kamala gynekologi!

endoako?

Joku kirjoitti tuolla alempana kivustaan oikealla alavatsassa. Minulla ei ole oikealla puolella mitään kipuja, mutta vasemmalla sen sijaan on enemmänkin! Varsinkin kuukautisten aikana on kovaa vihlomista. Sitä on esiintynyt nyt ainakin puoli vuotta.

Kävin YTHS:n gynellä ja katsoimme ultran avulla alamahaani. Tätä ennen vastaanoton alussa gyne tyrmäsi heti pelkoni: "Ei sulla mitään voi olla kun olet noin nuori (olen 22)ja terve, sekä syöt e-pillereitä!" Ultrassa kaikki näytti olevan kondiksessa, eikä mitään endometrioosiin viittaavaa ollut näkyvissä hänen mielestään. Kun lääkäri painoi mahaani juuri siitä kohtaa, alkoi vihlominen todella ikävästi, ja se kesti seuraavat kaksi päivää. Tämä kyseinen naistentautien lääkäri totesi lopuksi:

"Ei sulla mitään vikaa tuolla alavatsassa ole! Että jos haluat tarkempia tutkimuksia, niin mene jollekin toiselle lääkärille! Se on vain jotain kipua, eikä kaikille kivuille aina syytä löydy! Se voi olla vaikka johonkin ruuansulatuskanavaan liittyvää, ja mä en ole erikoistunut sitten yhtään tuohon rs-puoleen."

Terveydenhoitaja oli tosin varoitellut minua tästä gynestä :"Se on sitten sellainen, että anna mennä jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, toiset ei tykkää siittä yhtään!"

Mutta tässä jutun pointit mihin haluaisin mielipiteitä ja vastauksia:

1) olen kuullut jälkeenpäin, että endometrioosi ei näy ultrassa! Onko tämä totta?

2) Onko kenelläkään muilla kipuja alavatsassa vasemmalla? Mitä tämä vihlominen sitten voisi olla jos ei endometrioosia? Vihlooko PCO?

3) Tämä gyne ei löytänyt minulta oikeata munasarjaa! Onko tämä vakavaa? Lääkäri kuitenkin totesi, että "se on vaan piilossa jossain, kyllä se sulla varmaan on". Onko kohtalotovereita, että jollakin muulla olisi esimerkiksi ollut munasarjat niinkun pitää, mutta eivät näkyneet /toinen ei ole näkynyt UÄ:ssä? Tämä vasen "kipuileva" näkyi minulla siis normaalisti.

Tämä kyseinen mieslääkäri myös väitti, että hiivasyndrooma on naisten hapatusta, ja ei sellaista ole olemassakaan. Hän myös hoki: "sulla on klamydia, jos sua joskus on kutittanut!" Hän otti ihan "väkisin" sen klamydiatestinkin multa, vaikka väitin, että olen 100% varma, ettei minulla sellaista ole -> Ja puhdas oli, niinkuin kaikki muutkin testit mitä hän halusi minusta ottaa.

Käyn todella harvoin lääkärissä, ja mielestäni tämä oli aikamoinen kokemus =/! Että tällaista palvelua oli YTHS:ssä. En onneksi joutunut opiskelijana maksamaan "palvelusta" kuin 4 euroa. Toivottavasti ensi kerta ERI lääkärillä on paljon mukavampi näin potilaan näkökulmasta =).

Pitäisikö minun mennä jonnekin toiselle naistentautien erikoislääkärille tutkituttamaan alavatsan vihlominen ja "kadonnut munasarja"? Vai hätäilenkö ihan turhaan? Vihlominen on kyllä hyvin ilkeän tuntuista aina välillä.

78

30569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sair.hoit

      ei voida poissulkea pelkällä sisäultralla!Se vaatii aina laparoskopia,joten suosittelen kääntymistä yksityisen puoleen,hän kirjoittaa sairaalaan lähetteen.Labaroskopia tehdään aina narkoosissa ja sen jälkeen on parin päivän sairasloma.
      Endoarveluja voi esittää,mutta laparoskopia on ainut 100% keino selvittää asia!

      • endoako?

        Ahaa.. sitä minä epäilinkin. Eli tässäkin näki tämän lääkärin ammattitaidon. Hän väitti että kyllä UÄ:llä se selviää! Hän tosiaan vaikutti todella leipääntyneeltä työhönsä..

        No onneksi varasin ajan yksityiseltä ensi tiistaiksi. Toivottavasti siellä saataisiin jotain selville, tai että saisin lähetteen laparoskopiaan. Toivon kuitenkin viimeiseen asti että minulla ei olisi endoa tai muutakaan vikaa munasarjoissa, mutta pianhan se selviää!


      • aikalisät

        Endometrioosin perusoire on jumalaton kuukautisten AIKANA paheneva kipu. Se voi olla lähes invalidisoivaa kokemuksena, niin kovaa. Endopotilas käyttää runsaasti kuukautisten aikaan ja yli viikon, jopa kaksi niiden jälkeen vahvoja kipulääkkeitä.

        Endopotilaalla voi olla ns. suklaakystia munasarjoissa- veritäytteisiä endometrioosikystia. Toiminnalliset normaalit keltarauhaskystat ovat erilaisia, puhkeavatkin itsekseen.

        Myoomat taas aiheuttavat vuotohäiriöitä, vuotojen pitkittymistä, jopa anemiaa. Ja painontunnetta- sijainnista riippuen. Itselläni on kolme kappaletta kohdun seinämässä. Kipujakin, mutta ne hellittävät kun vuoto jatkuu.
        Asiakas ei ole aina oikeassa. Mutta jos epäilysi lääkärin ammattitaidosta perustuu todelliseen gynepuolen jo aiemmin todettuun sairauteen,niin siitä vaan tutkitutat lisää, ja hoitovirhehän se sitten on.

        Aikoinaan toista lasta odottaessani minulla ei yhden naisgynen kanssa vain synkannut. Tutki turhan kovakouraisena, ja kiljui puhumisen sijasta- kun halusin perätilatulijan tehdä ihan perinteisesti alakautta. Puolto tuli lantiortg jälkeen.
        Onneksi tämä gyne ei ollut synnytyslääkärini. Vaan rauhallinen, ja asiansa kipua aiheuttamatta tekevä mies. Mieleeni jäi, kun katsoi rauhallisesti silmiin, ja kertoi millä voimalla pitää ponnistaa ettei vauva jää välille- vaaralliseen vaiheeseen.
        Ihmiset, gynetkin on hyvin erilaisia. Ja toisia painaa potilasjono, leikattavat jono, toisen vastaanoton asiat jono.
        Sitten vastaanotolla yksi epämääräisiä kipuja valittava, jolta ei löydy elimellistä vikaa, voi laukaista turhautumisen ihan äärimmilleen.
        Se toinen munasarja voi ihan hyvin piiloutua. Minulla on kaksi. Molemmat ei ole jokaisessa elämäni ultrassa näkyneet. Vatsaontelossa on rojua monenlaista- Googleta rakenteet, ellet usko.


    • utelias

      Minkä paikkakunnan YTHS:llä on noin ikävä gynekologi?

      • endoako?

        Turun YTHS:ssä. Nimikin tekisi mieli kertoa..
        mutta se on se ainoa miesgyne mikä siellä on.

        En usko että siellä on muita miesgynekologeja kuin tämä?? Jopa terkkari varoitti minua hänestä. En ymmärrä miksi tuonlaisia leipääntyneitä lääkäreitä pidetään YTHS:ssä jos monille muillekin on käynyt niin kuin minulla.. Ja nämä kommenttini alkuviestissä olivat vain "lyhennelmä" siitä mitä hän puhui ja väitti vastaanottotilanteessani! Aivan käsittämätön tapaus (0_o)


      • susu
        endoako? kirjoitti:

        Turun YTHS:ssä. Nimikin tekisi mieli kertoa..
        mutta se on se ainoa miesgyne mikä siellä on.

        En usko että siellä on muita miesgynekologeja kuin tämä?? Jopa terkkari varoitti minua hänestä. En ymmärrä miksi tuonlaisia leipääntyneitä lääkäreitä pidetään YTHS:ssä jos monille muillekin on käynyt niin kuin minulla.. Ja nämä kommenttini alkuviestissä olivat vain "lyhennelmä" siitä mitä hän puhui ja väitti vastaanottotilanteessani! Aivan käsittämätön tapaus (0_o)

        hei!

        itse ravaan juuri hyksissä tutkimuksissa ilmeisesti endon vuoksi, mulla todettiin kookas muodostuma kohdun takana ja myös mulla ei toista munasarjaa löytynyt, huomenna uudestaan ultraan, asiaan erikoistuneelle henkilölle... pienet sirottumat/ kiinnikkeet ei tosiaan näy ultrassa... ja niistä e-pillereistä.. itse olen syönyt niitä viimeiset 5-6 vuotta koko ajan ja silti on päässyt näin käymään eli ei ne siltä endolta voi kokonaan suojata, tosin nyt kun tutkimus syistä gyne joka laittoi lähetteen hyksiin pyysi jättämään e-pillerit pois olen vielä 2-kertaa kipeämpi, mutta tsemppiä sulle ja tosiaan yksityiselle kannattaa mennä, kunnallisen mukaan mussa ei oo ikinä ollu mitään vikaa...

        p.s. hirteen moiset lääkärit murrrrrr...


      • OpiskelijaTurku
        susu kirjoitti:

        hei!

        itse ravaan juuri hyksissä tutkimuksissa ilmeisesti endon vuoksi, mulla todettiin kookas muodostuma kohdun takana ja myös mulla ei toista munasarjaa löytynyt, huomenna uudestaan ultraan, asiaan erikoistuneelle henkilölle... pienet sirottumat/ kiinnikkeet ei tosiaan näy ultrassa... ja niistä e-pillereistä.. itse olen syönyt niitä viimeiset 5-6 vuotta koko ajan ja silti on päässyt näin käymään eli ei ne siltä endolta voi kokonaan suojata, tosin nyt kun tutkimus syistä gyne joka laittoi lähetteen hyksiin pyysi jättämään e-pillerit pois olen vielä 2-kertaa kipeämpi, mutta tsemppiä sulle ja tosiaan yksityiselle kannattaa mennä, kunnallisen mukaan mussa ei oo ikinä ollu mitään vikaa...

        p.s. hirteen moiset lääkärit murrrrrr...

        Pakko kertoa kanssa oma kokemus, tämä kyseinen Harri Polvi on suoraan sanottuna todella törkeä ja tökerö. En huomannut hänen kommenttiensa huumoria, jos ne sitä olivat. Ennen kuin kerroin mikä minua vaivasi, hän totesi että "olet sen näköinen nainen että sinulla on varmasti sukupuolitauti". Ja tätä lausetta hän hoki uudestaan ja uudestaan sen 15 minuutin aikana kun olin hänen vastaanotollaa. Haluan korostaa, etä olen täysin normaalin näköinen, normaalisti pukeutuva 24-vuotias oikeustieteen opiskelija. Halusi väkisin ottaa kaikki tautitestit ja puhtaitahan kaikki olivat. Soitin ylilääkärille ja tein valituksen hänestä. En kuulemma ollut todellakaan ensimmäinen.
        Pistää vihaksi tuollainen kun ei anneta opiskelijoille muuta vaihtoehtoa kuin mennä tuollaiselle idiootille.


      • .
        OpiskelijaTurku kirjoitti:

        Pakko kertoa kanssa oma kokemus, tämä kyseinen Harri Polvi on suoraan sanottuna todella törkeä ja tökerö. En huomannut hänen kommenttiensa huumoria, jos ne sitä olivat. Ennen kuin kerroin mikä minua vaivasi, hän totesi että "olet sen näköinen nainen että sinulla on varmasti sukupuolitauti". Ja tätä lausetta hän hoki uudestaan ja uudestaan sen 15 minuutin aikana kun olin hänen vastaanotollaa. Haluan korostaa, etä olen täysin normaalin näköinen, normaalisti pukeutuva 24-vuotias oikeustieteen opiskelija. Halusi väkisin ottaa kaikki tautitestit ja puhtaitahan kaikki olivat. Soitin ylilääkärille ja tein valituksen hänestä. En kuulemma ollut todellakaan ensimmäinen.
        Pistää vihaksi tuollainen kun ei anneta opiskelijoille muuta vaihtoehtoa kuin mennä tuollaiselle idiootille.

        viestistä on aikaa 6 vuotta...
        Ja ei ole asiallista mainita kenenkään nimeä avoimella foorumilla


      • .....
        . kirjoitti:

        viestistä on aikaa 6 vuotta...
        Ja ei ole asiallista mainita kenenkään nimeä avoimella foorumilla

        No jos tuollainen lääkäri on edelleen töissä valituksista huolimatta kuuden vuoden jälkeen, ei ole lainkaan pahitteeksi mainita nimeäkin että uudet potilaat osaavat varoa.

        Kyllähän täällä monessakin keskustelussa mainitaan lääkärit nimeltä, eikä siihen ole puututtu.


      • huohhhhhh
        ..... kirjoitti:

        No jos tuollainen lääkäri on edelleen töissä valituksista huolimatta kuuden vuoden jälkeen, ei ole lainkaan pahitteeksi mainita nimeäkin että uudet potilaat osaavat varoa.

        Kyllähän täällä monessakin keskustelussa mainitaan lääkärit nimeltä, eikä siihen ole puututtu.

        Jos nämä nimeltä haukkujat esiintyisivät omalla nimellään, asia olisi ehkä "ymmärrettävissä", mutta muuten se haisee pitkälle. Kertoo paljon myös kirjoittajasta. (mielestäni on yhtä tyhmää kysyä kuka on hyvä lääkäri. --haloo... jokainen ihminen on erilainen ja toiselle sopii tytär, toiselle äiti...lääkärinkin kanssa kaikista suuri osa on se miten kummatkin osaavat vuorovaikuttaa keskenään)

        Jos on tuollainen lääkäri, mikä estää sanomasta vastaan?


      • gdtrh
        OpiskelijaTurku kirjoitti:

        Pakko kertoa kanssa oma kokemus, tämä kyseinen Harri Polvi on suoraan sanottuna todella törkeä ja tökerö. En huomannut hänen kommenttiensa huumoria, jos ne sitä olivat. Ennen kuin kerroin mikä minua vaivasi, hän totesi että "olet sen näköinen nainen että sinulla on varmasti sukupuolitauti". Ja tätä lausetta hän hoki uudestaan ja uudestaan sen 15 minuutin aikana kun olin hänen vastaanotollaa. Haluan korostaa, etä olen täysin normaalin näköinen, normaalisti pukeutuva 24-vuotias oikeustieteen opiskelija. Halusi väkisin ottaa kaikki tautitestit ja puhtaitahan kaikki olivat. Soitin ylilääkärille ja tein valituksen hänestä. En kuulemma ollut todellakaan ensimmäinen.
        Pistää vihaksi tuollainen kun ei anneta opiskelijoille muuta vaihtoehtoa kuin mennä tuollaiselle idiootille.

        On tehty todellakin aivan oikein, kun ao. "lääkärin" nimi on tuotu julkisuuteen. Jokohan siitä tyypistä on valitettu Valviraan vai mikä se on nykyään.
        Potilaalla on oikeus julkisesti arvostella lääkäriä, jos joku urpo ei sattunut tietämään.
        Samaan tapaan voi mainita hyviksi havaittujen lääkäreiden nimiä. Siitäkin voi olla hyötyä muille, koska lääkäreitä kyllä piisaa, eikä heistä nimen perusteella voi päätellä, kuka on asiallinen ja kuka ei.


      • luioppi
        ..... kirjoitti:

        No jos tuollainen lääkäri on edelleen töissä valituksista huolimatta kuuden vuoden jälkeen, ei ole lainkaan pahitteeksi mainita nimeäkin että uudet potilaat osaavat varoa.

        Kyllähän täällä monessakin keskustelussa mainitaan lääkärit nimeltä, eikä siihen ole puututtu.

        Kyllä nyt ainakin tiedetään, minkä niminen on huono lääkäri. Hän on luultavasti myös sen näköinen, että hänellä itsellään on sukupuolitauti ja/tai ainakin psyyken puolella laaja-alainen vaurio. Herpeshän voi tuhota tällaisissa poikkeusyksilöissä aivotkin.


      • YTHS
        gdtrh kirjoitti:

        On tehty todellakin aivan oikein, kun ao. "lääkärin" nimi on tuotu julkisuuteen. Jokohan siitä tyypistä on valitettu Valviraan vai mikä se on nykyään.
        Potilaalla on oikeus julkisesti arvostella lääkäriä, jos joku urpo ei sattunut tietämään.
        Samaan tapaan voi mainita hyviksi havaittujen lääkäreiden nimiä. Siitäkin voi olla hyötyä muille, koska lääkäreitä kyllä piisaa, eikä heistä nimen perusteella voi päätellä, kuka on asiallinen ja kuka ei.

        Minusta kyseinen lääkäri on yksi parhaimmista, joilla olen käynyt ja menen myös vastaisuudessa. Jos joillain ei riitä huumorintaju niin onhan niitä vaihtoehtoja :)


      • ...
        YTHS kirjoitti:

        Minusta kyseinen lääkäri on yksi parhaimmista, joilla olen käynyt ja menen myös vastaisuudessa. Jos joillain ei riitä huumorintaju niin onhan niitä vaihtoehtoja :)

        Ei sitä huumorintajulla tehdä oikeita diagnooseja. Itse välttelisin jo pelkästään tuollaisten kommenttien vuoksi. Ei ole normaali ihminen eikä sopiva hoitoalalle, vielä muka gynekologiksi. Joku hajahtanut pervo vaan, jolle kyllä palkka kelpaa. Kannattaa varmasti valittaa myös muualle kuin omaan taloon, jos johtokin on noin löysä.

        Itsellä oli onneksi hyvä kokemus juuri tänään Päivi Lehtovirrasta, joka työskentelee ainakin Helsingin Kampin Terveystalolla. Hän on entinen femedalainen, ja sen kyllä huomaa. Hyvin rauhallinen ja varovainen. Eipä ole pelkoa epäasiallisuuksista.


      • dzsfdgxfbc
        ... kirjoitti:

        Ei sitä huumorintajulla tehdä oikeita diagnooseja. Itse välttelisin jo pelkästään tuollaisten kommenttien vuoksi. Ei ole normaali ihminen eikä sopiva hoitoalalle, vielä muka gynekologiksi. Joku hajahtanut pervo vaan, jolle kyllä palkka kelpaa. Kannattaa varmasti valittaa myös muualle kuin omaan taloon, jos johtokin on noin löysä.

        Itsellä oli onneksi hyvä kokemus juuri tänään Päivi Lehtovirrasta, joka työskentelee ainakin Helsingin Kampin Terveystalolla. Hän on entinen femedalainen, ja sen kyllä huomaa. Hyvin rauhallinen ja varovainen. Eipä ole pelkoa epäasiallisuuksista.

        Ei ole kokemusta tässä ketjussa mainituista gyneistä, mutta itse tahdon ja olen hakeutunut gynelle, joka on huumorintajuinen eikä sellainen oppikirja-keskustelu lääkäri, joka menee aina saman kaavan mukaan. Tämä siitä syystä, että kärsin ihan järkyttävstä lääkärikammosta ja se laukeaa, jos tilanne on rento. Pessimistisia heittoja tekevä gyne voisi olla kokemus sinänsä. jollekin potilaalle sopii yhdenlainen, toiselle toisenlainen.


      • Cc
        huohhhhhh kirjoitti:

        Jos nämä nimeltä haukkujat esiintyisivät omalla nimellään, asia olisi ehkä "ymmärrettävissä", mutta muuten se haisee pitkälle. Kertoo paljon myös kirjoittajasta. (mielestäni on yhtä tyhmää kysyä kuka on hyvä lääkäri. --haloo... jokainen ihminen on erilainen ja toiselle sopii tytär, toiselle äiti...lääkärinkin kanssa kaikista suuri osa on se miten kummatkin osaavat vuorovaikuttaa keskenään)

        Jos on tuollainen lääkäri, mikä estää sanomasta vastaan?

        Voin itse kertoa, että kyseinen lääkäri on täysi hasardi ja vaaraksi, ei itselleen, vaan nimenomaan muille. Ihmettelen, miten kyseisellä hemmolla voi vielä olla lääkärilupa. En erittele tähän niitä kaikkia ongelmia, mitä minulla on ollut, mutta sanottakoon näin että hän ei anna asioista asiakkailleen oikeata kuvaa.

        Hankala sanoa vastaan näissä asioissa, jos ei ole itse lääkäri.


      • Pepe32
        OpiskelijaTurku kirjoitti:

        Pakko kertoa kanssa oma kokemus, tämä kyseinen Harri Polvi on suoraan sanottuna todella törkeä ja tökerö. En huomannut hänen kommenttiensa huumoria, jos ne sitä olivat. Ennen kuin kerroin mikä minua vaivasi, hän totesi että "olet sen näköinen nainen että sinulla on varmasti sukupuolitauti". Ja tätä lausetta hän hoki uudestaan ja uudestaan sen 15 minuutin aikana kun olin hänen vastaanotollaa. Haluan korostaa, etä olen täysin normaalin näköinen, normaalisti pukeutuva 24-vuotias oikeustieteen opiskelija. Halusi väkisin ottaa kaikki tautitestit ja puhtaitahan kaikki olivat. Soitin ylilääkärille ja tein valituksen hänestä. En kuulemma ollut todellakaan ensimmäinen.
        Pistää vihaksi tuollainen kun ei anneta opiskelijoille muuta vaihtoehtoa kuin mennä tuollaiselle idiootille.

        Polvi on pätevä ja hyvä lääkäri. Auttoi paljon minua ja vaimoani.


      • Anonyymi
        . kirjoitti:

        viestistä on aikaa 6 vuotta...
        Ja ei ole asiallista mainita kenenkään nimeä avoimella foorumilla

        moro Harri


      • Anonyymi
        endoako? kirjoitti:

        Turun YTHS:ssä. Nimikin tekisi mieli kertoa..
        mutta se on se ainoa miesgyne mikä siellä on.

        En usko että siellä on muita miesgynekologeja kuin tämä?? Jopa terkkari varoitti minua hänestä. En ymmärrä miksi tuonlaisia leipääntyneitä lääkäreitä pidetään YTHS:ssä jos monille muillekin on käynyt niin kuin minulla.. Ja nämä kommenttini alkuviestissä olivat vain "lyhennelmä" siitä mitä hän puhui ja väitti vastaanottotilanteessani! Aivan käsittämätön tapaus (0_o)

        Onko miehillekin olemassa gynekologi??


    • polvella

      Harri Polven vastaaotto on kyllä omaa luokkaansa. On läpytelty reisiä ja kädet niskan takana katseltu kun riisutaan. Lisäksi sain ultrauksen aikana ehdotuksen, että "etsis joku lääkäripoika ja laitas pullat uuniin, vaikka täällä näyttääkin siltä, että pikkupojat olisivat rikkoneet ikkunan"!!??? Sitten kuuntelin pitkään sellaista ihmeellistä höpötystä siitä, että "sinulla on vain kaksi huonoa vaihtoehtoa hoitaa ehkäisy ja itse joudut päättämään", jos otat estrogeenipitoisen, niin saatat saada aivoinfarktin ja jos en taas käytä mitään niin voit jäädä puhkeavien kystien takia lapsettomaksi....ei ollut piristävä käynti ja tapa sanoa se ei ollut mukava. Ainut kerta kun punastuin jalkoihin nojailuun.

    • Pullat

      Jepjep. Mulla sama lääkäri näki ultrauksen aikana virtsaa menevän virtsarakkooni ja alkoikin sitten kiusallaan painelemaan sormella vatsanpäältä "tule pissi tule"....lisäksi käänsi ultraa niin että näki suoleni ja alkoi ennustaa, mitä olin syönyt....sepusti suolen toiminnasta omituisia ja olin ihan nolona.

    • voihirvitys

      Jos noi ed. mainitut lekurin kommentit on tosia niin ihmettelen suuresti että tuollainen tyyppi voi vielä toimia lääkärinä. Itse olen myös terv h alalla eikä kyllä tulisi kysymykseenkään kohdella potilaita noin törkeästi. Asiallisuus pitää muistaa joka tilanteessa. Ei potilaita huumorilla voi hoitaa!

      • puolensa pitäjä

        Jos minä joutuisin tuollaisen lääkärin (minkä alan tahansa) käsiteltäväksi, se jäisi viimeiseksi kerraksi ja tekisin valituksen.


    • Harrista edelleen

      Kävin tänään ekaa kertaa Harrin vastaanotolla ja pidin häntä jotenkin lähentelevänä ja ahdistavana, huomaan etten ole ainoa..!

    • Antakaa palaa

      Kai te Harri Polven vastaanotolla käyneet olette antaneet palautetta YHTS:n sivujen kautta. Älkää sanoko, ettette ole.

    • Palautetta menemään

      Siis, antakaa palautetta YTHS:N sivujen kautta. Käytöksessä on huomattavasti parantamisen varaa.

    • dfgdfg

      Kuulostaa todella, siis TODELLA sairaalta. Hyvät naiset, pitäkää puolianne!! Nuoret tytöt niin usein tuollaisen jälkeen eivät "uskalla" tai viitsi tehdä valitusta ja kestävät vaan menemään. Tuo on kaukana ammattitaidosta, tuo on täyin asiatonta ja epäammattimaista käytöstä!!

      Se hölmöläinen joka tässä keskustelussa sanoo, että "te ette vain ymmärrä huumoria" tai että "yhdenlainen tyyli sopii yhdelle ja toisenlainen toiselle"...siis apua!! Ymmärrän kyllä että huumori on ok, mutta lääkäri EI VOI TIETÄÄ millainen huumorintaju potilaalla sattuu olemaan. Hän ei TUNNE potilaita, ja tuollainen käytös on niin tuomittavaa kuin olla ja voi.

      Tilanne on muutenkin arkaluontoinen, ei ole helppoa mennä levittelemään jalkojaan tuntemattomille sorkittavaksi, niin sitten vielä tuollaiset jutut. Tehkää ihan oikeasti tuosta kunnon valitus, tai ottakaa yhteyttä esim. iltalehteen tai iltasanomiin, ei tuollainen saa jäädä käsittelemättä.

    • 3+19

      Netissä olevien kirjoitusten perusteella on turha vetää ketään hirteen. Nämä mielestään ikäviä kokeneet potilaat olisivat aivan hyvin voineet tehdä valituksen suoraan YTHS.lle, luulisi yliopisto-opiskelijan ymmärtävän ettei netissä vinkuminen asiaa muuta, vaan kokemastaan asiattomasta kohtelusta tulee tehdä ilmoitus itse "pääkallopaikalle", jotta se voidaan tutkia kunnolla ja tehdä tarvittavat toimenpiteet mikäli jotain väärää on tapahtunut.

      En ymmärrä tuollaisten hurjaa vauhkoontumista jalkojen avaamisen arkaluontoisuudesta. Itselleni kun alapää on vain osa biologista sukupuoltani: en liitä siihen häpeää enkä tabuja. Itse lääkäriin en ota mitään kantaa, kun en ole koskaan edes tavannut. Neuvompa vaan valittamaan suoraan sinne yths:lle.

      • tuntem.potilas

        Johan kävi aiemmin ilmi, ettei valituksista ole ollut hyötyä, jos ylilääkärikin sanoo että niitä on tullut useita! Eli kyllä tässä on jotain muuta tehtävä jos haluaa asioihin vaikuttaa.


    • dumaz

      Kävin tänään ensimmäistä kertaa Polven vastaanotolla, hieman kyllä jännitti mennä kun olen lukenut netistä jos jonkinlaista mielipidettä hänestä.. Kokemus oli kuitenkin erittäin positiivinen! Mielestäni hän oli juuri sopivan rento ja puhelias, sai minutkin rentoutumaan jännityksestäni. Ainakaan minulle hän ei sanonut mitään sopimatonta, ehkä sitten huumorintajut osui yksiin.. Saattaahan se olla, että hän kohtelee potilaita eri tavalla, mutta itse olen ainakin tyytyväinen ja menen mielelläni uudestaan.

    • Bingolottovoittaja

      Mulle ko gynekologi sanoi, että voin pitää itteeni lottovoittajana, kun hän löysi multa endometrioosin ultralla! Hän oikeen huusi BINGO, ku löysi sen. Sit ku kysyin, et mikä tää endometrioosi on, ni sano jossain sivulausees nopeesti, et aiheuttaa lapsettomuutta. Lisäks se veivas sitä ultraputkiloo mun sisällä ja sanoi ja sit ku harrastat seksiä, ni tähän kohtaan sua sattuu!!! Järkyttävää! Olin ihan shokissa sen käynnin jälkeen!

      • bingolottovoittaja

        Ja lottovoittajahan olin siis sen takia, kun endometrioosi on niin yleinen, että joka lukukausi löytyy yks endometrioositapaus hänen vastaanotoltaan. Sanoi, että voin nyt ajatella niin, että olen täyttänyt tämän lukukauden kiintiön. JES, wuhuu, oonpa mä onnekas!!


    • Tyytyväinen

      Voi hyvänen aika naiset! Olin lukenut näitä pelotteluja ennen käyntiä ja jännitin kovasti gynelle menoa, mutta aivan syyttä. Harri Polvi oli mukavin lääkäri, kuka minulla on koskaan ollut. Hän puhui paljon, vastasi kaikkiin kysymyksiini ja kertoi mielenkiintoisia faktoja kysymyksieni ulkopuoleltakin. Tuntui, että hänellä oli kunnolla aikaa vain minulle, eikä kiirettä minnekään. Onhan hänellä vähän omalaatuinen, paljon huumoria sisältävä puhetyyli, mutta mua se ei ainakaan haitannut yhtään. Päinvastoin nauroin monta kertaa käynnin aikana. Eikä hän todellakaan ollut yhtään pervo tai ahdistava. Älkää suotta näiden nettikeskustelujen takia olko menemättä sinne, missaatte hyvän lääkärikäynnin ja paljon naurua :)

    • Tyytyväinen

      Tuosta jäi puuttumaan vielä se, että hän myös osasi asiansa tosi hyvin!

      • juuujuuu

        Ettei vaan Polvi nyt siellä itse kirjoittelis:D


    • Tyytyväinen

      :D Sitähän en pysty millään todistamaan etten ole hän. Mutta joo, uskokaa tai älkää. Suosittelen edelleen erittäin lämpimästi. ;) On vaikea kuvailla sitä oloa käynnin jälkeen, hymyilin kuin naantalin aurinko ja olin loppupäivän tavallista iloisemmalla tuulella (osittain kyllä varmaan johtui siitä, että jännitin niin paljon että se olisi kamalaa ja sitten kun se ei ollutkaan).

      • ...

        Tämä Suomi 24 on tällainen, kaikissa ketjuissa. Jos erehdyt kehumaan kun toiset haukkuu, olet ao. henkilö tai hänellä töissä tms. Tällaiset ovat vähän outoja ihmisiä jotka eivät voi uskoa kehuvia kannanottoja.

        Olen itsekin ollut muulla lääkärillä jota haukuttiin mutta minua hän kohteli huumorilla ja asiallisesti.


    • Rento tyyli

      Pitääpä itsekin kirjottaa, kun täältä löytyy aika negatiivispainotteista juttua.

      Kävin elämäni ekaa kertaa gynekologilla ja hirveästi tietenkin jännitti, joten olihan Polven tyyli pienoinen shokki. Mutta nyt kolme kertaa hänellä käyneenä voin kyllä suositella!

      Huumorintaju on tietenkin jokaisella erilainen, mutta Polvi osaa hommansa hyvin. Esim. hormonikierukan asentamiseen meni n. 5 minuuttia, kun välillä voi netistä lukea kauhutarinoita jopa tunnin pituisista väkerryksistä.

      Itse tykkään Polven rennosta höpöttelystä, vaikkakin vitsit ovat välillä hieman kärkkäitä. :)

    • Kendra

      Viime viikolla kävin Polven vastaanotolla ensimmäistä kertaa ja tänään olen menossa uudestaan. Hyvä fiilis jäi ensimmäisestä kerrasta, vaikka kävinkin siellä todella ikävän asian takia (Bartholinin rauhasen tulehdus). Ymmärrän hyvin, ettei hänen puhetyylinsä ja huumorinsa pure kaikkiin, mutta hän on juuri minulle sopiva lääkäri. Ainakin toistaiseksi - ajattelin nimittäin tänään tutkimuksen yhteydessä kysyä, voisiko hän kirjoittaa minulle uuden e-pillerireseptin, joten katsotaan nyt, toteutuvatko kauhukuvat reseptiviivyttelystä ja lastentekoon painostamisesta.

      Omasta hyvästä kokemuksestani huolimatta olen erittäin pahoillani niiden kaikkien puolesta, joilla on ollut noin huonoja kokemuksia, mikäli näihin anonyymikeskusteluihin on yhtään luottamista. Muistakaa vetää omat rajanne ja pitää niistä kiinni sekä antaa palautetta, mikäli koette, että teitä on kohdeltu jollain tavoin väärin.

    • Ceal

      Oli Ihan pakko ottaa osaa tähän keskusteluun, koska olen itse käyny Polvella monta kertaa. En yhtään pidä hänen tyylistään, mutta ymmärrän hyvin, jos joillain on hänestä positiivisia kokemuksia. Itsekin olen toisinaan ollut ihan tyytyväinen ja saanut ratkaisun vaivoihini. Useimmiten taas olen lähinnä vaan ihmetellyt, miten jollain lääkärillä ei sitten yhtään ole hienotunteisuutta tai tilannetajua. Kerran hän alkoi heittää läppää siitä, miten parasta mitä, mulle voisi sattua olisi se, että kortsu pettää, koska olen jo 26 ja olisi jo korkea aika hankkia lapsia. Totesin vakavana, että ei todellakaan olisi, koska olen sinkku enkä sellaisessa elämäntilanteessa, että pystyisin huolehtimaan lapsesta. Sitä paitsi millä tavalla se olisi onnenpotku kellekään, jos tulisin raskaaksi jonku baaripokan takia. Polvi meni hetkeksi hiljaiseksi, mutta ilmeisesti se vitsi oli hänen mielestään niin hyvä, että sitä juttua piti jatkaa vielä pariin otteeseen tämän vastaanoton aikana. Eikä hän halunnut keskustella eri ehkäisymuodoista, koska ei mielellään laittais mulle mitään kierukkaa, koska tässä iässä pitäisi jo perustaa perhe....
      Lisäksi Polvi ei helpolla teetä mitään tutkimuksia. Kerran pyysin hiv-testiä, niin vastaus oli, että "Suomessa ei ole hiv:tä. ainoastaan, jos oot mennyt afrikkaan panemaan mustaa miestä, sulla voin olla hiv". Just joo. Ja papa-kokeen ottaminen on Polven mielestä myös turhaa, sillä "kohdunkaulan syövän muodostuminen kestää 10 vuotta, turha sitä kolmen vuoden välein on tutkia, ku ei siellä syöpää ehdi tulee"...
      En tiedä, miksi se YTHS:llä on edelleen töissä, koska sen touhuista tietää ihan kaikki. Olin Tyksissä sukupuolitautien polilla ja gynekologi sanoi, että mun pitäis mennä papa-kokeeseen, koska viime kerrasta on muutama vuosi aikaa. Kun sanoin, että olen YTHS:n potilas, niin hän totesi, että joo Harri Polvi ei tunnetusti papa-kokeita ota, mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada sitä ottamaan näyte... No, en jaksa ruinata sitä näytettä, koska se on lähes aina kieltäytynyt.
      Omaa mieltäni ei juuri järkytä Polven jutut ja annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta ymmärrän hyvin, että joku herkempi voi helposti pahoittaa mielensä ja olen sitä mieltä, että jos ei ole minkäänlaista hienotunteisuutta, niin ei pitäisi kyllä vastaanottaa potilaita. Ja onhan se turhauttavaa mennä lääkärille kuuntelemaan ylipitkää monologia lääkäriltä, joka ei aina edes reagoi kysymyksiini ja kommentteihini. Ei ihme, että Polven vastaanotot ovat usein lähes tunnin myöhässä.

    • mi

      Kuulun itse myös niihin, jotka pitävät Polvea hyvänä lääkärinä. Ymmärrän kyllä mitä monet tarkoittavat kommenteillaan, mutta olen aina tullut hänen kanssaan hyvin juttuun ja saanut todella hyvää ja kiireetöntä palvelua. Jotkutt ystäväni ovat kokeneet hänen kommenttinsa lasten hankkimisesta loukkaavina, mutta itse ajattelen niin, että jos gyne ei voi asiasta kysyä niin kuka sitten voi. Minulta on aina tarvittaessa otettu papa ja muutenkin tehty tarvittavat testit ilman mitään ongelmia. Olen sekä TYKSissä että SASsissa ollut todella vastenmielisen gynen vastaanotolla, joten perustan näkemykseni omiin kokemuksiini eri lääkärien vastaanotolla. Itse asiassa suorastaan harmittaa, että valmistumisen jälkeen täytyy etsiä toinen gyne. Mieluusti jatkaisin Polven asiakkaana.

    • Plussaa

      Pakko lisätä tänne postiivinen kokemus Harri Polvesta, kun kyseisestä lääkäristä löytyy niin paljon negatiivisia mielipiteitä.

      Sain erittäin hyvää ja asiallista palvelua Polven vastaanotolla käydessäni. Polvi selitti kaikki asiat enemmän kuin perusteellisesti ja jäi sellainen tunne, että hänellä todella oli aikaa potilaalle. Polvi myös otti hienosti huomioon minun kokemukseni vaivoistani ja pyrki etsimään sopivaa ratkaisua ongelmiini vaikka toinen gyne oli aiemmin lähettänyt minut kotiin "olemattomine ongelmineni". Hirvittävän korrekti Polvi ei aina puheissaan tunnu olevan, mutta ainakaan minulle hän ei sanonut mitään vähimmässäkään määrin loukkaavaa.

    • 27 + 14

      Jos nuo sanomiset on totta, mitä täällä on esitetty, niin onhan ne törkeitä, ja ilman muuta pitää valittaa. Varmaan huumorilla tarkoitettuja, mutta ei potilaan tarvitse ymmärtää itseensä kohdistuvaa huumoria, ja se pitää lääkärin tajuta. Tuijottelusta on aika vaikea sanoa mitään, se on aika subjektiivinen kokemus. Potilaan pitäisi saada aina luottavainen tunne lääkärin tutkimuksessa.

      Minulla itsellä oli aikoinaan mukava ainoa lääkärikäynti tällä po. lääkärillä. Heppu puhuu ihan hölmöjä ja liikaa, mutta ja tutkimus hoitui mukavasti ja lääkäri keskittyi selvittämään vaivaa. Samaa ei voi sanoa muista gyneistä, joilla olen käynyt. Mieluummin käyn tyhmiä puhuvalla kuin huonosti tutkivalla lääkärillä, jos pitää valita, ja näköjään pitää. Ja tämä oli tosiaan paras tutkimus ikinä. Ettekö te muut huomanneet samaa?

      Minulla on kyllä koko perhe hirveitä möläyttelijöitä, joten en ole yhtään herkkä sellaiselle, vaan annan samalla mitalla takaisin. Myös oma huumorintajuni on kiero. Sen sijaan itse suututan melkein joka lääkärin jolla käyn, koska alan vaistomaisesti provosoida leuhkan ja virallisen oloisia ihmisiä. Viihdyn myös yleensä kaikkien vähän kummien tyyppien ja syndroomaisten kanssa paremmin kuin ns. normaalien ihmisten, en pidä korrektiudesta enkä ylhäältä päin suhtautumisesta. Vaikka kyseisellä lääkärillä kieltämättä oli pöhköä juttua, niin ainakaan hän ei tuntunut kuvittelevan olevansa minua kummempi ihminen, kuten lääkärit usein. Tolkuton pölötys myös toimii minulla jännitystä laukaisevana tekijänä. Suosittelen siis tätä lääkäriä muille friikahtaville henkilöille.

      Vielä tuijottamisesta, että kävin kerran yksityisellä naispuolisella keski-ikäisellä ihotautilääkärillä, joka tuijotti tissejä ja kiirehti laittamaan paitaa päälle kiusaantuneena. Että ei lääkärin sukupuoli takaa, että suhtautuminen esim. alastomuuteen olisi neutraalia. Eikä naisgynetkään aina niin luontevia ole. Mutta asiallisuuteen on pyrittävä.

      • Bingolottovoittaja

        "Mieluummin käyn tyhmiä puhuvalla kuin huonosti tutkivalla lääkärillä, jos pitää valita, ja näköjään pitää. Ja tämä oli tosiaan paras tutkimus ikinä. Ettekö te muut huomanneet samaa?" Millä tavalla paras tutkimus? Mun kokemusten perusteella, hän ei millään olisi halunnut edes suorittaa koko tutkimusta. Ja hänen mielestään papaakaan ei tarvitse ottaa, jos ei itse huomaa mitään erikoista kehossaan ja jos ei ole harrastanut irtosuhteita...hetkinen??? Todella asiantuntevaa! Kaiken lisäksi sain häneltä väärän lausunnon, jonka takia joudun nyt leikkaukseen. Voihan hänen vastaanotolleen mennä itseänsä hauskuuttamaan, mutta pikkasen epäilisin tutkimuksen laatua!


    • keskitysleirillekö

      Samalla lääkärillä kävin viime viikolla. Hoki aluksi perinjenkkiläiseen tyyliin etunimeäni n. 10 kertaa ja kysyi sitten, miksi tulin. Kun kerroin varanneeni ajan hormonikapselin poistoon äijä töksäytti ensimmäiseksi "haluat äidiksi!" Että sopimatonta ehkäisyä ei naiset saa poistaa ellei meinaa laittaa pullia uuniin :)

      Tätä seurasi 15 min väittely siitä, mitkä oireistani johtuivat kapselista, ja siitä, voiko hormoniehkäisy lihottaa. Ei voi, sanoo mies joka ei ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Olisin todellakin halunnut suuremmitta puheitta vain poistaa sen kapselin, mutta sen sijaan sain kuunnella todella pitkää monologia siitä, miten olen itse ahmimalla itseni lihottanut (syön päivässä tavallisesti terveellisen smoothien aamiaiseksi, ehkä pienen sämpylän välipalaksi ja illalla n. 2 dl lämmintä ruokaa salaatin kera., että sellaiset ahmimiset) ja kuinka laihtuisin varmasti, jos minut laitettaisiin keskitysleirille. Sitä keskitysleirijuttua sainkin sitten kuunnela hyvän tovin. Lääkäri ei antanut minulle mitään suunvuoroa, intti vastaan kaikkeen mitä sanoin eikä kuunnellut yhtään. Lisäksi jossain sivulauseessa lääkäri totesi minun olevan jo vanha nainen. Olen juuri täyttänyt 23...

      Kun lopulta pääsimme itse asiaan ja poistamaan kapselia, lääkäri teki sen ilman avustajaa toisin kuin on tapana, ja ronkki kapselia kymmenisen minuuttia tiputtaen sen jatkuvasti takaisin käteen. "Joku verisuoni taisi mennä poikki..." ja haavan hän teippasi vain puoliksi umpeen... käteni näytti todella mukiloidulta ja turposi, ja avoin osa haavasta vuosi kuin seula eikä luonnollisesti umpeutunut yhtä nopeasti kuin kiinni teipattu osa. Tätä toimenpidettä tehdessään lääkäri vertasi itseään Mengeleen... ei naurattanut.

      Lisäksi lääkäri yritti väkisin tuputtaa minulle uudeksi ehkäisyksi pillereitä, jotka olen jo todennut itselleni sopimattomiksi, vaikka tiesin itse, mitä haluan. Minä olen vielä melko paksunahkainen, mutta mitenköhän pahaa jälkeä tämä lääkäri tekee nuorempien opiskelijatyttöjen ehkä jo valmiiksi huonolle itsetunnolle syyttämällä potilaitaan heitä kuulematta ahmijoiksi ja haukkumalla potilaita vanhoiksi? Keskitysleiri-juttu olisi mennyt ehkä kerran vitsistä, mutta äijä hoki sitä kymmenen minuuttia.

      Minä teen tyypistä valituksen ja levitän sanaa, tehkää muut asiatonta kohtelua saaneet samoin. En voi ymmärtää, että tällaisen tyypin annetaan työskennellä nuorten naisten kanssa...

    • -

      Olen käynyt kyseisellä lääkärillä, ja vaikka ymmärrän, että joihinkin ei hänen huumorinsa uppoa niin itse suosittelen. Mukavaa, kiireetöntä ja asiantuntevaa palvelua. Lisäksi harvoin olen saanut nauraa vastaanotolla, vaikka meninkin paikalle huolestuneena.

      Kokemusta on myös Tampereen YTHS:stä, jossa lääkäri (nainen) oli sitä tyyppiä, joka tutkii kyllä hiljaa ja kiireisesti alapään, muttei silmiin katso. Varmasti tämä toimii jollekin, mutta itselleni siitä tulee lähinnä kylmä ja epävarma vaikutelma.

      Jos joku valittaa, niin valittaa sitten omasta puolestaan ja itse kokemastaan kohtelusta, mutta on turhaa ja todella holhoavaa ajatella edustavansa meitä kaikkia nuoria naisia (me ei todellakaan olla mikään homogeeninen ryhmä).

      • Yleistys

        Jos joku on tyytyväinen lääkärikäyntiinsä, niin olkoon sitten tyytyväinen, mutta on turhaa ja todella holhoavaa ajatella edustavansa meitä kaikkia nuoria naisia. Käy se toisinkin päin.


    • huono maku jäi suuhu

      harri oli tosi epä asiallinen tutkiessa mua sanoi että sulla ei oo tainnu olla miestä vähään aikaan kun on niin kuivat nämä sun paikkasi ?? lisäksi ihmetteli miten kauniilla naisella ei muka ole montaa kumppania..mulle piti myös tehä papa mutta ei suostunut!! lisäksi en saisi harrastaa seksiä muutamaan vuoteen ku oon niin nuori .. ikä mulla (20.v) että joo..

    • endo_tar

      Annas kun arvaan! Kävit TURUSSA, Turun YTHS:llä? Siellä on se tunnetusti omituinen miesgyne. :( Kurja juttu sinulle.

      Minulla on kokemusta Turun YTHS:stä ajalta n. 15 v sitten. Siskollani todettiin silloin endo. Endohan voi kulkea suvuittain, ja olisin tahtonut tarkat tutkimukset omasta sisuskalustani, koska kk-kivut olivat ainakin aika kovat. Tuo gyne sanoi, että "skitsoan" (suora sitaatti) eikä edes suostunut ottamaan vastaan.

      No, vuosia myöhemmin minulla TODETTIIN endo, ei tosin YTHS:llä, vaan Turun yliopistollisessa keskussairaalassa.

      Endoa EI välttämättä ollenkaan havaita rutiinigynetutkimuksessa, eikä ultrallakaan. Ainoa varma tapa tietää on tehdä laparoskopia (vatsan tähystys siltä alueelta, eli vatsaan tehdään 2-3 viiltoa ja tähystin viedään sisään ja katsotaan mitä löytyy - tämä tapahtuu nukutuksessa). Itselläni oli juuri tuollaisia kipuja kuin sinulla, ja myös minulla oli toinen munasarja "piilossa" sanoi gyne, kun tutki ultralla.. ja sitten selvisi, että se "piilotteli" siksi, koska kiinnikkeet (endo) olivat kiinnittäneet sen OHUTSUOLEENI kiinni.. :( Se sitten irrotettiin laparoskopiassa ja endopesäkkeitä poltetttin pois.

      Suosittelisin ehdottomasti selvittämään asian, jos se sinua vaivaa! Endo ei välttämättä tarkoita lapsettomuutta, mutta se voi olla raskaaksi tuloa vaikeuttava tekijä.

      Tsemppiä!

    • ihmetyttää

      Itse kävin ko- gynekologilla viime viikolla ja vierailu päättyi siihen, että juoksin huoneesta itkien pois. Olen laittanut hänestä valituksen, ja lisäksi laitoin YTHS:lle kirjallisen kysymyksen, kuinka hän voi vielä olla ko. työssä, jos ei sitä kerran edes tee. Itse menin tarkastukseen, ja hän kieltäytyi tekemästä tarkastusta. Tuskin mitään apua noistakaan, mutta todella kummallista toimintaa lääkäriltä ja kummastuttaa, miten hän voi yli 10 v jälkeen toimia samoin.

    • NanaZola

      Itsellä myös todella huono kokemus kyseisestä lääkäristä vuodelta 2007, ja sama meno näyttää jatkuvan edelleen. Lääkäri oli epäasiallinen, sanoi minun mm makaavan liian monen miehen kanssa (vakituonen poikaystävä 10 vuotta, ei koskaan muita partnereita), ja nöyryytti halveksivalla asenteellaan niin että aloin itkeä jo ennen sisätutkimusta. Ajattelin tuolloin, että ihminen joka kohtelee potilaitaan noin, ei minulle sisätutkimusta tee. Nousin siis tuolilta ja kävelin ulos. Jälkeenpäin vapisin ja tärisin ja itkin. Asiasta poikaystäväni ja äitini kanssa juteltua tein asiasta valituksen. YTHS:n vastaava lääkäri soitti minulle n kaksi viikkoa valituksen tekemisestä ja oli todella pahoillaan. Hän sanoi, että kyseisellä lääkärillä on juuri sellainen maine ja tavat, mitä tästäkin viestiketjusta käy ilmi, ja minulle sattunut tapaus ei ollut mitenkään harvinainen. Voin vain kannustaa kaikkia epäasiallisen kohtelun uhreiksi joutuneita tekemään kirjallisen valituksen. Se on ainoa tie vaikuttaa asiaan sortumatta itse samanlaiseen asiattomaan käytökseen. Se oli myöskin itselleni ainoa keino käsitellä asia ja päästä sen kanssa sinuiksi, sen verran traumatisoiva tuo tapaus oli.

    • huolestunut+ärtynyt

      Tuolla tavalla tuo tyyppi juuri haalii niitä uhrejaan, kun kukaan ei vie asiaa pidemmälle, lisää ja lisää nuoria naisia ajautuu hänen vastaanotolleen kourittavaksi ja halveerattavaksi.
      Varmasti nauttii nuorten naisten riisuuntumisen katselemisesta.
      Mikäs hänellä siinä ollessa, nuoret naiset suorastaan jonottavat päästäkseen levittämään hänelle jalkansa (= näin siis ko. henkilön sairaassa mielessä)
      Ja jos yksi suuttuu niin oven takana odottaa jo seuraava.
      ..Tälle asialle on laitettava STOPPI. Ihan yksiselitteisesti.
      Teidän on suojeltava hänenlaisiltaan myös muita nuoria naisia.

      Selvästi joku sairaalan johdossa, ylilääkäri tai joku muu, suojelee tätä tyyppiä.
      Hänhän on huseerannut siellä jo vuosikaudet ja hänestä on tehty valitusta valituksen perään mutta mitään ei tapahdu ja tyyppi saa jatkaa niinkuin aina ennenkin.
      Ei hänen potilaidensa, naisten, mielipiteitä ihan noin vaan voi lakaista maton alle. Ei teillä kuulu olla paha/loukkaantunut olo kun tulette gynekologilta.
      Tuo hänen käytöksensä on täysin emäammattimaista, asiatonta ja loukkaavaa.
      Ja kun tämä ei tosiaan ole ensimmäinen kerta kun hänestä on valitettu.

      On olemassa miehiä jotka nauttivat naisten halventamisesta ja nöyryyttämisestä, usein juuri 'huumorin' varjolla.
      Tässä on ilmiselvästi yksi sellainen mies. Teillä on valta olla alistumatta enää hänen käsittelyynsä. On oksettavaa että hänenlaisiaan on edes olemassa.

      Gynekologin tulee ainoastaan huolehtia asiakkaansa terveydestä, seksielämänne yksityiskohdat eivät hänelle kuulu.
      Eikä hän tosiaankaan voi tehdä niistä asiattomia kommentteja, se ei vain käy.

      Toimenpiteitä joita voitte tehdä :

      1) Kimppavalitus hänestä sairaalan ylimmälle johdolle, kerätkää kaikkien nimet jotka ovat kokeneet epäasiallista/loukkaavaa käytöstä tai jopa suoranaista häiriköintiä

      2) Jos sairaalan ylin johto ei reagoi, valittakaa sairaanhoitopiirin ylimmälle johdolle

      3) Jos se ei auta, ottakaa yhteys tiedotusvälineisiin

      Pistäkää oikeasti pyörät pyörimään, tätä on jatkunut jo liian kauan!
      Teette muillekin samalla ison palveluksen.

    • Positiivinen kokemus

      Itselläni oli juuri hyvä kokemus käynnistä. Jännitin käyntiä lukemieni juttujen perusteella sekä käynnin syyn vuoksi. Sain asiallista ja huomioivaa kohtelua. Olen itse suht herkkä lääkärien (varsinkin gynejen) toiminnalle, ja kokemukset hiljaisen kylmistä ja etäisistä, kysymyksiin ja huoliin vastaamattomista ja kontaktia ottamattomista lääkäreistä ovat olleet kaikista pahimpia.

      Polven puhe ja selitys rauhoitti jännitystäni sekä käynnin syyhyn että toimenpiteeseen liittyen. Hän kuunteli ja vastasi kysymyksiini asiallisesti, mutta rennosti. Hän kertoi koko ajan mitä toimenpiteessä tapahtuu, kertoi kertovansa milloin mahdollisesti sattuu, jotta voin itse ennakoida ja toimi myös näin. Kaiken kaikkiaan käynnistä jäi hyvä maku. Huumorin koin itseni kohdalla rentouttavana tekijänä, eikä hän heittänyt mitään epäasiallista.

      Ylläkuvat monet ikävät kokemukset ovat kuitenkin täysin asiattomia ja toivon, että sama ei toistuisi ja valituksilla olisi vaikutusta Polven toimintaan ettei kenenkään tarvitsisi kokea vastaavaa. Itse olen tyytyväinen käyntiini ja Polven toimintaan kaikin puolin.

    • huolissaan1

      Kävin juuri vastaanotolla. Luin ketjua edellisiltana ennen käyntiä, ja tajusin, että yllätys mihin olen menossa. Kukaan ei ollut kertonut, että täällä olisi miesgyne vastassa, eikä hoitajakaan todellakaan varoitellut mistään. Kävin vastaanotolla aikaisin aamulla, mutta aika oli jo silloin venahtanut.

      Kun astuin sisään, kysyi lääkäri että mitäs skitsoilet. Ei sulla endoa voi olla kuin olet niin nuori (HALOO milloin sairaudet katsoo ikää) Mietin pari kertaa alanko väittelemään lekurin kanssa, vai unohdanko koko homman, ettei tarvitse ovet paukkuen lähteä pois ilman tutkimusta.

      Positiivista oli se, että höpöttely rentoutti minut. Huonoa se, että vitsien höystely ja puhetulva sotki sen, että milloin puhutaan asiasta ja ollaan vakavissaan. Kun tutkimusta tehtiin, tökittiin myös multa virtsarakkoa, mikä tottakai tuntuu epämukavalta. Katsottiin nopeasti kohtu, suoli näytti kiinnostavan enemmän, vaikka hänhän ei ole erikoistunut siihen..

      Alkoi vain ihmetyttää, että vasempaa munasarjaa katsottiin kahdesti. Ensin katsottiin vasenta, joo, kaikki näyttäis olevan ok, sitten alettiin etsimään oikeaa, mutta mietin, näinkö sitä itse missään vaiheessa, kun se oli vähän "piilossa". Ärsyttää etten muista näinkö sitä, kun jo palattiin takaisin ja katsos, tuossa tuo vasen munasarja.. Olisin halunnut varmuuden, että kaikki on hyvin, mutta hätäilystä tuli juuri sellainen olo, että onkos se oikea nyt sitten kunnossa. Harmi kun en tajunnut sitä tutkimuksen aikana pyytää vielä kerran näyttämään, mutta olin huojentunut, ettei mitään poikkeavaa löytynyt.

      Kivut jäivät siis selittämättä. Toivon että syyt tosiaan johtuvat suolistosta tai virtsarakosta kuten hän sanoi voivan olla. Ärsyttää siis hätäily kun kuitenkin puhutaan tärkeistä asioista. Moni asia jäi kysymättä kun en vain enää jaksanut kuulla yhtään ylimääräistä vitsiä vaan sitä, että gyne on vakuuttava...

    • Bingolottovoittaja

      Kirjoitin aikaisemmin, kuinka ko. gynekologi löysi multa endometrioosin ja siinä uskossa oon nyt sitten elänyt tähän asti. Monet keskustelut oon ehtinyt käymään poikaystäväni ja kavereideni kanssa siitä, kuinka mulla on 50-50 chance ikinä tulla raskaaksi endometrioosini takia... Noh, hetki sitten kävinkin yksityisellä gynellä, eikä se löytänyt mitään endometrioosia multa. Se olikin kysta, joka on nyt sit tässä välissä ehtinyt kasvamaan niinkin isoksi, että se on 3 senttiä halkasijaltaan. Joudun jopa leikkaukseen sen takia!!! Että siinä teille "asiantuntevaa palvelua"! Olisi tietysti pitänyt käydä pyytämässä toisen gynen mielipide, mutta minä idiootti menin uskomaan heti, eikä mulla, silloisella köyhällä opiskelijalla, ollut varaa maksaa yksityisestä 168 €! Mietin vain heitä, jotka ovat käyneet useampaankin kertaan hänen vastaanotollaan... mitä heiltä mahtaisikaan löytyä tai olla löytymättä, jos joku muu tutkisi heidät??

      T: Bingolottovoittaja

      • Surullista

        Polven jutut naurattaa ehkä niitä joiden mielestä aspergerin syndroomaisten tapa suoltaa kaikkea tajunnanvirtaa ja tarve loukata kuulijoita on "hyvää huumoria". Todellisuudessa kyse on sosiaalisesta kyvyttömyydestä toimia tervehenkisessä vuorovaikutuksessa potilaan kanssa. Tuohon kun lisää vielä lukuisat hoitovirheet niin eipä voi kuin ihmetellä kuinka nuoria naisia saa Suomessa kohdella...


    • pppppååå

      Kokemus turun naisten poliklinikalta oli suurelta osin negatiivinen. Kävin siis gynellä. Soitin polikikinikalle etukäteen ennen käyntiä. Ilmoitin että haluan paikalla olevan vain yhden opiskelija lääkärin lisäksi. Syy tähän omituiseen pyyntöön oli, että olen todella herkässä tilassa, koska olen ollut kahden vuoden ajan sairas sidekudosoireiluni takia. Kerroin myös itse alkuhaastattelussa että minulla sidekudosreuma ja uskon että e-pillerit ovat pahentaneet tilannettani. Mitään mitä sanoin ei otettu huomioon. Gynekologinen tutkimus tehtiin kolme kertaa. Sanoin ennen kolmatta kertaa että minulle käy kipeää. Kukaan huoneess ei reagoinut. Paikalla oli viisi henkilöä. Tilanne oli hirveä ja irvokas. Tein valituksen potilasasiamiehelle mutta tuskin auttaa.

    • potka2

      Täällä yksi Polven toimintaan erittäin tyytyväinen! En vaihtaisi tätä gynekologia mistään hinnasta :) Aina asiallista, huumorilla höystettyä ja rentoa kohtelua.

    • ..................

      Uskaltaako lesbo mennä Polven vastaanotolle? Kestän vittuilun ja raskauspainostukset mutten homofobista perseilyä ja valehdella en aio kun kyse on terveydestä.

      • ,,,,,,,

        No kun se on itse outo, niin tuskin lesboa pelkää varsinaisesti, mutta jotain loukkaavaa voi lipsauttaa, koska puhuu ennen kuin ajattelee. Möläytä takaisin, jos loukkaannut jostain sanomisista. Ongelma on lähinnä se, että tuleeko asiasi hoidettua vai meneekö aika höpöttämiseen. Kun lääkäri alkaa höpöttää, niin kokeile vaikka puhua päälle, ja ehdota, että tutkittaisiin jo.


    • optyt

      Onkohan Harrilla hyviä ja huonoja päiviä? Olen itse käynyt eri syistä noin 8 kertaa vastaanotolla (testiryhmä ehkäisyssä) ja myös kavereita luonnollisesti käynyt siellä YTHS:llä opiskelujen myötä. Kukaan ei ole saanut epäasialliseksi luokiteltavaa kohtelua, mutta huumori on välillä aika mustaa, välillä hoituu tosi nopeasti.

      - ronkkiessaan välineillä on aika impulsiivinen ja suorasanainen. Kommentit tulevat vähän puun takaa, mutta vaikea edes tietää, mitä sieltä pitäisi tulla, jos ekaa kertaakin käy..

      - papa-koejutut voin vahvistaa. Pakko sanoa sama Turun TYKS:in sukupuolitautien osastolta, että eivät kyllä mielellään testaa mitään ylimääräistä ellei väitä maanneensa ulkomaalaisten kanssa. Onkohan määrärahakysymys testien osalta? Miten muualla?

      - suositteli lasten hankintaa kyllä eikä ottamaan ehkäisyä. Sain ylipuhuttua. Ilmeisesti moni koulutettu haluaa lapsia, mutta hankkii ihan liian myöhään, jolloin kaikki riskit kasvavat. Vaikea tietää, onko jokin YTHS:n kirjoittamaton agenda vai gynen omia mielipiteitä. Silti ihan totta puhuu siitä, ettei kannata jättää viime tippaan. Itsehän en aio hankkia.

      - Yleensä vastaanotto on sovitusta myöhässä, kuten tässä jo mainittiin.

    • zaraaaaaa

      Kävin tänään ensimmäistä kertaa Polven vastaanotolla ja en voi muuta kuin ylistää - hauskoin gynekologikäynti tähänastisen elämäni aikana! Polvi on ehkä hieman suorasanainen ja joidenkin mielestä jopa omaperäinen lääkäri. Minusta hän on kuitenkin persoona ja huumorintaju on kohdillaan. Herkkänahkaisimmille Polvi ei ole ehkä oikea lääkärivalinta. Naisgynelle mennessäni vastaanotto on usein pliisu "haarat levälleen -> kaikki näyttää ok:lta" -tyyppinen nopea katsaus. Polvi sen sijaan antoi vastaanoton aluksi tärkeää informaatiota naisen elinkaaresta, lasten hankinnasta, ehkäisystä, papasta, kuukautiskivuista jne...hän myös kuunteli tarkasti minun mielipiteitäni asioista. Tuli sellainen olo että kerrankin joku oikeasti kuunteli yli puolen tunnin ajan mitä minulla oli sanottavaa, eikä siirtynyt vain pikaisesti itse tarkastukseen. Tiedän, että Polven vastaanotot venyvät osittain tämän pitkittyneen potilaiden kanssa käytävän kommunikaation takia (minullakin vastaanotto myöhässä reippaasti, mutta Polvi pahoitteli suuresti). Koin käymämme keskustelun kuitenkin aiheelliseksi. Itse tarkastus sujui hyvin ja Polvi otti minulta papa-näytteen, enkä joutunut edes erikseen sitä pyytämään. Mielelläni käytän YTHS:n gynekologian palveluita jatkossakin.

    • Kokemustar

      Mulla kans kokemus jaettava kyseisestä gynestä. Lapsettomuuteen liittyvien hormoonihoitojen takia joutunut ravaamaan hänen luonaan kuukausittain. Pari ekaa käyntiä meni ihan mukavasti ja hänen maineensa tuntien otin naureskellen kaiken näköistä lapsettomuusläppää vastaan. Pari viimeistä käyntiä mennyt kuitenkin jo överiksi ja päätin etten hänen luokseen enää mene.

      Kommentteja: "Mahdatko sinä mikään nainen ollakkaan" sekä "Harmi miehellesi että vaimo on tollanen vanha maho lehmä" (maho=lisääntymiskyvytön lehmä)

      Mielestäni tuollaiset kommentit eivät ole enää vitsejä, vaan sanallista halveksimista ja alistamista. HYI!

    • ei_enää_samalle

      Kokemusta myös ko. lääkäristä useilta vuosilta. Joskus 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alkuvuosina oli ihan ok ja mukava lääkäri. Tutkimukset sovitusti, ei turhaan kiirehtinyt ja vastaili kysymyksiin, rennolla huumorilla, mutta järkevästi. 2010 menin poistattamaan kierukan, joka tuntui ikävästi vatsassa. Kysyi, missä olen laitattanut, sanoin yksityisellä, johon totesi, että mikset tullut tänne YTHS:lle, niin osattaisiin asettaa se oikein. Tämä ihan ok.

      Pari vuotta myöhemmin menin hakemaan uutta kierukkaa, jolloin kyseli n. kolmikymppiseltä itseltä, että josko kuitenkin jätettäisiin ehkäisy pois, niin ehtisit hankkia lapsiakin. Totesin, että on suhde niin alussa, etten tosiaan ryhdy. Opinnotkin kesken. Kyseli toistamiseen, mutta pidin pääni.
      Kuitenkin samalla kertaa tutkimuksessa ultrassa, katsoessaan, että kierukka istuu ok, gyne alkoi tökkiä aika kovakouraisesti munasarjojen kohtaa ja selitti muka huumorilla, että "oletkos koskaan miettint, miltä tuntuu, kun miehiä potkaistaan palleille? Tältä se tuntuu, sattuuu samalla lailla. Tällä lailla tökkäisee niin sattuu samalla tavalla." ja jatkoi tökkimistä! Totesin hämilläni, että no enpä ole kokeillut, ja sattuu tuo, tuli selväksi. Lopetti sitten ja sanoi, että ihan on paikallaan kierukka.
      Vieläkin useampi vuosi sen jälkeen ihmetyttää tuo käytös - oliko joku nainen ladannut ko. gyneä kasseille vai mistä moinen väärin suunnattu ärtymyspurkautuminen?? En valitettavasti tehnyt valitusta asiasta, koska se hämmensi niin kovin. Ehkä sen voisi tehdä vielä vuosia myöhemmin.

    • TyR22

      Täytyy munkin kirjoittaa kommentti kyseisestä yths:n lääkäristä, kun näitä menin lukemaan ennen ekaa käyntiäni hänellä. Ja onneksi luin, muuten tyyli olisi tullut vähän puun takaa. Oli tosiaan aika omanlaatuinen, puhui koko ajan, mutta puhui asiaa. Tiesi tosi paljon, vastasi kaikkiin kysymyksiini ja käytti selkeyttäviä vertauskuvia vaikkakin turhaan ja liiaksi. Vastaanotto oli tosiaan myöhässä ja luultavasti mullekin varattu aika piteni. Mutta tunnelma siellä oli sellainen rento ja ajaton ja että mistä tahansa voi puhua. Ehkä hänen vitsit eivät kuitenkaan kaikille ja kaikissa tilanteissa sovi, mutta ne pitää antaa mennä toisesta korvasta ulos samantien.
      Muiden kommenttien perusteella pelottaa kyllä ajatus, jos joudun ultrattavaksi hänelle. Nyt jo sanoi, että sitten jos anatomia kiinnostaa niin voidaan katsoa miltä siellä näyttää, mutta totesin että jos nyt ensin kokeillaan lääkkeillä. Joku jossain kirjoitti, että oli käskenyt liikutella ultraa itse sisällään, ja uskon tämän hyvin, koska lääkäri vaikutti juuri sellaiselta, että antaa itse tehdä ja tutkia jos on kiinnostusta. Ajattelin, että jos joudun ultrattavaksi niin ainakin sanon sitten että mun kanssa ei leikitä vaan hoidetaan tarkastus ja that's it :D

    • turkulainen67567

      Vahvistan kyllä monen täällä kommentoineen kertomukset, oma kokemukseni oli aika outo myös. En loukkaantunut hänen kommenteistaan, mutta jäi hassu fiilis koska ei ottanut vakavissaan huoltani ja vitsaili vaan kun kyselin mieltä askarruttavia juttuja. Vaivani ei ole ilmeisesti hirveän vakava, mutta kyllä toisen kunnan erikoislääkäri oli huolissaan, kun syytä vaivalle ei onnistuttu löytämään. Polvi totesi, ettei syyllä tai vaivalla ole mitään väliä. Ok, huojentavaa sinänsä, mutta se vitsaileva tyyli vähän söi luottamustani lääkärin asiantuntemukseen. Jäi fiilis, että pitäisi kysyä vielä jonkun toisen mielipide, mutta ei ole varaa mennä yksityiselle :/

      Puhui paljon keskitysleireistä jostakin syystä ja sörkki kans munasarjojani ja hoki että tältä miehestä tuntuu kun potkaistaan palleille, en sinällään noista sanomisista loukkaantunut mutta se tökkiminen sattui kovasti ja sanoin että sattuu, niin hän silti halusi demonstroida miltä palleille potkaisu tuntuu. AUTS.

    • Huhhuijakkaa

      Miesgynekologi tekee mitä huvittaa. Ettekö tajua? "Hoitaa" pärstä- tai pillukertoimella potilasta juuri niin kuin sattuu huvittamaan. Hyvännäköistä hoitoa paremmin kuin tavallista tallaajaa. Ja käy hyvännäköisen hoidon jälkeen runkulla. Ja vielä tämän keskusteluketjun jälkeen joku vielä menee miesgynelle. Kyllä ootte saatanan tyhmiä.

    • ParriHolvi

      Tämä on naurettavaa koska kaikki Turun YTHS gynekologilla asioineet tietävät kuka on kyseessä. Miksi YTHS ei puutu tähän ja kuinka tämä voi jatkua vuodesta toiseen. Olen pyrkinyt välttämään kyseisen henkilön vastaanottoja, mutta joskus ei ole muuta vaihtoehtoa ("kyllä hän on ihan pätevä työssään"). Vuosien mittaan olen kokenut häneltä todella epäammattimaista käytösta, turhaa pulinaa, ei vastauksia oikeisiin kysymyksiin, oireiden ja tuntemusten vähättelyä, tutkimusten teon välttelyä ja epämääräistä vihjailua. Voisiko kyseinen henkilö viimein saada potkut tai erota?

      http://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-askarruttavat

      • Thoi

        Tämä on niin hurja esimerkki vuosia jatkuneesta asiattomuudesta, että nyt vimmaa, naiset! Jos YTHS hyssyttelee ja pyrkii vaatimaan potilailta ymmärrystä (siinä sivussa pahoitellessaan), on aika toimia muita reittejä. Valitukset ylemmille tahoille. Julkisuus.


    • piupau

      Kävin Polvella laitatuttamassa toisen kierukan, ja oma kokemukseni oli todella hyvä. Polvella on vähän sellainen tyyli, että hän höpöttää hirveästi ja heittää ehkä inasen mustaakin läppää välillä tilanteen rentouttamiseksi. Voi olla ettei se kaikilla toimi, mutta mulla toimii. Polvi ultrasi mut ja mm. pomputti sormea alavatsalla jotta näin, miten se vaikuttaa monitorilla olevaan kuvaan, ja sen lisäksi hän teki muuta hassua, mutta musta se oli vaan huvittavuudessaan hauskaa. Polvi on omanlaisensa persoona. Ja gynekologina todella osaava. Olin traumatisoitunut ihan kunnolla ekan kierukkani laitosta (Polvi ei laittanut sitä) ja kerroin pelostani Polvelle, joka sanoi, että ei tarvitse pelätä, hän on laittanut monta kierukkaa, se on nopeasti ohi. Eihän se kivaa ollut, kyllä se epämiellyttävää oli, mutta koko operaatio oli todella paljon helpompi ja kivuttomampi kuin mitä se aiemmalla kerralla. Polvi ottaa potilaat vastaan kiireettömästi ja hänen osaamisensa on (ainakin oman kokemukseni mukaan) vankka. En siis itse säikähtäisi näiden keskustelupalstojen juttuja, vaan suosittelen menemään ihan rohkeasti hänen vastaanotolleen. Kun pitää itsekin vähän kielen poskella tai ainakin muistaa, että Polvi on hassuttelija, niin uskon, että kokemus on sen verran hyvä kuin mitä gynekokemukset nyt voivat olla.

    • Elinainen

      Oma kokemus muutaman vuoden takaa. Istun vastaanotolla mieheni kanssa hakemassa lähetettä (tai puolta lupakaavakkeeseen) sterilisaatioon lääketieteellisin perustein. Jäppinen ei kiistä perusteita ei ja täyttää kyllä paperit, mutta pitää samalla ylipitkä monologin kehitysvammaisten pakkosteriloinneista maassamme viime vuosikymmeninä. Ei millään neitraalilla tyylillä vaan törkeitä ilmauksia kehitysvammaisista käyttäen. Onneksi oli puoliso mukana tukena, sillä päätös steilisaatiosta oli ollut kipeä vaikka syyt olivat hyvät. Mieskin pyöritteli silmiään vastaanotolta lähtiessämme että ei voi olla totta. Olin ottanut hänet mukaan osin myös siksi koska tunsin Polven maineen ja minua pelotti mennä hänen vastaaotolleen yksin.

    • Anonyymi

      Itse tapasin tämän lääkärin joskus vuonna nakki ja peruna mutta mikään ei näemmä ole muuttunut. Hän antoi ymmärtää että ei ois ollut oikein suotavaa tulla vastaanotolle, sanoi että ei hän ymmärrä miksi naiset ravaa värkkejään näyttämässä kun ei hänkään omia muniaan lääkärissä esittele (pitääköhän vielä paikkansa kun ikää tulee lisää ja eturauhasvaivat yleistyy?). Sitten hän ei uskonut kun sanoin että minulla on hiivatulehdus vaan oli varma että klamydia se on, halusi ottaa kaikki sukupuolitautinäytteet. . Minulla ei ollut ollut suojaamattomia yhdyntöjä. No hiiva se sitten kumminkin oli. Sekin jäi mieleen kun hän kaivoi nenäänsä ja sitten laittoi hanskat käteen käsiä desinfioimatta.

    • Anonyymi

      Kävin Polven vastaanotolla vaihdattamassa ehkäisykapselin. Homma hoitui hyvin ja helposti. Höpötteli paljon, mistä kaikki eivät ehkä pidä, mutta ite koin sen rauhoittavana. Otti hyvin vastaan kun kerroin, että toimenpide ahdistaa ja jännittää. Hänellä oli aikaa ja kyseli, jos on mitään muita huolia joista haluaisin kysyä. Tosi positiivinen kokemus siis.

    • Anonyymi

      Pakko kommentoida tänne oma kokemukseni, koska hölmönä sorruin lukemaan kommentteja netistä ennen kuin astelin Harri Polven vastaanotolle, mikä lisäsi turhaa jännitystä. Oma kokemukseni oli varsin mukava, olin ensimmäistä kertaa gynekologilla sitten kymmeneen vuoteen ja kerroin, että jännittää. Juttelimme pitkän tovin ja Polvi sai oloni todella mukavaksi ja rennoksi. Toimenpiteenä oli kuparikierukan asentaminen ja Polvi oli toimenpiteen aikana todella asiallinen, rauhallinen ja kertoi mitä aina seuraavaksi tapahtuu. Kaiken kaikkiaan onnistunut käynti ja asiantuntevaa palvelua. Oli myös mukavaa, että tunnelma oli rento eikä omia kysymyksiä tarvinut jännittää vaan ilmapiiri salli sujuvan keskustelun. Varmasti tulen palaamaan Polven vastaanotolle tarpeen vaatiessa. Polvi puhui tosiaan paljon, ja siitä itsekin mainitsi mutta itseäni se ei haitannut, päinvastoin.

      • Anonyymi

        Törmäsin tähän keskusteluun kun aloin etsin kukahan se hyvä gyne YTHS:lla aikoinaan oli, josko pitäisi yksityisvastaanottoa jolle hakeutua :D Harrihan se!


    • Anonyymi

      Tein äsken elämäni ensimmäisen valituksen asiattomasta kohtelusta terveydenhuollossa. Jäi vaivaamaan joten googletin nimen. Oon vähä järkyttynyt että aloitus on jo vuodelta 2004 ja jätkä on edelleen töissä YTHS vuonna 2021... Kiesus

      • Anonyymi

        Ei jumalauta, eikö sitä pervoa nyt saada potkituksi pois! Oli siellä hommissa jo kun aloitin opinnot -91. ja vieläkinkö huseeraa? Kuka sitä suojelee???


    • Anonyymi

      Itse kärsin aikoinani suureksi kasvaneesta munarakkulasta, joka ei irronnut ovulaation aikana. Tuska oli sietämätöntä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe