mtz vs valmet

ok96

Kumpi on parempi traktoti belarus vai valmet

27

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Belarus on ehdottomasti parempi.

    • Joutojussi

      Belkku on tosiaan hyvä. Kone saa keskittyä töihin, sitä eivät kakarat vingu lainaan että pääsisivät p-rallia ajamaan kirkonkylälle. Meilläkin kun on vain 7 kilsaa kirkolle niin moukeet menee mieluimmin vaikka kävellen. Laitapa joku komia Vallu niin on masina yötäpäivää römpsänkynnössä eikä oikeisiin hommiin meinaa joutaa ollenkaan...

    • Zetor/Skoda

      Jos rehuaumaa pitää polkea, niin Pilatus ilmanmuuta.

    • höpö höpö

      Rommi toti on paras. Rommitoti päissään kehtaa ajella vaikka molemmilla!!

      • ..........

        kyl mua ainaki nolottas ajaa p rallii jollai kusen keltasel kilkattimel (valmet) nii kauhee meteli ja ahas ohjaamo ettei kehtaa ees ottaa tyttoi kyytii


      • juntti vaan....
        .......... kirjoitti:

        kyl mua ainaki nolottas ajaa p rallii jollai kusen keltasel kilkattimel (valmet) nii kauhee meteli ja ahas ohjaamo ettei kehtaa ees ottaa tyttoi kyytii

        No sun kohalla ei taia olla pelekoa että tytöt tulis kyytille muutenkaa.


    • tuma..

      No pelarus tietty, esim.sen etukehton "raudat on samoin muotoiltu ja yhtä vahvasti tehty kuin kiinalaiset puutarhakalusteet.

      • .....

        ennyt noikaan sanos mut ainahan siihen voi hitsata lattarautaa kylkeen.


      • SUMR
        ..... kirjoitti:

        ennyt noikaan sanos mut ainahan siihen voi hitsata lattarautaa kylkeen.

        Eikänyt mitään lattarautaa. Kyllä se pitää olla harjaterästä. Muuten menee mettäremontin tyylikoodi ihan mäkeen.


      • Maahantuoja

        Ei voi puhua samana päivänäkään Belaruksen ja kiinalaisten puutarhakalusteiden raudan käytöstä. Jos tarkemmin itsekin katsot kiinasta tuotuja puutraharoippeita, niin kaikki putket on kuin pierunkuorta huonosti sinkittynä ja jos on valuraudasta tehtyjä, niin sen vähemmällä raudalla ei voi enään juuri valaa. Idea on, että nää tuodaan merikonteissa pienessä tilassa ja samaan konttiin sopii mahdollismman paljon. Ideaa tosin on saatu Amerikasta, jossa aikoinaan myytiin uudisasukkaille postimyynnissä puuhelloja, jotka meni pieneen tilaan (Aku Ankka lehdessä se mummo ankan hella siellä maatilalla on juuri tälläinen postimyyntihella) ja samalla idealla tänne tuotiin Kiinasta jokunen vuosi sitten pihagrilleja valuraudasta. Yritettiin teettää kaverin kanssa niitä samaisia grillejä Venäjällä, mutta eihän iivanat pystynyt valamaan niin ohutta valurautaa.

        Onhan se Belaruksen etupää hieman outo asiaan paremmin perehtymättömälle, mutta yllättävän hyvin se kuitenkin kestää. Ei pahaa sanaa Belaruksesta!


    • Zetor/Skoda

      Niin ja saattaahan Pelastukses olla jopa ryssäläästä rakettitekniikkaa, mitä suomalaases ei oo.

      • .....

        onhan belarus ollu 60-70 luvul aika rakettitekniikkaa suomes vakio varusteiltaan verrattuna muihin merkeihin.


    • Joutojussi

      Hitaamminhan sillä Belkulla kaikki hommat tosiaan hoituu kuin Vallulla. Konkurssikin tulee monta vuotta myöhemmin...

      Ainakin meidän pienituottoisessa talossa pitää mennä joka kohdassa halvimman kautta. Sittenkin pystyssä pysyminen riippuu enemmän muijan työtienesteistä kuin tilan tuotosta. Satsataan siis mieluimmin kunnon autoon jotta eukko pystyy käymään töissä turvallisesti.

      • .....

        kuinni hitaammin kakstoimisel nostolaitteel voi painaa levyn maahan ja yks vetasy riittaa. nelikko toimii automaattisesti. ja ku on halpa traktori ja halvat osat jaa rahaa siihen autooki.


      • Joutojussi
        ..... kirjoitti:

        kuinni hitaammin kakstoimisel nostolaitteel voi painaa levyn maahan ja yks vetasy riittaa. nelikko toimii automaattisesti. ja ku on halpa traktori ja halvat osat jaa rahaa siihen autooki.

        No melko vähään ne kyllä viljelyssä pelkät levyhommat jää. Vältillä, lautasmuokkaimella, kultivaattorilla, kylvölannoittimella tai semmoisilla ei painatukset auta. Särkee vain vehkeet, kyllä niitten pitää omalla haullaan maahan painua. Puhumattakaan niittokoneesta, karhottimesta tai paalista. Tai kärrystä. Eikä lumilingollakaan paljoa painatukset auta, liian kevyt on Belkkukin siinä edessä että huuli uppoaisi. Ne on jossain Kasipillareissa ne väkisin painuvat vehkeet perässä ja tasan ihan eri hommiin.

        Että kyllä se Belkun kaksitoiminen nostolaite ihan tositöissä melko viraton on, ainakin jos työkoneet on näitä tavallisia meikäläisiä. Ehkä Venäjällä on jotain ihmejuttuja. Ei ole meillä. Metsäkärryyn voisi kuvitella jonkun kevennys-painatussysteemin olemaan, muttei siinäkään semmoista ole eikä heti tule.

        Joo, kyllähän sillä nostolaitteella nostaa ja auttaa jos ratasta tai raidetta vaihtaa, kerran pari vuodessa. Tai jos uppoaa - jos perässä on jotain jolla kestää painattaa ettei heti tuu tonnin vahinkoa. Harvemmin on.

        Että se siitä Belkun kaksitoimisesta nostolaitteesta. Kiva juttu mutta melko vähän oikeaa käyttöä ihan jokapäivä normikoneilla. Mutta ei se Belkkua muuten pahenna. Talossa (vai torpaksiko sanoa pitäisi..) on kaksi ja niillä työt tehdään, niin kauan kuin mettärahat ja eukon tienestit riittää.


    • Valtran ostanu

      Ei se Valtra juuri Belkkua paree ole ja hintakaan ei ole enää esteenä, kun Valtraa myydään niin sopivati. Belkut on hinnoiteltu ihaan pihalle, kun Nalle Puh ja Ruu...

      Ennen olikin oikeesti eroa, kun osti neukkulaisen MTZ Belkun, hinta kohdallaan, mutta nyt Belkun hinta on niin lähellä vastaavia Valtroja, ettei juuri ole eroa. Ne on tietty erikseen, kun niitä Belkkuja tuotiin Virosta aikoinaan, ne oli silloin ihan ilmaisia, vaan eihän niitä sitten saannu tänne virallisesti kilpiin, mutta kenttäsirkkeliä pyöritti kummakseen sinisellä taikka ferrexin värisellä pohjamaali-Belkulla, vaikkei saannu kilpiin. Rakveren mies ajoi vielä Suomeen sen samaan hintaan.

      Nyt on halvinta ostaa uusi traktori Suolahdesta.

      • pyövelipaavo

        En välitä kummastakaan kikkareesta paskanvertaa, mutta se täytyy sanoa, että jos tuo kaksitoiminen nostolaite olisi tai tulisi valmuttiin, niin johan alkaisi valtramiehet kehumaan suu vaahdossa kuinka hyvä, edistyksellinen ja suorastaan maataloutta mullistava ominaisuus se olisi. No eipäs yleistetä, mutta ainakin paatuneimmat.


      • Valtrantallissa
        pyövelipaavo kirjoitti:

        En välitä kummastakaan kikkareesta paskanvertaa, mutta se täytyy sanoa, että jos tuo kaksitoiminen nostolaite olisi tai tulisi valmuttiin, niin johan alkaisi valtramiehet kehumaan suu vaahdossa kuinka hyvä, edistyksellinen ja suorastaan maataloutta mullistava ominaisuus se olisi. No eipäs yleistetä, mutta ainakin paatuneimmat.

        En minäkään tuota Valtraa erityisesti kehu, mutta mitä muuta on on nyt TODELLISTA vaihtoehtoa tarjolla, kun töitä tehdään ja pidetään vouti tilan ulkopuolella. Tuossa syksyllä eräs nuori juippi kehui suu vaahdossa Jontikkaansa, jonka oli ostanut nuoruuden innoissaan, nyt on Jontikan maha sekaisin ja rahat loppu ja isännänkin maha sekaisin.
        Oon aikoinaan ajanu Belaruksella melkoisesti, raaka peli ja pirun karkeaa työtä, mutta toimi. Jos vikaa tuli, sen pysty itse korjaamaan varsin helposti. Foorteja on tullut hiulattua melkoinen läjä vuosien varrella, yhtä Foortia lukuun ottamatta kaikki on vielä meillä täällä farmilla ja työkunnossa.
        Isoisä osti aikanaan 50-luvun alussa ensimmäisiä uusia Fordson Majoreita dieselinä ja ainoan virheen pappa siinä teki, että olis pitäny ostaa heti useampia samantien, tosin tuontisäännöstely piti huolen siitä, että oli hyvä, kun sai edes yhden kerrallaan. Majori makso sillon alle 400000mk ja saksalaisesta pyörien päälle laitetusta maamoottorista olis pitäny maksaa tuplaten, Zetor 25 oli myös kalliimpi.
        Sama tilanne nytkin, kun perus traktoria ostetaan, saksalaisen Ventin ostaa, niin tulee metsään tuplasti aukkoa taikka pitää myydä tuplasti rantatonttia, kun vertaa Valtraan.


      • Joutojussi
        Valtrantallissa kirjoitti:

        En minäkään tuota Valtraa erityisesti kehu, mutta mitä muuta on on nyt TODELLISTA vaihtoehtoa tarjolla, kun töitä tehdään ja pidetään vouti tilan ulkopuolella. Tuossa syksyllä eräs nuori juippi kehui suu vaahdossa Jontikkaansa, jonka oli ostanut nuoruuden innoissaan, nyt on Jontikan maha sekaisin ja rahat loppu ja isännänkin maha sekaisin.
        Oon aikoinaan ajanu Belaruksella melkoisesti, raaka peli ja pirun karkeaa työtä, mutta toimi. Jos vikaa tuli, sen pysty itse korjaamaan varsin helposti. Foorteja on tullut hiulattua melkoinen läjä vuosien varrella, yhtä Foortia lukuun ottamatta kaikki on vielä meillä täällä farmilla ja työkunnossa.
        Isoisä osti aikanaan 50-luvun alussa ensimmäisiä uusia Fordson Majoreita dieselinä ja ainoan virheen pappa siinä teki, että olis pitäny ostaa heti useampia samantien, tosin tuontisäännöstely piti huolen siitä, että oli hyvä, kun sai edes yhden kerrallaan. Majori makso sillon alle 400000mk ja saksalaisesta pyörien päälle laitetusta maamoottorista olis pitäny maksaa tuplaten, Zetor 25 oli myös kalliimpi.
        Sama tilanne nytkin, kun perus traktoria ostetaan, saksalaisen Ventin ostaa, niin tulee metsään tuplasti aukkoa taikka pitää myydä tuplasti rantatonttia, kun vertaa Valtraan.

        Oikein sanottu. Valmetti se on minullakin viimeisenä hätävarana pitämään voutia loitolla torpasta. Malli on 212. Järki pitää olla päässä kun koneita hommataan, joka ikunen euro mikä menee pitää ensin kolmena tienata. Belaruksia on tosiaan kaksi, mutta nykyhinnalla ei uutta enää tule. Jos tulisi ihan pakollinen pakko hankkia nyt uusi traktori, niin kyllä tarjouksen kysyisin Valtralta. Sitä ennen, pakko yrittää pitää Belkut vedossa. Viimiseen saakka.


      • pyövelipaavo
        Joutojussi kirjoitti:

        Oikein sanottu. Valmetti se on minullakin viimeisenä hätävarana pitämään voutia loitolla torpasta. Malli on 212. Järki pitää olla päässä kun koneita hommataan, joka ikunen euro mikä menee pitää ensin kolmena tienata. Belaruksia on tosiaan kaksi, mutta nykyhinnalla ei uutta enää tule. Jos tulisi ihan pakollinen pakko hankkia nyt uusi traktori, niin kyllä tarjouksen kysyisin Valtralta. Sitä ennen, pakko yrittää pitää Belkut vedossa. Viimiseen saakka.

        No fendtissäkin on tuo kaksitoiminen nostolaite. Leikkiköön se vouti sitten sillä aikansa kuluksi. Kalliita ovat nuo uudet valtratkin, että kyllä sekin voudille kelpaa. Belaryssä ei taida kelvata edes romu ukolle. Ne voisikin lähettää kaikki takaisin neukkulaan ja kuskin sais kaupanpäälle.. kuinkahan ne muuten tuolla ameriikassa pärjää voudin kanssa, kun ajavat jontikoilla ja case rattoreilla?? Onkohan ne tilat siellä pienempiä? Ei siitä varmaan mitään tule. Menkääpäs pojat näyttämään belaruksella mallia, kuinka talous saadaan kuntoon, kun jäävät jo kiinalaisista jälkeen talousmahtina.


      • Valtrantallissa
        pyövelipaavo kirjoitti:

        No fendtissäkin on tuo kaksitoiminen nostolaite. Leikkiköön se vouti sitten sillä aikansa kuluksi. Kalliita ovat nuo uudet valtratkin, että kyllä sekin voudille kelpaa. Belaryssä ei taida kelvata edes romu ukolle. Ne voisikin lähettää kaikki takaisin neukkulaan ja kuskin sais kaupanpäälle.. kuinkahan ne muuten tuolla ameriikassa pärjää voudin kanssa, kun ajavat jontikoilla ja case rattoreilla?? Onkohan ne tilat siellä pienempiä? Ei siitä varmaan mitään tule. Menkääpäs pojat näyttämään belaruksella mallia, kuinka talous saadaan kuntoon, kun jäävät jo kiinalaisista jälkeen talousmahtina.

        Käyppä piruuttas kattomassa siellä Amerikassa, että miten maajussit siellä pärjäävät. Saatat nimitäin yllättyä! Eekkereitä pitää olla perkuleesti ja siltikin ovat ahtaalla, voudin pitäminen tilan ulkopuolella on taidetta siellä.
        Amerikassahan oli ne tilat alkujaan melko pieniä, se oli "humsteetti" vaan 40 eekkeriä ja Aku Ankasta näät mallia, kun katsot Mummo-Ankan maatilaa, osa farmeista on vieläkin niillä pohjilla lähinnä harrasteviljelyssä, muuten tiloja on yhdistelty ja vuokraviljely aika yleistä. Vaan farmarit killuu tilojensa kanssa kuin jätkänräkä piikkilangalla, että putooko.
        Belkkua vietiin Amerikkaan ja etenkin Kanadaan aika lailla, että ei sinne mallia tarvitte viedä, sitä on siellä jo omasta takaa. Muuten Zetorin Crystal markkinoitiin Jontikan väreissä ja tarroilla rapakon takana aikoinaan, eksy niitä vihreitä Crystaleja tännekin joskus.


      • pyövelipaavo

        Oletettavasti itse olet siellä käynyt. On tainnu vaan votkapäissä mennä ameriikka ja ryssän maa sekaisin keskenään. Tais olla ennemmin noita kirottuja kirovetsejä mitä sinne on viety ja lähinnä kanadaan. Eipä tainnut olla mikään hittituote. Ei tuo mukavuusaste aronpoikien linkkuvirityksissä taida vastata ihan amerikkalaista unelmaa. Kestävyydestä puhumattakaan. Mutta saat sinä ajella sillä belaruksella ihan rauhallisin mielin ei se minulta ole pois. Ei muutakuin piippalakkia syvemmälle päähän ja mahorkka suupieleen. Olette belarusmiehet kohta ainoita tilanpitäjiä suomessa. Vouti napsii länsikoneilla ajavia suurtilallisia kuin marjoja suuhunsa. Koneet sen konkurssin tekee..


      • Joutojussi
        pyövelipaavo kirjoitti:

        Oletettavasti itse olet siellä käynyt. On tainnu vaan votkapäissä mennä ameriikka ja ryssän maa sekaisin keskenään. Tais olla ennemmin noita kirottuja kirovetsejä mitä sinne on viety ja lähinnä kanadaan. Eipä tainnut olla mikään hittituote. Ei tuo mukavuusaste aronpoikien linkkuvirityksissä taida vastata ihan amerikkalaista unelmaa. Kestävyydestä puhumattakaan. Mutta saat sinä ajella sillä belaruksella ihan rauhallisin mielin ei se minulta ole pois. Ei muutakuin piippalakkia syvemmälle päähän ja mahorkka suupieleen. Olette belarusmiehet kohta ainoita tilanpitäjiä suomessa. Vouti napsii länsikoneilla ajavia suurtilallisia kuin marjoja suuhunsa. Koneet sen konkurssin tekee..

        Noh-noh Paavo, pidäpä saappaat savessa ja järki kädessä.

        "Mukavuus" ja "venäläinen kone" ei kuulu ollenkaan samaan viestiin. Vaan ainakaan minä en Belkulla ajele mukavuuksien vuoksi vaan siksi, että olisi leipää järsittäväksi ja pennuille ei jäisi kovin paljoa kuolinpesän velkoja vastattavaksi...

        Toisekseen, pelkällä traktorilla ei tehdä muuta kuin rattaanjälkiä. Traktoreiden osuus tilan koko konekustannuksista on/saa olla kuitenkin enintään puolet. Viljelyssä meinaan tarttee vähän muutakin.

        Mitähän maksaa jos koko koneketjun päivittäisi ja rupeaisi isomusleikkiin? Ja pistäis Belkut ja vanhat nelisiipiset ja kaikki vanhat 4..5 metriset muokausvehkeet ja muut Kuusakoskeen. Halipatirallaa... Eihän ne Belkuista ja Tempoista muualla mitään maksa. Ja vanha SR600 läjän päälle. Ja mepu. Ja kiuas.

        Laittaisi jotain semmoista 150 kW luokkaa. Ja uudet paluuaurat, kultivaattorit, muokkaimet, muut? Siinä ei 200k riitä. Ja uusi Komiapuimuri tottakai, 140k. Ja kuivuri, 100k.

        Meinaan, pelkällä traktorin vaihdolla ei saa semmoista etua, että olisi mitään järkeä. Paitsi mukavuudet. Ja hitosti ihme vikoja. Pimenneitä digibokseja ja vilkkuvia vikavaloja. Huoltoliikkeen numero ensimmäisenä puhelimen pikavalinnassa, ennen muijan ja pankinjohtajan numeroa.

        Ei kiitos, jätän suosiolla isommille isännille. Ei sellaista investointia meidän maista revi irti. Eikä varsinkaan siinä noin kymmenessä vuodessa minkä vielä tässä torpassa touhuan ennen kuin raahaavat kirkolle vaivaistalolle.


      • pyövelipaavo
        Joutojussi kirjoitti:

        Noh-noh Paavo, pidäpä saappaat savessa ja järki kädessä.

        "Mukavuus" ja "venäläinen kone" ei kuulu ollenkaan samaan viestiin. Vaan ainakaan minä en Belkulla ajele mukavuuksien vuoksi vaan siksi, että olisi leipää järsittäväksi ja pennuille ei jäisi kovin paljoa kuolinpesän velkoja vastattavaksi...

        Toisekseen, pelkällä traktorilla ei tehdä muuta kuin rattaanjälkiä. Traktoreiden osuus tilan koko konekustannuksista on/saa olla kuitenkin enintään puolet. Viljelyssä meinaan tarttee vähän muutakin.

        Mitähän maksaa jos koko koneketjun päivittäisi ja rupeaisi isomusleikkiin? Ja pistäis Belkut ja vanhat nelisiipiset ja kaikki vanhat 4..5 metriset muokausvehkeet ja muut Kuusakoskeen. Halipatirallaa... Eihän ne Belkuista ja Tempoista muualla mitään maksa. Ja vanha SR600 läjän päälle. Ja mepu. Ja kiuas.

        Laittaisi jotain semmoista 150 kW luokkaa. Ja uudet paluuaurat, kultivaattorit, muokkaimet, muut? Siinä ei 200k riitä. Ja uusi Komiapuimuri tottakai, 140k. Ja kuivuri, 100k.

        Meinaan, pelkällä traktorin vaihdolla ei saa semmoista etua, että olisi mitään järkeä. Paitsi mukavuudet. Ja hitosti ihme vikoja. Pimenneitä digibokseja ja vilkkuvia vikavaloja. Huoltoliikkeen numero ensimmäisenä puhelimen pikavalinnassa, ennen muijan ja pankinjohtajan numeroa.

        Ei kiitos, jätän suosiolla isommille isännille. Ei sellaista investointia meidän maista revi irti. Eikä varsinkaan siinä noin kymmenessä vuodessa minkä vielä tässä torpassa touhuan ennen kuin raahaavat kirkolle vaivaistalolle.

        Heh. No empä jaksa provosoida enempää, kun taidat olla siihen jo liian vanha ja viisas... tällä vitsipalstalla vaan on mukava käydä soittamassa poskea, niin kuin moni muukin ilmeisesti tekee päätellen tämänkin keskustelun aloitusotsikosta. Järjetön vastakkainasettelu joka johtaa näiden "isin pikku apureiden" keskinäiseen kinasteluun. Onneksi on olemassa asiallisiakin palstoja, jossa voi käydä jopa asiallisia keskustelujakin ilman näitä "isin pikku apureita". Mutta joo. En minäkään kalliita koneita ostele kovin herkästi. Joskus on vaan pakko, kun tietyissä vehkeissä käytetty on vaan liian suuri riski. Voipi tulla kalliimmaksi kuin uusi, esimerkkinä niittovehkeet. Kaikki järkevät tietää, että nuo rattorit on makuasioita joista ei kannattaisi kiistellä, mutta kun näyttävät herättävän niin valtavan suuria tunteita. Varsikin valmetit ja jontikat näkevät punaista keskenään. Hupaisaa sinänsä.. kuten joku tuossa mainitsikin, että noilla kasi/ysikytluvun vehkeilläkin varmasti moni tulisi toimeen näillä suomen maksimissaan muutaman sadanhetaarin suo länteillä. Tuo käyttömukavuus saattaa saada arvostusta siinä vaiheessa kun sarkaa on se 7000ha naaman edessä. Eipä nuita aloja enää viitti huonoilla vehkeillä jyrsiä, eikä noilla pelloilla paljoa pelaruksia eikä valtroja näy (viitaten otsikkoon) pois lukien ukraina jossa neuvosto vehkeet vielä paljon käytössä. Se on sitä ison maailman meininkiä josta meidän ei tarvitse ymmärtää mitään (onneksi).


      • Valtrantallissa
        pyövelipaavo kirjoitti:

        Heh. No empä jaksa provosoida enempää, kun taidat olla siihen jo liian vanha ja viisas... tällä vitsipalstalla vaan on mukava käydä soittamassa poskea, niin kuin moni muukin ilmeisesti tekee päätellen tämänkin keskustelun aloitusotsikosta. Järjetön vastakkainasettelu joka johtaa näiden "isin pikku apureiden" keskinäiseen kinasteluun. Onneksi on olemassa asiallisiakin palstoja, jossa voi käydä jopa asiallisia keskustelujakin ilman näitä "isin pikku apureita". Mutta joo. En minäkään kalliita koneita ostele kovin herkästi. Joskus on vaan pakko, kun tietyissä vehkeissä käytetty on vaan liian suuri riski. Voipi tulla kalliimmaksi kuin uusi, esimerkkinä niittovehkeet. Kaikki järkevät tietää, että nuo rattorit on makuasioita joista ei kannattaisi kiistellä, mutta kun näyttävät herättävän niin valtavan suuria tunteita. Varsikin valmetit ja jontikat näkevät punaista keskenään. Hupaisaa sinänsä.. kuten joku tuossa mainitsikin, että noilla kasi/ysikytluvun vehkeilläkin varmasti moni tulisi toimeen näillä suomen maksimissaan muutaman sadanhetaarin suo länteillä. Tuo käyttömukavuus saattaa saada arvostusta siinä vaiheessa kun sarkaa on se 7000ha naaman edessä. Eipä nuita aloja enää viitti huonoilla vehkeillä jyrsiä, eikä noilla pelloilla paljoa pelaruksia eikä valtroja näy (viitaten otsikkoon) pois lukien ukraina jossa neuvosto vehkeet vielä paljon käytössä. Se on sitä ison maailman meininkiä josta meidän ei tarvitse ymmärtää mitään (onneksi).

        Juttu vain on niin, kuin tuossa jo aiemmin kirjoitin, että viljely on tarkkaa puuhaa nykyisellään, oltiin sitten missä hyvänsä. Votkapäissäni en ole matkustanut missään maailmalla, enkä muutenkaan päissäni, minä olen matkustanut silti reippaasti maailmalla omatoimisesti. Kommunismin jaloa aatetta en ole koskaan kannattanut, Kokoomuksen mandaatilla olen kunnallispolitiikassa ollut mukana, vaikka olenkin Belaruksella(kin) ajanut ja Neuvostoliitossakin aikoinaan ehtinyt matkustaman. Juuri ostin taas tilaani lisää maata lisää viikko sitten ja sekin kauppa tuli sen vuoksi, kun alkujaan edellinen omistaja teki ylettömän kalliin traktorikaupan.


    • järvisuomalainen

      Kyllä 80-90 luvun traktoreilla tekee vielä keskikokoisen tai miksi ei isonkin tilan työt, siinä missä ihan pakasta vedetylläkin. Eikä se mukavuuskaan ole juuri parantunut, ellei sitten ihan prinsessa ole kuskina. Mutta merkistä merkkiin voi vanhemmissa suurimman osan remonteista tehdä itse. Tietysti traktorinvalmistajat hyppii seinille jo kovin tarkkaan aina käyttää vanhansa.
      Merkkien paremmuudesta en ossoo sannoo mittää, mutta eiköhän ne sellaiset ole ihan vaan isännän pikkuapulaisten juttuja.

    • Kauppamatkustaja74v

      Olen ollut näkemässä kahta Valmetin ja Belaruksen vertilutestiä. Toinen tehtiin 1992 Latviassa, yhdessä ent. NL:n tutkimuslaitoksessa. Raportissa Valmet todettiin selkeästi paremmaksi. Ostivatkin niitä sitten 240 kpl alkajaisiksi.
      Toinen testi tehtiin vähän myöhemmin Vietnamissa. Testin tulokset julkaistiin ja videokasettikin annettiin. Pitivät seminaarin, jossa maatalousvirkamiehille todistettiin Valmetin olevan hyvä ja hyväksyttävä tilattavaksi. Vaan ei kauppaa syntynyt kun se oli Belarusta kalliimpi ja valtion budjetit oli tehty Belaruksen hinnoilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      391
      3981
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      217
      1972
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1480
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1330
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      970
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      122
      920
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      878
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe