinministerivalinnoissa. Sen valintamenettelyn kautta ministeriksi pääsee jopa henkilöitä, jotka saavat ministeripestin "työharjoittelua" varten. Pitäisiköhän meillä korjata ministerivalintamenettelyä niin, että pätevyydellä itse kuhunkin ministeripostiin olisi olennaisin merkitys, kun valintoja tehdään? Ainoastaan pääministerin henkilöstä eduskunta äänestää erikseen.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juna meni jo!

      Aivan sama kuka siellä on Ammattiliittojen kumileimasimena! Ay liikehän tulee säästöt torppaamaan lakon uhilla eli lisää velkaa vaan ja OSTOVOIMAA kansalle!

      Joudumme tällä menolla kansainvälisten pankkien holhoukseen!

    • Ratkaisu Välimerellä

      Jyrki Katainen olisi erinomainen valtiovarainministeri. Hänellähän on hommasta sitä paitsi jo kokemustakin ja pätevyydestä ei ole pienintäkään epäilystä. Suomen talousongelmat voidaan ratkaista lainaamalla lisää rahaa Kreikalle. Katainenhan totesi valtiovarainministerinä ollessaan, että Kreikan lainoittaminen on hyvää bisnestä.

    • löysätposket

      Niinkauan kun tätä maata johdetaan Brysselistä on aivan sama ketä ministereinä on.Suomen hallitus on vain median tarvitsema sananvälittäjä Suomen kansalle.

    • mäkinosaisinparemmin

      Parasta on ottaa työttömyyskortistosta joku valtiovarainministerin hommaan, ei se ainakaan nykyistä huonommin osaisi sitä hommaa hoitaa, suuntahan on täältä pohjalta vain ylöspäin sekä tulisi veronmaksajille paljon halvemmaksi palkkakustannusten osalta.

    • Vähän yli kaksi vuosikymmentä sitten v.1994 EU-kansanäänestyksen alla jäsenyyden kannattajat lupasivat EU-jäsenyyden tuovan mukanaan myötäjäisinä sen seitsemän hyvää ja kymmenen kaunista. Samalla meille äänestäjille vakuuteltiin, että siitä yhteisestä rahasta tehtäisiin ihan kokonaan eri päätös. Äänestävälle kansalle ei kerrottu, että itse EU-jäsenyyssopimukseen sisältyi kiinniniitattuna raha-alueen jäsenyys. Siihen pykälään Suomen neuvottelijat eivät hakeneet poikkeusta niin kuin Ruotsi teki ja poikkeuksen sai. Hapan maku on jäänyt niistä touhuista. Suomen vallanpitäjien kunnia on mennyt. Ja huono maine kasvanut.

      Bryssel on varsinainen EU:n pesäpaikka. Frankfurt am Mainissa taas sijiatsee Euroopan keskuspankki euroraha-alueen napana. Kun Suomen valtiovarainministeri sukkuloi noissa paikoissa kokoustelemassa, niin joutuu tietysti puntaroimaan vikutusvaltaa. Paljonko meidän ministerillämme sitä vaikutusvaltaa noissa tapaamisissa on? Runsaan viiden miljoonan asukkaan kansalla?

      Jos Suomen ministeri alkaisi olla tiukkana ja jopa lyödä nyrkkiä pöytään, niin saisimmeko sillä menettelyllä omien etujemme mukaisia päätöksiä läpi tai ainakin huomioon otetuksi omien etujemme mukaisia näkökantoja? Oliko se "vakuus-takuus"-kuvio semmoinen paikka? Kreikassa järjestetään kohta siltään parlamenttivaalit ja niitten tulos vaikuttaa myös meidän avustuseriemme kohtaloon.

      EU-jäsenyydestä ja euroraha-alueeseen kuulumisesta huolimatta Suomen hallituksella on silti edelleen omaa päätösvaltaa toisin kuin usein annetaan ymmärtää. Oman päätöksenteon puitteet ovat kylläkin suppistuneet siitä, mitä ne raamit olivat ennen euroon liittymistä ja ennen koko EU-jäsenyyttä. Ja meillä ne raamit ovat ahtaammat kuin Ruotsilla, Tanskalla ja Iso-Britannialla.

      Valtion budjettipolitiikka on Suomen valtiovarainministerin keskeisintä työmaata. Sillä kynnöksellä, kylvöksellä ja viljelyksellä sadon kasvattamista voi yrittää useamalla kuin yhden ainoan vaihtoehdon tavalla, jollaista virheellistä vaihtoehdottomuuden harhautuksellista käsitystä meille on kaupiteltu jo vuosikaudet.

      Oma näkemykseni on sellainen, että huhtikuun vaalien jälkeen muodostettavan uuden halltuksen olennaisena tehtävänä on suorittaa U-käännös tavallisen kansan kohtelussa. Rahvaan taakaksi sälytettyjä veroja, maksuja ja taksoja on kevennettävä. Sitä kautta kansalaisten vetäytyminen puolustukselliseen kuoreensa kääntyisi varovaiseksi myönteisyydeksi, kulutuskysyntä alkaisi vähän kerrassaan piristymään ja koko elinkeinoelämä elpyisi. Valtiokin saisi siitä hyödystä osuutensa. Vaalien jälkeisten hallitusneuvottelujen pitäisi muodostua käänteen aikaansaamisen pohjustukseksi. Valiovarrainministerin asema on erittäin keskeinen siinä prosessissa.

      • unohtui oleellinen?

        "Rahvaan taakaksi sälytettyjä veroja, maksuja ja taksoja on kevennettävä."

        Kerrotko vielä, miten tämä veronkevennys mielestäsi pitäisi rahoittaa?


    • Suomen kansantalouden horisontista lähitulevaisuutta tarkasteltuna merkit ovat myönteisiä. Eurorahan arvon heikkeneminen merkitsee viennin mahdollisuuksien paranemista euron ulkopuolisille alueille. Selkein ongelma on toisaalta Venäjä ja ruplan heikentyminen vielä euroakin enemmän. Sitten kuitenkin toisessa vaakakupissa on USA:n selkeästi vauhdittuva talous ja sitä kautta syntyvät seurausvaikutukset.

      Vientimarkkinoitten myönteisten näkymien valossa olisi nyt erityisen tärkeää ja otollinen aika rotatoida omaa kansantalouttamme aikaisempaa ja nykyistä parempaan asentoon. Valtiolla eli siis maan hallituksella ja sen valtiovarainministerillä on siihen oivallinen sauma ensi huhtikuun vaalien jälkeen. Se sauma olisi viisasta hyödyntää. Sitä varten tarvitaan pätevä ministeri.

      Aluksi sopisi käydä läpi Valtion tilintarkastajien suositukset ja suorittaa tarkastajien lausuntojen mukaiset korjaukset asioitten hoitamiseen.

      Valtion budjetti voidaan jakaa vaikkapa kolmeen osaan. Rutiinibudjetin osuus on se mikä se on eikä siihen puututa. Budjetin hyvinvointiturvan osuuteen kohdentuu ankaria leikkauspaineita, mutta sen osuuden kassaroimista olisi syytä välttää. Kolmantena osana on sitten valtion "tuhlausbudjettiosuus" ja siihen sopisi puuttua ankaralla kädellä.

      Tuhlausta löytyy monista pääluokista ja monilta momenteilta. Jonkin verran kehitysyhteistyöhön menevä raha haihtuu taivaan tuuliin eli mm. avustettavien maitten vallanpitäjien ja hallinnon taskuihin päätymättä milloinkaan perille varsinaiseen tarkoitukseensa. Puolustusvoimat voisi jättää sikseen seilaukset maailman merillä eikä mm. Somalian surkuhupaisan merirosvojahdin kaltaisia operaatioita enää tarvita. Samaan sarjaan kuuluvat Ilmavoimien lentelyt Islannin suunnalla ja nyt esillä oleva virolais-jenkkiläiseen harjoitukseen osallistuminen. Ei semmoisiin kuvioihin toinna lähteä.

      Verokertymän edesvastuutonta tuhlausta on ollut myös julkisen vallan tietojenkäsittelyyn liittyvät hankinnat. Sillä rahan käytön alueella olisi saatava aikaan kuri ja järjestys.

      Julkisen vallan olisi opeteltava rakentamaan kunnolla. Rakentamisbudjettien ylitykset eivät saa olla maan tapana. Vastarakennetun korjaamisesta pitää päästä eroon ja juuri remontoidun paikkaaminen heti kohta uudelleen on suoranainen häpeä sekä suurta tuhlausta. Pitää opetella tekemään kerralla kunnollista.

      Kun hallitusta on kritisoitu mm. liikenneyhteyksien tarpeellisen kunnossapitämisen laiminlyönnistä, niin on ollut todella hämmentävää seurata kritisoijien syyllistämistä! Päättäjien taholta on moitiskeltu kritisointia, koska rapistuvien yhteyksien kunnostaminen ei muka toisi vakituisia työpaikkoja. Kyllähän liikenneyhteydet on syytä pitää kunnossa ja sen ymmärtää myös tavallinen kansa jopa paremmin kuin viisastelevat vallanpitäjät. Juuri tänä talvena on jouduttu lukemaan ja kuulemaan uutisia, joitten mukaan mm. puunkuljetuslogistiikka ei enää toimi kunnolla teitten kehnon kunnon takia. Infrastruktuurin murentumisen salliminen se vasta suurta tuhlausta onkin.

      Toisaalta siis on aikaansaatavissa säästöjä ja toisaalta pystytään tekemään päätöksiä, joilla luodaan myönteisiä olosuhteita työn ja toiminnan elpymiselle. U-käännös tarvitaan ja se tuottaa hyötyä sekä kansantaloudelle, kansalle ja siinä mukana myös julkiselle vallalle.

      Lopuksi totean, että nämä meikä-äijän haja-ajatukset ovat vapaasti käytettävissä ja kenen tahansa hyödynnettävissä. En rupea mustasukkaiseksi. Sinänsähän nämä visioneeraukset ovat yleisesti tiedossa jo ilman minun persoonani mainintojakin. Henkilökohtainen kantani on se, että muutos tarvitaan ja nimen omaan U-käännös tavallisen kansan kohtelussa olisi sekä tarpeellinen että hyödyllinen myös valtion talouden vinkkelistä arvioituna.

    • tuleeja menee

      ihan sama kuka siellä ministerinä ministerin paikalla istuu...asiat päättää virkamiehet ministeriössä.He pysyvät hoitamassa asioita vaikka ministerit tulee ja menee.Ministeri on vain allekirjoittaja ja asioitten julkituoja.

      • W.Leiriniekka

        Kuta kuinkin silleensähän taitaa olla monasti käynyt, että virkahallinto on päässyt pyörittämään ministeriä. Tasaisina aikoina, jolloin "juoksevien asioitten" hoito riittää, niin semmoisessa asetelmassahan ongelmia ei synny, vaikka ministeri ei erityisen "vahva" olisikaan. Tilanne muuttuu, kun pyytämättä yllätyksenä valtiojohto joutuu ongelmien vyyhdin keskelle ja jopa kriisin riepoteltavaksi. Silloin ministerien eli koko hallituksen kuten myös tasavallan presidentin pitäisi omata pätevyyttä ja valtioviisautta, mitä heikoilla ministereillä ei ole eikä varsinkaan niillä ministereillä, jotka ovat saaneet ministeripestinsä "työelämään tutustumisen harjoittelupaikkana".


    • 13+16

      Äänestäjät sen päättää miten maan asioita hoidetaan. Eihän se ole niiden vika, jotka on äänestetty hoitamaan maan asioita.

      Jos gallupit pitävät paikkaansa, sama meno jatkuu, sillä samat puolueet jatkavat hallituksessa. Plus kepu, joiden ansiosta tämä velkaantuminen alkoi (Vanhanen, Kiviniemi)

    • 202

      äänestäjien alykkyys taso näkyy äänestettyjen porukassa...meriittinä urheilu, laulaja, turha julkkis....näitähän haluatte ja sitten itse kiukuttelette lopputuloksesta.

      • ei ylikoulutettuja

        Meille riittää kun pääministeri on henkilö jonka puheissa ei ole päätä eikä häntää.
        Liikenneministeriksi kellpaa ajokortiton, sos- ja terveysministeriksi radiotoimittaja jonka tehtävänä oli soittaa levyjä, työministeriksi kirvesmies, ja maa- ja metsätälousministeriksi rattijuoppo ja ulkoministeriksi naisten käpälöijä.

        Ei voi syyttää kansaa siitä, että se vaatisi liikaa maan hallitukseen pyrkiviltä. No, jälki on sen mukaista.


      • 8+7

        Juuri näin. Sitä saa mitä tilaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe