ateriatytmi

mitähän vielä

Ihmettelen vaan mikä on tuo viis kertaa päivässä pitäis syödä eikö riitä että syö sillon kun on nälkä?Ja tietysti monipuolisesti ei mitään herkkuja ja sitten hedelmät niistäkin sanotaan ettei sais niitäkään syödä kun sisältävät hedelmäsokeria.Itse tykkään popsia omenoita appelsiinia ja mandariineja...

25

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cuba libre

      Kyllä hedelmiä saa syödä laihdutettaessa. Ovat erinomaisen hyödyllisiä painonhallintaan, joten syö hedelmiä. Ei todellakaan ole yleinen ohje, vaan marginaaliryhmän keksimää tarinaa.

      Tuore hedelmä on täydellisen terveellistä ihanneruokaa verrattuna vaikkapa suklaaseen. Omenat ehkä noista täyttävimpiä, syö ne mielellään kuorineen, pestyinä.

      Sellainen 3-5 hedelmää päivässä on hyvä :)

      • 19+8

        Kaakaossa on paljon antioksidantteja ja hivenaineita. Mieluummin syön makeannälkääni pari palaa raakasuklaata kuin hedelmiä.


      • cuba libe
        19+8 kirjoitti:

        Kaakaossa on paljon antioksidantteja ja hivenaineita. Mieluummin syön makeannälkääni pari palaa raakasuklaata kuin hedelmiä.

        Siinäpähän syöt. Onko tullut mieleen, että parin suklaapalan lisäksi joku hedelmä? Hedelmissä on myös kaikkea, kuten noita hivenaineitakin. Mutta tietenkin jos et tykkää hedelmistä...


      • 17+10
        cuba libe kirjoitti:

        Siinäpähän syöt. Onko tullut mieleen, että parin suklaapalan lisäksi joku hedelmä? Hedelmissä on myös kaikkea, kuten noita hivenaineitakin. Mutta tietenkin jos et tykkää hedelmistä...

        On tullut mieleen ja olen todennut, että en syö myös sitä hedelmää.


    • Etteituleahmittua

      Jokainen tyylillään.. Itsekään en syö 5x päivä yleensä, mutta siinä on se idea, ettei nälkä pääse kasvamaan liian suureksi, jolloin ylensyönnin ja napostelun riski pienenee ja laihtumismahdollisuuden paranevat.
      Minäkin tykkään hedelmistä, en todellakaan välttele!

    • PersRaineri

      Syö kun on nälkä, turhassa napostelussa ei ole mitään järkeä. Mitään erityistä hyötyä hedelmistä ei ole painonhallinnassa, niinkuin tämä eräs väittää. Sokeriahan ne kuitenkin on, eikä juuri muuta. Mutta pari hedelmää sinne tai tänne, ei mitään vaikutusta mihinkään.

    • diplomiliikkuja

      Kyllä täällä jo hedelmätkin kielletään. Mitä sillä on väliä jos hedelmiä syö, en usko että kukaan on lihonut sen takia kun on muutaman omenan/ appelsiinin päivässä syönyt. Hedelmiä on mukava napostella kun kattoo telkkaa illalla. Jos näitä kaikkia oppeja täällä käyttäis niin sitä olis anorektikkona suljetulla pakkosyötettävänä.

      • cuba libre

        En usko, että kukaan olisi tuoretta hedelmää napostelemalla lihonnut. Sipsejä napostelemalla kylläkin. No, näkee sen ravintosisällöstäkn että kyseiset elintarvikkeet poikkeavat toisistaan huomattavasti. 700kcal vs 37 kcal / 100g...

        Niinjoo, että omena muka olisi vain sokeria ja vettä? http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanurkka/ajankohtaista/artikkeli/5-huikeaa-terveyshyotya-voitko-enaa-olla-syomatta-omenoita/3301334

        http://www.iltalehti.fi/terveys/200809308312278_tr.shtml

        http://kuntoplus.fi/ravinto-ja-terveys/kuorimatta-paras-omena

        http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/arkisto2006/120906_e.htm


      • 9+4

        Mulla ei ole valtaa kieltää keneltäkään mitään (enkä sitä haluaisikaan), jokainen tekee omat valintansa siitä mitä suuhunsa pistää.

        Mutta on optimaalisia ja vähemmän optimaalisia vaihtoehtoja. Mä syön pitkälti näiden oppien mukaan, enkä ole suljetulla pakkosyötettävänä enkä ole anorektikko.

        Napostelu tuhoaa hampaat.


      • cuba libre
        9+4 kirjoitti:

        Mulla ei ole valtaa kieltää keneltäkään mitään (enkä sitä haluaisikaan), jokainen tekee omat valintansa siitä mitä suuhunsa pistää.

        Mutta on optimaalisia ja vähemmän optimaalisia vaihtoehtoja. Mä syön pitkälti näiden oppien mukaan, enkä ole suljetulla pakkosyötettävänä enkä ole anorektikko.

        Napostelu tuhoaa hampaat.

        Muutama hedelmä päivässä on kyllä optimaalinen vaihtoehto. Tai kerro mitä etua se tuo jos ei syö muutamaa hedelmää... Ovatko he jotka eivät syö hedelmiä muita hoikempia, komeampia tai jotain?

        Ei ole hedelmiä pakko syödä. Muttei ole todellisia perusteita väittää, etteikö muutama hedelmä päivässä voisi kuulua siihen täydellisen optimaaliseen (tavoitteena tässä mikä mitattavissa oleva asia?) ruokavalioon...


      • PersRaineri
        cuba libre kirjoitti:

        Muutama hedelmä päivässä on kyllä optimaalinen vaihtoehto. Tai kerro mitä etua se tuo jos ei syö muutamaa hedelmää... Ovatko he jotka eivät syö hedelmiä muita hoikempia, komeampia tai jotain?

        Ei ole hedelmiä pakko syödä. Muttei ole todellisia perusteita väittää, etteikö muutama hedelmä päivässä voisi kuulua siihen täydellisen optimaaliseen (tavoitteena tässä mikä mitattavissa oleva asia?) ruokavalioon...

        Muutama (5 kpl) appelsiini päivittäin, tekee vuodessa noin 35 kg puhdasta sokeria. En tiedä sitten, millä tavalla tuo on muka optimaalista, kun vielä nykyään ollaan aika yksimielisiä siitä, että sokeri on se pääpiru ruokavaliossa. Vertailun vuoksi, suomalaiset syövät makeisia noin 15 kg vuodessa. Laihtua voi kyllä ja pysyä hoikkana ja terveenä, vaikka vetäisi molempia triplamäärän, en sitä sano.

        Eli vastaatko cuba libre miten 35 kg sokeria on muka optimaalisempi, kuin vaikka 25 kg tai 10 kg sokeria vuodessa? Ja älä pliis taas linkitä jotain sivuja, joista pitäisi sivukaupalla lukea ja päätellä vastauksesi, en ole koskaan avannut niistä ensimmäistäkään.


      • cuba lbre
        PersRaineri kirjoitti:

        Muutama (5 kpl) appelsiini päivittäin, tekee vuodessa noin 35 kg puhdasta sokeria. En tiedä sitten, millä tavalla tuo on muka optimaalista, kun vielä nykyään ollaan aika yksimielisiä siitä, että sokeri on se pääpiru ruokavaliossa. Vertailun vuoksi, suomalaiset syövät makeisia noin 15 kg vuodessa. Laihtua voi kyllä ja pysyä hoikkana ja terveenä, vaikka vetäisi molempia triplamäärän, en sitä sano.

        Eli vastaatko cuba libre miten 35 kg sokeria on muka optimaalisempi, kuin vaikka 25 kg tai 10 kg sokeria vuodessa? Ja älä pliis taas linkitä jotain sivuja, joista pitäisi sivukaupalla lukea ja päätellä vastauksesi, en ole koskaan avannut niistä ensimmäistäkään.

        On se optimaalisempaa. Ihminen tarvitsee hiilareita, eli sinun "sokeria" sellaiset 200-800g/vrk eli optimi olisi tuo kerrottuna 365.25:lla, Tekeepi 70-300kg/vuosi, täydellisen puhtaana glukoosina. 35kg on siis alle optimitason.


      • cuba libre
        PersRaineri kirjoitti:

        Muutama (5 kpl) appelsiini päivittäin, tekee vuodessa noin 35 kg puhdasta sokeria. En tiedä sitten, millä tavalla tuo on muka optimaalista, kun vielä nykyään ollaan aika yksimielisiä siitä, että sokeri on se pääpiru ruokavaliossa. Vertailun vuoksi, suomalaiset syövät makeisia noin 15 kg vuodessa. Laihtua voi kyllä ja pysyä hoikkana ja terveenä, vaikka vetäisi molempia triplamäärän, en sitä sano.

        Eli vastaatko cuba libre miten 35 kg sokeria on muka optimaalisempi, kuin vaikka 25 kg tai 10 kg sokeria vuodessa? Ja älä pliis taas linkitä jotain sivuja, joista pitäisi sivukaupalla lukea ja päätellä vastauksesi, en ole koskaan avannut niistä ensimmäistäkään.

        Karkissa vaan on se vika, että ne on pelkkää sokeria. Hedelmissä on suht vähäisen sokerimäärän lisäksi kuituja, runsaasti vitamiineja sekä hivenaineita. Lisäksi yksi pienehkö 150g karkkipussi vastaa energian määrässä kuutta appelsiinia. Taitaapi kuusi appelsiinia olla jo melkosen täyttävä, harva nyt kuutta aplaria jaksa heittämällä syödä, toisin kuin keskikokoinen karkkipussi...

        Itse olen sitä mieltä että muutama hedelmä kuuluu optimaaliseen ruokavalioon, monipuolisesti, ei siis pelkkiä appelsiineja


      • PersRaineri
        cuba lbre kirjoitti:

        On se optimaalisempaa. Ihminen tarvitsee hiilareita, eli sinun "sokeria" sellaiset 200-800g/vrk eli optimi olisi tuo kerrottuna 365.25:lla, Tekeepi 70-300kg/vuosi, täydellisen puhtaana glukoosina. 35kg on siis alle optimitason.

        Tässähän oli kysymys siitä, miten suurempi sokerimäärä on muka optimaalisempaa laihdutuksessa kuin pienempi. Minun mielestäni laihduttaja ei tarvitse sokeria yhtään mihinkään. Ja appelsiinien hiilari on nimenomaan sokereina, ei "sokereina".


      • PersRaineri
        cuba libre kirjoitti:

        Karkissa vaan on se vika, että ne on pelkkää sokeria. Hedelmissä on suht vähäisen sokerimäärän lisäksi kuituja, runsaasti vitamiineja sekä hivenaineita. Lisäksi yksi pienehkö 150g karkkipussi vastaa energian määrässä kuutta appelsiinia. Taitaapi kuusi appelsiinia olla jo melkosen täyttävä, harva nyt kuutta aplaria jaksa heittämällä syödä, toisin kuin keskikokoinen karkkipussi...

        Itse olen sitä mieltä että muutama hedelmä kuuluu optimaaliseen ruokavalioon, monipuolisesti, ei siis pelkkiä appelsiineja

        Voi voi.. Käsitkö nyt, että olisin jollakin tavalla puolustanut karkkeja? Ei, en todellakaan, vaan tarkoitus oli vain havainnollistaa miten paljon sokeria kertyy jo pelkästään muutamasta hedelmästä. Sen sokerimäärän pienentäminen kun vaan on laihdutuksessa kaikkein tärkein asia.

        Joo joo, hedelmät on ihan hyvää ravintoa. Ei mulla ole sinänsä mitään niitä vastaan.


      • 16+7
        cuba libre kirjoitti:

        Muutama hedelmä päivässä on kyllä optimaalinen vaihtoehto. Tai kerro mitä etua se tuo jos ei syö muutamaa hedelmää... Ovatko he jotka eivät syö hedelmiä muita hoikempia, komeampia tai jotain?

        Ei ole hedelmiä pakko syödä. Muttei ole todellisia perusteita väittää, etteikö muutama hedelmä päivässä voisi kuulua siihen täydellisen optimaaliseen (tavoitteena tässä mikä mitattavissa oleva asia?) ruokavalioon...

        Muutama hedelmä päivässä ei ole optimaalinen vaihtoehto. Kasvikset on parempia.


      • cuba libre
        PersRaineri kirjoitti:

        Tässähän oli kysymys siitä, miten suurempi sokerimäärä on muka optimaalisempaa laihdutuksessa kuin pienempi. Minun mielestäni laihduttaja ei tarvitse sokeria yhtään mihinkään. Ja appelsiinien hiilari on nimenomaan sokereina, ei "sokereina".

        Optimaalisempaa mihin? Kyllä hedelmiä voi sisällyttää täydellisen optimaaliseen ruokavalioon, kun tavoitteena on rasvaprosentin minimointi.

        Mikäli tavoitteena ei olekaan tuo yllämainittu, vaan vaikkapa tiettyjen hiilareiden, kuten fruktoosin tai glukoosin täysi välttäminen, vaikkapa oman vakaumuksensa takia, niin silloin asia on eri. Ja kaikkiin ruokiin pätee sama: Liika on liikaa, liian vähän on liian vähän ja se optimi on siinä välissä.


    • -35 kiloa

      Itse söin ennen vain silloin kun oli nälkä. Joskus vain kerran päivässäkin. Mutta kun se ei sitten loppunutkaan vaan syöminen vaan jatkui illalla . Koko ajan oli nälkä.
      Nykyisin pyrin syömään ainakin neljä kertaa päivässä.

    • Mens sana

      Minä söin ennen vain kolmesti päivässä, eli pienen aamiaisen tyyliin yksi voileipä kahvi ja kaksi lämmintä ruokaa. Ateriaväli oli niin pitkä, että mätin sitten lounaalla ja illallisella mielettömiä annoksia. Joskus oli vielä illallakin niin nälkä, että piti syödä hirveä annos puuroa. Lihoin kymmeniä kiloja tällä tyylillä plus juomalla paljon keskiolutta.

      Jätin oluen lähes kokonaan pois, ja aloin syödä 5 kertaa päivässä (runsas aamiainen, lounas, iltapäivätee, päivällinen, iltapala). Kas kummaa, huomattavasti pienemmät annoskoot alkoivatkin riittää. Laihtuminenkin alkoi, ja olen kohtuullisen helposti pudottanut 2/3 ylipainostani ja kutistuminen sen kun jatkuu. Eli kyllä siinä jotain perää on, että kannattaa syödä useasti päivässä. Riippuu toki ihmisestä. Joku pärjää varmasti kahdella-kolmella ateriallakin päivässä. Tuntuisi siltä ,että 4-5 kertaa päivässä ohjeistus sopii kuitenkin enemmistölle.

      Mitä hedelmiin tulee, mielestäni on liioittelua syödä niitä useita päivässä. Itse syön joka päivä yhden hedelmän iltapäiväteellä ja joskus yhden aamiaisellakin. Tämä näyttäisi riittävän hyvin. Tosin en niin hirveästi pidäkään kuin joistakin hedelmistä. Riittävä kasvisten määrä on mielestäni tärkeämpää kuin hedelmien syöminen, etenkin siksi että kasviksissa on vähemmän kaloreita kuin hedelmissä, ja niistä saa kuitenkin melko lailla kaikki samat ravintoaineet.

      En tosin näe mitään suurta haittaakaan siinä, jos joku tykkää vetää useamman hedelmän päivässä. Tässä juuri on painonhallinnan hienous mielestäni: Niin monenlaisilla tyyleillä saa tulosta aikaiseksi, jos vain tietyt perusjutut ovat hallussa. En enää ymmärräkään ollenkaan näitä juttuja, että terveellisesti syöminen olisi muka jotenkin ikävää tai epämiellyttävää. Kun eihän sen tarvitse olla.

      • laihis

        Minä syön 3 kertaa vuorokaudessa. Enkä mätä mielettömiä määriä. Syön ruokaa mikä pitää hyvin nälkää. Jos söisin 5 kertaa vrk, en varmasti laihtuisi.


      • Mens sana
        laihis kirjoitti:

        Minä syön 3 kertaa vuorokaudessa. Enkä mätä mielettömiä määriä. Syön ruokaa mikä pitää hyvin nälkää. Jos söisin 5 kertaa vrk, en varmasti laihtuisi.

        Hyvä, jos sinulle sopii tuollainen ateriarytmi. Minulle ei sopinut. Nykyisinkin kyllä aamupalan ja lounaan välille voi jäädä viidenkin tunnin tauko ilman ongelmia, mutta ellen söisi pientä välipalaa iltapäivällä, päivällisellä olisi niin hirvittävä nälkä, että mässäilyksi menisi. Ja syön minäkin ihan tarpeeksi nälkää pitävää ruokaa, eli normaalia perinteistä kotiruokaa. Minulle nyt vain keskimäärin 3-4 tuntia on sopiva syömäväli. Tämä on tätä yksilöllistä vaihtelua. Eihän se 4-5 ateriaa päivässä liene mitään jumalansanaa, vaan suositus.


    • Verensokerijuttu

      Hyvä "mens sana", sinä olet oikeilla jäljillä. Sillä laihtuminen tapahtuu no. siitä syystä, että syöt silla lailla, niin monta kertaa päivässä, että verensokeritaso pysyy tasaisena.

      Siihen juuri tähdätään säännöllisellä 4 - 5 tunnin välein aterioinnilla, että verensokeri eli elimistön insuliinin tuotanto pysyy tasaisena ja edesauttaa siten kaiken muunkin elimistön toiminnan, esim. aineenvaihdunnan joka on laihduttajalle elintärkeä juttu, tasaisuutta.

      Ja kun syö usein kunnollista ravitsevaa ruokaa, määrien ei tarvitse olla isoja ja kaiken muun turhan ja makean syöntiä ei tarvitse harrastaa lainkaan.

      • PersRaineri

        Insuliini ja verensokeri pysyy kurissa syömällä vähän hiilareita. Jatkuva pienten hiilaripainotteisten aterioiden syöminen voi kyllä pitää verensokerin tasaisena, tasaisen korkeana nimittäin. Ihan hullun hommaa yrittää pienillä ateriolla säädellä verensokeria, kun siihen on elimistöllä omat mekanisminsa. Sen pitää vaan antaa toimia, eikä jatkuvasti pommittaa sitä hiilareilla.


    • Hah !

      No syö pelle muuta kuin hiilareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe