Kukaan onnistunut 2. kierroksella?

ex-Frouva

Löytyykö täältä ketään joka olisi eronnut pitkästä suhteesta ja palannut onnistuneesti eksänsä kanssa yhteen? Varsinkin lapsellisten pariskuntien kokemukset kiinnostavat mutta toki muidenkin.

Itsellä päättyi 12v suhde pari kk sitten, muutimme lapsen kanssa uuteen kotiin vuoden ensimmäisenä päivänä. Ei mitään isoa syytä kuten väkivaltaa, pettämistä tai ryyppäämistä mutta pettymistä toiseen, luottamuksen menettämistä, katkeroitumista kun lapsiperhearki ei ole tasapainoisesti jaettua (harvoinpa on), toinen on työn takia paljon poissa jne. En enää tiennyt rakastanko vai en, en tuntenut sitä moneen vuoteen. Ei ollut sitä yhteistä aikaa kun tuota tukiverkkoa ei hirveästi ole, arkeen kului kaikki voimat joista olisi pitänyt parisuhteeseenkin laittaa rutkasti enemmän.

Lapsen takia on pitänyt olla yhteydessä mutta mitä pitemmälle aikaa on kulunut, sitä pidemmiksi puhelut ovat venyneet (tyyliin tunnin kerralla ja joka päivä moneen kertaan), on ihanaa puhua toisen kanssa ja ikäväkin on tullut. Viikonloppuna sitten tuli vietettyä päivä kahdestaan kun lapsi oli mummolassaan yökylässä, jösses mitä tunteiden leiskuntaa! Tuli ihan alkuajat mieleen ja tunsin pitkästä aikaa sitä palavaa rakkautaa toista kohtaan ja mikä parasta se oli molemminpuoleista. Muistin millaiseen mieheen rakastuin silloin koska näin hänet sellaisena pitkästä aikaa moneen vuoteen, arjen paine, stressi, katkeruus ja paha olo oli lytistänyt hänetkin negatiiviseksi kurttuotsaksi. Nyt hän(kin) oli vapautunut, iloinen, hellä ja rakastava oma itsensä.

Kertokaa minulle voiko tällaisesta vielä odottaa lähtevänsä rakentamaan jotakin vai onko tämä vain jokin asiaan kuuluva vaihe, ohikiitävää peilausta menneeseen, jälkihehkua? Vai toisiinsa paniikissa takertumista kun se ihminen on niin tuttu ja turvallinen?
Oli todella omituista tuo tunteen palo kun ei tuommoista ole tosiaan kokenut ikuisuuksiin, luulin jo että olen jotenkin pilalla, en osaa rakastaa ketään, en häntä enkä koskaan enää ketään muutakaan! Tunne-elämäni oli aivan kuollut, koin olevani vain ikuisesti masentunut ja välillä vihainen, katkera. Nyt on olo kuin vastarakastuneella ja tekisi mieli koko ajan soitella tai lähettää viestiä, en kuitenkaan tee niin koska en halua ahdistaa toista, haluan antaa aikaa.

Meillä on harkinta-aika menossa, sitä kestää vielä tonne kesän alkuun ja nyt täytyisi sopia jonkinlaiset säännöt että katellaanko vielä sinne saakka vai yritetäänkö nyt vaan unohtaa koko tämä juttu ja jatkaa eri suuntiin kasvamista. Huhhuh, onpas nämä vaikeita juttuja. Kuvittelin että kun saan muuton tehtyä uuteen kotiin niin olen vain helpottunut ja vaikka vaikeaa varmasti on niin en tällaisa tunteita kuitenkaan kokisi, ei tullut pieneen mieleenkään kun suhteessa ei ollut rakkautta enää vuosiin minun puoleltani, mies kyllä yritti.

Haluaisin toisaalta että mies saisi kokeilla nyt sitä vapautta yksikseen, katsella muitakin, kuulostella tunteitaan minua kohtaan ja ovatko ne kestäviä vai onko vapaus tärkeämpää. Tiedän kuitenkin itsestäni että jos hän alkaisi tapailla vakavammin jotakin toista tai kävisi jonkun toisen sängyssä niin aika vaikeaa olisi sitä hyväksyä tai avautua hänelle täysin enää uudelleen. Itselläni ei ole ainakaan tällä hetkellä mitään hinkua uuteen suhteeseen, ei edes seksi-sellaiseen. Sanoin miehellekin että jos joskus jonkun muun vielä haluan niin en tahdo tutustua baarissa/sängyssä vaan ihan tapailemalla ja siitä etenemällä.

Olen kokenut sen kerran elämässäni että minua pidettiin suhteen jälkeen ns varalla, käytettiin ihan täysin hyväksi kun halusin epätoivoisesti jatkaa tyypin kanssa. Tuota en halua toistaa mutta luotan ex-mieheeni niin paljon että hän ei sellaista tekisi. Nyt vain pitäisi sopia tosiaan ne säännöt.

Mutta kertokaa nyt ihmeessä jos joku on tuossa onnistunut, epäonnistumisista ja varoituksista olen saanut silmäni ja korvani kyllä täyteen ja itsekin sen tosiaan kokenut.

3

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun päätöksesi

      Tapauskohtaista. Itselläni ei ole yksikään lämmittely tuottanut tulosta. Ihminen muuttuu hitaasti kasvamalla, mitään äkkikäännöksiä ei voi tulla, vaikka toinen lupaisikin muuttua, että suhteeseen ei tulisi enää samoja ongelmia. Kyllä ne tulevat kumminkin, vaikka jonkin aikaa voisi näyttää siltä, että muutosta olisi tullut.

      Erillään teillä voi olla hyvä suhde, mutta yhdessä asuminen olisi samaa, kuin ennen. Järjen ja tunteiden taistoahan parisuhteet aina ovat..

    • ipupuijoupk

      Onnistua voi vain siinä tapauksessa, että yritätte tosissanne. Jos nyt hengailette niin, että "katsellaan fiiliksiä, muita ihmisiä, annetaan ajan kulua..." niin liittonne kuolee, huolimatta tämän hetken fiiliksistä. Alkaa kertyä sitä katkeruutta ja epävarmuutta vain entistä enemmän.

      Mutta uudelleen lämmittely ei ole mahdotonta. Se harvoin kuitenkaan onnistuu kahdestaan, vaan pariterapia, jossa kösittelette sen, miksi ero ylipäätään tuli, on tärkeää.

      Ei mitään välimallia. Jos päätätte vielä yrittää, niin muita ette tapaile. Ei missään nimessä kolmatta pyörää. Keskitytte toisinne, ja itseenne. Älkää sännätkö muuttamaan yhteen. Tapailkaa, käykää terapiassa, olkaa onnellisia, mutta älkää pelätkö välillä puhua vaikeistakin asioista. Olkaa yhdessä lapsen kanssa.

      Harkinta-aika on olemassa siksi, että silloin harkitaan. Koska teillä voisi olla jotakin mahdollisuuksia, niin yrittäkää parhaanne. Suosittelen.

      Minä palasin exän kanssa yhteen 5kk eron jälkeen. Päätimme pistää kaiken peliin. Oli tullut ikävä yms. Kyllä me onnistuimmekin. Ne aiemmat ongelmat saatiin hissun kissun käsiteltyä. Arki alkoi sujumaan paremmin kuin ennen, koska huolehdimme itsestämme paremmin.

      Erosimme tosin uudelleen 9 vuotta myöhemmin, mutta täysin eri syistä. Tulevaisuutta ei kukaan voi ennustaa, emmekä mekään osanneet. Noista 9 vuodesta 7 oli kuitenkin vielä hyvin onnellisia. Lapsille tärkeää aikaa. En kadu silloista yhteen palaamista. (Mies sairastui henkisesti, ja se oli liikaa minulle, koska hän ei halunnut hakea apua. Siksi toinen ja lopullinen ero. Nyt rinnallani on ollut uusi ihana mies jokusen vuoden.)

    • ex-Frouva

      Kiitos ihan hirmuisesti vastauksistanne!

      Terapiassa kävimme viime syyskuusta pitkälle joulukuuhun ja melko intensiivisesti, sekä yhdessä että erikseen. Se todella auttoi koska tilanne oli jo melko tulehtunut emmekä jaksaneet enää oikein tahia asioita keskenämme kun siinä ei enää päästy eteenpäin. Keskustelutilanteet menivät ihan lukkoon.

      Minä ehdotin asumuseroa kun näin netistä tarinoita joissa se oli auttanut, mutta mies ei innostunut asiasta koska se olisi vaatinut niin paljon vaivannäköä ja taloudellista panostusta (meillä oli omistusasunto joten siihen päälle olisi pitänyt maksaa vielä vuokrakämpästä). Nyt sitten kyllä kaduttaa etten vain painostanut tarpeeksi siihen ratkaisuun, ehkä tältä avioerojupakalta ja osituksilta, lapsen huoltajuusasioilta ja muilta olisi vältytty? Mutta jossittelulla nyt mikään ei parane, tuo mylly tuli käytyä läpi ja nyt ollaan tässä.

      Näytin ipupuijoupk tekstisi miehellenikin ja molemmat olimme samaa mieltä asioista, nyt vain pitäisi päättää mitä sitä haluaa. Tai minä kyllä oikeastaan tiedän mutta mies on vähän kahden vaiheilla, pelkää että jos yritys epäonnistuisikin taas niin joutuisi käymään samat itkut läpi uudelleen. Mutta jos ei yritä niin ei voi kyllä onnistuakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe