Kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja

P.Uupponen

Haen tietoa ja yritän hahmottaa mitä kursseja tarvitaan ja mikä on itseopiskelua kun lopullisena tavoitteena on otsikon kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja.

Vastaava Wikipediankin artikkeli löytyy, mutta siitä huolimatta tieto on hieman sekavaa: viittaus Trafin sivuille, joista taas poukkoillaan veneilyjärjestöjen suuntaan: niiden antama "koulutustodistus". Noh, rannikkolaivurikurssin suorittamalla pitäisi tuosta päästä. Tuntimäärä löytyy kansalaisopistojen sivuilta eli kokonaisuuden hahmottaminen on nyt helpompaa.

Kysymys: onko rannikkolaivurikurssin tiedot opiskeltavissa myös itsenäisesti, jotta selviää "tentistä Trafin alueellisessa toimipisteessä"?

Sitten on vuorossa päällikkökurssi, osaako joku kommentoida sitä? Paljonko se ajallisesti kestää ja ovatko järjestävät seurat hieman harvemmassa? Esim. Kuopion Pursiseuran koulutustoiminnassa sitä ei mainita...

51

4561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todistus hankuttuna

      Tuntuu nuo viralliset ohjeet vaihtelevan vuodesta toiseen, mutta . käytännössä se meni itselläni näin:

      Ensiksi piti osoittaa teoriaosaaminen eli aluksi suoritin Rannikkolaivurikurssin (käyntijärjestyshän on ensin saaristolaivuri sitten rannikkolaivuri.) Tuon vaatimuksen voisi selvittää myös pelkällä saaristolaivuri-tutkinnolla virtauslaskelmilla.

      Sitten tarvitset todistuksen riittävästä veneilytaidosta. Mikäli sinulla on veneilykokemusta ja kuulut seuraan, niin tällaisen myöntää yleensä seura. Mikäli sinulla ei ole kokemusta, niin silloin tulisi käydä noita virallisia veneilykursseja (Päällikkökurssi tms.).

      Tämän jälkeen ei muuta kuin passikuva ja ajokortin kopio (tai vastaava lääkärintodistus trafille)

      Mikäli pursiseura ei järjestä noita venetaidon kursseja, niin ne löytyvät navikaatioseurasta tms. Teillä näyttäisi olevan purjehduskoulu skuutti joka näyttäisi pitävän kyseisen tyyppisiä kursseja.

      http://www.kuopionpursiseura.fi/koulutustoiminta/koulutukset/

      • Laajennuksia

        Vielä on kaksi mahdollisuutta laajentaa pätevyyskirjaa. Voit käydä Euroopan sisävesiin pätevöittävän Cevni kurssin. Kurssi on päivän mittainen ja sen oikeuttamana voi kipparoida Euroopan sisävesillä. Veneen käsittelytaidoissa voidaan valita joko moottori, purjevene tai molemmat. Jos olet molemmilla veneillyt niin kannattaa yrittää saada tämä merkintä.


    • ensiaputaito?

      Kv huviveneenkuljettajan todistushan perustuu ECE:n eli Euroopan taloukomission päätökseen no.40 (1998). Ehkä tuo alkuperäinen lähdekin on hyvä lukea.
      http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/sc3wp3/ECE-TRANS-SC3-147-rev3e.pdf

      Aikaisemmin, kun kuljettajan todistus anottiin Merenkulkulaitokselta, hakemuksessa vaaditiin myös todistus ensiaputaitojen hallitsemisesta. Käytännössä se merkitsi SPR:n ensiapukurssin käymistä ja todistusta siitä. ECE:n päätös no.40 ei vaadi ensiaputaitoa (ehkä byrokratia unohti moisen "pikkujutun").
      Ensiaputaito on enää epävirallinen suositus, joka sekin taitaa olla unohtumassa?
      Ensiaputaitojen osaaminen kuuluisi kuitenkin "kansalaisvelvollisuuksiin" ja ensiaputaidot tulisi päivittää ennenkuin lähtee purjehduksille, joissa kv. huviveneenkuljettajan todistusta saatetaan tarvita (pallonkierrolla sitä ei tosin kysytty kertaakaan eikä missään muulloinkaan).
      Ensiaputaitojen osaaminen on käytännön hätätilanteessa oleellisempi kuin kv. todistus leimoineen.

      • Harmaa talous

        Ensiapukoulutus kuuluu pakollisena moneen muuhunkin lupaan, joten se koulutusta kannattaa ylläpitää. SPR on vain yksi koulutuksen järjestäjä. Jos haluaa todistuksen esimerkiksi laivoilla työskentelyyn, kannattaa koulutus hankkia vaikka EFR:n kautta.

        Tosin kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan, joten muut kurssit ovat hiukan kalliimpia.


      • asian ydin
        Harmaa talous kirjoitti:

        Ensiapukoulutus kuuluu pakollisena moneen muuhunkin lupaan, joten se koulutusta kannattaa ylläpitää. SPR on vain yksi koulutuksen järjestäjä. Jos haluaa todistuksen esimerkiksi laivoilla työskentelyyn, kannattaa koulutus hankkia vaikka EFR:n kautta.

        Tosin kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan, joten muut kurssit ovat hiukan kalliimpia.

        Taidat katsoa ensiaputaitoa lupabyrokratian ja bisneksen näkökulmasta. En tarkoittanut sitä enkä myöskään koulutuksen ylläpitämisiä, vaan ensiavun osaamista käytännön tilanteissa!

        Jos itse satut saamaan veneessä pahan murtuman, haavan tai vaikkapa äkillisen sydänpysähdyksen, varmasti toivoisit miehistösi osaavan auttaa - luvista ja pakollisuuksista tai kurssien alv:stä riippumatta.


      • kansalaisjärjestö!
        Harmaa talous kirjoitti:

        Ensiapukoulutus kuuluu pakollisena moneen muuhunkin lupaan, joten se koulutusta kannattaa ylläpitää. SPR on vain yksi koulutuksen järjestäjä. Jos haluaa todistuksen esimerkiksi laivoilla työskentelyyn, kannattaa koulutus hankkia vaikka EFR:n kautta.

        Tosin kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan, joten muut kurssit ovat hiukan kalliimpia.

        SPR:n vapaaehtoisena jäsenenä ja avustajana kummastelen asennettasi.
        "…kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan,…"

        https://www.punainenristi.fi/tutustu-punaiseen-ristiin/tyomme-suomessa


      • ensiapua
        Harmaa talous kirjoitti:

        Ensiapukoulutus kuuluu pakollisena moneen muuhunkin lupaan, joten se koulutusta kannattaa ylläpitää. SPR on vain yksi koulutuksen järjestäjä. Jos haluaa todistuksen esimerkiksi laivoilla työskentelyyn, kannattaa koulutus hankkia vaikka EFR:n kautta.

        Tosin kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan, joten muut kurssit ovat hiukan kalliimpia.

        Spr ensiapu kurssit eivät riitä ammattilupa kirjoihin STWC, tiedoksi


      • ensiapu osattava
        ensiapua kirjoitti:

        Spr ensiapu kurssit eivät riitä ammattilupa kirjoihin STWC, tiedoksi

        SPR:n järjestämien ensiapukurssien tarkoitus ja kohderyhmä selviää, jos luet SPR:n sivut.
        Se kai on itsestään selvyys, että ensiavun ammattilaisilla on erilainen koulutus.
        Eikö nyt ollut kysymys veneilijän ensiaputaitojen hankkimisesta?


      • MoraalitonSPR
        kansalaisjärjestö! kirjoitti:

        SPR:n vapaaehtoisena jäsenenä ja avustajana kummastelen asennettasi.
        "…kaupallisista toimijoista SPR ei maksa alv:tä, sen kilpailijat joutuvat maksamaan,…"

        https://www.punainenristi.fi/tutustu-punaiseen-ristiin/tyomme-suomessa

        SPR tekee sekä yhdistyksen toimintaa kuuluvaa työtä, että puhdasta pisnestä. Kaupalliseen toimintaa kuuluu koulutustoiminta, tavaroiden myyminen, verikauppa jne...
        Esimerkiksi koulutuksessa on yrityksiä, jotka myyvät sitä työkseen ja maksavat kunniallisesti alv:n. SPR ei peri liiketoiminnastaan alv:tä, joten se voi myydä tyuotteitaan reilusti halvemmalla.

        Asia on täydellisesti sama kuin esimerkiksi veneseura, joka myy kahvia ja pullaa verotta ja vieressä on kahvila, joka maksaa verota ja palkat.


      • EFRpätevä
        ensiapua kirjoitti:

        Spr ensiapu kurssit eivät riitä ammattilupa kirjoihin STWC, tiedoksi

        EFR-koulutus on kansainvälisestui hyväksyttyä. Sitä tarjoaa mm. monet sukelluskeskukset.


    • kjgfrd

      Vaatimukset

      Kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saaminen edellyttää

      •vähintään 18 vuoden ikää


      •henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin saamisen edellytyksenä olevaa lääkärintodistusta


      •henkilö täyttää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission sisävesiliikennetyöryhmän päätöslauselman no. 40 tutkintovaatimukset kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamiseksi.


      http://www.veneily.fi/tiedot_ja_taidot/patevyydet







      .

      • lääkäri

        Kopio ajokortista riittää, ei tarvita erillistä lääkärintodistusta.


    • P.Uupponen

      Kiitos vastauksista. Tuli melkoinen jytky tietoa.

      Saaristolaivurikurssin laajuus taitaa olla noin 30h (rannikko 39h), tämäkö on siis parempi etsiä jostain kansalaisopistosta kuin itseopiskella ja mennä Trafin tenttiin?

      Olin tuota Skuutin listaa vilkaissut, mutta juuri venepäällikkökurssia ei siellä ainakaan juuri nyt ole tarjolla. Jossain muualla ko. kurssin vaatimuksena oli vuosi veneilyä ja sitä minulla ei ole. Eli on löydettävä kurssinjärjestäjä, joka sitä ei edellytä.

      Suunnitelmana on liittyä paikalliseen seuraan ja kesän lopulla suorittaa tuo venepäällikkökurssi, missä se sitten onnistuukin.

      SPR näyttää järjestävän EA1 kurssia Kuopiossa toukokuussa ja kesäkuussa, hinta 95€, eli siinä kohti helpompaa. VHF-kurssi löytyy Skuutilta, mutta enpäs taas tiedä, sisältyykö vastaava tietomäärä joka tapauksessa saaristolaivuri- tai venepäällikkökurssiin...

      • ensiapua

        Ei sun tartte käydä noita, rannikkolaivuri kursseja, voit myös itse opiskella ne ja tenttiä ne trafilla.

        Helpommalla kyllä pääset jos menet kursseille, sillä siellä on muutamia asioita joita voi olla vaikea ymmärtää, muuta, kuin rautalangasta vääntämällä.

        Kirjastosta saat kirjat lainaksi, niinssä on teoria, tehtävät ja vastaukset, jos et vielä osaa navigoida ja tunne sääntöjä ja osaa laskea sortoja yms.


    • 18+9

      Saaristo- ja rannikkolaivurikurssien tiedot on mielestäni hyvin helppo opiskella itsenäisesti. Tein itse niin ja kävin vain tentit. Saaristokurssissa ei mielestäni edes ole juuri mitään sellaista, mitä ei voisi olettaa ihmisten tietävän lähes yleissivistyksellä, poislukien alusten valokuviot ja päivämerkit (tällä tarkoitan niitä vähän eksoottisempia kuten troolaavien alusten tai ruoppaajien valot; tokihan nyt jokaisen luulisi peruskulkuvalot tuntevan).
      Ainoa "istumani" kurssi oli EA1 ja sitähän ei enää vaadita.

      • 18+9

        Tarkennetaan nyt vielä: jos sinulla oli vaikeuksia/haastetta ajokorttiin liittyvän kirjallisen kokeen kanssa, niin sitten itseopiskelu voi olla kova paikka. Jos taas ole vähintään lukion menestyksellä suorittanut, en näe mitään syytä, miksi kurssilla pitäisi istua. Lisäksi on sanottava, etten täysin luota kurssien opettajiin, taso vaihtelee. Perustelen tämän sillä, mitä olen kuullut kursseja käyneiden kertovan siellä oppineensa. Ongelma on lähinnä siinä, että osa kouluttajista yrittää "kansanomaistaa" asioita ja luo siinä yhteydessä vääriä käsityksiä. Esimerkiksi "nopeampi väistää aina" (riippumatta alusten keskinäisestä asemasta ja kulkusuunnista).


      • Kukin tavallaan.

        Rannikkolaivurikurssin virta ja vuorovesilaskuissa oli hyvä ainakin minulle olla kurssilla. Sai heti keskustella, jos tuli ongelmia. Kuulin että merkintälasku ei enää kuulu tämän vuoden oppisisältöön.

        Saaristolaivuri kurssilla olisin voinut itse toimia opettajana - sen verran kädetön oli opettaja. Hänellä oli vanhat kalvot, joista luki suoraan.

        Rannikolaivurikurssilla kouluttaja oli pedakoginen ja innostava.

        Cevni kurssi oli taas läpihuutojuttu. Tärkeimmät asiat: 1. virtavedessä väistäminen ja sulkuun meno (Euroopassa). Muu asia lähes samaa
        kuin Suomessa.

        Silti kannatan kurssin käymistä. Kursseilla oli hyvää keskustelua ja sain syvällisempää tietoa (ehkä taustoja asioihin) kuin pelkän kirjan lukemalla.


      • 18+9
        Kukin tavallaan. kirjoitti:

        Rannikkolaivurikurssin virta ja vuorovesilaskuissa oli hyvä ainakin minulle olla kurssilla. Sai heti keskustella, jos tuli ongelmia. Kuulin että merkintälasku ei enää kuulu tämän vuoden oppisisältöön.

        Saaristolaivuri kurssilla olisin voinut itse toimia opettajana - sen verran kädetön oli opettaja. Hänellä oli vanhat kalvot, joista luki suoraan.

        Rannikolaivurikurssilla kouluttaja oli pedakoginen ja innostava.

        Cevni kurssi oli taas läpihuutojuttu. Tärkeimmät asiat: 1. virtavedessä väistäminen ja sulkuun meno (Euroopassa). Muu asia lähes samaa
        kuin Suomessa.

        Silti kannatan kurssin käymistä. Kursseilla oli hyvää keskustelua ja sain syvällisempää tietoa (ehkä taustoja asioihin) kuin pelkän kirjan lukemalla.

        No mun täytyy tuohon sanoa, että jätin vuorovesilaskut täysin opiskelematta rannikkolaivurimatskusta enkä tietenkään myöskään tentissä vastannut niitä koskeneeseen kysymykseen. Läpi meni silti. Edellyttää noin tekeminen toki tiettyä itseluottamusta eli uskoa siihen, että osaa muun matskun tarpeeksi hyvin läpimenopisteisiin.

        Ajattelin ja ajattelen niin, että koska en toistaiseksi suunnittele veneileväni Itämeren ulkopuolelle, en tarvitse vuorovesilaskuja. Opettelen ne sitten, jos tulevat ajankohtaisiksi.

        Tarkoittaako tuo merkintälaskun poisjättö sitä, että koko se "olet positiossa se-ja-se, mikä on x mpk suunnassa y olevan aluksen positio" tai "olet positiossa se-ja-se, mikä on matka-aikasi nopeudella y positioon tuo-ja-tuo" -osio on poissa? Sitten voi olla, että vuorovesilaskujen opiskelematta jättäminen olisi jo hiukan riskipeliä. Minä muuten hoitelin ne merkintälaskukuviot ihan perustrigonometrialla, jota on tullut lähes 40 vuotta sitten koulussa opeteltua.


      • Kv. kippari
        18+9 kirjoitti:

        No mun täytyy tuohon sanoa, että jätin vuorovesilaskut täysin opiskelematta rannikkolaivurimatskusta enkä tietenkään myöskään tentissä vastannut niitä koskeneeseen kysymykseen. Läpi meni silti. Edellyttää noin tekeminen toki tiettyä itseluottamusta eli uskoa siihen, että osaa muun matskun tarpeeksi hyvin läpimenopisteisiin.

        Ajattelin ja ajattelen niin, että koska en toistaiseksi suunnittele veneileväni Itämeren ulkopuolelle, en tarvitse vuorovesilaskuja. Opettelen ne sitten, jos tulevat ajankohtaisiksi.

        Tarkoittaako tuo merkintälaskun poisjättö sitä, että koko se "olet positiossa se-ja-se, mikä on x mpk suunnassa y olevan aluksen positio" tai "olet positiossa se-ja-se, mikä on matka-aikasi nopeudella y positioon tuo-ja-tuo" -osio on poissa? Sitten voi olla, että vuorovesilaskujen opiskelematta jättäminen olisi jo hiukan riskipeliä. Minä muuten hoitelin ne merkintälaskukuviot ihan perustrigonometrialla, jota on tullut lähes 40 vuotta sitten koulussa opeteltua.

        Voit katsoa viime kevään tentin
        http://www.suomennavigaatioliitto.com/tent.htm
        rannikkolaivurin kolmas kysymys on sellainen joka kuulemma jää jatkossa pois.


      • hyviä ovat !
        Kv. kippari kirjoitti:

        Voit katsoa viime kevään tentin
        http://www.suomennavigaatioliitto.com/tent.htm
        rannikkolaivurin kolmas kysymys on sellainen joka kuulemma jää jatkossa pois.

        Nämä vastaukset on muuten tehty mielestäni hienosti. Kun laittaa diaesitys-moodin päälle niin animaatiot ovat havainnollistavia.
        Kannatta katsoa, jos ei ole aikaisemmin niin tehnyt.


      • sekstanttanten
        Kv. kippari kirjoitti:

        Voit katsoa viime kevään tentin
        http://www.suomennavigaatioliitto.com/tent.htm
        rannikkolaivurin kolmas kysymys on sellainen joka kuulemma jää jatkossa pois.

        Olisiko jollain linkkiä avomeritutkinnon vastaaviin? Ajattelin tässä kevään aikana huvikseni lueskella sen matskut ja käydä tentissä.


      • tsekata oma osaamine
        Kv. kippari kirjoitti:

        Voit katsoa viime kevään tentin
        http://www.suomennavigaatioliitto.com/tent.htm
        rannikkolaivurin kolmas kysymys on sellainen joka kuulemma jää jatkossa pois.

        Kiitos! Ihan asialliset tenttikysymykset. Niitä ratkomalla voi tarkistaa oman osaamisensa.
        En tiennytkään, että netistä löytyy näitäkin.


      • Kuultua
        sekstanttanten kirjoitti:

        Olisiko jollain linkkiä avomeritutkinnon vastaaviin? Ajattelin tässä kevään aikana huvikseni lueskella sen matskut ja käydä tentissä.

        Pari kaveria on sen käynyt ja ainakin he totesivat että siinä on saaristo ja rannikkotutkintoihin verrattuna huomattavasti paljon enemmän hommia. He sanoivat että koko talven sain laskea. Onhan siinä tentissäkin suoritusaikaa 8 tuntia.
        Koko kurssi on tähtitiedettä ja laskemista, ainakin tuttujeni mukaan. Eli voi olla kotikonstein haastava, mutta ei varmaan mahdoton.


    • 407

      Onko tarkoitus vuokrata vene kun tätä pätevyyskirjaa ajattelet? Toki hyödyllisiä asioita muutenkin hallita! Se päällikkökurssi varmasti on hyvä ja siinä tulee enemmän käytännön tekemistä...

    • PaljonMaileja

      Paljon kirjoiteltu Kv huviveneenkuljettajan todistuksesta/kirjasta, mutta mihin sitä oikeasti luulette tarvittavan??

      Olen kulkenut lähes kaikki Euroopan ja Välimeren pohjoisrannikon valtioiden rannikkosatamia veneillen ja koskaan tuollaista paperia ole kyselty.

      Hollannissa on taas lähes aina käyty tutkimassa/tarkastamassa vene ja sen sekä miehistön passit ja paperit joko satamassa tai merellä.

      Myös Turkissa ja Kreikassa viranomaiset on jonkin verran olleet tarkkoja/kiinnostuneita veneen ja miehistön papereista/passeista.
      Veneilykokemusta on 50-luvulta lähtien.

      • 12+1

        Venettä vuokratessa sitä voidaan vaatia. Omalla veneellä liikuttaessa ei toistaiseksi, mutta sekin päivä voi tulla.


      • pätevöitynyt

        Hyvää tietoa on täällä tullut esiin, mutta kukaan ei ole kertonut Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) koulutusjärjestelmästä. Minä olen suorittanut kaiken heidän systeeminsä mukaan aina tähän KV-huviveneenkuljettajankirjaan sekä CEVNI todistukseen saakka.

        Heidän kurssinsa jakautuvat useaan lyhyeen jaksoon ja ovat siten helppo käydä läpi. Ne ovat usein viikonloppukursseja, joten työtkään ei niin helposti häiriinny. Siellä on myös ns. pätevyyskliniikka kokeneempia veneiljöitä varten, jossa arvioidaan kurssien tarve. Jos henkilö on jo käynyt aikaisemmin jotain kursseja ja omaa riittävästi kokemusta voi hän suorittaa siellä tentin suoraan.

        Kun kaikki paperit on kunnossa niin SPV:n henkilökunta lähettää hakemuksen Trafiin. Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen heidän palveluihinsa.


      • Suhteellista
        pätevöitynyt kirjoitti:

        Hyvää tietoa on täällä tullut esiin, mutta kukaan ei ole kertonut Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) koulutusjärjestelmästä. Minä olen suorittanut kaiken heidän systeeminsä mukaan aina tähän KV-huviveneenkuljettajankirjaan sekä CEVNI todistukseen saakka.

        Heidän kurssinsa jakautuvat useaan lyhyeen jaksoon ja ovat siten helppo käydä läpi. Ne ovat usein viikonloppukursseja, joten työtkään ei niin helposti häiriinny. Siellä on myös ns. pätevyyskliniikka kokeneempia veneiljöitä varten, jossa arvioidaan kurssien tarve. Jos henkilö on jo käynyt aikaisemmin jotain kursseja ja omaa riittävästi kokemusta voi hän suorittaa siellä tentin suoraan.

        Kun kaikki paperit on kunnossa niin SPV:n henkilökunta lähettää hakemuksen Trafiin. Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen heidän palveluihinsa.

        Joo, minäkin olin tyytyväinen. Kaveri tsekkasi paperipinkkani, kuvani ja totesi että kaikki on ok. Todistus tulee postissa. Näin myös kävi. Tuli myös 130€ lasku A5 kokoisesta laminoidusta lapusta. No kaikki on niin suhteellista.


    • P.Uupponen

      Kiitos taas vastauksista. Kyssäreihin/kommentteihin suurin piirtein järjestyksessä vastaten: olen ylioppilas ja pänttäyksestä on rutiinia, edelleen aika ajoin opiskelen kieliä. Kysymisen mahdollisuus olisi ehdoton etu kurssilla, mutta kyllä vakavasti mietin itseopiskelu tentti -optiota. Kirjat näyttävät olevan molemmille kursseille tuollaiset 20-24€. Vuorovesilaskut minun on otettava vakavasti, koska tarkoitus on nimenomaan veneillä Itämeren ulkopuolella. Cevniä taas ei, koska Euroopan sisävesille tuskin tulee asiaa. Viime kevään tenteistä on varmasti iso hyöty, kiitos.

      Miksei oma veneen vuokraaminenkin, mutta ajattelen tästä leipäpuuta. Asiallisesti palkatun työn saamisen edellytyksenä on yleensäkin kouluttautuminen, jota tässä tapauksessa on kv. huviveneenkuljettajankirjan hankkiminen ja minä olen valmis näkemään vaivaa. Olen kielitaitoinen ja lisää tankkaan. Olen työskennellyt vuosia ulkomailla, mutta siellä missä tähtäimeni nyt on, egologisia lokeroita on hyvin vähän.

      Olisikin hyvin mielenkiintoista kuulla omasta kokemuksesta puhuttua tahi muilta kuultua palkattuna kipparina työskentelystä.

      • ............

        Oletko varma, että kv. huviveneenkuljettajan lupa riittää ko. paikassa palkattuna kipparina toimimiseen? Yleensä vaaditaan vuokraveneenkuljettajan lupakirja.


      • Mieti vielä

        Jos mietit työtä, niin missään nimessä en jättäisi Cevniä pois. Esimerkiksi Holannista voit joutua hakemaan veneen esim Uitgeestista. Olisi aika noloa sanoa asiakkaalle että en saanut tuotua sitä, kun jokikytät pysäyttivät.


    • P.Uupponen

      En varmasti ole varma eli nyt sitten selvittämään, mitä vuokraveneenkuljettajan lupakirjaan vaaditaan.

      Mietin Cevniä vielä, mutta työnhaun kohteena ovat Karibian saari- ja rannikkovaltiot.

      Eli vielä ei koko ketjua lukeneille: minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia vuokraveneenkuljettana ulkomailla työskentelystä.

      • jwpw

        Ikävä todeta, mutta sellaisia ei taida ollakaan.
        Vuokraveneenkuljettajan kirja on veneen vuokraamista varten.
        Huvivenekirja isoa huvivenettä varten.

        Jos meinaat ammatiksesti tehdä merellä työtä, niin kovin pätevyys löytyy STCW merikapteeni, jonka pystyt suorittamaan ammattikorkean ja työkokemuksen kautta, Myös STCW OOW kirjalla pystyy kipparoimaan alle 300t aluksia.

        Karibialla ja välimerellä on huudossa ovat kalliit brittiläiset RYA:n Yahchmaster offshore ja ocean "pätevyydet".

        Mutta sanoisin, että töitä ei kannata lähteä huvi- ja vuokravene papereilla etsimään, sen verran kovaa on kilpailu maailmalla. Tarvitset myös Karibialla luultavasti b1 ja b2 visat, koska monet veneet jenkkiomistuksessa tai käyvät jenkkivesillä.


    • tiutiu nipsulintu

      Hommatkaa samointein vuokraveneen kuljettajan pätevyys. Se on oikea merenkulkulaitoksen (vai onko nykyään Trafi?) myöntämä pätevyyskirja, tosin löysin siinä kategoriassa. Navigaatioseurojen rannikko- ja saaristopätevyydet eivät sisällä mitään virallista roolia. Kaikki muistaa Selänteen veneellä kivilleajon, jos siinä kuskilla olisi ollut vuokrapätevyys (ja veneellä vuokravenekatsastus) niin ei olisi tarvinnut kenenkään käydä oikeutta asiasta.

      • Mikä eroavaisuus

      • kv. vs kotimainen
        Mikä eroavaisuus kirjoitti:

        Kun katsoin vaatimuksia niin ei oikein selvinnyt mikä käytännön ero paperissa on
        http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/vuokraveneen_kuljettaja
        Eli jos kv paperin suorittaa niin minusta nämä hallitsee samalla.

        Se suuri käytännön ero paperissa näytti olevan, että huviveneen kuljettajan todistus on kansainvälinen, mutta Trafin vuokraveneen kuljettajan todistuksen kohdalla ei mainittu kansainvälisyydestä mitään.
        Netistä löytyy vaatimukset, jotka on täytettävä voidaksesi toimia vuokraveneen kipparina EU:n alueella tai kauempana.


      • Sps

        Ja miten oikeus ratkaisi asian?


    • pari paperia riitää

      Miehitettynä vuokratun vuokraveneen kuljettajalla on oltava vuokraveneen kuljettajankirja. Jos miehitettynä vuokratun vuokraveneen kuljettaja toimii vuokraveneen kuljettajana kansainvälisessä liikenteessä, hänellä on oltava vuokraveneen kuljettajankirjan lisäksi kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja.

      Laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta

      • sekavaa?

      • KFinlex
        sekavaa? kirjoitti:

        Tarkoitatko nyt veneen vuokraamista esim. ulkomaan matkalla ja matkustajien ottamista sen kyytiin vai sitä, mitä vaaditaan vuokravenetoiminnan aloittavalta kipparilta ja hänen veneeltään?
        Täällä on ohjeita, mitä todistuksia kipparilta ja veneeltä vaaditaan vuokravenetoimintaa varten.
        http://www.sea-fishing.net/Fishing Stories/what_you_need_to_be_a_charter_sk.htm
        http://www.uscg.mil/nmc/credentials/charter_boat_capt/default.asp

        Siinä on viittaus lakitekstiin. En kopioi tähän enempää, se olisi turhaa.


    • joaja

      Mielestäni tässä on turha nyt kiistellä vuokra ja huviveneenkuljettajan kirjoista, koska alkuperäinen kysymys liittyi ulkomailla(Karibialla) asiallisesti palkattuun työhön veneen kipparina.

      Kummallakaan noista papereista et tee työnhaussu yhtään mitään, kuten joku tuolla aikaisemmin mainitsi, tarvitset ATCW-kursseja ja RYA Yahchmaster kursseja, joiden lisäksi tuhansia maileja kokemusta valtameripurjehduksesta dechandina, ja watchleaderina.

      Tässä nyt yksi linkki suomalaisesta kaverista joka toimii ko hommissa, selaileppa vähän hänen ansioluetteloaan ja kokemuksia, niin tiedät vähän minkälaista osaamistasoa sielä kaivataan:

      http://sailor.150m.com/qualifcerts.htm

      Jos taas meinaat toimia matkatoimistona, eli myyt omaan veneeseesi maksullisia purjehduspaikkoja, niin huvi ja vuokravene paperit riittävät, kunhan vene on katsastettu vuokraveneeksi.

      Maailmalla ei juuri haeta erikseen vuokraveneen kippareita, vaan omistaja yleensä ajelee kipparina maksullista charteria veneellään. Ja jos haetaan ulkopuolista kipparia veneeseen, niin vaatimukset pomppaa aika paljon ylöspäin.

      Jos kerrot tarkemmin työhaaveistasi, niin voin vastata tarkemmin? Ja kerrohan vielä purjehdus/veneily kokemuksesi?

      • Lisäyksenä tuohon omalla veneellä charterin ajamiseen:
        * Trafin vuokravenekatsastus (tässä tapauksessa korkein luokka)
        * Miehitystodistus (tähän merkitään vaatimukset miehistöltä)
        * Kuluttaja- ja Kilpailuviraston Matkajärjestäjärekisteriin hakeutuminen ja "pantin" maksaminen, mikäli tulevia asiakkaita laskutetaan ennen purjehdusta.


      • Kaori

        Hiljaiseksi vetää !

        "To date I have logged more than 205,000 nautical miles, of which more than 165,000 offshore, including 14 Atlantic crossings, 2 Pacific Crossings, 18 North Sea crossings and 9 crossings of Bay of Biscay.

        Starting on a pleasure and amateur basis, some 60,000 miles of my sailing experience was gained as an amateur, but since 1986 I have made deliveries and worked onboard for longer periods as deckhand/mate and captain and since 2006 I have worked as a professional yacht Captain."


    • P.Uupponen

      Tuota minä jotenkin vähän pelkäsinkin, mutta päätin kuitenkin selvitellä suomalaisen lupapolitiikan. Eli suomalaisilla luvilla sen paperin arvo, jolle ne on painettu ja noiden kirjainyhdistelmien hintojen suuruusluokan taas arvaan ilman Google-hakua.

      Jos yhdellä onkin osaamista jo 60-luvun lopulta, niin ihan yhtä lailla löytyy blogia, jossa alkuun on päästy käppäilemällä laitureita ja paitsi hommiin, niin myös tienaamaan. Koko alalla oloaika viisi vuotta. Kyse tietenkin deckhandistä.

      Vähän perusteellisempana ja suomalaisena kuvittelin otsikon luvan hankkimisella saavani paremman lähdön, mutta erehdyin.

      Mitä tässä nyt voi vielä pyöritellä on se, mitä tehtäviä mahtuu kipparin ja deckhandin väliin. Jos osaat sanoa, mitä palveluja tuollainen veneessään-jahdissaan talvehtiva yleensä tarvitsee, mitä hän saa maista ja mitä varten on oma palkattu henkilö, niin se auttaisi ideoiden kehittelyssä.

      • deckfoot

        Juu, tässä on nyt varmaan ollut sinulla pieni väärinkäsitys. Kv. huviveneenkuljettajakirja ei ole sinänsä arvoton, mutta se ei ole mikään ammattipätevyysjuttu vaan ikään kuin ajokortti oman veneen ajamiseen. Ja vuokraveneenkuljettajakirja on täysin suomalainen ja tarkoitettu oman veneen ajamiseen ammattikäytössä. Merenkulkulaitos vai olisiko silloin vielä ollut Merenkulkuhallitus kehitteli sen kevyemmäksi versioksi varsinaisten ammattkirjojen rinnalle.


    • amlk

      Yleensä "pienissä" alle 80ft purjeveneissä on vaan kippari tai kippari deckhand, jotka pitää veneestä huolta kokonaisvaltaisesti, omistaja harvemmin veneessä talvehtii vaan käy satunnaisesti vierailulla ja saattaa chartata veneensä osaksi aikaa vuodesta. Veneet on yleensä talvet Karibialla ja kesät Välimerellä. Myös deckhand/kokki yhdistelmiä on aika paljon.

      Regattoja kiertävissä veneissä on sitten kisamiehistö erikseen, jotka tulevat purjehtimaan kisat.

      Isommissa purjeveneissä ja eteenkin moottoriveneissä voi olla henkilökuntaa todella paljon, kokeista tarjoilijoista, partureihin, hierojiin, sukellusopettajiin... melkein mielikuvitus on rajana. Pääasiassa ajomiehistönä on kippari, perämies, kansimies, koneenhoitaja ja näiden lukumäärä riippuu miten pitkiä siirtymiä ajetaan ja minkä kokoinen laitos on kyseessä.

      Toki kansimiehen paikkoja voi löytää ihan laitureilta kyselemällä, mutta yleensä palkka ei päätä huimaa ja työ on 90% veneen kiillottamista, kiillottamista ja kiillottamista. Jos haaveilee yli 1500€ palkasta, niin se melkein väistämättä vaatii pätevyyskirjoja ja isommissa jo laki vaatii ne.

    • 407

      Näin jonkin verran näitä "palkkamiehistöjä" karibialla ja myös kanarialla. Arkissakin oli yksi 46 HR, jossa oli palkkamiehistö. Kipparilla ei ollut ketään muita, jota olisi saanut miehistöksi! Tuo mainittu vahaaminen oli ainakin isoimmissa baateissa jatkuvaa touhua. Ymmärsin että isommalla purkkarilla voi tienata hyvinkin, jos taitoa löytyy! Käsittääkseni on myös firmoja jotka välittävät näitä miehistöjä, mutta varmaan kokemusta/pätevyyttä on hyvä olla! Kokemusta voisit hankkia esim purjelaivasäätiön purjehduksilla. Siinä on kyse kuitenkin vähän isommasta kalustosta, mikä voisi olla eduksi! Samoin jokin isompi ylitys ( Kanaria-karibia esim) voisi näyttää hyvältä "purjehdusCV:ssäsi". Saisit itsekin tietoa miten viihdyt ahtaammissa tiloissa samoja naamoja tuijotellen! Silloin (2006-2007) ymmärsin että pienemmille charterveneille oli pulaa osaavasta miehistöstä. Kokki&kippari kompinaatiolla olisi ollut paljon töitä, ainakin Martniquella! Mutta, se oli silloin se...

    • P.Uupponen

      Kiitos taas, hyvin hyviä vastauksia. Toimeton ehtii pyöriä interwebissä ja enpä muista millään muulla foorumilla aloittaneeni samanlaista ketjua.

      Jatkuvasti lyöntietäisyydellä olo toisista tai vaikka pomostaankin voi muuttua rasittavaksi. Tuokin asia syytä laittaa mietintämyssyyn.

    • Purjehtija

      Hieman omasta viimeaikaisesta kokemuksesta: Ei ole ihan tätä päivää jos ilmoitetaan päivämäärät 2 kpl vuodessa jolloin saaristo- ja rannikkokokeita voi suorittaa . Ei nyt sopinut rannikkokoe aikatauluihin. Ilmeinen tarkoitus Navigaatioliitolla ajaa asiakkaat eli jäsenet ulos ja Trafin kokeisiin jolla voi suorittaa kaiken teoriavaatimuksen täyttymisen. Ei ollut helppoa saada Cevni-koettakaan kun kukaan ei tuntunut tietävän asiasta mitään. Lopulta sekin järjestyi. Saaristokurssi tehtynä mutta vielä tehtävä Trafilla virta- sorto- ja vuorovesilaskelmat. VHF tukinnon vastaanottaja ilmoitti syksyllä tylysti, että kursseja ja kokeita järjestetään yksi vuodessa keväällä ja jos on kiire mene Helsinkiin. Kaikki tuntuu viittaavan vahvasti siihen, että veneilijöitä ei halutakaan lisää. Eiköhän Trafi ja liitot puuhaa jotain veneenajokorttia jolla aletaan rahastaa venelijätkin.

      • 10-14

        Vähän kohtuutta sentään! Niiden tenttien järjestäminen on aika työläs juttu ja kun se tapahtuu täysin vapaaehtoisvoimin, ei niitä kovin montaa vuoteen saa mahtumaan.
        VHF-tutkintohan ei edes liity mitenkään huvivenekirjaan.


    • tenttijä

      Aika monenlaista mielipidettä näistä korteista. Käsittääkseni tilanne on tämä:

      A) huviveneen kuljettajan lupakirjaa tarvitaan:
      - kun jaa Suomessa yli 24m huvivenettä (huvialus lakiteksteissä)
      - kun ajaa ylipäätään huvivenettä monessa Euroopan maassa (riippuu maan tulkinnasta) ja ehkä muuallakin maailmalla.
      - CEVNI-lisäpätevyyttä, kun kulkee Euroopan joilla ja kanavilla.
      - kun vuokraa huviveneen (moni vuokranantaja vaatii)

      Ts. Suomessa tämä paperi on siis suhteellisen turha, vaikka tieto sinänsä on hyvästä.

      B) Vuokraveneen kuljettajan lupakija on taas vain kotimainen pätevyyskirja, joka:
      - oikeuttaa kuljettamaan maksusta huvivenettä, esim. siirtämään sellaista (korvausta vastaan).
      - kipparoimaan vuokraveneeksi katsastettua huvivenettä kaupallisessa tarkoituksessa.
      - vuokraamaan omaan käyttöön yli 12m pitkää huvivenettä (viranomaisvaatimus)

      Tämä on siis lupakirja, joka oikeuttaa perimään rahaa HUVIveneen kuljettamisesta. Kummallaan todistuksella ei saa kuljettaa kaupalliseen alusrekisteriin merkittyjä kauppa-aluksia.

      Noiden asiasisällöt ovat melko päällekäiset, mutta tentit ovat eri. Huviveneessä on teoriaa enemmän (rannikkolaivurin tutkinto), mutta vuokraveneen kuljettajalta vaaditaan tuo EA1. VV-tentitti vastaa saaristolaivurin tasoa, mutta sisältää nippelitietoa noista vuokravenemääräyksistä ja mm. lokikrjan (laivakirjan) pidosta, joka on vuokraveneessä pakollista. Osa vaatimuksista tulee siis merilaista ja muista kaupallisen toiminnan määräyksistä.

      Trafin sivuilla on ajantasainen tieto näistä vaatimuksista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe