Katekismuksen opetus

rippikoulun käynyt

Katolinen katekismus opettaa näin:

K. Mikä päivä on sapatin päivä?
V. Lauantai on sapatin päivä.
K.Miksi vietämme sunnuntaita sapatin asemasta?
V. Vietämme sunnntaita sapatin asemasta, koska katolinen kirkko siirsi lauantain pyhyyden sunnuntaille." (The Convert´s Catechism of Catholic Doctrine,1957., s.50)

Ja Jeesus sanoo: ""Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne." Mark.7:9.
"Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä." Apt.5:29.

156

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinnan paikka

      Sinäpä onkin meille valinnan paikka ketä seurata ja totella, Jumalaa vai ihmistä, Raamattua vai perinnäissääntöä.

      • rippikoulun käynyt

        Psalmissa 119:105 sanotaan: "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

        Jumalan omalla sormellaan kirjoittamassa kymmenessä käskyssä sanotaan näin: ""Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. 2Moos.20:8-11.

        Profeetta Hesekielin välityksellä Jumala puhuu meille näin: "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne" Hes.20:20.

        Jeesus kuole pitkäperjantaina ja "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk.23:54. Eikös perjantaita seuraa lauantai ja se on Herran sapatti, jota meidän kristittyjen tulee pyhittää?


      • pyhäaamun rauhaa
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Psalmissa 119:105 sanotaan: "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

        Jumalan omalla sormellaan kirjoittamassa kymmenessä käskyssä sanotaan näin: ""Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. 2Moos.20:8-11.

        Profeetta Hesekielin välityksellä Jumala puhuu meille näin: "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne" Hes.20:20.

        Jeesus kuole pitkäperjantaina ja "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk.23:54. Eikös perjantaita seuraa lauantai ja se on Herran sapatti, jota meidän kristittyjen tulee pyhittää?

        Meidän perheessä ollaan uskomassa sapatin pyhyyteen ja pannaan arkiset työt syrjään ja hiljennytään Jumalan sanaa tutkimaan. Voidaan käydä seuroissakin, jos sellaisia järjestetään ja vierailla katsomassa vanhuksia ja sairaita, sillä onhan sapattina lupa levon lisäksi tehdä hyvää. Huomenna sapattina tässä talossa ainakin pyhäaamun rauhaa hiljaa huokuu maa...


      • Hyvää sapattia
        pyhäaamun rauhaa kirjoitti:

        Meidän perheessä ollaan uskomassa sapatin pyhyyteen ja pannaan arkiset työt syrjään ja hiljennytään Jumalan sanaa tutkimaan. Voidaan käydä seuroissakin, jos sellaisia järjestetään ja vierailla katsomassa vanhuksia ja sairaita, sillä onhan sapattina lupa levon lisäksi tehdä hyvää. Huomenna sapattina tässä talossa ainakin pyhäaamun rauhaa hiljaa huokuu maa...

        Hyvää sapattia sitten sinulle ja perheellesi! Ole autuas uskossasi ja lepää Jumalan armossa. Sinua siunata tahdon.


      • rippikoulun käynyt
        Hyvää sapattia kirjoitti:

        Hyvää sapattia sitten sinulle ja perheellesi! Ole autuas uskossasi ja lepää Jumalan armossa. Sinua siunata tahdon.

        Pappien pitäsisi tehdä selvempi ero pyhän ja arjen välillä, kuten profetta Hesekiel sanoo:
        "Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty, eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä, eivät tee tiettäväksi, mikä on saastaista, mikä puhdasta, ja sulkevat silmänsä minun sapateiltani, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä." Hes.22:26


      • näinkin?
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Pappien pitäsisi tehdä selvempi ero pyhän ja arjen välillä, kuten profetta Hesekiel sanoo:
        "Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty, eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä, eivät tee tiettäväksi, mikä on saastaista, mikä puhdasta, ja sulkevat silmänsä minun sapateiltani, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä." Hes.22:26

        Mut UT mukaan sunnuntai, viikon 1. päivä, Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Ja jokainen su-JP ylösnousemusjuhla.


      • rippikoulun käynyt
        näinkin? kirjoitti:

        Mut UT mukaan sunnuntai, viikon 1. päivä, Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Ja jokainen su-JP ylösnousemusjuhla.

        Totta puhut näinkin. Jeesus nousi ylös viikon ensimmäisenä päivänä, mutta missä Uudessa testamentissa sanotaan, että hän käski millään tavoin pyhittää tuota päivää. Katolisuuden johtohahmoihin kuulunut loistava Raamatun tutkija, kardinaali Gibbons, kirjoittaa miljoonapainoksina levinneessä kirjassaan The Faith of our Fathers (Isiemme usko) s. 89: " Voit lukea Raamatun alusta loppuun löytämättä riviäkään sunnuntain pyhittämisestä. Raamattu käkee viettämään lauantaita."

        Jumala sanoo profeetta Hesekielin välityksellä: "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot." Hes.22:8. Kyllä tässä on nyt meille seuroissa kävijöille totinen parannuksen paikka.


      • pääsiäinen alkoi
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Totta puhut näinkin. Jeesus nousi ylös viikon ensimmäisenä päivänä, mutta missä Uudessa testamentissa sanotaan, että hän käski millään tavoin pyhittää tuota päivää. Katolisuuden johtohahmoihin kuulunut loistava Raamatun tutkija, kardinaali Gibbons, kirjoittaa miljoonapainoksina levinneessä kirjassaan The Faith of our Fathers (Isiemme usko) s. 89: " Voit lukea Raamatun alusta loppuun löytämättä riviäkään sunnuntain pyhittämisestä. Raamattu käkee viettämään lauantaita."

        Jumala sanoo profeetta Hesekielin välityksellä: "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot." Hes.22:8. Kyllä tässä on nyt meille seuroissa kävijöille totinen parannuksen paikka.

        Ehkä traditio on muotoutunut, kun ylösnousemus on niin suuri asia.


      • rippikoulun käynyt
        pääsiäinen alkoi kirjoitti:

        Ehkä traditio on muotoutunut, kun ylösnousemus on niin suuri asia.

        Näin on käynyt, mutta voiko traditio korvata Jumalan selvää käskyä? Mitä Jeesus sanoikaan Matt.15:3? " "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?"


      • ruben j
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Näin on käynyt, mutta voiko traditio korvata Jumalan selvää käskyä? Mitä Jeesus sanoikaan Matt.15:3? " "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?"

        Ei tää ole pelastuksen asiain keskiössä.


      • etsivä-xx
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Näin on käynyt, mutta voiko traditio korvata Jumalan selvää käskyä? Mitä Jeesus sanoikaan Matt.15:3? " "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?"

        Jeesus sanoi olevansa Sapatin Herra. Hän ei vaatinut sapatin sääntöjen orjallista noudattamista.


      • rippikoulun käynyt
        ruben j kirjoitti:

        Ei tää ole pelastuksen asiain keskiössä.

        Jeesus armahtaa ja pelastaa meidät, kun tulemme uskossa hänen luokseen ja saamme hänen armostaan synnit anteeksi. Mutta emme saa tahallamme rikkoa Jumalan tahtoa vastaan, sillä viimeisenä päivänä Jeesus joutuu sanomaan monille nämä kohtalokkaat sanat: "Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Matt.7:23. Ja Johannes kirjoittaa, että "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus."1Joh.3:4.

        Sapatti on yksi kymmenestä käskystä, jonka ihminen on työntänyt syrjään ja vaihtanut sen toiseksi päiväksi. Raamattu ennusti tuosta vallasta näin: " Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. "Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain..."Dan.7:25. Ainoa käsky kymmenen käskyn laissa, joka koskee aikaa, on sapattikäsky, jonka kirkko on vastoin Raamattua siirtänyt toiselle päivälle. Nyt on aika palata takaisin sapatinviettoon, sillä Herran päivä tulee pian ja profeetta Jesaja sanoo näin:" Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, silläminun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy.
        2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko..."Jes.56:1,2.


      • Yks vaan
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Psalmissa 119:105 sanotaan: "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

        Jumalan omalla sormellaan kirjoittamassa kymmenessä käskyssä sanotaan näin: ""Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. 2Moos.20:8-11.

        Profeetta Hesekielin välityksellä Jumala puhuu meille näin: "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne" Hes.20:20.

        Jeesus kuole pitkäperjantaina ja "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk.23:54. Eikös perjantaita seuraa lauantai ja se on Herran sapatti, jota meidän kristittyjen tulee pyhittää?

        Raamatussa ei mainita perjantaita kuolemispäivänä.


    • etsivä-xx

      Nyt ei avaaja tiedä miksi sunnuntaita vietetään lauantain sijaan kristillisten kirkkojen pyhän.

      Jeesu ristiinaulittiin perjantaina ja hän nousi kuolleista sunnuntaina. Sunnuntai on ylösnöusemuksen päivä ja siksi se on kristillinen lepopäivä.

      • etsivä-xx

        Vaikka ei viikonpäivällä ole niin merkitystä. Tärkeää on viikottaisen lepopäivän viettäminen. Kristillinen kirkko ei ole sunnuntain osalta mooseksen aikaisen sapattilain alainen muutenkaan. Sunnuntaina tehdään töitä jos on pakko olla tösissä.


      • Näinkin?

        Tätä yritin minäkin teroittaa, mut ei kelpaa avaajalle.


      • Leijonat j
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vaikka ei viikonpäivällä ole niin merkitystä. Tärkeää on viikottaisen lepopäivän viettäminen. Kristillinen kirkko ei ole sunnuntain osalta mooseksen aikaisen sapattilain alainen muutenkaan. Sunnuntaina tehdään töitä jos on pakko olla tösissä.

        Su tarpeeton työskentely väärin: Metsätyö, ei välttämättömät klapihommat. Eri asia Poliisi ja hoitsu tms.


      • rippikoulun käynyt
        Näinkin? kirjoitti:

        Tätä yritin minäkin teroittaa, mut ei kelpaa avaajalle.

        Jeesus on sapatin Herra, koska hän oli mukana luomassa tätä maailmaa. "Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut."Hep.1:1,2.

        Luomistöittensä tehtyään "Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
        3. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1Moos.2:2,3.

        Kysymys on siitä, ketä tahdomme totella, Jumalaa vai ihmistä. "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette..."Room.6:16. Jumala on sen arvoinen, että häntä kannattaa kunnioittaa ja rakastaa. Jeesus sanoi, että "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni" Joh.14:15. Kyllä Jeesus on hyvä ja häntä kannattaa rakastaa ja totella.


      • rippikoulun käynyt
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Jeesus on sapatin Herra, koska hän oli mukana luomassa tätä maailmaa. "Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut."Hep.1:1,2.

        Luomistöittensä tehtyään "Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
        3. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1Moos.2:2,3.

        Kysymys on siitä, ketä tahdomme totella, Jumalaa vai ihmistä. "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette..."Room.6:16. Jumala on sen arvoinen, että häntä kannattaa kunnioittaa ja rakastaa. Jeesus sanoi, että "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni" Joh.14:15. Kyllä Jeesus on hyvä ja häntä kannattaa rakastaa ja totella.

        Paavali moitti Galatian uskovia siitä, että "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista"Gal.4:10 Jos Paavali eläisi tänään, niin kyllä varmasti hän kohdistaisi nuo moitteen sanat tämän päivän kristikuntaan, jolla on jos jonkinmoisia tekopyhiä juhlittavananaan sunnuntaista lähtien ja kuitenkin he halveksuvat ja hylkivät sitä juhlaa, jonka Jumala itse on ihmisille antanut ja siunannut eli Herran sapattia. "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot."
        Hes.22:8


      • etsivä-xx

        Minusta Paavali ei suinkaan ajattele niin kuin edellä rippikoulun käynyt väittä että Paavali moittisi päiviä, Paavalille usko ei ole päiviä vaan kuulumista Herralle.
        Roomalaiskirje 14
        4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä. [1. Kor. 4:3,4]
        5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. [Gal. 4:10]
        6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa. [1. Kor. 10:30; 1. Tim. 4:4]
        7 Kukaan meistä ei elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten. [2. Kor. 5:15; 1. Piet. 4:2]
        8 Jos elämme, elämme Herran omina, ja jos kuolemme, kuolemme Herran omina. Elämmepä siis tai kuolemme, me kuulumme Herralle. [Gal. 2:20; 1. Tess. 5:10]
        9 Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään, että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra. [Ap. t. 10:36,4


      • pontusjustus

        Maailmassa vietetään kolmea eri viikonpäivää lepopäivänä, nimittäin perjantaita, lauantaita ja sunnuntaita. Miksi te epäilijät ette pohdi täällä sitä tosiasiaa, että katolinen kirkkohan sen päivän muutti ja sääti lauantailta sunnuntaille. Lepopäivää ei kukaan muu ole siirtänyt eikä säätänyt. Kummallinen tämä kristitty maailma, kun se höpöttää vaan tämän ylösnousemuksen päivän sunnuntain olevan uusi lepopäivä, eikä lauantai, joka on vieläkin Israelissa, pohtikaapa sitäkin.
        Miten siis Israel välttyi Katolisen kirkon määräysvallan alta ja sai ja uskalsi pitää alkuperäisen lepopäivänsä ja muu maailma meni katolisen kirkon matkassa. Islamin uskossa perjantai on taas lepopäivä. Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen, niin ei hän milloinkaan julistanut, että alkaapa nyt pyhittää tätä uutta päivää ja hyljätkää lauantai sapatti.
        Olishan se kivaa, jos vanhoillis.lestadiolaisten seuroissakin saarnaaja joskus kertoisi tämän lepopäivä asian just niinkuin se oikeasti on ja myöntäisi auliisti, että me vietämme sunnuntaita sen takia, kun katolinen kirkko ja sen aikainen Paavi niin määräsivät.


    • Armon saanut

      Todennäköisesti on useastikin menneet päivät sekaisin mikä on oikea alkuperäinen sapatin päivä.

      Kristitylle on sunnuntai eli Vapahtajamme ylösnousemisen päivä.

      Paavali antaa ymmärtää että kunhan yksi päivä pyhitetään Jumalalle niin se on oikein - ei niinkään mikä päivä

      Jos elää Mooseksen lain alla niin voi pitää viettää lauantaita sapattina.

      • Konstantinus määräsi

        Toisella vuosisadalla viettivät Rooman valtakunnassa persialaista auringonjumalaa Mitraa palvovat pakanat sunnuntaita pyhäpäivänä. Konstantinus Suuri, joka tunsi mitraismin hyvin, määräsi koko valtakunnan lepopäiväksi sunnuntain eli auringonpäivän.


    • oaioaijo

      Huomautan, että nykyisten standardien mukaan viikko alkaa maanantaista, joten sapatit ja sunnuntait ovat vain eri uskonsuuntien omia perinteitä.

      • decenrtie

        Totta. Ennen asia oli Suomessakin toisin. Silti kauppojen su-aukiolo nykymitassa on hyvin uusi asia.


      • ilpo vaan
        decenrtie kirjoitti:

        Totta. Ennen asia oli Suomessakin toisin. Silti kauppojen su-aukiolo nykymitassa on hyvin uusi asia.

        Pitkäperjantain klapisirkkeli 10 h pahensi joskus muuan lehden tekstaripalstalle osallist. mielen. Ei perustellut harmitustaan Raamatulla. Miten ns. arkip. pyhät?


      • rippikoulun käynyt
        ilpo vaan kirjoitti:

        Pitkäperjantain klapisirkkeli 10 h pahensi joskus muuan lehden tekstaripalstalle osallist. mielen. Ei perustellut harmitustaan Raamatulla. Miten ns. arkip. pyhät?

        Moi "oaioaijo" . Kiitos huomautuksestasi "Huomautan, että nykyisten standardien mukaan viikko alkaa maanantaista," Silloinhan maanantai pitäisi olla pyhä päivä, koska viikon enimmäistä päivää halutaan juhlia sapatin asemasta. Mihin sittten keskiviikko siouttuu keskelle viikkoa sinun kalenterissasi?
        ma
        ti
        ke
        to
        pe
        la
        su
        Näkeehän tuon sokea Reetakin, että sekaisin menee! Kyllä allakan muutos ei raamatullista viikkojärjestystä miksikään muuta, vaan sapatti on ja pysyy viikon seitsemäntenä päivänä ja Herran siunaamana pyhäpäivänä.


      • uutta valoa
        rippikoulun käynyt kirjoitti:

        Moi "oaioaijo" . Kiitos huomautuksestasi "Huomautan, että nykyisten standardien mukaan viikko alkaa maanantaista," Silloinhan maanantai pitäisi olla pyhä päivä, koska viikon enimmäistä päivää halutaan juhlia sapatin asemasta. Mihin sittten keskiviikko siouttuu keskelle viikkoa sinun kalenterissasi?
        ma
        ti
        ke
        to
        pe
        la
        su
        Näkeehän tuon sokea Reetakin, että sekaisin menee! Kyllä allakan muutos ei raamatullista viikkojärjestystä miksikään muuta, vaan sapatti on ja pysyy viikon seitsemäntenä päivänä ja Herran siunaamana pyhäpäivänä.

        Tosiaankin, tuopa onkin hyvä huomio. Keskiviikko on keskellä viikkoa silloin, kun viikko aloitetaan sunnuntaita. Silloin lauantai on seitsemäs päivä eli sapatti ja keskiviikon kummallekin puolelle jää kolme päivää niin kuin pitääkin. Kyllä Raamattu tekee selvän eron kuuden työpäivän ja sapatin välillä. ""Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon" Hes.26:1. On siis kuusi työpäivää ja sitten Herran pyhä sapatti.


      • rippikoulu

        "Todennäköisesti on useastikin menneet päivät sekaisin mikä on oikea alkuperäinen sapatin päivä." Todennäköisyytesi ei pidä paikkansa. Juutalaiset ovat viettäneet sapattia vuosituhansien ajan ja kalenterinmuutoksetkaan eivät ole tuota viikkojärjestystä (jossa on kuusi työpäivää ja sitten pyhä sapatti) millään tavoin muuttaneet. Lauantai on edelleen Herran sapatti ja Jumala sanoo näin: " Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä
        minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko" Jes.56:1,2.


      • sana
        rippikoulu kirjoitti:

        "Todennäköisesti on useastikin menneet päivät sekaisin mikä on oikea alkuperäinen sapatin päivä." Todennäköisyytesi ei pidä paikkansa. Juutalaiset ovat viettäneet sapattia vuosituhansien ajan ja kalenterinmuutoksetkaan eivät ole tuota viikkojärjestystä (jossa on kuusi työpäivää ja sitten pyhä sapatti) millään tavoin muuttaneet. Lauantai on edelleen Herran sapatti ja Jumala sanoo näin: " Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä
        minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko" Jes.56:1,2.

        Sapatinviettohan oli yleinen tapa kaikissa kristillisissä seurakunnissa apostolien aikana, ennenkuin luopumus pääsi valtaan ja alkuperäinen kristinusko vesittyi.
        "Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina." Apt.13:14
        "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille" Apt.16:13
        "Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista" Apt.17:2
        "Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan" Apt.18:4
        "Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina.
        43. Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.
        44. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa." Apt.13:42-44


      • rippikoulu

        Kun Jumala antoi kymmenen käskyä ihmiskunnalle elämänohjeeksi, niin hän sekä puhui ne että kirjoitti ne omalla sormellaan kahteen kivitauluun. "Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:

        2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        8. Muista pyhittää lepopäivä.
        9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13. Älä tapa.
        14. Älä tee huorin.
        15. Älä varasta.
        16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa." 2Moos.20:1-17

        Tätä omalla sormellaan kirjottamaa elämänohjetta Jumala ei muuta, sillä hän sanoo:
        "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt." Ps.89:35

        Ei myöskään Jeesus kumonnut tuosta laista pienintäkään kirjainta, ei ainoatakaan piirtoa. Jos joku niin luulee, niin Jeesus ottaa turhat luulot pois sanomalla suoraan: " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. " Matt.5:17,18.

        Tämän yksinkertaisen logiikan mukaan myös viikon seitsemäs päivä, sapatti, on yhä voimassa ja on ainoa Jumalan siunaama pyhäpäivä Jumalan kansalle. Tuo sapatti ei ole sunnuntai vaan lauantai, sillä Jeesus kuoli pitkäperjantaina, ja " silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan." Luuk.23:54. Perjantaita seuraa lauantai, jonka Jeesuksen seuraajat pitivät pyhänä vielä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeenkin: "Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan."Luuk.23:56. Näin meidänkin tulee tehdä, sillä se on Jumalan tahto.


      • seurannut

        Kyllä se niin näyttää olevan, kuin rippikoulun käynyt opettaa. Sanoohan Jumala Jesajan kautta näinkin: "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
        14. silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut. " Jes.58:13,14.


      • rippikoulu

        Kaikki, jotka astuvat siihen armahtavaan lepoon, johon Jumala kutsuu, ovat saaneet levon teoistaan, niin kuin Jumala omista teoistaan (Hep.4:10) Tämä lepo on hengellistä lepoa omista teoistamme, lepoa ja vapautusta, jonka vain Kristus armossaan antaa lahjaksi. Tätä lepoa saamme nauttia joka päivä ja tästä Kristuksen antamasta rauhasta ja levosta sapatti on esikuva. Sapatinpitäminen on lepoa Herrassa ja se ilmaisee, että olemme lakanneet luottamasta omiin tekoihimme ja että tajuamme sen tosiasian, että vain Kristus, Luojamme ja Lunastajamme, voi meidät pelastaa. Sapatin pyhittäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan ja on eräänlainen uskonvanhurskauden merkki. Jeesus vanhuskauttaa meidät armosta, kun uskomme häneen ja hän pyhittää meidät. Sapatti on siin merkki armahduksen tuomasta levosta ja Jumala sanoo:"ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20.


      • ein

        No levätäämpä nyt, kun on se sapatti ja jatketaan näitä maallisia töitä sitten taas ensi viikolla. Hyvee pyhäpäevee.


      • rippikoulu

        Jos sapattia olisi aina pidetty pyhänä, niin kuin Jumalan sana opettaa, niin maailmassa ei olisi ateismia, sillä sapatti muistuttaa meitä viikottaen siitä, että persoonallinen, rakastava Jumala, loi meidät ja koko maailmankaikkeuden, emmekä ole täällä sattumanvaraisen kehityksen tuloksena. Koska paholainen haluaa työntää Jumalan syrjään Luojana, niin hän vihaa tätä luomisen muistomerkkiä ja on asettanut väärän päivän sapatin tilalle ja saanut näin ihmiset unohtamaan Jumalan Luojana. Nyt tarvitaan uskonpuhdistusta ja paluuta alkuperäiseen sapatin viettoon. " Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä
        minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko" Jes.56:1,2.


      • päiväkupäivä

        Ei meidän tarvitse noudattaa mitään juutalaisille annettuja sapattimääräyksiä.


      • rippikoulu

        Ei juutalaisille annattua seremonialakia tarvitsekkaan enää noudattaa, koska Jeesus ristillä kumosi sen "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kol.2:14. Mooseksen kirjoittama seremonialaki, (jonka esikuvat ja uhritoimitukset vain viittasivat tulevaan Jumalan Karitsaan, joka pois ottaa maailman synnit), kumottiin ja lakkautettiin ristillä silloin, kun Jeesus kuoli puolestamme.

        Tämän seremonialain kirjoitti Mooses ja sitä säilytettiin liitonarkin sivulla."Ja Mooses kirjoitti tämän lain...Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti, käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."5Moos.31:9,24-26. Tämän seremonialain, jonka Mooses kirjoitti ja jota säilytettiin liitonarkin sivulla, Kristus kumosi ristillä. Tämä seremonialaki sisälsi myös seitsemän esikuvallista sapattia, jotka sattuivat mille viikon päivälle tahansa ja viittasivat tulevaan Kristukseen. Nämä esikuvalliset sapatit löytyvät 3Moos.23-luvusta ja niistä erikseen mainitaan viikottaiset Herran sapatit. " ja sitäpaitsi Herran sapatit"3Moos.23:38.

        Luomiessa asetettu sapatti kuuluukin kymmenen käskyn lakiin, jonka Jumala kirjoitti omalla sormellaan kahteen kivitauluun "Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."2Moos.31:18. "Ja taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu." 2Moos.32:16.

        Noita kahta kivitaulua säilytttiin arkissa, siis sen sisällä. "Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan...Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan" 2Moos.25:16,21 "Arkissa ei ollut muuta kuin ne kaksi taulua, jotka Mooses oli pannut sinne Hoorebilla" 2Aik.5:10. Tässä elämänohjeessaan Jumala sanoo näin: "Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." 2Moos.20:8-11. Tätä kymmenen käskyn lakia ei ole koskaan kumottu, vaan se on voimassa aina ajan loppuun asti. Jumala itse sanoo näin: "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt" Ps.89:35.

        Jotkut saattavat luulla, että Kristus kumosi kymmenen käskyä ristillä, mutta Jeesus ottaa tälläiset väärät luulot pois sanomalla vuorisaarnassaan näin: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." Matt.5:17-19.

        Näin ollen, kun tutkimme sapattikysymystä Raamatun valossa, emme voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että sapatti on edelleen voimassa Jumalan kansan pyhäpäivänä ja tulee olemaan sellaisena vielä Jumalan luomassa uudessa maassakin: "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." Jes.66:22,23.

        Tehdään parannus ja opetellaan taivaan tavoille jo täällä matkan varrella.


      • rippikoulu

        Tämä seremonialain ja kymmenen käskyn lain välinen ero on ilmeinen ja selvä. Edellisen kirjoitti Mooses kirjaan ja sitä säilytettiin liitonarkin sivulla ja se laki sai täyttymyksensä Golgatalla ja lakkasi sen jälkeen olemasta voimassa.

        Kymmenen käskyn lain kirjoitti Jumala itse kahteen kivitauluun ja sitä lakia säilytettiin arkin sisällä. Tämä moraalilaki on voimassa kokonaisuudessaan Jumalan tahdon muuttumattomana ilmauksena. Juuri tähän kymmenen käskyn lakiin Jeesus viittasi sanoessaan:"jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."Matt.19:17.

        Jeesuksen seuraajat noudattivat myös sapattikäskyä vielä ristin tapahtumien jälkeenkin. "Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.Luuk.23:56.

        Osoitamme rakkautemme Jeesusta kohtaan olemalla kuuliaisia hänen antamalle kymmenelle käskylle. "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan."Joh.15:10.

        Nyt kuitenkin sapattikäskyn kohdalla ihmisten asettama perinnäissääntö on syrjäyttänyt Jumalan itsensä antaman muuttumattoman sapattikäskyn ja Jeesus kysyy murheellisena: ""Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?"Matt.15:3. "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."Apt.17:30

        On aika palata oppi-isämme Martti Lutherin opetukseen :"Raamattu ja yksin Raamattu uskon ja elämän ohjeeksi." Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois" Apt.3:19.


      • usk

        Luther korosti Raamattua mutta ei hänkään siitä kaikkea ymmärtänyt.


      • rippikoulu

        Luther sanoi valtiopäivillä puolustaessaan uskoaan näin: "En voi alistaa uskoani paavin enkä kirkolliskokousten määräyksiin, koska on päivänselvää, että ne ovat tuon tuostakin erehtyneet ja ovat ristiriidassa keskenään. Ellei minua sen tähden saada Raamatun todistuksella, selvillä järkisyillä tai lainaamillani kohdilla vakuuttumaan ja elleivät he täten käännä minun Jumalan sanan sitomaa omaatuntoani, en voi enkä tahdo peruuttaa, sillä kristityn on vaarallista puhua vastoin omatuntoaan. Tässä seison enkä muuta voi. Jumala minua auttkoon. Aamen"

        Tämä periaate on mielessäni puolustaessani Raamatun sapatin pyhyyttä, joka on paavien ja kirkolliskokousten päätöksillä työnnetty syrjään ja tilalle on asetettu auringon palvontaan omistettu päivä. Ja Jumala sanoo: " Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot." Hes.22:7. Tässä asiassa olisi nyt totisen parannuksen paikka meille kaikille.


      • lepoa

        On rauhan, levon päivä, taas tullut suloinen. Viikko on vierähtänyt ja sapatin pyhät hetket alkaneet. Kiitos, ylistys ja kunnia kuuluu yksin Jumalalle, joka on taivaan ja maan Luoja ja Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa myös Lunastaja, syntisten Vapahtaja ja Pelastaja. Levätään tänään arkisista töistämme ja hiljennytään pyhän Raamatun äärellä tutkimaan Jumalan suurta rakkautta meitä ihmisiä kohtaan. Matteus, Markus, Luukas ja Johannes ovat evankeljumeissaan kertoneet siitä, mitä Jeesus sanoi ja teki. Luetaan niitä ja muitakin Raamatun kohtia, otetaan aikaa perheelle ja lapsille vaikka mukavan ulkoilun merkeissä. Voihan sitä naapurin yksinäistä mummoakin käydä jututtamassa ja käydä katsomassa muitakin vanhuksia ja sairaita, laulaa ja rukoilla heillekin taivaan siunausta. Hyvää, levollista ja iloista sapattia : )


      • rippikoulu

        Tämä viestiketju lähti liikkeelle Raamatun ja perimätiedon välisestä suhteesta. Tässä suhteessa protestanttinen maailma on heikoilla sapattiasiaan nähden. Kun Luther aikoinaan puolusti omaa uskoaan valtiopäivillä vetoamalla siihen, että Raamattu pitää olla uskovan ylin uskon perusta ja auktoriteetti eikä perimätieto, niin paavinvallan etevä puolustaja, tohtori Eck hyökkäsi Lutheria vastaan väittämällä, että kirkon valta on Raamatun yläpuolella. Hän vetosi siihen, että Luhter vietti sunnuntaita Raamatun sapatin sijasta. Eck sanoi: "Raamattu opettaa: "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi sapatti"jne. Kuitenkin kirkko on muuttanut sapatin omalla arvovallallaan sunnuntaiksi, eikä sinulla (Lutherilla) ole siihen mitään Raamatun perustetta." (John Eck. Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church. 1979, s.13)

        Menekkiteoksessaan The Faith of Millions (1974) roomalaiskatolinen tutkija John A.O´Brien päätyy tähän väistämättömään johtopäätökseen: "Koska Raamatun mukaan lepopäivä on lauantai eikä sunnuntai, eikö olekin outoa, että ei-katoliset, jotka sanovat perustavansa uskonsa suoraan Raamattuun eikä Kirkon avovaltaan, vietävät sunnuntaita lauantain sijasta? Kyllä, tietenkin se on epäjohdonmukaista." Hän huomauttaa, että tapa viettää sunnuntaita "perustuu Katolisen kirkon arvovallalle eikä millekkään Raamatun nimenomaiselle tekstille.Tämä sunnuntainvietto on muistutus äitikirkosta, josta ei-katoliset lahkot ovat eronneet." The Faith of Millions s.400,401

        Kumpaa sinä haluat seurata, Raamattua vai perimätietoa? Aabrahamia Jumala kiitteli siitä, että "Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani."1Moos.26:5. Ja Paavali sanoo: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi". Room.4:3.


      • seurannut

        Kirjoitit, että "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi" Room.4:3. Jaakob kirjoittaa: "Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat."Jaak.2:19. On siis suuri ero uskoa Jumalaa kuin uskoa Jumalaan. Jälkimmäiseen uskovat riivaajatkin, mutta todellista uskoa on se, kun uskova uskoo Jumalaa, eli sen, mitä Jumala on sanonut ja tekee sen mukaan.


      • rippikoulu

        Paavali korosti Jumalan käskyjen pitämisen tärkeyttä, vaikka pelastummekin yksin armosta. "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."Ef.2:8. "Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen."1Kor.7.19 Oikealle uskovalle on tärkeää se mitä Jumala on tehnyt meidän puolesta. Meitä ei pelasteta uskolla plus hyvillä töillä, vaan uskolla, joka synnyttää rakkauden tekoja. Jeesus sanoo: " Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni."Joh.14:15


      • uskova3

        Kyllä rippikoululainen on hyvin yhdistänyt uskonvanhurskauden ja sapatin toisiinsa. Noin ymmärrättettynä voin minäkin sapatin vieton hyväksyä ja omaksua, en siis ansion tavoitteluna vaan eräänlaisena uskonvanhurskauden sinettinä. Lain pitäminenhän ei ole pelastuksen tie vaan pelastuneen tie.


      • rippikoulu

        Raamattua lukevana uskovana tiedän, että Jeesus piti sapatin. Jeesus rikkoi fariseusten sapatinviettotavat, joita Jumala ei ollut antanut vaan ihmiset keksineet, mutta Jeesus ei koskaan rikkonut Jumalan antamaa pyhäpäivää. Hän on sijaisemme ja syntiemme sovittaja mutta myös esimerkkimme, jota meidän uskomassa olevien on seurattava. " Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi"1Joh.2:6 "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan."Luuk.4:16


      • sana

        "Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä. " Ps.118:24

        1Moos.2:2,3

        2Moos.16:5

        2Moos.16:22-30

        2Moos.20:8-11

        2Moos.23:12

        2Moos.31:13-17

        2Moos.34:21

        2Moos.35:2,3

        3Moos.19:3,30

        3Moos.23:1-3

        3Moos.23:27-32

        3Moos.24:8

        3Moos.26:2

        3Moos.26:34

        3Moos.26:35

        4Moos.15:32-36

        4Moos.28:9,10

        5Moos.5:12

        2Kun.4:23

        2Aik.36:21

        Neh.9:13,14

        Neh.10:32

        Neh.13:15-22

        Ps.92:1-15

        Ps.118:24

        Jes.1:13

        Jes.56:2,4-7

        Jes.58:13,14

        Jes.66:23

        Jer.17:21-27

        Valit.2:6

        Hes.20:12,16,20

        Hes.22:8

        Hes.23:38

        Hes.44:24

        Hes.46:1,3

        Aam.8:5

        Matt.12:1-13

        Matt.24:20

        Matt.27:62

        Mark.2:27

        Mark.6:2

        Mark.15:42

        Mark.16:1

        Mark.16:9

        Luuk.4:16

        Luuk.4:31

        Luuk.6:6

        Luuk.13:10-17

        Luuk.14:1-6

        Luuk.23:54,56

        Joh.5:5-10

        Joh.7:21-23

        Joh.19:31

        Joh.20:19

        Joh.20:26

        Ap.t.13:14,27,42,44

        Ap.t.15:21

        Ap.t.16:13

        Ap.t.17:2

        Ap.t.18:4

        Ap.t.20:7

        1Kor.16:2

        Kol.2:16

        Hebr.4:4

        Ilm.1:10

        "Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti..."5Moos.5:12-14


      • luinpa

        Olipa siinä paljon tekstejä sapatin puolesta. Noin se asia on, jos haluaa Jeesusta ja Raamattua seurata totuudessa.


      • minäkinluin

        Luinpa minäkin koko vietiketjun ja tulin siihen johtopäätökseen, että tässä talossa ainakin on lauantai eli sapatti pyhäpäivä.


      • rippikoulu

        Paavali oli ja on epäilemättä suurin maailmassa elänyt teologi, joka on kyntänyt syvät vaot kristillisen ajattelun maaperään. Luther neuvoi jokaista kristittyä opettelemaan Paavalin kirjoittaman Roomalaiskirjeen ulkoa. Roomalaiskirjeen kolmannen luvun jakeet 21-26 ovat mielestäni koko maailmankirjallisuuden helmi. "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen." Room.3:21-26

        Saamme yksin uskossa Jeesukseen synnit anteksi ja samalla lahjavanhurskauden Kristukselta, jossa puvussa Jumala katselee meitä, niin kuin emme olisi koskaan syntiä tehneet. Tässä Kristuksen lahjavanhurskausessa me aina kelpaamme Jumalalle juuri sellaisina kuin olemme, kun uskomme ja turvaamme Jeesuksen ansioihin Golgatalla. Mikään oma tekomme ei lisää hitustakaan jo tuohon täytettyyn työhän puolestamme.

        Juuri tästä uskon vanhurskaudesta sapatissa on kysymys. Saamme luopua siinä kaikista omista teiostamme ja ansioistamme ja lukea ne roskaksi Kristuksen tähden. Sapatin lepo julistaa sitä vanhurskautta, joka meillä on uskon kautta Jeesukseen. Sen vanhurskauden saamme lahjana Jumalalta ja tästä kiitollisina haluamme rakastaa Heraamme ja Vapahtajaamme ja pitää hänen käskynsä,("sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä"1Joh.5:4) mukaan lukien seitemännen päivän sapatin, jonka Jumala itse käskee meidän pyhittää. "Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."2Moos.20:8-11.

        Näin sapatti on merkki uskonvanhurskaudesta, jonka saamme lahjana Jumalalta.


      • perheellinen

        Rippikoululainen kirjoitti "Sapatin lepo julistaa sitä vanhurskautta, joka meillä on uskon kautta Jeesukseen. " Näinhän se on, yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen kautta saamme levätä Jumalan armossa ja viettää myös sapattia Jumalan levossa ja rauhassa. Olemme mekin perheenä näin uskomassa ja kääntyneet pyhittämään lauantaita, joka on sapatti.


      • uninen

        Siis sapatin rauhaa sinulle perheellinen. Minä käyn nyt nukkumaan. Jumalan armo olkoon kanssasi.


      • rippikoululainen

        Luther opetti:

        "Pyhä Raamattu ainoastaan on kaiken totuuden lähde ja alkuperä. Raamattu on se kirja, jonka Jumala, Pyhä henki, on antanut Jumalan seurakunnalle, jotta se voisi oppia tietämään, mikä se on, mitä sen pitää tehdä, mitä sen tulee kärsiä ja mitä siitä tulee. Se on Jumalan sana, jota on ehdoitta seurattava ja toteltava! Kaikkien tulee olla sille alamaisia. Kirkossa ei saa julistaa tai kuulla mitään muuta oppia kuin puhdasta sanaa, pyhää Raamattua."
        "Raamatun sana on kokonaan totuus. Kaikki Raamatun kirjat ja jaejaksot ovat siis totta, arvovaltaisia ja täyttä Jumalan ilmoitusta. Koska Raamatun perusta on Jumalassa, sen totuudet eivät muutu ajan myötä. Raamatun sana ei siis ole kulttuuri- tai aikasidonnainen, vaan yleismaailmallinen." Tämä soveltuu myös sapattiin.

        "Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä." Room.7:12

        "Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti."Ps.119:160

        "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20


      • aamen

        Aamen! Näin se asia on Raamatun mukaan! Jumala auttakoon meitä ojentamaan elämämme Jeesuksen esimerkin ja Raamatun sanan mukaan ja pyhittämään meidät totuudessa, niin että Jeesuksen rukous toteutuisi käytännössä kohdallamme. "Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus" Joh.17:17


      • rippikoulu

        Jeesus itse sanoi olevansa totuus."Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." Joh.14:6

        Myös Jumalan laki on muutumaton totuus kokonaisuudessaan."Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun lakisi on totuus." Ps.119:142

        Jeesus kertoi Pilatuksen edessä erään tärkeän syyn maailmaan tuloonsa."Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."Joh.18:37

        Pyhästä Hengestä Jeesus sanoi näin: "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen."Joh.16:13

        Jeesus haluaa johtaa kaikkia vilpittömiä totuuden etsijöitä löytämään myös Raamatun sapattitotuuden, ilon, levon ja rauhan, jota Jumala tarjoaa meille yhteydessään."Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut."Jes.58:13,14


      • opiskeletko

        Mistä sinä rippikoululainen löydätkin noin sopivia Raamatun tekstejä ja Lutherin opetuksia uskosi tueksi?


      • rippikoululainen

        Kiitos kysymästä, olen lukenut Raamatun moneen kertaan läpi oikein ajatuksella ja alleviivaten. Luthern kirjoja, viimeksi Galatalaiskirjeen selitystä, olen lukenut iltaisin. Kyllä se asia on niin, että Jumala ei ole koskaan sapattia muuksi päiväksi muuttanut, vaan sen teki ihminen ja nyt on palattava takaisin sapatin viettoon, niin kuin Jeesus ja alkuseurakunta teki. Raamattu sanoo: "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois...Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtäväparannus." Apt.3:19,17:30 "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20


      • etsivä-xx
        rippikoulu kirjoitti:

        Paavali oli ja on epäilemättä suurin maailmassa elänyt teologi, joka on kyntänyt syvät vaot kristillisen ajattelun maaperään. Luther neuvoi jokaista kristittyä opettelemaan Paavalin kirjoittaman Roomalaiskirjeen ulkoa. Roomalaiskirjeen kolmannen luvun jakeet 21-26 ovat mielestäni koko maailmankirjallisuuden helmi. "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen." Room.3:21-26

        Saamme yksin uskossa Jeesukseen synnit anteksi ja samalla lahjavanhurskauden Kristukselta, jossa puvussa Jumala katselee meitä, niin kuin emme olisi koskaan syntiä tehneet. Tässä Kristuksen lahjavanhurskausessa me aina kelpaamme Jumalalle juuri sellaisina kuin olemme, kun uskomme ja turvaamme Jeesuksen ansioihin Golgatalla. Mikään oma tekomme ei lisää hitustakaan jo tuohon täytettyyn työhän puolestamme.

        Juuri tästä uskon vanhurskaudesta sapatissa on kysymys. Saamme luopua siinä kaikista omista teiostamme ja ansioistamme ja lukea ne roskaksi Kristuksen tähden. Sapatin lepo julistaa sitä vanhurskautta, joka meillä on uskon kautta Jeesukseen. Sen vanhurskauden saamme lahjana Jumalalta ja tästä kiitollisina haluamme rakastaa Heraamme ja Vapahtajaamme ja pitää hänen käskynsä,("sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä"1Joh.5:4) mukaan lukien seitemännen päivän sapatin, jonka Jumala itse käskee meidän pyhittää. "Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."2Moos.20:8-11.

        Näin sapatti on merkki uskonvanhurskaudesta, jonka saamme lahjana Jumalalta.

        Paavali Room. 14
        4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä. [1. Kor. 4:3,4]
        5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. [Gal. 4:10]
        6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa. [1. Kor. 10:30; 1. Tim. 4:4]
        7 Kukaan meistä ei elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten. [2. Kor. 5:15; 1. Piet. 4:2]
        8 Jos elämme, elämme Herran omina, ja jos kuolemme, kuolemme Herran omina. Elämmepä siis tai kuolemme, me kuulumme Herralle. [Gal. 2:20; 1. Tess. 5:10]
        9 Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään, että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra. [Ap. t. 10:36,4


      • rippikoululainen

        Jumalan terve etsivä-xx. Kiitos paljon hyvistä Raamatun teksteistä Roomalaiskirjeestä, joka on minunkin yksi mielikirjoistani Raamatussa ja jonka kirjeen Luther kehotti opettelemaan ulkoa. Kiitos myös muista Uuden testamentin hyvistä jakeista.

        Nyt on kuitenkin huomattava, että luvussa 14, jota lainasit, Paavali ei puhu sanaakaan lepopäivästä tai pyhäpäivästä, vaan hän puhuu paastopäivistä. Tuohon aikaan oli kaksi kilpailevaa koulukuntaa, joista toinen väitti (olikohan se rabbi Hillelin opetus), että maanantai ja torstai olivat oikeat paastopäivät. Toinen koulukunta opetti, että tiistai ja perjantai olivat oikeita paastopäiviä. Paavali ottaa näihin paastopäiviin sellaisen "hällä väliä"-asenteen ja sanoo: " Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Huomaathan itsekin, että hän puhuu syömisestä tai syömättä jättämisestä eli paastoamisesta, jota jokainen voi harkintansa mukaan harjoittaa milloin tahtoo tai olla paastoamatta lainkaan.

        Mutta phäpäivään nähden tälläistä harkinnanvaraista likkumatilaa ei ole jätetty, vaan Jumala määrittelee viikkorytmin näin: "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti.."2Moos.20:9,10.

        Muita kuutta viikonpäivää (mukaanlukien viikon ensimmäinen päivä sunnuntai) Raamattu kutsuu työpäiviksi. "Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon...Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät. "Hes.46:1,2; 20:12


      • sana

        1. Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä
        minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy.
        2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! Jes-56:1,2


      • etsivä-xx
        rippikoululainen kirjoitti:

        Jumalan terve etsivä-xx. Kiitos paljon hyvistä Raamatun teksteistä Roomalaiskirjeestä, joka on minunkin yksi mielikirjoistani Raamatussa ja jonka kirjeen Luther kehotti opettelemaan ulkoa. Kiitos myös muista Uuden testamentin hyvistä jakeista.

        Nyt on kuitenkin huomattava, että luvussa 14, jota lainasit, Paavali ei puhu sanaakaan lepopäivästä tai pyhäpäivästä, vaan hän puhuu paastopäivistä. Tuohon aikaan oli kaksi kilpailevaa koulukuntaa, joista toinen väitti (olikohan se rabbi Hillelin opetus), että maanantai ja torstai olivat oikeat paastopäivät. Toinen koulukunta opetti, että tiistai ja perjantai olivat oikeita paastopäiviä. Paavali ottaa näihin paastopäiviin sellaisen "hällä väliä"-asenteen ja sanoo: " Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Huomaathan itsekin, että hän puhuu syömisestä tai syömättä jättämisestä eli paastoamisesta, jota jokainen voi harkintansa mukaan harjoittaa milloin tahtoo tai olla paastoamatta lainkaan.

        Mutta phäpäivään nähden tälläistä harkinnanvaraista likkumatilaa ei ole jätetty, vaan Jumala määrittelee viikkorytmin näin: "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti.."2Moos.20:9,10.

        Muita kuutta viikonpäivää (mukaanlukien viikon ensimmäinen päivä sunnuntai) Raamattu kutsuu työpäiviksi. "Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon...Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät. "Hes.46:1,2; 20:12

        Puretaan yllä olevaa luetteloa
        Heprealaiskirje 4
        Tämä ei kerro ollenkaan sapatin vietosta kristilly vaan siitä pääseekö ihminen tuonpuoleiseen lepoon.
        5 Mutta tuossa toisessa kohdassa sanotaan: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani."
        6 Koska siis on varmaa, että jotkut pääsevät sinne, ja koska ne, jotka muinoin kuulivat hyvän sanoman, eivät niskoittelunsa vuoksi sinne päässeet,
        7 Jumala on asettanut uuden määräpäivän, "tämän päivän". Hänhän on paljon myöhemmin Daavidin suulla lausunut edellä mainitut sanat: -- Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne. [Hepr. 3:7,15]
        8 Jos jo Joosua olisi vienyt kansan levon maahan, ei Jumala puhuisi toisesta, myöhemmin tulevasta päivästä. [5. Moos. 31:7; Joos. 22:4]
        9 Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään.
        10 Se, joka pääsee levon maahan, saa levätä kaikkien töidensä jälkeen niin kuin Jumalakin työnsä tehtyään. [Ilm. 14:13]
        11 Pyrkikäämme siis kaikin voimin tuohon lepoon, ettei yksikään lankeaisi seuraamaan noiden niskoittelijoiden esimerkkiä ja sen vuoksi jäisi taipaleelle.

        Päivä, jolloin ihmiselle avattiin se toinen päivä oli Kristuksen ylösnousemuksen päivä, sunnuntai. Samasta asiasta on kyse kolossalaikirje 2 tekstissä " Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. [Hepr. 8:5, "
        Kolossalaiskirje 2
        9 Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, [Kol. 1:15,19]
        10 ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. [Joh. 1:16 | Ef. 1:21; 1. Piet. 3:22]
        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. [Room. 6:6; Ef. 4:22; Fil. 3:3]
        12 Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
        13 Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, [Ef. 2:1,5,11]
        14 hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. [Ef. 2:15; 1. Piet. 2:24]
        15 Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan. [Luuk. 11:22; Joh. 12:31]

        Todellisuus ja sen varjo
        16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. [Room. 14:3; Gal. 4:10; Tit. 1:14,15]
        17 Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. [Hepr. 8:5, Hepr. 10:1]


      • etsivä-xx

        1Kor.16
        Puhutaan kolehdin keräämisestä sunnuntaina.

        Keräys Jerusalemin kristityille
        1 Kun keräätte varoja Jerusalemin pyhille, noudattakaa niitä ohjeita, jotka olen antanut Galatian seurakunnille: [Room. 15:25 ]
        2 kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan
        kuin hänellä on varaa, jottei keräystä pantaisi toimeen vasta kun olen tullut sinne. [2. Kor. 9:3]
        3 Sitten kun tulen, lähetän teidän valitsemanne ja valtuuttamanne henkilöt viemään lahjaanne Jerusalemiin.

        apostolien teot 20
        Paavali herättää kuolleen Eutykoksen
        7 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää. Paavali, jonka seuraavana päivänä oli määrä jatkaa matkaansa, puhui koolla oleville, ja puhe pitkittyi puoleenyöhön saakka

        Tässä nautittiin sunnuntaina ehtoollinen ja kuultiin saarna eli pidettiin jumalanpalvelus sunnuntaina.

        Jotenkin minun on pidetävä rippikoulun-nimimerkkiä enemmänkin seitsemännen päivän adventistina oppinsa perusteella. Tämänän ei poista hänen mielipidettään Lutherista joskin myös Luther piti messut sunnuntaina. Tämä mielipiteeni ei takoita etteikö olisi mielenkiintoista keskustella ko nimimerkin kanssa täällä netissä, kaikella ystävällisyydellä.

        lainaan wikipediaa:

        Adventistit ovat protestanttisia kristittyjä. Adventisti tarkoittaa henkilöä, joka odottaa Kristuksen (Jeesuksen) pikaista toista tulemista (lat. adventus). Nykyisin maailmanlaajuisesti ylivoimaisesti suurin adventistiryhmä ovat seitsemännen päivän adventistit. Sanoilla seitsemännen päivän adventistit viitataan tapaan viettää pyhäpäivää sapattina (perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun) sunnuntain sijaan. Tämä perustuu siihen, että raamatullisen mallin mukaisesti sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä ja lauantai seitsemäs. Raamatussa vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa, eikä keskiyöllä.

        Adventistinen teologia on yhdistelmä kaikista kolmesta protestantismin pääsuunnasta: luterilaisuudesta (lähinnä maltillisesta pietismistä), kalvinismin arminiolaisesta haarasta (metodismi) ja radikaalireformaatiosta (anabaptismi), jonka vaikutus on huomattavin.


      • etsivä-xx

        keskusteleminen on eri asia kuin se minä päivänä ehtoollista ja sanaa kuunneltiin kristittyjen keskuudessa, edellä siis apostolien tekojen 20 kertoo että ehtoollinne oli juutalaisen sapatin jälkeisenä päivänä siis sunnuntaina.

        Tämä on siitä että mennään paikalle sinä päivän milloin toiset ovat tavoitettavissa jotta voitaisiin keskustella.

        Apostolien teot 18
        4 Joka sapattina Paavali kävi keskusteluja synagogassa ja koetti taivuttaa uskoon sekä juutalaisia että kreikkalaisia.


        Apostolien teot 17
        Amfipoliin ja Apollonian kautta kuljettuaan he tulivat Tessalonikaan. Juutalaisilla oli siellä synagoga, [1. Tess. 2:2]
        2 ja tapansa mukaan Paavali meni sinne. Kolmena sapattina hän keskusteli heidän kanssaan pyhien kirjoitusten pohjalta
        3 ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: "Juuri Jeesus, jota minä teille julistan, on tämä Messias, Kristus." [Luuk. 24:46, Ap. t. 18:28]
        4 Muutamat juutalaiset vakuuttuivat asiasta ja asettuivat kannattamaan Paavalia ja Silasta, samoin suuri joukko jumalaapelkääviä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.

        Apostolien teot 16
        13 Sapattina menimme kaupungin ulkopuolelle joen rantaan; arvelimme, että siellä olisi rukouspaikka. Istuuduimme sinne ja puhuimme naisille, joita siellä oli koolla.

        Ap.t.15 keroo siitä että on esitetty pakanoille vaatimus ympärileikkauksesta ja Mooseksen lain noudattamisesta. Apostolit totesivat että tämä vaatimus vie kristityn laina alle ei siis uuden testamentin sovituksen alle

        Ap.t.15
        Jerusalemin kokous
        5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
        6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
        7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
        8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
        9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
        10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
        11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]
        22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.
        23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
        24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
        25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
        26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
        27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
        28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
        29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, Ap. t. 21:25 | Ilm. 2:14,20]

        Tässä puhutaan lihasta josta ei ole vodatettu verta.Mitenkähän on, syöttekö te juutlaiseen rapaan teurastettua lihaa. Ei suinkaan koska tämäkin on toisin todettu.
        1.Kor 8
        4 Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. [5. Moos. 4:35; Mark. 12:29; 1. Kor. 10:19; Ef. 4:5,6]
        5 Onhan tosin sekä taivaassa että maan päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja, mutta [Gal. 4:8]
        6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. [Joh. 1:3 ]
        7 Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. [Room. 14:2; 1. Kor. 10:29]
        8 Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme. [Room. 14:17; Hepr. 13:9]


      • rippikoululainen

        Jumalan terve etsivä-xx ja kiitos monista Raamatun teksteistä, jotka ansaitsevat jonkun lyhyen kommentin.

        Aloitetaan tuosta mainitsemastasi Apostolien tekojen luvusta 20. Siinä kerrotaan, että "viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää." jae 7

        - Luetaanpa teksti kokonaisuudessaan ja katsotaan mitä siinä todella sanotaan: "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka. 8. Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla. 9. Niin eräs nuorukainen, nimeltä Eutykus, istui ikkunalla, ja kun Paavalin puhe kesti niin kauan, vaipui hän sikeään uneen ja putosi unen vallassa kolmannesta kerroksesta maahan; ja hänet nostettiin ylös kuolleena. 10. Mutta Paavali meni alas, heittäytyi hänen ylitsensä, kiersi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: "Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki". 11. Niin hän meni jälleen ylös, mursi leipää ja söi; ja hän puhui kauan heidän kanssansa, päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle.” Apt.20:7-11.

        - Kysymys oli jäähyväiskouksesta, jonka Paavali piti lähetysmatkallaan Trooaassa. Koolla oltiin sapatin ja sunnuntain välisenä yönä, eikä kenenkään kerrota nauttineen ehtoollista, vaan ainoastaan Paavali ”mursi leipää ja söi.” Viinistä ei sanota sanaakaan. Paavali viipyi Trooaassa seitsemän päivää (jae 6) ja olonsa päätteeksi hän piti pitkän, koko yön yli kestävän kokouksen ja lähti sitten sunnuntaiaamuna rasittavalle matkalle pyhittämättä millään tavalla viikon ensimmäistä päivää.

        Huomasit varmaan itsekin koko tekstin (Apt.20:7-11.) luettuasi, että siinä ei puhuta mistään kokoontumisesta sunnuntaijumalanpalvelukseen, vaan se oli lauantain ja sunnuntain välissä pidetty poikkeuksellinen yökokous, jonka Paavali piti vieraillessaan viimeistä kertaa Trooaasa ja lähti sunnuntaiaamuna apostolien kyydillä rankalle reissulle eikä pyhittänyt tuota päivää mitenkään. Ja leipää murrettiin joka päivä, eikä leivänmurto pyhäpäivää arkipäivästä tee.

        Ettei tämä mene liian pitkäksi, niin jatkan seuraavassa viestissä kommentia toiseen lähettämääsi tekstiin.


      • Rippikoululainen

        etsivä-xx kirjoitti:"1Kor.16 Puhutaan kolehdin keräämisestä sunnuntaina."

        Vuoden 1938 käännöksessä samoin kuin Aapeli Saarisalon sanatarkassa Uuden testamentin käännöksessä puhutaan, että raha piti panna talteen kotona, ei kirkossa. ”Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.”1 Kor.16:2. Kolehtia ei nimenomaan kerätty tuona päivänä, vaan vasta Paavalin tultua paikkakunnalle. "vasta minun tultuani,” joten tällä tekstillä ei voida perustella viikon ensimmäisen päivän pyhittämistä enempää kuin kolehdin keräämistäkään tuona päivänä.


      • Rippikoululainen

        Mitä tulee Apostolien tekojen luvussa 15 pidettyyn kokoukseen, niin siinä ei mainita sapattia laisinkaan, vaan kyse oli ympärileikauksesta, johon asiaan kokous otti kielteisen kannan, jonka minäkin hyväksyn. Tässä asiassa olemme etsivän-xx kanssa samaa mieltä.


      • rippikoululainen

        Jumalan terve vielä etsivä-xx. Viittasit Hepralaiskirjeen sanomaan.
        "Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva." Hep.4:3,9 Tätä ihanaa viikottaista sapatin lepoa oikein odotan ja haluan kertoa sapatin Herrasta ja hänen antamastaan levosta ja ilosta myös muille taivastien kulkijoille niin seuroissa kuin muuallakin. "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut."Jes.58:13,14.

        Kaikki, jotka astuvat siihen armahtavaan lepoon, johon Jumala kutsuu, ovat saaneet levon teoistaan, niin kuin Jumala omista teoistaan (Hep.4:10) Tämä lepo on hengellistä lepoa omista teoistamme, lepoa ja vapautusta, jonka vain Kristus armossaan antaa lahjaksi. Tätä lepoa saamme nauttia joka päivä ja tästä Kristuksen antamasta rauhasta ja levosta sapatti on esikuva. Sapatinpitäminen on lepoa Herrassa ja se ilmaisee, että olemme lakanneet luottamasta omiin tekoihimme ja että tajuamme sen tosiasian, että vain Kristus, Luojamme ja Lunastajamme, voi meidät pelastaa. Sapatin pyhittäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan ja on eräänlainen uskonvanhurskauden merkki. Jeesus vanhuskauttaa meidät armosta, kun uskomme häneen ja hän pyhittää meidät. Sapatti on siin merkki armahduksen tuomasta levosta ja Jumala sanoo:"ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20.


      • etsivä-xx
        rippikoululainen kirjoitti:

        Jumalan terve vielä etsivä-xx. Viittasit Hepralaiskirjeen sanomaan.
        "Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva." Hep.4:3,9 Tätä ihanaa viikottaista sapatin lepoa oikein odotan ja haluan kertoa sapatin Herrasta ja hänen antamastaan levosta ja ilosta myös muille taivastien kulkijoille niin seuroissa kuin muuallakin. "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut."Jes.58:13,14.

        Kaikki, jotka astuvat siihen armahtavaan lepoon, johon Jumala kutsuu, ovat saaneet levon teoistaan, niin kuin Jumala omista teoistaan (Hep.4:10) Tämä lepo on hengellistä lepoa omista teoistamme, lepoa ja vapautusta, jonka vain Kristus armossaan antaa lahjaksi. Tätä lepoa saamme nauttia joka päivä ja tästä Kristuksen antamasta rauhasta ja levosta sapatti on esikuva. Sapatinpitäminen on lepoa Herrassa ja se ilmaisee, että olemme lakanneet luottamasta omiin tekoihimme ja että tajuamme sen tosiasian, että vain Kristus, Luojamme ja Lunastajamme, voi meidät pelastaa. Sapatin pyhittäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan ja on eräänlainen uskonvanhurskauden merkki. Jeesus vanhuskauttaa meidät armosta, kun uskomme häneen ja hän pyhittää meidät. Sapatti on siin merkki armahduksen tuomasta levosta ja Jumala sanoo:"ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20.

        Muutat jälleen uuden testamentin sanomaa lainaamalla Mooseksen juutalaisen lain sanomaa, perustelet sitä edelleenkin vanhan testamentin jakeilla. Olen edellä kirjoittanut mistä Hebr 4 kertoo, se kertoo levosta ja rauhasta Herrassa ja päivästä joka ei ole juutalaisten maallinen sapatti.Olen pahoillani mutta pidän sinua seitsämännen päivän adventistina edelleenkin. Se, että laitat alkuun "Jumalan terve", ei minua vakuuta. Sitä kun en usko kenenkään vanhoillislestadiolaisen käyttävän nettikeskusteluissa vieraiden ihmisten kanssa, varsinkaan kun kaikki minun kirjoitukseni eivät ole ns. kymppilestan ajatuksia opista ja opetuksesta. En ole yksi yhteen tämän "kymppilestaopin" kannalla mikä täälläkin joissakin avauksissa esiintyy joko aitona tai trollina. Itse uskon enemmän trollien olevan suurimman osan taustalla mutta se ei haittaa tällä keskustelupalstalla, jos siitä syntyy keskustelua.


      • rippikoululainen

        Sanotaan nyt sitten vain pelkkä terve etsivä-xx ja jatketaan keskustelua : ) Viittasit siihen, että "perustelet sitä edelleenkin vanhan testamentin jakeilla." Annan todella täyden arvon myös Vanhan testamentin kirjoituksille Jumalan sanana, koska Luhter sanoo näin: "Pyhä Raamattu ainoastaan on kaiken totuuden lähde ja alkuperä. Raamattu on se kirja, jonka Jumala, Pyhä Henki, on antanut Jumalan seurakunnalle, jotta se voisi oppia tietämään, mikä se on, mitä sen pitää tehdä, mitä sen tulee kärsiä ja mitä siitä tulee. Se on Jumalan sana, jota on ehdoitta seurattava ja toteltava! Kaikkien tulee olla sille alamaisia. Kirkossa ei saa julistaa tai kuulla mitään muuta oppia kuin puhdasta sanaa, pyhää Raamattua."

        "Raamatun sana on kokonaan totuus. Kaikki Raamatun kirjat ja jaejaksot ovat siis totta, arvovaltaisia ja täyttä Jumalan ilmoitusta. Koska Raamatun perusta on Jumalassa, sen totuudet eivät muutu ajan myötä. Raamatun sana ei siis ole kulttuuri- tai aikasidonnainen, vaan yleismaailmallinen." Tämä soveltuu myös sapattiin.

        Vanha testamentti oli Jeesuksen Raamattu, josta hän sanoi:"Raamattu ei voi raueta tyhjiin"Joh.10:35 Jeesus antoi täyden arvon Vanhan testamentin kirjoituksille. Kun hän Emmauksen tiellä piti Raamatuntutkistelun kahdelle opetuslapselle, niin "Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu" Luuk.24:27

        Siis koko Raamattu, sekä Vanha - että Uusi testamentti ovat sekä Lutherin että Uuden testamentin todistuksen mukaan Jumalan sanaa, mutta kuten sanoit, Vanhaa testamenttia on tulkittava Uuden testamentin valossa.

        Uudessa testamentissa Jeesus pääpuheessaan, eli vuorisaarnassaan otti selvän kannan Jumalan lain pysyvyyteen ja muuttumattomuuteen sanoessaan: " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" Matt.5:17,18. Näitä Jeesuksen sanoja ei vai tulkita muuten kuin siten, että kaikki kymmenen käskyä, mukaanlukien sapattikäsky, ovat voimassa ajan loppuun asti, ja siksi meidän tulee pyhittää viikon seitsemäs päivä eikä ensimmäistä, jonka pyhittämiselle Jumala ei ole antanut esimerkkiä eikä käskyä.


      • etsivä-xx

        Nytpä et ihan kuitenkaan kirjoita rippikoululainen sitä mikä Raamatussa on.
        kirjoitat: "Uudessa testamentissa Jeesus pääpuheessaan, eli vuorisaarnassaan otti selvän kannan Jumalan lain pysyvyyteen ja muuttumattomuuteen sanoessaan: " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."

        Kuitenkin Kristus itse on osoittanut että Mooseksen ajan laki ei ole sellaisenaan voimassa:
        Matt. 5
        27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' [2. Moos. 20:14 ; 5. Moos. 5:18 ]
        28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. [Job 31:1; Sananl. 6:25; 2. Piet. 2:14]
        29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. [Matt. 18:9; Mark. 9:47]
        30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. [Matt. 18:8; Mark. 9:43]
        31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. [5. Moos. 24:1; Matt. 19:7; Mark. 10:4]
        32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. [Matt. 19:9; 1. Kor. 7:10,11]

        Vannomisesta
        33 "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'. [2. Moos. 20:7; 3. Moos. 19:12 | 4. Moos. 30:3 ; 5. Moos. 23:22]
        34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, [Jaak. 5:12 | Jes. 66:1; Ap. t. 7:49]
        35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. [Ps. 48:3]
        36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.
        37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta. [2. Kor. 1:17 | Sir. 23:9-11]

        Rakastakaa vihamiehiänne
        38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' [Luuk. 6:27-36 : 2. Moos. 21:24 ; 5. Moos. 19:21 ]
        39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. [Sananl. 24:29; Valit. 3:30; Room. 12:17,21; 1. Tess. 5:15]
        40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. [1. Kor. 6:7]
        41 Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. [Alkutekstissä , noin 1,5 kilometriä.]
        42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta. [5. Moos. 15:7,8; Ps. 37:26; 1. Joh. 3:17]
        43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' [3. Moos. 19:8; 5. Moos. 23:6; Matt. 19:19]
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:3


        Paavalikin toteaa näin:
        Gal. 5:3
        Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.


      • etsivä-xx

        Matt. 7:12
        "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. [Sir. 31:15; Luuk. 6:31 | Matt. 22:40; Room. 13:10]

        Matt. 11:13
        Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta,

        Matt. 22:40
        Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]

        Mikä on näiden sisältö:
        Matt 11 on ohje Vanhan testamentin lukemiseen. Vanha Testamentti kirkastaa Kristusta. Ne ovat ennustusta Kristuksesta.

        Ja vielä enemmän näin on lain tehtävä

        Room. 5:20

        Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. [Room. 3:20, Room. 7:7,8; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:19]

        Jos tätä joku vanhoillislestadiolainen lukee, muistakoon sen mitä on seuroissakin moneen kertaan opetettu ja puhutta koko Room luvuista joista lainaan tähän vain muutaman jakeen, koko luku on toki syytä lukea:


        Room. 3:19

        Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi. [Hes. 16:63]

        Room. 3:21

        Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. [1. Moos. 15:6; Jes. 53:11; Jer. 23:6; 1. Piet. 1:10 | Room. 1:17; Fil. 3:9]

        Room. 3:27

        Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. [1. Kor. 1:29; Ef. 2:9]

        Room. 3:31

        Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. [Matt. 5:17; Room. 8:3,4]

        Room. 4:15

        Laki tuo mukanaan Jumalan vihan; ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan. [Room. 5:13; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:10]

        Room. 4:16

        Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä, [Room. 3:24, Room. 9:8; Gal. 3:18]

        Room. 5:20

        Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. [Room. 3:20, Room. 7:7,8; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:19]

        Emme me enää elä Mooseksen lain alla. Älkää antako uudellee johdattaa itseänne lain alle. Jokainen lestadiolainen tietää että meillä on lain sijaan opettajana Pyhä Henki.


      • etsivä-xx

        rippikoulu kirjoitta
        "oh.10:35 Jeesus antoi täyden arvon Vanhan testamentin kirjoituksille. Kun hän Emmauksen tiellä piti Raamatuntutkistelun kahdelle opetuslapselle, niin "Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu"

        Siis selitti heille mitä HÄNESTÄ oli kaikissa kirjoituksissa sanottu
        Vanhan testamentin ilmoituksesta Kristuksesta on tässä kyse. Ei Mooseksen laista.

        Alkaen syntiinlankeemuksesta ja Jumalan lupauksesta langenneelle ihmiselle:
        Rikki polkee käärmeen pään.

        Jes. 53
        4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, [Matt. 8:17]
        5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26 ; 1. Piet. 2:24]
        6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. [4. Moos. 27:17 ]
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Mark. 14:61; Ap. t. 8:32]
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois* -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. [»Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois»; toinen mahdollinen käännös:»ilman tutkintoa, ilman tuomiota hänet vietiin pois».][ Ap. t. 8:33]
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. [Matt. 27:57 | Joh. 8:46; 2. Kor. 5:21; 1. Piet. 2:22]
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
        11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. [Room. 5:19]
        12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa. [Luuk. 22:37, Luuk. 23:34]

        Tämän selitti Jeesus Emmauksen tiellä ja saman selitti Filippos Kandaken hoviherralle
        Ap.t. 8
        30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
        31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
        32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Jes. 53:7,8]
        33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.


    • vanhavl

      """ Näitä Jeesuksen sanoja ei vai tulkita muuten kuin siten, että kaikki kymmenen käskyä, mukaanlukien sapattikäsky, ovat voimassa ajan loppuun asti, ja siksi meidän tulee pyhittää viikon seitsemäs päivä eikä ensimmäistä, jonka pyhittämiselle Jumala ei ole antanut esimerkkiä eikä käskyä. """

      Vanhoilliset eivät vain ole ymmärtäneet oikein tätä samoinkuin monta muutakin asiaa Raamatusta. Heidän oppinsa ei nouse Raamatusta, vaan pikemminkin Raamattu nousee heidän opistaan, niinkuin eräs tyttönen täällä aikoinaan kirjoitti.

      • rippikoululainen

        Etsivä-xx lähetti ihan hyviä Raamatun kohtia. Jeesus todella vuorisaarnassaan syvensi lain merkitystä, mutta hän ei kumonnut yhtäkään Jumalan kymmenestä käskystä, kuten hän itse sanoo:"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan..."Matt.5:17

        Etsivä-xx ei ole ilmeisesti tajunnut tai ymmärtänyt eroa Jumalan lain eli kymmenen käskyn ja Mooseksen kirjoittaman seremonialain välillä. Näistä edellinen on Jumalan omalla sormellaan kirjoittama ja muuttumaton, jälkimmäinen on Mooseksen kirjoittama ja väliaikainen, joka kumottiin ristillä.

        Lain alle, nimenomaan sen tuomiovallan alle, ihminen joutuu silloin, kun hän rikkoo Jumalan antamaa kymmentä käskyä tai jotakin niistä. Jaakob, Jeesuksen veli, sanoo: "Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva."Jaak.2:10-12. Tämä pätee myös sapattikäskyyn nähden. Jos ihminen tahallaan, vastoin selvää Jumalan sanaa, rikkoo yhtä kohtaa vastaan, hän on syyllinen kaikissa kohdin. Jos riipumme ketjun varassa, jossa on kymmnen lenkkiä, ja katkaisemme yhden lenkin, niin tipahdamme yhtä varmasti, kuin jos katkaisisimme kaikki kymmenen lenkkiä.

        Hyvä uutinen on kuitenkin se, että "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä...jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien."1Joh.1:9; 2:1,2.

        Kyllä tässä on nyt meille seuroissa kävijöille totinen parannuksen paikka."Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois... ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Apt.3:19; Hes.20:20


    • etsivä-xx

      Tässä vielä palanen SLEY:n Koskenniemen tekstiä
      tekstissä käsitellään myös sitä mistä rippikoulun käynyt kirjoittaa:
      "Etsivä-xx ei ole ilmeisesti tajunnut tai ymmärtänyt eroa Jumalan lain eli kymmenen käskyn ja Mooseksen kirjoittaman seremonialain välillä. "
      Kyllä minä sen toki tiedän mutta ei kristityn suhde lakiin ole kuitenkaan se mitä rippikoulun käynyt kirjoittaa.

      Tässä siis sleyn tekstiä lähteestä jonka voi lukea kokonaankin.
      http://sley.fi/luennot/ESITYS/KymmenEK.html

      MUISTA PYHITTÄÄ LEPOPÄIVÄ.



      MITÄ SE MERKITSEE?

      VASTAUS MEIDÄN TULEE NIIN PELÄTÄ JA RAKASTAA JUMALAA, ETTÄ EMME VÄHEKSY JUMALAN SANAA JA SEN SAARNAA, VAAN PIDÄMME SEN PYHÄNÄ, KUUNTELEMME JA OPIMME SITÄ MIELELLÄMME.



      Harva Jumalan lahja on niin suureksi siunaukseksi kuin kolmannen käskyn meille antama lepopäivä. Kristillisen kulttuurin ulkopuolelta tunnemme myös tavan runnoa leipätyötä aamusta iltaan ilman lepopäivän suomaa katkoa. Ei Jumala ole tarkoittanut ihmistä koneeksi, joka aina vain tekee työtä. Välillä on syytä levätä ja siksi meillä on lepopäivä. Esikuvana on itse Luoja, joka luomistyön jälkeen lepäsi kaikista teoistansa ja näin pyhitti meille viikoittaisen lepomme.



      Juutalaisten lepopäivä, sapatti, oli ja on edelleen viikon seitsemäs päivä eli lauantai. Jotkut lahkot vaativat edelleen kaikkia kristittyjä pyhittämään seitsemännen päivän. Silloin kuitenkin unohdetaan, että varhainen Kirkko on alkuajoista saakka juhlinut riemuiten Kristuksen ylösnousemuksen päivää. Uudessa testamentissa on useita viitteitä siitä, miten kristityt kokoontuivat jumalanpalvelukseen juuri sunnuntaina. Näemme, että Troaassa seurakunta oli koolla viikon ensimmäisenä päivänä (Apt. 20:7). Myös Johanneksen sanat Herran päivästä viittaavat Ilm. 1:10 juuri Herran ylösnousemuksen juhlaan. Näillä perusteilla me vietämme hyvällä omallatunnolla edelleen sunnuntaita pyhäpäivänämme.



      Polttavin kysymys tämän käskyn äärellä ei ole tänään se, minä päivänä lepopäivää vietetään, vaan miten sitä vietetään. Monet rahanahneet suomalaiset tuhoavat itseltään pyhäpäivän siunauksen nähdessään vaivaa leipätyönsä parissa myös sunnuntaisin. Monet polttavat kynttiläänsä molemmista päistä niin että savu nousee. On ihmisen oma vika, jos Jumalan hyvän tahdon sijasta hänen elämässään toteutuvat lääkärien kauheimmat ennusteet. Niin ei kävisi, jos lepopäivä ymmärrettäisiin pyhäksi, Jumalan alueeseen kuuluvaksi, ja kolmas käsky meitäkin velvoittavaksi.



      Lestadiolaisen suhde lain kolmanteen käyttöön eroaa kuitenkin sleyn ajattelusta.,
      Vanhoillislestadiolainen oppi ei sisällä lain kolmatta käyttöä.

      • rippikoululainen

        Huomenta taas etsivä-xx. Lainaamassasi sley:n kirjoituksessa oli jotakin, jonka kanssa olen samaa mieltä, kuten tämä "sapatti, oli ja on edelleen viikon seitsemäs päivä eli lauantai."

        Mutta nuo Raamatun paiket, joihin viitattiin, eivät lähemmin tarkasteltuina tue sunnuntain pyhyyttä. Apt.20:7, johon viitattiin, puhuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä pidetystä poikkeukkeuksellisesta jäähyväiskokouksesta. Paavali tapasi Trooaan kristityt viimeistä kertaa ja halusi opettaa heitä aina lähtähetkeensä asti, ja siksi sapatin kokousta venytettiin sunnuntaiaamuun asti, jolloin apostoli lähti apostolinkyydillään taapertamaan eteenpäin pyhittämättä millään tavalla viikon ensimmäistä päivää.

        Mitä taas tulee Ilm.1:10 mainintaan Herran päivästä, niin sanonta soveltuu nimenomaan sapattiin, josta Jumala sanoo: "seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti"2Moos.20:10. Näin ollen Raamatun oman sanan mukaan Heran päivä on sapatti eikä sunnuntai.

        Toinen hyvä kohta sley:n tekstissä on tämä: "Esikuvana on itse Luoja, joka luomistyön jälkeen lepäsi kaikista teoistansa" Näinhän Raamattu kertoo: "Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt."1Moos.2:1-3 Jumala siunasi ja pyhitti ainoastaan seitsemännen päivän ja sen tähden sapatti on Jumalan siunaama pyhäpäivä kaikille ihmisille tänänäkin aikana, "sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti." 1Aikakirja 17:27


      • ukkoluther

        Hyvin ja oikein olet taas opetuksesi perustelut, vaikka rippikoululainen oletkin. Luther ymmärsi myös sapatin alkuperäisen merkityksen. Hän kirjoittaa 1Moos.2:2-3 johdosta: "Mitään sellaista hän ei ole tehnyt millekkään muulle luodulle. Hän ei ole itselleen pyhittänyt taivasta ja maata eikä mitään muuta luotua, vaan ainoastaan seitsemännen päivän hän on itselleen pyhittänyt. Siitä tulee meidän oppia ymmärtämään, että seitsemäs päivä etusijassa kuuluu ja on omistettava jumalanpalvelukselle. Sillä pyhäksi kutsutaan sitä, joka kaikista muista luoduista on erotettu jumalanpalvelukseen, niinkuin Mooses usein mainitsee esim.silloin kun hän puhuu pyhistä asioista." Luhters skrifter 1,s.10.


      • etsivä-xx
        ukkoluther kirjoitti:

        Hyvin ja oikein olet taas opetuksesi perustelut, vaikka rippikoululainen oletkin. Luther ymmärsi myös sapatin alkuperäisen merkityksen. Hän kirjoittaa 1Moos.2:2-3 johdosta: "Mitään sellaista hän ei ole tehnyt millekkään muulle luodulle. Hän ei ole itselleen pyhittänyt taivasta ja maata eikä mitään muuta luotua, vaan ainoastaan seitsemännen päivän hän on itselleen pyhittänyt. Siitä tulee meidän oppia ymmärtämään, että seitsemäs päivä etusijassa kuuluu ja on omistettava jumalanpalvelukselle. Sillä pyhäksi kutsutaan sitä, joka kaikista muista luoduista on erotettu jumalanpalvelukseen, niinkuin Mooses usein mainitsee esim.silloin kun hän puhuu pyhistä asioista." Luhters skrifter 1,s.10.

        höpsistä. Ei luther opeta juutalaisa sapattia viettämään.

        Iso katekismus: Kymmenen käskyä

        Kokonaan on niin pitkä että se on kokonaan täällä:
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/3kasky.html
        lainauksena osa:
        Edellisen vuoksi tämä käsky ei sananmukaisesti ottaen koske lainkaan meitä kristittyjä, sillä se on muiden Vanhan testamentin säädösten tavoin jotain täysin ulkoista, tiettyihin menettelyihin, henkilöihin, aikoihin ja paikkoihin sidottua, mistä kaikesta Kristus nyt on päästänyt meidät vapaiksi. Kun kuitenkin esitämme oppimattomille kristillisen käsityksen siitä, mitä Jumala meiltä tässä käskyssä vaatii, niin huomattakoon, ettemme pidä lepopäivää ymmärtäväisten ja oppineiden kristittyjen vuoksi, hehän eivät sellaista lainkaan tarvitse. Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan.

        Minun mielestäni ei kuitenkaan ole aikaan sidottua, kuten juutalaisten keskuudessa, niin että sen pitäisi tapahtua juuri määräpäivänä, sillä tässä asiassa ei mikään päivä ole toista parempi. Pikemminkin se tulisi tapahtua joka päivä. Koska kansa ei kuitenkaan kykene siten menettelemään, on pakko erottaa ainakin yksi päivä viikosta tähän tarkoitukseen. Vanhastaan sitä varten onkin varattu sunnuntai ja siinä on myös pysyttävä, jotta se tapahtuisi kaikkien hyväksymässä järjestyksessä eikä kukaan aiheuttaisi epäjärjestystä tarpeettomilla uudistuksilla. Tämä käsky merkitsee siis yksinkertaisesti sitä, että kun lepopäivää joka tapauksessa vietetään, tällainen lepo käytettäisiin Jumalan sanan oppimiseen. Tämän päivän varsinainen tehtävä olkoon siis saarnaaminen, joka hyödyttää nuorisoa ja tavallista kansaa. Lepoa ei kuitenkaan pidä käsittää niin ahtaasti, että sen vuoksi kiellettäisiin kaikki välttämätönkin tilapäinen työ.

        Jos siis kysytään, mitä sanat "pyhitä lepopäivä" merkitsevät, vastaa näin: "Lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa sen pitämistä pyhänä." Mitä sitten on pyhänä pitäminen? Ei muuta kuin että puhutaan pyhiä sanoja, tehdään pyhiä tekoja ja eletään pyhää elämää. Omasta puolestaan se päivä ei mitään pyhittämistä kaipaa, sillä se on sinänsä pyhäksi luotu. Jumala haluaa kuitenkin, että sinä pitäisit sen pyhänä. Sinä siis teet sen pyhäksi tai epäpyhäksi aina sen mukaan, harjoitatko silloin pyhiä vai epäpyhiä asioita. Miten sitten tapahtuu tuollainen pyhittäminen? Ei vetelehtimällä kotona tekemättä mitään raskaita askareita tai sitomalla seppele päähän ja pukeutumalla parhaimpiinsa, vaan, kuten sanottu, tutkimalla ja harjoittamalla Jumalan sanaa. "


    • etsivä-xx

      Seitsämännen päivän adventistin usko menee kokonaan ilmeisesti, jos kiertää maailmaa. Päivä kun on maapallolla eri paikoissa eri aikaan, kun sopivasti kiertää päivine laskukin menee sekaisin ja on se sapatti hukattu. Oleellista on se, että muistaa pyhittää lepopäivän. Päivän, jonka omistaa Jumalan sanalle ja levolle.
      Sovitus meille tuli vasta sunnuntaina päivänä jolloin Kristus nousi kuolleista.

    • nhhmjgtrd

      Mitä kaikkea se katekismuksen oppi opettaa tekemään:
      http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9461899/46725910
      Kiva kun olit tarkkana
      teuta 13.11.2010 14:18
      Tuo yks joka hilluu nyt suuna päänä , ei ole löytänyt tuotakaan oikesta kirjasta
      Mä hain vanhan Rippikoulu katekismuksen , ja siinä se on aivan oikein .

      herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
      herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
      herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

      http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
      http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
      YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
      "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
      ***(KP)
      Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

      TÄSSÄ TOSI PAHAA KATEKISMUKSEN OPPIA, JOSSA JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISENA SYNTYNEISTÄ LAPSISTA TEHDÄÄN SYNTIÄ, PERISYNTISIÄ JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISUUDESTA JA IHMISYYDESTÄ LUOPUVIA RIKOLLISEN KRISTINUSKON USKOVAISIA, UHREJA, VÄÄRÄÄ TODISTUSTA ANTAVIA RIKOLLOSIA JNE.:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

      FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

      Ymmärtämättömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

      Ihmisyydestänne luopuminen:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

      Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

      "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

      totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
      'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

      TUO ON PAHA KOHTA, ei JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISEN ihmisen tule lutheriakaan oppeineen palvoa jumalana! Järjettömille ilmeisesti ihan ok oppi! Lutherista ei ihmisille tule jumalaa edes uskomalla mutta eksytetyille hengellisesti sairaaksi manipuloiduille se kelpaa!

    • rippikoululainen

      Kyllä meidän uskomassa olevien usko pitää perustua Jumalan omalle sanalle Raamatulle, eikä kenenkään, edes Luthrin omille mielipiteille. Etsivä-xx lainasi nimenomaan Lutherin mielipidettä "Minun mielestäni ei kuitenkaan ole aikaan sidottua, kuten juutalaisten keskuudessa, niin että sen pitäisi tapahtua juuri määräpäivänä, sillä tässä asiassa ei mikään päivä ole toista parempi" Lutherhan vihasi ja halveksui juutalaisia ja halusi aika ajoin myös eroon sapatista. Mutta Luther puhuu välillä puolesta, välillä vastaan, ja meidän uskomassa olevien pitää hylätä sellaiset Lutherin mielipiteet, jotka ovat selvässä ristiridassa totuuden sanan eli Raamatun kanssa ja hyväksyä ne ajatukset, jotka ovat sopusoinnussa Pyhän Raamatun kanssa, kuten tämä: "Tästä voi nähdä, että sapatti oli olemassa ennen Mooseksen lain tuloa ja on ollut olemassa maailman alusta lähtien. Erikoisesti ovat pyhät, jotka ovat säilyttäneet tosi uskon, kokoontuneet yhteen ja rukoilleet Jumalaa sinä päivänä." Lutherin teokset xxxv. s.330.

      Uskomme perusta täytyy löytyä Jumalan sanasta, Raamatusta, eikä perustua ihmisten mielipiteille. Ukkoluther oli löytänyt hyvän lainauksen Lutherilta, joka on sopusoinnussa Raamatun totuuden kanssa. Tähän minäkin uskon."Luther kirjoittaa 1Moos.2:2-3 johdosta: "Mitään sellaista hän ei ole tehnyt millekkään muulle luodulle. Hän ei ole itselleen pyhittänyt taivasta ja maata eikä mitään muuta luotua, vaan ainoastaan seitsemännen päivän hän on itselleen pyhittänyt. Siitä tulee meidän oppia ymmärtämään, että seitsemäs päivä etusijassa kuuluu ja on omistettava jumalanpalvelukselle. Sillä pyhäksi kutsutaan sitä, joka kaikista muista luoduista on erotettu jumalanpalvelukseen, niinkuin Mooses usein mainitsee esim.silloin kun hän puhuu pyhistä asioista." Luhters skrifter 1,s.10.

      • justniin

        Pontusjustus nimimerkki kirjoitti tänä aamuna:

        "Maailmassa vietetään kolmea eri viikonpäivää lepopäivänä, nimittäin perjantaita, lauantaita ja sunnuntaita. Miksi te epäilijät ette pohdi täällä sitä tosiasiaa, että katolinen kirkkohan sen päivän muutti ja sääti lauantailta sunnuntaille. Lepopäivää ei kukaan muu ole siirtänyt eikä säätänyt. Kummallinen tämä kristitty maailma, kun se höpöttää vaan tämän ylösnousemuksen päivän sunnuntain olevan uusi lepopäivä, eikä lauantai, joka on vieläkin Israelissa, pohtikaapa sitäkin.

        Miten siis Israel välttyi Katolisen kirkon määräysvallan alta ja sai ja uskalsi pitää alkuperäisen lepopäivänsä ja muu maailma meni katolisen kirkon matkassa. Islamin uskossa perjantai on taas lepopäivä. Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen, niin ei hän milloinkaan julistanut, että alkaapa nyt pyhittää tätä uutta päivää ja hyljätkää lauantai sapatti.

        Olishan se kivaa, jos vanhoillis.lestadiolaisten seuroissakin saarnaaja joskus kertoisi tämän lepopäivä asian just niinkuin se oikeasti on ja myöntäisi auliisti, että me vietämme sunnuntaita sen takia, kun katolinen kirkko ja sen aikainen Paavi niin määräsivät."

        On hyvä, kun pontusjustuksellekin on sapattiasia kirkastunut. Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen.


      • etsivä-xx

        Voithan sinä toki tehdä itsellesi oman uskon, eri asia kuinka moni on samassa uskossa kanssasi.
        Eipäs juupas keskustelua on nyt enemmän kuin riittävästi.

        Kävin katsomassa katolilaisuus palstaa, missä ei enää yhtäkään katolilaista ole.
        Kävin katsomassa ortodoksien palstaa eikä sielläkään ole.
        Tämä palstauudistus toi muassaan katkon joka on johtanut siihen että kaikki uskontoaiheiset palstat voisi lopettaa. Mitä iloa on katolilaisesta palstasta missä kaikki kyselevät toisiltaan mikä on katolisen uskon perusta.
        Katoliset käyvät keskusteluaan ihan muualla suljetulla palstalla.
        Lestadiolainen keskustelu on muualla.
        ortodoksinen ilmeisesti myös.


      • Rukoi

        Jumala pyhitti (erotti muista päivistä) seitsemännen päivän, sapatin. Varmaan, koska hän itse lepäsi lepopäivänään sapattina, myöskin Aatami ja Eevakin varmaankin tekivät niin. Mark.2:27-28. Jeesus sanoo:"Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten (huomaa sanamuotoilu). Niin Ihmisen Poika SIIS on sapatinkin Herra.
        Minäkin tutkin pitkään asiaa, rukoillen kyselin Herralta, että johdata minut totuuteen ja anna ymmärrystä . Nyt olen vakuuttunut siitä, että sapatti on OIKEA lepopäivä, ei sunnuntai. Saarnaajasta, luvusta4:-puuttuu jakeet 17-18.(KR33/38), ja jae18 on laitettu 5 luvun alkuun.. finbible 1776 jae 17 on Saar.4. luvussa, ja ilmeisesti se puhuu juuri sapatin pyhittämisestä, koska siinä puhutaan myös tyhmäin "uhrista", jotka eivät tiedä pahaa tekevänsä (suunnuntain pyhittämistä). www.finbible.fi/VT/Saarnaaja/biblia1_4.htm Kts. Jes.58:6-14. (huom jae 13).Jeesus sanoo, ettemme ole kenenkään opetuksen tarpeessa, koska meillä on voitelu (Pyhä Henki), joka opettaa meitä, häneen, uskoviaan. Pyhä Henki johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, kun rukoillen sitä häneltä pyydämme. Kymmenen käskyä kasvattavat meitä, armon kautta, Kristuksessa, ja pyhitykseen. Jeesuksen antamassa kaksoiskäskyssä riippuvat kaikki laki, ja profeetat. Matt.22:36-40.


    • en-tiedä_asiasta

      mitään, mutta kysyisin, voiko sapattia syödä? Onko se sukua spagetille?

    • en_tiedä_asiasta

      mitään, mutta kysyisin, v oiko sapattia syödä? Onko se sukua spagetrille?

      • rippikoululainen

        Höpsis. Ei sapattia voi syödä. Sehän on vain Jumalan antamaa pyhää levon aikaa, jolloin meillä on lupa levätä arkisista töistämme ja ottaa aikaa perheellemme, lapsillemme, puolisollollemme, luonnossa liikkumiseen Luojan töitä ihaillen unohtamatta myöskään Jeesuksen esimerkkiä, josta Luukas kirjoittaa näin: " Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan"Luuk.4:16 Ja Pietari sanoo Kristuskesta, että "jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä"1Piet.2:21 Myös Johannes sanoo:"Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi"1Joh.2:6. Jeesus piti sapatin pyhänä ja niin haluavat hänen totiset (ja iloiset : )seuraajansakin tehdä. Tule mukaan vaan.


      • rippikoululainen

        Etsivä-xx suositteli, että "Voithan sinä toki tehdä itsellesi oman uskon..." Usko tulee Raamatun mukaan kuulemisesta tai myös Raamattua lukemalla. Sen tähden Ilmestyskirjassa annetaan tälläinen autuuslupaus: " Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!"Ilm.1:3.

        Olen uskomassa uskon kautta saatavaan vanhurskauteen, joka perustuu Kristuksen sovistuskuolemaan ja ylösnousemukseen. "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."Ef.2:8,9. Mutta kuuliaisuus kymmenelle käskylle uskon seurauksena ei ole armon vastakohta, vaan sen hedelmä, sillä " usko ilman tekoja on kuollut."Jaak.2:26.

        Todellinen usko Jeesukseen johtaa kuuliaisuuteen Jumalan tahdolle, joka on ilmaistu Jumalan omalla sormellaan kirjoittamassa kymmenen käskyn laissa. Yksi näistä käskyistä kuuluu: " Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." 2Moos.20:2-11.

        Tämän käskyn on ihminen vastoin Jumalan sanaa syrjäyttänyt ja asettanut sen tilalle oman valtansa mekin. "Auringon kunnioitettavana päivänä tulee kansan levätä..."-sanotaan keisari Konstantinuksen laatimassa ensimmäisessä sunnuntailaissa. Nyt joudumme valitsemaan, ketä tottelemme ja kumarramme, Jumalaa vai ihmistä. Raamattu antaa meille hyvän neuvon tässä asiassa: "Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä" Apt.5:29. Tästä syystä haluan totella Jumalaa ja pyhittää hänen sapattinsa ja opettaa muitakin niin tekemään, koska se on Jumalan tahto.


      • nytkirkastui

        Minulle ja kymmenille muille ystävilleni on sapatti selvinnyt ja olemme alkaneet pyhittämään lauantaita sapattina.


      • ukkoluther

        Luterilaisen kirkon keskuudessa on pidetty hahaoppisena ja lahkolaisuutena kymmenen käskyn hylkäämistä elämänohjeena kristitylle. Luther sanoo tästä Galatalaiskirjeen esipuheessaan näin: "Ja aivan äsketäin hän (saatana) on herättänyt sen, jota vähemmän olen aavistanut ja odottanut, niiden,näet,lahkokunnan, jotka opettavat, että Jumalan kymmenen käskyä olisi kirkosta poistettava..."
        Mutta eräs erikoisuus kohaa meitä tässä muuten raamatulisessa opetuksessa. Kymmenen käskyn laki tunnustetaan olevan voimassa, mutta siitä huolimatta ei seurata kymmenen käskyn sapattikäskyä. Kuitenkin sapattikäsky on mitä selvin." Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.""Moos.20:8-11
        Tässä asiassa rippikoululainen on oikealla asialla saarnatessaan uskonpuhdistusta tässä sapattiasiassa.


      • uuttavaloa

        Tuota asiaa minäkin jo nuorena ihmettelin, kun luin Raamatusta, että Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja se seuraava päivä oli sapatti, että lauantaihan se tämän mukaan on se oikea pyhä. Nyt on tullut vahvistusta tälle asialle, kun olen kukenut tämän viestiketjun läpi.


      • muistan

        Meidän kylällä jo lapsena kuulin puhutavan ihmisistä, jotka pyhittivät lauantain lepopäivänään. Heitä vähän ihmeteltiin, mutta nyt näyttää tosiaan siltä, että he olivatkin oikeassa.


      • rippikoululainen

        No oikeassa olivat hyvinkin, jos Jumalan tahtoa halutaan seurata sellaisena, kuin Jumala itse on sen kymmeneen käskyyn kirjoittanut. Sapatti alkaa tänäänkin perjanti-iltana ja päätyy lauantai-iltana, koska Raamattu sanoo: "illasta iltaan pitäkää tämä sapatti."3Moos.23:32

        Kun Jeesus otettiin alas ristiltä ja pantin lepäämään hautaan, niin Raamattu kertoo, että "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan.
        Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan."Luuk.23:54-56


      • pallomme

        Miten se sinun sapatinviettosi onnistuu eri puolilla maailmaa, kun maa on pallo ja aikavyöhykkeitäkin on monta?


      • rippikoululainen

        Kyllä se maa on yhtä pallomainen myös sunnuntaina, eikä sunnuntainpyhittäjillä ole vaikeutta tietää, mikä päivä on sunnuntai eri puolilla maailmaa. Ei minullakaan ole vaikeutta tietää, mikä päivä on lauantai eri puolilla maailmaa.

        Sapatti on siinä mielessä hyvä juttu, että Jumala ei pyhittänyt jotakin pyhää paikkaa (jonne lähellä asuvilla olisi lyhyempi matka ja kauempana asuvilla pitempi matka),vaan hän pyhitti erityisen ajan, joka tulee luoksemme joka viikko halusimme niin tai emme. Sapatin pyhät hetket ovat tarjonna meille joka viikko perjantai-illasta lauantai-iltaan lepoa ja Jumal´yhteyttä varten.


      • sapattikunsapatti
        rippikoululainen kirjoitti:

        Kyllä se maa on yhtä pallomainen myös sunnuntaina, eikä sunnuntainpyhittäjillä ole vaikeutta tietää, mikä päivä on sunnuntai eri puolilla maailmaa. Ei minullakaan ole vaikeutta tietää, mikä päivä on lauantai eri puolilla maailmaa.

        Sapatti on siinä mielessä hyvä juttu, että Jumala ei pyhittänyt jotakin pyhää paikkaa (jonne lähellä asuvilla olisi lyhyempi matka ja kauempana asuvilla pitempi matka),vaan hän pyhitti erityisen ajan, joka tulee luoksemme joka viikko halusimme niin tai emme. Sapatin pyhät hetket ovat tarjonna meille joka viikko perjantai-illasta lauantai-iltaan lepoa ja Jumal´yhteyttä varten.

        1. Moos. 2:3
        Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Ongelmallista on, voidaanko luottaa, että aikojen kuluessa ei ole päivien luvussa
        tapahtunut virheitä. Oleellista on viettää sapattia joka seitsemäs päivä ja
        sunnuntai käy hyvin sapatin nimeksi.

        Usein vedotaan Jeesuksen ristinkuoleman tapahtumiin sapatin määrittelemiseksi.
        Uskontunnustuksessa sanotaan: ..nousi kolmantena päivänä kuolleista...

        Kuitenkin seuraavat Raamatun jakeet antavat eri kuvan.

        Matt. 27:63
        ja sanoivat: "Herra, me muistamme sen villitsijän vielä eläessään sanoneen: 'Kolmen päivän kuluttua minä nousen ylös'.
        Mark. 8:31
        Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
        Mark. 9:31
        Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös".
        Mark. 10:34
        ja ne pilkkaavat häntä ja sylkevät häntä ja ruoskivat häntä ja tappavat hänet; ja kolmen päivän perästä hän on nouseva ylös".

        Onhan "kolmen päivän perästä" eri asia kuin "kolmantena päivänä".Salaisuus?


      • rippikoululainen kirjoitti:

        Kyllä se maa on yhtä pallomainen myös sunnuntaina, eikä sunnuntainpyhittäjillä ole vaikeutta tietää, mikä päivä on sunnuntai eri puolilla maailmaa. Ei minullakaan ole vaikeutta tietää, mikä päivä on lauantai eri puolilla maailmaa.

        Sapatti on siinä mielessä hyvä juttu, että Jumala ei pyhittänyt jotakin pyhää paikkaa (jonne lähellä asuvilla olisi lyhyempi matka ja kauempana asuvilla pitempi matka),vaan hän pyhitti erityisen ajan, joka tulee luoksemme joka viikko halusimme niin tai emme. Sapatin pyhät hetket ovat tarjonna meille joka viikko perjantai-illasta lauantai-iltaan lepoa ja Jumal´yhteyttä varten.

        Sabattihan annettiin vain Iraelille ja me muistamme sen päivän, olimme missä hyvänsä.

        Kes


      • sapattikunsapatti kirjoitti:

        1. Moos. 2:3
        Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Ongelmallista on, voidaanko luottaa, että aikojen kuluessa ei ole päivien luvussa
        tapahtunut virheitä. Oleellista on viettää sapattia joka seitsemäs päivä ja
        sunnuntai käy hyvin sapatin nimeksi.

        Usein vedotaan Jeesuksen ristinkuoleman tapahtumiin sapatin määrittelemiseksi.
        Uskontunnustuksessa sanotaan: ..nousi kolmantena päivänä kuolleista...

        Kuitenkin seuraavat Raamatun jakeet antavat eri kuvan.

        Matt. 27:63
        ja sanoivat: "Herra, me muistamme sen villitsijän vielä eläessään sanoneen: 'Kolmen päivän kuluttua minä nousen ylös'.
        Mark. 8:31
        Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
        Mark. 9:31
        Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös".
        Mark. 10:34
        ja ne pilkkaavat häntä ja sylkevät häntä ja ruoskivat häntä ja tappavat hänet; ja kolmen päivän perästä hän on nouseva ylös".

        Onhan "kolmen päivän perästä" eri asia kuin "kolmantena päivänä".Salaisuus?

        Jumalan luoma sabatti on aina lauantaina, mutta Jeesus antoi vapauden pitää sabattia minä päivänä hyvänsä, kunhan se pyhitetään Jumalalle.
        Mark. 2:27
        Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
        Sunnuntain määrittely sapatiksi oli todella kristittyjen opetuslasten käytäntö, jolloin he saivat rauhassa viettää sapattia.
        Päätös sunnuntaista oli käytännöllinen ei uskonnollinen.
        Jeesus käski seurata Häntä, ei haudasta nousun päivää.


      • rippikoululainen

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/sapatti.shtml
        Yllä olevasta linkistä voi lukea sen, kuinka Jumalan Pyhä Henki on valaissut mudenkin totuutta etsivien mieltä siinä määrin, että sapatti on heillekin kirkastunut.Suosittelen kaikille oheisen linkin lukemista.


      • kiit

        Kiitos, olipa hyvä ja asiallinen opetus sapatista antamassasi linkissä http://www.kolumbus.fi/~w462389/sapatti.shtml .
        Oli ilo lukea sitä. Panin linkin kierrätykseen omille uskonystävillenikin luettavaksi vaikka seuroissa postillan tilalla.


      • luettuon

        Kyllä sapatin vietolle näyttää olevan paremmat perusteet kuin luulinkaan. Kitos linkistä!


      • hyvääopetusta

        Mihin uskonsuuntaan linkin kirjoittaja kuuluu?


      • etsivä-xx
        muistan kirjoitti:

        Meidän kylällä jo lapsena kuulin puhutavan ihmisistä, jotka pyhittivät lauantain lepopäivänään. Heitä vähän ihmeteltiin, mutta nyt näyttää tosiaan siltä, että he olivatkin oikeassa.

        Onhan niitä seitsämännen päivän adventisteja mutta ei ole kyse silloin enää kristinuskosta.


    • kalenterinomistaja

      No, väliäkös sillä on, vaikka olisi keskiviikko? Raamattu kehottaa pitämään sapatin puuttumatta siihen, minä viikonpäivänä se on.

      • rippikoululainen

        Kyllä sillä on väliä, jos Jumalan tahto otetaan huomioon sellaisena, kuin hän on sen sanassaan ilmaissut. Ei Jumala ole työpäivää tarkoittanut sapatiksi vaan hän sanoo: "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti"2Moos.20:9,10 Jumala ei ole mitään muuta päivää pyhäksi tehnyt eikä siunannut, kuin sapatin, joka meidän kalenterissamme on lauantai. Muita kuutta päivää Raamattu kutsuu työpäiviksi, kuten Hes.26:1 sanoo:"Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon."

        "Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?"Miika.6:8 "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."Hes.20:20


      • ein

        Just niin


      • rippikoululainen

        Nyt on keskiviikko ja jos viikko aloitetaan Raamatun mukaan sunnuntaista, viikon ensimmäisestä päivästä, niin keskiviikko sattuu todella keskelle viikkoa, mutta jos seurataan ihmisen ja kirkon tekemää järjestystä ja aloitetaan viikko maanantaista, niin keskiviikkopa ei olekaan enää keskellä viikkoa, niin kuin pitäsi olla. Tämäkin seikka osoittaa selvästi, että viikon seitsemäs päivä on lauantai ja se on Jumalan siunaama pyhä sapatti, onka Jumala käskee meidän pyhittää."ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne"Hes.20:20


      • Herankansa

        Olen kuullut, että Suomessa olisi selainen Herran kansa, joka pitää sapattia pyhänä. Tietääkö joku heistä?


      • idässäon

        Jossakin Itä-Suomessa Suhmurassa ainakin on, mutta osaan minä sapattini viettää itsekin.


      • uskomassa7

        Osaan minäkin. Helppohan tuo on panna maalliset työt syrjään ja levähtää arjen huolista ja murheista, lukea postillaa ja Raamattua, nauttia perheen yhdessäolosta ja luonnosta. Mennä seuroihin tai pitää itse, jos sapattina ei sellaisia lähistöllä ole.


      • utelia

        No miten se sinun sapatin päivä sujui?


      • rippikoululainen

        En tiedä, keneltä kysyit, mutta minulta sapatti sujui ihan mukavasti levossa ja rauhassa. Seuroissakin kävin ja kartoin arkisia töitä. Nyt on taas uutta virtaa uutta työviikkoa varten, jonka aloitan tänään viikon ensimmäisenä päivänä. Kyllä Jeesus on hyvä.


      • etsivä-xx

        Mitähän rippilouluainen sitten mahtaa syödä sapattina. maistuuko possunpata?


      • rippikoululainen

        Kyllä meillä sika on maalla teurastettu monena vuonna ja silavaa syöty niin pyhänä kuin arkenakin. Nykyään suosittelevat noita öljyjä silavan sijaan. Eikä tuo liha taida hyväksi ollakkaan,sillä " Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee"Room.14:21


      • rippikoululainen

        History of the Christians, s. 418 " Roomalaiskatolinen kirkko on täydellisesti muuttanut käskyn poistamalla Jumalan sanan sapatin ja asettamalla sunnuntain pyhäpäiväksi." Vastakkain ovat edelleen Jumalan käsky ja ihmisen (kirkon) käsky. Ketä palvelemme? "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?" Room.6:16


      • etsivä-xx

        " Eikä tuo liha taida hyväksi ollakkaan,sillä " Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee"Room.14:21"

        Kyllä sinusta tulee vielä hyvä seitsemännen päivän adventisti.

        Lainaan tähän vähän lähteen tekstiä:
        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=27

        "Adventistien mukaan ruumis on Pyhän Hengen temppeli ja tästä johtuen omasta fyysisestä hyvinvoinnista on pidettävä huolta. Uskovan tulee pitää huolta siitä, että hän liikkuu, lepää ja syö riittävästi. Ruuan suhteen kirkko rohkaisee jäseniään kasvissyöntiin ja ainakin pidättäytymään syömästä sianlihaa, simpukoita sekä muita Mooseksen laissa saastaiseksi määriteltyjä eläimiä. Tämän lisäksi uskovien edellytetään pidättäytyvän alkoholin, tupakan, kahvin ja teen nauttimisesta. Uskovan vaatteiden valinnan tulisi perustua periaatteisiin, jotka suosivat yksinkertaisuutta, säädyllisyyttä, käytännöllisyyttä, terveellisyyttä ja viehättävyyttä. Jumalan lapsen elämäntyyliin kuuluu myös maltillinen rahankäyttö sekä kymmenysten maksaminen kaikista tuloista. (Perusopinkohta 22, 2007.)"

        lintu vai kala
        Toisaalla kirjoitetaan näin
        http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/adventismi-adventismin-teologinen-kritiikki/
        "Ei ole harvinaista, että adventistit toimivat sammutetuin lyhdyin käännytystyössään, eivätkä avoimesti ja reilusti kerro, mitä lahkoa he edustavat, vaan antavat ymmärtää olevansa jostain ”luterilaisesta herätysliikkeestä”. Kiintoisan ristiriitaista: he haluavat toisaalta esittäytyä ihan tavallisina evankeelisina, protestanttisina kristittyinä ja kuitenkin he haluavat erottautua muista omilla omintakeisilla erikoisopeillaan ja lakihenkisillä säännöillään "


    • julius64

      """ Kiintoisan ristiriitaista: he haluavat toisaalta esittäytyä ihan tavallisina evankeelisina, protestanttisina kristittyinä ja kuitenkin he haluavat erottautua muista omilla omintakeisilla erikoisopeillaan ja lakihenkisillä säännöillään """"

      Kovin tuttua tämä on myös vanhoillisten suhteen.

      • rippikoululainen

        En ollut kuullutkaan Ruutun mainitsemista uskovista, kun minulle yksin kotonani Raamattua tutkimalla Pyhä Henki kirkasti saman totuuden kuin näköjään heillekin, että jotain on pahasti pielessä siinä, kun Raamattu käskee pyhittämään sapatin ja papit ja kirkko änkäävät vain arkipäivää korvikkeeksi. Näinhän oli Eliankin aikana. Tuo Jumalan profeeta luuli olevansa yksin puolustamassa Jumalan totuutta, "Minä yksin olen jäänyt jäljelle, mutta minunkin henkeäni he väijyvät, ottaaksensa sen"(1Kun.19:14) mutta Jumala sanoi hänelle:"Mutta minä jätän jäljelle Israeliin seitsemäntuhatta: kaikki polvet, jotka eivät ole notkistuneet Baalille" 1Kun.19:18. Baal oli auringon jumala, jota palvottiin erityisenä auringon päivänä (sunday), ja tämä sama auringon palvonta on salakavalasti hiipinyt myös tämän päivän kristikuntaan.

        Onhan tuo hyvä tietää, että on muitakin, joita Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen."Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen" Joh.16:13. Jumala varjelkoon jokaista uskovaa, etteivät paaduttaisi sydäntään ja sulkisi sydäntään Pyhän Hengen ääneltä, joka Raamatun sanan kautta haluaa johtaa kaikkeen totuuteen, pois ihmisoppien harhoista Jumalan sanan seuraamiseen.


      • etsivä-xx

        Niinhän se on ja siksi ehkä onkin halu sotkea vatkaimella vanhoillislestadiolaisuus ja adventismi yhteen. Kun ensin siirtyy adventismin ydinoppiin eli sapattikäsitykseen onkin sitten helppo siirtyä sinne kokonaan vanhoillislestadiolaisuudesta, jos kuulostaa kovin tutulle mm alkoholinkieltokin.
        Vanhoillislestadiolainen pyhittää lepopäivän joka on sunnuntai
        KOLMAS KÄSKY
        Pyhitä lepopäivä.


    • tthhjjk

      Olet rippikoululainen ihan hyvällä tiellä! Jatka vaan, äläkä vilkuile muihin päin!!

      • rippikoululainen

        Kiitos rohkaisusta. Katsotaan vain Jeesukseen ja seurataan yksin häntä, joka on tie totuus ja elämä ja joka "meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan."Luuk.4:16


      • rippikoululainen

        Etsivä-xx linjasi näin: "Vanhoillislestadiolainen pyhittää lepopäivän joka on sunnuntai"

        Jumala Raamatussa linjaa näin: "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."2Moos.20:9-11

        Jeesus linjaa näin: ""Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten."Mark.2:27

        Näyttää siltä, että Jeesuksen ja vanhoolislestadiolaisten tiet eroavat ainakin kerran viikossa. Minä valitsen mieluummin Jeesuksen ja Raamatun viitoittaman tien, kuin ihmisen harhaanjohtavan tien, josta Jeesus sanoo: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?...
        Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden...
        mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä' Matt.15:3-9


      • eritiet

        Eri tiet ja eri määrä, minne kulkijan ne vie. Kuolemaan vie tie väärä,elämään vie kaita tie, mieti tarkoin matkamies, minne päättyy sinun ties...


      • etsivä-xx
        rippikoululainen kirjoitti:

        Etsivä-xx linjasi näin: "Vanhoillislestadiolainen pyhittää lepopäivän joka on sunnuntai"

        Jumala Raamatussa linjaa näin: "Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."2Moos.20:9-11

        Jeesus linjaa näin: ""Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten."Mark.2:27

        Näyttää siltä, että Jeesuksen ja vanhoolislestadiolaisten tiet eroavat ainakin kerran viikossa. Minä valitsen mieluummin Jeesuksen ja Raamatun viitoittaman tien, kuin ihmisen harhaanjohtavan tien, josta Jeesus sanoo: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?...
        Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden...
        mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä' Matt.15:3-9

        Sinun on käynyt kuten Galatian seurakunnassa.

        Gal. 5:4
        Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. [Gal. 2:21]

        Galatalaiskirjeet ovat keskeistä kristillistä teologiaa. Niitä olisi syytä lukea. Niihin teologisen syvällisemmän tutustumisen voi tehdä vaikka lukemalla Lutherin Galatalaiskirjeiden selitykset (SLEY 2003). Lainaan tähän vain yhden lauseen sivulta 147 " Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihmien tle vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja (2:16) "lain vaatima teko mekitsee siis Paavalin suussa kaikkea lain täyttämistä. Siksi ei pidä tehdä eroa kymmenen käskyn lain ja sereminialakien välillä." "Kun Paavali siis sanoo, että ihminen ei tule vanhurskaaksi "laista" tai "lain teoista", mikä hänen kielessään merkitsee samaa, hän puhuu rajoituksetta koko laista. Uskonvanhurskauden hän panee kaikkea lainvanhurskautta vastaan, siis sitä, mikä hankitaan täyttämällä laki joko Jumalan voimalla tai ihmisen omin voimin. Sen perusteella ei Jumala julista ketään vanhurskaaksi. Mutta uskonvanhurskauden Jumala lukee ihmisen hyväksi laupeudesta, ilmaiseksi, Kristuksen tähden."
        "Epäilemättä laki on pyhä; vanhuskas ja hyvä. Siksi lain teotkin ovat pyhiä, vanhurskait ja hyviä. Eikä kuitenkaan yhtään ihmistä vanhurskauteta Jumalan edessä niiden nojalla." Veljet ja sisaret älkää eksykö adventistien oppiin (ja tutkikaan myös lestadiolaisuutta galatalaiskirjeiden valossa).Minullakin on vielä lukemista ja miettimistä Lutherin Galatalaiskirjeiden selityksen kanssa, systemaattinen läpilukeminen ajatuksella on 657 sivun haaste, milenkiintoinen sellainen kun etsii uskonvanhurskauden ja "emme tahdo - neuvojen" teologiaa.


        Gal. 2:16
        Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. [Room. 6:6 ]

        Gal. 2:21
        Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. [Hepr. 7:11]

        Gal. 3:11
        On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää". [Hab. 2:4; Room. 1:17; Hepr. 10:38]

        Gal. 3:12
        Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan: "Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän." [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

        Gal. 3:17
        Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. [1. Moos. 15:13,16; 2. Moos. 12:40,41; Ap. t. 7:6]

        Gal. 3:18
        Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. [Room. 4:13,14, Room. 11:6]

        Gal. 3:21
        Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.

        Gal. 3:24
        Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.


      • rippikoululainen

        Etsivä-xx lainasi erinomaisen hyviä kohtia Galatalaiskirjeestä, jotka allekirjoitan täysin. Kukaan ihminen, ei edes Paavali, Luther tai rippikoululainen sen enempää kuin Etsivä-xx:kään tule vanhurskaaksi lain teoista. Vanhurskaus, jonka Jumala hyväksyy, tulee osaksemme yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen kautta.

        Uskomalla Kristukseen ja hänen pelastustekoonsa Golgatalla minäkin saan osakseni Jumalan armon ja lapsioikeuden. Tästä kiitollisena, armosta pelastuneena, haluan ilolla seurata Jumalan tahtoa sellaisena, kuin hän on sen Pyhässä Sanassaan, kymmenessä käskyssä ja Kristuksen elämässä ja opetuksessa ilmaissut. Siksi haluan viettää myös Jumalan asettamaa sapattia (lauantaita) pyhänä lepopäivänä, koska ei Jumala, eikä Jeesus enempää kuin alkuseurakuntakaan ole sapatin pyhyyttä mihinkään muuttaneet tai siirtäneet. Kunnin tästä toimenpiteestä ottaa katolinen kirkko, josta Luther sanoo näin: "Nyt tahdon asettaa vastakkain Jumalan kymmenet käskyt ja paavin kymmenet käskyt nähdäksemme, miten paavi jumalallisen valtuuden varjolla vain muuttelee ja vääristää lakia...hän asettaa Jumalan lain sijaan oman lakinsa."Lutherin valitut teokset 2,s.367

        "Roomalaiskatolinen kirkko on täydellisesti muuttanut käskyn poistamalla Jumalan sanan sapatin ja asettamalla sunnuntain pyhäpäiväksi." History of the Christians, s. 418 Vastakkain ovat edelleen Jumalan käsky ja ihmisen (kirkon) käsky. Ketä palvelemme? "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?" Room.6:16

        Mieti tämän valossa, haluatko olla Jumalan vai jonkun muun palvelija? "Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella...mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa." Joosua 24:15


    • julius64

      """ Vanhurskaus, jonka Jumala hyväksyy, tulee osaksemme yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen kautta.
      Uskomalla Kristukseen ja hänen pelastustekoonsa Golgatalla minäkin saan osakseni Jumalan armon ja lapsioikeuden. """

      Juuri näin! Näin tulee Jumalan vanhurskaus uskomalla Jeesukseen Kristukseen, mutta vanhoillislestadiolainen vanhurskaus tulee Jumalan valtakunnasta julistetun äänellisen synninpäästön kautta.

      • rippikoululainen

        Minulle riittää se Jumalan vanhurskaus, joka tulee yksin uskosta Jesukseen.
        "Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."Ilm.19:8 Tässä Kristukselta saavavassa vanhurskauden vaatteessa ei ole yhtään ihmisen kutomaa rihmaa vaan se on lahja Jumalalta. Tässä Kristukselta saavavassa lahjavanhurskaudessa me aina kelpaamme Julmalalle. Tämä lahjavanhurskaus ylläni haluan iloiten pyhittää sapatin (lauantain), jonka Luojani ja Lunastajani on siunannut ja pyhittänyt ihmistä varten ja opetan muitakin seuraamaan Jumalan kirjoittettua tahtoa.


    • etsivä-xx

      1 Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla. [Helluntaita vietettiin viidenkymmenen päivän kuluttua pääsiäisestä, ks. 3. Moos. 23:15--21.][ 2. Moos. 23:16; Ap. t. 20:16; 1. Kor. 16:8]

      3. Mooseksen kirja 23
      Viljankorjuujuhla
      15 "Laskekaa seitsemän täyttä viikkoa sen sapatin jälkeisestä päivästä, jolloin toitte satonne ensimmäiset tähkät omistettaviksi Herralle,
      16 ja tuokaa seitsemännen sapatin jälkeisenä eli viidentenäkymmenentenä päivänä Herralle ruokauhri uudesta sadosta.

      Sapatin jälkeinen päivä on sunnuntai

      Miksi Jumala valitsi sunnuntain sekä Jeesuksen ylösnousemuksen päiväksi että päiväksi jolloin Pyhä Henki vuodatettiin eli helluntaina. Aivan erityinen merkitys on sunnuntailla, lupausten lunastuksen päivänä ja uuden elämän alkamisen päivänä.


      Voi sinua polonen nimimerkki rippokoululainen, kun et ole lukenut uutta testamenttia vaan elät vanhan liiton lain alla. Minä olen kristuksen ylösnousemuksen ansiosta synneistäni armahdettu ja helluntaina vuodatetusta Pyhästä Hengestä osallinen sunnuntaita lepopäivänä viettävä uuden liiton pyhä (meidän pyhyytemmehän on kristuksen lainavanhurskautta).

      Apostolien teot 2
      Pyhä Henki vuodatetaan
      1 Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla. [Helluntaita vietettiin viidenkymmenen päivän kuluttua pääsiäisestä, ks. 3. Moos. 23:15--21.][ 2. Moos. 23:16; Ap. t. 20:16; 1. Kor. 16:8]
      2 Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. [Ap. t. 4:31]
      3 He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. [Matt. 3:11]
      4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. [Ap. t. 4:31, Ap. t. 9:17 | Mark. 16:17; Ap. t. 10:46]

    • tosihienoa

      "" Minä olen kristuksen ylösnousemuksen ansiosta synneistäni armahdettu ja helluntaina vuodatetusta Pyhästä Hengestä osallinen ""

      En tiennytkään, että etsivä-xx on Pyhästä Hengestä osallinen ja hänen kohdallaan on tosi Jumalan sana: "4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. [Ap. t. 4:31, Ap. t. 9:17 | Mark. 16:17; Ap. t. 10:46].

    • 103

      Jeesuksen mukaan toiset pitävät toista päivää parempana. Tärkeintä ei ole päivä, vaan sydämen usko.
      Pyhän vietto sunnuntaina tuli ylösnousemuksen kunnioittamisesta.

      • rippikoululainen

        103 Kirjoitti: "Pyhän vietto sunnuntaina tuli ylösnousemuksen kunnioittamisesta." Tämä merkitys sunnuntaille on annettu vasta myöhemmin. Ensimmäisen vuosisadan lähteistä ei tälläistä perustelua löydy. Toisella vuosisadalla viettivät Rooman valtakunnassa persialaista auringonjumalaa Mitraa palvovat pakanat sunnuntaita pyhäpäivänä. Konstantinus Suuri, joka tunsi mitraismin hyvin, määräsi koko valtakunnan lepopäiväksi sunnuntain eli auringonpäivän. Keisari Konstantinus Suuri perusteli kuuluisassa sunnuntailaissaan tuota päivää auringon kunnioittamisella. "Auringon kunnioitettavana päivänä tulee esivallan ja kaupungaissa asuvan kansan levätä ja kaikki työpaikat sulkea..."Corps Juris Civilis God. 3,12.

        Sokrates, joka kirjoitti viidennellä vuosisadalla, sanoo: "Melkein kaikki seurakunnat kautta maailman viettävät pyhiä salaisuuksia (Herran ehtoollista) joka viikko sapattina" Ecclesiastical History V.S. 404. Siis vielä niinkin myöhään luotettavan historioitsijan mukaan melkein kaikki seurakunnat pyhittivät sapattia, joskin Roomassa luopumus oli jo nostanut päätään tässä asiassa.

        Mitä tulee Etsivä-xx:n teksteihin, niin missään mainitsemissasi Raamatunkohdissa ei ole pienintäkään mainintaa, että noita päiviä olisi pyhitettävä ja sapatti hylättävä. Jumala ei omia asetuksiaan ja kymmentä käskyään muuttele, sillä hän sanoo: "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt."Ps.89:35


      • kysyvä

        Itsestäni huomasin, ettei sapattia voi edes viettää lain alaisena (tarkoitan väkisin yrittämällä), vaan vasta kun sen ymmärsin, että se todellakin on oikea, Raamatullinen lepopäivä, siitä on tulluti oikein erikoinen ja siunattu päivä. Se tuntuukin ihan erilaiselta kuin sunnuntain pitäminen, ja ikäänkuin siihen liittyisi "salattu" siunaus. Sitä alkaa jo perjantai-aamusta ihan kuin jo odottamaan, että voi ruveta viettämään sitä. Rakkaus Jeesukseen sen saa aikaan, jaJeesuksen rakkaus sen minussa vaikuttaa, tahtomista pyrkiä kaikessa ojentautumaan, niin kuin Sanassa ja käskyissä kehoitetaan Linkki http://www.israelinhuone.com/israelinhuone.php


      • rippikoululainen

        Sanon AAMEN kysyvän kirjoitukseen. Martti Luther sanoo myös näin: "Tässä tulee tietää, että sapatti on hepreankielinen sana, joka merkitsee lepoa, sen tähden että Jumala seitsemäntenä päivänä lepäsi ja taukosi kaikista teoistansa, jotka hän oli luonut, 1. Moos. 2. Sen vuoksi hän käskikin, että tulee viettää seitsemättä päivää ja että meidän silloin tulee lakata töistämme, joita kuutena päivänä teemme." Kyllä Jeesus on hyvä. Kiitos hänen Golgatan uhristaan ja voittoisasta ylösnousemuksestaan!


      • etsivä-xx
        rippikoululainen kirjoitti:

        103 Kirjoitti: "Pyhän vietto sunnuntaina tuli ylösnousemuksen kunnioittamisesta." Tämä merkitys sunnuntaille on annettu vasta myöhemmin. Ensimmäisen vuosisadan lähteistä ei tälläistä perustelua löydy. Toisella vuosisadalla viettivät Rooman valtakunnassa persialaista auringonjumalaa Mitraa palvovat pakanat sunnuntaita pyhäpäivänä. Konstantinus Suuri, joka tunsi mitraismin hyvin, määräsi koko valtakunnan lepopäiväksi sunnuntain eli auringonpäivän. Keisari Konstantinus Suuri perusteli kuuluisassa sunnuntailaissaan tuota päivää auringon kunnioittamisella. "Auringon kunnioitettavana päivänä tulee esivallan ja kaupungaissa asuvan kansan levätä ja kaikki työpaikat sulkea..."Corps Juris Civilis God. 3,12.

        Sokrates, joka kirjoitti viidennellä vuosisadalla, sanoo: "Melkein kaikki seurakunnat kautta maailman viettävät pyhiä salaisuuksia (Herran ehtoollista) joka viikko sapattina" Ecclesiastical History V.S. 404. Siis vielä niinkin myöhään luotettavan historioitsijan mukaan melkein kaikki seurakunnat pyhittivät sapattia, joskin Roomassa luopumus oli jo nostanut päätään tässä asiassa.

        Mitä tulee Etsivä-xx:n teksteihin, niin missään mainitsemissasi Raamatunkohdissa ei ole pienintäkään mainintaa, että noita päiviä olisi pyhitettävä ja sapatti hylättävä. Jumala ei omia asetuksiaan ja kymmentä käskyään muuttele, sillä hän sanoo: "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt."Ps.89:35

        Meneppäs sitten vähän vielä pidemmälle rippikoululainen ja katso mistä juutalaisuuteen lainattu vähän sitä ja tätä. Oletat ikäänkuin että kristinuskoon on otettu pakanallista alkuperää olevia asiota mutta juutalaisuuteen ei.
        Olet rippikoululainen sillä tiellä missä exegetiikan professori Räisänen menetti uskonsa. Kuula, jonka tekstiin tässä laitan linkin on kertonut myös miten hänen on käynyt.
        http://www.karikuula.com/195
        Kristillisten uskomusten synty: Merkittävin suomalainen teologinen kirja ikinä
        Heikki Räisänen: The Rise of Christian Beliefs. The Thought World of Early Christians. Fortress Press/ Minneapolis 2009, 479 sivua.

        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/tiede-soi-uskon-jumalaan/100599

        Raamatun sisällä on sunnuntainkin teologiaa, nämä uuden lunastuksen symbolit ovat sunnuntaina ja kuitenkin nekin ovat sisällä Vanhassa testamentiissa kuten on Helluntain päiväkin, jo Mooseksen laissa, vaikka siellä ei vielä sitä avatakaan muutoin kuin "16 ja tuokaa seitsemännen sapatin jälkeisenä eli viidentenäkymmenentenä päivänä Herralle ruokauhri uudesta sadosta"

        Emme enää uhraa Jumalalle muuta uhria
        Hepr. 10:1
        Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää. Vaikka lain määräämät uhrit toistetaan vuodesta vuoteen, laki ei ikinä pysty tekemään pysyvästi täydellisiksi niitä, jotka astuvat Jumalan eteen. [Hepr. 7:19, Hepr. 8:5, Hepr. 9:9]
        5 Siksi Kristus sanoo maailmaan tullessaan: -- Uhreja ja lahjoja sinä et halunnut, mutta sinä loit minulle ruumiin. [Ps. 40:7-9 : Ps. 10:5,6: Ps. 50:13; Aam. 5:22; Miika 6:6,7]
        6 Polttouhrit ja syntiuhrit eivät sinua miellyttäneet.
        7 Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala.
        8 Hän sanoo siis ensin: "Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et halunnut, ne eivät sinua miellyttäneet", vaikka näistä uhreista on laissa määräykset. [Matt. 9:13, Matt. 12:7]
        9 Mutta sitten hän sanoo: "Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi." Hän siis kumoaa nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon. [Matt. 3:15]
        10 Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa. [Hepr. 9:12,28]

        Luomisesta on Raamatussa muutakin kuin Mooseksen kirjat
        Johannes 1
        Sana tuli ihmiseksi
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Laissa on vain varjo tulevasta.
        Ylösnousemuksessa ja helluntaissa on uuden elämän alku, sunnuntaissa voimme sen muistaa. Siinä levossa mistä lain sapatti on vain varjo on Raamatussa uuden liiton lupaus:
        Joh. 14:27
        "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. [Joh. 16:33; Room. 5:1; Fil. 4:7; Kol. 3:15]

        Jaetta ennen Jeesus lupaa
        Lupaus Pyhästä Hengestä
        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. [Joh. 15:10]
        16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. [Joh. 15:26, Joh. 16:7; Ap. t. 2:33]
        17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. [Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]
        18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. [Matt. 18:20, Matt. 28:20]
        19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. [Joh. 7:33, Joh. 16:16]
        20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.
        21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."


      • etsivä-xx

        sorry eksegetiikan (tämä exel taitaa nykyisin kummitella alitajunnassa sotkemassa oikeinkirjoitusta)


      • rippikoululainen

        Etsvä-xx lainasi hyviä Raamatunkohtia, kuten tämä Jeesuksen sana: " "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. [Joh. 15:10] Rakastetaan Jeesusta ja pyhitetään hänen sapattinsa tänään. Sapatin rauhaa ja iloa : )


      • etsivä-xx

        Liität Joh 15:10 käskyyn sapatista, vaan siitä Jeesus ei puhu mitään eikä kymmen käskyn laistakaan. Tässä on Jeesuksen käsky: Tämän käskyn minä teille annan rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.
        Joh. 15
        10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. [Matt. 28:20; Joh. 14:15; 1. Joh. 5:3]
        11 "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
        12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. [Joh. 13:34 ]
        13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä. [Mark. 3:35]
        15 En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.
        16 Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.
        17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.

        Matteus 28
        18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. [Dan. 7:14; Matt. 11:27 ]
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

        Gal. 5:14
        Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [Mark. 12:31 ]

        Ef. 2:15
        Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15]

        Kristuksen kirkkoa ei rakenneta lain käskyjen varaan, hän on kumonnut lain täyttämällä sen. Koska lain täyttäminen on ihmiselle mahdotonta hän täytti Jumalan vanhunrskauden vaatimuksen täyttämällä lain täydellisesti. Meille hän antoi uuden lain, rakkauden lain ja opettajaksi Pyhän Hengen ei Mooseksen kivitauluja. Jos taulut olisivat Jumalle tarpeen ne olisivat Jerusalemin temppelissä edelleenkin, mutta ne ovat tuhoutuneet. Tuhoutuneet vaikka niitä suojeli Jumala itse.
        13 Niin pian kuin papit, jotka kantavat Herran, kaiken maan Herran, liitonarkkia, laskevat jalkansa Jordanin veteen, katkeaa Jordanin vesi, ylhäältä päin virtaava vesi, juoksussaan ja pysähtyy roukkioksi."
        14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
        15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
        16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.

        Ef.2
        14 Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. [Ap. t. 10:34-36; Gal. 3:28; Kol. 1:20]
        15 Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15]
        16 Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta.
        17 Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. [Jes. 57:19]
        18 Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina. [Room. 5:2; Ef. 3:12; Hepr. 10:19,20]
        19 Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. [Ef. 3:6]
        20 Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. [Matt. 16:18, Matt. 21:42; 1. Kor. 3:11; 1. Piet. 2:4,5]
        21 Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, [1. Kor. 3:16 ]
        22 ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.


    • etsivä-xx

      Kiitos kuitenkin mielenkiintoisesta keskustelusta. Pääsiäsen ajan Raamatun tutkimisesta nousee kuitenkin vain tämä sanoma
      12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. [Joh. 13:34 ]

      13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

      ja

      14 Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. [Ap. t. 10:34-36; Gal. 3:28; Kol. 1:20]

      15 Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15]

      16 Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta.

      17 Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. [Jes. 57:19]

      18 Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina. [Room. 5:2; Ef. 3:12; Hepr. 10:19,20]

      Minä lähden pääsiäisen messuun ylösnousemuksen juhlaan.

      Virsi 90

      Kristus nousi kuolleista,
      kuolemallaan kuoleman voitti
      ja haudoissa oleville elämän antoi.

      • rippikoululainen

        Etsivä-xx antoi jälleen oikein hyviä Raamatun tekstejä, kiitos niistä! Mutta ajatuksesi, että "hän on kumonnut lain täyttämällä sen" on selvässä ristiriidassa Jeesuksen omien sanojen kanssa "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."Matt.5:17,18. Näinollen sapattia ei ole kumottu enenpää kuin muitakaan yhdeksää käskyä.

        Maineitsemasi teksti Ef.2:15 "Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen..." viittaa seremonialakiin, jonka Kristus kumosi ristillä, mutta kymmentä käskyä Kristus ei ole kumonnut, kuten Matt.5:17,18 selvästi osoittaa. Monet erehtyvät juuri tässä, kun eivät huomaa tehdä eroa väliaikaisen seremonialain ja iätipysyvän kymmenen käskyn välillä.

        Olen kuitenkin samaa mieltä etsivä-xx:n kanssa siitä, että lain päämäärä on rakkaus, nimenomaan rakkaus Jumalaan ja rakkaus lähimmäiseen. Noudattamalla neljää ensimmäistä käskyä osoitamme rakkautemme Jumalaan ja noudattamalla kuutta viimeistä käskyä osoitamme rakkautemme lähimmäitämme kohtaan. "Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta...Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään..."1Tim.1:5,8.

        Meille yhteinen ilon ja kiitoksen aihe Etsivä-xx:n kanssa samoin kuin kaikkien kristittyjen kanssa on tämä pääsiäismessun riemusanoma "Kristus nousi kuolleista,kuolemallaan kuoleman voitti" "Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu. Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi" Matt.28:5,6.

        Siunattutua Vapahtajamme Ylösnousemusjuhlaa ja samalla hyvää työviikkoa!


    • rtdd

      "2 Siunattutua Vapahtajamme Ylösnousemusjuhlaa ja samalla hyvää työviikkoa! ""

      Sitä samaa sinulle rippikoululainen ja etsivä-xx ja tietysti kaikille muille palstalaisille!

      • rippikoululainen

        Kristus lepäsi sapatin pyhät hetket haudassa ja nousi kolmantena päivän ylös kuoleman voittajana. Nyt hän elää aina ja ikuisesti ja hänellä on kuoleman ja tuonelan avaimet. Saamme olla voittajan puolella. ""Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös."Luuk.24:5,6


    • rtdd

      "" . Nyt hän elää aina ja ikuisesti ja hänellä on kuoleman ja tuonelan avaimet. Saamme olla voittajan puolella. ""

      Todella Jeesus elää aina ja ikuisesti ja Hänellä on iankaikkisen elämän avaimet! Vain Jeesus on Ovi iankaikkiseen elämään. Ei ole ketään muuta avaintenhallitsijaa, joka avaa oven Isän Jumalan luo, muuta kuin JEESUS KRISTUS.

      • rippikoululainen

        Jeesus Kristus sanoo:"Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä...ystäviksi minä sanon teitä"Joh.15:14,15. Haluatko sinä olla Jeesuksen ystävä? Voimme osittaa sen käytännössä, kun teemme, mitä Jeesus ja Jumala käskee meidän tehdä, vaikka näin: "ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." Hes.20:20


      • seuraaja

        Palstaa seuranneena alan kyllä uskoa rippikoululaisen olevan oikeassa tuohon sapatti-asiaan nähden.


      • kääntynyt

        Sitä mieltä minäkin.


    • vvhhggf

      "" Palstaa seuranneena alan kyllä uskoa rippikoululaisen olevan oikeassa tuohon sapatti-asiaan nähden. ""

      Näin mekin pieni osa täällä Jyväskylän Ry:llä uskomme.

      • rippikoululainen

        Kiitos Jumalalle Jyväskylän uskomassa olevien oikeasta uskosta. Muistetaanpa taas pyhä sapatin päivä, josta oppi-isämme Luther muistuttaa näin:

        Tässä tulee tietää, että sapatti on hepreankielinen sana, joka merkitsee lepoa, sen tähden että Jumala seitsemäntenä päivänä lepäsi ja taukosi kaikista teoistansa, jotka hän oli luonut, 1. Moos. 2. Sen vuoksi hän käskikin, että tulee viettää seitsemättä päivää ja että meidän silloin tulee lakata töistämme, joita kuutena päivänä teemme.Luther, Puhe hyvistä teoista

        Sapatin pyhittäminen on samaa kuin Jumalan sanan kuuleminen ja pyhien tekojen tekeminen, sitä että rakastetaan lähimmäistä ja tehdään hänelle, mitä hän tarvitsee. Tätä on tehtävä sapattina, ja se on oikeaa Jumalan palvelemista. Sitä tarkoittaa myös tuo kaunis lause profeetta Hoosean kirjassa (6:6): "Laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja"

        Näitä on tehtävä sapattina, ja se on oikeaa Jumalan palvelemista. Muita, tyhmiä jumalanpalvelusmenoja hän ei tarvitse. Ei hän tahdo, että päiväkaudet kirkossa ulvotaan, niinkuin paavilaisemme tekevät. Hän tahtoo, että kuullaan hänen sanaansa ja eletään ja tehdään sen mukaan. Luthr, Huonepostilla

        Kullaan mekin Jumalan sanaa ja eletään sen mukaan, niinkuin Luther sanoo.
        Hyvää sapattia : )


      • hyvääsapattia

        Kiitos, hyvää sapattia sinullekin rippikoululainen ja kaikille Jumalan sanaa seuraaville uskoville!


      • tutkittujuttu

        Hei, tutkin wikipedia sivustolta sapattireformaation historiaa ja siellä sanotaan mm.näin:
        "Myös uskonpuhdistaja Martti Lutherin aikaan oli sapatinviettäjiä. Lisäksi Lutherin työtoveri Andreas Karlstadt vietti sapattia", joten ihan hyvässä seurassa näytät olevan sinäkin rippikoululainen.


      • rippikoululainen

        Kun muinainen Israel unohti oikean Jumalan palvelemisen, lankesi se auringon palvelemiseen, joka on oikean jumalanpalveluksen väärennystä. Israelin lankeemus Siinailla oli lankeemusta auringonpalvontaan, sillä Apis-härkävasikka oli egyptiläisten auringonjumala. Vielä myöhemminkin luopiotilassa oleva Jumalan kansa palvoi aurinkoa, jolle oli pyhitetty viikon ensimmäinen päivä auringon mukaan, sunday. "päin itää he kumarsivat aurinkoa."Hes.8:16 ja "polttivat uhreja Baalille, auringolle, kuulle, eläinradan tähdille ja kaikelle taivaan joukolle....Ja hän poisti ne hevoset, jotka Juudan kuninkaat olivat auringon kunniaksi asettaneet" 2Kun.23:5,11.

        Nyt meidän seuroissa kävijöiden on aika palata Raamatun sapattiin, sillä näin sanoo Herra: " Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät." Hes.20:12


      • hymnn

        Täytyypä miettiä asiaa.


      • hymnn
        hymnn kirjoitti:

        Täytyypä miettiä asiaa.

        Nyt on mietitty ja tultu siihen tulokseen, että alamme ystävien kanssa pyhittää lauantaita lepopäivänämme, sillä se on oikea sapatti.


      • rippikoululainen

        Kiitos Jumalalle, että uskonpuhdistus etenee tässäkin lepopäiväasiassa ja Raamattuun uskomassa olevat ottavat iloiten vastaan sen valon, joka loistaa Pyhän Raamatun sivuilta Jumalan omasta sanasta. "Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!"Jes.56:1,2


      • imuroituon

        Meilläkin imuroitiin talo puhtaaksi jo tänään ja huomenna pidetään pyhäpäivää Jumalan kunniaksi. Seuratkin järjestetään muutamille kymmenille uskomassa oleville ystäville. Sapatin rauhaa ja lepoa kaikille Jeesukseen uskoville sapatinpyhittäjille!


      • sapatiniloa

        Kiitos toivotuksista. Täällä mekin nautimme sapatin levossa ja rauhassa kauniista kevätsäästä. Jätimme pihan rapsutuksen huomiseksi tai jollekin muulle arkipäivälle. Nyt luetaan Jumalan sanaa ja levätään. Kyllä Jeeus on hyvä.


      • wikipedia

        wikipedia sivustolta.
        "Myös uskonpuhdistaja Martti Lutherin aikaan oli sapatinviettäjiä. Lisäksi Lutherin työtoveri Andreas Karlstadt vietti sapattia."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe