Epilepsia vai jotain muuta?

Neurooloogikko

Eli vaimollani on todettu mukamas epilepsia. Oireet alkoivat vaimoni mukaan ensimmäisen lapsen synnyttyä. Kaupassa kassalle mennessä alkoi huimaamaan ja kuulumaan ääniä. Kun kassaneiti kysyi jotain, ei pystynyt vastaamaan vaikka ymmärsi kaiken mitä hän kysyi. Tällaisia oireita ilmeni aika ajoin. Vaimo on valitellut usein niska- ja hartiakipuja. Paikat ovat usein jumissa.

Kuuden vuoden jälkeen syntyi toinen lapsi ja nyt oireet pahenivat. Tällä kertaa kesken kävelylenkin rupesi huimaamaan ja alkoi ääniä kuulumaan. Sen jälkeen meni taju. Tajuihin tulemisen jälkeen olo oli aivan kauhea eli väsytti ja oli oksettava olo. Lähimuisti oli mennyt, sillä hän ei muistanut miksi oli pyörtynyt. Tällaisia samanlaisia tajunnan menetyksiä oli vielä toinenkin.

Kerran itse todistin kohtausta, kun vaimoni alkoi yhtä äkkiä puhumaan erikoisesti. Hän jatkoi tätä kunnes kohtaus meni ohi. Tällä kertaa pahaa oloa ei tullut, sillä hän oli aikaisemmin hoksannut, että tällä hassusti puhumalla saattoi estää kohtauksen tulemisen. Voi kuulostaa erikoiselta, mutta tämän todistin itse.

Lääkäri totesi tutkimusten jälkeen, että on epilepsia vaikkei sellaista tärinäkohtausta sellaisenaan ollut tullut. Verenpaineet ovat koko ajan aika matalat. Lääkäri määräsi Trileptalia, jonka sivuvaikutuksena on jatkuva väsymys. Hartia- ja niskakivut jatkuvat edelleen vaikka käy silloin tällöin hierojalla. Itsekin hieron kun pyydetään. Vaikka vaimo syö lääkkeitä ja kohtaukset ovat pysyneet poissa niin huimausta on ilmennyt aika usein. Vaimo epäilee myös kärsivänsä paniikkikohtauksia, sillä ihmisten paljous ahistaa suunnattomasti. Hän on aika kova stressaamaan asioista ja on myös stressavassa työssäkin. Työt hän pystyy hoitamaan mutta töistä tultua hän on yleensä kovin väsynyt ja tarvitsee lepoa.

Kenelläkään kokemuksia vastaavanlaisista tapauksista?

8

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niskan seudun lihasjumit ja neurologiset sairaudet ovat joo aika rinnakkaisia.

      Mutta, kaikissa tutkimuksissa ei tietynlaiset epilepsiat näy. Ja epilepsia kun ei ole kaikille kouristuskohtauksia. Kannan itse sellaista epilepsiatyyppiä, johon ei lattialla kouristelut ole kuuluneet. Olen aina ollut kuvailemallasi tavalla hetken poissa. Poissaolokohtaukseni sekoitti puhettani myös. Samaa Trileptal-lääkettä syön, se on tarkoitettu pitkälti tämän tyyppisiin. Verenpaineet matalat osin siksikin, että tuo lääke vaikuttaa veren Na-arvoihin.

    • stuu

      Hei!
      Ensinnäkin, jokaisen ihmisen epilepsia on erilainen. Kokemuksia voi verrata, mutta koskaan ei voi sanoa, että kahdella ihmisellä on täysin samanlainen epi. Kirjo on valtava ja lääkkeiden sivuvaikutuksetkin yksilöllisiä.
      Toiseksi, trileptalia käytetään myös kouristuskohtausten hillitsemiseen, niinkuin itselläni. Sen sivuvaikutuksiin voi kuulua jatkuva väsymys, veren natrium arvojen lasku, huimaus..ja paljon muuta. Itselläni väsymys on jäänyt elämään ja natrium arvojen tasapainotukseen syön tavallista enemmän suolaa, lääkärin suosituksesta. Väsymyksen kanssa oppii elämään ja olen huomannut terveellisten elämäntapojen liennyttävän sitä.
      Vaimollasi voi hyvinkin olla ihan oikeasti epilepsia, mistä -mukamas- asenne? Se on varmasti hämmentävää ja pelottavaa alussa, mutta tämän kanssa oppii elämään. On hienoa että lääkkeet ovat pitäneet kohtaukset poissa!
      Jos tahdotte vertaistukea internetissä, on facebookissa kaksikin hyvää ryhmää epileptikoille. Toinen ~epilepsia elämää~ on tarkoitettu sairastaville ja heidän läheisilleen ja epilepsia-kohtauspaikka aikuisille sairastaville. Näissä voi kysyä ja ihmetellä ja huomaa miten eritavoin eletään saman diagnoosin alla. Tsemppiä päiviin!

    • vajis

      Toiset mainitsivatkin hyponatremian. Lisäksi okskarbatsepiinit aiheuttavat kilpirauhasen vajaatoiminnan, johon kuuluu mm. väsymys ja lihasjäykkyys. Oikea asiantuntija on endokrinologi.

    • Sanaton

      Minulla alkoi epilepsia siten, että olin todella väsynyt. Sitten alkoi sellainen, että esim. töissä puhelimessa ollessani ymmärsin mitä toinen puhui, mutta en saanut sanoja ulos suusta.
      Sitten tuli ensimmäinen kohtaus,joka oli kunnon kohtaus kylläkin (kolme tuli kaikenkaikkiaan, sitten oireiden perusteella diagnoosi epilepsia). Mutta alkuoireita oli tuollaiset olot, että ajatus kulki mutta en saanut sanottua ulos vastaustani. Ja kova väsymys.
      Kuvissa ym. ei mitään ollut . Lääkitys toimii hyvin (keskivertoa vähemmän) ja elän aivan normaalia elämää. Syytä ei tiedetä tänä päivänäkään miksi tuo tauti minuun iski :). Diagnoosi oli kyllä kova paikka. Siitäkin on selvitty. Sen jälkeen olen kuullut paljon tapauksia.... ihan tuttuja, joilla on epilepsia. Siitä ei vaan puhuta.

    • kärppälä

      hei!olen 42v.mies.minulla on ollut epilepsia noin 13vuotta.viime kesänä alkoivat niska ja hartia kivut monenlaisia lääkkeitä on kokeiltu mutta kivut jatkuvat ja hierontakin auttaa vain hetkellisesti.olen käyttänyt neurotol slow 200 13vuotta mutta sivuvaikutukset lisääntyvät ja tuntuu että lääkkeessä ei ole enään tehoja.join ennen paljon kahvia mutta nyt en enään tohdi kun kahvi yrittää laukaista epilepsia kohtauksen.nyt on tulossa onneksi lääkkeen vaihtotrileptaliin.osaisiko joku tai tietäisikö kahvin vaikutuksen epilepsiaan?

    • Oireinen

      Oletteko miettineet miksi oireet ovat alkaneet ja pahentuneet synnytysten jälkeen ?

      (Kärsin itse oudoista oireista)

    • yksimeistä

      Muka epilepsia? Ei kuulostanut hyvältä aloituksessa. Esimerkiksi puhekyvyn menettäminen/huononeminen on täysin selkeä kohtaus sairastamassani ohimolohko(temporaali)epilepsiassa. Myös paniikkihäiriöön sekoitettavat tuntemukset tässä tavallisia. "Tärinä"kohtauksia ei tule läheskään kaikille. Älä ainakaan vaimollesi suhtaudu "muka"mielellä, koska sairauden hyväksyminen/ymmärtäminen ei usein itsellekään helppoa. Miten sairaus todettiin? Oirekirjo tosiaan hyvinkin sopiva.

    • ghfjtykjiykyu

      Epilepsiasta on kirjoitettu varmasti ihan hyviä kirjoja. Mitäpä jos lainaisit jonkun? Sinulla on ilmeisesti näkemys, että epilepsia on yksinomaan sama kuin suuri kouristuskohtaus. Sinänsä ikävää, että olet määritellyt oman puolisosi tietämättömyyttäsi teeskentelijäksi.

      Oliko synnytys tavanomaista rajumpi tai oliko siinä huomattavaa verenvuotoa? Oliko raskaudessa raskausmyrkytys? Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa synnytyksen aiheuttaman verenvuodon vuoksi nainen joutui pysyvään monien hormonien korvaushoitoon. Hänellä vioittui muistaakseni hypotalamus. Eli synnytys ei ole sama kuin kakalla käynti, vaan vaativampi juttu sekä äidille että lapselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe