AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Nissan Sunny 1984 latausvalo

Nissan Sunny 1984 latausvalo

17 Vastausta 1 959 Lukukertaa
Tulin tunti sitten kotiin ja lähellä kotiani huomasin, että Sunnyni latauksen valo oli syttynyt jossain vaiheessa. Samalla paloi merkkivalo, joka ilmoitti tankin olevan tyhjä (vaikka tiesinkin sen olevan lähes täynnä, mittarikin osoitti, että tankki on lähes täynnä) ja myöskin merkkivalo, joka osoittaa jonkin takavalon olevan rikki, paloi. Laturin hihnan tarkistin ja se oli ok ja laturi pyöri. Takavalot unohdin tarkistaa, mutta vaikka vika olisikin takavaloissa, mittariston valot toimivat väärin. Onko kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan? Mistähän kannattaisi aloittaa vian etsiminen ja ennenkaikkea, mahtaakohan laturi toimia, vaikka merkkivalo palaakin?

Olen nyt 70 km päässä verstaaltani ja täällä mulla on puutteelliset vehkeet auton korjaamiseksi, mutta jos akussa riittää virtaa tuon 70 km ajamiseen, vaikka laturi ei toimisikaan tai toimii puutteellisesti, sitten pääsen lämpimään sitä tutkimaan.

Autolla on ajettu 200 000 km ja nykyinen laturi on vaihdettu toisesta autosta, jolla vaihtohetkellä oli ajettu yhtä paljon, kuin omallani silloin, eli tällä laturilla on ajettu melko tarkkaan 200 000 km. Tätä laturia ei ole kunnostettu mitenkään.

Verstaallani mulla olisi auton alkuperäinen laturi kunnostettuna (laturiin pääsi jotain roskaa lumikinoksen läpiajettaessa ja se ei enää ladannut kunnolla, vaan kollektori oli kulunut vinoksi, nyt sorvattu suoraksi).

Autossa on lohkolämmittimen yhteyteen kytketty kiinteä verkkovirralla toimiva laturi, jolla pystyn lataamaan akun täyteen ennen matkaan lähtöä.

Vika taitaakin olla päinvastainen...

...kuin luulin. Laturi taitaa ladata liikaa.

Vaikka ajovalot ja parkit ovat sammuksissa, rikkinäisestä merkkivalosta kertova valo palaa edelleen (jäi taas tarkistamatta, onko jokin lamppu rikki). Mutta kun hiemankin ryntäyttää moottoria, valot kirkastuvat valtavasti. Laturi lataa liikaa? Hassuinta on, että tupakansytyttimessä oleva halpa kiinalainen latausmittari (3 lediä) palaa jokseenkin normaalisti, kun auto käy tyhjäkäyntiä (oikeanpuoleisin kirkkaasti ja keskimmäinen himmeästi), mutta kun antaa kierroksia, palaa reunimmaiset valot. Myös auton oma latauksen merkkivalo kirkastuu tosi kirkkaaksi, kun antaa kierroksia. Tyhjäkäynnillä auton oma latauksen merkkivalo palaa himmeämmin.

Latausjännitettä en pimeässä alkanut mittaamaan. Teen sen huomenna päivällä valoisan aikaan.

Laturi ja jännitteensäätäjä

Tyypillisiä vikoja tuon ikäisessä sunnyssä on laturi ja jännitteensäätäjä viat.

Jännitteensäätäjän oleesa rikki niin vaikutusta saattaa olla esim. ajovaloihin. Jotkut väittävät, että johdot joutuvat koville...

Viallinen laturi vaikuttaa esim siten, että auton kierrokset nousevat reilusti tyhjäkäynnillä ja laturivalo palaa. Laturi voi hajota myös siten, että laturinvalo palaa, mutta kaikki tuntuu toimivan jotakuinkin oikein. En yhtään ihmettele jos muutkin sähkölaitteet käyttäytyvät oudosti.

Laturi ainakin on sunnyssä kulutustavaraa. 2 kertaa meni vanha laturi korjaukseen 60 tkm ajojeni aikana. No eipä laturi tuohon paljoa maksa...

Jos laturi ei lataa ja etenkni ei tyhjää akkua niin ilman valoja sunnyllä kyllä ajaa useampia satoja km pelkällä akulla...

Latauksensäädintä minäkin epäilen...

...mutta tällä kertaa vain niin päin, että laturi lataa liikaa, koska valot kirkastuvat huomattavasti annettaessa kierroksia vaikka 1500 rpm.

Jos laturi ei lataisi lainkaan tai huonosti, vaikutus valoihin olisi luultavasti(?) päinvastainen (sytytys tarvitsee enemmän virtaa), tai ei mitään vaikutusta.

Se on vain vähän huono, että joudun huomenna ajamaan verstaalleni pimeän aikaan, joten joudun ainakin jonkin verran pitämään valoja päällä, jos vika sittenkin on niinpäin, että laturi ei lataa. Täytyy varmuuden vuoksi sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet.

Huominen latausjännitteen mittaus varmaan kertoo jotain.

jännitteensäädin

selvä vika jännitteen säädin rikki!tyyppi vika saneissa ja cherryissä noissa vuosimalleissa..

Tuolle ei kai...

...voi muuta kuin vaihtaa tuo hyllyssäni oleva korjattu auton alkuperäinen laturi takaisin paikalleen. En ole vielä kysellyt, saisiko tuota säädintä erikseen ja mitä se maksaisi. Muutenkin mieluiten avaan tuon nykyisen laturin ennen kuin ostan mitään, vaikka vika vaikuttaakin selvältä.

Mittaustuloksia:

Akun napajännite ennen käynnistystä 13 volttia (lohkolämppärin yhteydessä oleva laturi juuri irrotettu).

Akun napajännite käynnistyksen jälkeen ilman valoja 17.5-18.5 volttia, sama myös 6 km ajon jälkeen (ja edelleen ilman valoja).

Akun napajännite valot päällä 14-14,5 volttia.

Sen huomasin, että auton tyhjäkäyntinopeus tosiaankin nousi. Moottori kylmänä käy jokseenkin kuten pitääkin, mutta lämpimänä tyhjäkäynti on 2000 rpm (valot päällä ja ilman valoja). Miten tuo jännite nostaa tyhjäkäyntiä, koska tuossa ei ole mitään "hienoa" elektroniikkaa, joka sekoaisi liian korkeasta jännitteestä? Autossa on perinteiset tavalliset kärjet ja virranjakaja.

Irrottelin kaikkien lisävarusteiden, kuten stereoitten yms. sulakkeet, että eivät mene rikki liian korkean jännitteen takia.

laturista

voipi tulla jo halvemaksi ostaa kunnostettu laturi säädin on samaa hintaluokkaa kuin kunnostettu laturi..vinkkinä sulle että osta suurempi tehoinen laturi esim 60 amppeerinen itellä ainaki auttoi kun aikani vaihdatin niitä takuuseen niin myyjä lopulta lykkäsi 60 laturin käteen ja tuumasi että nyt pitäs kestää ja niin teki!

Joo, mutta

mulla on varaosa-autona samanlainen, kuin omanikin ja olen siitä tuon nykyisen laturin ottanut, kun alkuperäiseen pääsi jokin roska, joka sorvasi kollektorin vinoksi.

Tuon alkuperäisen laturin ankkurin kollektorin olen sorvauttanut suoraan ja olen vaihtanut uudet hiilet. Laakerit olin siihen vaihtanut jo muutama vuosi aiemmin kolarikorjauksen yhteydessä (vanha nainen törmäsi autooni, kun hän ajoi punaisia päin, oikaisin auton itse). En ole tuota korjattua alkuperäistä laturia testannut, mutta pian se selviää, miten korjaus onnistui....

Mutta tuo oli hyvä vihje, että voisi laturin vaihtaa isommaksi. En ollut tuota tullut ajatelleeksi. Mulla on aika paljon sähkönkuluttajia, mm. stereoissa on 3 vahvistinta (aika pieniä tosin) ja kaikki sallitut lisävalot edessä ja takana. Vanha laturi on kuitenkin sietänyt noita hyvin. Kaikki nuo himmelit olen asentanut autoon yli 15 vuotta sitten.

Ryyppy

Ilmeisesti autossasi on kuitenkin automaattiryyppy joka nyt jää päälle virheellisen latausjännitearvon takia.

Automaattiryyppy...

...autossa tosiaankin on. Aamulla töihin tullessa vähän ihmettelinkin, kun auto nyki pari kertaa 6 km työmatkan loppupuolella. Taisi ryyppy olla päällä. Pitääköhän tehdä "rautalankaviritys" ennen kuin lähtee ajamaan verstaan suuntaan myöhemmin illalla....

Kytken kyllä yleismittarini tupakansytyttimeen, että pystyn tarkemmin seuraamaan akun tilaa, ettei tulisi rasitettua lamppuja liikaa, mutta ettei myöskään tyhjentäisi akkua liian aikaisin.

Matka meni ongelmitta

Pääsin tuon vajaan 100 km matkan pajalleni ongelmitta. Kytkin yleismittarini auton tupakansytyttimeen ja sillä seurasin jännitetasoa. Ennen käynnistystä jännite oli 13 volttia ja kun jännite käynnistyksen jälkeen nousi 17 voltiin laitoin valot päällä ja lämmityslaitteen tuulettimen kakkoselle. Kun moottorin kierrosluvun piti hieman alle 2000 rpm, mittari näytti jännitteksi 13,8-14,2 volttia. Johtojen häviöiden takia jännite lienee akulla ollut hieman korkeampi. Auto myös käynnistyi perille saavuttuani ihan normaalisti, joten akku ei ollut mennyt tyhjäksi. Pitää huomenna vaihtaa tuo laturi ja jos ehdin, puran tuon vanhan laturin....

"Loppuraportti"

Laturi vaihdettu muutama vuosi sitten "peruskorjaamaani" laturiin ja nyt toimii. Autolla jo ensimmäiset 100 "testikilometriä" takana.

Hajonnesta laturista ei sisältäkään löytynyt silminähden mitään rikkinäistä, joten vika täytyy olla jännitteensäätimessä.

Diodisilta

Eikö ollu irtisulamisjälkiä diodien päissä?

Koetin sunnuntaina etsiä...

...juuri noita diodeja, mutta ne olivat ilmeisesti kahdella niitillä kiinnitetyn peltikannen alla. En ole avannut tuota kantta.

Muuten kaikki näytti ehjältä.

Diodit

Taitaa tuo niiteillä suljettu laatikko olla kuitenkin jännitteensäädin?
2 alumiinista levyä ovat lähinnä diodien välitykselä toisissaan kiinni, katseles niitä "lankoja" niiden levyjen välissä, onkos päät siististi tinaten kiinni olevan näköisiä vai sulaneita.

Oho!

Olinpas puusilmä. Harmi vain, että pääsen seuraavan kerran katsomaan tuota vasta runsaan viikon kuluttua.

Muistelen kyllä, että mitään erityistä vikaa en huomannut. Ainakin käämeiltä tulevat 2 lankaa oli siististi juotoksissa kiinni. Pitää nuo diodit tarkistaa. Nuo ovat ilmeisesti aika lailla eri näköisiä diodeja, joihin olen elektroniikkapuolella tottunut ja siksi en niihin kiinnittänyt huomiota. Pitäähän niitten tietysti kestää virtaakin melkoisesti, joten "perinteinen" ulkonäkö ei jäähdyttäisi riittävästi.

Kiitoksia neuvosta.

Mahtaakohan kukaan näin....

...vanhoja viestejä enää lukea, mutta laturissa ollut vika selvisi. Laturissa on 6 kpl diodeja integroituna jäähdytyslevyyn. Yksi niistä oli irronnut jäähdytyslevyssä olevasta piin palasesta. Pitääpä hankkia uusi diodisilta....
 /   /  /  /  /  / Nissan Sunny 1984 latausvalo

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta