cyclo leveillä renkailla?

kesää odotellen

Mites, olettekko kokeilleet cycloon leveempiä renkaita, esim 47mm? Mulla näkyis ainakin mahtuvan 50 milliä leveet kumit cycloon ja tulee ajettua melkoisen paljon hiekkateitä, niin leveet kumit varmaan olisi hyvät? Ostin käytetyn cyclon ja siinä olevat alkuperäiset renkaat ovat finaalissa.

11

80

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joksa Porista

      mulla on ollu jo parivuotta 50 milliset renkaat krossarissa ja kapeampia en laita. mahtuisi varmaan hieman leveämmätkin pyörimään. Nää nykyiset oli pyörässä, kun sen käytettynä ostin talviaikana ja kyseisissä renkaissa oli nastat, jotka nyppisin pois, koska en talvella aja. Talvi kuvio on maan mainio hiekkateillä ja tuo leveys antaa mukavuutta ajoon. Mittaat vaan etu ja takahaarukan välin, että kuinka leveä mahtuu, myös ketjun kulkureitti kannattaa huomioida. Lokareita ei mullakaan enää mahdu, mutta niitä en laittaisi muutenkaan.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Itse olen kokeillut 35 mm leveitä cyclocrossarissa, jolla ajelen myös hiekkateitä. Hyväkuntoisella hiekkatiellä käy ihan hyvin maantiepyörän 23 mm, mutta huonokuntoiselle tielle 28 mm (johon itse olen päätynyt) ja 32 mm ovat sopivampia.

      Leveät, yli 40 mm renkaat on tarkoitettu vaikeaan maastoon ja matalille paineille. Ne ovat epämiellyttäviä ajaa tiellä, oli tien pinta mitä tahansa.

      • Cycloilija.

        näkyy tolla Porin Joksalla olevan kokemukseen perustuva aivan päinvastainen mielipide. Siis puhutaan 50 millisistä renkaista. Taitaa cycloissa olla yleisin ensiasennusrengas olla 37mm.
        Kyseessä on aivan pelkästään makuasia, mutta oletan, että esim suomen kaikista pyöräilijöistä 90% pitää leveää rengasta mielyttävämpänä(arvaus).
        Mulla nyt jo toiset 37 milliset alla, enkä kavenna.


      • tällainen palaute

        sulla on paljon asiantuntemusta ja vaivaudut vastailemaan ihmisille, mutta voisit hyväksyä sen ettei pyöräily ole homogeeninen laji. pyöräily on monien mahdollisuuksien laji.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cycloilija. kirjoitti:

        näkyy tolla Porin Joksalla olevan kokemukseen perustuva aivan päinvastainen mielipide. Siis puhutaan 50 millisistä renkaista. Taitaa cycloissa olla yleisin ensiasennusrengas olla 37mm.
        Kyseessä on aivan pelkästään makuasia, mutta oletan, että esim suomen kaikista pyöräilijöistä 90% pitää leveää rengasta mielyttävämpänä(arvaus).
        Mulla nyt jo toiset 37 milliset alla, enkä kavenna.

        Sanoisin tuota lähinnä provoksi ja provoihin täytyy vastata asiallisesti, niin ne kuihtuvat vähitellen pois. Ne, jotka pitävät leveää rengasta mielyttävämpänä, eivät ymmärrä mihin mielyttävä ajokokemus perustuu. Se on totta, että huonolaatuisiin alumiinirunkoihin laitetaan ylipaksuja renkaita pehmentämään kulkua.

        Samoin tulee ottaa huomioon tienpitäjien nykyään käyttämä kananmunankokoinen murske. Se vaatii normaalia leveämmän renkaan, mutta 28 mm tai ainakin 32 mm riittää hyvin.

        Cyclocrossari on suunniteltu alunperin maastoajoon, mikä on hyvä pitää mielessä. Silloin rengastus on 32, 35 tai jopa 37 mm riippuen alustasta. Niin leveitä renkaita ei tarvitse tiellä ajaessa. Liian leveä rengas tekee matkanteosta vain huojuvaa, polkemisesta raskasta ja ohjauksesta tahmeaa.

        Itselläni on painoa vajaat 100 kg ja mukana joskus jopa telttailuvälineet. Silti tiellä ajettaessa paras kompromissi on ollut 28 mm hyvälaatuinen rengas. Jos rengas ei tunnu toimivan, ei kananta ensimmäiseksi hankkia leveämpiä, vaan parempilaatuisia. Monasti ensiasennusrenkaina käytetään esimerkiksi huonoja Kendan renkaita, jotka ovat todella surkeita ajaa. Crossarissani on tällä hetkellä kesäisin tuollaiset (vähän vanhempi versio):

        http://www.specialized.com/ie/gb/ftb/road-tires/all-season-tires/all-condition-armadillo

        Erittäin hyvät ajaa tiellä, oli tien pinta mikä tahansa. Maastoon en eivät tietystikkään sovi, mutta nyt olikin puhe ajosta sekalaisella tienpinnalla. Syksyisin käytän ensiasennuksena ollutta nappularengsta, koska se pitää paremmin lehtikelillä. Se on kuitenkin muuten huono ajaa.


    • Retkipyöräilijä.

      Minulla on retkipyörä suoralla tangolla. Ajelen 55-559 touring-renkailla kesällä ja 47-559 nastarenkailla talvella. Kumpikin tuntuu erittäin hyvältä ajaa. Touring-renkaiden maksimipaine 5.5 baria on kevyt ajaa ja vähän matalampikaan paine ei tee ajamisesta liian raskasta.

      Renkaan leveyden lisäksi kannattaa huomioida kuviointi ja muut ominaisuudet. Itselleni hyvästä renkaasta kertoo mm se että sitä voi käyttää sähköpyörissä (omani ei ole sähköpyörä).

      Aina pyöräilyssä ei ole tärkeintä nopeus ja paras mahdollinen energiataloudellisuus. Jos esim leveämpi rengas kiinnostaa, niin kannattaa edes kokeilla kunnolla miten ne sopivat omaan pyöräilyyn.

      • totanoin

        Jos tänään olis saanut jostain eteen 50mm. leveät renkaat niin kiitos.Nykyinen on 35mm.tää on tosi


    • Bianc_kuski

      Moro vaan. Mulla on cyclossa 47 milliset ns citypyörän renkaat ja olen niihin erittäin tyytyväinen. Edessä 3- ja takana maksimi 4 bar ilmaa. Ajan paljon ja usein pitkiä matkoja hiekkateita, polkuja ja metsäteitä. Todella mukavanpi rengas, kuin edelliset 32 milliset. Toki vallan asfaltilla ajavan kannattaa suosia kapeita kumeja, mutta mukavasti näilläkinj pärjää. Työmatkan varrella huonokuntoista pyörätietä n 10km ja nuo kaposet alkuperäiskumit kolusi joka jumalan kolon ja kuopan ja täristi kovassa vauhdissa, mutta nää leveät menee pehmeästi. Itse en huomaa, että olisi raskaammat ajaa, mutta teoriassa kai ovat ainakin. Pyöräni painaa tällä varustuksella 9.9 kg, niin eiköhän sillä jaksa polkea kepeästi.
      Ps. piikki vielä alan gurujen lihaan tässä lopuksi, eli pyörääni olen vaihtanut myös suoran ohjaustangon dropin tilalle.

    • Pomppukeppi

      Renkaan mukavuus ja rullaavuus eivät ole kiinni vain leveydestä vaan aivan yhtä ratkaisevaa on renkaan kuviointi ja renkaan rungon jäykkyys.

    • vuosimallia_1957

      Maailmassa ei ole mitään sääntöä koskien polkupyörän renkaan leveyttä. Kannattaa käyttää renkaita, jotka omasta mielestä on sopivat omaan ajoon. Näiden tämänkin palstan asiantuntija lausuntoihin pitää kertakaikkiaan suhtautua huumorilla.
      Eri asia on sitten kysellä muiden kokemukseen perustuvaa neuvoa, ennen kyseisten renkaiden hankintaa, mutta silti päätös on sinun oma.
      Minä helvetin paljon pyöräilleenä ihmettelen tässäkin keskustelussa asiantuntija lausuntoa, jossa kaveri väittää 28 millisen kumin olevan paras vaihtoehto soralle ja tyrmää leveän. Nooh, provohan tuokin väittämä on.

    • Vaimon_mies

      Ostin vaimolle pari vuotta sitten fitnesspyörän 32 millisillä renkailla 20km työmatkoille sulan maan aikana. Reitti kulkee laita kaupungin pyöräteitä. Nyt keväällä rengasrikon jälkeen vaihtui nuo renkaat 47 millisiin pistosuojattuihin ja kyllä on kehuja tullut, kuinka ajaminen on pehmeänpää ja ennenkaikkea kivenpaa. Tämä mielipide todelliselta käytännön asiantuntijalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe