Luotettavin moottori

Moottoristi

Lähes joka automerkin "down sizing" bensa sekä diesel moottoreissa on hyvin yleisesti ongelmia jakohihnan/ketjun, turbon, ahtopaineen, 2-massavauhtipyörän, moottorinohjauksen (ECU), hiukkassuodattimien, yms. kanssa. Ja ongelmat koskevat yhtälailla sekä tavallisia merkkejä että myös ns. "premium" merkkejä (MB, BMW, Audi,...).

Eli kysymys: mikä vielä nykyäänkin myynnissä oleva moottori on mielestäsi "luotettavin moottori"?

Oman kokemukseni mukaan vastaukseni olisi: Nissanin 1.6 l bensa vapari (Japanissa tehty kevytmetallimoottori ilman turboja/ahtimia tai muita hömpötyksiä, HR16DE). Löytyy vielä tänä päivänäkin mm. uuden Nisan Juken nokalta ja vanhemmissa malleissa käytettiin ainakin Micrassa, Notessa, Quashqaissa ja Pulsarissa.

45

5927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lslssmsm

      Japsivapari, esim Hondalta tai Toyotalta. Nissanin laatu ei oikein vakuuta, joskin bensaturbot hakkaa sekin selvästi.

    • 646343

      Mazda satsaa eniten vapareihin eikä sorru tuohon pikkuturbopelleilyyn. Mazdan vaparit ovatkin automaailman kehittyneimpiä, maailman korkein puristuspaine perusauton bensakoneissa todistaa tämän.

      Noin yleensäkin japsit ovat hyvä valinta koska eivät ole sortuneet tähän down-sizingiin niin paljon eli ei saa pikkuturbokoneita jotka hajoavat jo 200tkm kohdalla, kuten saksalaiset ovat hyvin jo näyttäneet.

      • tauollakirjoitus

        Lisäksi Mazdan moottoreissa on Miller kierto mikä vähentää polttoaineen kulutusta perus bensamoottoreihin verrattuna.Lähes samankaltainen kuin Atkinson kierto, mutta jokin pieni ero taisi kuitenkin olla.

        Vertailun vuoksi Toyota, Lexus, Honda käyttävät modifioitua Atkinson kiertoa, mikä myös vähentää polttoaineen kulutusta. Atkinson kierrossa imuventtiilien sulkeutumisesta hieman myöhäistetään, minkä ansiosta osa sylinterin palotilaan jo muodostuneesta polttoaineseoksesta pieni osa palautuu takaisin imukanavaan, tämä seos menee sitten sylinterin palotilaan seuraavalla kierroksella. Tehon laskun estämiseksi moottorin puristussuhdetta nostetaan korkeaksi, joissakin tapauksessa käytetään myös polttoaineen suoraa suihkutusta. Nakutuksen estämiseksi sylinterin palotilan jäähdytystä on parannettu ja polttoaineen suihkutusta, sytytystä kontrolloidaan tarkasti erilaisilla tekniikoilla. Ainakin Toyotan atkinson moottorit käyvät Atkinson kierrolla vain kevyemmässä kuormituksessa ja pienemmillä kierroksilla, suurilla kuormituksilla ja kierroksilla mootttori vaihtaa Atkinson kierrosta normaalin ottomoottorin kiertoon.

        Itse kieltäydyn ostamasta mitään turboahdettua bensamoottoria. Syynä tähän on se että turbo voi vioittua niin monella eri tavallla että en pysty lainkaan luottamaan turboahtimien kestävän ongelmitta 300tkm. Usein turboihin tulee vikaa viimeistään 80 000- 300tkm välillä. Turbon vaihto maksaa 700-2000€ ja päälle vielä työkustannukset, noin 60-70€ per tunti.


      • Loppuunkehittynyt

        Vai että Mazdan vaparit kehittyneitä. Ainakin meikäläisen 626 moottori alkaa olla ihan loppuun kehittynyt, savua riittää ja kun kyselin vinkkiä mistä moinen voi 300 tkm ajetussa koneessa johtua niin vastaus oli hyvinkin tyhjentävä:
        "Mannanrenkaat 626 tyyppivika.
        Rengasta kone ja hoonaa sylinterit.
        Tarkista samalla venttiilit ja läppää, vaihda varren kumit"

        Siis sellainen "määräaikaishuolto" - mutta muutaman satasen autoon (vm 1999) kun ei viitti tehdä muutaman tonnin remonttia. Onneksi on eurooppalaisia autoja, joissa koneet kestävät tuplasti tuon japsin verran...


      • Matukkapatukka
        Loppuunkehittynyt kirjoitti:

        Vai että Mazdan vaparit kehittyneitä. Ainakin meikäläisen 626 moottori alkaa olla ihan loppuun kehittynyt, savua riittää ja kun kyselin vinkkiä mistä moinen voi 300 tkm ajetussa koneessa johtua niin vastaus oli hyvinkin tyhjentävä:
        "Mannanrenkaat 626 tyyppivika.
        Rengasta kone ja hoonaa sylinterit.
        Tarkista samalla venttiilit ja läppää, vaihda varren kumit"

        Siis sellainen "määräaikaishuolto" - mutta muutaman satasen autoon (vm 1999) kun ei viitti tehdä muutaman tonnin remonttia. Onneksi on eurooppalaisia autoja, joissa koneet kestävät tuplasti tuon japsin verran...

        Sikäli ohi annetun aiheen (...nykyäänkin myynnissä oleva moottori on mielestäsi "luotettavin...) että ei taida Mazda 2 litraista kovinkaan läheltä samanlaista olla saatavissa?

        Toisaalta on vaikea arvostella nykyään myytäviä moottoreita luotettavuuden suhteen, vaikka peruskone olisi sama, moottorinohjaukset ja yksityiskohdat voivat muuttaa paljon.

        Nimimerkki Loppuunkehittyneen kanssa samaa mieltä, 300 tkm pitäisi olla vasta sisäänajo nykyaikaiselle (-90 luvulla tai myöhemmin suunnitellulle) auton moottorille, eikä koneen aukaisuun (männänrenkaat tyyppivika...) tai kannen irroitukseen (vaihda varren kumit) pitäisi olla tarvetta alle puolen miljoonan kilometreillä. Joten sen puoleen Mazdan koneiden kehuminen on arveluttavaa - niillähän oli myös sylinterinkansiongelmia, mutta koskiko ne vain 90-luvun alun 626 moottoreita?


      • jooooooo
        Loppuunkehittynyt kirjoitti:

        Vai että Mazdan vaparit kehittyneitä. Ainakin meikäläisen 626 moottori alkaa olla ihan loppuun kehittynyt, savua riittää ja kun kyselin vinkkiä mistä moinen voi 300 tkm ajetussa koneessa johtua niin vastaus oli hyvinkin tyhjentävä:
        "Mannanrenkaat 626 tyyppivika.
        Rengasta kone ja hoonaa sylinterit.
        Tarkista samalla venttiilit ja läppää, vaihda varren kumit"

        Siis sellainen "määräaikaishuolto" - mutta muutaman satasen autoon (vm 1999) kun ei viitti tehdä muutaman tonnin remonttia. Onneksi on eurooppalaisia autoja, joissa koneet kestävät tuplasti tuon japsin verran...

        Ei voi viime vuosituhannen autoja verrata nykyautoihin. Tekniikassa eroa kuin yöllä ja päivällä.


      • Kokemuskenrintaääni
        jooooooo kirjoitti:

        Ei voi viime vuosituhannen autoja verrata nykyautoihin. Tekniikassa eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Tosi on, viime vuosituhannen autojen moottoreilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ja niillä on ikää vähintään 15 vuotta. Niiden kohdalla voi olla kokemukseen perustuvaa tietoa moottoreiden luotettavuudesta ja todellisesta kestävyydestä (käyttötuntien lisäksi ikäkestävyys) Jotkut ovat tehneet vahvoja moottoreita jo 80-luvulta alkaen, mutta ovatko nykyisin kestävien moottoreiden valmistajat eri automerkeillä kuin silloin? Eli Mazda nykyisin tekeekin kestäviä koneita vaikka aikoinaan ei osannut?

        Voiko muuten tenttubensa (E10) aiheuttaa vanhojen autojen moottoreiden tuhoa - lähinnä tulee mieleen venavarrenkumit jotka viina voisi pilata?


      • kyllä
        Kokemuskenrintaääni kirjoitti:

        Tosi on, viime vuosituhannen autojen moottoreilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ja niillä on ikää vähintään 15 vuotta. Niiden kohdalla voi olla kokemukseen perustuvaa tietoa moottoreiden luotettavuudesta ja todellisesta kestävyydestä (käyttötuntien lisäksi ikäkestävyys) Jotkut ovat tehneet vahvoja moottoreita jo 80-luvulta alkaen, mutta ovatko nykyisin kestävien moottoreiden valmistajat eri automerkeillä kuin silloin? Eli Mazda nykyisin tekeekin kestäviä koneita vaikka aikoinaan ei osannut?

        Voiko muuten tenttubensa (E10) aiheuttaa vanhojen autojen moottoreiden tuhoa - lähinnä tulee mieleen venavarrenkumit jotka viina voisi pilata?

        E10 pilaa helposti polttoaineletku(t) mitä ei ole suunniteltu lainkaan etanolille. Tapahtuu niin että polttoaineletku(t) hapertuu ja syöpyy ensin sisäpuolelta. Sitten alkaa ihmettely kun moottori ei suostu viimeistään päivän seisonnan jälkeen käynnistymään tai toimii huonosti kun polttoainejärjestelmään on syöpynyt letkusta materiaalia mikä sitten kovettuu esimerkiksi lakkaa muistuttavaksi massaksi.

        Vaikka mitään ei syöpyisikään niin yleensä ottaen E10 jo itsessään vanhenee tai muodosta roskaa polttoainejärjestelmään viimeistään muutaman kuukauden kuluttua jos on päässyt säilöntäaineeet unohtumaan. Erityisesti moottoripyöräpuolella tämä on nykyään yksi yleisimmistä ongelmista kun ihmetellään miksi pidemmän seisonnan jälkeen moottori ei millään käynnisty vaikka akussa on hyvin virtaa.


      • parempimoottori
        Loppuunkehittynyt kirjoitti:

        Vai että Mazdan vaparit kehittyneitä. Ainakin meikäläisen 626 moottori alkaa olla ihan loppuun kehittynyt, savua riittää ja kun kyselin vinkkiä mistä moinen voi 300 tkm ajetussa koneessa johtua niin vastaus oli hyvinkin tyhjentävä:
        "Mannanrenkaat 626 tyyppivika.
        Rengasta kone ja hoonaa sylinterit.
        Tarkista samalla venttiilit ja läppää, vaihda varren kumit"

        Siis sellainen "määräaikaishuolto" - mutta muutaman satasen autoon (vm 1999) kun ei viitti tehdä muutaman tonnin remonttia. Onneksi on eurooppalaisia autoja, joissa koneet kestävät tuplasti tuon japsin verran...

        Ainakin Mazdan 2002-2007 valmistettu 2.0l 141-147hv moottori on parempilaatuinen kuin tuo 626 2.0l moottori. Huoltovälejä pitää noudattaa eikä ikinä laiminlyödä huoltovälejä. Mazdan 2002-2007 2.0l bensamoottorille virallisesti ilmoittama moottoriöljyn vaihtoväli on 20000km /12 kuukautta. Jos ajaa usein kovaa niin sitten öljynvaihtoväliä on syytä lyhentää hieman, sellainen 15000-18000km öljynvaihtoväli on ihan hyvä.

        Sitten jotkut tyhmät ihmiset tarkistavat öljynmäärän vain kerran kuukaudessa, vaikka oikeasti öljynmäärä pitäisi tarkistaa auton merkistä ja mallista riippumatta vähintään kerran viikossa. Öljynkulutus yleensä hieman lisääntyy suurimmassa osassa autoja useimmiten sitten kun ajokilometrejä on kertynyt yli 200-300tkm. Tiedän jopa yhden tyhmän tyypin joka ajaa usein niin pitkään että öljyn määrä mittatikusta jää lähelle alarajaa tai sitten kunnes öljyvalo vilahtelee. Oikeasti öljynmäärä tulisi pitää mittatikkuun merkityn maksimirajan lähellä että voitelu ja öljynpaine pysyy hyvänä myös korkeammillakin kierroksilla.

        "Onneksi on eurooppalaisia autoja, joissa koneet kestävät tuplasti tuon japsin verran..."
        Tämä osa kertoikin jo tarpeeksi. Olet osa niitä trolleja tai eurofanaatikoita jotka tahallaan keksivät mitä tahansa vikoja Japanilaisista autoista jopa omasta päästäsi ja pyrit mustamaalaamaan Japanilaiset autot kaikin mahdollisin keinoin.


    • persu91

      TSI skodassa,audissa,seatissa ja VW hajoaa jopa alta 50tkm?
      Pitääkö paikkansa kaikki jutut TSI heikosta kestosta?

      • skodyrpä

        Pitää se.
        Ruottissa juhlitaan VW vikoja.
        Jopa paikallinen autoliitto hermostunut ja käskee välttämään monia skoda.VW ja audi malleja..


      • karpollaVW

    • paopaopoi

      mtu

    • Qassu

      Nissanin 1.6:sta on myyty paljon esim. Qassussa ja eipä niissä ole juuri ongelmia ollut, minun tietääkseni. On ainakin miellyttävämpi ja vääntävämpi moottori kuin Toyotan "kierroskoneet".

      • datsuni_on_mun_ratsuni

        Höö... eikö Datsunin koneissa ole sitä ongelmaa, että menee sylinterit soikeiksi & rupeaa öljy maistumaan? Syynä liian kireälle vedetyt vaihdelaatikon kiinnityspultit.

        1,8 ainakin on surullisen kuuluisa ongelmistaan.


    • jooooooooooooooooooo

      Kyllähän down sizing ilmiöllä on päästy tehokkaisiin moottoreihin pienellä polttoaineen kulutuksella ainakin diesel moottoreissa. Esim. uuden Passatin keulalle saa 2.0tdi koneen kolmena eri tehovaihtoehtona 150hv, 190hv, ja oliko se tehokkain 240 vai 250 hv. MUTTA eihän ne koneet voi kestää käyttöä. Ennen Mercedes W124 2 litraisessa vaparidieselissä oli vähän yli 70hv. ja moottorilla saattoi ajaa sen kuuluisan miljoona km. Eli mitä suuremmat "litratehot", niin sitä heikommat moottorit. Keksisivätköhän japanilaiset sitten jonkin paremman keinon kuin "down sizing", se jää nähtäväksi.

    • kyynäränmitta

      Vaarit kirjoittaa hevosvoimista vaikka jo 70-luvulla tuli käyttöön kiliwatit tehon yksikkönä. Joo, onhan se komeampaa kun numerot on isompia. Paljonko muuten on kulutus virstaa kohti.

      • Virtsaväärään

        Kulutus virtsaa kohti on yksi poronkusema


      • kilovoimaa

        Koniwatit on toisarvoinen tieto.


      • jooooooo

        Mahdatko kyynäränmitta tietää edes mikä ero on SAE ja DIN hevosvoimilla. Sä olit vasta tuskanen jomotus isäs palleissa ku mä ajoin tunturirallia horatsu kyydissä...


      • rekisterioteHevosvoimat

        Edelleen mm.autolehdissä on myös hevosvoimat ilmoitettu, tosin suluissa.


    • ajaja1990luku

      Ei ole nykyautoissa, mutta 90-luvun Toyotoissa oli kyllä maailman luotettavin ja paras moottori. 4A-FE. On se vaan ihme peli. Omassa Corollassakin se kehrää 20 vuoden iässä.

    • 196

      Riippu mitä haet "luotettavin moottori" periaatteella.

      Viri aihiona alle 3-litrasista 2jz-gte Tojotan/lexuksen suora kuus turbo mylly on erittäin potentiaalinen kohde jo vakio sisuskaluilla ja kestää mainiosti tehojen 2-3 kertaistamisen. Pistää myös kampoihin virityspotentiaalin puolesta isoimmillekkin koneille kestävyyden ja osaavissa käsissä tehojenkin puolesta. 2jz moottori on isossa maailmassa ollut siitä asti, kun sitä on alettu valmistaa virittäjien erittäin suuressa suosiossa. Se kertoo jo melko paljon. Toinen on Nissan Skylineissä käytetyt jotkut RB-sarjan moottorit. Tässä vain muutama moottori, jotka itselle on tullut tutuksi.

      Sitten jos puhutaan luotettavista kauppakasseista, jotka pysyy suht vakiona tehojen puolesta ja huolletaan ajallaan. Tojotan bensakoneet 4af, 4afe, 4efe, 3sfe, 2t ja K-moottorit on kokemuksieni perusteella kestäviä vanhemmissa autoissa ja japsit yleensä muutenkin.
      Itse kun vertaan 1.6 muiden merkkien 1.6 ja 2.0 moottoreita vain 2.0 moottoreihin eli vastaaviin. Ihan sen takia koska kuutiotilavuudella on merkitystä kestävyyteen, kuten myös paljonko tehoja on moottorissa. Toki muitakin vaikuttavia seikkoja on kestävyyden suhteen.

      Dieseleistä taas vanhemmissa Toyotissa ainakin Hilux/Hiacen koneet on kestäviä. Itsellä oli 1997 Hilux 2.4d vapari ja rullattu melkein 1.3miljoonaa samalla koneella ja sitten tiemme erkanivat. Mersulla myös paljon hyviä vanhempia dieseleitä, jotka nielee paljon kilometrejä.

      Japseissa ainakin on se kori ollut iät ja ajat heikkous, mutta kyllä mieluummin halpaa lankaa ja peltia polttelen. Kuin esimerkiksi maksan kalliita moottorin koneistuksia tai korjauksia joita osia ei voi itse tehdä oikein.

      Euro/usa autoissa ainakin on tuo kori enemmän tai vähemmän parempi ruostumisen osalta. (ei kaikissa) Vanhemmissa ainakin nuo mersut on diesel vehkeissä kestäviä, vaikka olenkin nykyään japsi harrastaja monen euro auton jälkeen, niin ei se sitä tarkoita todellakaan ettei muutkin valmistajat osaa tehdä autoja.

      Minua ehkä enemmän kummastuttaa nämä ikiteinit ja muut merkkiriippuvaiset, jotka kehtaa kiistellä kuin se olisi elämästä ja kuolemasta kyse auton merkin valinta.

      • eienääVWautoja

        Jos VW liike sohaisee sinuakin 8000e moottoriremontilla niin saatat herätä..


      • 196
        eienääVWautoja kirjoitti:

        Jos VW liike sohaisee sinuakin 8000e moottoriremontilla niin saatat herätä..

        Mitenkä se sohaisee, kun en omista kyseisen konsernin vehkeitä? Aika typerä kommentti, kun ei liity mitenkään edes aiheeseen.


    • Rollapa

      Corolla vm.1994. Mittarissa tällä haavaa 678,667km. Ei mitään ole tehty tulppien ja ölynvaihdon lisäksi. Kytkinremontti, jarrut. Siinä se. Moottori kyllä kestää.

      • turhaaMainosta

        en oikein ymmärrä mitä iloa on jos joku Corollan tai vastaavan kinnerin kone kestää tuollaisia kilsoja, on siinä sanut autoa rassailla muuten ihan tarpeeksi ja kyyti on kamalaa ja hytti haisee mädälle ym...


      • 4654
        turhaaMainosta kirjoitti:

        en oikein ymmärrä mitä iloa on jos joku Corollan tai vastaavan kinnerin kone kestää tuollaisia kilsoja, on siinä sanut autoa rassailla muuten ihan tarpeeksi ja kyyti on kamalaa ja hytti haisee mädälle ym...

        Siellä tuli taas joku tojotaa vastustava merkkiriippuvainen ikiteini. Jos sinun hyttisi on haissut pahalle, niin saat syyttää ihan itseäsi ja siivottomuuttasi. Oletko kuullut koskaan sisustan pesusta?

        Aijaa kilometritkö kertoo huoltojen määrän? Kerroppas kun siitä kerran osaat päätellä, että mitä remontteja tein 1.3miljoona ajettuun hiluxiini. Konetta en kertaakaan vaihtanut tai avannut ainakaan.

        Kyyti kamalaa kilometrien peruseella? Oh hoh mikä tietämätön tai silkka provo kommentti. Vakavasti otettavassa kommentissa on yleensä kunnon perustelut ja oma kohtaista kokemusta, muuten arviollasi ei ole yhtään mitään virkaa.


      • nykyäänAutotonHyviä

        No, kuka nyt nykypäivänä tuollaisilla ikälopuilla romuilla ajelee?
        Toyota on surkea ajettava ja sen tietää kaikki jotka ovat niillä ajaneet ja verranneet niitä muihin, myös ammattilaisten tekemien testien ja vertailujen mukaa asia on juuri noin. Ota vaan fakta faktana ja nauti suurista kilometreistäsi.


      • RuostuviaRomujaKaikki
        nykyäänAutotonHyviä kirjoitti:

        No, kuka nyt nykypäivänä tuollaisilla ikälopuilla romuilla ajelee?
        Toyota on surkea ajettava ja sen tietää kaikki jotka ovat niillä ajaneet ja verranneet niitä muihin, myös ammattilaisten tekemien testien ja vertailujen mukaa asia on juuri noin. Ota vaan fakta faktana ja nauti suurista kilometreistäsi.

        "Ikälopuilla romuilla" Taas jonniin joutavaa tekstiä. Oletko kuullu autoharrastuksesta koskaan? Aika moni viimeisen päälle vanhempi laitettu auto on paljon parempi kuin nykypäiväinen auto jossa on turhaa tingel tangel hienouksia ja sähkölla joka kohta.

        Auto on tarkoitettu liikkumaan A paikasta B. Eikä se ole mikään asuinhuoneisto missä ptää viihtyä/asua.

        Onpas oikein faktapohjaista tietoa ilman lähteitä. Mikä Toyota oletko muka kokeillut kaikki mallit läpi? Ihan tuon taivaallista p@sk@@ kommenttisi. Typerämpää ihmistä en löydä joka yleistää muutaman koetun mallin takia kaikki muut merkit huonoiksi merkkiriippuvaisuutensa takia.

        Pistä virallisia testejä minulle missä testataan kaikki toyotat ja kerrotaan että joka ainut on huono ajo-ominaisuuksiltaan? Eikö löydy vai vaihdatko puheenaihetta tai menet henkilökohtaiselle tasolle, kuten netissä keskustelijat yleensä kun ei ole faktoihin perustuvaa tietoa näyttääkkään.

        Kummasti kyseinen merkki kuitenkin nauttii maailman arvokkaimman autobrändin titteliä ja saksalaisten TUV tilastoissa ollut vähävikaisimpien kirkkainta kärkeä vuodesta toiseen.

        Tuossa ei ole mitään faktaa koska olen euro/usa autoilla ajanut paljonkin ja mikään ei voita nykyistä japsi kulkinetta. Tosin olen tehnyt koko auton alustan, moottorin ja tekniikan kokonaan uudestaan ja itse. Ostele sinä taitamuuttasi, niitä uusia autoja kun et itse osaa parantaa tai korjata autoa omin käsin. Talvi ajokkejani tosin en rupea sen kummemmin säätämään, kun mitäpä suolavellissä rypemiseen järkeä sijoittaa rahaa. Olisipa minulla vaikka 100miljoonaa rahaa, niin ainuttakaan euro/usa autoa ei tule pihaan ja rakentaisin vanhasta autosta siitäkin huolimatta kehonliikuttimen.

        Eipä ole paljon vakio alustaisia romuilla pärjänneet radalla oli merkki mikä vaan. Uusi tai vanha kottero, että se siitä sinun surkeasta ajettavuudestasi....


    • Reperoi

      Onhan noilla Mitsun Pajeron diisseleilläkin ajettu se miljoona. Myös Toyotan vanhoilla disukoilla.

    • Bensin

      Japanilainen bensakone, n. 2 litrainen ja vapaastihengittävä on mielestäni huolettomin. Tässä vähän perusteluja.
      Japanilaiset osaa tehdä kestäviä tuotteita.
      Vapaastihengittävät ovat matalaviritteisempiä ja siksi kestävämpiä.
      Ei tule ongelmia hajoilevan turbon kanssa.
      Ei tule dieselmoottorin huonoja puolia.
      Dieseleillä kun on paljon ongelmia pakokaasupuolella ( Egr ja hiukkassuodatin ongelmat esim.)
      Bensakonelämpiää paremmin.
      Ei tarvitä polttoainetoimista lisälämppäriä. Niistä aiheutuu paljon murheita. Ne lisäävät kulutusta, ne vaativat vähintään saman ajoajan jonka olivat käynnissä ennen starttia.
      Niitä pitäisi käytellä välillä kesälläkin, jotta pysyvät kunnossa. Lisäksi noi lämppärit ovat aika vikaherkkiä ja kalliita korjauttaa.
      Kovilla pakkasilla bensamoottori starttaa paremmin.
      Ei "dsl " veroa.
      Bensamoottori on halvempi ostaa.
      Dieselpolttoaineen ja bensan hintaero aika pieni. Dieselillä pitää ajaa todella paljon, jotta se kannattaa taloudellisesti.
      Se vapari bensa on kaikenkaikkiaan paljon huolettomampi.

      • nytMennäänNäillä

        Bensa vapari on tuossa muodossa aikansa elänyt. Tilavuudella moottoriin saadaan vääntöä ja tehoa, mutta nykyään sellaisia ei haluta maailmaa pilaamaan ja siksi on keksitty turbo joka tekee pienistä moottoreita tehokkaita ja todella hyviä. Miksi pitää vastustaa uutta ja parempaa, ennakkoluuloja? Turbot kestää hyvin jos ymmärtää käyttää autoa niin kuin neuvotaan. Ei kukaan enää pannukahviakaan keittele, vaikka aikansa kahvinkeittimen hyväksyntä vei joiltain jääräpäiltä.


      • Pannukahvi
        nytMennäänNäillä kirjoitti:

        Bensa vapari on tuossa muodossa aikansa elänyt. Tilavuudella moottoriin saadaan vääntöä ja tehoa, mutta nykyään sellaisia ei haluta maailmaa pilaamaan ja siksi on keksitty turbo joka tekee pienistä moottoreita tehokkaita ja todella hyviä. Miksi pitää vastustaa uutta ja parempaa, ennakkoluuloja? Turbot kestää hyvin jos ymmärtää käyttää autoa niin kuin neuvotaan. Ei kukaan enää pannukahviakaan keittele, vaikka aikansa kahvinkeittimen hyväksyntä vei joiltain jääräpäiltä.

        Kyllä pannukahvi vaan on niin hyvää ..
        Mutta tuosta kestävästä moottorista, sitä kun kysyttiin, niin kyllä näistä tavallisista perheauton koneista Toyotan 4A-FE on peli, ei siitä mihinkään pääse. Järjestään pyörivät 400000 km avaamatta. 250000 kohdalla on vielä suunnilleen tehtaan tehot. Mikä muu mylly voisi esittää samat ominaisuudet? No, joku Volvon vaparivitonen, mutta ei taida enää olla oikein saatavilla, muuta kuin vanhoissa romuissa.


      • shdfhdyhj
        nytMennäänNäillä kirjoitti:

        Bensa vapari on tuossa muodossa aikansa elänyt. Tilavuudella moottoriin saadaan vääntöä ja tehoa, mutta nykyään sellaisia ei haluta maailmaa pilaamaan ja siksi on keksitty turbo joka tekee pienistä moottoreita tehokkaita ja todella hyviä. Miksi pitää vastustaa uutta ja parempaa, ennakkoluuloja? Turbot kestää hyvin jos ymmärtää käyttää autoa niin kuin neuvotaan. Ei kukaan enää pannukahviakaan keittele, vaikka aikansa kahvinkeittimen hyväksyntä vei joiltain jääräpäiltä.

        Tekee hyviä? Oletko maistanut? Turbohan se luonnollisesti auton tekee ja kuljettaa pelkästään autoa...... Pitänee repiä kaiki muu nyt ihan irti ja viskata turbo pellin alle.

        Uutta ja parempaa? Joo kaikki uutuudethan on luonnollisesti parempia. Kannet paukkuu 60tkm välein ja turbo vikoja paljon. Saman olen usealta koneistajalta kuullut autoharrastukseni takia näistä "uusista ja peremmista" autoistasi. :D

        En keittele pannulla enkä keittimelläkään, koska en ole merkistä enkä kahvista riippuvainen.

        Taitaa ennakkoluulot olla toisinpäin sinulle vanhempia autoja kohtaan. 1.Joko et osaa huoltaa itse. 2.Et osaa remtoida itse 3.Et tiedä autoista yhtään mitään todellisuudessa.

        Uudet autothan ne varmasti on ikuisia ja ei jätä koskaan tienpäälle. Sen kuvan puheistasi nyt saa.


      • Haisulit
        Pannukahvi kirjoitti:

        Kyllä pannukahvi vaan on niin hyvää ..
        Mutta tuosta kestävästä moottorista, sitä kun kysyttiin, niin kyllä näistä tavallisista perheauton koneista Toyotan 4A-FE on peli, ei siitä mihinkään pääse. Järjestään pyörivät 400000 km avaamatta. 250000 kohdalla on vielä suunnilleen tehtaan tehot. Mikä muu mylly voisi esittää samat ominaisuudet? No, joku Volvon vaparivitonen, mutta ei taida enää olla oikein saatavilla, muuta kuin vanhoissa romuissa.

        Nuo vanhat Volvot olivat vihoviimeisiä maantiellä: haisivat niin, että perässä ei voinut ajaa vaan ohi oli pakko aina päästä. Polttivat jo 5-10 vuoden ikäisinä öljyä kai enemmän kuin bensaa/dieseliä.


      • seataudiskodaVWsama
        nytMennäänNäillä kirjoitti:

        Bensa vapari on tuossa muodossa aikansa elänyt. Tilavuudella moottoriin saadaan vääntöä ja tehoa, mutta nykyään sellaisia ei haluta maailmaa pilaamaan ja siksi on keksitty turbo joka tekee pienistä moottoreita tehokkaita ja todella hyviä. Miksi pitää vastustaa uutta ja parempaa, ennakkoluuloja? Turbot kestää hyvin jos ymmärtää käyttää autoa niin kuin neuvotaan. Ei kukaan enää pannukahviakaan keittele, vaikka aikansa kahvinkeittimen hyväksyntä vei joiltain jääräpäiltä.

        http://yle.fi/uutiset/moottori_vaivaa_kymmenia_tuhansia_vw-konsernin_autoja_suomessa__maahantuoja_emme_halua_ryhtya_selvittamaan_mitaan_lukumaaria/8002604

        Piristää asiakkaan pankkitiliä kun VW ei korvaa tehdasvikaa.


    • rellu_poweria
      • thdhtyh

        Autossa nyt on muitakin osia kuin pelkkä lohko tekniikassa. Kilpureissa jos jotain vakiota on, niin yleensä se lohko on vakiota tekniikan osalta...... Harvoimpa olen kuullut, että oikealla tavalla ja ajallaan huolletuista autoista olisi lohkot menneet. Yleensä se öljyittä ajaminen on särkenyt veivin ja se hajottanut lohkon....


      • NissanRellu

        Tuo aloittajan mainitsema HR16DE on kuitenkin Japanissa valmistettu, valmistaja Aichi Machine Industry. Suomessa se oli ensimäiseksi Micra SR160 keulilla ja tuo auto tuolla moottorilla menestyi aikoinaan hyvin rata-ajoissa. Eli kai siitä moottorista sai kestävästi puristettua enemmänkin tehoja.


      • sgsgre
        NissanRellu kirjoitti:

        Tuo aloittajan mainitsema HR16DE on kuitenkin Japanissa valmistettu, valmistaja Aichi Machine Industry. Suomessa se oli ensimäiseksi Micra SR160 keulilla ja tuo auto tuolla moottorilla menestyi aikoinaan hyvin rata-ajoissa. Eli kai siitä moottorista sai kestävästi puristettua enemmänkin tehoja.

        Toisilla on aikaa googlettaa tietoja. Nykyään aika tuntematon moottori viritys käytössä.


    • käänteinenmaine

      VW konsernin TSI on ehdottomasti kuuluisin luotettavuudessa.

      • eliittiauto

        Laita googleen haku: VW viat.
        Luotettava hakukone


    • hondamiesnmr2

      Hondan bensakoneet todella varmoja, vielä jos valitset manuaalilaatikolla. Omalla 2.4l accolla ajettu 630tkm, konetta ei ole avattu eikä varmaan koskaan tarvikkaan avata. Laturi vaihdettu kertaalleen,koiranluut 2puslaa,ilmastointia huollettu ja 2pyörän laakeria vaihdettu. Siinämpä ne suurimmat huollot!

      Monellakko 2000luvun autolla pääsee yli 600tkm näin halvalla? Audilla meni 2vuoden välein kaikki etupään varret uusiks, kivaa jumppaa.. puhumattakaan kun automaattilaatikko porsi ja kustannus 6100e. Ja iskarit heitti öljyt pellolle 140tkm kohdilla.. laatua laatua!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe