Mistä säästätte?

hätä keinot keksii

Mä säästän roskapusseissa, laitan roskat suoraan mpäriin ja kaadan ne jäteastiaan ulkona.
Säästän talouspaperia en osta, ostin silikoni uvokia, ei tarvi rasvaa eikä leivinpaperia, eikä mikään mene hukkaan.
Säästän hiustenleikkuussa leikaan itse.
Säästän vaatteissa, kerjään kavereiden vaatteita joita sitten mukkaan, kun he ostavat uusia niin minä otan ne vanat.
Käyn syömässä kaupassa maistiaisissa, mulla on pussissa vaihtovaatteet, niin pääsee montakertaa samalle pöydälle.
Soitan kaverien puhelimesta,.
Pyörällä ajelen sillai että kurjat kohdat tiellä kannan pyörää ja hyvät kohdat ajan, kenkiä säästän niin että pidän muovipusseja kenkien päällä ja kesällä kävelen paljain jaloin.

66

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-nollatuloinen

      Ei tarvitse säästää missään. Turhaan kulutukseen ei ole varaa, mutta kaiken välttämättömän saan ostettua. Mitään ei tarvitse ostaa käytettynä.

      Tuloni ovat vain toimeentulotuen perusosa.

      Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Ei liian hyvä, mutta tarpeeksi hyvä.

      • hippiäinen.

        En kyllä käytä muovipusseja jaloissa, heh :) Samantyyppistä elämää vietän nyt työttömänä kuin työssäollessanikin. Käyn kampaajalla yms.


      • hippiäinen.
        hippiäinen. kirjoitti:

        En kyllä käytä muovipusseja jaloissa, heh :) Samantyyppistä elämää vietän nyt työttömänä kuin työssäollessanikin. Käyn kampaajalla yms.

        Niin, piti vielä sanoa, että eipä sitä mahaansa saa täyteen kauppojen maistiaisten avulla. Mielestäni nämä "säästövinkit" täällä ovat usein vähän hassuja, pilailuako?!


    • kiltti mies

      Minä säästän kondomeissa. Käytän samaa koko vuoden eli molemmat kerrat.

    • juuuhhh

      Unohdit vessa paperin. Ota vain yksi pala ja kietase se sormen ympärille. Pyyhit pyöräyttämällä vedäten sen persvakoon jotta mahdollisimman paljon sita tavaraa tarttuu kiinni paperiin. Käännä paperi ja kietase uudestaan sormen ympäri ja sama pyyhkäisy. Yhdellä palalla pärjää...

      • Teiju

        Ulosteiden kanssa touhuaminen on Psyykkinen sairaus.
        Hakeudu lääkäriin


    • Oliko se Flooraa?

      Talouspaperi on aivan turhaa. Meillä käytetään luutua tai pyyhettä. Ne käytetään monta kertaa ja pestään muun pyykin mukana. Vanhoista vaatteistakin saa luutuja.

      Vessapaperia ei kietaista sormen ympärille .. :-) Mitä ennen käytettiin ennen kuin keksittiin vessapaperi?

      Me säästetään roskapussien lisäksi jätteen määrässä. Suurin osa menee kompostiin ja kierrätykseen.

      Roskia ei heitellä astiaan ilman pussia. Ilmaisjakelulehdestä taitellaan roskapussi. http://www2.hs.fi/extrat/kulttuuri/sanomalehtiviikko/paperipussi03.html

      • Hyi hyi hyi

        Hygieniasyistä keittiötekstiilejä ei saisi pestä muiden pyykkien kanssa.

        Ei ihme että teillä leviää hiivasienet ja muut mikrobit, kun luuttuatte keittiönne käytännössä likaisilla alusvaatteilla.


      • Töihin mene
        Hyi hyi hyi kirjoitti:

        Hygieniasyistä keittiötekstiilejä ei saisi pestä muiden pyykkien kanssa.

        Ei ihme että teillä leviää hiivasienet ja muut mikrobit, kun luuttuatte keittiönne käytännössä likaisilla alusvaatteilla.

        Töihin vaan


      • Hyvää säästöä
        Hyi hyi hyi kirjoitti:

        Hygieniasyistä keittiötekstiilejä ei saisi pestä muiden pyykkien kanssa.

        Ei ihme että teillä leviää hiivasienet ja muut mikrobit, kun luuttuatte keittiönne käytännössä likaisilla alusvaatteilla.

        Ei kai kukaan puhunut alusvaatteista. Luutut leikataan yleensä t-paidoista tai värjäytyneistä froteepyyhkeistä tms.

        Kannattaa pestä 90 asteessa niin ei leviä mikrobit.


      • Hyi hyi hyi
        Hyvää säästöä kirjoitti:

        Ei kai kukaan puhunut alusvaatteista. Luutut leikataan yleensä t-paidoista tai värjäytyneistä froteepyyhkeistä tms.

        Kannattaa pestä 90 asteessa niin ei leviä mikrobit.

        Tyyppi pesee keittiötekstiilit yleispyykin seassa. Yleispyykkiin kuuluu myös alusvaatteet ja muuta mikrobiologisesti likaista pyykkiä.

        Yleispyykkiä ei pestä korkeassa lämpötilassa.

        Keittiötekstiilien peseminen yleispyykin kanssa on aivan sama kuin siistisi kotiaan likaisilla alusvaatteilla.


      • Helppoa ja kätevää
        Hyi hyi hyi kirjoitti:

        Hygieniasyistä keittiötekstiilejä ei saisi pestä muiden pyykkien kanssa.

        Ei ihme että teillä leviää hiivasienet ja muut mikrobit, kun luuttuatte keittiönne käytännössä likaisilla alusvaatteilla.

