Toimeentulotuen maksaminen siirtyy KELAan 2017

kaibuxxe

Hallitus on antanut esityksensä uudistuksesta eduskunnalle. Tavoitteena on parantaa ihmisten yhdenvertaisuutta, tehostaa toimintaa ja vähentää kuntien tehtäviä. Nykyisin eri kuntien asukkaat voivat olla eriarvoisessa asemassa, kun tuen myöntämisessä käytetään joissakin kunnissa tarkempaa harkintaa.

Siirto tapahtuisi vuonna 2017. Toimeentulotuki säilyisi hakemuksen perusteella myönnettävänä, eikä sitä annettaisi automaattisesti tulojen perusteella. Toimeentulotuen taso pysyisi ennallaan.

Kuntien sosiaalitoimi vastaisi edelleen laajaa harkintaa edellyttävän, täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen antamisesta.

Uudistuksen arvioidaan lisäävän toimeentulotuen kustannuksia vuosittain arviolta 75-100 miljoonaa euroa. Kelan hallintokulut kasvaisivat noin 32 miljoonaa euroa vuodessa.

Lähde: http://www.iltalehti.fi/talous/2015012219066552_ta.shtml


Parasta tässä on että tukea ei enää anneta pärstkertoimen perusteella ja se että nyt kehtaa tukea hakea ylipäänsä eikä tartte pelätä että joku tuttu näkee pienellä paikkakunnalla, KELAssa kun voi syystä vierailla monessa eri tarkoituksessa. Hyvä näin, sanon minä.

33

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivieläsossulainen

      mä saisin sossusta 30-40€/kk jos kehtaisin mennä hakemaan, mutta kiristän mielummin nälkävyötä kun otan sen riskin että joku kaveri näkisi mut sossussa. Mä uskon että suomessa on iso läjä ihmisiä jotka saisi muutaman kympin jos vain viitsisivät/kehtaisivat sitä hakea. Siitä varmaan tuo edellä mainittu 75-100 miljoonan lisäys johtuu, musta tulee sossulainen v.2017 alkaen

      • 1234568989

        Mullakin olis oikeus saada sossusta kun vuokran maksun jälkeen ei jää edes minimitoimeentulon verran rahaa. En ole sen takia hakenut, koska en halua, että joku byrokraatti syynaa joka kuukausi kaikki pankkitiliotteeni läpi, että saanko varmasti liian vähän rahaa ja mitä oon ostanut.

        Jotenkin koen pelkäksi nöyryytykseksi sen, että köyhän pitää avata koko elämänsä ja rahankäyttönsä jolllekin ulkopuoliselle virkamiehella oman tilanteensa takia että saisi edes sen minimitoimeentulon verran.


      • nbvgfre

        denvertaisuutta, tehostaa toimintaa ja vähentää kuntien tehtäviä. Nykyisin eri kuntien asukkaat voivat olla eriarvoisessa asemassa, kun tuen myöntämisessä käytetään joissakin kunnissa tarkempaa harkintaa.

        Siirto tapahtuisi vuonna 2017. Toimeentulotuki säilyisi hakemuksen perusteella myönnettävänä, eikä sitä annettaisi automaattisesti tulojen perusteella. Toimeentulotuen taso pysyisi ennallaan.

        Kuntien sosiaalitoimi vastaisi


    • 17+15

      Siihen loppuu minun toimeentulotuet. Ei ole henkilöllisyystodistusta. En voi asioida missään, kun on paniikkihäiriö. On ollut hyvä että toimeentulotuen on saanut hakea sähköpostitse.

      Että se siitä yhdenvertaisuudesta.

      • syrjäytynyt.

        joo sama täällä, takaisin nollatuloiseksi.


      • .........

        Henkilöllisyystodistukseen saat tukea, kun vain haet. Ethän voi äänestääkään muutoin, on se tarpeellinen. Hanki hyvä ystävä paperit itsellesi.


    • Kun ttt siirtyy

      Kelaan niin hakemukset voi tehdä varmaankin kaikkialla sähköisesti. Jos vaan on mahdollisuus tietokoneen käyttöön.

      Se, mikä arveluttaa on Kelan kova linja. Täälläkin on joissain keskustelusäikeissä masennuttu, kun kaikki muut tahot (te, sos.tt, psykiatri, psykologi) puoltavat sairaslomaa niin Kela torppaa hakemuksen. Onko Kelan motiivina saada ihmiset epävarmuuden ylläpitämisellä tappamaan itsensä vai mikä tuollaisessa kiusanteossa voi muuten olla taakana?

      Mikä linja tulee olemaan toimeentulotuen suhteen? Mikä järki edes uudistuksessa on, jos byrokratiakustannukset nousevat? Luulin, että tässä haettiin säästöjä?

      • syrjäytynyt.

        joo sähköisesti voi hakea, mutta tunnistautuminen vaaditaan. milläs tunnistaudut kun ei ole henkilökorttia ja verkkopankkia.


      • mobiilivarmenteella
        syrjäytynyt. kirjoitti:

        joo sähköisesti voi hakea, mutta tunnistautuminen vaaditaan. milläs tunnistaudut kun ei ole henkilökorttia ja verkkopankkia.

        http://www.mobiilivarmenne.fi/fi/

        Tuolla pitäis pystyä tunnistautumaan suurimpaan osaan viranomaispalveluita. Viimeistään sit 2017 luulis onnistuvan kaikkiin paikkoihin, kun pankkiasiointikin pitäis tulevaisuudessa onnistua.


      • Varmistin
        mobiilivarmenteella kirjoitti:

        http://www.mobiilivarmenne.fi/fi/

        Tuolla pitäis pystyä tunnistautumaan suurimpaan osaan viranomaispalveluita. Viimeistään sit 2017 luulis onnistuvan kaikkiin paikkoihin, kun pankkiasiointikin pitäis tulevaisuudessa onnistua.

        Kelaan onnistuu jo nyt!


      • syrjäytynyt.
        mobiilivarmenteella kirjoitti:

        http://www.mobiilivarmenne.fi/fi/

        Tuolla pitäis pystyä tunnistautumaan suurimpaan osaan viranomaispalveluita. Viimeistään sit 2017 luulis onnistuvan kaikkiin paikkoihin, kun pankkiasiointikin pitäis tulevaisuudessa onnistua.

        mobiilivarmenne vaatii verkkopankkitunnukset. elisalla mobiilivarmennetta ei saa nordean POP-pankin ja säästöpankin verkkopankkitunnuksilla.


      • virkamies topi
        syrjäytynyt. kirjoitti:

        joo sähköisesti voi hakea, mutta tunnistautuminen vaaditaan. milläs tunnistaudut kun ei ole henkilökorttia ja verkkopankkia.

        Silloin et tarvitse mitään tukiakaan, pöljä.


    • 19+6

      Väitän että nää sossutäti-nutturapäät ovat enemmän nirpanokkia kuin kelan mimmit siksi kannatan uudistusta.

    • meille huono homma

      Onhan tuossa hyvätkin puolensa. Meidän perhe joutuu kuukausittain hakemaan myös harkinnanvaraisia eli saamme sitten hakea kahdesta eri paikasta. Ja mites käy maksamattomien laskujen kanssa? Nyt sossu ne hyväksyy, entäs KELA?

    • tyhmät.......

      Outoa minä lähetän aina sossuun hakemuksen postitse.
      Laitan tarvittavat paperit kirjekuoreen ja maksan 1euron postimerkista.
      Ei ole tarvinnut mennä sossuun sisälle
      eikä minua olla pyydetty käymään siellä silti olen saanut rahani.

      • mietityttää_

        tarkistaako ne ikinä sun pankkitiliotteen ja kuinka monen kuukauden taakse? Sisko lainasi mulle 500€ kun olen rahaton enkä ajatellut että sossu ehkä pitää sitä tulona, olisi pitänyt pyytää käteistä mutta nyt on myöhäistä. Ensi viikon keskiviikkona on aika sossussa.


      • Näinhän se
        mietityttää_ kirjoitti:

        tarkistaako ne ikinä sun pankkitiliotteen ja kuinka monen kuukauden taakse? Sisko lainasi mulle 500€ kun olen rahaton enkä ajatellut että sossu ehkä pitää sitä tulona, olisi pitänyt pyytää käteistä mutta nyt on myöhäistä. Ensi viikon keskiviikkona on aika sossussa.

        Tiliote on aina esitettävä kun haetaan toimeentulotukea.

        Kun haetaan ensimmäisen kerran tai tauon jälkeen, on esitettävä 3 viimeisen kuukauden tiliotteet.

        Juu ja sossu katsoo lainan tuloksi, mutta lainan pois maksamista ei katsota menoksi.


      • mietityttää_
        Näinhän se kirjoitti:

        Tiliote on aina esitettävä kun haetaan toimeentulotukea.

        Kun haetaan ensimmäisen kerran tai tauon jälkeen, on esitettävä 3 viimeisen kuukauden tiliotteet.

        Juu ja sossu katsoo lainan tuloksi, mutta lainan pois maksamista ei katsota menoksi.

        toihan on helv***** törkeetä ja epäoikeunmukaista jos siskoni lainaa mulle rahaa kunnes saan ensimmäisen kerran avustusta sossusta, tarkoitus oli maksaa laina takas kahden kuukauden aikana, tästä tulee isot ongelmat ja isot riidat nyt...:(((


      • sossu/Kela

        En minäkään ole käynyt sossussa sisällä, haen toimeentulotukea täyttämällä hakulomakkeen ja laitan sen liitteineen postiin ja rahat tuloo tilille. Ei kaverit edes tiedä et oon sossun asiakas, luulevat mun olevan vain Kelan asiakas :))


    • SuomalaisKöyhät eka

      TTtuen siirto Kelaan 2017 on sinänsä hyvä koska silloin kaikkia kohdellaan tasavertaisesti asuinkunnasta riippumatta.

      Lisäksi Kela itse katsoo työttömyystuen, asumistuen ja toimeentulotuen eikä tarvitse sählätä papereiden kanssa. Tuskin Kelaan tarvii tiliotteita lähetellä.

      Sillon se on hakijalle ihan sama tuleeko raha toimeentulotuesta vai työmarkkinatuesta, koska ne kaikki lätätään samaan kasaan.

      Rahoitusvastuu säilyy nykymuotoisena. Perustoimeentulotuen menoista vastaavat yhtä suurin osin valtio ja kunnat.

      Vuonna 2013 perustoimeentulotuen bruttomenot olivat vain 654 milj. euroa.

      Tuohan on mitätön summa verrattuna siihen mitä me lahjotetaan muille maille joka vuosi. Ne rahat eivät hyödytä yhtään mitään suomalaisia.

      Suomen varsinainen kehitysyhteistyö 879,4 miljoonaa euroa
      muu julkinen kehitysyhteistyö 238,9 miljoonaa euroa
      yhteensä 1118 miljoonaa euroa

      Siis 1.118.000.000 euroa JOKA vuosi MUILLE MAILLE vierahille!

      Suomalaisköyhille vain 654.000.000 e.

      Jätetään KOKO KEHITYSAPU maksamatta niin sillähän ne suomalaisköyhien kulut kevyesti kuitataan moneen kertaan!?!!

      Sossutuki sentään luo työpaikkoja Suomeen suomalaisille.

      • korjaus.

        tiliotteet tarvitaan jatkossakin. toimeentulotuki on jatkossakin viimesijainen etuus, johon vaikuttavat hakijan tulot ja menot.

        toimeentulotuki ei tule korvaamaan ensisijaisia tukia kuten työmarkkinatuki tai yhdisty siihen.


    • 6+5

      Jotkut sanoo että pitää näyttää kuitit viimeiseltä 3kk toiset sanoo että 6kk kummmat on oikeassa?

      • näin se kai on

        tositteita tarvitsee antaa vain siltä ajalta mille tukea haetaan.

        tiliotteet annetaan ensin kolmelta kuukaudelta ja tuen jatkuessa yhdeltä kuukaudelta. joskus sossu pyytää tiliotteet pidemmältäkin ajalta ensimmäisellä kerralla, mutta harvoin.


    • ooomm

      toimeetulotuki on aina maksettu kelasta

      ei mikään muutu

    • Ikävä sossua :(

      En pidä ajatuksesta että kylmä Kela ottaa asian hoitaakseen :( Olen usein pystynyt neuvottelemaan sossusta hyvät avustukset kun olen hyvä puhumaan ja olen mielyttävän oloinen ja näköinen. Miten nyt käy kun Kela astuu kuvaan? Ei Kelan kanssa onnistu mitkään neuvottelut ja Kela tekee niinkuin haluaa, asiakasta yhtään kuulematta. Ne jotka ovat Kelan kanssa joutuneet tekemisiin esim eläkettä tms hakiessaan niin tietävät mistä ongelmasta nyt puhun ja että huoleen on siis aihetta.

      • miumiumii

        käsittääkseni sossusta haetaan jatkossakin muu kuin perustoimeentulotuki eli harkinnanvarainen tuki. Eli jatkossakin voi siellä neuvotella niistä. Perustoimeentulonosahan on kaikille sama eli n.480€ (tässä saattaa kai olla jotain kunnallisia eroja?) eli siis vajaa 500€ jää käteen kun sossu on maksanut vuokran, sähkön, kotivakuutuksen.


      • Korjaanpa_väärän_tiedon
        miumiumii kirjoitti:

        käsittääkseni sossusta haetaan jatkossakin muu kuin perustoimeentulotuki eli harkinnanvarainen tuki. Eli jatkossakin voi siellä neuvotella niistä. Perustoimeentulonosahan on kaikille sama eli n.480€ (tässä saattaa kai olla jotain kunnallisia eroja?) eli siis vajaa 500€ jää käteen kun sossu on maksanut vuokran, sähkön, kotivakuutuksen.

        Ei ole kunnallisia eroja toimeentulotuen perusosan osalta.


      • opihh
        miumiumii kirjoitti:

        käsittääkseni sossusta haetaan jatkossakin muu kuin perustoimeentulotuki eli harkinnanvarainen tuki. Eli jatkossakin voi siellä neuvotella niistä. Perustoimeentulonosahan on kaikille sama eli n.480€ (tässä saattaa kai olla jotain kunnallisia eroja?) eli siis vajaa 500€ jää käteen kun sossu on maksanut vuokran, sähkön, kotivakuutuksen.

        Vuokraa maksetaan vain x, suurimman osan vuokrat jopa yksiössä yli sos. Rajojen, eli maksat vuokras tuosta 480


      • vuokraosuus
        miumiumii kirjoitti:

        käsittääkseni sossusta haetaan jatkossakin muu kuin perustoimeentulotuki eli harkinnanvarainen tuki. Eli jatkossakin voi siellä neuvotella niistä. Perustoimeentulonosahan on kaikille sama eli n.480€ (tässä saattaa kai olla jotain kunnallisia eroja?) eli siis vajaa 500€ jää käteen kun sossu on maksanut vuokran, sähkön, kotivakuutuksen.

        Juu kyllä monelle ihmiselle ei jää tuota perusosarahaa käyttöön. Vuokrat on monasti paljon kalliimpia kuin mitä he ottavat huomioon. Meillä menee siitä osasta 200 € vuokraan ja asutaan tosi pienessä asunnossa pojan kanssa, Vajaa 50 neliötä, 2 huonetta, minä nukun sohvalla. Yritetty saada halvempi asunto mutta suotta.


    • voivoioivoi

      Tää rajoittaa kyl pahasti yksilönvapautta jos kela rupee maksaan kaikki korvaukset Eikö ois mitenkään voinu järjestää niin että jos haluu niin osan korvauksista ois voinu jatkossakin hakee sossusta?
      Johan se sillai liikunnan kannaltakin ois toivottamampaa käydä useemmassa paikassa kerran kuussa
      kaik köyhän oikeudet viedään.........

      • HienoUudistus

        Olkaa juma lauta iloisia, että teille edes maksetaan mitään. Ilmaista rahaa ja ette ole tyytyväisiä.
        Toisin sanoen kirjoituksistanne paistaa läpi epärehellisyys, haluatte salailla ja pimittää asioita saadaksenne rahaa enemmän kuin teille kuuluisi.
        Onneksi se loppuu NYT kun Kela hoitaa kaikki kerralla.
        Ei pääse kukaan lusmuilemaan toimeentulotuen, työmarkkinatuen ja asumistuen välimaastoissa ja pankkitiliotteissa näkyy reaaliaikaisena, mitä rahoja tileillä pyörii - esimerkiksi että on saanut palkkaa.
        Nythän suomessa on tuhansia jotka jättävät ilmoittamatta Kelalle, jos ovat tehneet jotain pientä hommaa tai ansainneet ylipäätään enemmän kuin saisivat ansaita tuki rahoihin nähden.


    • TilanneTuskinParanee

      Köyhän kyykyttäminen tuskin vähenee sillä niitä sosiaalipuolen työntekijöitä siirtyy Kelalle käsittelemään hakemuksia ja onhan siellä Kelalla jo ennestäänkin omissa porukoissa niitä änkyröitä joiden mielestä asiakkaat ovat heidän alamaisiaan ja likaämpäreitä joihin kuuluu sitä omaa pahaa oloa ammentaa, onneksi niitä vinksahtaneita yksilöitä on noista porukoista vain pieni osa, mutta tuntuvat olevan sitäkin hankalampia.

      Joten tahallisesti aiheutettua viivästymistä asioiden käsittelyssä on jatkossakin takuulla luvassa, muistakaahan edelleenkin tallentaa niillä puhelimillanne kaikki kohtaamiset viranomaisen kanssa ja mainita asiasta, se on hyvä tapa työskennellä ennaltaehkäisevästi ja hillitsee suurinta osaa, kaikkein hulluimpiin sekään ei silti tehoa mutta sitten saavat sanktioita.

    • artisti2020

      Kela, tuo ihana paikka, melkein paratiisi :)
      Kela-rakennuksen ikkunasta on ihuna katsoa työhönmeneviä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe