Ihmettelen yariksen takajarruja niissä on jarrurummut takana eli 80 luvun tekniikkaa,Kinneri oli ihan uusi,onko suomeen tuoduista sama vanha tekniikka.olipa muutenkin karmea ajettava.
autonvuokraus espanjassa
9
109
Vastaukset
- Yarppakuski
On. Tietty varustetasoissa on eroja, kalleimmassa tasossa on sitten levyjarrut takanakin.
- Cosinus Hyperbolicus
"Ihmettelen yariksen takajarruja niissä on jarrurummut takana eli 80 luvun tekniikkaa"
Miten niin muka 80-luvun tekniikkaa? Modernin rumpujarrun kehitti herra Renault vuonna 1902 eikä se ole sen jälkeen juurikaan muuttunut mihinkään. Täsmälleen samana vuonna patentoitiin myös ensimmäinen levyjarru. Eli kumpikin nykyisin käytössä oleva jarrutyyppi on yli sata vuotta vanhaa tekniikkaa.
Rumpujarru on levyjarruun verrattuna ominaisuuksiltaan täysin ylivertainen yhtä seikkaa lukuunottamatta: rumpujarrun lämmönsiirto on huono. Siirtyminen levyjarruihin johtui siitä, että liikennenopeudet ja autojen massat kasvoivat. Näin myös jarrujen lämmöntuotto kasvoi niin suureksi, että rumpujarrut kuumenisivat liikaa. Jouduttiin siis pakon edessä siirtymään hyvästä rumpujarrusta paljon surkeampaan levyjarruun, joka on kalliimpi valmistaa, kuluu nopeammin, vaatii enemmän huoltoa, on alttiina lialle, kosteudelle ja korroosiolle, jumittaa, laahaa, täristää, vinkuu ja ujeltaa MUTTA jäähtyy paremmin... Nykyisillä nopeuksilla rumpujarruja voidaan valitettavasti käyttää vain kevyissä ajoneuvoissa (Yaris, Polo jne..) ja niissäkin vain taka-akselilla.- se sama espanjassa
Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut. Olet oikeassa siinä mielessä että Mäkautokin pysähtyy kun jalalla jarruttaa. Eli sopii hyvin Variksen varusteisiin.
- Cosinus Hyperbolicus
se sama espanjassa kirjoitti:
Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut. Olet oikeassa siinä mielessä että Mäkautokin pysähtyy kun jalalla jarruttaa. Eli sopii hyvin Variksen varusteisiin.
"Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut"
Meillä on tällä hetkellä toisena autona vuosimallia 2011 oleva VW. Siinäkin on takana rumpujarrut. Auto on haettu itse Saksasta viime kesänä.
Minulla on ollut lukuisia eri autoja vuosimallista -80 eteenpäin ja vaihtelevasti ollut joko levyt tai rummut takana. Minkään auton rumpujarruihin ei ole koskaan tarvinnut tehdä minkäänlaista remonttia. Levyjarrujen kanssa sen sijaan on ollut suuria ongelmia. Jarrusatulat jumissa, levyt kieroja, jarrut puoltavat ja täristävät, jarrut laahaavat, levyjä ja paloja kuluu, liukujen suojakumit rikki, sylinterit jumissa, käsijarru jäätyy levyjarrullisissa autoissa jne... Eräässä saksan ihmeessä piti aina käydä ennen katsastusta pajalla "herkistelemässä" levyjarrut. Muuten ei ollut toivoakaan päästä katsastuksesta läpi, koska jarrut puolsivat ja teho oli heikko.
Nykyisessä Yariksessa on 250tkm mittarissa ja jarrurumpuihin ei ole kajottu muuten kuin silloin tällöin avattu ja puhdisteltu jarrupölyt pois sekä mittailtu kulutuspintoja, joita on vielä varsin runsaasti jäljellä. Rumpujarru kestää lähes huoltovapaasti sen, mitä itse autokin. Toista se on levyjarrujen kohdalla. - Kokemustaon
Asentajana toivoisin: saataispa takaisin ainakin takapäähän ja nimenomaan käsijarruille rummut. Ei aina tarvitsisi taistella jumiutuneiden käsijarrujen kassa (etenkään saksanihmeiden kanssa).
- drumbrakes
En ole Toyota-mies, mutta kyllä pieneen autoon takana olevat rummut ovat asiaa. Ovat toimintavarmat ja riittävät hyvin pysäyttämään, varsinkin kun ne etupyörien levyt kantavat päävastuun. Ja itse asiassa noita rumpujarruja voisi olla vähän isommissakin peleissä, levyt ovat alemman keskiluokan autoissa ihan turhat, sportteja lukuunottamatta.
- Tosielämän_Uuno
Asian ytimeen. Meillä nimenomaan haluttiin valita malli jossa on rumpujarrut. Eivät juutu, eivätkä laahaa, toisin kuin levyjarrut. Yariksen rumpujarrujen vuosihuolto on helppo. Puhallus paineilmalla ja siinä se. Toyotan levyjarrut ovat yhtä loputonta painajaista verrattuna rumpujarrujen huollon helppouteen.
- fkjsdlkgjeojre
Pidä ainakin hengityssuojain päässä jos puhaltelet paineilmalla niitä jarruja. Suositeltavampaa olisi käyttää varsinaisia jarrukliinereitä ettei haitallinen jarrumateriaali pölise ympäriinsä.
No varsinaiseen aloittajan asiaan, joillakin tuntuu olevan kuvitelmana että kun levyjarrut tms. ovat uudempaa tekniikkaa niin ei voisi enää tulla vastaan "vanhempaa" tekniikkaa. Asia nyt vaan on niin että näitä ei käsitellä "uudempana tai vanhempana" vaan hinnan mukaan kalliimpana tai halvempana tekniikkana ja pikkuautoon pyritään valitsemaan edullisempia ratkaisuja koska niistä ei jää paljoa voittoa käteen.
Lisäksi pikkuauton paino on pienempi kuin suurempien ja rumpujarrut ovat ominaisuuksiltaankin täysin riittäviä taka-akselille jolla ei jokatapauksessa voi olla kovin paljon jarruvaikutusta koska jos takapyörä lukkiutuu, pito menetetään ja auto lähtee sivuluistoon. Jo ennen ABS-aikaa takajarruille oli usein paineenrajoitusventtiilejä jolloin varmistettiin että ne lukkiutuisivat vasta kaikkein viimeiseksi erittäin suurella poljinvoimalla.
ABS-aikana tietysti periaatteessa voi sallia enemmän jarruvoimaa taka-akselillekin kun lukkiutuminen estetään.
- TheOtus
Tätä se on kun ei tiedetä tekniikasta mitään... Kaiken pitäisi näemmä olla mahdollisimman monimutkaista ja "uutta" vaikka käytännön ominaisuudet siinä samalla kärsisivätkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2503562Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2621240Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591188- 841026
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93970eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93915Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56906- 168854
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117850Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14804