        Itse teen luutuja resuista vaatteista. Olen kantannut ja laittanut lenkin luutun kulmaan, jotta luutu voidaan pesun jälkeen asettaa kuivumaan naulaan. Luutut pesen aina luutupyykissä, eli erillään muista tekstiileistä. Luutuja on monta, ja minulla on aina puhdas luutu siksi aikaa, kun pesty roikkuu naulassa kuivumassa.


      • ...........
        Hyi hyi hyi kirjoitti:

        Tyyppi pesee keittiötekstiilit yleispyykin seassa. Yleispyykkiin kuuluu myös alusvaatteet ja muuta mikrobiologisesti likaista pyykkiä.

        Yleispyykkiä ei pestä korkeassa lämpötilassa.

        Keittiötekstiilien peseminen yleispyykin kanssa on aivan sama kuin siistisi kotiaan likaisilla alusvaatteilla.

        Ei tosiaan alusvaatteet kestä 90 astetta, vai käytätkö solmiamisnauhoja housuissasi.
        Keittiössä käytettävä käsipyyhe menee samaan pesuun muiden pyyhkeiden kanssa.

        Enimmäkseen liotan pöytäpyyhkeitä kaadan pulveria ja kiehuvaa vettä päälle.

        Talouspaperi on tarpeellinen, mutta senkin voi käyttää monta kertaa, kuivaan maljakon, jätän paperin tiskipöydälle ja pyyhin rasvatahroja.


      • avutonta porukkaa
        ........... kirjoitti:

        Ei tosiaan alusvaatteet kestä 90 astetta, vai käytätkö solmiamisnauhoja housuissasi.
        Keittiössä käytettävä käsipyyhe menee samaan pesuun muiden pyyhkeiden kanssa.

        Enimmäkseen liotan pöytäpyyhkeitä kaadan pulveria ja kiehuvaa vettä päälle.

        Talouspaperi on tarpeellinen, mutta senkin voi käyttää monta kertaa, kuivaan maljakon, jätän paperin tiskipöydälle ja pyyhin rasvatahroja.

        60 astetta on sopiva lämpötila sukille ja alusvaatteille, tuo lämpö tappaa bakteerit. Alle kuudenkympin kannattaa pestä vain villa, ym. arkoja kuituja sisältäviä vaatteita ,joiden lämpötila on 30 astetta.

        Itse en koskaan pese pöytäluuttuja, ostan aina chifonet-tm vastaavia, joita aikani käytän ja heitän sitten pois. Pöytäluuttu kuuluu huuhtoa lämpimällä vedellä joka käytön jälkeen puhtaaksi.
        Näkee että aivan hukassa on sivuston porukka alkeellisimmistakin kotihommista.


      • Minä pesen
        ........... kirjoitti:

        Ei tosiaan alusvaatteet kestä 90 astetta, vai käytätkö solmiamisnauhoja housuissasi.
        Keittiössä käytettävä käsipyyhe menee samaan pesuun muiden pyyhkeiden kanssa.

        Enimmäkseen liotan pöytäpyyhkeitä kaadan pulveria ja kiehuvaa vettä päälle.

        Talouspaperi on tarpeellinen, mutta senkin voi käyttää monta kertaa, kuivaan maljakon, jätän paperin tiskipöydälle ja pyyhin rasvatahroja.

        "Ei tosiaan alusvaatteet kestä 90 astetta..."

        Yllättävän hyvin muuten kestää!
        Itse pesen lähes kaiken muun 40 asteessa, mutta pyyhkeet ja alkkarit samalla koneellisella 90 asteessa. Niistä kummatkaan ei tarvitse edes huuhteluainetta, joten sopivat siksikin samaan pesuun. Kuminauhat & pitsit kestävät oikeasti ihmeen hyvin ja puhdasta tulee.
        Näin tulee konekin huuhtastua kuumalla vedellä, joka tekee sillekin hyvää.


      • paitsi että
        avutonta porukkaa kirjoitti:

        60 astetta on sopiva lämpötila sukille ja alusvaatteille, tuo lämpö tappaa bakteerit. Alle kuudenkympin kannattaa pestä vain villa, ym. arkoja kuituja sisältäviä vaatteita ,joiden lämpötila on 30 astetta.

        Itse en koskaan pese pöytäluuttuja, ostan aina chifonet-tm vastaavia, joita aikani käytän ja heitän sitten pois. Pöytäluuttu kuuluu huuhtoa lämpimällä vedellä joka käytön jälkeen puhtaaksi.
        Näkee että aivan hukassa on sivuston porukka alkeellisimmistakin kotihommista.

        60 astetta ei tuhoa lähellekään suurinta osaa vaatteiden mikrobeista.


      • nosta kytkintä
        paitsi että kirjoitti:

        60 astetta ei tuhoa lähellekään suurinta osaa vaatteiden mikrobeista.

        Kuulehan torvelo! Pese luutut ja laita ne kuumaan veteen mikroon ja kuumenna, ei taatusti jää mitään elävää.

        Kun ainoa syy tulla köyhyys palstalle on ylimielinen kommentoiti tai "opetaa" asioita joista ei itse tiedä mitään, olisi syytä hakea hupia muualta.


      • hihi.
        nosta kytkintä kirjoitti:

        Kuulehan torvelo! Pese luutut ja laita ne kuumaan veteen mikroon ja kuumenna, ei taatusti jää mitään elävää.

        Kun ainoa syy tulla köyhyys palstalle on ylimielinen kommentoiti tai "opetaa" asioita joista ei itse tiedä mitään, olisi syytä hakea hupia muualta.

        sun alushousuissa muhii aivan selvästi hiivapommi.

        pimpsan hiivatulehdus aiheittaa äkäisyyttä.


      • huhuhuuu
        hihi. kirjoitti:

        sun alushousuissa muhii aivan selvästi hiivapommi.

        pimpsan hiivatulehdus aiheittaa äkäisyyttä.

        Puhuuko kokemuksen syvä rintaääni?


    • .-.-.-.

      Uuni lämpiää n. 8 min joten en laita sitä ennen päälle, se pysyy kuumana n. 6 min joten sammutan sen silloin ja paistan lämmön loppuun.
      Pakastuskytkennän ajan laitan hälytyksen puhelimeen ja sammutan sen heti kun aika on. Valot vain huoneesa jossa olen.
      Jos lämmitettävää ruokaa on yli 400g sen lämmitys on halvempaa hellalla.

      Kotivaatteina ovat kuluneet tai muuten huonomat vaatteet, paremat vaihdan pois heti kotiin tultua.
      Käytän hedelmä pussit roskapusseina. Ja kangaskassi ostoksilla.
      Mittaan pesuaineet, enkä pese vaatteita turhaan.

      En kanna mitään ruokaa roskiin pakastan pienet jäännökset. Ainoa Bio on kahvinporot ja kuoret.
      Ei tule mitään lehtiä ei edes ilmaisjakelua (on 56 kg /vuodessa).

      Käytän sähköpostia ja tekstiviestejä.

      Hoidan kenkäni.
      Tuuletan takkeja, säästyy pesulta (tahran poistot)

      Neulon sormikaat sukat päähineet ja muita asusteita.

      Leikkaamme hiukset ristiin ystäväni kanssa, samoin kosmeetisia hoitoja.

      .

      • hitaasi hyvää tulee

        Meiän uuni lämpiää 45 min. Se on vanha varmaan 70 luvulta, mutta toimii.


      • napatappi
        hitaasi hyvää tulee kirjoitti:

        Meiän uuni lämpiää 45 min. Se on vanha varmaan 70 luvulta, mutta toimii.

        Tuolla ei ole mitään tekemistä TÄMÄN ketjun asian kanssa.


    • nuukuus kunniaan

      Tässä muutama säästövinkki, joita itsekin yleensä noudatan:

      Älä tupakoi.
      Älä käytä alkoholia.
      Jätä kahvi ja kahvipullat sekä kahvilla käyminen pois.
      Luovu autosta tai aja sillä mahdollisimman vähän. Kulje pyörällä tai jalkaisin alle 5 km:n matkat.
      Vähennä meikkiä, älä värjää hiuksiasi.
      Noudata vaatteiden pesu- ja hoito-ohjeita, mukaan lukien silitys.
      Hoida kenkäsi hyvin.
      Leivo itse leivät ja valmista ruoat raaka-aineista.

      • kahvi.kissa

        Minä en kahvista luovu, rakastan kahvia. Nykytiedon mukaan kahvi on todellinen terveysjuoma. Teetäkin juon.


      • ...........
        kahvi.kissa kirjoitti:

        Minä en kahvista luovu, rakastan kahvia. Nykytiedon mukaan kahvi on todellinen terveysjuoma. Teetäkin juon.

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.


      • kahvi.kissa
        ........... kirjoitti:

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.

        Minäkin ihmettelen, miksi hyvistäkin asioista pitää pienituloisen luopua, sellaisista, jotka eivät paljoa maksa. Niin ja rähjäisen näköisenä kulkea. Minulla halpa kampaaja hiusten leikkaus vain n. 20€ parin kk välein, hiusväri pysyy mulla pari kk. Ostan myös joskus kuntosalikortin ja käyn uimassa, hui mitä tuhlausta :) hih. Mutta autoa ei ole enkä osta alkoholia tai tupakkaa.


      • Sain hyvän
        ........... kirjoitti:

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.

        vinkin joskus laivan myymälässä! Myyjä kauhisteli minulle, että jotkut "jatkavat" ripsaria vedellä! Itse en ollut sitä tehnyt, mutta aloin tekemään ja sillä tosiaan saa ripsarin kestämään muutaman päivän pidempään.

        Eli kun ripsari kuivuu niin kastele harja vesitipalla, sulje tuubi hetkeksi, harjaa tuubin sisäpintaa muutaman kerran ja eikun käyttöön!


      • joo ei helvetti

        No perhana auto on nyt se viimeinen kuluerä, se maksaa vaikka sillä ei edes aja! Vakuutukset, verot ja katsastukset jne.

        Joo ja vessan käytönkin voisi lopettaa ja käydä naapurin pihalla paskalla.
        Ihan naurettavaa trollausta xP


      • säästöä tulee
        ........... kirjoitti:

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.

        Pötyä se, ettei kannata leipoa itse leipää ja pullaaa. Uuni ei vie paljon sähköä ja kannattaa leipoa kerralla enemmän ja hyödyntää myös uunin jälkilämpö. Uunin lämmittäminen paistokuntoon vie eniten sähköä, mutta ei sekään ole paljon.Esim sämpylän hinnaksi tulee murto-osa itse leipoen, kuin valmiina ostaen. Samoin pullan.

        http://energia.fi/koti-ja-lammitys/kodin-sahkolaitteet/sahkoliedet/lieden-sahkonkulutus


      • säästöä tulee
        ........... kirjoitti:

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.

        Löysin tuon linkin, jossa hyötytietoa paljon. Löytyy tarkkoja summia, mitä mikin maksaa. Vaikka leipominen. Itse paistan tunnin aikana, kolme pellillistä sämpylöitä ja kolme pellilistä pullia ja maksaa max 30 senttiä. Järkeä kehiin oikeasti, missä säästää.

        http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm#ruoanvalmistus


      • Tyhmyys jyrää
        ........... kirjoitti:

        En todellakaan kahvista luovu. Myöskin meikki ja hiusten värjääminen eivät ihmeesti vie rahaa. Kestoväri kestää hiuksissa n. kolme kuukautta. Meikkejä saa edullisesti tarjouksista. Mitä elämää on kulkea variksen pelättimenä, no säästönsä kullakin.

        Auton käytöstä, sekä tupakasta ja alkoholista olen samaa mieltä nuukuuden kanssa.

        Leivän paistaminen sähköuunissa ei tuo säästöjä, vaan aivan päinvastoin, sähkölaskun muodossa.

        Kilosta jauhoa, tulee kaksi kiloa leipää. Leipäkilo maksaa 3-7 € jauhokilo 0,50-0,90 € uunin 200 astetta yksi tunti makassa 0,40 €.
        Uuni täynnä paistetavaa leipää 2 l vuuissa mahtuu 4,5 kg eli kolmevuokaa.

        Olisiko syytä tarkastaa asiat, ennen kuin tyrkytää niitä oikeina tai totuutena.


      • Sosiaalisuus kunniaa
        kahvi.kissa kirjoitti:

        Minä en kahvista luovu, rakastan kahvia. Nykytiedon mukaan kahvi on todellinen terveysjuoma. Teetäkin juon.

        Kahvi on ihana asia meille. Me saamme siitä sosiaalista kanssakäymistä keskenämme. Ihana on keskiolut, joka auttaa humalayrtin avulla viemään näitä asioita eteenpäin. Myös on tärkeää, että siivotaan kaikki, mikä jälkeemme jää. Humala on vahva ja rentouttava yrtti, joka on myös meilläpäin ollut varsin suosittu, ennen toista maailmansotaa. Kessua suosittiin, jolloin yrtit jäivät pois kuvioista. Paljon on ollut keittiöpuutarhoja, jolloi rentoutuminen on tullut vain kahvista. Kahvi auttaa rentoutumaan, kuten myös keskiolut. Tarkoitan tällä sitä, että molemmat "kuumat" juomat ovat yhtä hyviä. En ole kuitenkaan tupakkimies, enkä nainen. Sori, että vastasin kai väärälle. Kahvi ja keskari kunniaan. Säästöä jotenkin, kai.


    • roletaari

      Asumme keskustassa > ei tarvitse käyttää autoa.
      Maksan salikortin yhdessä erässä vuodeksi eteenpäin. Saan hieman maksutapa-alennusta.
      Ei ole maksullisia TV-kanavia.
      Tulee vain yksi maksullinen päivälehti ja kaksi viikkolehteä.
      Teen sapuskat halvoista raaka-aineista enkä heitä hukkaan mitään syötävää.
      En tupakoi, en ryyppää muuta kuin matkoilla ja silloinkin hyvin kohtuullisesti.
      Kaupunkilomilla otan hotskut kaupunkien vanhoista keskustoista. Halpaa.
      Etsin halpislennot. Nykyisin etupäässä suorat päivälennot.
      Uusimme vaatteita vain todelliseen tarpeeseen, emme muodin mukaan.
      Huonekaluja ja kodin koneita vaihdamme vain pakon edessä.
      Taloyhtiön kalliit remontit olen maksanut käteisellä välttäen korkeat korot.

      Tuossa on hieman realismia yliampuvan höhellyksen jatkeeksi!

    • 1178

      yleensäkin käteisellä hankkiessa, mitä tahansa, saa suurimmat alennukset.Telkustakin 300e ale.

    • raihnaanen

      Ruuasta, ostan vain sellaista mikä tuhoaa hitaasti mutta varmasti. Sillä tavoin köyhyys loppuu lopullisesti.

    • VaIdemar

      En säästä oikeastaan mistään, koska sopivasti kerjäämällä saa kunnalta melkein mitä vain juhlavaatteista lähtien. Kunta säästää siinä pitkän pennin kun en pakota lapsiamme kouluun. Kiertämällä talosta taloon kaupoilla ja vettä pyytämässä lapset tankkaavat Mersun sillä aikaa kun olen itse vääntämässä tuvassa kauppoja. Osa lapsista tekee samanaikaisesti ikkunaostoksia.

      Joillekin tietyille myyn sukulaisilta ruotsista ja virosta ostamiani luontaistuotteita ja Alkon tuotteita tarjoan silloin kun viinakauppa on kiinni.

      Vähäisiä työpaikkoja meidän suku ei vie muilta ihmisiltä.

      Elämä on oikeasti halpaa kun ottaa vain vaarista kiinni. Vanhimmat tyttäret saavat joskus hyvinkin avokätisiä lahjoja kun käyvät auttamassa vanhuksia.

      Kyllä ihmisillä rahaa on, vaikka sanovat olevansa köyhiä.

      • Ole hyvä ja

        Siivoo kämppäs


      • tyhjä nasku
        Ole hyvä ja kirjoitti:

        Siivoo kämppäs

        ei oo siivoomista kun ei voi mitää ostaa. huonekalut myyty.

        Tietokonetta en myy.


      • Laihduta heti
        tyhjä nasku kirjoitti:

        ei oo siivoomista kun ei voi mitää ostaa. huonekalut myyty.

        Tietokonetta en myy.

        Läski


      • luut kolisoo
        Laihduta heti kirjoitti:

        Läski

        ei voi laihuttaakun ei oo ruokaa


      • Mene töihin
        luut kolisoo kirjoitti:

        ei voi laihuttaakun ei oo ruokaa

        Töihin mene


    • asuntovelallin€n

      Säästän näissä:

      - pesen pyykkiä vain täysinä koneellisina. Yritän pestä alimmassa lämpötilassa (säästää sähköä). Usein pyykki lähtee puhtaaksi myös pienemmällä pyykkipulverimäärällä

      - en käytä ollenkaan tiskikonetta. Tiskaan käsin ja yleensä laitan altaaseen vain puolikkaan altaallisen vettä. Säästää vettä ja sähköä

      - en pidä jääkaapin, pakastimen ja parvekkeen ovea auki turhaan, vaan mahdollisimman lyhyen ajan kerralla

      - pyrin kävelemään tai fillaroimaan lyhyet matkat (säästää autoa)

      - lämmitän autoa piuhan päässä vain max tunnin kerralla. Huollatan auton säännöllisesti ja yritän pitää auton maalipinnasta huolta. Imuroin sisäosat jne, jotta auton arvo säilyisi hyvin. En osta ikinä uutta autoa, vaan muutaman tonnin auton ja ajelen sillä 3-4 vuotta ennen kuin alkaa olla isoja vikoja ja sitten vaihdan seuraavaan samanlaiseen. En ota autolainaa, vaan säästän joka kuukausi kasaan seuraavaa auton ostoa varten tarvittavat rahat

      - pidän valot päällä vain siinä huoneessa, missä olen. Vaihdan vähitellen lamput energiansäästölamppuihin

      - ostan laatua silloin, kun se on aiheellista esim. talvikengät on kotimaiset.

      - ostan vaatteet yleensä alennusmyynnistä. En rohmua, vaan ostan vain sitä, mitä tarvitsen. Parsin sukista pikkureiät, jolloin saa nille lisää käyttöikää viikkoja, jopa muutamia kuukausia

      - en lorota vettä turhaan. Kun pesen hiuksia, sammutan veden.

      - käytän hedelmäpussit. Roskapussit ostan edullisina rullapusseina ja täytän roskapussin täyteen ennen roskiin viemistä. Ostoksilla käytän kangaskasseja

      - usein vaatteen puhdistamiseen riittää tuuletus. Välttämättä ei ole pakko pestä esim. takkeja tai housuja kovin usein. Samoin liinavaatteissa riittää usein, että vaihtaa käsipyyhkeen ja tyynyliinan. Minusta muita ei tarvitse vaihtaa viikoittain eikä välttämättä edes kahden viikon välein

      - nuukailen ruoassa. Vältän poisheittämistä. Teen ruoan itse ja pyrin monipuolisuuteen. Suosin kotimaista. Seuraan tarjouksia sen verran, mikä kohtuudella on mahdollista työssäkäyvänä.

      - lahjoissa suosin hyötylahjoja. Pistän nuorisolle pakettiin kaikki mahdolliset esim. nilkkasukat, suihkusaippuat, kalenterit, uudet lyijykyntä jne, jotta lahjoja on paljon määrällisesti. Yritän kuitenkin joka vuosi ostaa jonkun lahjan, jota he oikeasti tarvitsevat esim. uusi kännykkä tai uusi fillari. Lahjoja ostan pitkin vuotta esim. nyt alennusmyynneistä olen jo ostanut esim. pitkiä kalsareita.

      - tilaan vain harvoin lehtiä ja kirjoja ostan nykyisin enää harvoin. Suosin kirjastoa.

      - tingin omista harrastusmenoistani. Monena vuonna ainoa harrastus on ollut kävely, jos on ollut tiedossa tiukka vuosi. Yritän usein katsoa, jos löytyisi joku edullinen harrastus esim. naisvoimistelun jumppa tai työväenopiston harrastuskurssi. Pyrin ilmaisiin harrastuksiin esim. kävely, ilmaiset kesätapahtumat, kavereiden näkeminen, pyöräily, järvessä uinti, metsässä patikointi, musiikin kuuntelu.

      Onhan näitä säästökeinoja vaikka kuinka paljon. Tuossa nuo, jotka nyt päälimmäisenä tuli mieleen.

      • aineet nesteinä

        Kannattaa opetella käyttämään nestemäisiä pyykinpesuaineita. Ne ovat koneenkin puhdistuksen kannalta parempia. En ole käyttänyt pulvereita sen jälkeen kun nestemäiset aineet tulivat markkinoille. Sama pätee suihkushampoissa, Ei kovaa saippuaa vaan nestemäiset ovat parhaita ja taloudellisia.


      • halpaa pesua
        aineet nesteinä kirjoitti:

        Kannattaa opetella käyttämään nestemäisiä pyykinpesuaineita. Ne ovat koneenkin puhdistuksen kannalta parempia. En ole käyttänyt pulvereita sen jälkeen kun nestemäiset aineet tulivat markkinoille. Sama pätee suihkushampoissa, Ei kovaa saippuaa vaan nestemäiset ovat parhaita ja taloudellisia.

        Suurimman osan pyykistä pesen muuripadassa lipeällä jota saa täältä http://www.lahtisenvahavalimo.fi/saippuatarvikkeet/lipea/lipearae-12-kg-toimitus-vain-matkahuollossa.html

        Pata lämpiää puilla jota saa trukkilavoista ja raksoilta niin paljon kuin viitsii kantaa.

        Pesulämpöä en mittaile, vaan lonkalta vetäisen puita pesään, eikä kulu sähköä. Mitä nyt joskus vähän kiehahtaakin, mutta kyllä kuolevat pöpötkin lakanoista.

        Vettä saa ilmaiseksi lähteestä.

        Värillisille vanha pulsaattorikone on omiaan, ei ole nuuka pesuaineista ja puhdasta tulee.


    • eionnaa

      miten voi 'musiikkia kuunnella', siis ihan niinkuin jotenkin 'pääasiassa', ettei tee tai ajattele samaan aikaan muuta...tuohon en pysty, en kykene.

    • ------

      Onkohan täälläpäin halvempi sähkö, en tosiaan ole huomannut sähkölaskun paljonkaan nousseen kun pyykkimäärä lisääntyi hikiliikunnan myötä. Pahoittelen eri mielipidettä olemisesta, neuvot muutoin hyviä, mutta puhtaudesta en säästä.
      Lakanoita en vaihda minäkään viikoittain.
      Talvitakkia ei kannata pestä edes joka vuosi, kun käyttää huivia - unohtuu monilta.

      • 1212

        ...ja muistaa pestä edes kainalot.


      • mmmmnnnn

        Saippua Palmolive, katso tarkasti.


    • pii-mii

      Olen aina korjannut ja huoltanut itse vaatteet että en edes miellä sitä miksikään säästämiseksi.
      Leikkaan ja värjään itse hiukseni. Teen ruuat kotona ja ostan tarjouksesta yleensä aina lihat, kalat, hedelmät. kasvikset ym.
      Vettä ja lämpöä ei tarvitse säästää kun kuuluvat vuokraan.
      Käytän taloyhtiön ilmaista pyykkitupaa ja vaihdan lakanat kahden viikon välein ja pyyhkeet, tyynyliinat ym. viikon välein.
      Ostan halpahallien tarjouksista pyykkiaineet. Tiskaan käsin. Valot vain huoneessa jossa olen. Tietokoneena kannettava ja telkkari LED.
      Auto aina joku muutaman satasen pakanpohjimmainen joka on katsastettu vuodeksi eteenpäin. Kun katsastus lähestyy auto vaihdetaan saman hintaluokan katsastettuun. Lämmitystolppaa käytän aktiivisesti talvella koska maksan ympäri vuoden autopaikasta 12 e kk.
      Ostan roskapussit rullassa ja keittiöpyyhkeenä käytän sieniliinoja jotka kestävät hyvänä kuukausia kun ne huuhtoo hyvin joka käytön jälkeen ja kuvattaa hanan päällä. Kun niitä saa eurolla kolmen kappaleen paketin niin ovat minusta aika halpoja.
      En ole koskaan harrastanut mitään maksullisia rientoja paitsi nuorempana kapakointia ja tupakointia. Ne olen jättänyt pois kokonaan.
      Käyn säännöllisesti kirjastossa. Ostan joskus ristikkolehtiä ja saan niitä myös lahjaksi. Yksi ristukkolehti tulee tilattuna.
      En tilaa enää sanomalehteä. Parista aikakauslehdestä tulee pätkätilaus mutta en aio jatkaa niitä.
      Kahvia juon ja teetäkin ja syön herkullista, terveellistä omatekoista ruokaa ja herkuttelen sesonkihedelmillä.
      Vaatteita ostan harvoin ja kotona käytän aina huonompia vaatteita.

    • haavemamma

      Minä säästän kaikessa, en käytä rahaa ruokaan ollenkaan. Syön juuri kaupassa ja pesen pyykkini ilmasieksi yöllä talon koneessa.
      käyn kirjastossa lukemassa lehdet, teen vaatteet raparperin kuorista. tai lehdistä-

    • ämmikkä

      Vaikka asun kerrostalossa säästän sähköä vettä ja turhaa pakkausmateriaalia. Ovessa on EI MAINOKSIA KIITOS säästyy paperijätekin.
      Vanhat vaatteet kotiasuina ja muuilmalla paremmmat jotka vaihdan heti kotona kotivaateisiin.
      Hoidan kaikki jalkinet talvikenkäni ovat nyt 12 vuotiaa ja hyvä kuntoiset.
      Tuuletan vaatteita, ei tarvitse pestä tahrat poista.
      Mukana aina kaksi kangaskassia muivokaseja en osta.
      Bioroskiin menee vain kanamunienkuoret kahvinporot ja teelehdet.
      Kävelen pyöräilen En ole ikinä tupakoinnut enkä käytä mitään alkoholia.

      En osta makeisia limpsoja tai kahvileivonnaisia.

      • roletaari

        Aika lailla samaa! Asuntokohtaiset vesimittarit tulivat tarpeeseen.
        Laskin, että viimeisten 10:n vuoden aikana olemme maksaneet toisten asukkien vesiä ainakin 2000€!

        Pihistämättä on vuoden 2:n henkilön sähkön kulutuksemme 1500 - 1700kwh kun vastaavan kokoisen asunnon keskikulutus on 2500kWh.
        Pesu- ja tiskikoneet, kuivausrumpu 2,4kW, tv boxi 440kW, kaiken ruuan valmistus kotona raaka-aineista jne.

        Taloyhtiön roskakatos. Käydessäni tallon lyttyyn ruttaamatta jääneet pahvilaatikot.
        Itse ruttaan maitotölkit ja pakkaan ne sisäkkäin. Yhteen sopii noin 10kpl.

        Tietenkin tuuletus järkevästi. Läpiveto lyhyesti mutta tehokkaasti.

        Asenne heijastuu kaikessa kulutuksessa ilman nuukailun tunnetta.


    • Elämä hymyilee

      Muutisn pois Suomesta ja nykyisessä kotimaassani en kuulu köyhälistöön.
      Tervetuloa kaikki työhaluiset ja rohekat perässä.

    • Onnellinen köyhä

      Säästän tietty kaikessa mahdollisessa, mutta koetan olla tinkimättä silti elämän mukavuuksista.
      -Kilpailutan sähkön ja nyt pörssisähköä
      -Kilpailutan vakuutukset ja turhat vakuutukset pois, suurempi omavastuu.
      -Netti Wlan mokkulalla edullisin mahdollinen suurimmalla teholla jaettuna kaikkiin kodin tietokoneisiin ja tabletteihin.
      -Puhelimet kilpailutettu halvimpiin mahdollisiin.
      -Pesuaineet suurissa erissä halvimmila yksikköhinnoilla, osa kimppaostoina.
      -Talous- ja wc-paperit suoraan tehtaalta kimppaostoina.
      -Käytetty auto hyvällä laatu/hintasuhteella
      -Kodinkoneet kilpailutettuna nettikaupoista edulllisin vaihtoehto.
      -Ruoka tarjouksista, kauppias päättää mitä syödään.
      -Vaatteita tarjouksista, kirppareilta, ylijäämäkaupasta, huuto.net ym.
      -Oma halpa talo, lämpiää itse kerätyillä puilla
      -Ostokset kaupasta kotiin pahvilaatikossa, laatikon saa aina ilmaiseksi kaupasta ja kelpaa uuniin sytykkeeksi tai saunan lämmitykseen.
      -Oma kompostori, multaa kasvimaalle.
      -Kalastan itse ja teen ruokaa kalasta.
      -Matkustamme halvoilla lennoilla omatoimisesti ja mahdollisimman edullisesti.
      -Tyttäreni leikkaa hiukseni, leikkaan pojan hiukset.
      -Käytämme polkupyöriä paljon mm. marjastusreissuilla ja kalastusreissuilla.
      -Muutenkin, jos jotain saa ilmaiseksi, otamme sellaisen vaihtoehdon.
      -Osallistumme kohtuullisesti erilaisiin kilpailuihin, joista voi voittaa palkinnon ja olemme voittaneetkin.
      -Lääkkeet hankitaan rinnakkaislääkkeinä apteekista ja jos mahdollista ostaa ulkomailta vielä halvemmalla laillisesti, niin ostamme sieltä, mm. malarialääkitys monasti halvempi ostaa kohdemaasta.
      -Polttoaine ostetaan halvimmista paikoista ja kaikki alennuskortit käytössä, joilla saa suoraan alennuksen. Halvan polttoaineen perässä ei ajella, vaan hintoja seurataan. Kotona polttoainetta akuuttiin tarpeeseen aina varastossa, ei tarvitse lähteä erikseen ostamaan. Bensiiniin (kotona varastoitavaan) lisätty säilöntäainetta, säästää korjaamolaskuissa ja huolloissa.

      Tässä nyt aluksi jotain listaa, idea kuitenkin, että säästetään. Tietenkään tupakkaa ei plta kukaan ja alkoholiakin nautitaan kohtuullisesti.

    • yks eukko

      Tärkeintä säästämisessä ja elämisessä on suunnitelmallisuus pitkällä tähtäimellä. Ostan lihaa lähinnä tarjouksista, esim.jauhelihaa 2 e, ja broiskusuikaleita 2 e. Suunnittelen n. viikon ruokalistan etukäteen. Kaikki ruoka on itsetehtyä. Samoin marjat ja sienet. Ei tarvita kuin vähän viitseliäisyyttä ja polkupyörä. Kuntokin kohoaa samalla.

      • Miinus 50 %

        Minä en suunnittele. Käyn kerran viikossa kiertämässä kolme kauppaa ja kerään niistä punalapputuotteet pois. Ne lyövät kaikki normaalitarjoukset helposti. Viikon ruokalista riippuu siitä, mitä kassiin on sattunut kertymään. Jotakinhan on tietysti pakko ostaa normaalihinnallakin, mutta kolmesta kaupasta joku on aina halvin niissäkin tuotteissa.


      • roletaari
        Miinus 50 % kirjoitti:

        Minä en suunnittele. Käyn kerran viikossa kiertämässä kolme kauppaa ja kerään niistä punalapputuotteet pois. Ne lyövät kaikki normaalitarjoukset helposti. Viikon ruokalista riippuu siitä, mitä kassiin on sattunut kertymään. Jotakinhan on tietysti pakko ostaa normaalihinnallakin, mutta kolmesta kaupasta joku on aina halvin niissäkin tuotteissa.

        Punalappuiset eivät ole aina tuoteryhmänsä halvimpia.
        Mm. tänään normaalin piirakkapaketin kilohinta oli reilusti alhaisempi kuin rinnakkaistuotteen punalappu.

        Brotskujen ohutleikkeissä on usein sama ilmiö.

        Lasken aina ja kaikista kilohinnat.


      • yrittäjä evp
        roletaari kirjoitti:

        Punalappuiset eivät ole aina tuoteryhmänsä halvimpia.
        Mm. tänään normaalin piirakkapaketin kilohinta oli reilusti alhaisempi kuin rinnakkaistuotteen punalappu.

        Brotskujen ohutleikkeissä on usein sama ilmiö.

        Lasken aina ja kaikista kilohinnat.

        Näissä halpistuotteissa laatu häviää kirkkaasti ylipäiväisille laatutuotteille. Lapset saavat olla todella nälkäisiä, jos he suostuvat syömään halpakaupan halvinta halpamerkkiä.

        Näin kävi aluksi Lidlin karkeillekin, mikään ei kelvannut, kun olivat niin pahoja.


      • roletaari
        yrittäjä evp kirjoitti:

        Näissä halpistuotteissa laatu häviää kirkkaasti ylipäiväisille laatutuotteille. Lapset saavat olla todella nälkäisiä, jos he suostuvat syömään halpakaupan halvinta halpamerkkiä.

        Näin kävi aluksi Lidlin karkeillekin, mikään ei kelvannut, kun olivat niin pahoja.

        Meidän lapsemme söivät purnaamatta tasan tarkkaan sen mitä eteen laitettiin.

        Tuo laatukuvitelmasi täystyisi laittaa sokkotestiin.


      • makuasia toki
        roletaari kirjoitti:

        Meidän lapsemme söivät purnaamatta tasan tarkkaan sen mitä eteen laitettiin.

        Tuo laatukuvitelmasi täystyisi laittaa sokkotestiin.

        Lapset ovat erinomainen sokkotesti. Esim. karjalanpiirakoissa on huimat hintaerot, mutta kyllä ne halvimmat ovat sellaista mössöä jota ei syö kukaan ilolla.
        Monesti omaan jääkaappiin kertyy tarjouksista punalappuisia jotka ovat syötäessä kaksikin viikkoa ylipäiväisiä, mutta silti edelleen parempia kuin ne halpamössöt.


      • roletaari
        makuasia toki kirjoitti:

        Lapset ovat erinomainen sokkotesti. Esim. karjalanpiirakoissa on huimat hintaerot, mutta kyllä ne halvimmat ovat sellaista mössöä jota ei syö kukaan ilolla.
        Monesti omaan jääkaappiin kertyy tarjouksista punalappuisia jotka ovat syötäessä kaksikin viikkoa ylipäiväisiä, mutta silti edelleen parempia kuin ne halpamössöt.

        Lapset testaajina. Penskojemme reaktioista päätellen pöydässämme on aina ollut vain huippulaadukasta ruokaa.


      • hilppana
        roletaari kirjoitti:

        Lapset testaajina. Penskojemme reaktioista päätellen pöydässämme on aina ollut vain huippulaadukasta ruokaa.

        Poikani oli kotona asuessaan aikamoinen nirppanokka mutta nyt kun asuu omassa asunnossaan alkaa kelvata mamin pakastimesta halvempikin ruoka-aines.
        Elämä opettaa nämä sokkotestaajat :)
        Ketsuppikin piti aina olla Felixiä mutta nyt kelpaa xtra ja euroshopper.
        Ainut mitä ei meistä kukaan edelleenkää suuhunsa laita on sikanauta jauheliha, niin ja maksalaatikko ja veriletut.


      • Dok mummu
        hilppana kirjoitti:

        Poikani oli kotona asuessaan aikamoinen nirppanokka mutta nyt kun asuu omassa asunnossaan alkaa kelvata mamin pakastimesta halvempikin ruoka-aines.
        Elämä opettaa nämä sokkotestaajat :)
        Ketsuppikin piti aina olla Felixiä mutta nyt kelpaa xtra ja euroshopper.
        Ainut mitä ei meistä kukaan edelleenkää suuhunsa laita on sikanauta jauheliha, niin ja maksalaatikko ja veriletut.

        Säästäminen on kokenut inflaation, kukaan itseään kunnioittava ei todella säästä mistään. Juu ja perusteluita löytyy he luovat työllisyytä ja maksavat veroja ;)

        Moni kuvittelee säästämisen olevan joku rajattu hetki tai kieltäytyminen jostain jonkin aikaa.

        Säästäminenon suunitelmallista kuluttamista jossa kaikessa kulutuksessa tarkastetaan kulutuksen tarpeelisuus.

        Vanhat viisaudet;
        "Älä hanki kaikkea mitä tarvitset, vain sen mitä ilman et voi elää."
        Tämä tulee vakavasti todeksi kun muuttaa, turhaa tavaraa ei kannata mukaan pakata.
        "Ihmiset käyttävät rahoja, joita heillä ei ole.
        Hankiakseen tavaroita, joille heillä ei ole käyttöä.
        Tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin, joita eivät voi sietää."

        Kato kotisi varastot, kuinka paljon löydät tavaraa jota et ole tarvinut yli vuoteen? Siinä on turha roina, jos muutat sen ostohinnallaan rahaksi, niin paljon hukkasit taivaan tuuliin.

        Hankinnalla on aina oltava käyttöarvo, tai uudelleen myynti arvo.

        http://areena.yle.fi/tv/475546

        Tuolla oli hyvä osa mummelista, joka osti ja osti luuli ostaneensa arotavaraa, maksoi siitä, oli roinaa joka ei kelvannut mihinkään.


      • roletaari
        hilppana kirjoitti:

        Poikani oli kotona asuessaan aikamoinen nirppanokka mutta nyt kun asuu omassa asunnossaan alkaa kelvata mamin pakastimesta halvempikin ruoka-aines.
        Elämä opettaa nämä sokkotestaajat :)
        Ketsuppikin piti aina olla Felixiä mutta nyt kelpaa xtra ja euroshopper.
        Ainut mitä ei meistä kukaan edelleenkää suuhunsa laita on sikanauta jauheliha, niin ja maksalaatikko ja veriletut.

        Nirppanokka vaati Felixiä?! Olisit antanut vaatia ja pistänyt pöytään sitä minkä katsoit asialliseksi! Jos ei kelpaa niin olkoon käyttämättä. Kyllä on yksinkertaista.


    • pyöristäjä

      Maksan kauppalaskun käteisellä, jos sentit ovat 1,2,6,7. Kortilla taas, jos sentit 3,4,8,9. 0 ja 5 loppupäätteiset maksan kasuaalisti jommalla kummalla maksutavalla.

    • Juuhpuuh

      Säästän:

      -kestovaipoissa, kestositeissä, kestotiskiräteissä ja kestotalouspaperissa
      -pesuainetta vain puolet suositellusta pesu- ja tiskikoneeseen, puhdasta tulee
      -korjaan heti vaatteiden pienet rikkoumat ja ompelen kuluneista vaatteista noita kestotuotteita
      -Lidlissä vain kerran viikossa, kun välillä lipsuu tapa niin ruokalasku nousee huimasti
      -leivon usein sämpylää ja pullaa, laitan ruokaa isoja annoksia ja pakastan -> ei pikaruoan tarvetta
      -budjetoimalla ja pitämällä kirjaa kaikista tuloista ja menoista, ennakointi on kaiken a ja o
      -vaatteet ja käyttötavarat tulee taloon lähinnä hyvälaatuisina käytettyinä
      -vakuutukset ja kiinteät sopimukset kilpailutetaan vähintään kerran vuodessa ja verotukseen on perehdytty, jotta saamme kaikki meille kuuluvat vähennykset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe