Vettä kylpytynnyriin...

Herpertti.

Meillä on mökki kuivalla maalla - matkaa rantaan n. 200 metriä. Tarkoitus olisi laittaa kylpytynnyri, mutta kaivosta saatava käyttövesi ei riitä tynnyrin tarpeisiin.

Ajatuksena olisi laittaa seuraavanlainen pumppusysteemi:

1. Polttomoottorikäyttöinen vesipumppu rantaan, 2 ":n imuputken pituus n. 5 metriä, imukorkeus 1 - 2 metriä. Näitä pumppujahan saa aika halvalla ja niissähän on pumppaustehoa helposti 500 litraa minuutissa.

2. Pumpusta 19 mm painevesiletku mökin pihalle, matkaa siis n. 200 metriä ja nousua n. 4 metriä.

Toimiiko näin vai miten tekisitte ??

21

5856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgrthyj

      Vähän ohut tuo painepuolen letku tuolle matkaa, ahdistaa aikalailla mutta jos aikaa odotella niin kait se vesi siitäkin tippuu.

    • en laittaisi

      Miten saa -20C pakkasessa pysymään ettei jäädy. 200 metrin putkea on vaikea tyhjentää talvella lumen alta. Vai teeetkö vain kesäkäyttöä varten. Miten on noin pitkä matka rantaan....200 metriä? Minulla on 20 metriä saunaan ja tynnyriin ja pumppu toimii sähköllä. Sillä voi pestä myös autot jne. Painevesi sekä saunassa että mökissä. Talvella imuputkessa vastus ja toimii vaikka missä pakkasessa. J aeikö tuo polttomoottoripumppu äännä pahasti?

      • joo......

        miten sulla on 20 metriä saunaan ja sähköllä toimiva pumppu? Mulla 12 senttiä saunaan ja ydinvoimalla toimiva pumppu. Sillä voi pestä lentokoneen ja helikopterin, eikö tuo sähkö aiheuta allergioita?


      • joopajoojoojoo

        Joo ihan kiva. Mulla sentti rantaan ja Putin kantaa vedet. Vähän se pitää ääntä välillä.


    • 2000 litraa/vrk

      Laita porakaivo, paras ratkaisu aina kuivanmaan mökille - jos ei ole mahdollisuutta liittyä kunnan vesijärjestelmään. Hyvä porakaivon tekijä antaa vesitakuun, meillä on ollut jo 6 vuotta eikä vesi pumppaamalla siitä vesi lopu. Ihan älytön ajatuskin tuollainen veden pumppaaminen noin pitkän matkan takaa järvestä, onko kyseinen ranta 200m päässä edes omalla maalla? Voi tontin omistajalla tulla sanomista, jos sinne omia viritelmiä alat laittelemaan.

    • Herpertti.

      Täsemennän hieman:

      Kuten alussa kirjoitin, niin rantaan on matkaa se 200 metriä eli sille en voi tehdä mitään.

      Joku kysyi talvikäytöstä - ei ole tarkoitus käyttää kylpytynnyriä talvella - eli syksyllä täytyy putket/letkut tyhjentää ja koota pois. Jonkilainen kelasysteemi täytyy kehittää.

      Porakaivon tekeminen maksaa liian paljon emmekä tarvitse painevesisysteemiä.

      Lähinnä minua askarruttaa se, että tuleeko vettä riittävällä paineella, jotta tynnyrin veden voi reilusti vaihtaa riittävän usein eikä sen täyttö ole liruttelua.

      • kokemusta on

        Liruttelua se on tuolla systeemillä. Sopii paremmin nurmikon kasteluun.
        Pitäisi olla kunnon pumppu ja paloletku.


    • Myös kiinnostaa

      Onko näin vaikka pumppu tuottaa 500 litraa minuutissa ja putki on 25 mm ?

      • Liian kaukana

        500 l/min ilman vastapainetta. Tullainen letku kuitankin aiheuttaa niin suuren vastapaineen, että liruttelua on. Kokemusta on samanlaisesta pumpusta 50 m letkulla, eikä se vesi siitäkään tule kummoisella paineella.


      • 12+
        Liian kaukana kirjoitti:

        500 l/min ilman vastapainetta. Tullainen letku kuitankin aiheuttaa niin suuren vastapaineen, että liruttelua on. Kokemusta on samanlaisesta pumpusta 50 m letkulla, eikä se vesi siitäkään tule kummoisella paineella.

        Tarkoitushan oli täyttää eikä paineella kikkailla.

        Hitaasti hyvä tulee.


      • ahistaa

        Ei tule edes viittäkymmentä litraa minuutissa noin pitkän pillin läpi


      • toiset tekee jo
        ahistaa kirjoitti:

        Ei tule edes viittäkymmentä litraa minuutissa noin pitkän pillin läpi

        Mitä sitten 50lx60min = 3000litraa / 3m2 tunnissa , kertoisitko mikä konsti sitten ripeämpi,

        Jos ajotie sinne rantaan niin laittaisin uppopumpulla noin 1m2 muovipytyn peräkärryyn ja sillä veisin veden kohteeseen pumpaten paljuun.

        Kustannukset vain sen uppopumpun ja halvimman generaattorin verran ja pätkä letkua pumpulta kuljetuspyttyyn ja sen veden voi hakea myös muualta jos sitä tietä ei ole itsellä rantaan.


      • paateri
        toiset tekee jo kirjoitti:

        Mitä sitten 50lx60min = 3000litraa / 3m2 tunnissa , kertoisitko mikä konsti sitten ripeämpi,

        Jos ajotie sinne rantaan niin laittaisin uppopumpulla noin 1m2 muovipytyn peräkärryyn ja sillä veisin veden kohteeseen pumpaten paljuun.

        Kustannukset vain sen uppopumpun ja halvimman generaattorin verran ja pätkä letkua pumpulta kuljetuspyttyyn ja sen veden voi hakea myös muualta jos sitä tietä ei ole itsellä rantaan.

        Eli tuollainen tavallinen ( esim Kirami original easy) kylpytynyri on tilavuudeltaan n. 1,5 - 1,6 kuutiota, joten sen täyttäisi reilussa puolessa tunnissa - aivan siedettävä aika minun mielestäni.


      • Kaivo
        ahistaa kirjoitti:

        Ei tule edes viittäkymmentä litraa minuutissa noin pitkän pillin läpi

        Hyvä, että yleensä tulee mitään. Ei tuollainen pumppu jaksa välttämättä työntää vesipatsasta edellään edes letkun mittaa.

        Tämä tosin perustuu näppituntumaan. Jos tietäisi pumpun muodostaman paine ja letkun aiheuttama häviö, niin tuo olisi helppo laskea.

        Itse säästäisin rahaa sen verran, että on varaa tehdä kaivo. Minust kaivo on kylpytynnyriä tärkeämpi varuste kuivanmaan mökissä, joten jättäisin tynnyrin, pumpun ja letkun ostamatta vielä tässä vaiheessa. Säästäisin vielä tonnin ja teettäisin kaivurilla kaivon.


      • paateri kirjoitti:

        Eli tuollainen tavallinen ( esim Kirami original easy) kylpytynyri on tilavuudeltaan n. 1,5 - 1,6 kuutiota, joten sen täyttäisi reilussa puolessa tunnissa - aivan siedettävä aika minun mielestäni.

        Ei se mene noin kuin vaan teoriassa. Minulla sähköpumppu joka pumppaa n. 700 litraa tunnissa ja kylpytynnyriin menee aikaa n 2 tuntia. Pumpussa on vielä paine n. 4 kg mutta aikaa se vie n. 30 metrin 30mm letkun kauttakin.


      • mmmmmmmm
        Lkv56 kirjoitti:

        Ei se mene noin kuin vaan teoriassa. Minulla sähköpumppu joka pumppaa n. 700 litraa tunnissa ja kylpytynnyriin menee aikaa n 2 tuntia. Pumpussa on vielä paine n. 4 kg mutta aikaa se vie n. 30 metrin 30mm letkun kauttakin.

        Niinpä - jos pumpun tuotto 700 litraa tunnissa, niin kahdessa tunnissa tulee 1400 litraa, eli juuri tuo kylpytynnyrin täyttöön tarvittava määrä. Aika pieni pumppu sinulla - nämä parinsadan euron keskipakopumputhan pumppaa tuon 700 litraa minuutissa....


      • mmmmmmmm kirjoitti:

        Niinpä - jos pumpun tuotto 700 litraa tunnissa, niin kahdessa tunnissa tulee 1400 litraa, eli juuri tuo kylpytynnyrin täyttöön tarvittava määrä. Aika pieni pumppu sinulla - nämä parinsadan euron keskipakopumputhan pumppaa tuon 700 litraa minuutissa....

        Älä naurata...minulla ollut tynnyri jo 5 vuotta ja täytän sen kerran viikossa talvella ja 3-5 kertaa kesällä. Tiedän kyllä ihan tarkkaan ettei tynnyri täyty 2 minuutissa....kuolen nauruun. Pumpun ilmoitukset on teoriaa ja siitä vaan kokeilee kun ei kerran usko. Outoa alkaa tästä kinaamaan kun sinulle ei ole edes kokemusta asiasta?


      • Lkv56 kirjoitti:

        Älä naurata...minulla ollut tynnyri jo 5 vuotta ja täytän sen kerran viikossa talvella ja 3-5 kertaa kesällä. Tiedän kyllä ihan tarkkaan ettei tynnyri täyty 2 minuutissa....kuolen nauruun. Pumpun ilmoitukset on teoriaa ja siitä vaan kokeilee kun ei kerran usko. Outoa alkaa tästä kinaamaan kun sinulle ei ole edes kokemusta asiasta?

        minulla on tämä pumppu ja vaikka pumpunteho on 2400 litraa tunnissa niin sitä se ei käytännössä. Letkun pituus n. 25 metriä ja nostokorkeus 2.5 metriä. Letku on tavallista mustaa vesijohtoletkua 32mm ja vettä tulee n. 700 litraa tunnissa...painevettä.

        http://www.vesikone.fi/zipper-hww1200n-vesiautomaatti-1-2kw.html


    • 11-12

      Eikö kenelläkään ole omaa käytännön kokemusta ?

      • HansiB

        On kokemusta - sama 200 metriä rantaan ja nousua vain pari metriä - Panther polttomoottoripumppu (n 200 euroa) rannassa ja 40 mm siniraitaputki - vettä tulee n 70 litraa minuutissa ja kylpytynnyri täynnä vajaassa 20 minuutissa - riittää meille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe