Akkuvahti

Akunsäästäjä...

16

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ctekki

      C-tekistä on hyviä kokemuksia, pitää vain valita sellainen malli, joka ei lopeta lataamista, kun akku on täynnä.

      Lataamisen teen kuitenkin aina maasähkölaturilla koska se on helpointa.

    • Taas erimieltä

      No nyt tuli taas paha. Nimimerkki ctekki voisi nyt näyttää mikä malli se sellainen on...
      Low Voltage Disconnect (LVR) -rele kytketään paikkaan missä se ei ole tekemisissä latauspiirien kanssa. Kätevin niistä on mielestäni Blue Sea 7635 m-LVR.
      Miksi:
      - Helposti muutettavaa katkaisujännite
      - Suuri tilapäinen kuormitettavuus (115 A, 5min)
      - Pieni

    • Vetus BW312a. Tuo on kätevä, jos on startti, hupi ja keulapotkuri. Cabiinin puolelle tulee hallintapaneeli.

      Maasähkölaturin voi kytkeä laturin kanssa samaan, jolloin vehje jakaa latausjännitteen kaikille akuille. Hyvä talvella. Kesällä mä käytän sitä silleen, että maasähkölaturi on kiinni vain hupiakussa, jolloin hupiakun täytyttyä BW alkaa antamaan ylläpitojännitettä kahdelle muulle akulle. Hupiakulle on tämä vahtitoiminto, eli se katkaisee automaattisesti hupikulutuskohteet, jos jännite laskee siinä liikaa, ja taas avaa ne jännitteen noustua.

      • ctekki

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS


      • Taas erimieltä
        ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Nöyrästi anteeksi "ctekki". Tuo oli minulle täysin tuntematon tuote, ja fiksulta näyttää.
        Kiitos!


      • ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.


      • Vffbbdh
        jsk1234 kirjoitti:

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle


      • Vffbbdh kirjoitti:

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle

        Aika kauan saisi keulapotkurilla sahailla, että akku tyhjenisi. Mulla on pieni keulapotkuri, moottori siinä vain 1,5kW. Keulapotkurin akku on 55Ah. Aina on tuo akku ollut täynnä lähdettäessä.


      • Linkittäjälle

        Listaamistasi tuotteista ainoastaan kaksi oli kelvollisia, siis virrankestoltaan riittäviä, muita ominaisuuksia en tutkinut niin tarkkaan.

        Mätänetin tuote jälleen kerran täyttä kuraa 20A maksimivirta, eihän tuolla tee mitään


      • en_ymmärrä_miksi

        Akkuvahteja on erilaisia ja sanalla voidaan tarkoittaa myös eri asioita tapauksesta riippuen.
        Akkuvahteja, jotka katkaisevat syötön, kun akku tyhjenee ei taida olla paljoa käytössä. Syynä on kaksiakkujärjestelmät, jotka aina jättävät moottoriakun täydeksi.

        Kun akkujen kapasitetti on oikein laskettu, akkujen varaus ei mene katkaisurajalle. Maasähkölatureissa on yleensä akun tilasta kertova näyttö, joka toimii myös silloin, kun maasähkö ei ole kytketty. Siksi akun tilaa pystyy seuraamaan jatkuvasti ja lataamaan sen hyvissä ajoin.

        Kun halvoissakin jääkaapeissa ja plottereissa (voidaan käyttää ankkurivahtina) on alijännitesuoja ja plottereissa hälytys, en keksi mihin akkuvahtia tarvittaisiin. Kyseessä voisi olla joku tapaus, jossa vene jätetään yksikseen sähkölaitteet päällä niin pitkäksi aikaa, että akku tyhjenisi ilman akkuvahtia. En vain keksi miksi ne laitteet pitää jättää päälle, jos siellä ei ketään ole...


      • Olen samaa mieltä. Kun on akkujen jännitteen näyttö cabiinissa, siitä voi tarkistaa tilannetta.

        Yksi tilanne, jossa veneen hupiakku voi tyhjentyä, on jos asustelee veneessään ilman maasähköjä pitempään. Jos nyt sitten sitä mahdollisuutta varten asentaisi yksinkertaisen akkuvahdin, niin akku varmastikin pelastuisi.... mutta jääkaappi olisi aamulla lämpöisenä.


    • Häh---

      Eikö tuo mätänetin akkuvahti riittäis jääkaapille ihan täysin?

      • Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.


      • Jäägaabbiii
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.

        Ei ole todellakaan. Varsinkin jos puhutaan iäkkäämmistä kaapeista, johon tuota nimenomaan tarvii...


      • korjaasairausäläoiretta

        Olisko sitten aihetta päivittää jääkaappi vähemmän virtasyöppöön?

        Ongelmana ei tässä yhtälössä ole jääkaappi tai virrankulutus vaan akkukapasiteetti. Sitä ei voi korjata akkuvahdilla. Ei ole kiva syödä viikon verran lämpimässä ollutta silliä vaikka sen voisikin huuhdella alas parilla klimpillä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe