Synnytyskokemuksia LKS:stä

traumam saanut

Hei,

Olisko täällä ihmisiä, jotka on synnyttäny Rovaniemellä? Itse synnyttänyt kolmesti ja viimeinen synnytys ei mennyt ihan putkeen. Ja kun olen omalta paikkakunnalta kuullut huhuja siitä, että muutamalla muullakin on vastustanut niin siksi kyselen. Omassa tk:ssa neuvoivat laittamaan paperit potilasvahinkokeskukseen ja mietin onko muut joutunu samaan tilanteeseen.

16

2511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esikoinen....

      mitä siis tapahtui..?kiinnostais tietää ku itellä synnytys lähenee ja oon kans roista..

    • trauman saanut

      Istukka ei irronnu normaalisti ja jouduttiin vähän painelemalla/hieromalla avittaan. Lopulta irtos, mutta repaleisena. Oottivat kait kaks tuntia ennenku ultrattiin jne. Omat muistikuvat vähän hataria, kun vuodin synnärillä melkein 2litraa verta jne. No ei muuta, kun kaavintaan. Ei meinannu sielläkään saada tilannetta hallintaan. Yhteensäkai vuotanu synnärillä ja leikkaussalissa sen 4 litraa ja aika heikossa kunnossa ollu. Teholla vietin 1,5vrk ja muutaman tunnin hengityskoneessaki. Ja kun oon kuullu, että on ollu ongelmia (alatiesynnytystä yritetty väkisin, vaikkei olis pitäny) niin sen takia mietin, onko noista valituksista mittään hyötyä.

      Siis on sielä ihan asiallistaki henkilökuntaa. Kaks ekaa synnytystä on menny tosihyvin. Kolmannen kohalla vaan sattu huonompi tuuri. Sen verta huono etten yhtään lasta tee. Vaikka raskaaksi tulisin, se päätettäis heti alkuunsa. Ollaan mietitty, josko mulle tai miehelle piuhat poikki. Mutta itse en ainakaan lks:n hoidettavaksi mene.

      En siis halua pelotella ketään. Haluaisin vaan tietää, onko muilla ollut ongelmia. Että onko nyt joku tietty työntekijä ehkä mokaillu. Sanoisin vaan, että kuuntele omaa kehoa ja vaadi kunnon hoitoa. Ja että tukihenkilö on sellanen, että vaatii tutkimuksia, jos näkee, että et voi hyvin etkä itse jaksa/pysty vaatiin, että tutkitaan.

      • Muumimamma_

        Missä kohtaa ajattelet, että virhe on tapahtunut?

        Kannattaa ottaa yhteys potilasasiamieheen - hän kertoo mitä asiakirjoja sinun kannattaa pyytää sairaalan arkistosta pvk:n kirjelmää varten. Kuulin vinkin, että valitus kannattaa tehdä myös mahd. myöhempiä komplikaatioita ajatellen.


    • trauman saanut

      Siinä, kun ootettii kaks tuntia ennenku tutkittiin. Sitäkään en ymmärrä, että jos istukka on repaleinen miksei silloin jo ultrattu. Lääkäri kun soitettiin ja tuli kattoon, meinas eka etteihän tässä mitään tarvi ultrata. Ku näki sen astian mihin veret kerätään niin sitte tutki. Mulla oli vissiin kroppa sen verta shokissa ettei jalat pysyny telineissä. Verenpainetta ku yritettiin mitata, oman muistikuvan mukhaan ei meinannu saaha mitattua. Ääneen vaan pohtivat olisko laitteessa vikaa. No ei ne meinannu saaha sitä leikkaussalissakhaan.

      Synnärillä muistan oksentaneeni ja palelleeni, vaikka oli peittoa, kuumaa kauratyynyä jne. Mithään en saanua syödä tai juoda sen kahen tunnin oottelun aikana, jos joudutaan kaapimaan. Eli sitä epäiltiin, mutta vaan kuiten ootettiin. Vasta teholla kun olin, lääkäri totesi, että huonomminki olis voinu käydä. Hengenlähtö oli siis lähellä.

      Kotii kun pääsin, ja neuvolasta varasin kotikäynnin aikaa, ne ei ollu saanu mitään tietoa näistä asioista. Tuli heille ilmi, kun kerroin, että minun veriarvot täytyy tarkistaa. Olisko alimmillaan ollu alle 70 sairaalassa. Papereissa lukee normaali alatiesynnytys. Omassa tk:ssa totesivat ettei ole, kun jälkeisten eli istukan kans on ollu ongelmia. Epikriisi, jonka kotiin sai, oli puolen sivun mittainen... Jälkitarkastus tehtiin LKS:ssä ja kun asiaa käytiin läpi, ei heidän mielestä ollu mitään huomautettavaa. Todettiin kyllä, että jos tulee tarvetta jossain vaiheessa keskustella, saan ajan siihen. Kun masennusta ja kuolemanpelkoa jne. voi ilmetä myöhemminkin. Aattelin pyytää, jos mahdollista, kaikki omat paperit.

      • Muumimamma_

        Todellakin sinulla on oikeus saada kopiot papereista - kertaalleen maksutta ja myöhemmin maksusta uudelleen. Pyysin itse paperit, mutta keskustelin ensin potilasasiamiehen kanssa, joka neuvoi pyytämään myös esim. TT- ja röntgen-tulokset. Ristiriitaisuudet tai sinusta virheelliset tiedot pitää selvittää ja vaatia oikaisua.

        Ymmärrän sinun tuskan - itsekin pelkäsin kuolevani synnytyksen jälkeisiin ongelmiin - ja paras tapa saada vastine tapahtumiin on ilmeisesti pvk:lle tehtävä valitus, sinun näkökulmasta. Jälkitarkastuksessa käyty keskustelu oli minulle aika yhdentekevä jossa pyydettiin anteeksi ja pahoiteltiin.

        Eli kirjoita siitä missä sinusta hoitovirhe tapahtui.


    • trauman saanut

      Saako kysyä, mikä sulla meni pieleen synnytyksessä Muumimamma_?

      Minustakin jälkitarkastus oli tyhjä. Kun siellä kyselin papereita, sain kyllä tehän ajalta kunnon paperit. Synnäriltä en. Vähän katsoi vaan lääkäri pitkään, kun niitä pyysin ja mutisi jotain tyyliin katotaan mitä täällä on...

      • Muumimamma_

        No tuli komplikaatio (suolen strangulaatio), jonka vuoksi jouduin pari päivää sektiosta kiireelliseen uuteen leikkaukseen ja suolta poistettiin vajaa metri.


    • trauman saanut

      Ohhoh. Onko sattunu kauanki sitten? Tunnustan tyhmyyteni kysymällä jäikö siitä sitten pysyvä haitta? Menikö kauan siinä pvk:n asian käsittelyssä?

    • Muumimamma_

      Tämä tapahtui ihan hiljattain, joten kirjoittaminen on pvk:lle kesken (hidasta puuhaa, kun muisteleminen ei ole kivointa puuhaa). Pysyvää haittaa ei ole fyysisesti, paitsi tuo toinen leikkaushaava. Onneksi.

    • trauman saanut

      Joo no minun taphaus on viime kesältä, ja aika usein on tuntheet pinnassa ku mietin asiaa. Ja kun lasta kattelen ja mietin, kuinka kiitollinen olen, kun olen näkemässä lapseni kasvavan...

    • mmmn

      Minulla pelkkiä positiivisia kokemuksia. Ammattitaitoinen ja kannustava henkilökunta. Ja mukavat hoitajat. Napanuora oli kietoutunut kaulan ympärille ja sydänäänissä kävi jokin laskeuma, jolloin sanoivat minulle että vauva täytyy nyt saada ulos. Synnytin pelkällä kohdunkaulan puudutuksella, mutta hyvin kannustivat ja lapsi saatiin terveenä mailmaan. Tästä on noin 5ja puoli kk aikaa

    • drtfshdftgjdgfkj

      Hyvä kuitenkin, että olet ilmeisesti hyvin selvinnyt, kun jaksat netissäkin kirjoitella. Iloitse siitä. Ilmeisesti saitte myös terveen lapsen. Siinä toinen ilonaihe.

      Entisaikaan synnytyksessä tulehdukset saattoivat koitua kohtaloksi. Nykyään vuoto on varmaan se vaarallisin riski äidille. Jos kaikki synnytyksen riskit tiedostettaisiin, niin Suomessa syntyisi varmasti vain murto-osa siitä lapsimäärästä, jota nyt syntyy.

      Suosittelisin pyytämään keskusteluajan sairaalaan, jossa synnytyksesi käydään vielä läpi. Itse uskoisin, että massiivinen vuoto on tullut yllätyksenä, ja siitä syystä toiminta ei ole ollut nopeampaa.

      Voit myös googletella muiden kokemuksia vuodoista ja repaleisista istukoista. Huomaat, että aina niissä ei ole ollut seurauksena massiivinen vuoto välittömästi. Ultra on voitu tehdä vasta kotiutuessa. Myös vuodon arviointi on vaikeaa. Synnytys ei ole kovin siistiä puuhaa. Millä erotat esim. lapsiveden ja veren toisistaan? Vuodon määrä on siitä syystä arvio.

      Kun jotakin toimenpidettä tehdään tietyssä sairaalassa vähän, niin silloin henkilökunnan ammattitaito ei säily samalla tavoin kuin jos toimenpidettä tehtäisiin paljon. Synnytyksen kohdalla on asiassa vain se puoli, että jos koko Lappi synnyttää Helsingissä, niin silloin maanteille tarvitaan uusi tiekätilön ammattiryhmä. Tervetuloa synnyttämään Stadiin neljännellä kerralla. Tosin eivät kaikki ole tyytyväisiä hoitoon täälläkään.

    • lkslainen

      Kokemusta oys ja lks..jos pitäs uusiksi mennä valitsisin lks. Ei oo tehdas ja kätilö aivan ihana ja synnytysbhoidettii hyvin..osastolla hlökunta ihan ok..

    • Anonyymi

      Itselläni vain positiivisia kokemuksia LKS:ssä synnyttämisessä. Kipulääkitystä sai kun vain halusi ja kätilöt hyvin ammattitaitoisia. Toisen lapsen kohdalla oli komplikaatioita synnytyksessä, kun lapsi ei meinannut alkaa virkoamaan kätilön toimenpiteistä huolimatta. Toinen kätilö painoi jotain hätänappia ja minuutin sisällä huoneeseen tuli juosten useita lääkäreitä. He ottivat tilanteen haltuun ja alkoivat hoitaa vastasyntynyttä lasta, joka sitten virkosikin reilun viiden minuutin hoidon jälkeen. Lapsi vietiin lastenosastolle hoitoon. Lastenlääkäri oli todella ammattitaitoinen ja tuli aika pian selittämään minulle mitä oli tapahtunut ja miten tästä edetään. Oltiin lapsen kanssa sairaalassa n. viikko ja sen jälkeen kotiin. Lapsi on jo kouluiässä ja täysin terve. LKS on sen verran iso sairaala, että siellä on varmasti lääkäreillä ja hoitajilla kokemusta kriisitilanteista, joten en usko sitä, että riskit olisivat yhtään suurempia kuin esim. Helsingissä. Erittäin vastuullisia kaikki lääkärit, joihin törmännyt siellä. Kätilöt tarkkailivat erittäin huolellisesti verenpainetta ja mahdollisia synnytysvuotoja.

    • Anonyymi

      Joo itse synnytin oman lapdent 2010 oli ihan ihania hoitajia ja tylyja hoitajia. Ite en ehtiny kivun lievitysta saaha mutta onneksi oli niin nopea homma et ilokaasulla parjasin.Mies oli ihanin tuki❤️ kaikki meni onneksi ihan hyvin.
      Paitsi et ottivat jotain kokeita joista en koskaan saanu vastausta mihin tarvivat yms. Yks laakari oli tosi ilkee en ehtiny aamupalaa syya ku revittiin sinne ja tonne. Sit se tohtori oli hiukan vihanen johon sanoin vaan et mun piti syya koska vauvalle piti maitoa saaha ja mulla se ongelma oli et jos en syony kunnolla aloin voida huonosti. Vauvalan hoitajat oli herttaisia ja hoitivat vauvaamme hyvin. Muutama ilkee hoitaja mahtu sinne porukkaan mutta muuten sain kaikki toivomani kuten ammeen jossa Kellua ennen synnytys puuhia.

      • Anonyymi

        Niin tai voitha sä synnytää siinä ameessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe