työkoneiden käyttö yöllä taajamissa

KonePena

Tietääkö kukaan kun en itse löydä tietoa, saako työkoneilla mesoa taajama-alueilla 23-05.00 välisenä aikana ? Vantaalla tehtiin yöllä hirveellä melulla lumitöitä.
Viikkoon ei ollut tullut lunta eikä päiväsaikaan auraa näkynyt niin miksi ihmeessä sitten tullaan yöllä ? Ei järjen hiventäkään. Helsinki-Vantaakin on yöllä suljettu lentokiellot niin eikö työkoneille ole melurajoituksia ?
Vai haetaanko tässä vähälumisen talven menetettyjä korvauksia kaupungilta ?

184

10490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meluton

      Et vrmaan ajatellut enen purkaustasi asiaa kunnolla. Lumityöt tehdään taajamassa mieluimmin yöllä siitä syystä että on hiljaisempi liikenne, ei pyöritä kiireisten jaloissa päiväsaikaan. Sanomista siitäkin tulisi. Sitten, ei taida Helsinki - Vantaan lentoasema olla suljettu yöaikaan, olen yöllä asioinut siellä useasti, enkä suinkaan ole ollut ainoa siellä. No nämä melujutut ovat aina sellaisia että niissä on kaksi puolta, on harkittava kumpi on kulloinkin tärkeä.

      • KoenPena

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.


      • Meluton
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Olen hakenut ja vienyt matkustajia yöaikaan lentoasemalle, ja aikataulujen mukaan myös lennot ovat nousseet ja laskeneet yöaikaan. En kyllä ole itse nähnyt, mutta lentoaseman infotaululta niitä aikoja katsellut. Eiköhän laki kiellä häiritsevän melun aiheuttamisen klo 22 - 06 välisenä aikana. Lisäksi kaupunkien ja kuntien järjestyssääntö asettaa omat rajansa häiritsevälle melulle. Katso kotikuntasi sivuilta lukisitko siellä jotain asiasta.


      • Auraaja
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Vastaan alan ammattilaisena heti, että on sallittua ja tällaisia auraustöitä voit verrata hätätöihin, joita on pakko tehdä yöaikaan. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että näin on eikä alkaa urputtamaan, jos vähän aikaa kuuluu aura-auton ääntä. siten taas, jos ei aurattaisi, niin syntyisi vielä isompi poru. Onhan se hyvä, jos kysyy, jos ei asiaoista mitään tajuta. Aurauskalustoa on rajoitettu määrä ja kyllä ne päivälläkin liikkuvat. Kait sitä melua on taajamissa yöaikaan muutenkin. Kehottaisin muuttamaan maalle, jos ei siedä aurausauton ääntä... Loppujen lopuksi aika hermoheikko täytyy olla, jos ei muutamaa kertaa vuodessa siedä tuollaisia ääniä yöllä!!! Kyllä ne aura-autot viimeistään huhtikuussa häipyvät ☺


      • kuujuustoq
        Meluton kirjoitti:

        Olen hakenut ja vienyt matkustajia yöaikaan lentoasemalle, ja aikataulujen mukaan myös lennot ovat nousseet ja laskeneet yöaikaan. En kyllä ole itse nähnyt, mutta lentoaseman infotaululta niitä aikoja katsellut. Eiköhän laki kiellä häiritsevän melun aiheuttamisen klo 22 - 06 välisenä aikana. Lisäksi kaupunkien ja kuntien järjestyssääntö asettaa omat rajansa häiritsevälle melulle. Katso kotikuntasi sivuilta lukisitko siellä jotain asiasta.

        järjestyssääntö ei aseta mitään rajoja, sitä varten on järjestyslaki.


      • Ihmetttelen

        Voi herranjumala,nyt otat heti yhteyttä
        poliisiin/kuluttaja-asiamieheen,
        maksathan sentään vuokraa asumisestasi!
        Meillä aurataan vaan klo10-14 välisenä aikana ja
        sitäkin nyt yritetään muuttaa,
        että lapset voi nukkua päiväunet rauhassa.
        Hyvä tietää että Vantaalla noin,¨
        niin ei koskaan muuteta sinne!
        Tritä saada nukuttua päikkärit,
        eiköhän se työttömältä onnistu!


      • HHUHUH
        Meluton kirjoitti:

        Olen hakenut ja vienyt matkustajia yöaikaan lentoasemalle, ja aikataulujen mukaan myös lennot ovat nousseet ja laskeneet yöaikaan. En kyllä ole itse nähnyt, mutta lentoaseman infotaululta niitä aikoja katsellut. Eiköhän laki kiellä häiritsevän melun aiheuttamisen klo 22 - 06 välisenä aikana. Lisäksi kaupunkien ja kuntien järjestyssääntö asettaa omat rajansa häiritsevälle melulle. Katso kotikuntasi sivuilta lukisitko siellä jotain asiasta.

        Lentoaseman läheisyyteen muuttaneet ja muuttavat ihmiset tietävät tasantarkasti, että siinä on lentokenttä, ollut jo vuosikymmeniä ja siitä aiheutuu meteliä... Miksi muuttaa ko paikan läheisyyteen?? Miksi?? Että saa valittaa, valittaa, valittaa.. Nämä ihmiset, jotka tietoisesti valitsevat asuinpaikkansa lentokentän tai rautatien läheisyydestä ovat varmaankin jollain lailla perverssejä!


      • aamuvirkku 12345

        mahtava keksintö että lumityöt tehdään yöllä.itse joudun ajamaan aurauskaluston perästä päivällä ja hatuttaa kovasti kun jarruuttavat liikennettä,mutta ei ole aina mahdollista ajaa yöllä lumia pois.on mahtavaa aamulla ajella aurattuja katuja ja pihoja jossa ei pyöri kaiken maailman lumikoneita vastuksina.eivätkä jarruta muutenkin kiireistä aamutyömatkoja


      • lentäjä
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        "Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä " Ei pidä paikkaansa..olen itse lähtenyt ja tullutkin sinne yölennolla.


      • Auraaja kirjoitti:

        Vastaan alan ammattilaisena heti, että on sallittua ja tällaisia auraustöitä voit verrata hätätöihin, joita on pakko tehdä yöaikaan. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että näin on eikä alkaa urputtamaan, jos vähän aikaa kuuluu aura-auton ääntä. siten taas, jos ei aurattaisi, niin syntyisi vielä isompi poru. Onhan se hyvä, jos kysyy, jos ei asiaoista mitään tajuta. Aurauskalustoa on rajoitettu määrä ja kyllä ne päivälläkin liikkuvat. Kait sitä melua on taajamissa yöaikaan muutenkin. Kehottaisin muuttamaan maalle, jos ei siedä aurausauton ääntä... Loppujen lopuksi aika hermoheikko täytyy olla, jos ei muutamaa kertaa vuodessa siedä tuollaisia ääniä yöllä!!! Kyllä ne aura-autot viimeistään huhtikuussa häipyvät ☺

        Ja sitten jos tuo yllä oleva perustelu ei kelpaa niin minulla on vaihtoehtoja:

        1) Asetetaan ennalta ilmoitettava muuta liikennettä koskeva ulkonaliikkumiskielto voimaan päiväsaikaan, jotta auraustyöt voidaan tehdä silloin yörauhaa sekä liikennettä häiritsemättä. Kieltoa uhmanneita sakotettaisiin ja heitä kohdanneissa vahinkotapauksissa heidän vakuutusturvansa voitaisiin mitätöidä. Tämä olisi autoritäärisen jämpti systeemi, jolla neutraloitaisiin ristiriidat sanelupolitiikalla.

        2) Jokainen vastaa itse omasta liikkumistarpeitaan koskevasta aurauksesta ja muista lumitöistä, joille asetetaan yörauhaa kunnioittava sallittu aikaväli. Tämä vaihtoehto sopii varmasti kaikille hyvinvointivaltion vastustajille - miksi kenenkään verorahoja pitäisi tuhlata muiden liikkumiseen? Markkinoiden näkymätön käsi allokoisi myös resurssit luonnollisella tavalla, eivätkä kunnalliset duunarit pääsisi loisimaan turhissa auraustöissä. Luonnollisesti jo aurattua reittiä vartioidaan, ja sille asetetaan tullimaksuja, koska tämä ei ole oleskeluyhteiskunta.

        PS. Itse olen öisen aurauksen kannalla, ja nostan hattua lumisina talvina yönsä työskennelleille, kun saan ainakin yleensä lähteä aamulla sujuvasti liikkeelle.


      • yöau
        Auraaja kirjoitti:

        Vastaan alan ammattilaisena heti, että on sallittua ja tällaisia auraustöitä voit verrata hätätöihin, joita on pakko tehdä yöaikaan. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että näin on eikä alkaa urputtamaan, jos vähän aikaa kuuluu aura-auton ääntä. siten taas, jos ei aurattaisi, niin syntyisi vielä isompi poru. Onhan se hyvä, jos kysyy, jos ei asiaoista mitään tajuta. Aurauskalustoa on rajoitettu määrä ja kyllä ne päivälläkin liikkuvat. Kait sitä melua on taajamissa yöaikaan muutenkin. Kehottaisin muuttamaan maalle, jos ei siedä aurausauton ääntä... Loppujen lopuksi aika hermoheikko täytyy olla, jos ei muutamaa kertaa vuodessa siedä tuollaisia ääniä yöllä!!! Kyllä ne aura-autot viimeistään huhtikuussa häipyvät ☺

        kyllä parempi kun yöllä auraavat
        on aamulla mukava lähteä töihin pyörällä
        Meluun tottuu kun ei sitä kuuntele
        Pitää olla valikoiva korva-
        Hyvä auraajat lisää yöaurauksia


      • Surra inte!
        Meluton kirjoitti:

        Olen hakenut ja vienyt matkustajia yöaikaan lentoasemalle, ja aikataulujen mukaan myös lennot ovat nousseet ja laskeneet yöaikaan. En kyllä ole itse nähnyt, mutta lentoaseman infotaululta niitä aikoja katsellut. Eiköhän laki kiellä häiritsevän melun aiheuttamisen klo 22 - 06 välisenä aikana. Lisäksi kaupunkien ja kuntien järjestyssääntö asettaa omat rajansa häiritsevälle melulle. Katso kotikuntasi sivuilta lukisitko siellä jotain asiasta.

        Tampereella Armonkalliossa on ainakin kaupungin ympäristöviranomaisen lupa tehdä lähistön työmailla töitä ma klo 7 - la klo 18 (siis koko vkon kellon ympäri). Täällä rakennetaan rantatunnelia, Ranta-Tampella ja kaivetaan ja louhitaan ym. ym. louhoksella mielellään juuri öisin, kun liikenne on hiljaisempaa ja kuorma-autot urakalla roudaavat lastejaan. Täällä saa siis mesoa kesät-talvet yöaikaan. Se on vähän eri juttu kuin sun tapaus, kun aurat tulevat töihin kun on ensin satanut lunta eli ei sentään ihan joka yö eikä edes joka toinen. Kesäisin harvemmin lunta sataa...


      • rahtarimies
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Raktoreilla on ajokielto 23.00-05.00 kielto ei koske
        aura-autoja koska ne ovat kuormureita.


      • ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Koen Pena on ihan kusessa jos ei aamulla ole paikat tiptop.


      • jlsjflsdfwerhwerw
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Kyllä asia on laissa säädetty ja kyseinen laki on järjestyslaki, jolla on korvattu jokaisen kaupungin ns. järjestyssäännöt ym. ja tama järjsestylaki kattaa koko maan.

        Asia tuli minulle tutuksi sen takia kun roska-autot kävivät tekemässä klo 5.15 ja 5.45 6.15 aikoihin jätehuoltotöitätä eli tyhjentämässä roskiksia eli kolistelemassa ja piip piip piip ääniä päästelemässä.

        Laissa on selvästi rajoitettu, ettei häiritsevää toimintaa ja melua saa tehdä klo. 22.00 - 07.00 välisenä aikana vaan tama aika on rauhoitettu ihmisten levolle ja tämän välistä aikaa ei voi myöskään ylipyyhkiä taloyhtiön (varsinkaan kerrostalot ja rivarit) säännöillä, jotka eivät mene lain yläpuolelle.

        Mutta lumen aurauksella on tässä niitä harvoja poikkeuksia eli niitä voi tehdä muttei tässäkään ihan kuka tahanasa voi tehdä esim. taloyhtiön jatkuva yöllä tekemä lumityö, jonka voi hyvin tehdä muunakin aikana. Mutta pääteiden ja muuten vilkkaiden auraus on sallittua.

        Asiaa valvova viranomainen löytyy ympäristöministeriöstä.


      • vai hätätyötä!
        Auraaja kirjoitti:

        Vastaan alan ammattilaisena heti, että on sallittua ja tällaisia auraustöitä voit verrata hätätöihin, joita on pakko tehdä yöaikaan. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että näin on eikä alkaa urputtamaan, jos vähän aikaa kuuluu aura-auton ääntä. siten taas, jos ei aurattaisi, niin syntyisi vielä isompi poru. Onhan se hyvä, jos kysyy, jos ei asiaoista mitään tajuta. Aurauskalustoa on rajoitettu määrä ja kyllä ne päivälläkin liikkuvat. Kait sitä melua on taajamissa yöaikaan muutenkin. Kehottaisin muuttamaan maalle, jos ei siedä aurausauton ääntä... Loppujen lopuksi aika hermoheikko täytyy olla, jos ei muutamaa kertaa vuodessa siedä tuollaisia ääniä yöllä!!! Kyllä ne aura-autot viimeistään huhtikuussa häipyvät ☺

        Selittely hätätöistä on kyllä aika naurettavaa, kun olen lukemattomia kertoja seurannut ison traktorin mäiskivän kauhallaan asvalttia paskaksi aamuyöstä vaikka lunta on satanut hädin tuskin ollenkaan. Lisäksi kuka tahansa on em. tilanteessa voinut säätiedotuksesta havaita, että kyseinen räntätiraus sulaa pois jo puoleenpäivään mennessä.

        Kun tiekarhu kyntää kello 3:15 yöllä senttimetrin lumikerrosta tienpinnalta niin että kipinät vain kirjaimellisest sinkoilevat, ei ole kyseessä mikään yhteiskunnan kannalta tarpeellinen työ, saatika nyt hätätyö. Kyse on pelkästä meluhaitasta joka synnytetään ilmeisesti vain jotta auraukseen varattua rahaa saataisiin kulutettua riittäviä määriä, jotta seuraavinakin vuosina varmistetaan vähintään saman suuruinen varaus auraustoiminalle budjettiin.


      • kaupunkilainen
        HHUHUH kirjoitti:

        Lentoaseman läheisyyteen muuttaneet ja muuttavat ihmiset tietävät tasantarkasti, että siinä on lentokenttä, ollut jo vuosikymmeniä ja siitä aiheutuu meteliä... Miksi muuttaa ko paikan läheisyyteen?? Miksi?? Että saa valittaa, valittaa, valittaa.. Nämä ihmiset, jotka tietoisesti valitsevat asuinpaikkansa lentokentän tai rautatien läheisyydestä ovat varmaankin jollain lailla perverssejä!

        Valittajathan sinne muuttaa. Pakko saada "kaikki palvelut" samaan pakettiin heti ja nyt, mutta sitten ei kestetäkään ympäristön ääniä.


      • huh huh taas
        vai hätätyötä! kirjoitti:

        Selittely hätätöistä on kyllä aika naurettavaa, kun olen lukemattomia kertoja seurannut ison traktorin mäiskivän kauhallaan asvalttia paskaksi aamuyöstä vaikka lunta on satanut hädin tuskin ollenkaan. Lisäksi kuka tahansa on em. tilanteessa voinut säätiedotuksesta havaita, että kyseinen räntätiraus sulaa pois jo puoleenpäivään mennessä.

        Kun tiekarhu kyntää kello 3:15 yöllä senttimetrin lumikerrosta tienpinnalta niin että kipinät vain kirjaimellisest sinkoilevat, ei ole kyseessä mikään yhteiskunnan kannalta tarpeellinen työ, saatika nyt hätätyö. Kyse on pelkästä meluhaitasta joka synnytetään ilmeisesti vain jotta auraukseen varattua rahaa saataisiin kulutettua riittäviä määriä, jotta seuraavinakin vuosina varmistetaan vähintään saman suuruinen varaus auraustoiminalle budjettiin.

        Sä varmaan vastaat sitten niistä onnettomuuksista mitä tapahtuu, kun tiet on täynnä jäisiä uria, ym? Kyllä se tiekarhukin on ihan asiallinen vehje. Tietysti kun bussilla kuljet, niin et varmaan sitä tietä koskaan niin tarkkaan katsele.


      • Tehdään kysely
        rahtarimies kirjoitti:

        Raktoreilla on ajokielto 23.00-05.00 kielto ei koske
        aura-autoja koska ne ovat kuormureita.

        Miksi ne aura-autot eivät ole kaikki hiljaisia? Missä vika koska niitä hiljaisiakin on?
        Matala melutaso ja hämmästyttävän kevyt ajettavuus kaikilla nopeuksilla. Kevytkalusto. Ne pienet raktorit juuri meluaa.


      • ei edes naurata
        huh huh taas kirjoitti:

        Sä varmaan vastaat sitten niistä onnettomuuksista mitä tapahtuu, kun tiet on täynnä jäisiä uria, ym? Kyllä se tiekarhukin on ihan asiallinen vehje. Tietysti kun bussilla kuljet, niin et varmaan sitä tietä koskaan niin tarkkaan katsele.

        Te turhan metelin puolustajat ette kyllä ole mitään järjen jättiläisiä, luetun ymmärtäminenkin on heikoissa kantimissa.

        Ihan selkeästi kirjoitin että aurataan myös tilanteissa joissa se on TÄYSIN 100% turhaa, eikä mitään uria tai onnettomuuksia ole syntymässä. Olen kyllä nähnyt kun pyöräilijät kaatuilevat saman turhan auraamisen yhteydessä mutkaan levitettyyn sepeliin. Turha auraaminen ja sepelinlevittely kyllä aiheuttaa onnettomuuksia ja terveyshaittoja, tekö pässinpäät vastaatte niistä?


      • turhaa työtä
        ei edes naurata kirjoitti:

        Te turhan metelin puolustajat ette kyllä ole mitään järjen jättiläisiä, luetun ymmärtäminenkin on heikoissa kantimissa.

        Ihan selkeästi kirjoitin että aurataan myös tilanteissa joissa se on TÄYSIN 100% turhaa, eikä mitään uria tai onnettomuuksia ole syntymässä. Olen kyllä nähnyt kun pyöräilijät kaatuilevat saman turhan auraamisen yhteydessä mutkaan levitettyyn sepeliin. Turha auraaminen ja sepelinlevittely kyllä aiheuttaa onnettomuuksia ja terveyshaittoja, tekö pässinpäät vastaatte niistä?

        P.S. Siis kun sepeliä on viikkotolkulla kuivalla ja lumettomalla asvaltilla (plussakeleillä), johon se on välittömästi syksyn ensimmäisen räntätirauksen jälkeen levitetty...


      • Lumakko
        Meluton kirjoitti:

        Olen hakenut ja vienyt matkustajia yöaikaan lentoasemalle, ja aikataulujen mukaan myös lennot ovat nousseet ja laskeneet yöaikaan. En kyllä ole itse nähnyt, mutta lentoaseman infotaululta niitä aikoja katsellut. Eiköhän laki kiellä häiritsevän melun aiheuttamisen klo 22 - 06 välisenä aikana. Lisäksi kaupunkien ja kuntien järjestyssääntö asettaa omat rajansa häiritsevälle melulle. Katso kotikuntasi sivuilta lukisitko siellä jotain asiasta.

        Eri asia sitten on, koskevatko nämä määräykset lumen siivoajia. Ainoa mahdollisuus tehdä näitä hommia on yöaikaan, kun koneet pääsevät liikkumaan. Poikani siivoaa talvisin parkkipaikkoja lumesta, ja työt on pakko tehdä yöllä. Aamulla liikkeitten parkit alkavat täyttyä ja työnteko käy mahdottomaksi. Samoin on liikenteen kanssa. Miten katuja voitaisiin siivota liikenteen seassa?Nykyihminen on niin vaativainen, että pikkukengillä ja autolla on päästävä liikkumaan, ja siksi on kärsittävä meluakin. Eihän se kuitenkaan kauan kestä, pari, kolme kuukautta tänä ilmaston lämpenemisen aikakautena. Periaatteessa saisimme olla tyytyväisiä, kun joku viitsii noita töitä yöaikaan tehdä, jotta muut pääsisivät päivällä liikkumaan


      • Muuta nyt
        vai hätätyötä! kirjoitti:

        Selittely hätätöistä on kyllä aika naurettavaa, kun olen lukemattomia kertoja seurannut ison traktorin mäiskivän kauhallaan asvalttia paskaksi aamuyöstä vaikka lunta on satanut hädin tuskin ollenkaan. Lisäksi kuka tahansa on em. tilanteessa voinut säätiedotuksesta havaita, että kyseinen räntätiraus sulaa pois jo puoleenpäivään mennessä.

        Kun tiekarhu kyntää kello 3:15 yöllä senttimetrin lumikerrosta tienpinnalta niin että kipinät vain kirjaimellisest sinkoilevat, ei ole kyseessä mikään yhteiskunnan kannalta tarpeellinen työ, saatika nyt hätätyö. Kyse on pelkästä meluhaitasta joka synnytetään ilmeisesti vain jotta auraukseen varattua rahaa saataisiin kulutettua riittäviä määriä, jotta seuraavinakin vuosina varmistetaan vähintään saman suuruinen varaus auraustoiminalle budjettiin.

        kuule päivittäjä vaikka Nellimiin ja osta lumikola niin ei oo meteliä.


      • jyrä
        kuujuustoq kirjoitti:

        järjestyssääntö ei aseta mitään rajoja, sitä varten on järjestyslaki.

        Kysytään Annelilta

        www.anneliauer.com

        ,


      • Alalla oleva
        Auraaja kirjoitti:

        Vastaan alan ammattilaisena heti, että on sallittua ja tällaisia auraustöitä voit verrata hätätöihin, joita on pakko tehdä yöaikaan. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että näin on eikä alkaa urputtamaan, jos vähän aikaa kuuluu aura-auton ääntä. siten taas, jos ei aurattaisi, niin syntyisi vielä isompi poru. Onhan se hyvä, jos kysyy, jos ei asiaoista mitään tajuta. Aurauskalustoa on rajoitettu määrä ja kyllä ne päivälläkin liikkuvat. Kait sitä melua on taajamissa yöaikaan muutenkin. Kehottaisin muuttamaan maalle, jos ei siedä aurausauton ääntä... Loppujen lopuksi aika hermoheikko täytyy olla, jos ei muutamaa kertaa vuodessa siedä tuollaisia ääniä yöllä!!! Kyllä ne aura-autot viimeistään huhtikuussa häipyvät ☺

        Kyllä on murheet pieniä jos pitää auraajien ajoittaisesta metelistä nähdä vaivaa!

        Oletko ihan oikeasti sitä mieltä että auraus- ja konekaluston pitäisi liikkua vain päivällä?

        Sanoisin että "Aika aikaansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin..."


      • hmhmh
        KoenPena kirjoitti:

        Kommenttini ei ollut purkaus vaan kysymys onko sallittua, vai sääteleekö jokin laki melusta yöaikaan koneella tehtävästä työstä taajamissa. Itse en tiedä joten ...
        Sen tiedän, että Helsinki-Vantaalla on lentokielto yöllä.

        Ei niitä lumia voi päivällä siivota liikenteen määrän takia.

        Toisekseen ihmiset menevät aamulla töihin ja silloin sen tien pitää olla puhdas.

        Yhden pihan siivoamiseen koneelta ei montaa minuuttia mene, joten eikai se koko yön unia pilaa?


      • jumankekka
        Surra inte! kirjoitti:

        Tampereella Armonkalliossa on ainakin kaupungin ympäristöviranomaisen lupa tehdä lähistön työmailla töitä ma klo 7 - la klo 18 (siis koko vkon kellon ympäri). Täällä rakennetaan rantatunnelia, Ranta-Tampella ja kaivetaan ja louhitaan ym. ym. louhoksella mielellään juuri öisin, kun liikenne on hiljaisempaa ja kuorma-autot urakalla roudaavat lastejaan. Täällä saa siis mesoa kesät-talvet yöaikaan. Se on vähän eri juttu kuin sun tapaus, kun aurat tulevat töihin kun on ensin satanut lunta eli ei sentään ihan joka yö eikä edes joka toinen. Kesäisin harvemmin lunta sataa...

        Kalevassa sama juttu, esteetöntä mellastusta kaivureillla Sammonkadulla kellon ympäri, ilmeisesti myös tulevat paalujuntat saa paukutta jopa öisin. Ihme ympäristöviranomaisia, tuntuvat tekevän ja sallivan juuri sitä mitä niiden ei pitäisi tehdä.


      • noh_nii
        Surra inte! kirjoitti:

        Tampereella Armonkalliossa on ainakin kaupungin ympäristöviranomaisen lupa tehdä lähistön työmailla töitä ma klo 7 - la klo 18 (siis koko vkon kellon ympäri). Täällä rakennetaan rantatunnelia, Ranta-Tampella ja kaivetaan ja louhitaan ym. ym. louhoksella mielellään juuri öisin, kun liikenne on hiljaisempaa ja kuorma-autot urakalla roudaavat lastejaan. Täällä saa siis mesoa kesät-talvet yöaikaan. Se on vähän eri juttu kuin sun tapaus, kun aurat tulevat töihin kun on ensin satanut lunta eli ei sentään ihan joka yö eikä edes joka toinen. Kesäisin harvemmin lunta sataa...

        Kappas, cros post Tampere palstalle:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13786242/kuka-vatipaa-viranomainen


    • Meluton

      Sori, onhan Helsiki - Vantaalla yöaikaan muutama tunti rauhoitettu, ajat on vissiin 1 nurkilta 5: den nurkkiin. Vikaisin Finavian sivuilta.

    • Niin tai näin aina väärinpäin. Jos liikut koneella lähelläkään asutusta niin yöllä joku ei saa nukuttua ja päivällä olet aina jonkun tiellä. Mikä pahinta, jos et tule ajoissa saatikka ollenkaan niin johan on markkinat. Miksi ei ole katuja aurattu, hiekoitettu, yms. kunnostus töitä tehty?

      Kellonaika rajoituksia on asutuksen lähellä esim. kiven murskaus hommissa. esim. siten että murskaus sallittu 07-21. Keskustoissa lumen ajot yms. hommat vaan on paljon helpompi ja turvallisempi tehdä yöllä kun ei ole liikennettä. Siksi niille ei usein aseteta samanlaisia aikarajoituksia. Vaikkapa jo sekin että ei ole koululaisia ja muitakaan jalankulkijoita liikkeella yöllä niin turvallisempaa kuormata lunta jalkakäytäviltä. Vastassa pienempi haitta melu.

      Ihan oma juttunsa on sitten se että aina tuntee olevansa se pahan alku ja juuri kun valittajia työmaiden lähellä piisaa jos ei kellon ajasta ja melusta niin sitten pölystä, tärinästä, hajusta, työmaa liikenteestä ja sen aiheuttamasta tien kuraantumisesta.

    • Nii ja monet kiinteistöt täytyy olla puhtaana lumesta ennen aamua. Kyllä se nyt vain kärsittävä se melu kun kaupungissa asuu.

    • minäkin nukkuisin

      Äänettömiä työkoneita ei ole. Ja miksi odotatte kaikkien lumitöiden olevan tehtynä jo klo 6.00 - 8.00 ajaksi kun olette lähtemässä töihin tai muualle? (siis kadut, jalkakäytävät, pihat ja parkkipaikat putsattuna lumesta)

      Muuttakaa korpeen jossa saatte ITSE päättää milloin teette ne lumityönne tai teettekö niitä ollenkaan.

      Miksi tilaatte luomityöurakkanne toisilta? Miksi ette tee itse niitä lumitöitänne siihen aikaan kun itse halautte? Uskokaa vaan, tämä olisi meillekin lumitöitten tekijöille helpompaa kun ei tarttis kuunnella kaikenlaisia valituksia.

      Kyllä meillekin kunnon yöunet maistuisi. Kivahan se meillekin olisi, että saisimme köllötellä vuoteessa puoleen päivään asti ja kaikki lumityöt olisi itsestään tehtynä ilman mitään vaivoja ½yyötyöstä.
      Me teemme sitä ½yötyötä jotta TEILLÄ muilla olisi helpompi liikkua.

    • hyväuninenn

      Ja miksi lumitöitä tehdään silloin, kun ei ole satanut hetkeen?

      Silloin kerätään niitä kasoja pois, jotka ovat jääneet edellisen pyryn jäljiltä. Kun pyryttää, ei ole aikaa kuin avata kulkuväylät, mutta lumikasat jäävät jälkeen kaikkien tielle. Kun tilanne helpottuu, lumikasat on hyv korjata pois ennen seuraavaa myräkkää. Kaikki satanut lumi kun ei mahdu niille sijoilleen varastoon, vaan on vietävä pois.

      Korvatulpat on hyvä vaihtoehto äänien vähentämiseen. Itseaiheutettuun ärsyyntymiseen voi auttaa järjen käyttö ja asennemuutos.

    • höpö aloitus

      Niin on käynyt KonePenalta on realismi karannut.
      Milläs menet aamulla töihin jos tiet on tukossa ?

      • ouagadougou

        Neliveto ei jätä pulaan


    • onko mieli pipi?

      Pitää aloittajan muistaa myös vaikka ajasta kysyykin, alueita on paljon. Et ole ainoa asukas siinä talossa eikä talo jossa asut ole ainoa talo. Niin kiinteistöjä kuin katujakin on paljon, rauhalliseen aikaan ja öisin tai varhain aamulla lumikoneet auraa alueita ja kiirettä pitää. Alueet on isoja ja kadut pitkiä, ne vain on sääntöjen mukaan saatava auki, sille ei voi mitään ja joskus ne koneet on myöhässä kun lunta tulee kovaa. Silloin lumikoneet auraa tärkeimmät kohteet ensin ja vasta ne vähemmän kiireiset sen jälkeen. Näin vain tuokin menee, lopulta on niin vähän aikaa kone pihan liepeillä että, tointaako tuosta numeroa tehdä? Mutta sitten taas mekkaloisit jos pihaasi ei aurattu tai katua josta kuljet, kun olisi lumen vankina, on ajateltava hyöty ja haitta suhde ja jättää ne lapselliset kitinät pois.

      • kerropas

        Miksi on sääntöjä että keskellä yötä pitää työnnellä pitkin asfalttia eestaas muutamaa hassua sangollista lunta, joka sulaa pois jo seuraavana päivänä? Kun lunta oikeasti tulee niin tietenkin tarvitsee aurata. Vaan kun omien havaintojen mukaan 50% auraamisesta tehdään aivan turhaan.


      • Sillai kai
        kerropas kirjoitti:

        Miksi on sääntöjä että keskellä yötä pitää työnnellä pitkin asfalttia eestaas muutamaa hassua sangollista lunta, joka sulaa pois jo seuraavana päivänä? Kun lunta oikeasti tulee niin tietenkin tarvitsee aurata. Vaan kun omien havaintojen mukaan 50% auraamisesta tehdään aivan turhaan.

        Jäätynyt sohjo polanteina ym. haittaa ajaessa ja lisää tulee katoilta,..
        Mutta, jos osaat ennustaa sulaako lumi varmasti niin olisit auraajaksi aika haka.

        Kommentoijat ei tiedä lumitöistä mitään - olkaa tyytyväisiä että joku tekee työn.
        Urakoitsija herää ja katsoo onko lunta, ja sitten kun tulee kakki haluavat aurauksen ja jostain on aloitettava - jopa aamulla.


      • eipä vaan
        Sillai kai kirjoitti:

        Jäätynyt sohjo polanteina ym. haittaa ajaessa ja lisää tulee katoilta,..
        Mutta, jos osaat ennustaa sulaako lumi varmasti niin olisit auraajaksi aika haka.

        Kommentoijat ei tiedä lumitöistä mitään - olkaa tyytyväisiä että joku tekee työn.
        Urakoitsija herää ja katsoo onko lunta, ja sitten kun tulee kakki haluavat aurauksen ja jostain on aloitettava - jopa aamulla.

        Jäätynyttä sohjoa ei keräänny polanteiksi jos yöllä sataa hiukan lunta ja säätiedotus kertoo että seuraavinä päivinä on jopa 5 astetta plussaa!

        Itse et taida tietää etkä ymmärtää juurikaan mitään!

        Ja kiitollinen en ole tästä turhasta metelöinnistä, se on pelkkää verorahojen tuhlausta ja turhan haitan aiheuttamista, jonka puolustelu on idioottimaista!


    • Aikainen aamutyöläin

      Johtuisko kuule siitä että lumityöt onnistuu helpommin yöllä kuin päiväsaikaan muun ruuhkan ollessa päällä. Kyllä voi olla taas tyhjää nillitystä ammattikunnalle joka pitää tiet meille auki. Itse moikkaan ystävällisesti joka aurakuskia jonka näen koska se on erittäin tärkeä työ että ylipäätään päästään töihin, kauppaan tai mihin vaan.
      Ole onnellinen että ne on vaan auroja. Tilanne Euroopassa menee kokoajan siihen suuntaan että siellä metelöi kohta naapurin panssarit yö ja päivä aikaan joten kannattaako ihan pienistä nyt kitistä häh!!

    • Maalta pois

      Aloittaja on ilmeisesti maalta muuttanut "pakolainen"joka nyt ihmettelee kaupungin melua, kun on tottunut asumaan jossain peraukossa syvällä metsän keskellä, mutta joutunut myymään perintötilansa ja muuttamaan töiden perässä kaupunkiin.

      • ammattivalittajat

        Tai sitten tämä on juuri vastaava ilmiö kuin Vantaalle tai Espooseen suoraan lentokoneiden reitin kohdalle muuttaneilla. Kenttä on ollut paikoillaan "muutaman" vuosikymmenen, joten melu ei voi tulla yllätyksenä. Mutta sehän ei estä valittamasta, "kun koneet on siirretty menemään tästä rauhallisen OK-latoalueen yli".

        Tosiasiassa ideana on, että kun tarpeeksi valitetaan (yleisönosastokirjoituksia yms.), niin lentoreitti siirretään pois oman alueen päältä jonkun toisen riesaksi.

        Sama tämän aurauksen kanssa. Yksi haluaa, että aamulla klo 6 on oma parkkipaikka aurattuna ja toinen haluaa, että aurataan vain klo 14-16, jottei työttömän päiväunia häiritä.


    • brainless

      Ääliö älä lyö, ööliä läikkyy. Pakko! olla provo, ei noin tyhmää VOI olla.

    • Ei tiedä eikä kiinno

      Ai ei järjen hiventäkään? Kyllä on enemmänkin kuin hiven, että ne tiet on aamulla auki kun ihmiset lähtee töihin, ettei auraajat ajele ruuhkassa ja tuki koko liikennettä. Parempi että auraavatkin yöllä eikä liikenteen seassa.
      Jos tuo on hirveää melua, niin hanki kuule korvatulpat. Niitä saa ihan omiin korviin istutettuina ja niin mukavina, että ei varmasti häiritse.
      Jos ei melua kestä, ei pidä asua kaupungissa ja sitä syvemmälle korpeen vaan, mitä vähemmän meteliä kestää, siellä saa ne lumityötkin tehdä ihan itse ja aurata juuri siihen aikaan kun itselle sopii.
      Ei tartte kitistä. Vaikka tietenkin olihan se joku vajaa kaupunkilainen valittanut lintujen laulustakin, että on se kumma, kun tsirpit ne vaan laulaa ja metelöi koko kevään. Kumma juttu. Niitä kuitenkin on siellä korvessakin. Tuulikin humisee. Kerpele!!!

      Tai entäs jos metelistä valittajat rakentaisivat itselleen TYHJIÖN? Siellä ei ääniaallot kulje eikä meteli vaivaa.
      Niin kauan kun on elossa, voi joko hankkia korvatulpat tai oppia sietämään elämää. Haudassa on sitten hiljaista.

    • Syrjäkylällä asuva

      SINÄ ! joka valitat aurauskaluston ja lumen poiston aiheuttamisesta aiheutuvaa melua YÖ-aikaan, niin SINÄ ITSE olet vapaaehtoisesti mennyt asumaan kunnan tai kaupungin keskustaan asumaan ja näin ollen olet tietoinen siitä että talvella YÖ-aikaan liikkuu lumen aurauskalustoa.
      Tulkaa asumaan syrjäkylille asumaan niin EI tarvi kuunnella työkoneitten melua,mutta liikkeelle lähtö on kinoksissa kaahlaamista lumipyryn aikaan ja pyryn jälkeisinä päivinä siihen saakka kun aurauskalusto "viitsii" siirtyä syrjäkylille auraamaan teitä kinoksista.

    • papposeppo

      Kamala poru kun joku yrittää helpottaa elämääsi muuten joutuisit lapion varteen

    • HHUHUH

      Jos aurataan, ei hyvä. Jos ei aurata, ei hyvä. Olkaa mielissänne, että aurataan, kun ainakin yhdessä kaupungissa n 50-60 km Vantaasta ei aurata ollenkaan, tai vain sitä yhtä ainoaa lyhyttä pääkatua, johon koko kalusto on satsattu, mutta kaikki sisääntulotiet on kuin kynnöspeltoja, ja tämän kylän nimi alkaa R:llä..
      No asiaan, ota huomioon, että päiväsaikaan liikkuu paljon ihmisiä, on autoja pitkin pikin katujen varsia.. Illalla/yöllä on helpompi kun ei ole liikennettä ja muita kulkijoita paljoa ja aamulla kaikkien on hyvä lähteä liikenteeseen. Älkää viitsikö valittaa, teillä on sentään kadut ja tiet kunnossa.. Minkälainen valitus sitten olisikaan, kun ei em hommia tehtäisi laisinkaan tai tehdään kun muistetaan??

    • bussikuski

      No,mietis sitä...monta vastausta oli annettu ja ymmärrät kait,että päivällä on aljon muuta liikennettä ja sitten auraautot pyörisi muiden jaloissa...lisäksi et varmaan sinäkään "hyvin nukutun" yön jälkeen tykkää kävellä suurissa lumimäärissä tai jopa ajaa tiellä,jossa voi olla useita kymmeniä senttejä lunta...
      Pahimmat tiet,missä itse olenn ajanut on ollut lunta jotain 50cm ja siitä on vaan pitänyt mennä eteenpäin.......

      Mieti tuota,haluatko aamulla kahlata vaikka 50cm lumessa,vai haluatko "kahlata" lumessa joka on yöllä aurattu?!!

      • Mari..nari...nari...

        Millähän vehkeellä olet ajellut 50 sentin lumessa...moottorikelkalla???
        Yhtä kaikki, ihmisistä on tullut ihme narisijoita..... Onko asiat niin hyvin, pitää keksiä marisemista, asiasta kuin asiasta.... Korvien välissä se vika yleensä vaikuttaa olevan.... Ajatellaan asioita toisin, asennetta muuttamalla kaikilla on helpompi elää... Tyhjästä on tyhmä narista...kun olisi oikeita asioitakin, joissa olisikin syytä....


      • säkäti

        ön se päkkö jöskys äyrätä
        yöllä hiljäistä niin pärempi
        kyllä se kyrsii jos päivällä äjää äyrä-äytön perässä
        jä nykkyä vöi päivällä kun ei käy töissä.
        Eihän köhtä öle ky räkkäillä töitä.
        Myt köhtä älkää 3 määilmänsötä sitten tylee töitä
        Äleksänter tybbi läitsöö sötää venäjän kärhyn käns
        vlädymyr pytyn syyttyy köhtä.
        ön kärännyt jö äseistystä räjälle
        Myn mielystä säksä pytää myös tyhötä
        Ätömipömmejä 10 kölömetryn välyin
        Jä pännä mäksämään nätsien velät syömelly
        Myl vyhä ääkkösyt säkäisin


    • kauanasiaatutkinut

      Olen aivan varma,että työkoneet ovat siihen aikaan soitimella koska eihän siihen aikaan muutoin kukaan liiku.

      Saattavat olla häirittäessä arvaamattomia,eli antakaa tehdä kasansa rauhassa.
      Jos tuuri käy,kasansa tehtyään,lähtevät eivätkä tupakoimaan siihen.

    • Auraajasi

      Tämä itku on jokavuotista talvisin, kuten koiranpaskatkin. Huhtikuussa sitten valittamaan pölystä, kun ei päivässä olekkaan kaikki harjata ja pesty.
      Tämä sama valittajien porukka terrorisoi joka puolella, myös kaupan tiskillä. Se on jonkinmoista tyhmyyttä ja minä minä ajattelua.
      Prosenttiluku on varmasti näitä itkijöitä 1-3, ei kovin paljon ja tähän ei koulutuskaan auta.
      Kukaan ei varmasti huvikseen öisin auraa ja hiekota, se on rankkaa työtä usein öisin ja viikonloppuisinkin.
      On taloudellisesti myös mahdotonta aurata tai heikottaa kaikki parissa tunnissa.

    • provoless

      Mitä turhia melusta vouhkaamaan. Kyllä te puiden haalajat saatte nukkua vielä ikiunta raiuhassa, kun hautuusmaan arki koittaa. Silloin ei metelistä enää unille liene minkäänlaista haittaa.

      Pahimmat valittajat ja kriitikot lienevät eronneet myös kirkosta....? Silloin ei pitäisi kirkkomaata sotkea myöskään eronneitten ruhoilla - Portille kyltti "VAIN VERONMAKASAJILLE!".

      PS. Hyvää huomenta vaan kaikille tasapuolisesti!!!

      • jeesustelu maksaa

        Kun jeesustelija otti verot puheeksi, niin
        - kyllä, olen eronnut kirkosta
        - hautausmaiden portille kuuluu tosiaan kyltti "verovaroin kustannettu"

        Kas kun joudun edelleen tätä näkymättömiin ystäviin uskovaa harhaisten jengiä rahoittamaan. Nimittäin yrityksiltäkin peritään kirkollisveroa eikä yrityksillä ole mahdollisuutta kirkosta erota. Vaikka harvemmin on tietääkseni pappi käynyt tuoretta yritystä kastamassa tai harvemmin on hautajaisia konkurssiin menneille järjestetty.

        Toki kuvio on nykyään naamioitu - yrityksiltä perittävää veroa ei enää kutsuta kirkollisveroksi, vaan yhteisöveroksi.


    • sudenhetki

      Ja työn tekijä saa tuntitaksaansa 100 % korotuksen kun ajoittaa työrupeamansa yöaikaan. Eikö?

    • linkomies111

      Kone pena työnnä banaani itseesi ja ole hiljaa tai sitten vedä..... mistä näitä urpoja siunaantuu

    • peltikola

      muuta maalle. kaiketi otit tällaisen asian huom. ostaissasi talon (rakensit). syytä välittäjää jos ostit tai myyjää ettei kertonut. espanjassa vähemmän meluavat lumitöissä

    • MUUTA KAIRAAN ,MITEN NE PÄIVÄLLÄ TEKEE .

    • apassi2

      Apteekista saa halvalla korvatulppia. Työt on tehtävä silloin, kun sen pystyy tekemään. Talvella on omat ongelmansa, mm. lumikasat, jotka pitää siirtää joskus jonnekin muualle, eikä se onnistu silloin, kun ihmisiä kulkee edestakas auran molemmin puolin muista autoista nyt puhumattakaan.

    • Lumen auraaja

      Samaa valitusta vuodesta vuoteen tee niin tai näin niin aina teet väärin päin.Kyllä minä koneen anna tule auraamaa hommat alkaa yleensä joko klo. 01.00 tai 02.00.Kyllä minäkin nukkuisin siihen aikaa mutta leipään täytyy vain tienata niitä €kuja.Joilekin ei vaan mene sinne kokoluupäähän, että työt täytyy tehdä silloinkun sellaiseen tehtävään on ryhtynyt ja käsky käy.

      • ekurita

        €kuja.Joilekin ei vaan mene sinne kokoluupäähän, että työt täytyy tehdä silloinkun sellaiseen tehtävään on ryhtynyt ja käsky käy

        Missäpäin asut kun sulla on outo rahayksikkö €kuja,mikä raha?


    • traktorimiesX

      Jos olet tyyppiä "kyllä se kevät ja kesä lumet vie aina" niin ÄLÄ ihmeessä muuta kaupunkiin tai mihinkään muuhunkaan taajamaan.
      Miksi et muuta sellaiseen maahan jonne ei tule koskaan talvea?
      Tosin näissä maissa voi olla omat asumisongelmat.

      Eikö se ole hyvä asia, että jotkut viitsivät ja jaksavat tehdä näitä ulkotöitäkin !!!
      Kokeilepa joskus näitä talven ulkotöitä niin tiedät mitä YÖN HERKKUA se on.

    • sikeäuni

      Olen kuullut että niillä moottoorit käynnissä!!! Ruuhka-aikaanko niiden pitäistä putsata lumia???

    • ei prkl

      En menisi Vantaanlaisen kanssa vaikka olisi viimeinen nainen maailmassa. Tunnettu valituksistaan.

    • Täällä Helsingin puolella joskus 80-luvulla aurattiin minä tahansa vuorokauden aikana. Ja kansa marisi. Nykyään en tiedä, saako aurata yöllä vai ei, mutta lumisena talvena sivukadut jäävät auraamatta, koska öisin ei aurata. Ja kansa marisee.
      Veikkaan, että yöauraus lopetettiin säästösyistä, ettei kuskeille tarvitse maksaa yölisiä. Nythän kaikki ulkoistetaan ja Suomi on täynnä kumipyöräyrittäjiä, jotka polkevat omia palkkojaan ja kuskeja, jotka suostuvat töihin ilman asiaankuuluvia lisiä, joten yöauraus taitaa taas lisääntyä.
      Minulle ihan sama, kun teen vuorotyötä. Auratkoot yöllä tai päivällä. Tuollaisesta mariseminen on todellakin ensimmäisen maailman ongelmia.
      Saattaahan auran kolinaan, mopon ääneen, tai naapurin kulkemiseen porraskäytävässä herätä, mutta kun ei tee asiasta ongelmaa, vaan kääntää kylkeään, niin uni tulee takaisin. Kokeile. Suuttumalla tyhjästä valvot sitten lopun yön.

    • valita valita

      saat kauniiman kruunun.

    • valitusvirret

      Eikä siinä metelissä vielä kaikki! Yleensä auraukset on tehty väärin, hutiloidusti, taikka ei ole tehty ajallaan. Ummistettu pihateiden liittymät, hiottu jälki liukkaaksi ja koskaan ei olla jälkeen tyytyväisiä, periaatteen vuoksi.

    • Mikä teitä vaivaa?

      Miksi ihmiset vastaa täällä niin ilkeästi?
      Miksi ei voi vain keskustella asiallisesti?

      Tuolla on muutama ..ihan silkka vattuilu, joka ei sisällä mitään muuta.
      Onko se oma mielipide oikeasti se ainoa oikea?
      Onko pakko tulla lyömään?

      Nyt on turha syyttä teinejä. Osa noista törkeilyistä on selkeästi aikuisten kirjoittamia.

    • MINÄ14

      Ketjun aloittaja on ulkona kuin LUMIUKKO :D

      • MINÄ

        HIH:), minulla tuli pikkanen virhe!!!, laitoin tuohon nimmariini sen summan, mikä olisi pitänyt laittaa OIKEAAN paikkaan:D

        NOH, alkoi viikko virheellä, mutta JOS noinpienet ovat tämänviikon virheeni, niin olen iloinen :D

        OLEN SIIS VAIN MINÄ, EN MINÄ14 :D

        PS. MINÄ ainakin tykkään, kun kuulen yöllä työkoneiden ääniä, sillä tiedän saavani liikkua auratuilla teillä :), joten niiden ihmisten, jotka TYÖN ÄÄNIÄ valittavat, rämpikööt kinoksissa, EI MISSÄÄNNIMESSÄ AURATULLA TIELLÄ :D


    • mee tekemään

      itse piruako siinä rukutat rähmäkäpälä

      • Nukku Matti

        Kyllä minäkin nukkuisin siihenaikaan mutta,kun te uusavuttomat ette pääse minnekkään jos lunta on 5senttiä ja kauhea rukutus eiole aurattu


    • panemassa

      SAAKO naapuri tulla töistä 24.00 asun paritalossa ja autontuloäänet kuuluvat pihalta,ja oven kiinnipanot,

      • panee panee

        entäs jos se panee vielä vaimoaan tai avokkia.


    • muuttunut nainen

      Kyllä meillä maallakin aurataan lumet yöaikaan, jos sitä lunta on yöllä satanut. Olen auraajalle tosi kiitollinen, että pääsen aamulla aurattua tietä pitkin töihin.

      Harrasta jotakin mieltä rauhoittavaa (esim. jooga), niin harmittavat asiat muuttuvat vähemmän harmittaviksi (kokemusta on). Voit yöllä aurauskaluston ääntä kuunnellessasi jopa nautiskella siitä äänestä, kun ajatukset on positiivisemmalla kannalla ja sitä paitsi, et herää niin helposti, kun nukut mieli rennompana ja alitajunta mieltää aurauksen äänet positiivisiksi.

    • Rahastusta se on

      Syynähän on miesvaltainen ala ja tietysti palkka. Kuntien- ja kaupunkien työssä päivä/peruspalkka on huono.

      Mutta kun teet työt yöllä, viikonloppuina ja asunnuntaina niin palkkat saadaan helposti tuplaantumaan.

      Yöajot, hälytyskorvaukset yms lisät nostavat tietysti palkkaa.

      Kyllä aura autojen pitää ajaa päivälläkin. Miksi usein tiet ovat päivisin lumessa ja huonossa kunnossa. Kuka teillä öisin ajelee ka taas ehtii sataa uutta lunta. Onko kyseessä aivan turhia ajoja ja palkka juoksee turhaan.

      • kaikki on

        turhaa mitään et mukaasi saa kun täältä lähdet palkanmaksu ja eläkeloppuu, paitsi Kreikkassa siellä ikuisuutteen siirtyneetkin saavielä eläkettä muuta sinne.


    • aura-auto

      No tähän voisi vastata että hankkikaa kaikki sukset niin voitte nukkua yön rauhassa ja me auraajat myymme aurauskaluston pois.

    • .......

      Lumenauraajan on todella vaikea mielyttää kaikkia.Jos auraat yöllä aiheutat melua. Jos et auraa yöllä, joku taas valittaa, kun aamulla on lunta tiellä muniin asti. Varmaankin auraaja tekisi hommansa mieluusti päivänäöllä, mutta se vaan ei käytännössä onnistu. Kun lunta tulee, pitää koneen käytänössä liikkua 24 tuntia(kuskia välillä vaihtaen), jos halutaan, että baanat pysyvät edes jonkinlaisessa ajokunnossa.

    • %%%%%%%
      • nukku se mattikin

        Nyt on valittajan yö pelastettu, hyvää päivänjatkoa nukuhan ensi yö levollisesti


    • talven sankarit

      Vastaus sinulle nim "KonePena" aurauskaluston pääsääntöinen tehtävä tehtiin se sitte kuorma-autolla traktorilla tai muulla vastaavalla kalustolla,on katujen puhtaana pito talviseen aikaan se täällä meillä pohjoisessa tarkoittaa lähinnä katujen aurausta.Sinä ehkä koet sen kusallisena asiana koska se käytännön syistä tapahtuu öiseen ajankohtaan siitä syystä,että aurauskaluston on tällöin huomattavasti helpompaa liikkua kuin päivä aikaan tuolla jalankulkijoiden ja muun kiireisen liikenteen seassa,ja otathan huomioon sen asian että jos sinä valitat siitä että kyseinen toimenpide aiheuttaa meteliä ja mielestäsi auraaminen mainitsemasi "vähä lumisuuden" takia on turhaa,niin joku toinen vastaavasti valittaa ellei niitä katuja aurata:) Voithan ihan itse ottaa sen lumkikolan tai lapion kauniiseen käteesi ja alkaa ihan omatoimisesti auraaman ja siistimään kiinteistöäsi ei kukaan sitä ole vastaan,iloisia auraus hetkiä sinulle KonePena t.auraajat

    • Tyytyväinen

      Hyvähän se on että käyvät auraamassa silloin kun liikenne seisoo muuten. Mukavampi aamulla lähteä kun ei tarvi kahlata päästäkseen edes ovesta ulos.
      Kyllä sen huomaa miten haittaa liikennettä kun joskus harvoin ei olekaan aurattu aamuyöstä ja kadut täynnä lunta. Joskus sitte ip ehtivät tulla tänne kulmille. Saa itse kaivaa auton parkista ja yrittää päästä johonkin. Lähteehän noista työkoneista ääntä muttei se koskaan kohtuuttomia kestä.

    • nimimerekki

      Ei teistä pääkaupunkilaisista lähde muuta ääntä kuin valittamista. Läheppä joku päivä klo 6:00 pyörällä "töihi" vaikkei sulla semmosta olekkaan.

      • Huonoa on

        nimimerekki

        Voi sen verran valaista, että pääkaupunkiseudulla pyörä- ja jalankulkutiet on erittäin huonosti aurattu. Hyvin usein tarvot lumihagessa kävellen tai pyörällä.

        Jokaisella auraajalla on oma reviirinsä ja ajavat pätkän sieltä täältä ja loput työt jättävät ikäänkuin kesken ei kuulu kuulemma heille.


    • Yksinasuja

      Ei mua ainakaan häiritse, työtään ne vaan tekee! Ihan naurettavaa valittaa jostain lentomelusta, kun jokainen kuitenkin tarvitsee lentopostia jne kentän palveluita!!

    • Meinaatko että kerkiää jos vaan päivällä aurataan, tai tuplataan kalusto, joten maksukin tuplaantuu. Ei sitä mesota kuin aika harvoin, ja voihan sitä muuttaa omakotitaloon, ja kolata itse lumet koska tahtoo.

    • siitän se elämmä

      autuus tulee,kun saa kunnolla valittaa vaikka parseneulasta

    • Rollaattori

      Minun puolesta mesotkoon vaikka mihin aikaan, kun huolehtisivat myös meille rollaattorien kanssa liikkuville vanhoille ihmisille, ja muille invaliideille esteettömät kulkuväylät, kyllä mekin käymme asioilla ja olisi kohtuus että voisimme liikkua normaalia kävelytietä, että ei tarvitse mennä autotielle kävelemään. Tervetuloa kokeilemaan rollaattori kävelyä paksuun lumeen ja tienylitykseen ( suojatie ) johon kaikki lumet jää, kun aura puhdistaa autotiet autoilijoille.

    • yxsvaan

      Eiköhän niitä lumitöitä meillä Suomessa ole kuitenkin aika vähän.
      Kyllä meidän pitää kestää sen verran melua sillä meidän parhaaksemme se on ,että lumet aurataan yöllä kuin päivällä.
      Päivällä auraaminen aiheuttaisi turhia ruuhkia ja ihmisiä liikkuu jalan ja pyörillä joita päivällä täytyy myöskin varoa enemmän.
      Otetaan rauhassa kohta koittaa taas kevät ja lumet sekä jäät sulavat ,aurinko lämmittää ja mielikin virkistyy !

    • Anustiina_

      Auraus on kiellettävä ja siitä on rangaistava ruumiillisesti.

    • ja se

      kolinakin loppuu ja sitten alkaa uusi valitus hiekotushiekan poisto ja katupöly,onse ihmislapsi ihmeelinen

    • hiljaiset työkoneet

      Lumikola.lapio ja ihminen

    • Nyt tuli lumityöt

      tehtyä kadut aurattu pihatsiivottu lumesta, hiekotettu näin tietokoneen ääressä,täytyy nyt jo hikeä pyyhkiä oli niin raskasta.

    • Niimpä.. Minä ainakin lapioisin mieluummin itse pihani auki. Menee aamulenkistä eikä yöuni häiriinny ;) Huomaathan arvon kukkahattutäti satiirisen sävyn :D

    • Paperiseinät ja

      Ei ole helppoa asua paperitalossa

      näitä suomalaisen ammattitaidon näytteitä riittää

      kaikki kuuluu sisälle, niinko asuis teltassa
      aurat, naapurin auton ovien pauke, naapurin kaikki sisällä elämiset

      afrikkalaisten kakkamajat on yhtä äänieristettyjä

      Asuttiin nuorena vähän aikaa joensuussa ja siellä tuli lunta joka talvi kuten elokuvissa. Aurat eivät heiluneet pitkin yötä, mutta päätiet oli kuljettavassa kunnossa joka aamu.
      Päättelin, että he on tottuneet siihen ja että siellä osattiin järjestellä järjestys, että mistä aloitetaan vuoron alkaessa ja mitkä ajetaan ensin.

      Kadut oli sen verran leveitä, ettei kasojen poisvienti aiheuttanut mitään välintöntä paniikkia. Silti - jokaisesta risteyksestä näki molempiin suuntiin. Ne kuskit tiesi mitä tekivät. En nähnyt siellä koskaan tällaisia talvivaurioita auraamisesta mitä täällä etelässä.

      Toisin kuin tässä nykyisessä asuinkunnassa.
      Kolaavat silloin kun ehtivät, kaikki risteykset on ajettu täyteen mitä korkeimpia kinoksia ja tiet on niiiiin muhkuroilla. Ei hiekkaa, ei suolaa. Siinähän lipsutellaan.

      Talojen sisäpihoilla kauhalla raavitaan pinnotteet, hiekat ja kivetykset irti. Kadut kapenee niin, että kuljetaan jo autot ja jalkamiehet sekaisin. Tää on talvisin yhtä helvettiä. Kauheat vauriot parin kuukauden auraamisesta.

      Melu? Niin naapurikin haluaa pitää autoaan meidän makkarin ikkunan alla. En vaan tajua miksi. Parkkipaikka on ISO ja LÄHELLÄ.
      Luvallista? Ei kai - mutta hänellä on ( hänen mielestä) isompi oikeus meluta, kuin meillä oikeus hiljaisuuteen.

    • Raktoripiru

      No voi helekutti, pikkukylänkin kirkonkylällä on auraustraktorin kanssa päivällä liikkuvan hermot kireällä ja töistä ei tahdo tulla mitän, kun autoilijat pökköilevät miten sattuu.

      Miten sitten kaupungin ruuhkassa onnistuisi auraus?

      Yöllä ne lumityöt vaan on pääosin tehtävä, ei voi mitään.

      Omistan traktorin, mutta ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä auraushommia tekemään, kilpailtu taksat alas, eikä hermot kestäisi liikenteen seassa tukkona pyörimistä.

      Lopettakaa lumitöistä valittaminen, ainakin silloin kun ne on tehty asianmukaisesti, yöllä tai päivällä!

      • höpö höpö

        Tyypillistä kaupunkilaisen järjenjuoksua. Pistä peltorit päähän tai muuta korpeen. Ei muuta kuin kola käteen ja ite sitten aamusella ennen töihinlähtöä aurailemaan. Tossa muutama vuosi takaperin joku neropatti valitti Hämeensanomien yleisöpalstalla, kuinka kaupungin kunnossapidon miehet tulevat jo ennen aamukahdeksaa hänen ikkunansa alle siimaleikkurilla pärisyttämään. Pitäisi kuulemma käyttää sirppiä ja viikatetta ettei vain asukkaat häiriintyisi. Taloyhtiöiden asukkaat voisivat itse ruveta hoitamaan kunnossapitoa ainakin osittain. Oppisitte tuntemaan naapurinne ja saisitte muutaakin ajateltavaa kuin se ainainen valittaminen ja ruikutus. Kolmentunnin kolaamisen jälkeen unikin maistuu niin makeasti ettei se meteli sieltä ulkoa juurikaan häiritse:)


    • väsynyt virkamies

      EHDOTTOMASTI ei saa tehdä katujen siivoamista lumesta yö aikaan kaupunkialuella. Aura-autot voi kerran ajaa lumet pois, muttei karhuta eikä kerätä pois kasatuista lumikasoista. Traktorit paiskaa kauhan maahan ja keräävät lumet ja taas kun pudottavat lumen kuorma-auton lavalle niin ravistavat kauhaa ja lyövät sitä kuormauton reunoja vasten. Melkoinen meteli keskellä yötä.
      Kaupunki alueella kaikuu asfalttia pitkin kerrostalojen seinää myötä taloihin niin että ikkunat helisee vaikka onkin 2012 rakennettu uusi hyvä kerrostalo.
      Olen nukkunut tulpat korvissa muttei sekään auta. Sitten vaan aamulla töihin ja päässä humisee ja väsyttää. Se on työnantajalta pois.
      Koska sisällä on määritelty hiljaisuus aika nukkumista varten niin eikö se pitäisi olla ulkonakin?

      • Ei taloyhtiön hiljaisuus tarkoita täydellistä hiljaisuutta.
        Hiljaisuudella tarkoitetaan, ettei tietty dP raja saa ylittyä yöllä.
        25-30 dP jatkuva melu alkaa häiritä vasta unta.
        Tutun melun yläraja lyhytkestoisina, muutaman kerran yössä tapahtuvina eli auraus.
        dP raja 65 dP.
        Asumisesta johtuva meteli ei saa ylittää yli 30dP
        Muissa huoneissa raja on 40dP
        Noi oli yöllisiä lukuja... päivällä sallittu melun on paljon suurempi.

        Finlex asumisterveysohjeesta lainattua.

        Melumittarit pöydille ja itse on täydellisen äänettömänä mittauksen aikana.
        Jos raja ei ylity parempi olla hiljaa


      • Kalju Pitkätukka
        zeus kirjoitti:

        Ei taloyhtiön hiljaisuus tarkoita täydellistä hiljaisuutta.
        Hiljaisuudella tarkoitetaan, ettei tietty dP raja saa ylittyä yöllä.
        25-30 dP jatkuva melu alkaa häiritä vasta unta.
        Tutun melun yläraja lyhytkestoisina, muutaman kerran yössä tapahtuvina eli auraus.
        dP raja 65 dP.
        Asumisesta johtuva meteli ei saa ylittää yli 30dP
        Muissa huoneissa raja on 40dP
        Noi oli yöllisiä lukuja... päivällä sallittu melun on paljon suurempi.

        Finlex asumisterveysohjeesta lainattua.

        Melumittarit pöydille ja itse on täydellisen äänettömänä mittauksen aikana.
        Jos raja ei ylity parempi olla hiljaa

        dP?
        Desipeli?
        Samanlainen mittayksikkö kuin tesilitra=tl?

        Laittoi muinoin yksi tyttö köksäntunnilla 1,5 tesilitraa leivinjauhetta kakkutaikinaan, ohjeessa kun oli 1,5 tl leivinjauhetta...

        dB eli desibeli se on.

        30dB vastaa kuiskausta metrin päästä, melko sukkasillaan saa lumenauraaja tai aamuvuoroon lähtevä naapuri olla, ettei 30dB ääntä mihinkään asuntoon kuuluisi.


      • suksi suolle

        tai savikkoon juttujas kertomaan


    • Entäpä jos kerrostalon kaukoläpöputki hajoaa maan alta.. klo 22.00 ja lämmitys loppuu siihen.
      Ei voi alkaa korjaamaan yöllä, koska aiheutuu melua.
      Ei voi kaivaa päivällä, kun liikenne katkeaa ja ei voi nukkua päiväunta.
      Varsinkaan herkkäuniset lapset ja työttömät.
      Jalkakäytäväkin katkeaa ja työtön voi joutua vaihtamaan kadun toiselle puolelle.
      Siitä varmaan joutuisi maksamaan aiheutuneesta ylimääräisistä käveltyistä metreistä korvausta työttömälle.
      Eli vain sähköpatterilla lämmittämään ja miehet kaivaan tunnelia lapiolla.

      Lentokentän viereen muutetaan asumaan, koska meluhaitta alentaa asuntojen hintaa.
      Sit ku on asutaan halvemmassa asunnossa, niin ruvetaan kerään adressia, että voidaan sulkea meluhaitta.
      Minusta jos meluhaitta poistuu, pitäisi maksaa korvauksena asunnon arvonnousun verran poistuvalle meluhaitalle.
      Koska siitä poistumisesta aiheutuu tarpeettomia kustannuksia, esim lentokentälle tai ampumaradalle..

      Ihmiset vaan tahtoo unohtaa alkuperäiset syyt ja alkavat ahneena peräämään oikeuksia.
      Työttömän on tosiaankin parempi muuttaa erämaahan kuuntelemaan suurinta melua, joka on hiljaisuus.

    • Ur. Jyräkkälä

      Saan parhaan liksan pyhäyönä ja kunnan urakoita annetaan vain kovaäänisimmille.

    • yöllä tai päivällä

      Auraajilla sääntö että väylät oltava avoinna kun ihmiset lähtevät töihin. Jos on iso alue, on pakko tehdä töitä yöaikaan. Jos lähtee aamulla klo 5 lumihommiin, ei ehdi kuudeksi autata teitä. Väylien puhdistaminen ei käy muutamassa hetkessä. Luuletko ettei lumenauraajia keljuta tehdä työtä tuollaisina aikoina? Mieluummin olisivat kotona nukkumassa. Mutta miten suu pannaan, jos ei aamulla ihmiset pääsekään töihin kun on tiet auraamatta.

      Älkää unohtako että lumen auraajat ovat ihmisiä, jotka ovat töissä ja joilta vaaditaan lumien poistamista ennen aamuruuhkia. Milloinka niitä väyliä pitäisi saada puhdistaa lumesta?

      • ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

        Koittaa olla ihan hissuksiin ettei mummot herää kurkkimaan entistä enemmän verhojen välistä.


    • Vielleicht

      Voi herramunjee mikä veto... Vai että kansainvälisellä lentokentällä lentokielto yöllä jotta saa porukat nukkua. Just just... jossain fantasiamaailmassa ehkä. Maailma ei nyt vaan pyöri konepenojen toiveiden mukaan. Sama koskee työkoneita, ja jopa kanssaihmisiä.

    • Miksi ei asennetaisi lämmitystä jokaiselle neliömetrille päälystettyä tietä pinnan uusimisen yhteydessä?

      Rahakysymys... Tuo maksaisi jokaista Suomalaista kohden noin 70€ vuodessa (sisältäen asennuksen ja käyttökulut) tosin noin "edukaaseen" hintaan vaadittaisi se että asennus tehtäisi pinnan uusimisen yhteydessä ja tekijä ja maksaja olisi sama...

    • hgyehuios7h

      Asia on määritetty järjestyslaissa, joka kattaa nykyisin koko maan ja sillä on korvattu jokaisen kaupungin oma järjestyssäännöstö.

      Eli tutki asiat järjestyslaista ja aikahan on levolle rauhoitettu koko maassa välille klo. 22.00 - 07.00 järjestyslaissa ja tällä aika välillä tehdyt meluisat työt on vain muutamissa tapauksissa sallittuja ja siihen yksi on yleiset lumityöt muttei taloyhtiön lumityöt, jos ei niitä ole pakko tehdä.

      Yleiset ja pääväylät saadaan aurata kesellä yötä koska aika ei riittäisi jos työt aloitetaan aamulla.

      Mutta katso ja tutki järjestyslaki läpi ja valvova viranomainen löytyy ympäristöministeriön alta ja niitä on muutama mine voi asiasta valittaa.

    • Maksaja

      Isot lumimäärät on tietty poistettava heti ennenkuin ne jäätyy kivikoviksi.
      Eriasia,jos on peräti 2 cm lunta,niin lippalakkipojat kaahaavat yöllä traktoreillaan kun viimestä päivää hyvien lisien saattelemana.

      Isännöitsijät saa usein myös tuntuvat provikat kun järjestää lämpökuvauksia ja mahdollisien olemattomien vesivuotojen tarkistuksia ym.. turhanpäiväistä.

    • tekninen johtaja

      tiesittekö myös että se aika rajotus ei koske huoltoajoa eli auraus ja vaikka roskien ajokin on sallitua ympäri vuorkokautisesti mutta ainakin jätefirmat ovat antanut ohjeistuksia että roskia ei ajettas 22-6 välillä. tulee vähempi valituksia

      • vainiiny7t65r5

        höpö höpö "vaikka roskienkin ajokin on sallittua ympäri vuorokautisesti"

        Ja aivan varmasti ei ole sallittua jätefirmojen tehdä jätteiden noutoa eli sitä roska-autojen kolistelua ja piippausta klo 22.00 - 07.00 välisenä aikana ja tämän kieltää avian varmasti järjestyslaki.

        Ja tästä olen täysin varma kun nostin juurikin tästä asiasta kissan pöydälle muutaman jätteenkuljetusfirman hakiessa roskia avian liian aikaseen.

        Otin asiasta selvää juurikin ympäristöministeriön alaiselta viranomaiselta, joita on muutama ja sieltä lähti kyseisiin firmoihin nootti, ettei ole mitään asiaa jätteen noudoille klo 22.00 - 07.00 välisenä aikana, tama työ kun ei ole ns. hätätyötä tai sellaista työtä, jossa on kyse henkeen ja terveyteen liittyvästä hädästä tai voi verrata kolisteleviin lumiauroihin, jotka saavat tehdä yöllä töitä kun luntaa tulee sakeana taivaan täydeltä.

        Parempi nimimerkki sulle olisi "tietämätön"


    • Halpa ratkaisu

      Hae apteekista korvatulppia niin ei meteli häiritse yöunia, hyvät maksavat n. 5€/pussillinen.
      Itsellä sama ongelma työkoneiden äänien ja liikennemelusta johtuen, mutta tulpilla olen nukkunut kuin lapsi viimeiset 2v.

      • olipas laadukasta

        taattu korvaatulehdus ajan mittaan
        poskiontelot ei tykkää
        eikä kyynelkanavat

        korvien pitää saada tyhjätä (vaikut ulos) eikä tukettaa niitä korviin


        Only in Finland
        talon rakennuttaja antaa korvatulpat kaupan päälle


    • Kokkeli

      Vahinko ettei Gaimaanien saarilla oo ajoa, mutta Sveitsissä on.

    • turhaa hommaa

      Ihan turhaa toi lumitöiden teko,sulaa ne kesällä kuitenkin. Ihmiset vois hankkia sellaiset kulkuneuvot joilla pärjää talven lumessa, vaikka moottorikelkat tai maasturit.
      Hevosellakin pääsee lumessa ja koululaiset kulkis reessä hienosti.

    • just tommoset pellet jotka urputtaa jostain aura-auton melusta ei oikeasti ole väsynyt jos se häiritsee yö-unta,ja joo itsekkin olen aurannut katuja ja vaikka yöllä olisikin kiva nukkua niin mieluummin valvon ja teen yöllä ne lumityöt kuin lähtisin päiväs aikaan liikenteen sekaan auraamaan kun olen nähnyt senkin ihanuuden miten autoilijoista yli 90% eivät osaa käyttää järkeä vaan pakkautuvat aivan kantaan kiini kun jotain risteys aluetta hankaa ja kohta lauma idiootteja on sitten melkein aurassa kiini ettei traktorilla pääse eteen eikä taakse,kumpa autoilijoilla olis hivenen verran järkeä päässä ja antaisivat sen aura-auton/traktorin tehdä työnsä niin työ nopeutuisi ja se liikennetulppa aukeisi paljon nopeammin,ei se kuitenkaan kovin monta kertaa ota edes-takaisin siinä risteysalueella.mietippä oikeasti jos se aura-auto lähtisi virka-aikana(8.00)liikkeelle niin sitten sä urputtaisit kuinka kadulla on lunta ja ei pääse kunnolla kulkemaan,hitto ku oikeesti ottaa hermoon tommoset järkeä vailla olevat idiootit että miksi sitä ja miksi tätä ihan vaan sen urputtamisen ilosta,....

      • oho3

        Huh, siinä vedettiin yhdellä lauseella melkein koko homma läpi.


      • Kone eno
        oho3 kirjoitti:

        Huh, siinä vedettiin yhdellä lauseella melkein koko homma läpi.

        Tää taitaa olla trolli. Aika hyvin onnistunut. Aika monella mopo lähtenyt käsistä. Taitaa olla kaikki traktorin kuljettajia.


    • fdsafdsa

      Onko talo jossa asut jotenkin heikkolaatuinen, kun sen seinät eivät edes vaimennettua moottorin ääntä vaienna?

      Tottakai työkoneet puurtavat kaupungeissa öisin. Aamuruuhkassako niiden pitäisi työnsä tehdä ja miten edes ehtisivät.

      Jos talo on rakennettu kunnolla, se vaimentaa äänen niin hyvin, ettei koneiden ääneen herää. Jos melu on ongelma, syytä rakennusyhtiötä joka on rakentanut taas yhden "suomitalon"

      • 90-luvun hörskä

        paskan jauhantaa

        90% suomitaloista on täyttä rabanttia (pahvia, kakkaa ja hometta)

        EI OLE TODELLAKAAN MITÄÄN ÄÄNIERISTEITÄ
        jos joku seisoo ikkunan takana, sen puhekin kuuluu sisälle

        hahehahh

        tyypillistä suomilaatua
        EI TODELLAKAAN VAIMENNA MITÄÄN MOOTTORIN ÄÄNIÄ
        kuulen lumiauran portilta asti

        Taattua ASO-laatua


    • aurakuskiasd

      Eihän me saataisi mitään tehdä yöllä, ettei jokun kaupunkilaisen kissa vain herää. Lunta ei saisi tulla portille vaikka kadulla on 30cm... eikö sitä voisi vähän kääntää(seuraavalla kerralla käänsin ja aura leikkasi penkasta puolen kuution jääkokkarreen keskelle porttia... kuulemma sekään ei ollut hyvä.

      Kadut täytyy olla aamulla auki, mutta öisin ei saisi ajaa. Voin kokemuksesta kertoa vaikka kyseessä onkin varsin pieni kaupunki (eikä edes keskusta) sama auralenkki päivällä kestää noin 8h ja vastaavasti yöllä alle 6h. Lisäksi liikenteen seassa pyörimista koitetaan välttää aina kun mahdollista koska autoilijoiden jären juoksu loppuuu kuin seinään jos vain näkevät lumiauran. (Kerran TÄNÄKIN talvena ojan pohjia sivuauran kanssa pöllyttäneenä, kun olihan sen auton pakko päästä ohi siinä mäen alla vaikka sieltä auto tulikin).

      Myös jalankulkioiden olisi syytä joskus käyttää sitä paljon puhuttua JÄRKEÄ, jos työkone peruuttaa kevyenliikenteenväylällä (piipparikin oli päällä) niin eikö sitä voi edes askelta kahta ottaa sivuun vaan pitää seisoa keskellä tietä ja sitten vielä tiuksia ja näytellä käsimerkkejä. Vaan jos ei ole aurattu niin kirjoitellaan yleiselle osastolle kuinka tien pito on perseestä tms...

      Olen puhunut.

      Aurakuski Satakunnasta.

    • yötyö

      KonePena valittaa, tyypillinen suomalainen.

    • Jyväjemmari

      Ei jumaleisson... Olen itse maatalousyrittäjä ja sitten talvisin ohessa aurailen ihmisten pihoja niin lähinnä vain kuulee sitä kiitosta, että auraajilla on kunnon kalusto millä pidetää tiet kunnossa ja jäätiköt poissa.

      Tasan auraukset tehdään yöllä ihan sen tähden, ettei siellä oo niitä mulkeroita autokuskeja heti pyöräkuormaajan, traktorin tai sen kuorma-auton takana tööttäämässä. Iha yleisen työn sujuvuuden ja toisten turvallisuuden takia.

      Helppohan sen on täällä huudella, joka ei tiedä siitä yhtää mitään, että kovimpina lumisadekausina se auraaja saattaa kolata niitä teidän auton vierustoitanne ja kevyen liikenteen väiliä yhtä soittoa yli 30 h. Iha sen takia ettei teidän nappaskengät vaan lumettuisi.

      En tiedä mikä ihmisillä oikeesti on kun kaikesta pitää aina valittaa. Mutta sitten kun joku jo edellä mainitsi, että sitä olematonta lunta aurataan niin siinä tekee sen, että toimeksiantaja esim. kaupunki tai kunta voi kirjoittaa ehtona sen, että auraamaan pitää lähteä jos on tullut 3 senttiä lunta. Tottakai kun hammasterällä tuupataan jäätä ja lunta pois niin tietty se pitää ääntä. Ja jos näitä ei noudata niin loppuu hyvin nopeesti ne sopimukset siihen.

      Arvon asukkaat voisivat, joskus miettiä, että mitä itse voisivat tehdä hyväksi sen auraajan suhteen. Esimerkiksi kunnioittaa sitä oranssia vilkkuvaa valoa, antaa tilaa sille tehdä työtään, toisekseen jalankulkijat voisivat käyttää heijastimia. Ja jos teitä se melu häirittee niin menee vaikka Tarjoustalosta tai jostain ostamaa Peltorit tai korvatulpat. Ei mulla muuta.

    • Silkkihansikkaat

      Haluaako kysyjä aurata itse autonsa takaa lumet pois, joskus useita kymmeniä senttejä. Varmaan mukava lähteä aamulla vaikka matkalle kun on ensin tunnin huhkinut lumen kanssa. Liukkauden torjuntaakaan ei voi tehdä jos ensin ei ole otettu lumia väyliltä pois. Uskomatonta maalaisjärjen käyttämättömyyttä jos ei sallittaisi enään liikenneväyliä ajokelpoisiksi !

      • Lumisota

        Jos sota syttyy onko silloinkin yöaikana oltava hiljaa, jotta hienohelma miehetkin saavat nukkua ?


      • Lumisota kirjoitti:

        Jos sota syttyy onko silloinkin yöaikana oltava hiljaa, jotta hienohelma miehetkin saavat nukkua ?

        Kyllä. Onhan elokuvista ja videopeleistä tutut ampuma-aseiden äänenvaimentimet, joka paikkaan ääneti jo valmiiksi tupsahtaneet ninjat ja kommandot, takaa hiipien kylmäverisen helpot ja nopeat melee-tapot ja niskojen niksautukset keksitty. Sitä odotellessa, että ilmavoimat vielä siirtyvät pelkkien kuumailmapallojen käyttöön...


    • Stihl puhallin paras

      Tänä talvena ei ainakaan pk-seudulla ole tarvinnut lunta lanata kuin korkeintaan yhtenä aamuna.

    • suoli24 yllättää

      Ylläpidon trollikirjoitus. Mua hävettäisi luoda tyhjästä tälläisiä roska-aloituksia.

    • auraaja

      Auraaminen on yöllä paljon mukavampaa kun ei ole häiriöntekijöitä esim:liikkuvat autot jalankulkijat jne. Ja vaikka olis sentti lunta nii ne jäiset polanteet pitää saada pois ettei kukaan hajota autoo siihen. Ja esim jos raktorissa on aura tai hiekotin niin se on tien/pihan hoito tehtävissä joten ajalla ei ole väliä! Ja muutenkin aurakuskeille tulee valitusta toinen mummo valittaa siitä että ei oo saanu unta ku on tultu auraa 5 ja toiset työssä käyvät valittaa että ei pääse töihi ku ei ole aurattu. Siitä on turha mennä mankuum jos aurataan yöllä, töitä me aurakuskit vaa tehdään. Ja jos puhutaan vaikka isojen kauppojen pihasta niin sekin o hyvä aurata yöllä kun ei ole turhia autoja siellä tiellä. Jos menee ison kaupan pihaanki auraa 10 aamulla niin siellä autoja on jo paljon ja kaikki lumet jää autojen alle. Ja se kuka täälä sano että lentokoneet ei saa lentää 22-07 välillä nii menee sanoo ton ympäri maailmalle kaikille lentokentille. Mua ainaki vituttaa se kun on auraamassa ja porukka tulee uhoon ja ulisee ku aurataa yöllä ja että mun pitää mennä tonne penkalle ku tulee aura että niiden mielestä auran pitäis olla ojas?

    • -huipputarjous-

      Katsopa aloittaja tuolle sivulle.
      http://www.flightradars.eu/en_flightradar24.html
      Sieltä näet mihin aikaan koneita missäkin lentelee. Yöllä Vantaalle liikennöidään vähemmän kuin päivällä mutta kuitenkin liikennöidään.

      Minulla on sinulle ratkaisu asiaan.
      Muuta tänne meille talveksi. Vaihdetaan vaikka asuntoja päikseen talviajaksi.
      Täällä saat nukkua rauhassa metelöinniltä kunhan heräät 4.00 ja käyt linkoamassa Valmetilla 7 km tien, jotta pääset autolla pikitien varteen töihin lähtemään. Autoon on tietysti varattava kunnon lapio mukaa sillä aura-autohan hujauttaa risteyksen sillävälin tukkoon ja joudut lapiomaan reitin auki. Se on kuitenkin muodikasta hyötyliikuntaa.

    • dexter1

      Hemmetin kermaperseet! rämpikää lumessa jos ei sipuli kestä pientä kolinaa.

    • kipoka

      Itse auraan omalla kalustolla pienessä taajamassa.

      Miksikö auraan klo. 02.00 alkaen? No siksi, että 18 h-19 h kestävällä aurauslenkillä olisi viimeisillä asiakkailla edes saman päivän aikaan pihamaat aurattuna.

      No miksi aurausta on noin paljon?

      Ostakaa itse 150 000 € koneet velaksi, ajakaa puolen vuoden tili 20 päivänä ja siitä pitäisi itselle palkka saada.

      Monta on narisijaa, vaan harvassa lähtijät aamulla.

      • Kipokaa

        Kipoka,
        Siis ajat jotain työkonetta muun liikenteen seassa 18-19h /vrk ?
        Mahtaako olla ihan laillista, saatikka järkevää. Ei ihme jos sattuu onnettomuuksia ja hermot kireällä.

        Miksi ihmeessä ostaa 150000.- € konetta velaksi ? Jos ei ole alkupääomaa niin kannattaa jättää väliin ja ostaa sellainen mihin on varaa ilman että tarvitsee heti tehdä konkurssia.


      • Kipokaa

        Kipoka,
        Siis ajat jotain työkonetta muun liikenteen seassa 18-19h /vrk ?
        Mahtaako olla ihan laillista, saatikka järkevää. Ei ihme jos sattuu onnettomuuksia ja hermot kireällä.

        Miksi ihmeessä ostaa 150000.- € konetta velaksi ? Jos ei ole alkupääomaa niin kannattaa jättää väliin ja ostaa sellainen mihin on varaa ilman että tarvitsee heti tehdä konkurssia.


      • Kipokaa

        Kipoka,
        Siis ajat jotain työkonetta muun liikenteen seassa 18-19h /vrk ?
        Mahtaako olla ihan laillista, saatikka järkevää. Ei ihme jos sattuu onnettomuuksia ja hermot kireällä.

        Miksi ihmeessä ostaa 150000.- € konetta velaksi ? Jos ei ole alkupääomaa niin kannattaa jättää väliin ja ostaa sellainen mihin on varaa ilman että tarvitsee heti tehdä konkurssia.


      • pesö
        Kipokaa kirjoitti:

        Kipoka,
        Siis ajat jotain työkonetta muun liikenteen seassa 18-19h /vrk ?
        Mahtaako olla ihan laillista, saatikka järkevää. Ei ihme jos sattuu onnettomuuksia ja hermot kireällä.

        Miksi ihmeessä ostaa 150000.- € konetta velaksi ? Jos ei ole alkupääomaa niin kannattaa jättää väliin ja ostaa sellainen mihin on varaa ilman että tarvitsee heti tehdä konkurssia.

        Kyllä. Eikä se ole laitonta, työaikalaki ei koske esimerkiksi lumiaurakuorma-autoja eikä traktoreita. Aamutuima n. 12 h ajetaan taajamassa, loput syrjäkylän yksityisteitä.

        Suosittelen kokeilemaan omakohtaisesti sijoitusvinkkejäsi aurauksen maailmaan, huomaat kyllä, miksi olen velan ottanut ja kalliin koneen ostanut.

        Se kellä on pistää omaa rahaa 150 000 € johonkin tai edes 75 000 ei todellakaan ole laittamassa niitä johonkin aurahommaan... :-D


    • aamuvuorolainen

      Varmasti ovat tuntipalkalla.

      Asun itse rivitalossa ja silloin tällöin käy aura-auto pyörimässä tossa tunnin verran n. 30m pituisella tiellä n. 5m päässä asunnostani. Se vaan ajelee edes takaisin, kun ei ole edes lunta mitä aurata.

      Kyllä v*tuttaa. Voisivat mennä vaikka jonnekin mettään ajelee, ei tarttis muiden aamu-unia pilata.

      • Oletkohan huomannut, että vaikka lunta ei olisikaan, niin jäätä voi olla? Samanlaisilla työkoneilla myös mm. hiekotetaan jäisiä reittejä, jotta asuinympäristön huoltotöistä ammattimaisesti valittavat pääsisivät myös moittimaan hiekoituksen laatua. Sitten jos nuo koneet tekniikan ihmeestä tulevaisuudessa olisivat liikkeissään ja töissään varsin äänettömiä, niin sitten valitettaisiin siitä, kun ne ääneti hiipivät pitkin pihoja säikyttelemässä ihmisiä silmiä häikäisevillä huomiovilkuillaan...


    • Ahterit VELTTOPYLLYT

      Laiskoja ne ovat ja rahalle ahneita ne auraajat. Huonoa työtä tekevät. Sutkaavat työnlaadussa ja kirjaavat ylös tekemttömiä tunteja. Ison laskun ne osaa kirjoittaa, eivät muuta.
      Tahallaan möykkäävät yöllä ja kaasuttelevat niitä lähes ilmaiseksi saatuja romujaan.
      Ei tartte maksaa katos poijjaat veroja eikä mitään niistä koneista. Työkalu vähennyskin 70 prossaa koneista.

      Hirmuinen tuntipalkka. 5 minuutin työstä tunnin lasku jne....
      Näin ainakin asuntoyhtiöissä.

    • Sosiopaatti

      AP:n kaltaisten ihmisten pitäisi joko ostaa itselleen korvatulpat tai muuttaa muualle asumaan.

      Korvatulpista suosittelen joko silikonista valmistettuja korvatulppia tai korvan muodon mukaan valettuja korvatulppia. Näitä korvatulppia voi käyttää yli 7 tuntia ilman korvien kipeytymistä. Korvatulppia on myynnissä apteekissa, työturvallisuus/työvaate kaupoissa. Muovista valmistettuja korvatulppia kannattaa välttää koska muovista valmistetut korvatulpat eivät yleensä sovellu käyttöön useampien tuntien ajaksi.

    • MINÄ

      Ihanalta kuulostaa lumityöntekijöitten "melut" :) , tietää, että kun lähtee liikenteeseen, niin ei tarvitse olla lumilapiota mukana!!!

      Ja ne, joille ei lumityöläisten "melut" sovi, niiin lohdutukseksi ; EI liene kuinvain ajan kysymys, kun ei ole varaa lumitöihin palkata KETÄÄN, joten on parasta hamstrata lumikoliasunmuita vehkeitä tulevaisuutta varten :(

      Jokainen kulkekoon "omia teitään" :D, lumikola kätösissään :D

      • Näin on. Kun ihmiseltä puuttuu suhteellisuudentaju, niin hän vaatii ympäristönsä järjestystä, turvallisuutta ja siisteyttä - kunhan se ei näy eikä kuulu missään. Osaakohan tämmöinen ihminen olla tyytyväinen, kun hän hätäänsä kaipaa poliisia tai ambulanssia, jotka ovatkin motissa liikennekaaoksessa kinosten keskellä, tai kun palavasta asunnosta ei pääse ulos kun oven edessä on puoltoista metriä lunta...


    • auraaja

      hei olen 12v tehnyt aurauksia enkä ole saannut valituksia mistään auraus aika 2,00-15.00

      • Suosittelisin

        valittajalle kuivasta haavasta tehtyä puutappia korvaan sekun vaikunvaikutuksesta torpoaisi ei kuuluisi auran kolinata.


    • milloin koittaa seyö

      Naapurissa dokataan, soitetaan stereoita ja harrastetaan illan lopuksi äänekästä seksiä. Vitutus ei ole sanoin kuvailtavaa herätä aamu yötä seinän takaa kuuluviin äääh ääähh vooooiihhhh!- ääniin kun aamulla pitää aikaisin herätä itse.

      Siis useasti viikolla! En herää työkoneiden jyrinään.

      • omatupaomalupa

        Eräs bloggari kertoi menneensä metilijöiden kerrokseen ,ja potkaisi oven sisään ,ja sanoi ,seuraavalla kerralla lentää huonekalut parvekkeelta pihalle ,Nyt on hiljaista kuin huopatossutehtaalla .


    • 123231123

      Jos ne aura-autot olisivat liikenteessä päivällä niin vinkuisit siitäkin kun "isot autot tukkii koko tien".

    • On tämäkin

      yksi valttamisen ilo lumenauraus yöllä yhteiskunnassa.
      `SAA`TANA ainaa vaaditaa milloin mitäkin,sittenkun tehdään seon väärin tehty,VIT`TU tehkää itse niin silloin on kaikki oiken tehty.Teiltä silloin jää puuttumaan se valittamisen ILO.

    • ÄITIIIIIII ÄITIIIIII

      ÄITIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII tuuuuuuu pyhkiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii?

    • Tallinnan malli

      Ropsautettaan lumsatteen piälle vähän ureaa.

    • ihmettelen1

      Meillä Espoossa kerrostalo-alueella aurattiin eilen olemattomia lumia jalkakäytäviltä. Siinä sitten lähti samalla jonkun toisen tekemä työ, jalkakäytävä oli nimittäin äskettäin hiekoitettu. Mutta siinä ne hiekat sitten lähtivät. Ei mitään järkeä.

      Myös yöllä 05 herättiin siihen kun siirrettin jotain olematonta ketään haittamatonta pientä lumikasaa.

      Ymmärrän jos lunta olisi tullut jonkin verran että aurataan teitä, mutta nämä 2 hommaa tehtiin aivan turhaan kun ei uudesta lumesta tietoakaan eikä kahlattu kinoksissa.

      • Ur. Urakkala

        Oliko sunnuntai aamu ja paras liksa.


    • Älä valita!

      Eikö se ole hyvä että lumityöt tehdään ja tiet on ajokuntoisia ympäri vuoden. Järkeväähän ne lumityöt on tehdäkin juurikin öisin, silloin kun ei ole paljon liikennettä. Valittajat muuttakoon jonnekin korpeen hiljaisuuteen asumaan tai sitten vaan sopeutuu ja hyväksyy että kaupungissa on vähän meluisampaa asua ja elää. Valittajat jättäköön toiset rauhaan valituksiltaan.

      • Pukoulukski

        Älä aja lasten päälle!


      • Kato lapses perään!
        Pukoulukski kirjoitti:

        Älä aja lasten päälle!

        Älä jätä lastasi valvomatta pihalle juoksemaan lumitraktorin perässä! Sitä paitsi jos saan tehdä työni yöllä niin lapsesi mitä todennäköisemmin nukkuvat turvallisesti sisällä eikä ole juoksentelemassa lumitraktorin perässä ilman valvontaa.


      • Apulikolukski
        Kato lapses perään! kirjoitti:

        Älä jätä lastasi valvomatta pihalle juoksemaan lumitraktorin perässä! Sitä paitsi jos saan tehdä työni yöllä niin lapsesi mitä todennäköisemmin nukkuvat turvallisesti sisällä eikä ole juoksentelemassa lumitraktorin perässä ilman valvontaa.

        Ei kännissä ainaskaan!


      • Jossei kelpaa!
        Apulikolukski kirjoitti:

        Ei kännissä ainaskaan!

        Ni kolaa itte sitten!


      • MINÄ
        Pukoulukski kirjoitti:

        Älä aja lasten päälle!

        Vastuunsa tuntevat vanhemmat EIVÄT PÄÄSTÄ LAPSIAAN ULOS SILLOIN KUN MITÄTAHANSA TYÖKONEITA ULKONA LÄHIMAILLA LIIKKUU!!!

        EI kuitenkaan tarkoita sitä, että ilman valvontaa olevan naperon ((taikka KOIRANPENNUN)) päälle saa ajaa!!!

        Ja pieniä paaperoita ((1-7v)) ei muutoinkaan saa päästää JUOKSENTELEMAAN ILMAN VALVONTAA ULOS PIHALLE JA KADUILLE!!!, lapset ovat arvaamattomia ja liikkuvat ELOHOPEAAKIN LIUKKAAMMIN!!!

        Ensisijaisesti lapsen valvonta kuuluu vanhemmille, taikka VANHEMPIEN VALTUUTTAMALLE VASTUUNSATUNTEVALLE VALVOJALLE :)


      • MINÄ kirjoitti:

        Vastuunsa tuntevat vanhemmat EIVÄT PÄÄSTÄ LAPSIAAN ULOS SILLOIN KUN MITÄTAHANSA TYÖKONEITA ULKONA LÄHIMAILLA LIIKKUU!!!

        EI kuitenkaan tarkoita sitä, että ilman valvontaa olevan naperon ((taikka KOIRANPENNUN)) päälle saa ajaa!!!

        Ja pieniä paaperoita ((1-7v)) ei muutoinkaan saa päästää JUOKSENTELEMAAN ILMAN VALVONTAA ULOS PIHALLE JA KADUILLE!!!, lapset ovat arvaamattomia ja liikkuvat ELOHOPEAAKIN LIUKKAAMMIN!!!

        Ensisijaisesti lapsen valvonta kuuluu vanhemmille, taikka VANHEMPIEN VALTUUTTAMALLE VASTUUNSATUNTEVALLE VALVOJALLE :)

        NIIMPÄ......


    • Ja sitten se , että kun itse lähdet ulos ni sulla pitää olla jo se tie/ katu / parkkipaikka aurattuna ja hiekoitettuna, muuten voi kaatua jne .. ..... tai muuten sulta menee pv pilalle, ku joudut tekee jotain et pääset autollesi edes :) ..... Kannattaa joskus miettiä, ja sit vast yskästä jotain jos on asiaa :=) ... ja sit toinen ku menee koisii ni kannattaa niiku nukkuu, eikä vaan kuunnella meteliä.. laittaa silmät kii ja Krooh pyyh jne ... ZZzzz....

    • häpiä

      ilman työtä ei yhteiskunta pysy pystyssä. Kehtaat vielä myöntää että TYÖN äänet haittaavat laiskottelijaa?
      mä en kehtaisi, vaan keittäisin termariin kahvit ja veisin leipomaani mustikkapiirakkaa TYÖNtekijöille,

      • Taktatakta

        Saisit viedäkin, kun ne nyt jo tekee varmaan aika paljon talkoilla.


    • Taloyhtiössä jossa asuin aikoinaan tehtiin talkoilla lumityöt.
      Minä sitten useana vuotena mönkijällä ihan harrastusmielessä iltaisin aurailin taloyhtiön pihat.
      Lopetin siihen kun eräs uusi asukas ilmoitti isännöitsijälle että illalla 20-21 aikaan aurailuni häiritsi häntä.

      • Roosna

        Mekin oltaisiin tehty putkiremontti talkoilla, mutta taloyhtiö ei antanut yleisavaimia.


      • viinankeittäjä

        Annoitkos valittajan kahlata lumessa sen valituksen jälkeen ,heh.


    • hersy

      Tulkaa tänne korpimaahan asumaan,täällä ei häirihe MIKÄÄN,en ole auraauton ääntää kuullut koko talvena .vaikka kohta metri lunta,täällä on hiiskumaton hiljaisuus,miksi pakkautuu kivikylään jos ei kestä melua.

      • viinankeittäjä

        Hersy sen sanoi mojovasti . Ei ole kaupungissa pakko asua .Asiassa on toinenkin puoli , hersy saa olla rauhassa valittelijoilta koven " könsässään ".Jos ne kaikki valitteliajat muuttais sinne korpeen ,niin eihän siellä saisi pirukaan rauhaa ,hehheh.


    • turpaa kiii siellä!!

      aamulla/päivällä työläiset tukkii liikenteen siksi !! kukaan tai ketään ei kiinnosta jos sinulta menee unet !!! turpa kii !!

    • Taajamassaonmelua

      Osta korvatulpat tai muuta mörönperseeseen.

    • Kumiterää

      Kaikissa auroissa pitäis olla kumiterä ne ovat hyvin hiljaisia verrattuna teräkseen ja ajaa kyllä saman asian.

    • kate67

      Meillä on naapurissa terveystalo ja päiväkoti.
      Sitä kanssa höylätään aina 24-03 aikaan ja auraajalla on joku 70 luvun trattori jossa ei tunnu toimivan oikein mikään siinä kestää 2-3h.Lisäksi se on vähän väliä röökillä ja kone tärisee vieressä.
      Ennen sen aurasi hiluxi alle puolessa tunnissa.

    • tilaajanvastuu

      Ole mielissäsi siitä, että joku viitsii ja jaksaa tehdä yöllä työtä. Toki kaikkea työtä voisi paremminkin suunnitella ja toteuttaa mutta tämä onkin jo oma alueensa: eli osaamisen aluetta.
      Työn tilaaja voisi kyllä vaikuttaa näihin asioihinkin aika paljon. Se halvin urakoitsija ei aina ole paras vaihtoehto.

    • vitunhomot

      eikö täällä enää vittu saa töitäkää tehhä. Saatanan "mulukut" kuolisitte näläkää jos ei meitäkää ois täällä vittu perkele SAATANA.

    • Auramake

      sudenhetki

      26.1.2015 07:38

      Ja työn tekijä saa tuntitaksaansa 100 % korotuksen kun ajoittaa työrupeamansa yöaikaan. Eikö?
      vastaus: Ei.

    • MINÄkin

      Kävin liikenteessä ja ei voi muuta kuinvain ihmetellä, että TÄHÄNKÖ olemme jo SUOMESSA menneet!!!, nimittäin tiet ovat kuin uria ja "jykytyksiä" täynnä!!!, PERKELEELLISTÄ OLI LIIKKUMINEN :(

      EI ole tiekarhu käynyt rouhimassa raiteita pois tieltä, ja kaikenkukkuraksi on tiet semmoista jää"kivikkoa", ainakin siellä oli missä äskettäin ajelin!!!

      Enkä sentään missään korvessa liikkunut, vaan IHAN IHMISTEN ILMOILLA LIIKUIN :)

      PS.Sitäpäs suuresti ihmettelen, että SUOMI24- UUDISTUKSENMYÖTÄ "MINÄ" NIMMARINI EI OLLUTKAAN ENÄÄN MINUN, VAAN TULI TENKKAPOO VASTAAN, SANOTTIIN, ETTÄ NIMIERKKI ON VARATTU!!!
      TOTTAKSIT SEN TIESIN, ETTÄ SE ON VARATTU, KOSKAPA SE ON MINUN NIMMARINI!!!

      NYT TOIVOISIN, ETTÄ VOISIN KIRJOITTAA "MINÄ"NIMMARILLANI, ETTEI TARVITSE KIRJOITTAA "MINÄkin" MERKKIÄ!!! NIIHH:(

    • MINÄkin

      VARMASTI SAA :), jopa enemmänkin saisivat mesota, että tiet olisivat kutakuinkin ajettavassa kunnossa :)

    • Smoi

      Kyllä täytyy hakea yötyölupa,jos ennen kuutta alotetaa hommat.Kokemusta asfalttitöistä

    • höh

      Kyllä täytyy ihmetellä, miten ihmiset jaksaa aina valittaa.

      Jos niitä lumia ei aurata, niin sitten kirjoittaisit, että miksi helvetissä niitä ei ole aurattu. :D

      • aisiastaontervettävalit

        Pitääkö joko jättää auraamatta tai hiomatta?? kaksiko vaihtoehtoa?siinä arvoitus ratkaistavaksi. Olisiko kenties vaihtoehto?
        Voisiko olla mahdollista että ihmisille annettaisiin rauha?


    • Vajaan6romillenhumala

      Nyt teki traktorikuski ennätyksen ja linnoittautui kämppäänsä poliiseilta.

    • onkojärjenkäyttösallitua

      Machomiesten toiveammatti ! saa luvalla öykkäröidä ja pitää meteliä.
      Juuri äsken tuossa meni kaksi isoa auraa peräkkäin!! ja hioivat kovalla metelillä asfalttia!? Onko touhussa muuta järkeä kuin halu öykkäröidä??
      Voiko joku kertoa.

    • Matros
    • Anonyymi

      Kyllä minun mielestä on hyvä tehdä lumityöt aamusta klo 06.00 alkaen.Rovaniemellä urpot alkaa hillapolun ostarilla klo.05.00 ja on valmiit ennen kuutta.Ei järjen häivää herättää asukkaita siihen aikaan.Pitäis ymmärtää että äänet kuuluvat erittäin
      kovaa asuntoihin.Ostarillaei ole yhtään autoa ennen seitsemää.En tiedä ketä nämä kahdella kova äänisillä lumikoneilla ovat?Järki käteen urpot!😡

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe