Autokatsastu HARASTAA, kuka valvoo??

maasturi

No niin katsastuskonttorit ovat huomanneet mistä rahaa tulee helpoimmalla. N. vuosi sitten yksityinen Hämeen Autokatsastus Oy muutoskatsasti h-auto maasturin pakuksi 25€:lla. Kun halukkaita muutoksille ilmaantui enemmän niin he nostivat hinnan 30€. Nyt ystäväni soittokierros kertoi että samainen paikka oli nostanut hintaa 100% eli 60€ ja Tampere-Lielahden autokatsastus 65€:een.

Onko niin, että tämä hinnoittelu on täysin Suomen autokatsastus Oy omassa harkinnassa, jota sitten nämä yksityiset seuraavat erittäin tarkasti vai mistä tämä 100% nousu muutoskatsastukseen selittyy ???

Onko mahdollista että tämä olisi kartellin omaisesti sovittu juttu millä tuhansilta Suomalaisilta saadaan taalat pois kun he muutoskatsastavat pakunsa takaisin h-autoiksi ??


Asiallisista vastauksista kiittäen !
MR

24

7787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maasturi

      ;))

    • jiipee

      ... valtion pitäis antaa näille jotka muuttivat autonsa pakettiautoksi mahdollisuus muuttaa auto takaisin henkilöautoksi MAKSUTTA , koska eihän nämä (me) mitään lakia ole rikkoneet vaan he toimivat täysin pykälien sallimien mahdollisuuksien mukaan ! Itse en muuta , pakettiauton nimikkeellä tohon mun farmariin on täyskasko n. 120 euroa halvempi !

      Tuntuu hauskalta toi hinnakorotus , olisko tullu verokarhulta määräys etä saatais ees pikkasen niitä "menetettyjä" käyttövoimaveroeuroja takaisin päin ?

    • l-200

      No niin.

      Niinhän tuo hinta näkyy kaikessa pompsahtavan ja tappavan tasaisesti joka vuosi. Katsastus toimenpiteenä ei ole kovin suuresti muuttunut, mitä nyt on tullut täysin turhanpäiväinen iskaritesti jolla saatiin hintaa hilattua ylöspäin. Sen sijaan entisestä valtion puljusta on tullut liikelaitos jonka on tuotettava voittoa joten hinnankorotukset ovat arkipäivää tässäkin pakkoriistossa. Se hyvä puoli vuosittaisessa katsastuksessa on että tökeröimmät pommit saadaan karsittua liikenteestä pois, ainakin teoriassa.

      Mutta kyllä tuo vuosikatsastuksen hinta saisi olal alempi kuin 64€(sis. koneenrääkkäyksen), 35-40€ olisi mielestäni sopivampi hinta,asiakkaat ei taatusti lopu katsurikonttoreilta ainakaan niin kauan kuin on autoja liikenteessä.

      Terveisin.
      L-200.

      P.s., miksi se pakufarkku pitää katsastaa takaisin henkilöautoksi?????????, minä en ainakaan katsasta ...olkoon pakuna ei se auto siitä kummemmaksi muutu

      • maasturi

        Eli nuo hinnat mitä laitoin oli tosiaan muutoskatsastuksen hinnat. Ovat ne varmaan vuosikatsastustakin saattaneet nostaa, mutta tuskin 100% tai siis tämän yksityisen kohdalla yli. vrt. 25€/60€.

        Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h myös 5 henkisellä perheellä saattaa olla tilapäinen tarve lisäistuimille joten silloin voi olla perusteltua, että esim. maasturi katsastetaan takaisin 7h henkilöautoksi jolloin lisäpenkki tai penkit voidaan ottaa tarpeen vaatiessa käyttöön. Kyllähän niitä penkkejä voi vintillä pitää jatkossakin, mutta käytöönotto tarkoittaa vain 4 pultin ruuvaamista eikä konttorilla käyntiä.

        Nyt on sitten jo tapahtunut niin että autoliikkeet ovat luonnollisesti ruvenneet syrjimään näitä paku-maastureita jossa täysi vero. Asia on ihan ymmärrettävä:) joten auton on sitten parempi olla h-auto maasturi jos siitä mielii saada täyden vaihtohyvityksen.


      • oletus
        maasturi kirjoitti:

        Eli nuo hinnat mitä laitoin oli tosiaan muutoskatsastuksen hinnat. Ovat ne varmaan vuosikatsastustakin saattaneet nostaa, mutta tuskin 100% tai siis tämän yksityisen kohdalla yli. vrt. 25€/60€.

        Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h myös 5 henkisellä perheellä saattaa olla tilapäinen tarve lisäistuimille joten silloin voi olla perusteltua, että esim. maasturi katsastetaan takaisin 7h henkilöautoksi jolloin lisäpenkki tai penkit voidaan ottaa tarpeen vaatiessa käyttöön. Kyllähän niitä penkkejä voi vintillä pitää jatkossakin, mutta käytöönotto tarkoittaa vain 4 pultin ruuvaamista eikä konttorilla käyntiä.

        Nyt on sitten jo tapahtunut niin että autoliikkeet ovat luonnollisesti ruvenneet syrjimään näitä paku-maastureita jossa täysi vero. Asia on ihan ymmärrettävä:) joten auton on sitten parempi olla h-auto maasturi jos siitä mielii saada täyden vaihtohyvityksen.

        Edellinen kirjoittaja mainitsi:

        "Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h ..."

        Paku on paku ja rajoitus aina 80 km/h riippumatta ABS tms. Linja-autoissa on nopeuden kannalta merkitystä ABS järjestelmän olemassa ololla, ei pakuilla...


      • l-200
        oletus kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja mainitsi:

        "Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h ..."

        Paku on paku ja rajoitus aina 80 km/h riippumatta ABS tms. Linja-autoissa on nopeuden kannalta merkitystä ABS järjestelmän olemassa ololla, ei pakuilla...

        No niin.

        Ei muuten ole noin.
        Jos N1-luokan autossa on SEKÄ abs-jarrut JA vahintään kuljettajan turvatyyny niin autolla saapi ajella 100km/h vaikka kokonaismassa ylittäisi 1875 kg. Mikäli toinen/molemmat ed. mainituista turvavarusteista puuttuu niin tällöin tulee 80-lätkä.

        Terveisin.
        L-200.


      • l-200
        maasturi kirjoitti:

        Eli nuo hinnat mitä laitoin oli tosiaan muutoskatsastuksen hinnat. Ovat ne varmaan vuosikatsastustakin saattaneet nostaa, mutta tuskin 100% tai siis tämän yksityisen kohdalla yli. vrt. 25€/60€.

        Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h myös 5 henkisellä perheellä saattaa olla tilapäinen tarve lisäistuimille joten silloin voi olla perusteltua, että esim. maasturi katsastetaan takaisin 7h henkilöautoksi jolloin lisäpenkki tai penkit voidaan ottaa tarpeen vaatiessa käyttöön. Kyllähän niitä penkkejä voi vintillä pitää jatkossakin, mutta käytöönotto tarkoittaa vain 4 pultin ruuvaamista eikä konttorilla käyntiä.

        Nyt on sitten jo tapahtunut niin että autoliikkeet ovat luonnollisesti ruvenneet syrjimään näitä paku-maastureita jossa täysi vero. Asia on ihan ymmärrettävä:) joten auton on sitten parempi olla h-auto maasturi jos siitä mielii saada täyden vaihtohyvityksen.

        No niin.

        >>myös 5 henkisellä perheellä saattaa olla tilapäinen tarve lisäistuimille joten silloin voi olla perusteltua, että esim. maasturi katsastetaan takaisin 7h henkilöautoksi jolloin lisäpenkki tai penkit voidaan ottaa tarpeen vaatiessa käyttöön.>Nyt on sitten jo tapahtunut niin että autoliikkeet ovat luonnollisesti ruvenneet syrjimään näitä paku-maastureita jossa täysi vero. Asia on ihan ymmärrettävä:) joten auton on sitten parempi olla h-auto maasturi jos siitä mielii saada täyden vaihtohyvityksen.


    • virhe keväällä

      Soitin juuri samaan paikkaan missä keväällä muutos maksoi 27 euroa. Oli kulemma keväällä väärät hinnat joihin tehtiin korjaus jossain vaiheesa kevättä??? Olis pitänyt olla n. 60 euroa.
      Nyt katsastus toisinpäin (pakusta --->henkilöautoksi) maksaa 62 euroa.
      Olis taas tietysti hauska tietää kuka tämänkin homman tyri? Ei tollanen ole kyllä mistään kotoisin? Valvooko noita konttoreita enää kukaan?

      • maasturi

        Vai oli se virhe ottaa paperitöineen 10min hommasta 25-30€. Niin kyllähän sitä nyt joutuvat monet perustelemaan mistä tämä johtuu vaikka me kaikki tiedämme että se johtuu ahneudestan ja voiton maksimoinnista.

        Ei muutakuin kyselyä viranomaisille, kuka valvoo ??


      • jo on
        maasturi kirjoitti:

        Vai oli se virhe ottaa paperitöineen 10min hommasta 25-30€. Niin kyllähän sitä nyt joutuvat monet perustelemaan mistä tämä johtuu vaikka me kaikki tiedämme että se johtuu ahneudestan ja voiton maksimoinnista.

        Ei muutakuin kyselyä viranomaisille, kuka valvoo ??

        vastaus:AKE ei kuulemma valvo hinnottelua milllään tapaa koska hinnottelu täysin kilpailusta riipuvainen koska katsastustoiminta yksityistetty? Tuota minä en kyllä oikein suoraan usko?
        Nyt vaan pikkasen hintakyselyä peliin jos kerran näin on? Jos se täysin vapaata olisi niin menisihän se ihan villiksi? Lehdessä olisi ilmotus tyyliin: "ja väin tänään vuosikatsastus 9.99 e" kaupan päälle tulostetaan uusi puhdas rekisteriote. Tämä tarjous vain MEILTÄ!"
        Ihme touhua.....


      • maasturi
        jo on kirjoitti:

        vastaus:AKE ei kuulemma valvo hinnottelua milllään tapaa koska hinnottelu täysin kilpailusta riipuvainen koska katsastustoiminta yksityistetty? Tuota minä en kyllä oikein suoraan usko?
        Nyt vaan pikkasen hintakyselyä peliin jos kerran näin on? Jos se täysin vapaata olisi niin menisihän se ihan villiksi? Lehdessä olisi ilmotus tyyliin: "ja väin tänään vuosikatsastus 9.99 e" kaupan päälle tulostetaan uusi puhdas rekisteriote. Tämä tarjous vain MEILTÄ!"
        Ihme touhua.....

        Pistit erittäin hyvän huomion. Mistä määräytyy hintataso ? Suomen autokatsastus Oy nostaa hintaansa suuremman voiton tavoittelussa ja yksityinen katsastusasema seuraa koko ajan 5€ päässä perässä.

        Kyse lienee määrävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Ihmisten on pakko katsastaa autonsa ja nyt yksityistetyt valtionkonttorit rupeavat ahneiksi. Yksityinen luvan saanut katsastusasema hieroo käsiään yhteen ja nostaa hinnat viiden euron päähän ja "vuolee kultaa" 10min hommasta. Nyt aktiivi-ihmiset selvittämään, missä mennään !!!!


    • itkekö

      parin kympin vuoksi. Tehän ootte täällä mainostanu, kuinka ootte säästäny satoja ja tuhansia euroja halvemman dsl-veron ja vakuutuksien muodossa! Nyt pitää antaa muutama kymppi takas köyhälle valtiolle, kun turhat porsaanreiät on tukittu.

      • vaan mee

        valtiolle, vaan kastastusmaksut kerää yksityiset katsastajat..... No eihän sinne oo pakko mennä?


    • Pakun omistaja

      Minulta perivät ainakin saman 27€ sekä keväällä että viime viikolla,kun katsastin autoni 1 1 pakuksi.
      Paikka Lpr:n A-katsastus.

      • maasturi

        Onko sitten eri hintaista katsastaa M1 => N1 kun N1 => M1 :een ??


      • olla eri asiakin

        Niin tässä sulla olikin eri asia kun keväällä.
        Keväällä teit muutoskatsastuksen henkilöautosta pakettiautoksi ja ne ehkä sitten otti vahingossa ton pienemmän hinnan. (vaikka olisi pitänyt ottaa suurempi)

        Nyt teitkin vain pakettiauton sisäisen muutoskatastuksen eli pakettiauton penkejä vähennettiin, tämän hinta lienee nyt siten oikea eli 27 euroa.
        Näin olettaisin asian menevän. (varmistanut en ole) Keväällä vaan osa konttoreista otti vahingossa väärän liian pienen hinnan aluksi. (ottivat ajoneuvoluokan sisäisen muutoskatsastuksen hinnan vaikka olisi kuulunut ottaa ajoneuvoluokituksen muutoskatsastuksen hinta)


      • varmistettu
        olla eri asiakin kirjoitti:

        Niin tässä sulla olikin eri asia kun keväällä.
        Keväällä teit muutoskatsastuksen henkilöautosta pakettiautoksi ja ne ehkä sitten otti vahingossa ton pienemmän hinnan. (vaikka olisi pitänyt ottaa suurempi)

        Nyt teitkin vain pakettiauton sisäisen muutoskatastuksen eli pakettiauton penkejä vähennettiin, tämän hinta lienee nyt siten oikea eli 27 euroa.
        Näin olettaisin asian menevän. (varmistanut en ole) Keväällä vaan osa konttoreista otti vahingossa väärän liian pienen hinnan aluksi. (ottivat ajoneuvoluokan sisäisen muutoskatsastuksen hinnan vaikka olisi kuulunut ottaa ajoneuvoluokituksen muutoskatsastuksen hinta)

        Tänään varmistettu katsastuksesta tämä miksi keväällä saattoi onnistua pakuksi leimaus 27 eurolla ja nyt tosinpäin leimaus maksaa 62 euroa.
        Keväällä jotkut konttorit vahingossa ottivat alhaisemman hinnan muutoskatsastuksesta koska he hinnoittelivat vahingossa sen ajoneuvoluokan sisäiseksi muutoskatsastukseksi, eli pakettiauton muutoskatsastukseksi (esim. siinä tapauksessa hinta on 27 euroa jos pakuun vaikka katsastaa erikoisleveet renkaat ym.)
        Oikea hinta olisi keväälläkin ollut siis 62 euroa tässä kyseisessä firmassa.
        Asia kai huomattiin aika pian ja siitä lähtien muutos ajoneuvoluokasta toiseen on ollut 62 euroa jota se siis on nyt vieläkin kun leimataan takaisin henkilöautoksi.
        Tämä 62 euroa siis vain yhdessä paikassa, muissa voi haitari olla ehkä 55 - 70 euroa.
        Joten ei hinnat sinänsä ole mihinkään suuremmin nousseet, joillakin vain kävi säkä keväällä kun saivat halvan leimauksen.


    • p.o.w

      Kymmenen vuotta sitten taputettiin käsiä että tulee kilpailua, nyt on saatu mutta hinnat vain nousee. Valtio ei ole katsastustoiminnassa mukana eurollakaan vaan on myynyt kaiken yksityisille sijoittajille. Valtion on kerättävä varansa muilla keinoin.

    • Muuttuu

      Hämeenautokatsastus on ake omistuksessa
      nimi vielä vanha sekin muuttuu.
      Eikö tämä selitä hinnannousun.

      • autoliikkeessä töissä

        Ei se mitään AKE:n omistuksessa ole. AKE ei omista yhtään katsastusasemaa. SAUK eli Suomen Autokatsastushan myytiin GM-rahastoille, eli sekään ei ole enään ollut valtion asema jo yli vuoteen. Nimi muuttui tällöin A-katsastukseksi.

        Nyt A-katsastus on ostanut yksityisiä katsastusasemia, kuten myös Hämeen Autokatsastuksen ja monia muita. Nimeä ei vaihdeta eikä työntekijät vaihdu, omistus vaihtuu. A-katsastus saattaa sanella hinnat, tiedä häntä.

        Eli toisinsanoen, jos menet Siwaan oletkin käytännössä Alepassa. Tai jotain muuta vastaavaa... outoa?!


      • maasturi
        autoliikkeessä töissä kirjoitti:

        Ei se mitään AKE:n omistuksessa ole. AKE ei omista yhtään katsastusasemaa. SAUK eli Suomen Autokatsastushan myytiin GM-rahastoille, eli sekään ei ole enään ollut valtion asema jo yli vuoteen. Nimi muuttui tällöin A-katsastukseksi.

        Nyt A-katsastus on ostanut yksityisiä katsastusasemia, kuten myös Hämeen Autokatsastuksen ja monia muita. Nimeä ei vaihdeta eikä työntekijät vaihdu, omistus vaihtuu. A-katsastus saattaa sanella hinnat, tiedä häntä.

        Eli toisinsanoen, jos menet Siwaan oletkin käytännössä Alepassa. Tai jotain muuta vastaavaa... outoa?!

        Kummankaan A-katsastus Oy:n eikä Hämeen autokatsastus Oy:n löydy mitään kommenttia niiden omistussuhteen yhdistämisestä. Mahdoitko sekoittaa johonkin ?

        Se on selvää A-katsastuksen hintoja seurataan erittäin tarkasti eikä todellista kilpailua näytä olevan. Kysyntä lienee suurempaa kuin tarjonta.


      • autoliikkeessä töissä
        maasturi kirjoitti:

        Kummankaan A-katsastus Oy:n eikä Hämeen autokatsastus Oy:n löydy mitään kommenttia niiden omistussuhteen yhdistämisestä. Mahdoitko sekoittaa johonkin ?

        Se on selvää A-katsastuksen hintoja seurataan erittäin tarkasti eikä todellista kilpailua näytä olevan. Kysyntä lienee suurempaa kuin tarjonta.

        Tuo rahastohan oli tietysti MB-rahastot eikä GM. Sori. Mutta se on varmaa tietoa että A-katsastus on ostanut lähiaikoina useita katsastusasemia. Nimiä ei vaihdeta, eikä logoja ei mitään, mutta omistus on vaihtunut. Tiedä häntä vaikuttaako mihinkään, mutta näin on.

        Työni puolesta olen asioinut siellä usein ja luotettavat pikkulinnut ovat näin kertoneet.


      • Kylmärinki
        autoliikkeessä töissä kirjoitti:

        Ei se mitään AKE:n omistuksessa ole. AKE ei omista yhtään katsastusasemaa. SAUK eli Suomen Autokatsastushan myytiin GM-rahastoille, eli sekään ei ole enään ollut valtion asema jo yli vuoteen. Nimi muuttui tällöin A-katsastukseksi.

        Nyt A-katsastus on ostanut yksityisiä katsastusasemia, kuten myös Hämeen Autokatsastuksen ja monia muita. Nimeä ei vaihdeta eikä työntekijät vaihdu, omistus vaihtuu. A-katsastus saattaa sanella hinnat, tiedä häntä.

        Eli toisinsanoen, jos menet Siwaan oletkin käytännössä Alepassa. Tai jotain muuta vastaavaa... outoa?!

        Näin on. Katsastusalalle on tullut byrokratia takaisin. Lähes kaikki katsastusfirmat omistaa ties kuka hitlerin jälkeläinen ulkomailla.
        Aitoja suomalaisia katsastusyrityksiä on enää kourallinen. Suosikaa Suomalaista!


    • Gummisetä

      Tekee edullisemmin!!!
      Ja palvelu asiallista.

      Suosittelen *****

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe