Opiskelu työajalla

it-alaton

Esimieheni pyysi minua taannoin selvittämään erästä järjestelmässä olevaa ongelmaa. Ongelma liittyi tiettyihin protokolliin joiden parissa en ollut vuosikausiin ollut tekemisissä. Tämän takia kaivoinkin hyllystä aihetta käsittelevän kirjan jotta saatoin verestää tähän liittyviä asioita.

Pomoni sattui sitten huomaamaankin että luin työpisteessäni ko. kirjaan. Hän tuli samantein muistuttamaan minua, että minulla oli paljon tekemättömiä töitä jotka piti saada tehtyä.

Tämä oli hyvä muistutus siitä, että it-alalla työaika tulee käyttää tuottavaan työhön, ei mihinkään uusien asioiden opiskeluun tai vanhojen kertaamiseen. Opiskelua ja asioiden kertaamista varten on siten vapaa-aika ja viikonloput jolloin tulee opiskella uusia asioita ja tehdä harrasteprojekteja joilla ylläpidetään osaamista.

17

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W I(R83w8""##

      Jos minä olisin the boss, niin osa työ ajasta pistäisin niin että opiskelu

    • jfurjdbfjdj999

      oliks firma näitä "paras työpaikka" listan menestyjiä.

      niinpä niin...

    • Carson*

      Minä aloin lukea kerran Tex Willeriä kerran kun alkoi projekti vituttaa urakalla. Pomo huomasi tämän jossain vaiheessa ja tuli siihen kuikuilemaan työpisteen luokse että "Mitäs Kari?". Tuumasin vaan riittävän kuuluvalla äänellä, että "vituttaa tämä projekti nyt sen verran, että minä luen nyt Tex Willeriä!!!". Tuijotti vähän aikaa ja katsoi parhaaksi lähteä mitään sanomatta omaan huoneeseensa. Seuraavana päivänä paahdoin taas hommia normaalisti, mutta pomo oli aamupäivään järkännyt koko projektiryhmälle palaverin missä puitiin, mikä on projektissa huonosti ja mitä sille voitaisiin tehdä. :-)
      Siitä tuli vitsi pitkäksi aikaa sen jälkeen. Aina kun joku homma kusi kunnolla niin joku totesi, että pitäisköhän lukee Tex Willeriä?

      • asdfdsaf

        Oi niitä aikoja ... Minäkin muistan vuosituhannen alun hyvät ajat. Nyt en uskaltaisi edes katsoa Tex Willerin suuntaan.


      • gunner777
        asdfdsaf kirjoitti:

        Oi niitä aikoja ... Minäkin muistan vuosituhannen alun hyvät ajat. Nyt en uskaltaisi edes katsoa Tex Willerin suuntaan.

        Meille tuli joskus Aku Ankka miesten vessaan...
        Tai en tiedä vaikka sinne tulisi vieläkin. Porukka ja tilat on YT:issä pienentynyt kolmannekseen ja kyseinen wc nyt ihan on toisen alan firman käytössä.


    • 0opi9u

      IT-alaton keksii kerta toisensa jälkeen mitä typerämpiä ajatuksia ja ruokkii niillä itsesääliään

      • eiouutta

        Koulutus, matkustus ja työvälineuusinnat ovat kyllä ensimmäisenä leikkauksen alla, kun firma haluaa säästää rahaa. Seuraavaksi karsitaan sitten varsinaisia kulutekijöitä eli työvoimaa.


      • 777

        Ongelma on siinä, että näihin tarinoihin uskotaan. Työssäkäynti on siis jo sinällään epämukavuusalueella! Ja jos vielä joutuu näkemään pomonkin, niin..


    • dsfadsd

      Nyt kun tässä vanhoja muistellaan, niin vuosituhannen alussa minäkin tekemään "töitä" vähintään kerran kuukaudessa jossain muualla kuin toimistossa. Yleensä reissu kesti pari päivää, joskus kolmekin. Suosittuja paikkoja olivat mm. kylpylät, erilaiset luksusmökit keskellä metsää, laskettelukeskukset yms. Nuo reissut oli yleensä naamioitu nimellä "koulutus", "aivoriihi" tms. Pidettiin muutaman tunnin palaveri ja loppuaika ulkoiltiin, syötiin, juotiin, saunottiin, vietettiin laatuaikaa.

      Oi niitä aikoja. Ne ajat eivät tule takaisin. Ei ainakaan it-alalla. Ellei sitten ole valtiolla töissä. Tai kunnalla.

      • aivoriihettakasjaheti

        Joo, ja näistä päivistä sai aina myös päivärahan kun vaan älysi mennä vähintään 50km päähän toimistolta.


      • IT-ATK-JÄÄRÄ

        No minulla ei ollut tuollaisia tilaisuuksia kuin 1-2 krt/vuodessa. Olen ollut alalla yli 30 v. En kehtaa sanoa kuinka paljon yli.


    • yleismies janatuinen

      Jaa, että pitäisi tehdä hommat mieluummin väärin, jos ei muista, miten päin jokin arvo oli 10 vuotta aikaisemmin manuaaleissa painettuna? Ja eivätkö protokollat muka kehity vuosien saatossa? Kuulostaa aika utopistiselta. Itse käyttäisin mieluummin 1-2 kk/v työaikaa siihen, että varmistan, että asia menee oikein päin - säästyy pitkässä juoksussa aikaa, kun hommat saadaan toimimaan kerrasta - tai ainakin voidaan todistaa toimiviksi.. jos ja kun sillä vastapelaajalla ei kuitenkaan ole ollut aikaa..
      Huvittavaa sinänsä. Jos toinen pää mokaa, molemmat päät tekee tarkistuksia, kunnes homma toimii. Siispä työteho on tässä vaiheessa korkeintaan 50%, koska toisessa päässä hommat on luultavasti kunnossa!
      Meillä kyllä puhuttiin asiaa päivärahan edestä koko päivän. Sauna oli sellainen, missä luukun saa kiinni ja löylyt säästöön eli ei tullut kunnon löylyjä saunassa. Ruoka ja olut(yksi, pullosta tarjoiltu) sentään maistuivat(omalla rahalla kun ne ostettiin). Majoitus oli jossain vetoisessa huoneessa, josta sai itselleen flunssan kaiken päälle. Eli kun palasi takaisin toimistolle, oli nenä punaisena ja silmät ja toimistolle jääneellä väellä sopivasti puhuttavaa. :)

    • get_balls43

      "Hän tuli samantein muistuttamaan minua, että minulla oli paljon tekemättömiä töitä jotka piti saada tehtyä."

      Et sitten sanonut hänelle, että teet just parhaillaan niitä töitä ja tarkistat protokollaa varten teknistä yksityiskohtaa ammattikirjallisuudesta?

      Olisit alkanut kysellä siltä jotain bitin asentoa siinä rajapinnassa ja näytellyt kirjan kaavioita kädet heiluen. Siinä vaiheessa pomot yleensä luikkii äkkiä pois.

    • Ihanan luova työpaik

      Itse ehdotin esimies-alainen palaverissa kurssia, vaikka netti, tärkeän teknologian suhteen ja ammattikirjallisuuden hommaamista, jota voisi selailla vaikka kahvihuoneessa. "Ei me... ei taida... ei... ei...." Tätä kesti liki minuutin ja sitten yhdessä päädyttiin siihen, että ei kurssia, eikä ammattikirjallisuutta.

    • Whaaaaaaaaaaat

      Onko siis tällaisia työpaikkoja ihan oikeasti Suomessa olemassa? Siis ihan aikuisten oikeasti? Vai onko tämä jokin provo?

      • kokemusTt

        En tiedä provoista, mutta periaatteessa lähes mikä tahansa on työpaikoilla mahdollista. Välillä meno ja päätökset ovat omankin 15-vuoden uran aikana olleet täysin surrealistisia, ihan täyttä Dilpertiä.


      • XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

        :) Työaikaraporttiin laitoin itseopiskelua muutaman tunnin kun ei ollut mitään muutakaan tekemistä juuri silloin. Opiskeltava asiahan "tällä alalla" ei lopu kesken.. myöhemmin pomo sitten kyseli, että mitäs nämä tunnit itseopiskeluun merkattuna oikein on? Kuulemma "tänne tullaan osaamaan, ei oppimaan" ^^


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe