Omituinen oire

Hämmästynyt.

Eräässä talossa paloi pääsulake.
Sulakkeen palamisesta surasi omituisia oireita.
Kattovalot ja ilmanvaihtokone himmenivät/hidastui ja kun hellan pisti päälle niin valot ja none alkoivat toimimaan normaalisti.
Myös hellan nollan ja maadoituksen välillä oli pieni jännite.

Normaalisti pääsulakkeen palaminen pimentää sen vaiheen taakse kytketyt laitteet.
Mikä aiheutti nyt kuvatut ongelmat?
Itse järkeilin nollaviaksi?

34

2450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkö palon tutkija

      asunnossa liian ohkaset johdot !
      kaapelit ovat lämmenneet ja lyövät nyt eristeen läpi !
      sääntö asenna aina 2,5mm vähintään
      tässä tapauksessa ilmeisesti on käytetty 1,5mm johtoja

      • Höpöhöpö...

        Älä höpöttele joutavia.


      • 6+8

        Nolla löyhällä jostain lähtöpäästä. Hellan kaksi/kolmevaihe kuorma vetää kuormaa nippuun jolloin valot elää.

        Kuulostaa PEN vialta. Parempi vaan olla ilrti laitteista ja soittaa ammattiukoille.


    • sähkö palon tukija

      hellan johdot lyö läpi
      tarkasta sähkärillä
      hella
      maadotus
      johdotus

      ja vika löytyy !

      • Mene_kouluun

        Järkyttävää kielioppia. Jäikö peruskoulu kesken?


    • 1+2

      Tuskinpa mitään vikaa, aivan normaali ilmiö jos talossa on isoja lämmityskuormia kuten uppovastuksia varaajassa.

    • Roppuko

      Miksi se pääsulake paloi?

    • juko6

      Aivan normaali ilmiö, kuten jo mainittu.

      • ap....

        Juu ajattelin itsekkin että olisikohan oireet aiheuttanut juuri 3 vaihe vastus lämmityksessä.
        Kun yksi vaihe pimeänä niin silloin kuormitetaan nollaa enemmän jolloin nollan ja suojamaan välille syntyy pieni jännite-ero.
        En tiedä paljonko tuo jännite-ero oli, mittaaja oli poikani joka opiskelee 2 vuotta sähköinsinöriksi ammattikoulun jälkeen.
        Myös itse olen käynyt aikoinaan sähköasentajan koulut.
        Joten aivan maallikoista ei ole kyse.


      • 1+3
        ap.... kirjoitti:

        Juu ajattelin itsekkin että olisikohan oireet aiheuttanut juuri 3 vaihe vastus lämmityksessä.
        Kun yksi vaihe pimeänä niin silloin kuormitetaan nollaa enemmän jolloin nollan ja suojamaan välille syntyy pieni jännite-ero.
        En tiedä paljonko tuo jännite-ero oli, mittaaja oli poikani joka opiskelee 2 vuotta sähköinsinöriksi ammattikoulun jälkeen.
        Myös itse olen käynyt aikoinaan sähköasentajan koulut.
        Joten aivan maallikoista ei ole kyse.

        Ja kuitenkin pitää tulla utelemaan suoli24-palstalla.


      • 1+2
        ap.... kirjoitti:

        Juu ajattelin itsekkin että olisikohan oireet aiheuttanut juuri 3 vaihe vastus lämmityksessä.
        Kun yksi vaihe pimeänä niin silloin kuormitetaan nollaa enemmän jolloin nollan ja suojamaan välille syntyy pieni jännite-ero.
        En tiedä paljonko tuo jännite-ero oli, mittaaja oli poikani joka opiskelee 2 vuotta sähköinsinöriksi ammattikoulun jälkeen.
        Myös itse olen käynyt aikoinaan sähköasentajan koulut.
        Joten aivan maallikoista ei ole kyse.

        Olet aivan väärillä jäljillä nollajohtojuttusi kanssa. Usein tehokkaat vastukset ovat kytketty kolmioon tai tähtikytkennässä ei käytetä nollajohtoa ollenkaan. Mietipä uudestaan mitä tapahtuu kun yksi vaihe puuttuu.


      • Ap....
        1+2 kirjoitti:

        Olet aivan väärillä jäljillä nollajohtojuttusi kanssa. Usein tehokkaat vastukset ovat kytketty kolmioon tai tähtikytkennässä ei käytetä nollajohtoa ollenkaan. Mietipä uudestaan mitä tapahtuu kun yksi vaihe puuttuu.

        Kuten aiemmin kerroin niin olen koulutukseltani sähköasentaja ja olen myös kytkenyt vastuksia.
        Esim. kiukaan vastukset ovat erillisiä vastuksia jotka on nolla johdolla kytketty tähteen, eli heitot nolla johdolla joka vastuksen toisesta päästä yhteen kun toisiin päihin tulee L1 L2 ja L3.
        Myös varaajan vastuksessa on kytentäkohta nollajohdolle tähtikohdassa.
        Joten kyllä omakotitaloissa käyetyissä vastuksissa on nolla mukana.

        Ja mitä ihnettelijään tulee niin mulle tuli myöhemmin mieleen tuo mahdollisuus että nollajohtimessa olisi nk. askeljännite.
        Joten sen takia kirjoitin että saisin muilta vinkkejä joilla laaentaa vähän ajattelua.

        huuhaa jutut osaan suodattaa pois, niille en laske mitään arvoa


      • 1+2
        Ap.... kirjoitti:

        Kuten aiemmin kerroin niin olen koulutukseltani sähköasentaja ja olen myös kytkenyt vastuksia.
        Esim. kiukaan vastukset ovat erillisiä vastuksia jotka on nolla johdolla kytketty tähteen, eli heitot nolla johdolla joka vastuksen toisesta päästä yhteen kun toisiin päihin tulee L1 L2 ja L3.
        Myös varaajan vastuksessa on kytentäkohta nollajohdolle tähtikohdassa.
        Joten kyllä omakotitaloissa käyetyissä vastuksissa on nolla mukana.

        Ja mitä ihnettelijään tulee niin mulle tuli myöhemmin mieleen tuo mahdollisuus että nollajohtimessa olisi nk. askeljännite.
        Joten sen takia kirjoitin että saisin muilta vinkkejä joilla laaentaa vähän ajattelua.

        huuhaa jutut osaan suodattaa pois, niille en laske mitään arvoa

        Niin tai näin, mutta oireet viittaa kiistatta symmetrisen nollajohdottoman kolmivaihekuorman olemassa oloon.


      • Alkupeäinenap

        Niin. Kysymyksessänihän oli kaksi asiaa.
        Sulakkeen palaminen ja valojen vilkkuminen ja niiden outo käytös.
        Sulakkeiden palamiseen en nyt ottanut kantaa koska en ihmetellyt sitä.
        Syy oli ihan tavallinen , liikakuormitus yhdellä ryhmällä sekä väsynyt sulake (sattavat palaa ilman ylikuormaakin).
        Mutta mikä on huomioitavaa niin olen kokenut useita pääsulakekärähdyksiä, ei klläkään omissa asunnoissa vaan muilla.
        Viimeksi isälläni, ei muuta ongelmaa kuin keittiössä ei toiminut valot eikä kahvinkeitin pelannut sekä ulkovalo pimeänä, ei muita oireita.

        Siis tuo valojen hiimenneminenja hellan päällelaittaessa valojen kirkastuminen ei minun käsitkseni mukaan kuulu normaaliin sulakeilmiöön.

        Sulakkeen palaminen ei aina edellytä vikaa/yliuormaa.


    • Romppainen...

      Pen-johtovikaan oireet viittaa. Kun kiinteistöön tuleva nollajohto katkeaa tai on huono liitos, niin jotain omituista tapahtuu. Toiset valot kirkastuu, toiset himmenee yms. muuta hauskaa.

      • zäpp

        Luitkohan aloituskysymystä ollenkaan?


      • Ap.....

        Tuo on ihan varteenotettava seikka, pitääpä neuvoa tutkimaan asia.
        Varsinkin kun pääsulakkeet ovat pihalla ja 80 luvun talosta kyse.

        Myös tuo mahdollisuus että olisi nollaton 3 vaihekytkentä jossakin, sekin kyllä aiheuttaa himmeitä valoja mutta hellan nuppien vääntely ei pitäisi vaikuttaa valoihin.
        Niissä on takuuvarmasti kytkennät nollan kanssa.

        Alan kallistua vahvasti nollavikaan, todennäköisesti talon maadotus nollaa jonkin verran mutta ei riittävästi.


    • muna23

      Voihan vitalis.kuka htin toope kysyy neuvoja keskustelupalstalla tällasiin sähköongelmiin.
      Mikään vakuutus ei korvaa teeseitsemiesten vahinkoja.
      Sähkö tappaa jos et tiedä mitä teet!

      • Aloittajaap

        Niin maallikot pysykööt poissa.
        Täällä on kuitenkin ollut joukossa myös ammattilaisia.
        Myös ammattilaisten antamat neuvot ovat sellaisia ettei maalliiko niillä pysty tekemään mitää.
        Kysymys esitettiin sen takia että saa vähän perspektiiviä asiaan.
        Ja sitä sain, ja myös vahvistusta omiin epäilyihini.

        Tulos on että pääsulakekotelo joka on sinetöity kuuluu sähköyhtiön hallinnoimaan alueeseen joten vika läytyy todennäköisesti sieltä.
        Vikaa voi vielä jäljittää mittaamalla, johon ei maallikot pysty.

        Joten tämä ketju on ihan oikeassa paikassa eikä tässä ole annettu maalikoille inspiratiota tehdä luvanvaraisia sähköhommia itse.

        Ps. alkoholikin tappaa, myös liikenne tappaa, jopa uiminen tappaa


      • Villevoltti
        Aloittajaap kirjoitti:

        Niin maallikot pysykööt poissa.
        Täällä on kuitenkin ollut joukossa myös ammattilaisia.
        Myös ammattilaisten antamat neuvot ovat sellaisia ettei maalliiko niillä pysty tekemään mitää.
        Kysymys esitettiin sen takia että saa vähän perspektiiviä asiaan.
        Ja sitä sain, ja myös vahvistusta omiin epäilyihini.

        Tulos on että pääsulakekotelo joka on sinetöity kuuluu sähköyhtiön hallinnoimaan alueeseen joten vika läytyy todennäköisesti sieltä.
        Vikaa voi vielä jäljittää mittaamalla, johon ei maallikot pysty.

        Joten tämä ketju on ihan oikeassa paikassa eikä tässä ole annettu maalikoille inspiratiota tehdä luvanvaraisia sähköhommia itse.

        Ps. alkoholikin tappaa, myös liikenne tappaa, jopa uiminen tappaa

        Vähän vaikea kuvitella mikä on oikea vika, joka aiheittaisi pääsulakkeen palamisen ja vain siinä yhteydessä oireet mitkä on kuvailtu.


      • Alkupeäinenap

        Kaksi erillistä vikaa.
        Sulake paloi kun kuormitusta oli likaa yhdellä vaiheella, ihan normaali tapahtuma.
        Toisinaan sulake myös väsyy, näin kävi esim. isälleni muutama kuukausi sitten, ilman noita ihmeellisiä oireita.
        Uusi sulake ja ei mitään ongelmaa enään.

        Nuo valojen vilkkumiset ovat sitten ihan eri juttu.
        Tuossakin kohteessa sulake on kestänyt nyt jo viikon joten oikosulkuja yms. ei ole.


      • villevoltti
        Alkupeäinenap kirjoitti:

        Kaksi erillistä vikaa.
        Sulake paloi kun kuormitusta oli likaa yhdellä vaiheella, ihan normaali tapahtuma.
        Toisinaan sulake myös väsyy, näin kävi esim. isälleni muutama kuukausi sitten, ilman noita ihmeellisiä oireita.
        Uusi sulake ja ei mitään ongelmaa enään.

        Nuo valojen vilkkumiset ovat sitten ihan eri juttu.
        Tuossakin kohteessa sulake on kestänyt nyt jo viikon joten oikosulkuja yms. ei ole.

        Jos valojen vilkkumis oiretta ei ole silloin kun kaikki pääsulakkeet ovat ehjiä, mikä on ongelmana?
        Kun yksi pääsulake palaa ja perässä on iso kolmiokytketty lämmitysvastus tms., niin puuttuvaan vaiheeseen tulee vastuksen kautta 230 V 'takajännite'. Tämä jännite kestää pientä kuomitusta kuten valaistus. Kun esim. lieden nappuloita väännellään osuu jonkun levyn tai uunin kuormitus tälle vaiheelle, jolloin kirkkaasti palanut valaistus himmenee tai peräti sammuu.
        Siispä valojen vilkkuminen on tuossa tilanteessa täysin normaali ilmiö.


    • sähkönkeksijä

      Nollajohto-vika, siltä se selvästi vaikuttaa. Joko nollaliitos on valokaaren ja lämmön vuoksi hapettunut eikä yhdistä kunnolla, tai sitten nollajohto on sulanut kokonaan poikki.
      Vaiheiden tähtipiste toimii nollapisteenä eläenja siirtyen eri vaiheiden suuntaan riippuen kuormasta. Jännitteet niin sanotusti kelluvat.
      Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos jossain kohteessa mitattu vaihejännite on erikoinen, niin yleensä syynä on nollan puute.

    • Kokemusta_on

      Kannattaa tarkistaa, että keskuksen pääkytkin ei ole viallinen. Vanhoissa pääkytkimissä saattaa ikääntymisen seurauksena ilmetä jousien kuoleentumista, joka taas aiheuttaa kosketushäiriöitä vaikka kytkintä ei edes käännellä. Kokemusta on em. kaltaisesta pääkytkimen "kuoleentumisesta", joka aiheutti pääsulakkeiden palamisia kun huoneistossa käytettiin sähkölaiteitta ja lisättiin kuormaa mm. sähkökiuasta käytettäessä.

    • ip68

      Jos jotkin valot himmeät ja jotkut palavat kirkkaasti siis vaiheiden jännittee eivät ole kohdallaan, tarkoittaa tämä että generaattorin nollapiste on siirtynyt ko. Mittauspisteessä. Johtuu ainoastaa että generaattorin nollapiste on eripaikkassa kun nolla kiskossa. Joten nolla kisko ei ole nolla kisko vaan jännitteinen osa. Normalin jännitejakauman mukaan.

    • Telaris-Fluke

      Tuo viittaa vahvasti siihen, että nollajohdin on jostain poikki.

      Asennustesteri käteen ota ja tarkista nollojohdinten jatkuvuus.

      • gnkhg

        Moneskohan tää oli?


      • gnkhg

        Moneskohan tää oli?


      • gnkhg

        Moneskohan tää oli?


      • gnkhg

        Moneskohan tää oli?


      • neljä

        Neljäs


      • neljä

        Neljäs


    • Omituinen...selitys

      Tähtikytkentä edellyttää nollan olemassaolon, koska ne kolme kuormaa ovat kukin vaiheen ja nollan välissä.
      Kolmiokytkennässä kuormat ovat vaiheitten välissä, jolloin nollaa ei tarvita.
      Jos yksi pääsulake on palanut ja käytetään kuitenkin kolmiokytkentäistä laitetta, johtuu jännitettä puuttuvaan vaiheeseen tämän laitteen kautta, jolloin puuttuvaan vaiheeseen normaalisti kytketyt laitteet toimivat vaillinaisesti. Valot vilkkuvat ym.

      • 7ih6897687

        Oletkos koskaan vaikka 3-vaihe moottoria tähteen kytkenyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe