Kivitalon hinta-arvio?

Linnea

Suunnittelemme kivitalon rakentamista ja haluaisin kuulla jo rakentaneilta pitääkö tälläinen nyrkkisääntö paikkansa, että kivitalon rakentaminen maksaa n. 6x runkotoimituksen hinnan? Kun siis vastaava sääntö puutaloilla kuuluu olevan 3x talopaketin hinta ja on kai aika paikkansa pitävä arvio. Meillä on ajatuksissa Jämerän Hampstead ja talo sopisi meille sellaisenaan, runkotoimituksen hinta on 30000 e, eli koko pytinki pitäisi valmistua 180000 e? Voiko tämä pitää paikkansa? Kerroksia on kaksi ja huoneistoneliöitä 136, pohja suorakaide.

91

70007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakentaja-05

      Me harkitaan kanssa jämerää....
      meille tulee 1½ kerroksinen.
      Kivitalo on kuitenkin aina kivitalo;-)

      Mistä oot tollaisen kertoimen kuullut?? (n.6x)

      • Kerroin = 7

        Vajaa 7 näyttää toteutuneen monella.


      • Jogu
        Kerroin = 7 kirjoitti:

        Vajaa 7 näyttää toteutuneen monella.

        ... rakenteilla myös Jämerä. Valmistuu nyt keväällä, joten budjetti on aika hyvin selvillä. Meidän "kerroin" tulee luultavimmin olemaan 6,5-6,8, mutta rakennutamme talon kokonaisuudessaan (itse hoidamme käytännössä vain siivoamisen ym. hanttihommat). Lisäksi esim. maalämpö ja ilmastointi aiheuttavat "ylimääräisiä" kuluja.

        Teidän paketin hinta kuulostaa kyllä tosi tiukalta, joten en tiedä, miten toi kerroin siihen toimii. Kannattaa kyllä käyttää niitä edellisten mainitsemia laskureita ja toki kysellä Jämerä-edustajaltakin. Meillä tuo kerroin osoittautui joka tapauksessa melko paikkansa pitäväksi.


      • troh
        Kerroin = 7 kirjoitti:

        Vajaa 7 näyttää toteutuneen monella.

        Siporex-edustaja Tampereella käytti kerrointa 7, joka näytti myös toteutuvan kohtuu tarkasti. Saman firman webissä on esimerkki, jossa neliöhinta on noin tonni. Sen toteutus vaatii, että neliöiksi lasketaan aivan kaikki; siis katoksetkin. Mutta totta siis tuokin väite.

        Keroitmeen 7 päästään:
        *Runko ja perustukset urakkana. Sopiva urakkaraja on esim siten, että kaikki kmikä tulee Siporexin kuorma-autolla, kuuluu urakkaan

        *Sähkö ja putkityöt urakkana

        *Tasoitukset urakkana

        *Sisätyöt itse tehden


    • Sohvatiikeri

      Kertoimista en niin tiedä...

      Onko normaali toimitus eli
      *kivet
      *teräkset
      *portaat
      *katto (tiilet aluskate)
      *perustuksen harkot

      Muuten kustannusarviosta väittäisin, että Koti-Optimi pitää kohtuullisen hyvin paikkansa. PKS-lisää voisi laittaa arvaa missä.

      • Linnea

        Jep, kaikki nuo löytyy tästä paketista. Tämä talomalli on suunniteltu "kompaktiksi ja rakenteiltaan edulliseksi..." Kaikki muuraus- ja rappaus- ym.työt tehdään itse, kun perheessä on alan taitaja. Rakennamme pieneen Länsi-Suomen kaupunkiin, joten eipä tarvi lisätä tuota PKS-lisää :) Kiitos kaikille vastauksista, ja enpä nyt muista mistä tuon kertoimen olen löytänyt, mutta tod. näk. jostain rakennusoppaasta tai Meidän Talosta.


      • M_K
        Linnea kirjoitti:

        Jep, kaikki nuo löytyy tästä paketista. Tämä talomalli on suunniteltu "kompaktiksi ja rakenteiltaan edulliseksi..." Kaikki muuraus- ja rappaus- ym.työt tehdään itse, kun perheessä on alan taitaja. Rakennamme pieneen Länsi-Suomen kaupunkiin, joten eipä tarvi lisätä tuota PKS-lisää :) Kiitos kaikille vastauksista, ja enpä nyt muista mistä tuon kertoimen olen löytänyt, mutta tod. näk. jostain rakennusoppaasta tai Meidän Talosta.

        niin tuo 6-7 kerroin on kyllä vaan pääkaupunki seudulla.. siis kaikkihan riippuu siitä mitä sitten "sisustaa" muutoin liikutaan suht samoissa hinnoissa.. kallein ero ehkä puutalon on mun mielestä pystytys hinta. jos sen tekee itse niin eroa ei paljoa tule.
        (ennenkuin ketään ehtii kommentoimaan, niin pitkästä tulee varmasti halvempi, mutta puutalolla tarkoitan kastelleja jne.)

        kannattaa kuintekin hieman katsoa tarkemmin onko tontti "vaikea" siihen voi upota extraa aika paljon,, muutoin tuo talo tuntuisi suht edulliselta jo hintansa puolesta.. oma oli 47k€ ilman kattopuita tiiliä jne , pelkkä runko tolpat rappuset sauna. as.147m2. kerros 173m2 autotalli


      • paketti
        Linnea kirjoitti:

        Jep, kaikki nuo löytyy tästä paketista. Tämä talomalli on suunniteltu "kompaktiksi ja rakenteiltaan edulliseksi..." Kaikki muuraus- ja rappaus- ym.työt tehdään itse, kun perheessä on alan taitaja. Rakennamme pieneen Länsi-Suomen kaupunkiin, joten eipä tarvi lisätä tuota PKS-lisää :) Kiitos kaikille vastauksista, ja enpä nyt muista mistä tuon kertoimen olen löytänyt, mutta tod. näk. jostain rakennusoppaasta tai Meidän Talosta.

        jos ikkunat ja katotkin sisältyy hintaan. Meillä ensimmäinen tarjous 235 as-pa talosta 60 m2 autotallista pelkät kivet 40000! Siihen 20-30k€ lisää ennenkuin on katto päällä ja aukot ummessa.


    • tinkiä

      Kyllä nuo kertoimet ovat aika syvältä sieltä mihin ei aurinko paista! Jos tuollaisiin kertoimiin luotat niin eikö silloin kannattaisi tinkiä runkotoimituksesta vaikka 2t€ niin saisit talon rakennettua 168t€:lla :)

      Kuten edellä viesteissä on sanottu niin kannattaa käyttää apuna noita laskureita mitkä toimivat melko tarkasti ja vasta sen jälkeen arvioida missä pystyy omalla työllä säästämään... jos pystyy mistään.

    • Riippuu

      Voit vaikuttaa itse siihen, onko se kerroin 5, 6, 7 tai 8. Varutelutaso ja materiaalit vaikuttavat paljon, ja sehän on talotyypistä riippumatonta.

      • rakentamisvaiheessa

        tuo varustelu- ja materiaalivalinnat, edellyttäen tietysti että liikutaan alusta asti järjellisten ratkaisujen piirissä. 7 kerroin on paljon itse tekevälle ja yksinkertaiselle talolle hyvä lähtökohta. Varsinkin kun lähtökohta tuntuu olevan vähän alakanttiin, eli jotain puuttuu.


      • meidän talolle
        rakentamisvaiheessa kirjoitti:

        tuo varustelu- ja materiaalivalinnat, edellyttäen tietysti että liikutaan alusta asti järjellisten ratkaisujen piirissä. 7 kerroin on paljon itse tekevälle ja yksinkertaiselle talolle hyvä lähtökohta. Varsinkin kun lähtökohta tuntuu olevan vähän alakanttiin, eli jotain puuttuu.

        Emme Sipotaloa rakentaneet vaan toisen kivitalon, mutta Sipo tarjous oli edelleen tallessa.

        Sipopaketin hinta olis ollut 41500€ ja kaikkiaan rahaa taloon meni (ilman tonttia ja itse paljon tehden, mm. kaikki sisätyöt seinien tasoitusta lukuun ottamatta) 325k€ , eli kerroin olis ollut 7.8.

        Runkokivet ja väliseinäkivet laasteineen ja muine tarpeinee maksoivat nyt toteutetussa vain hieman yli 20k€, joten rungon osuus kokonaiskustannuksista oli hieman yli 6%. Jos runko kustannuksiin lisätään rappaukset ja tasoitukset sekä muuraus työ niin sitten puhutaan jo yli 70k€ kustannuksista.


      • troh
        meidän talolle kirjoitti:

        Emme Sipotaloa rakentaneet vaan toisen kivitalon, mutta Sipo tarjous oli edelleen tallessa.

        Sipopaketin hinta olis ollut 41500€ ja kaikkiaan rahaa taloon meni (ilman tonttia ja itse paljon tehden, mm. kaikki sisätyöt seinien tasoitusta lukuun ottamatta) 325k€ , eli kerroin olis ollut 7.8.

        Runkokivet ja väliseinäkivet laasteineen ja muine tarpeinee maksoivat nyt toteutetussa vain hieman yli 20k€, joten rungon osuus kokonaiskustannuksista oli hieman yli 6%. Jos runko kustannuksiin lisätään rappaukset ja tasoitukset sekä muuraus työ niin sitten puhutaan jo yli 70k€ kustannuksista.

        Nyt on aika jälkiviisastella nimimerkin takana. ;-)
        Tuliko se toinen harkkotoimittaja edullisemmaksi, vai kalliimmaksi? Tiedät mitä ostit ja Siporex-tarjouksesta voit katsoa mitä se sisälsi. Riippuen kustannusseuranastasi vertailu voi olla helppoa tai vaikeaa. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää. (Ei sillä enään minun taloon pysty vaikuttaa. Rakennusoikeus on jo kokonaan käytetty)

        Kun itse tarkistin, niin meillä kerroin on 7.27. Aiemmin sanoin sen olevan 7, mutta nimimerkillä kirjoittaessa tällainen pyöristys lienee hyväksyttävä.


      • MMV
        troh kirjoitti:

        Nyt on aika jälkiviisastella nimimerkin takana. ;-)
        Tuliko se toinen harkkotoimittaja edullisemmaksi, vai kalliimmaksi? Tiedät mitä ostit ja Siporex-tarjouksesta voit katsoa mitä se sisälsi. Riippuen kustannusseuranastasi vertailu voi olla helppoa tai vaikeaa. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää. (Ei sillä enään minun taloon pysty vaikuttaa. Rakennusoikeus on jo kokonaan käytetty)

        Kun itse tarkistin, niin meillä kerroin on 7.27. Aiemmin sanoin sen olevan 7, mutta nimimerkillä kirjoittaessa tällainen pyöristys lienee hyväksyttävä.

        Joko minä olen maksanut paketista paljon tai paketti on ollut laajempi kuin normaalisti tai omaa työtä on tullut tehtyä tavallista enempi.

        Meidän Lammi-talon "kertoimeksi" tuli 5,26.


      • kumpi noista.
        MMV kirjoitti:

        Joko minä olen maksanut paketista paljon tai paketti on ollut laajempi kuin normaalisti tai omaa työtä on tullut tehtyä tavallista enempi.

        Meidän Lammi-talon "kertoimeksi" tuli 5,26.

        Mutta huomattavasti parempi lähteä rakentamaan realistiselta pohjalta kuin liian positiiviselta ja jonkun, ehkäpä "poikkeuksen" pohjalta. helpompi on jättää lainaa nostamatta, kuin koittaa sitä saada lisää kun budjetti ollut alunperin väärin mitoitettu.


      • MMV
        kumpi noista. kirjoitti:

        Mutta huomattavasti parempi lähteä rakentamaan realistiselta pohjalta kuin liian positiiviselta ja jonkun, ehkäpä "poikkeuksen" pohjalta. helpompi on jättää lainaa nostamatta, kuin koittaa sitä saada lisää kun budjetti ollut alunperin väärin mitoitettu.

        Olen toki 100% samaa mieltä. Meidän projektiin tehtiin kohtuullisen tarkka kustannusarvio (joka kuitenkin heitti n. 2500 euroa). Talo tehtiin tämän kustannusarvion perusteella. Tämän huuhaa kertoimen laskin juuri äsken.

        Mielestäni koko kertoimien käyttäminen on totaalisen typerää. Kunnon kustannusarvio realistisilla hinnoilla (ja mieluiten ammattilaisten tekemänä) on ainoa oikea tapa.


      • laskemaan
        troh kirjoitti:

        Nyt on aika jälkiviisastella nimimerkin takana. ;-)
        Tuliko se toinen harkkotoimittaja edullisemmaksi, vai kalliimmaksi? Tiedät mitä ostit ja Siporex-tarjouksesta voit katsoa mitä se sisälsi. Riippuen kustannusseuranastasi vertailu voi olla helppoa tai vaikeaa. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää. (Ei sillä enään minun taloon pysty vaikuttaa. Rakennusoikeus on jo kokonaan käytetty)

        Kun itse tarkistin, niin meillä kerroin on 7.27. Aiemmin sanoin sen olevan 7, mutta nimimerkillä kirjoittaessa tällainen pyöristys lienee hyväksyttävä.

        sillä meillä on kustannusarvio ja toteutuneet exelissä. Mukana on kaikki kulut poislukien jotkut huoltiksella juodut kahvit.

        Mutta tuon vertailun tekeminen on silti vaikeaa, koska ostin todellakin vain kivet en mitään pakettijuttua.

        Jos vertaan pakettia itse hankintaan niin hinta on sama satasten tarkuudella, mutta esim: ikkunat on superia / tuplaselektiiviä pakettien selektiiviä. Eli sain samalla rahalla mutta suuremalla vaivalla parempaa tavaraa.

        Sipo / nykyinen vertailussa on huomioitava myös se, että yläpohjassa on nyt 500-600mm villaa ja Sipossa olis ne lankut 200mm villaa tai jotain sinne päin.

        Nosturia on tarvittu tässä nykyisessä vähemmän kuin sipossa olis tarvinnut jne. Urakkatarjoukset sipoon ja kevytsoraan oli saman hintaisia, mutta Lammin pystytystarjoukset oili kalliimpia 12-17k€ verrattuna nyt toteutuneeseen.


        Kun lisään Lammiin tarvittavat betonit ja arvioin että rahdit olisivat Sipossa ja Lammissa olleet n. 3k€ pääsen seuraaviin suhteellisiin hintoihin.

        LecaDesign 1
        Lammi 400mm 1.17
        HB 380mm 1.05
        toteutunut 380mm 1.05
        Sipo 1

        Eli Sipo olis ollut edullinen meidän tapauksessa näin laskien, mutta emme sitä sitten ottaneet koska rakensimme matalaenergiatalon ja silloin eivät tarjonneet 500mm sipoa edes pyytämällä. Tuo paksumpi Sipo tulee luultavasti todella kallliiksi koska nosturia tarvitaa koko runkotyön ajan.

        Mutta mutta, merkittävin ero kustannuksissa olisi tullut ei runkomateriaalista vaan työurakoista. lammiin sekä pystytys, että LVIS olisivat maksaneet enemmän (tekijöille tulee enemmän käyntejä). Rungon pystytys olisi luultavasti ollut nopienta Sipolla. Nyt kymmenkunta valua myöhemmin tiedän myös että Lammin valut olisivat maksaneet
        paljon enemmän kuin ennen rakentamista luulin.

        Mutta mutta, ei tästä kirjoituksesta kuitenkaan pidä vetää sellaista johtopäätöstä, että Sipo olis ain edullinen ja Lammi kalllis.


      • troh
        laskemaan kirjoitti:

        sillä meillä on kustannusarvio ja toteutuneet exelissä. Mukana on kaikki kulut poislukien jotkut huoltiksella juodut kahvit.

        Mutta tuon vertailun tekeminen on silti vaikeaa, koska ostin todellakin vain kivet en mitään pakettijuttua.

        Jos vertaan pakettia itse hankintaan niin hinta on sama satasten tarkuudella, mutta esim: ikkunat on superia / tuplaselektiiviä pakettien selektiiviä. Eli sain samalla rahalla mutta suuremalla vaivalla parempaa tavaraa.

        Sipo / nykyinen vertailussa on huomioitava myös se, että yläpohjassa on nyt 500-600mm villaa ja Sipossa olis ne lankut 200mm villaa tai jotain sinne päin.

        Nosturia on tarvittu tässä nykyisessä vähemmän kuin sipossa olis tarvinnut jne. Urakkatarjoukset sipoon ja kevytsoraan oli saman hintaisia, mutta Lammin pystytystarjoukset oili kalliimpia 12-17k€ verrattuna nyt toteutuneeseen.


        Kun lisään Lammiin tarvittavat betonit ja arvioin että rahdit olisivat Sipossa ja Lammissa olleet n. 3k€ pääsen seuraaviin suhteellisiin hintoihin.

        LecaDesign 1
        Lammi 400mm 1.17
        HB 380mm 1.05
        toteutunut 380mm 1.05
        Sipo 1

        Eli Sipo olis ollut edullinen meidän tapauksessa näin laskien, mutta emme sitä sitten ottaneet koska rakensimme matalaenergiatalon ja silloin eivät tarjonneet 500mm sipoa edes pyytämällä. Tuo paksumpi Sipo tulee luultavasti todella kallliiksi koska nosturia tarvitaa koko runkotyön ajan.

        Mutta mutta, merkittävin ero kustannuksissa olisi tullut ei runkomateriaalista vaan työurakoista. lammiin sekä pystytys, että LVIS olisivat maksaneet enemmän (tekijöille tulee enemmän käyntejä). Rungon pystytys olisi luultavasti ollut nopienta Sipolla. Nyt kymmenkunta valua myöhemmin tiedän myös että Lammin valut olisivat maksaneet
        paljon enemmän kuin ennen rakentamista luulin.

        Mutta mutta, ei tästä kirjoituksesta kuitenkaan pidä vetää sellaista johtopäätöstä, että Sipo olis ain edullinen ja Lammi kalllis.

        Hienon vastineen kirjoitit. Tosiaan vertailu ei ole täydellinen, mutta empä ole parempaakaan nähnyt.

        Käsittääkseni Siporex vuokraa nostureita työmaille sopuhintaan. Se on sellainen pienoismalli kerrostalotyömailla nähdyistä nostureista. Sen vuokraamalla saadaan nostettua myös muuta tavaraa, joten ei se välttämättä kovin kalliiksi tule.

        Minullekaan ei suostuttu myymään 500mm harkkoja, mutta niiden käyttö olisi ollut muutenkin vaikeaa 8m leveässä talossa. Yksi naapuri näyttää sellaisista rakentaneen. Pitääkin joskus käydä kylässä katsomassa, jäikö sisätiloja enään ollenkaan... ;-)

        troh


      • troh
        MMV kirjoitti:

        Olen toki 100% samaa mieltä. Meidän projektiin tehtiin kohtuullisen tarkka kustannusarvio (joka kuitenkin heitti n. 2500 euroa). Talo tehtiin tämän kustannusarvion perusteella. Tämän huuhaa kertoimen laskin juuri äsken.

        Mielestäni koko kertoimien käyttäminen on totaalisen typerää. Kunnon kustannusarvio realistisilla hinnoilla (ja mieluiten ammattilaisten tekemänä) on ainoa oikea tapa.

        Kustannusarvio kannattaa tehdä ja se kannattaa vähintään tarkastuttaa jollain asian osaavalla henkilöllä. Esim. vastaavalla mestarilla pitäisi olla näkemystä.

        Minäkin laskin tuon kertoimen nyt jälkikäteen, mutta se sattumalta oli se ennakoitu ~7. Pointti on se, että jos kustannusarvion perusteella kerroin olisi tulossa paljon pienemmäksi, kannattaa tosiaan tarkistaa se arvio.

        Tiedän kyllä keinoja, joilla meidän projekti olisi saatu alemmalle kertoimelle. 7-kertoimella ei vielä tarvitse joka kohdassa säästää.


      • kerroin kohdallaan meillä
        troh kirjoitti:

        Hienon vastineen kirjoitit. Tosiaan vertailu ei ole täydellinen, mutta empä ole parempaakaan nähnyt.

        Käsittääkseni Siporex vuokraa nostureita työmaille sopuhintaan. Se on sellainen pienoismalli kerrostalotyömailla nähdyistä nostureista. Sen vuokraamalla saadaan nostettua myös muuta tavaraa, joten ei se välttämättä kovin kalliiksi tule.

        Minullekaan ei suostuttu myymään 500mm harkkoja, mutta niiden käyttö olisi ollut muutenkin vaikeaa 8m leveässä talossa. Yksi naapuri näyttää sellaisista rakentaneen. Pitääkin joskus käydä kylässä katsomassa, jäikö sisätiloja enään ollenkaan... ;-)

        troh

        Meillä kokonaisala n. 340m2, sis. autotallin, ja tuo kerroin pitää suht hyvin paikkansa. Materiaalit on yli keskihinnan, ja talo pääkaupunkiseudulla.
        Vaikka laskurit hyviä ovatkin, niin ainakin meillä tuli sellaisia kulueriä, joita nuo laskurit eivät erottele selvästi, joten esim. lainamitoituksena tuo 7 olisi toiminut paremmin, kuin tekemämme melkoisen tarkka kustannuslaskelma.


    • rausku

      Meillä kivipaketti (Lammi-kivet) maksoi 22ke ja koko talon hinnaksi tuli 290ke.
      Tällaisten kertoimien määrittely on hieman typerää, koska vaihteluväli on liian suuri riippuen mitä ko. pakettiin kuuluu.

      • tuunari_mikko

        Harkot ja laastit maksoivat erääseen taloon rautakaupasta ~18ke. Loppuhinta on jossain ~250..300 te nurkilla.

        Kertoimeksi tulee silloin noin 14!


      • asdfasdf2
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Harkot ja laastit maksoivat erääseen taloon rautakaupasta ~18ke. Loppuhinta on jossain ~250..300 te nurkilla.

        Kertoimeksi tulee silloin noin 14!

        pelkkien harkkojen hinnan perusteella tunari tekee päätöksen talonsa rakennusmateriaalista. Kokonaisuus, kokonaisuus.... huoh..


      • tollero1
        asdfasdf2 kirjoitti:

        pelkkien harkkojen hinnan perusteella tunari tekee päätöksen talonsa rakennusmateriaalista. Kokonaisuus, kokonaisuus.... huoh..

        osalle kertoimeksi tasan 6. Runkopaketti oli 70k€ ja sisälsi rungon materiaalit, kattorakenteet tililet, suuren osan puuosien materiaaleista sekä ulkorappauksen materiaalit.


      • tuunari_mikko
        tollero1 kirjoitti:

        osalle kertoimeksi tasan 6. Runkopaketti oli 70k€ ja sisälsi rungon materiaalit, kattorakenteet tililet, suuren osan puuosien materiaaleista sekä ulkorappauksen materiaalit.

        Harkot laastit ikkunat kattotuolit kaikki kattopelti kamat maksoivat 250...300ke kivitaloon ~10% kokonaiskustannuksista.

        Kerroin on tässä runkotoimituksessa 10 ?


      • kertoimet
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Harkot laastit ikkunat kattotuolit kaikki kattopelti kamat maksoivat 250...300ke kivitaloon ~10% kokonaiskustannuksista.

        Kerroin on tässä runkotoimituksessa 10 ?

        Rakensimme jämerän hyvinkäälle, apuna yksi palkattu timpuri. Asuinpintaa 185m2. Hintaa paloi ilman tonttia 430te.


      • asdfasdfasd
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Harkot laastit ikkunat kattotuolit kaikki kattopelti kamat maksoivat 250...300ke kivitaloon ~10% kokonaiskustannuksista.

        Kerroin on tässä runkotoimituksessa 10 ?

        ostit halvat kivet, ja maksoit lisää jostakin?


      • Siporex
        kertoimet kirjoitti:

        Rakensimme jämerän hyvinkäälle, apuna yksi palkattu timpuri. Asuinpintaa 185m2. Hintaa paloi ilman tonttia 430te.

        No nyt on poltettu paljon hukkaan fyffeä:) Toista taloa olen itse rakentelemassa ja ei mene tontinkaan kanssa lähellekään tuota summaa vaikka asuinneliöt melkein tuplat tuohon. Talo siis myös jämerä.Tontti 42t ja hinnaksi jää aika tarkka 300t


      • 16
        Siporex kirjoitti:

        No nyt on poltettu paljon hukkaan fyffeä:) Toista taloa olen itse rakentelemassa ja ei mene tontinkaan kanssa lähellekään tuota summaa vaikka asuinneliöt melkein tuplat tuohon. Talo siis myös jämerä.Tontti 42t ja hinnaksi jää aika tarkka 300t

        saat sisustukseen palamaan miten paljon vain. Toisille kelpaa 50,-eur/m2 laatta ja toiset vaatii 200,- ekee/m2. Saunan kiukaan saa 200,- eurolla, mutta 1000,- euron kiukaitakin on.

        Samoin älyvalot 25000,- euroa normaalivalaistukseen... lamput saat 2500,- euroon, mutta saman tapaisista valaisimista saat pulittaa 20000,- euroakin. Kokemusta tästäkin...


    • 3 jo rakentanut

      Hei , runko noin 18 % koko hinnasta. Suositteln varaamaan n. 2000 / asuinneliö. Älä osta runkkamoja vaan tilaa yhdellä sopparilla sitova hinta vähintään vesikattovalmiiksi. älä usko arvioihin-paperille.

      • OK-rakentaja

        Meillä Sipo. Runkotoimitus 60ke. Toteutunut 280ke. Kerroin 4,7. Lammia en uskaltanut edes harkita. Itse sähkö, ilmastointi, aputyöt. Matalaenergiataloksi pitäisi mennä. Senät 375mm suurharkko katto 250mm lankku päällä 300-400mm kovavillaa ja hyvät ikkunat, sekä pyöriväkennoinen LTO, jonka hyötysuhde 70-85%. neliöt 177 57 at.


      • summassa mukana
        OK-rakentaja kirjoitti:

        Meillä Sipo. Runkotoimitus 60ke. Toteutunut 280ke. Kerroin 4,7. Lammia en uskaltanut edes harkita. Itse sähkö, ilmastointi, aputyöt. Matalaenergiataloksi pitäisi mennä. Senät 375mm suurharkko katto 250mm lankku päällä 300-400mm kovavillaa ja hyvät ikkunat, sekä pyöriväkennoinen LTO, jonka hyötysuhde 70-85%. neliöt 177 57 at.

        mukana myös tontti, liittymä ja pihatyöt eli koko paketti.


      • en osta sipoa
        summassa mukana kirjoitti:

        mukana myös tontti, liittymä ja pihatyöt eli koko paketti.

        Unohtakaa jo sipo on hinnoitellut itsensä ulos.


      • Alexandra75
        en osta sipoa kirjoitti:

        Unohtakaa jo sipo on hinnoitellut itsensä ulos.

        uskaltanut edes harkita Lammia? Onko kallis verrattuna muihin? Meillä haaveena Lammim kivitalo pk-seudulle. Budjetti ilman tonttia n. 320000€. Onkohan mitään saumaa rakentaa n.250m2 Lammi. Itse tehdään kaikki "sisätyöt".


      • yks työntekijä
        Alexandra75 kirjoitti:

        uskaltanut edes harkita Lammia? Onko kallis verrattuna muihin? Meillä haaveena Lammim kivitalo pk-seudulle. Budjetti ilman tonttia n. 320000€. Onkohan mitään saumaa rakentaa n.250m2 Lammi. Itse tehdään kaikki "sisätyöt".

        ei espooseen koska siellä lisätään aina espoo lisä koska siellä pystyy kusettamaan eli varo näitä jotka käyttävät ulkomaalaisia ne on takuu kusettajia


      • 2 kerta
        Alexandra75 kirjoitti:

        uskaltanut edes harkita Lammia? Onko kallis verrattuna muihin? Meillä haaveena Lammim kivitalo pk-seudulle. Budjetti ilman tonttia n. 320000€. Onkohan mitään saumaa rakentaa n.250m2 Lammi. Itse tehdään kaikki "sisätyöt".

        Meillä rakenteilla Lammi kivitalo 250m2 kellari/ 1 1/2 kerrosta Runko väliseinäharkot kattotuolit
        40000 e Urakka noiden kasauksesta 26000€ sitten muut päälle. Kustannusarvio talolle 390000€
        Toivottavasti riittää.Pikkutyöt ite ja projektinjohto ite.


      • Äspoo
        2 kerta kirjoitti:

        Meillä rakenteilla Lammi kivitalo 250m2 kellari/ 1 1/2 kerrosta Runko väliseinäharkot kattotuolit
        40000 e Urakka noiden kasauksesta 26000€ sitten muut päälle. Kustannusarvio talolle 390000€
        Toivottavasti riittää.Pikkutyöt ite ja projektinjohto ite.

        Toiveajattelua. Et varmasti saa rakennettua tuolla rahalla. Hinta tulee olemaan lähes kaksinkertainen. Meillä 200m2 lammitalo ja loppuhinta 570000. Laatutaso hyvä ja omaa työtä minimissään. Tontti ei hinnassa mukana


      • Paskapuhetta
        2 kerta kirjoitti:

        Meillä rakenteilla Lammi kivitalo 250m2 kellari/ 1 1/2 kerrosta Runko väliseinäharkot kattotuolit
        40000 e Urakka noiden kasauksesta 26000€ sitten muut päälle. Kustannusarvio talolle 390000€
        Toivottavasti riittää.Pikkutyöt ite ja projektinjohto ite.

        Mikä on urakoitsijan nimi joka tuohon hintaan hoitaa pystytyksen ja maksaa verot jne??


      • Alviton Susimaja
        Paskapuhetta kirjoitti:

        Mikä on urakoitsijan nimi joka tuohon hintaan hoitaa pystytyksen ja maksaa verot jne??

        Kaverin nimi on Alviton Susimaja Tartosta. Tekee mitä lupaa.


      • löytyy10
        2 kerta kirjoitti:

        Meillä rakenteilla Lammi kivitalo 250m2 kellari/ 1 1/2 kerrosta Runko väliseinäharkot kattotuolit
        40000 e Urakka noiden kasauksesta 26000€ sitten muut päälle. Kustannusarvio talolle 390000€
        Toivottavasti riittää.Pikkutyöt ite ja projektinjohto ite.

        Ei onnistu.Tuo budjetti riittää ilman tonttia ja liittymiä jos rakennat lähes kaiken itse.Todellinen hinta tulee olemaan 2000-3000€/m3 talosta ja varusteista riippuen.Rakensin juuri 350m3 talon itse, joten tiedän mistä puhun.Minulla on vielä itsellä rakennusliike, joten saan todennäköisesti tavaratkin halvemmalla kuin sinä.


      • älä usko kaikkea...
        Paskapuhetta kirjoitti:

        Mikä on urakoitsijan nimi joka tuohon hintaan hoitaa pystytyksen ja maksaa verot jne??

        Palkkaat 3 henkilöä (sisältää apupojan) ja ne on töissä alle 2kk, eiköhän siinä ole talo pystyssä ja rahaa menee 30ke, ihan kaikkine veroineen. Tosin tietty jos uskoo näitä rakennusfirmoja jotka haluaa vetää 20ke minimissään välistä joka urakassa niin kyllähän se maksaa. Omakotitalon pystytykset on niille lupa rahastaa, ja lähes kaikki kuitenkin vironpoikien edullisesti tekemiä eli saa enemmän välistä, laatu usein parempaa tosin kuin suomalaisten...

        Ja toiselle kirjoittajalle, sanoit taikasanat mitä rakennusliikkeet rakastaa:
        -Espoo (lupa rahastaa), me rakennetaan Helsinkiin ja sama juttu
        - hyvä laatutaso (eli Puutellin p***aa mitä saa samoilla merkeilla halvemmalla ja sitä rataa, oikeat hyvät tuotteet sitten Suomessa ääriharvinaisia)
        - minimi omantyön osuus (eli normaalista ei myöskään mitään hajua rakentamisesta eli helppoa rakennusliikkeiden kusettaa ja rahastaa)

        Jos uskoo rakennusliikkeitä ja niiden veloituksia niin Suomessa kantsii rakentaa kaikki itse jos vaan osaa, ainakin jotka alle n. 300ke vuosipalkalla.


      • Lammi toinenkerta
        löytyy10 kirjoitti:

        Ei onnistu.Tuo budjetti riittää ilman tonttia ja liittymiä jos rakennat lähes kaiken itse.Todellinen hinta tulee olemaan 2000-3000€/m3 talosta ja varusteista riippuen.Rakensin juuri 350m3 talon itse, joten tiedän mistä puhun.Minulla on vielä itsellä rakennusliike, joten saan todennäköisesti tavaratkin halvemmalla kuin sinä.

        No toivottavasti riittää.Tohon 390000 € ei tietysti kuulu tontti ja liittymä mäksut. Ne on jo maksettu.Tein edellisen talon kolmevuotta sitten 1500,00 € /m2 ja suhteita mulla on paljon eri
        tahoihin. Kaikki tietty maksaa,mutta talossa kuiteskin kohtuu hintaiset materiaalit ,ei mitään luksusta.


      • Lammi 2 kerta
        Paskapuhetta kirjoitti:

        Mikä on urakoitsijan nimi joka tuohon hintaan hoitaa pystytyksen ja maksaa verot jne??

        Suomalainen tuttu urakoitsija.Paperit kunnossa.


    • Aika on rahaa

      Kiinnostavia kommentteja, eipä mitään. Kiinnostaisi myös tietää kauanko tällaista kivitaloa sitten rakentaa ja mitä se maksaa, se aika?

    • SikaTepi

      sipotaloa rakennettua alle 300 000 oli koko mikä tahansa!

      • Ehkä maksoin, ehkä e

        Meillä 260/330 sipo-talo kallioisella rinnetontilla pääkaupunkiseudun kehyskunnassa. Toteutunut 510 Te. Eikä todellakaan löydy mitään ihmeluxusta, "Puustellia", ei ainuttakaan poreallasta tai muuta höpöhöpöä. EIKÄ sisällä tonttia...

        Onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä.


    • tollero1

      mutta toisaalta runkopakettiin sisältyi jo ikkunat, ulkorappaukset, katto yms yms. 70k€ oli paketti ja valmis talo maksoi 424k€ ilman tonttia ja autotallia. Talon koko 235/282m2 ja itse tehtiin kaikki muu paitsi maankaivu, runkopystytys ja LVIS liitännät. Tällä kaavalla teidän talonne hinnaksi tulisi n 240k€ eikä suinkaan 180k€ kuten laskitte, tuskin onnistuu kun meidän tuleva puutalommekin maksaa yli 200k€ itsetehtynä ja on samankokoinen.

    • v...ks meni mullakin

      Ei kannata näillä sivuilla miettiä hintaa. Pyydä tarjous eri toimittajilta niin näet mitä kukin tarjoaa.
      Nuo sinulle positiiviset vastaukset on onnettomien myyntimiesten juttuja. Tämähän on ainoa markkinointikanava Jämerällä. Sitten, kun hinta tuntuu korkealta, on pettyneet asiakkaat äänessä.

      • Kivitalon rakentanut

        Ostin jämerältä sokkelin, 500 mm massiiviharkorungon, ikkunat ja kattotyöt ilman peltejä töineen kasattuna 186 000 euroa. Kokoa kämpällä on 154 m2/231 m2, mutta toisaalta meillä on mm pyöreä torni, 8- kulmainen ikkuna ja muuta ekstra- arkkitehtuuria. Sisustuksessa puolestaan käytettin edullisia materiaaleja, laminaattia, seinät maalattiin, otettin edulliset laatat ja Ikean keittiö. Itse tein paljon hanttihommia, slämmäsin sokkelin ja laitoin bitumit, valmistelin valut, maalasin ja tapetoin seinät yms hommia vuoden ajan. Hinnaksi näyttää tulevan 380 000-400 000 euroa. Kerroin jää 2-2,5, mutta runkoon on panostettu ja itse tehty paljon töitä. Kotioptimi arvio summan melko tarkasti. Massiiviharkkossa joutuu käyttämään nosturia, mutta toisaalta rakentaminen on todella nopeaa ja muistuttaa elementtirakentamista. Silloin puolestaan säästää työkustannuksissa.


      • hopikotka
        Kivitalon rakentanut kirjoitti:

        Ostin jämerältä sokkelin, 500 mm massiiviharkorungon, ikkunat ja kattotyöt ilman peltejä töineen kasattuna 186 000 euroa. Kokoa kämpällä on 154 m2/231 m2, mutta toisaalta meillä on mm pyöreä torni, 8- kulmainen ikkuna ja muuta ekstra- arkkitehtuuria. Sisustuksessa puolestaan käytettin edullisia materiaaleja, laminaattia, seinät maalattiin, otettin edulliset laatat ja Ikean keittiö. Itse tein paljon hanttihommia, slämmäsin sokkelin ja laitoin bitumit, valmistelin valut, maalasin ja tapetoin seinät yms hommia vuoden ajan. Hinnaksi näyttää tulevan 380 000-400 000 euroa. Kerroin jää 2-2,5, mutta runkoon on panostettu ja itse tehty paljon töitä. Kotioptimi arvio summan melko tarkasti. Massiiviharkkossa joutuu käyttämään nosturia, mutta toisaalta rakentaminen on todella nopeaa ja muistuttaa elementtirakentamista. Silloin puolestaan säästää työkustannuksissa.

        Hoh hoijaa, rakentaa 400000 talon ja laittaa laminaattia lattiaan....jossain on menty pieleen. Mutta onnittelut harkkotalojen myyntimiehille, job well done.


      • Käytännöllisyyttä
        hopikotka kirjoitti:

        Hoh hoijaa, rakentaa 400000 talon ja laittaa laminaattia lattiaan....jossain on menty pieleen. Mutta onnittelut harkkotalojen myyntimiehille, job well done.

        Meillä on nyt parketti ja on lapset saaneet sen niin pahasti lommuille, että kyllä mä laminaatin seuraavaksi laitan. Sanot sinä tai joku muu sitten ihan mitä tahansa.
        Kyllä käytännöllisyys on aina tärkeämpää kuin joku ihastelujen kerääminen.


      • öljytty kirsikka
        Käytännöllisyyttä kirjoitti:

        Meillä on nyt parketti ja on lapset saaneet sen niin pahasti lommuille, että kyllä mä laminaatin seuraavaksi laitan. Sanot sinä tai joku muu sitten ihan mitä tahansa.
        Kyllä käytännöllisyys on aina tärkeämpää kuin joku ihastelujen kerääminen.

        Puulattia on parempi, varsinkin jos ei välitä siitä että siihen tulee vähän klommoja. Eli ei lattiaa laminaatista vain ulkonäön vuoksi.


    • talotar

      Meille tulossa n. 300m3 kivitalo pk-seudulle. Kilpailutimme talon rakentamista sekä kokonais- että osaurakoina ja hinnat vaihtelivat välillä 560 - 680ke sisältäen kaikki työt ja materiaalit. (tontti ei mukana hinnassa). Ja yllättäen osaurakoina teetettynä ei suinkaan ollut halvin vaihtoehto.

      • Paska puhetta

        Toivottavasti ei mene firma konkkaan sillä noilla hinnoilla ei taloja tehdä avaimet käteen.


      • Höpöttäjiin kyllästy
        Paska puhetta kirjoitti:

        Toivottavasti ei mene firma konkkaan sillä noilla hinnoilla ei taloja tehdä avaimet käteen.

        Totta kai tekee. Kyllä reilulla puolella miljoonalla talon saa, ei mikään ongelma. Ei kaikki niitä kalliita ja erikoisia materiaaleja joka neliöä täytä tai tarvitse seinissä erikoisia muotoja tms.

        Sitä paitsi rakenteilla olevaa taloa ei makseta kuin erissä - sitä mukaa kuin valmista tulee. Ei etukäteen. Joten jos firma menee konkkaan, niin ei siinä rahojaan menetä. Vaivaa ja viivästymistä toki tulee, kun pitää sitten palkata joku muu rakentamaan se loppuun.


      • Paska puhetta kirjoitti:

        Toivottavasti ei mene firma konkkaan sillä noilla hinnoilla ei taloja tehdä avaimet käteen.

        Totta kai tehdään. Tuohan on aika pieni talo. Kyllä 3 000 e/m2 pitäisi riittää avaimet käteen toimitukseen.


    • talotar

      Tervetuloa vaan tutustumaan tarjouksiin, hinnat on ihan paperilla annettu. Tulossa tosiaan aika "perustalo" eli neljä kulmaa, perustasoiset pintamateriaalit eikä erikoisia ratkaisuja missään, tilat kolmessa kerroksessa (kellarikerros ja kaksi maanpäällistä kerrosta).

    • Lammin harkoista

      Lammin talolle tulee hintaa 2000-3000 € / lämmin neliö riippuen materiaaleista ja oman työn osuudesta. Tuohon sitten tontti päälle.

      • köyhä&kipee

        just valmistu harkkotalo 218m2/295m2 hinta n 550 tontti. Teetettynä avaimet käteen eteläsuomeen


      • Harkosta
        köyhä&kipee kirjoitti:

        just valmistu harkkotalo 218m2/295m2 hinta n 550 tontti. Teetettynä avaimet käteen eteläsuomeen

        Laita "köyhä & kipee" hieman erittelyitä. Onko rakennus 2-herroksinen. Itsellä hieman pienempi projekti meneillään pohjois-suomessa 60m2 210m2 (rak.alat). Mikä harkko ?

        - LVI-S =
        - Runko Katto =
        - Pihatyöt =


      • köyhä&kipee
        Harkosta kirjoitti:

        Laita "köyhä & kipee" hieman erittelyitä. Onko rakennus 2-herroksinen. Itsellä hieman pienempi projekti meneillään pohjois-suomessa 60m2 210m2 (rak.alat). Mikä harkko ?

        - LVI-S =
        - Runko Katto =
        - Pihatyöt =

        - LVI-S = 69 t e (maalämpö, Cat6A, led valot)
        - Runko Katto = Lakka ja Lammi tarjous n 70te, kattopellit (saumakate)erikseen 7te
        - Pihatyöt = 18te (kivetystä ja muureja paljon)

        Rinteessä 2 krs ratkaisu, lattia 5 tasossa. kulmia 14.
        Avaimet käteen paitsi kannoin jokaisen harkon itse muurarille, raudoitin ja valuissa olin apupoikana. Iltaisin muutaman tunnin hommat joka päivä, pl I joulupäivä., jonka olin pois raksalta.


      • Rakennuttajanainen
        köyhä&kipee kirjoitti:

        - LVI-S = 69 t e (maalämpö, Cat6A, led valot)
        - Runko Katto = Lakka ja Lammi tarjous n 70te, kattopellit (saumakate)erikseen 7te
        - Pihatyöt = 18te (kivetystä ja muureja paljon)

        Rinteessä 2 krs ratkaisu, lattia 5 tasossa. kulmia 14.
        Avaimet käteen paitsi kannoin jokaisen harkon itse muurarille, raudoitin ja valuissa olin apupoikana. Iltaisin muutaman tunnin hommat joka päivä, pl I joulupäivä., jonka olin pois raksalta.

        325m2 siporex talon kerroin on meillä vähän yli 8. Kokonaishinta tulee olemaan Noin 850 000 tontti. Hintaa nostaa hissi, melko kalliit pintamateriaalit ja märkätilojen kalusteet, spa, valaistus, kotiautomaatio, hifiratkaisut ym. Rakentaja.fi palvelun kustannusseuranta ei osaa toistaiseksi laskea tällaisia kalliimpia valintoja ja kustis heittää 250 000 todellisesta. Kyllä siis kaluste- ja materiaalivalinnoilla on iso vaikutus ja helposti olisi saanut toteutumaan 7 kertoimen edullisemmilla valinnoilla. Joku kyseli aikataulua rakentamiselle, meillä toteutuu muutto vuosi aloituksesta. Aiemminkin olisi voinut onnistua jos olisi oikein yrittänyt.


      • legendaa
        köyhä&kipee kirjoitti:

        - LVI-S = 69 t e (maalämpö, Cat6A, led valot)
        - Runko Katto = Lakka ja Lammi tarjous n 70te, kattopellit (saumakate)erikseen 7te
        - Pihatyöt = 18te (kivetystä ja muureja paljon)

        Rinteessä 2 krs ratkaisu, lattia 5 tasossa. kulmia 14.
        Avaimet käteen paitsi kannoin jokaisen harkon itse muurarille, raudoitin ja valuissa olin apupoikana. Iltaisin muutaman tunnin hommat joka päivä, pl I joulupäivä., jonka olin pois raksalta.

        Kaukana avaimet käteen touhuista.


      • vähän siistii
        Rakennuttajanainen kirjoitti:

        325m2 siporex talon kerroin on meillä vähän yli 8. Kokonaishinta tulee olemaan Noin 850 000 tontti. Hintaa nostaa hissi, melko kalliit pintamateriaalit ja märkätilojen kalusteet, spa, valaistus, kotiautomaatio, hifiratkaisut ym. Rakentaja.fi palvelun kustannusseuranta ei osaa toistaiseksi laskea tällaisia kalliimpia valintoja ja kustis heittää 250 000 todellisesta. Kyllä siis kaluste- ja materiaalivalinnoilla on iso vaikutus ja helposti olisi saanut toteutumaan 7 kertoimen edullisemmilla valinnoilla. Joku kyseli aikataulua rakentamiselle, meillä toteutuu muutto vuosi aloituksesta. Aiemminkin olisi voinut onnistua jos olisi oikein yrittänyt.

        toin hissi ois kyl magee. Onks toi 325 neliöö niinku asuinpinta-ala?


    • Akka

      Hissihän tarvitaan jokaiseen taloon ja varsinkin läski emäntä hääräämään Puustellin keittiössä. Isäntä voi rassata tallissa mopopa ja katsella tyttökalenteria.

    • Meillä harkkokivitalo syntyi kohtuukustannukslla pääkaupunkiseudulle = 1740€/ m2. Sisältää talon ja pihat, ei tonttia. Varsin tarkka laskelma. Talo vajaa parisataa neliötä. Edellisissä viesteissä neliöhinta vaihteli n. 1500-2800 -riippuen laskeeko asuinneliöillä vai kokonaisneliöillä. Oma hintamme on siis kohtuullinen - osa edellisistä on kokonaisneliöhinnassa aika lähellä. Rakentaminen on edellyttänyt erittäin suurta omaa työn panosta kaikissa työvaiheissa - ja pitkää pinnaa ja rakennusaikaa =4 vuotta (tosin asuttiin jo vuoden kuluttua aloituksesta).

      Pitäisin realisena kivitalon rakennuskustannuksena pääkaupunkiseudulla 2000-2800 e/m2 riippuen materiaaleista ja oman työn osuudesta. Avaimet käteen laadukkailla materiaaleilla maalämmöllä jne noussee varmasti yli 2500€/m2. Omalla työllä ja kohtuumateriaaleilla voi mennä alle 2000 MUTTA... edullinen neliöhinta edellyttää RUNSASTA omatoimista rakentamista, johon monilla ei ole mahdollisuutta ja osaamista - ja rohkeuttakin tarvitaan.

      Meillä talo tehty 380-harkosta pääosin itse muuraten laastilla (en ole ammattilainen). ITSE tehty erittäin paljon: osa valumuoteista, rungon alakerran muuraus , tasoitetyöt ulkorappaus, takan kokoaminen, porrasasennukset, sisäkatot, pääosa laatoituksesta, ulkoterassit,, jne.

      ULKOPUOLISET teetetyt työt: lvi-urakka, sähköurakka, konesaumakattourakka, osa perustustöistä, lattiavalut, osa runkomuurauksesta, piippu, osa laatoituksista .

      Nykyaikainen perusvarustus: koneellinen ilmanvaihto, lämmön talteenotto, sähkölämmitys lattiavastuksin, osin edullisia laattoja laminaattia, mutta osin satsattu arvokkaisiin laattoihin (90€ m2) 28000€ keittiöön (koneineen).

      Piha tehty täysin itse = nurmikkoa joitakin istutuksia. Sisääntulokiveysurakka 10000€ sisältyy talon neliöhintaan.

      Talon teko oli raskas urakka. Näin omatoimisena en suosittele kuin ahkerille työhulluille, joilla parisuhde on kunnossa :)... - rappaustöitä voisin ruveta tekemään toisillekin...

    • 1+7

      Ja taas olisi erittäin hyödyllistä kertoa, että minkä neliömääreen mukaan täällä näitä lasketaan. Huoneistoalan, kerrosalan, kokonaisalan vai minkä? Meillä kustannukset heittää tonnilla per m2 riippuen miten lasketaan. 1700-2700e.

      Koska ne harkot ei tiedä aloista mitään ja se on ihan yhtä kallista laittaa tasoitetta kellariin kuin yläkertaankin niin mielestäni järkevin tapa laskea neliöt on ulkoseinien rajaama pinta-ala ja tietysti joka ikinen kerros huomiotuna. Tuolla tavoin laskettuna tulee meille neliöitä 210 ja neliöhinnaksi 1900e ja omaa työtä loppujen lopuksi aika paljon.

      • köyhä&kipee

        meille tuolla tavalla laskettuna neliöhinta olisi 2100e/m2, mikä kyllä kuulostaa aika oikealta suuruusluokalta.
        Meillä nurkkia liikaa, lattiatasoja liikaa, materiaalit liian tasokkaita(=kalliita) ja CAT6A liioittelua, cat6 tai 5a olisi ollut riittävä. Mutta maalämmöstä en lähtisi tinkimään; kokonaiskulutus (käyttösähkö, lämmin vesi lämmitys) jää alle 12t kwh/vuosi, vaikka vedellä lutrataan ja 6 1 henkinen perhe kuluttaa runsaasti sähköä.


      • Lämmitys?
        köyhä&kipee kirjoitti:

        meille tuolla tavalla laskettuna neliöhinta olisi 2100e/m2, mikä kyllä kuulostaa aika oikealta suuruusluokalta.
        Meillä nurkkia liikaa, lattiatasoja liikaa, materiaalit liian tasokkaita(=kalliita) ja CAT6A liioittelua, cat6 tai 5a olisi ollut riittävä. Mutta maalämmöstä en lähtisi tinkimään; kokonaiskulutus (käyttösähkö, lämmin vesi lämmitys) jää alle 12t kwh/vuosi, vaikka vedellä lutrataan ja 6 1 henkinen perhe kuluttaa runsaasti sähköä.

        Käykö mlp kauppa niin huonosti että pitää mainostaa . Minä tuossa laskeskelin että uuteen 200m2 taloon maalämmön takaisinmaksu veisi sellaiset rapiat 25 vuotta. Varaus maalämmölle on helppo laittaa tekniseentilaan, ei muuta kuin suojaputki sokkelin ali. Mutta tällä hetkellä ei ole järkeä maksaa maltaita monimutkaisesta maalämpökoneistosta, takaisinmaksuaika on liian pitkä ja eikä se monimutkaisuus ainakaan paranna luotettavuutta.


      • 14+3
        Lämmitys? kirjoitti:

        Käykö mlp kauppa niin huonosti että pitää mainostaa . Minä tuossa laskeskelin että uuteen 200m2 taloon maalämmön takaisinmaksu veisi sellaiset rapiat 25 vuotta. Varaus maalämmölle on helppo laittaa tekniseentilaan, ei muuta kuin suojaputki sokkelin ali. Mutta tällä hetkellä ei ole järkeä maksaa maltaita monimutkaisesta maalämpökoneistosta, takaisinmaksuaika on liian pitkä ja eikä se monimutkaisuus ainakaan paranna luotettavuutta.

        Aika kehnot on laskelmat. Minä tein tuossa jokunen aika sitten melko tarkat laskelmat ja sain takaisinmaksuajaksi noin 7 vuotta. Tuossa huomioituna korot, sähkö hinnan keskimääräinen nousu 20v tilastojen perusteella jne.

        "Pumppu kaivo pumpun asennus,osat ja kytkentä jakotukeille yms. noin 13 000 euroa. Vertailussa tästä pitää vähentää sitten se työ ja osat mitä suorassa sähkössä tulee, että saadaan se energia siirrettyä sinne vesikiertoiseen lattialämmitykseen, koska tämä on tuossa mlp paketissa jo valmiina. Arvioidaan sille 2000 euroa. Nyt mlp:n lisäinvestointi vs. suora sähkö uudisrakentajalle 11 000 euroa. Sähkönkulutus lämmitykseen (200m2) 18 000 kWh. Laitteen kuluttama sähkö 1/3, sähkönkulutus vähenee 12 000 kWh / vuosi. Jos otetaan laskentahinnaksi tuo 0,13e/kWh. Helsingin Energian tilastojen mukaan sähkönhinta on noussut vuodesta 1992 vuoteen 2011 noin 100%, eli kaksinkertaiseksi. Eli silloin kWh maksaa 20v päästä 0,26e, eli otetaan noista keskiarvo, saadaan 0,195e/kWh. Keskiarvosäästö vuodelle 20 vuoden ajalle 2340 euroa

        Jos lasketaan 11 000 euron lainalle vaikka 5% korko päälle, koron määrä 6423 euroa. Verovähennyksistä kertyy suoraan koroista laskettuna (lasketaan nyt vaikka tuon uuden 2015 tulevan 75% mukaan) 1397 euroa. Eli 11 0000 6423 - 1397 = 16 026 euroa.

        Sitten jaetaan 16026 / 2340 = 6,8 vuotta. Että näin."


    • köyhä&terve

      Jos rakentaa useampaan kuin yhteen tasoon, ei pääse alle 2500 eur/ k-m2. Ei millään oman työn määrällä, ainakaan pääkaupunkiseudulla.

      Maalämpöä kannattaisi käyttää ilmastointiin ja pihalämmitykseen, asioihin, jotka muissa järjestelmissä tulevat liian kalliiksi käyttää. Tällöin asumismukavuus huomioiden järjestelmä halpenee huomattavasti.

      • 1+4

        Kahteen tasoon, rinteessä, valtavati maatöitä, maalämpö, hyvä laatutaso, oman työn osuuden arvio noin 50k => ulkoseinien rajaamat sisäneliöt 1900 euroa / m2 ilman ulkotöitä (pihat, rappaus, kaiteet). Arvioiden jälkeen kun nuo on tehty, tulee neliöhinnaksi 2050e. Hki keskustaan ajaa alta puoli tuntia.


      • Jupjep
        1+4 kirjoitti:

        Kahteen tasoon, rinteessä, valtavati maatöitä, maalämpö, hyvä laatutaso, oman työn osuuden arvio noin 50k => ulkoseinien rajaamat sisäneliöt 1900 euroa / m2 ilman ulkotöitä (pihat, rappaus, kaiteet). Arvioiden jälkeen kun nuo on tehty, tulee neliöhinnaksi 2050e. Hki keskustaan ajaa alta puoli tuntia.

        Meillä myös kivitalo (kokonaispinta-ala vähän alta 400m2) rinteessä kalliolla pääkaupunkiseudulla. Louhintaa 800m3, tietä noin 200m, kiviaitaa ISOILLA kivillä, maalämpö maapiirillä, pyöriväkenno LTO, matalaenergia ovet ja ikkunat, terassia vajaa 100m2, korkeaa tilaa, isoa ikkunaa lattiaan saakka, isoa 60x60 laattaa ja laatoitusta yli 200m2, rosterista kodinkoneet, kiuas ja hantaakit ja rautakamat yleensä, kiertoilmatakka isolla lasilla, lasikaiteet...

        Meillä meni reilu 800€/m2 (kokonaisneliöiden mukaan) tontti.

        Kaikkea on tullut tehtyä kaivannosta piipunhattuun, mutta ammattimiehiä on ollut mukana myös kokoajan mukana.


    • Me duunaillaan n.2000e/m2, asiakkaalle kuuluu tontti, liittymät, maatyöt korkoon ja pihatyöt!

    • Helpppoa

      Saatiin juuri valmiiksi Lammin kivitalo pääkaupunkiseudulla. Ulkorappausta ei ole vielä tehty ja pihatyöt kesken. Sisustettu laadukkaasti. Tehty kaikki itse. Ainoastaan sähkömies ja putkimies käyneet tontilla. Talkoitakaan ei pidetty. Rakennusaika kesti vajaan vuoden. Ollaan erittäin tyytyväisiä. Rahaa meni 170 000 € tontti. Talossa neliöitä 200.

      • Rahaa heitellen

        Mihinkä saitte uppoamaa noin paljon rahaa?!?!

        Itse tehden pitäisi noin pienen talon saada alle satkun.


      • heheheheh

        "Saatiin juuri valmiiksi Lammin kivitalo pääkaupunkiseudulla. Ulkorappausta ei ole vielä tehty ja pihatyöt kesken. Sisustettu laadukkaasti. Tehty kaikki itse. Ainoastaan sähkömies ja putkimies käyneet tontilla. Talkoitakaan ei pidetty. Rakennusaika kesti vajaan vuoden. Ollaan erittäin tyytyväisiä. Rahaa meni 170 000 € tontti. Talossa neliöitä 200."

        Sitten minä heräsin. Unen budjettilaskurin summa ei "ihan" toteutunutkaan ja rahaa meni 340 tonnia ja tontti päälle. Heh! Laadukas sisustuskin tarkoitti sitten sitä käytännössä, että mittatatilaustyöntä suunniteltu käsityönä täyspuusta rakennettu keittiökin vaihtui halpakaupan mdf-lastulevypakettikeittiöön, teak-lankkulattia laminaattiin, 4000 euron saarekekupu satasen perusliesituulettimeen, massiivipuiset sisäovet 30 euron peilioviin, sisäkaton jalopuinen rimakattokin vaihtui peruskuunispaneeliksi ja sitä rataa. Talon 200 asuinneliötäkin kutistui talossa niin että talon pinta-alaksi saa 200 neliötä kun pinta-alan mittaa seinän ulkonurkista, mukaan laskee autotallin ja autokatosenkin ja musti-koiran koirankopinkin pihalta.


      • Tonnin stiflat
        heheheheh kirjoitti:

        "Saatiin juuri valmiiksi Lammin kivitalo pääkaupunkiseudulla. Ulkorappausta ei ole vielä tehty ja pihatyöt kesken. Sisustettu laadukkaasti. Tehty kaikki itse. Ainoastaan sähkömies ja putkimies käyneet tontilla. Talkoitakaan ei pidetty. Rakennusaika kesti vajaan vuoden. Ollaan erittäin tyytyväisiä. Rahaa meni 170 000 € tontti. Talossa neliöitä 200."

        Sitten minä heräsin. Unen budjettilaskurin summa ei "ihan" toteutunutkaan ja rahaa meni 340 tonnia ja tontti päälle. Heh! Laadukas sisustuskin tarkoitti sitten sitä käytännössä, että mittatatilaustyöntä suunniteltu käsityönä täyspuusta rakennettu keittiökin vaihtui halpakaupan mdf-lastulevypakettikeittiöön, teak-lankkulattia laminaattiin, 4000 euron saarekekupu satasen perusliesituulettimeen, massiivipuiset sisäovet 30 euron peilioviin, sisäkaton jalopuinen rimakattokin vaihtui peruskuunispaneeliksi ja sitä rataa. Talon 200 asuinneliötäkin kutistui talossa niin että talon pinta-alaksi saa 200 neliötä kun pinta-alan mittaa seinän ulkonurkista, mukaan laskee autotallin ja autokatosenkin ja musti-koiran koirankopinkin pihalta.

        Kyllä alle tonnilla neliö voi rakentaa kiviltalon laadukkaasti, se on ukosta kiinni mitä siihen saa menemään.

        heheheheh taitaa olla enempi sisustusmiehiä, kun tietää noin paljon pintamateriaaleista.


      • SK
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Kyllä alle tonnilla neliö voi rakentaa kiviltalon laadukkaasti, se on ukosta kiinni mitä siihen saa menemään.

        heheheheh taitaa olla enempi sisustusmiehiä, kun tietää noin paljon pintamateriaaleista.

        Sinullahan saattaisi olla kysyntää monellakin rakennustyömaalla tekijänä tai ihan vaan konsulttina. Heitäpä referenssi pöytään niin käyn tarkastamassa kohteen. Ei tuollaista lahjakkuutta kannata hukkaan heittää.


      • Muutaman rakentanut
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Kyllä alle tonnilla neliö voi rakentaa kiviltalon laadukkaasti, se on ukosta kiinni mitä siihen saa menemään.

        heheheheh taitaa olla enempi sisustusmiehiä, kun tietää noin paljon pintamateriaaleista.

        1300 neliö meni ja työtä on tuossa summassa 100eur/neliö muut työt tehnyt itse. 175m2 kämppä. Sen lisäksi tietenkin liittymät ja tontti. Ei tee kivitaloa varmasti paljon tuon summan alle. Sanoisin, että ulkopuolisilla teetettynä 1800-2000eur/m2 riippuen vähän miten tekeekin. Sitten päälle tontit liittymät ja ulkorakennukset. Aika peruskivitalokin talleineen maksaa nykyään 350 000 eur talleineen ja tontti päälle. Näin se vain oikeasti menee.


    • Tonnin stiflat

      Niin varmaan olisi. Ikävä kyllä en ole innostunut vaihtamaan alaa, joten yritä löytää muita konsultteja työmaallesi, niillähän ne neliöhinnat putoaa.

      • SK

        Oma työmaani on jo valmis joten siitä en ole huolestunut mutta maanlaajuisesti ellei jopa maailmanlaajuisesti olisit varmasti oiva piristysruiske lamaantuvilla rakennusmarkkinoilla.

        Kun referenssiä ei tullut niin laitapa vaikka tänne kaikkien ihmeteltäväksi miten ne kustannukset jakaantuu vaikka tuollaisen n. 200m3 asuineliön omaavassa keskiverto kivitalossa pk-seudulla.


    • Tonnin stiflat

      Joo niin on meikäläisenkin haalarit naulassa. Referenssia en viitsi laittaa kun en halua mitään turistikohdetta tästä.

      Ei ole 200m2 talosta antaa kustannusarviota, kun en ole sellaista tehnyt. Muutenkin tuollaiset noin kustannusarviot ovat aivan turhia. Jokainen laskee kustannukset omien valintojen mukaan ja se mistä voi säästää on miehestä kiinni.

    • Etelä-Savolainen

      Meillä maksoi kivitalon 159m2/211m2 rakentaminen kaikkiaan noin 290000eur. Talo rakennettiin tasamaatontille, ja runko on yksitasoinen suorakaiteen muotoinen.

      Runko nousi kolmessa viikossa kahden muurarin ja noin 3-4 apumiehen voimin, ja kaikkiaan rakennusprojektiin kului 7kk.

      Ison säästön rakentamiseen saat, jos voit itse hankkia sähkö- ja LVI-tavarat sekä auttaa muurausvaiheessa. Telineiden pystytys, kivien kanto ja laastin teko auttaa jo kummasti ja nopeuttaa urakkaa.

      Lisäksi talossa maalämpö.

    • kokemusta omaava

      Kuulostaa halvalta ja sanoisin, että ei onnistu. Sanoisin, että noillekin neliöille vieraalla teetettynä maksaa 220-230 000 ilman tontti ja liittymäkuluja. Pelkät rappaukset molemmin puolin maksaa 30 000 luokkaa virallisesti teetettynä.

      • Hyvätuli

        Me rakennutettiin juuri Aeroc-kivitalo avaimetkäteen 221m2/247m2 ja meillä maksoi kohtuullisen laadukkailla materiaaleilla 416 000e sorapatjan päältä ilman pihatyötä!
        Lämmitysmuotona vesikiertoinen lattialämmitys maalämmöllä!


      • Kivitalobudj
        Hyvätuli kirjoitti:

        Me rakennutettiin juuri Aeroc-kivitalo avaimetkäteen 221m2/247m2 ja meillä maksoi kohtuullisen laadukkailla materiaaleilla 416 000e sorapatjan päältä ilman pihatyötä!
        Lämmitysmuotona vesikiertoinen lattialämmitys maalämmöllä!

        Meinaan rakentaa Lammin kivitalon 246m2,tontti on maksettu sähkö, vesi liittymät vedetty, rinnetontti, 2.kerrosta.sisustus Ei tarvi olla mitään luksusta mutta ei tietenkään ihan halpaa/huonoakaan laatua, budjetti on noin 450 000e,kaikki teetetään ulkopuolisella, mielipiteitä?


      • Kokenut mies tre
        Kivitalobudj kirjoitti:

        Meinaan rakentaa Lammin kivitalon 246m2,tontti on maksettu sähkö, vesi liittymät vedetty, rinnetontti, 2.kerrosta.sisustus Ei tarvi olla mitään luksusta mutta ei tietenkään ihan halpaa/huonoakaan laatua, budjetti on noin 450 000e,kaikki teetetään ulkopuolisella, mielipiteitä?

        Onnea vaan Lammin kanssa... Jollain muulla senäratkaisulla voisi onnistuakin, mutta ei valitsemallasi. Piilokustannukset valuharkoissa aivan törkeitä. Budjettisi ei riitä mitenkään talon teettamäiseen. Itsetekoisesti voisi riittääkin.


      • Utopia Urho
        Kokenut mies tre kirjoitti:

        Onnea vaan Lammin kanssa... Jollain muulla senäratkaisulla voisi onnistuakin, mutta ei valitsemallasi. Piilokustannukset valuharkoissa aivan törkeitä. Budjettisi ei riitä mitenkään talon teettamäiseen. Itsetekoisesti voisi riittääkin.

        Kylläpä näitä meille maksoi huusholleja on paljon, oliko se tosiaankin teidän ainut kriteeri ?
        Kunnallistekniikan liittymämaksut ovat noin kymppitonnin ja rakennusvalvontakin muistaa monilla maksuillaan, joista puhutaan tuhansista niistäkin. Muutama tonni uppoaa suunnittelun ja valvonnan kustannuksiinkin. Maanrakennustyöt sepeleineen ja putkistoineen maksavat jo kymppitonneja, samoin pihatyöt. Louhinnastakin voi tulla lisäkustannuksia tai palautuksesta . Ensimmäinen satatonnia meni jo helposti ennen kuin yhtään kiveä on vielä kustannuksissa.
        Tontiinkin lujasta sata tonnia helposti ja enemmänkin. Työntekijöitä tarvitaan aina ja veloitukset muutama kymppi tunnilta. Lapaseen maksut voi unohtaa, talkoo porukatkin pitää ilmoittaa verottajalle.
        Ei taida kuitenkaan se tuotemerkki olla kaikkea ratkaisevaa. Pelottavinta on kun tänne kirjoittelette myyntimiehet, että joku onneton vielä näitä hintoja uskoo.
        Keskeneräisiä omakotitaloja ympäri Suomen riittää, rahahanojen sulkeutuessa tai työttömyyden yllättäen kohdatessa.
        Tuollaiset kertoimetkin ovat täyttä huuhaata, koska taloja ja tontteja on niin erillaisia.
        Louhintakustannus jossain Espoossa voi jo maksaa pienen Teijo talon hinnan.


      • Mistä nää sikiää?
        Kivitalobudj kirjoitti:

        Meinaan rakentaa Lammin kivitalon 246m2,tontti on maksettu sähkö, vesi liittymät vedetty, rinnetontti, 2.kerrosta.sisustus Ei tarvi olla mitään luksusta mutta ei tietenkään ihan halpaa/huonoakaan laatua, budjetti on noin 450 000e,kaikki teetetään ulkopuolisella, mielipiteitä?

        Hörhö! Laita 300 tonnia lisää niin voi onnistuakin.


      • voi voi
        Kokenut mies tre kirjoitti:

        Onnea vaan Lammin kanssa... Jollain muulla senäratkaisulla voisi onnistuakin, mutta ei valitsemallasi. Piilokustannukset valuharkoissa aivan törkeitä. Budjettisi ei riitä mitenkään talon teettamäiseen. Itsetekoisesti voisi riittääkin.

        Joo.... ei riitä millään. Tekninen hinta on jossain 1800€/m2. Helposti menee pitkälti yli 2000€. Tietenkin päälle jo hankitut tontti, liittymät, pihatyöt ja vaikka mitä.

        Hintaan vaikuttaa aivan törkeästi laatutaso ja arkkitehdin ratkaisut. Vierekkäiset samankokoiset talot voivat maksaa helposti 2000-4500 €/m2. Juurikaan mitään ihmeellistä ei kuitenkaan rahalla saanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe