Onko Tyroksiinista tullut trendi-ilmiö?

4+23

Selasin viestejä ja järkyttävää kyllä ihmiset todellakin laihduttavat Tyroksiinilla. Miettinyt myös toista näkökulmaa nimittäin kuinka moni haluaa mielummin Tyroksiinin kuin mielialalääkkeen. Molemmista löytyy haittavaikutuksia.

Eikä nyt vedetä tähän niitä joilla on todettu kilpirauhasessa oikeasti jotain.

29

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukuhetkiä.
      • Throxinia Prismasta?

        > Jodin saannista kannattaa pitää huolta.

        Jodin kaverina oltava seleeni. D- ja B12-vitamiinitkin tarpeen
        Rauta kuitenkin ykköstarkistettava

        Jossain toissakesäisissä oli pari sinkkisuositusta, ekaa kertaa näin...

        Tuo laihdutusjuttu askarruttaa. Vajiksessa paino nousee monilla väkisin.
        Thyroxinilla ovat onnistuneet pysäyttämään. Liothyronin ehkä laihduttaa.

        Mutta kun Thyroxinin saamisessakin on usein vuosien taistelu.
        Mistä sitä noin vain laihdutukseen nappaat?


      • anonymous123

        http://sensiblereason.com/wp-content/uploads/2014/02/Anonymous-Seal.jpg


    • laihtarilla

      Mulla oli arvot TSH 8 ja T4V12, eikä lääkäri (sisätautilääkäri) olis aloittanut vielä Thyroxinia. Kinusin kuitenkin edes koemielessä ja suostui sitten kirjoittamaan. Mulla on vuosia ollut salakavalaa painon nousua, vaikka aiemmin olin myöhäiseen keski-ikään saakka hoikkarakenteinen.

      Söin aluksi Thyroksiinia annoksella 0,025mg kaksi viikkoa ja sitten nostin annoksen omatoimisesti 0,050mg:aan koska olen kuullut, ettei tuolla pienemmällä annoksella juuri ole vaikutusta. Syön tätä valtavan väsymyksen ja ylipainon vuoksi. Nyt on kuukaudessa lähtenyt kolme kiloa. Olen tyytyväinen ja jatkan tällä annoksella, seuraavaan kontrolliin (lab. lääk.) huhtikuussa.

      • hienoa...

        Niin että olet sitten vanhemmiten lihonut ja se väsyttää joten näppärästi laihdutat thyroxiinilla, jepp


      • laihtarilla
        hienoa... kirjoitti:

        Niin että olet sitten vanhemmiten lihonut ja se väsyttää joten näppärästi laihdutat thyroxiinilla, jepp

        Näinpä. Ja samalla häipyy suunnaton väsymys, palelu, hiustenlähtö jne. Näppärää.


      • voivoivoi
        laihtarilla kirjoitti:

        Näinpä. Ja samalla häipyy suunnaton väsymys, palelu, hiustenlähtö jne. Näppärää.

        Hyvinhän sulla menee ja kaikki koemielessä. :-)


      • laihtarilla
        voivoivoi kirjoitti:

        Hyvinhän sulla menee ja kaikki koemielessä. :-)

        No totta on, ettei lääkäri olis vielä määrännyt Thyroxinia, olis kuulemma pitänyt TSH:n olla yli 9. Mutta itse halusin. Lisäksi mulla oli hb 104, siihen sain rautalääkityksen.


    • vajaatoiminta

      USA:ssa TSH:n ylärajaa ollaan alentamassa 2,5:een.
      Prof Välimäki jossain suositteli pyrkimistä 1,9:aan
      Allaselostetussa monoterapioiden vertailussa pidettiin välillä 0,5...1,5

      https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/11/08/yhdysvaltain-terveysviraston-tutkimuksia-t3-monoterapiasta-osa-2/

      Kunnolliseen laboratoriotutkimiseen kuuluvat ainakin TSH, T4v ja T3v.
      TPOAb tarvitaan kilpirauhastulehduksen poissulkemiseksu

      Mutta potilaan vointi on tietyst kaikkein tärkein:

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/11/kilpirauhasen-vajaatoiminta-ei-nay-aina-testeissa

      • vajaatoiminta

        " ... suositteli pyrkimistä 1,9:aan"

        Sorry 1,0:aan. Yksi-pilkku-nollaan. Typing error :-(


      • ohhoh

        Uskomatonta linkittämistä. Irroitetaan asiayhteydestä erikoislääkärien sanomisia. Tietty nimimerkki poustailee joka ketjuun 24/7 tietämättä itsekään asioiden laitaa kysyjän näkökulmasta. Kysymys kuin kysymys tarjotaan T3 tai Tyroksiini ei toimi tulee linkkien valossa muu seurakunta marssii mukana.


    • ödsmäå

      Muoti-ilmiö, kyllä. Kuultu kaverilta että väsymykseen auttaa tyroksiini ja sitähän pitää heti testata, laihtuukin samalla eikä tarvitse rehkiä.
      Kyllähän se piristää ja laihduttaa kun kilpirauhasen toimintaa buustataan vrt. liikatoiminnan oireet.

      Mikä ihme niissä mielialalääkkeissäkin pelottaa, jos niille olisi tarvetta niin mitä pahaa siinä on.

      Ja tosiaan ei puhuta oikeista kilpirauhassairaista nyt.

    • avotharasoo

      Melko helppoa tyroksiiniresepti on saada kouraan. Seuraa vain tähänkin ketjuun sullottuja linkkejä miten homma ei näy testeissä. Lukee aikansa oireista ja esittää niitä sitten lääkärille avot babyannos tyroksiinia taskussa ja sitten laihduttamaan eikä tarvitse psykan diagnoosia jos kyseessä olisikin jotain muuta.
      Niin paljon kuin linkkien tyrkyttäjät valittavat siitä miten lääkärit katsovat vain viitearvoja samaan syssyyn palstalla annetaan arvioita lääkkeen nostosta jos anonyymi kysyjä esittää arvonsa ilman lääkärin konsultaatiota ja kertoo ettei olo ole erityisen väsynyt muttei ylipirteäkään. Eli ihan normaali olotila.

      • vajaatoiminta

        " Melko helppoa tyroksiiniresepti on saada kouraan. "

        Ulkomailta noita kuulemma tulee paljon ja sitten annostelu mitäsattuu.
        Mitään seurantaa sitten ei olekaan

        Suomen end0krinol0giyhdistykselle suuri kiitos!
        Diagnostisointihaluttomuus johtaa villiin lääkitsemiseen


      • malttiamalttia
        vajaatoiminta kirjoitti:

        " Melko helppoa tyroksiiniresepti on saada kouraan. "

        Ulkomailta noita kuulemma tulee paljon ja sitten annostelu mitäsattuu.
        Mitään seurantaa sitten ei olekaan

        Suomen end0krinol0giyhdistykselle suuri kiitos!
        Diagnostisointihaluttomuus johtaa villiin lääkitsemiseen

        Ehdollistat siis reseptinkirjoitushaluttomuuden villiin käytäntöön missä ihminen hakee ulkomailta saman lääkkeen jos ei saa Suomalaiselta Kilpirauhasairauksiin erikoistuneelta lääkäriltä juuri sitä mitä haluaa. No eikö homma ole sitten hoidettu.
        Ymmärrän erkoistilanteet joita tehdäänkin mutta viestien perusteella T3 asiaa ajavista on tullut uskonlahko joka tyrkkää noita linkkejä joka paikkaan.
        Sitten kaikki nekin jotka ehkä tarvitsisivat jonkin mielialalääkkeen popsivat ulkomailta tuotuja ihmepillereitä tai hakevat tyroksiinista huojennusta muihin oireisiin kuin mihin tyroksiini on kohdennettu. Annetaan liikaa ymmärtää missä kaikki erkoislääkärit ovat pa*koja koska he eivät tanssi sen haluavan pillin mukaan. Sitäpaitsi eikö se ole aika villiä missä alaan erkoistumattomat alkavat pyörittää T3 bisnestä? Eihän siihen tarvita kuin lääkärinlupa ja hyvä ammattikuuntelijan taito. Ja kas alkaa tapahtua ja sitten Valvira astuu kuvioihin mukaan.


      • Orion-Thyroxin
        vajaatoiminta kirjoitti:

        " Melko helppoa tyroksiiniresepti on saada kouraan. "

        Ulkomailta noita kuulemma tulee paljon ja sitten annostelu mitäsattuu.
        Mitään seurantaa sitten ei olekaan

        Suomen end0krinol0giyhdistykselle suuri kiitos!
        Diagnostisointihaluttomuus johtaa villiin lääkitsemiseen

        Taitaa saada Thyroxinia ilman reseptiäkin. Vuosikymmeniä toiminut Thyroxin (0,15 mg/päivä) lakkasi tehoamasta tutulla, tuli monenlaisia oireita. Valituksiin tk-lääkäri vastasi suurentamalla annosta. Tuli viisi reissua ensiapuun viime joulukuussa. Olo kohentui kun omin päin pudotti annoksen kolmasosaan. Ylimääräiset pillerit myyntiin?


      • sagu

        joo-o, avotharasoo, on vähän vaikea sanoa mikä on täsmällinen olo. Tämä vajaatoiminta kuin on siitä pirullista,että oloonsa tottuu. Vajaasta kyllä jo yli 20v kokemus ja lähtöarvona TSH 60:n huiteilla. Silloinkin kyllä tuli elettyä, mutta kituutellen.


    • Vieläkin pullero

      Juu oon kans laihtunut tyroksiinin aloittamisen jälkeen, mutta mikää laihdutuslääke se ei ole, ainakaan mulla. Ei kai lääkäri määräis lääkettä, vaikka edessä olis millainen pullero, jos labra-arvot olis kohillaan. Kyllähän se hyvä on, että läskiä lähtee, mutta se on "sivutuote"...

    • lääketehtaat hyötyy?

      >Sitäpaitsi eikö se ole aika villiä missä alaan erkoistumattomat alkavat pyörittää T3 bisnestä?

    • >>>>>>>>>>>>>>>

      Jos vuosia joutuu tappelemaan Tyroksiinista tällöin kuvassa on jotain muutakin kuin ne huonot lääkärit.

    • Thyroxin lihotti :(

      Painonnousu on yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan tyypillinen oire, joka on mukana kaikissa näiden oireiden listauksissa. Thyroxin on lääke (yksi lääke muiden joukossa) kilpirauhasen vajaatoimintaan. Olisi tietysti selvä, että kun vika korjataan, niin vaivan pitäisikin poistua.

      Monet eivät kuitenkaan laihdu painonnousuaan vaikka aloittavat Thyroxinia. Minä lihoin paljon lisää kun Thyroxin alkoi, eli minua Thyroxin vain lihotti lisää. Yhdistelmällä jatkuva painonnousu loppui mutta en ole laihtunut. Joillekin Thyroxinilla on siis päinvastainen vaikutus.

    • näinon

      Ei kilpirauhasen vajaatoimintaan saa helposti lääkettä, jos arvot ovat viitealueella, joten tuskin sillä kukaan pystyy laihduttamaan.

      TSH:n ylärajan olisi pitänyt laskea jo vuosia sitten arvoon 2,5. Näin sanoi minulle yleislääkäri.

      Eli kaikki yli 2,5 on vajaatoimintaa.

      Suurinta osaa vajaatoimintaa sairastavista hoidetaan masennuslääkkeillä. Eli sairaasta tehdään vielä sairaampi.

      Lisäksi vajaatoimintaa KUULUU hoitaa ravinnolla.

      • TSH_9.9_muka_OK

        > Eli kaikki yli 2,5 on vajaatoimintaa.

        4,0:sta ylöspäin tutkimusten mukaan alkaa sydänsairausriski.
        Lääkityksen alkuun tk:ssa vieläkin joskus odotetaan TSH:n nousua yli 10:n.
        Miltähän vuosikymmeneltä lääkärin tiedot ovat. Kauan kauan sitten yläraja oli 10


    • nooooo

      No lääkärit tuntuu olevan eri mieltä siitäkin milloin on vajaatoiminta silloinkin kun ollaan ihan reilusti viitearvojen ulkopuolella. Yleislääkärini sanoi et lähtis lääkitsemään tyroksiinilla ennen kuin vasta TSH:n ollessa yli 9. ja sitten jotkut sitten huutelee täällä että TSH:n pitäisi olla alle 2 että se olisi optimaalinen. Mene ja tiedä sitten mikä olisi hyvä.
      Kaikilla ei tietysti ole edes oireita ja TSH reagoi stressiin ilmeisesti aika vahvasti.

      • ThyroidStimulatingHorm

        > jotkut sitten huutelee täällä että TSH:n pitäisi olla alle 2
        Välille 0,5 - 1,5 ainakin siinä monoterapioiden vertailussa säädettiin TSH.
        Joku täällä oli tietävinään Matti Välimäen suositelleen tasan ykköstä.


      • kasinasrvo

        Mulle ei ois sisätautilääkäri määrännyt Thyroxinia TSH-arvolla 8. Mutta oireet olivat kovat, joten kun sitä itse ehdotin, sain reseptin.


      • TSH_8_muka_OK
        kasinasrvo kirjoitti:

        Mulle ei ois sisätautilääkäri määrännyt Thyroxinia TSH-arvolla 8. Mutta oireet olivat kovat, joten kun sitä itse ehdotin, sain reseptin.

        https://hypotyreoosi.wordpress.com/ on mielestäni paras tietolähde Suomessa.
        Siina eräässä vielä tällä hetkellä etusivulle mahtuneessa artikkelissa on mm. tolppakaavio TSH-viitteiden muuttumisesta vuosien varrella. Yläraja oli 10 vuoteen 1985 asti.
        Kolmenkymmenen (30) vuoden takaisin tiedoin hoidetaan?
        Em. artikkelissa tolppakaavion yläpuolella lihavoituna on myös tutkimustulos että TSH yli 4,0:n on vaaraksi sydänterveydelle.
        TSH:n yläraja siis ollaan laskemassa 2,5:een.


    • sivutuote

      Reverse-T3 nousee mm. laihduttaessa eli vajaatoimintaisen ei pidä ensisijaisesti pyrkiä laihtumaan. Oikein sanottu tuolla jossakin että laihtuminen voi tulla "sivutuotteena"

      • kasinarvo

        Oisko siitä laihduttamisesta sitten jotakin haittaa? Kun vihdoin saa lääkityksen vajaatoimintaan, joka muun muassa on tuonut lisäkiloja, niin mielellään niistä ylimääräisistä pyrkii eroon, kun se vihdoin on realistista. Näin ainakin minä parhaillaan teen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe