Onko kellään porattu otsaa

Sini

Mulla on otsaontelontulehdus ja laittoivat putket nenästä poskionteloihin. Käyn nyt viikon verran joka päivä huuhtelemassa onteloitani ja jos ei tämä konsti auta, niin poraavat pari reikää otsaan.
Onko jollekin tehty tämä toimenpide?Kuulostaa kamalalta varsinkin, kun reijät jätetään huuhtelemista varten auki, kunnes vaivat on ohi.

39

103884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on porattu

      On porattu. Ei se nyt niin paha leikkaus ole. Leikkaus tehdään nukutuksessa ja se on melko yksinkertainen toimenpide. Se huuhtominen ei tunnu miltään. Onko sulla sitten molemmissa otsaonteloissa märkää kun meinaavat porata pari reikää ? Miten ne putket sinne poskionteloihin laitettiin ? En ole tollaisesta ennen kuullutkaan.

      • Sini

        Olen sen verran hysteerinen, et varmistin, et kai mut nukutetaan, jos reijät porataan. Lääkäri sanoi, et 99% on paikallispuudutuksessa. Kai sen nukutuksenkin saa, jos nostaa kovan metelin. On ilmeisesti aika paljon märkää, kun otettiin pään tt:kin ja varmistettiin, ettei ole levinny onteloiden ulkopuolelle.

        Samalla, kun lääkäri punkteerasi, hän laittoin ohuet putket menemään poskionteloihin. Mun mielestä tosi hyvä juttu, koska muuten multa punkteerattais nenä joka päivä tai ainakin joka toinen, et saatais kaikki tavarat ulos.


      • on porattu
        Sini kirjoitti:

        Olen sen verran hysteerinen, et varmistin, et kai mut nukutetaan, jos reijät porataan. Lääkäri sanoi, et 99% on paikallispuudutuksessa. Kai sen nukutuksenkin saa, jos nostaa kovan metelin. On ilmeisesti aika paljon märkää, kun otettiin pään tt:kin ja varmistettiin, ettei ole levinny onteloiden ulkopuolelle.

        Samalla, kun lääkäri punkteerasi, hän laittoin ohuet putket menemään poskionteloihin. Mun mielestä tosi hyvä juttu, koska muuten multa punkteerattais nenä joka päivä tai ainakin joka toinen, et saatais kaikki tavarat ulos.

        Lääkärini sanoi että minun on parasta olla leikkauksessa nukutuksessa. Siinä porataan reikä silmäkulmasta otsanalapuolelta. Luunpaksuus on siinä ohuempi kuin suoraan otsanläpi ja myös leikkausarpi on mitättämän pieni eikä minulle ainakaan jäänyt mainittavaa kosmeettista haittaa.


    • Mirkku

      Mistä osasit arvata , että sinulla on otsaontelon tulehdus/Miksi hakeuduit lääkäriin?.

      Itselläni on jo pidemmän aikaa ollut tosi outo tunne tuossa otsalla, nenänjuuressa, kuin olisi jotain ylimääräistä (vaikea selittää), nopeat päänliikkeet ja puristavat hatut/pipot voivat tuntua epämiellyttäviltä ja pientä lämpöä pitää. Ei kuitenkaan varsinaisesti koske - toisaalta ei minulla ole poskiontelontulehduksetkaan koskaan koskeneet vaikka kuulema olisi pitänyt. En oikein viitsisi lääkäriä vaivata suotta, jos vaikka menisi itsekseen ohi. Ja nyt en taida varsinkaan uskaltaa, jos ne tahtovat punkteerata tai porailla... hui.

      • on porattu

        Minulla oli kolme peräkkäistä poskiontelontulehdusta ja lopulta otettiin röntgenkuva. Työpaikkalääkäri ei kuvasta huomannut mitään mutta oireiden jatkuessa hakeuduin erikoislääkärin vastaanotolle joka huomasi otsaontelovaivat samasta röntgenkuvasta.
        Jos sulla on vaivoja niin tietysti ne kannattaa selvittää. Jos sinulla sattuu olemaan märkää otsaonteloissa niin luultavasti ensin kokeillaan antibiootteja ja kortisonitippoja.


      • Sini

        Mulla oli ensin vain yskä, mut sit iski kuume. Kun kuumetta oli ollu jotain viis päivää, niin alkoi kova särky otsassa. Pallottelivat mua terveyskeskuksessa lääkäriltä toiselle ja sit olinkin niin kipeä, et jouduin sairaalaan. Luin jostain, et otsaontelotulehduksessa kipu on kovaa ja juuri otsassa. Näin ainakin mulla.
        Ja ihan yks kaks iski, kun ei ikinä ole ollu edes poskiontelon tulehdusta.


    • Naomi

      Hieno juttu, jos selviät otsaan poratuilla rei'illä ja huuhteluilla. Minä en siitäkään parantunut. Jatko olikin isompi juttu. Mulla on nyt otsa täytetty bioaktiivisella lasilla, joka on mukautunut omaan luustoon. Toimii hyvin, olen pysynyt terveenä vuosikausia. Oli kuitenkin suuruudeltaan ihan toisenlainen operaatio kuin mitä sinulla on edessä. Anna mennä vaan, toivotaan, että auttaa. Ja kun paranet, suosittelen älyttömän lämpimästi omaehtoista NENÄHUUHTELUA! Ohjeita apteekista ja netistä. Helppoa, ei tunnut missään, halpaa ja ennen kaikkea TEHOKASTA! Auttaa tav. flunssienkin ehkäisyyn. Tsemppiä!

      • on porattu

        Haluaisin keskustella kanssasi mm. täyttöleikkausesta. Jos sopii niin laita mulle postia osoitteeseen [email protected] jotta saan mailiosoitteesi. samoi Sini ja muut kenellä on samoja vaivoja niin laittakaa postia.


      • Arling

        pojallani on ollut osteomani otsaontelossa .leikkaus tehtiin 2v sitten korvasta korvaan ,jonka jälkeen kasvain poistettiin .sitten alkoikin riesa, kudokset on niin ärhäkkäät että ,arpikudos kasvaa niin nopeesti joka tukkii ilma tiet joten 1vk sitten tehtiin 9 leikkaus plus kaikki puhdistukset viikottain sekä on porattu otsaaan putki josta huuhdeltiin 1vk ajan n nyt kysyisin onko kellään ollut samanlaista tapausta mikä auttaisi tähän.
        tätä on nyt kestänyt 2v .seuraava ehdotus on ollut lääkärillä otsan täyttö . en sitten tiedä auttaako sekään ,miten sitä pystyisi, sitten ktroloimaan lääkärimme on ollut olli tahkokallio joka on alansa parhaita.mutta tähän tuntuu etää apua ei löydy


      • otsaontelo
        Arling kirjoitti:

        pojallani on ollut osteomani otsaontelossa .leikkaus tehtiin 2v sitten korvasta korvaan ,jonka jälkeen kasvain poistettiin .sitten alkoikin riesa, kudokset on niin ärhäkkäät että ,arpikudos kasvaa niin nopeesti joka tukkii ilma tiet joten 1vk sitten tehtiin 9 leikkaus plus kaikki puhdistukset viikottain sekä on porattu otsaaan putki josta huuhdeltiin 1vk ajan n nyt kysyisin onko kellään ollut samanlaista tapausta mikä auttaisi tähän.
        tätä on nyt kestänyt 2v .seuraava ehdotus on ollut lääkärillä otsan täyttö . en sitten tiedä auttaako sekään ,miten sitä pystyisi, sitten ktroloimaan lääkärimme on ollut olli tahkokallio joka on alansa parhaita.mutta tähän tuntuu etää apua ei löydy

        Otsaontelon täyttöleikkauksessa biolasilla v 2003. Täyttö valui pois ja jatkuvat ongelmat otsa-, nenä- ja pääsärkyjen kanssa alkoivat. Tahkokallio yritti leikkauksillaan tehdä helpotusta tilanteeseen, mutta ei onnistunut paristakaan leikkauksesta huolimatta. Sieni on kielessä ja niulussa ja mahdollisesti muuallakin, mutta jopa näytteen ottaminen vaati pyynnön. Mitähän oikein mahdataan salailla? epäonnistunutta leikkausta peitellä? Nykyään ei kuulemma tehdä biolasi eikä rasvatäyttöjä ainakaan helsingissä. eikä kai muuallakaan?? Kirjoitelkaa jos joku on saanut avun otsaontelovaivoihin tai on ollut vastaavaa ongelmaa.


    • Marcco

      Mitä oireita otsaontelotulehduksessa ilmenee? Tukkoisuutta? Otsakipuja? jne.
      Itselläni ollut poskiontelontulehduksia jo tänä talvena, mutta tästä otsaontelotulehduksesta en tiedä mitään...
      Entä minkälaiset arvet siitä reikien poraamisesta jää?

      • jeep

        On ollut n. 20 v. sitten. Menin pienen kaupungin terveyskeskukseen, jossa oli kandi enkä antanut punkteerata. Sain antibiootteja.
        Jälkitarkastuksen teki alan lääkäri, joka kertoi, että olisi ollut syytä punkteerata varmuudeksi. Tulehdus toki oli häipynyt rohdoillakin.
        Hänen mukaansa joskus otsaonteloon saattaa jäädä märkää ja se vaarallista koska aivot ovat niin lähellä ja on aivokalvontulehduksen vaara. Jos tulehdus ei poistu - joudutaan poraamalla ottamaan märkä pois.
        Helpoin tapa tunnistaa otsaontelotulehdus on painaa nenän aivan yläosasta, nenänvarren molemmin puolin, silmäkuopan kohdalta sisäänpäin (eli otsaonteloa kohti) - jos tuntuu kipeltä voi epäillä tulehdusta.
        Itselläni kipu toki tuntui painamattakin.


      • Marcco
        jeep kirjoitti:

        On ollut n. 20 v. sitten. Menin pienen kaupungin terveyskeskukseen, jossa oli kandi enkä antanut punkteerata. Sain antibiootteja.
        Jälkitarkastuksen teki alan lääkäri, joka kertoi, että olisi ollut syytä punkteerata varmuudeksi. Tulehdus toki oli häipynyt rohdoillakin.
        Hänen mukaansa joskus otsaonteloon saattaa jäädä märkää ja se vaarallista koska aivot ovat niin lähellä ja on aivokalvontulehduksen vaara. Jos tulehdus ei poistu - joudutaan poraamalla ottamaan märkä pois.
        Helpoin tapa tunnistaa otsaontelotulehdus on painaa nenän aivan yläosasta, nenänvarren molemmin puolin, silmäkuopan kohdalta sisäänpäin (eli otsaonteloa kohti) - jos tuntuu kipeltä voi epäillä tulehdusta.
        Itselläni kipu toki tuntui painamattakin.

        Joo. No otsa on vähän kipeä, tiiä sitten mistä johtuu. Rokotteen olen kylläkin saanut aivokalvontulehdusta vastaan.


      • Naomi

        Ongelmana on, että oireita joki on... tai sitten ei. Oma kokemukseni ja käsitykseno on, että tulehdus hiipi kiireiseen elämääni kauan ja vaivihkaa, enhän minä toki ollut sairastuvaa tyyppiä! Ja kun aikaa kului liikaa, ei kehoni enää ilmoittanut erityisempiä kipuja missään, nenä vaan oli tukossa. Jatkoin entiseen malliin, kunnes en enää pystynyt hengittämään nenän kautta. Todettiin otsa- ja poskiontelotulehdus. Minulle ei jäänyt otsaan porastuista rei'istä kertakaikkiaan mitään näkyvää: viillot tehtiin kulmakarvoihin. Kun otsaonteloni myöhemmin jouduttiin täyttämään biolasimassalla, hiusten alle jäi leikkauviillosjälki, korvasta korvaan, Kuulostapa kamalalta. Se on kuitenkin tukan alla, eikä näy mitenkään. Myönnän, että naisihmiselle oli kyllä traumaattista, kun hiukset vietiin leikkausta varten päälaelle asti. Ja muutenkin pelotti kauheasti. Mutta OHOI! Olen ollut terveenä taas jo kymmenkunta vuotta, en kuollut enkä vammautunut, sain kyllä melkoisia elämänopetuksia. Muistan kyllä käyttää nenähuuhtelua kotikonstein ja vannon sen nimiin. Viestini kuuluu teille kärsiville: pelottaa, tiedän, mutta kestätte ja paranette kyllä. Minä luotan sekä länsimaiseen että ns. itämaisiin hoitotieteisiin.


      • Sini
        Naomi kirjoitti:

        Ongelmana on, että oireita joki on... tai sitten ei. Oma kokemukseni ja käsitykseno on, että tulehdus hiipi kiireiseen elämääni kauan ja vaivihkaa, enhän minä toki ollut sairastuvaa tyyppiä! Ja kun aikaa kului liikaa, ei kehoni enää ilmoittanut erityisempiä kipuja missään, nenä vaan oli tukossa. Jatkoin entiseen malliin, kunnes en enää pystynyt hengittämään nenän kautta. Todettiin otsa- ja poskiontelotulehdus. Minulle ei jäänyt otsaan porastuista rei'istä kertakaikkiaan mitään näkyvää: viillot tehtiin kulmakarvoihin. Kun otsaonteloni myöhemmin jouduttiin täyttämään biolasimassalla, hiusten alle jäi leikkauviillosjälki, korvasta korvaan, Kuulostapa kamalalta. Se on kuitenkin tukan alla, eikä näy mitenkään. Myönnän, että naisihmiselle oli kyllä traumaattista, kun hiukset vietiin leikkausta varten päälaelle asti. Ja muutenkin pelotti kauheasti. Mutta OHOI! Olen ollut terveenä taas jo kymmenkunta vuotta, en kuollut enkä vammautunut, sain kyllä melkoisia elämänopetuksia. Muistan kyllä käyttää nenähuuhtelua kotikonstein ja vannon sen nimiin. Viestini kuuluu teille kärsiville: pelottaa, tiedän, mutta kestätte ja paranette kyllä. Minä luotan sekä länsimaiseen että ns. itämaisiin hoitotieteisiin.

        Sain keskiviikkona putket pois nenästä ja lääkäri oli aika toiveikas, et paranis tällä. Katsotaan.
        Toi sun leikkaushan kuulostaa ihan HURJALTA! Oli sitten ilmeisesti useampia tulehduksia. Lääkäri sanoi mullekin, et jos toistuu, nin tehdään leikkaus. Ei kyllä yhtään selittänyt minkälainen leikkaus.
        Yritin kysellä, et miten voin välttyä otsaontelon tulehdukselta seuraavan flunssan kohdalla ja lääkäri sanoi, ettei ole poppakonsteja. Meinaan kyllä koittaa kaikki sumutteet, duactit ja nenähuuhtelut, ettei vaan iske uudestaan.
        Voitko kertoa mitä itämaisia hoitokeinoja käytät, Kiitos!


      • on porattu
        Naomi kirjoitti:

        Ongelmana on, että oireita joki on... tai sitten ei. Oma kokemukseni ja käsitykseno on, että tulehdus hiipi kiireiseen elämääni kauan ja vaivihkaa, enhän minä toki ollut sairastuvaa tyyppiä! Ja kun aikaa kului liikaa, ei kehoni enää ilmoittanut erityisempiä kipuja missään, nenä vaan oli tukossa. Jatkoin entiseen malliin, kunnes en enää pystynyt hengittämään nenän kautta. Todettiin otsa- ja poskiontelotulehdus. Minulle ei jäänyt otsaan porastuista rei'istä kertakaikkiaan mitään näkyvää: viillot tehtiin kulmakarvoihin. Kun otsaonteloni myöhemmin jouduttiin täyttämään biolasimassalla, hiusten alle jäi leikkauviillosjälki, korvasta korvaan, Kuulostapa kamalalta. Se on kuitenkin tukan alla, eikä näy mitenkään. Myönnän, että naisihmiselle oli kyllä traumaattista, kun hiukset vietiin leikkausta varten päälaelle asti. Ja muutenkin pelotti kauheasti. Mutta OHOI! Olen ollut terveenä taas jo kymmenkunta vuotta, en kuollut enkä vammautunut, sain kyllä melkoisia elämänopetuksia. Muistan kyllä käyttää nenähuuhtelua kotikonstein ja vannon sen nimiin. Viestini kuuluu teille kärsiville: pelottaa, tiedän, mutta kestätte ja paranette kyllä. Minä luotan sekä länsimaiseen että ns. itämaisiin hoitotieteisiin.

        Ihmeempiä kipuja ei minullakaan ollut. Oikeastaan ennemminkin outoja tuntemuksia otsalla.
        Kysyisin siitä täyttöleikkauksesta. Kuinka pitkään leikkauksen jälkeen piti olla sairaalassa?
        Oliko leikkauksen jälkeen kovia kipuja? Miten pitkä sairasloma? Käsittääkseni bioaktiivisella lasilla täyttö ratkaisee otsaontelo-ongelmat melko varmasti pysyvästi. Minullekin lääkärit puhuivat täyttöleikkauksesta ja kertoivat lähinnä että voidaan täyttää esim. rasvalla "lääkärin mukaan ei pysy - vaatii mahdollisia uusinta täyttöjä" tai bioaktiivisella lasilla "lääkärin mukaan ei saa mistään". No ainakin toistaiseksi puheet leikkauksesta on unohdettu ja hoidan itseäni nenähuuhteluin ja korttisonisuihkeilla / tipoilla. Samoin yritän ruokavaliolla ja mm. ilmanpuhdistimilla ratkaista allergiaan liittyviä ongelmia. Oli kiva kuulla kokemuksiasi leikkauksesta!


      • Naomi
        Sini kirjoitti:

        Sain keskiviikkona putket pois nenästä ja lääkäri oli aika toiveikas, et paranis tällä. Katsotaan.
        Toi sun leikkaushan kuulostaa ihan HURJALTA! Oli sitten ilmeisesti useampia tulehduksia. Lääkäri sanoi mullekin, et jos toistuu, nin tehdään leikkaus. Ei kyllä yhtään selittänyt minkälainen leikkaus.
        Yritin kysellä, et miten voin välttyä otsaontelon tulehdukselta seuraavan flunssan kohdalla ja lääkäri sanoi, ettei ole poppakonsteja. Meinaan kyllä koittaa kaikki sumutteet, duactit ja nenähuuhtelut, ettei vaan iske uudestaan.
        Voitko kertoa mitä itämaisia hoitokeinoja käytät, Kiitos!

        Oon iloinen puolestasi! Kysyit vaihtoehtojutuista. Osa niistä ei ole enää edes ns. vaihtoehtohoitoja vaan ihan hyväksyttyä toimintaa sitä mukaa, kun lääkärikoulutuksiset ihmiset on laajentanet opintojaan. Minä luotan kyllä homeopatiaan (esim. Liisa Sulkakoski on myös ykeislääketieteen tohtori)ja akupunktioon, mitä antavat myös useat terveyskeskuslääkärit.

        Itse kuitenkin harrastan säännöllisesti joogaa mm. pitääkseni energiaradat toimivina ilman tukoksia ja meditaatiota, missä pistetään omia palikoita järjestykseen. Ei mitään kummallista eikä outoa, 6 min. meditaatiohiljentyminen päivässä selkeyttää jo käsittämättömästi maailmaa ja sisäistä kohinaa.

        Joo, otsaleikkaukseni kuulostaa "hurjalta" ja yritin kuvailla ihan nätisti. Kerron mielelläni lisää, jos jollain on ajankohtaisia pelkoja aiheesta. Olihan siinä muutama ylläri minullakin vastassa. Mutta elämä voittaa, siskot ja veljet!


      • Naomi
        on porattu kirjoitti:

        Ihmeempiä kipuja ei minullakaan ollut. Oikeastaan ennemminkin outoja tuntemuksia otsalla.
        Kysyisin siitä täyttöleikkauksesta. Kuinka pitkään leikkauksen jälkeen piti olla sairaalassa?
        Oliko leikkauksen jälkeen kovia kipuja? Miten pitkä sairasloma? Käsittääkseni bioaktiivisella lasilla täyttö ratkaisee otsaontelo-ongelmat melko varmasti pysyvästi. Minullekin lääkärit puhuivat täyttöleikkauksesta ja kertoivat lähinnä että voidaan täyttää esim. rasvalla "lääkärin mukaan ei pysy - vaatii mahdollisia uusinta täyttöjä" tai bioaktiivisella lasilla "lääkärin mukaan ei saa mistään". No ainakin toistaiseksi puheet leikkauksesta on unohdettu ja hoidan itseäni nenähuuhteluin ja korttisonisuihkeilla / tipoilla. Samoin yritän ruokavaliolla ja mm. ilmanpuhdistimilla ratkaista allergiaan liittyviä ongelmia. Oli kiva kuulla kokemuksiasi leikkauksesta!

        Sairaalassa en ollut täyttöleikkauksen jälkeen kuin vajaan viikon. Leikkaus tehtiin muistaakseni heinäkuussa ja elokuussa olin taas töissä. Siis tosi lyhyt sairasloma, olisin kyllä tarvinnut pitemmän, piti totutella pitämään huivia tai pantaa, ettei hiuksettomuus näkynyt.
        Ei sattunut missään vaiheesa, lääkkeet toimi. Pelotti vaan kauheasti koko ajan, että onko tämä nyt varmasti tässä (oli) ja miten selviän tuolla maailmassa. Yllätyksekseni myös reidestäni oli leikattu 10 cm pala rasvaa, jolla suljettiin täyttöaukkoa. Tästä ei kukaan ollut huomannut kertoa. Ihmettelin vaan herättyäni sidettä jalassa. Mutta: ihailen taitavaa lääkäriäni ja olen kiitollinen. Nyt vaan kirjoittaessani taas muistot ja tunnelmat palaa mieleen, koko tunteiden sekamelska. Kohtaa varmasti kaikkia, jotka sairauden myötä tuntevat ainakin hetkellisesti menettäneensä oman elämänsä hallinnan. Ei ole helppoa asettua toisen ihmisen (hyvää tarkoittavan, hoitavan lääkärin ) armoille. Me siis saatetaankin joskus rikkoutua, eihän elämässä niin suinkaan pitänyt käydä... Tuttua varmaan monelle.


      • on porattu
        Naomi kirjoitti:

        Sairaalassa en ollut täyttöleikkauksen jälkeen kuin vajaan viikon. Leikkaus tehtiin muistaakseni heinäkuussa ja elokuussa olin taas töissä. Siis tosi lyhyt sairasloma, olisin kyllä tarvinnut pitemmän, piti totutella pitämään huivia tai pantaa, ettei hiuksettomuus näkynyt.
        Ei sattunut missään vaiheesa, lääkkeet toimi. Pelotti vaan kauheasti koko ajan, että onko tämä nyt varmasti tässä (oli) ja miten selviän tuolla maailmassa. Yllätyksekseni myös reidestäni oli leikattu 10 cm pala rasvaa, jolla suljettiin täyttöaukkoa. Tästä ei kukaan ollut huomannut kertoa. Ihmettelin vaan herättyäni sidettä jalassa. Mutta: ihailen taitavaa lääkäriäni ja olen kiitollinen. Nyt vaan kirjoittaessani taas muistot ja tunnelmat palaa mieleen, koko tunteiden sekamelska. Kohtaa varmasti kaikkia, jotka sairauden myötä tuntevat ainakin hetkellisesti menettäneensä oman elämänsä hallinnan. Ei ole helppoa asettua toisen ihmisen (hyvää tarkoittavan, hoitavan lääkärin ) armoille. Me siis saatetaankin joskus rikkoutua, eihän elämässä niin suinkaan pitänyt käydä... Tuttua varmaan monelle.

        Kiitos vastauksesta! Viestisi luettua mahdollinen leikkaus ei pelota enää läheskään niin paljon kuin aikaisemmin. Luultavasti en sitä leikkausta edes tarvitse.
        Hyvää jatkoa sinulle


      • Nimetön
        on porattu kirjoitti:

        Ihmeempiä kipuja ei minullakaan ollut. Oikeastaan ennemminkin outoja tuntemuksia otsalla.
        Kysyisin siitä täyttöleikkauksesta. Kuinka pitkään leikkauksen jälkeen piti olla sairaalassa?
        Oliko leikkauksen jälkeen kovia kipuja? Miten pitkä sairasloma? Käsittääkseni bioaktiivisella lasilla täyttö ratkaisee otsaontelo-ongelmat melko varmasti pysyvästi. Minullekin lääkärit puhuivat täyttöleikkauksesta ja kertoivat lähinnä että voidaan täyttää esim. rasvalla "lääkärin mukaan ei pysy - vaatii mahdollisia uusinta täyttöjä" tai bioaktiivisella lasilla "lääkärin mukaan ei saa mistään". No ainakin toistaiseksi puheet leikkauksesta on unohdettu ja hoidan itseäni nenähuuhteluin ja korttisonisuihkeilla / tipoilla. Samoin yritän ruokavaliolla ja mm. ilmanpuhdistimilla ratkaista allergiaan liittyviä ongelmia. Oli kiva kuulla kokemuksiasi leikkauksesta!

        Perhana ku aina nokka tukossa. Koko talven ollu. Poskiontelo/otsaontelotulehdusko?


      • Sini
        Sini kirjoitti:

        Sain keskiviikkona putket pois nenästä ja lääkäri oli aika toiveikas, et paranis tällä. Katsotaan.
        Toi sun leikkaushan kuulostaa ihan HURJALTA! Oli sitten ilmeisesti useampia tulehduksia. Lääkäri sanoi mullekin, et jos toistuu, nin tehdään leikkaus. Ei kyllä yhtään selittänyt minkälainen leikkaus.
        Yritin kysellä, et miten voin välttyä otsaontelon tulehdukselta seuraavan flunssan kohdalla ja lääkäri sanoi, ettei ole poppakonsteja. Meinaan kyllä koittaa kaikki sumutteet, duactit ja nenähuuhtelut, ettei vaan iske uudestaan.
        Voitko kertoa mitä itämaisia hoitokeinoja käytät, Kiitos!

        En tiedä iskikö jo toinen tauti vai eikö edellinen parantunutkaan. Nenä alkoi mennä tukkoon, joten kiireesti kaikki sumutteet sun muut käyttöön. Nyt nenä ei oikeestaan ole kauhean tukossa, mut otsassa tuntuu taas pientä särkyä. Soitin lääkäriin ja antoi antibiootit. Ei kyllä edes otettu röntgeniä, et kuinka paha tilanne on. Oliko teillä muilla jatkuva kierre vai välillä ihan terveitä jaksoja?


      • on porattu
        Sini kirjoitti:

        En tiedä iskikö jo toinen tauti vai eikö edellinen parantunutkaan. Nenä alkoi mennä tukkoon, joten kiireesti kaikki sumutteet sun muut käyttöön. Nyt nenä ei oikeestaan ole kauhean tukossa, mut otsassa tuntuu taas pientä särkyä. Soitin lääkäriin ja antoi antibiootit. Ei kyllä edes otettu röntgeniä, et kuinka paha tilanne on. Oliko teillä muilla jatkuva kierre vai välillä ihan terveitä jaksoja?

        Voi hyvin olla uusi flunssa. Nythän se influenssa on tullut Suomeen. Tämä otsaontelotulehdus on herkästi uusiva ja siksi antibiootteja määrätään herkästi. Röntgenkuva on varmaankin hyödyllisempi sen antibioottikuurin jälkeen, koska jos nyt otsaa särkee niin luultavasti siellä on eritettä ja joka tapauksessa kontrollikuva antibioottikuurin jälkeen pitäisi ottaa. Antibiootit luultavasti myös tehoavat siihen eli turha huolehtia liikoja. Itselläni minua vaivasi oikeastaan aikaisemmin pelkät poskiontelotulehdukset 1 - 2 kertaa vuodessa. En pitänyt niitä kovinkaan kummoisina vaivoina ennen kuin kunnolla sairastuin. Itseasiassa olin vuosi sitten kohtuu terve ennen leikkausta ja täysiotsaontelo näkyi vain TT-kuvasta. Nykyään käytän jatkuvasti kortisonisuihketta aamuin ja illoin. Kortisoni estää tulehduksia.


      • Sini
        on porattu kirjoitti:

        Voi hyvin olla uusi flunssa. Nythän se influenssa on tullut Suomeen. Tämä otsaontelotulehdus on herkästi uusiva ja siksi antibiootteja määrätään herkästi. Röntgenkuva on varmaankin hyödyllisempi sen antibioottikuurin jälkeen, koska jos nyt otsaa särkee niin luultavasti siellä on eritettä ja joka tapauksessa kontrollikuva antibioottikuurin jälkeen pitäisi ottaa. Antibiootit luultavasti myös tehoavat siihen eli turha huolehtia liikoja. Itselläni minua vaivasi oikeastaan aikaisemmin pelkät poskiontelotulehdukset 1 - 2 kertaa vuodessa. En pitänyt niitä kovinkaan kummoisina vaivoina ennen kuin kunnolla sairastuin. Itseasiassa olin vuosi sitten kohtuu terve ennen leikkausta ja täysiotsaontelo näkyi vain TT-kuvasta. Nykyään käytän jatkuvasti kortisonisuihketta aamuin ja illoin. Kortisoni estää tulehduksia.

        lääkärille tänään, kun särky tuntui kovenevan. Lääkäri oli kauhuissaan, kuinka mulle oli määrätty antibiootit pelkän puhelinsoiton perusteella. Nyt sain kuuden päivän kortisonikuurin (tabletteina). Sanoi, et mulla luultavasti vain ontelot tosi turvoksissa. Jos ei näillä lääkkeillä mene, niin sitten kuvataan. Sanoi myös, et röntgensäteily tosi pahasta silmille ja siks ei yhtään turhaa kuvaa viitsi ottaa.
        Kiitos positiivisesta asenteesta. Yritän olla murehtimatta liikoja.


      • Otsis
        Nimetön kirjoitti:

        Perhana ku aina nokka tukossa. Koko talven ollu. Poskiontelo/otsaontelotulehdusko?

        Osaako kukaan vastata onko tämä otsaontelon tulehdusta:

        minulla on juuri ollut flunssa, ei mitenkään kovin paha mutta kuitenkin oli nenä tukossa ja vähän yskää. Nyt nenä ei enää ole tukkoinen ja muutenkin on voimat palautuneet, mutta otsa on kipeä. Kipu ei ole voimakasta mutta tuntuu kuitenkin. Kipua tuntuu erityisesti kun on pääalaspäin, esim. jos kumartuu ottamaan jotain lattialta tms. Kipu on itsestä päin katsottuna enemmän oikealla puolella ja kulmakarvojen välissä, ei siis korkealla otsassa.


      • otsaontelotulehdus
        Otsis kirjoitti:

        Osaako kukaan vastata onko tämä otsaontelon tulehdusta:

        minulla on juuri ollut flunssa, ei mitenkään kovin paha mutta kuitenkin oli nenä tukossa ja vähän yskää. Nyt nenä ei enää ole tukkoinen ja muutenkin on voimat palautuneet, mutta otsa on kipeä. Kipu ei ole voimakasta mutta tuntuu kuitenkin. Kipua tuntuu erityisesti kun on pääalaspäin, esim. jos kumartuu ottamaan jotain lattialta tms. Kipu on itsestä päin katsottuna enemmän oikealla puolella ja kulmakarvojen välissä, ei siis korkealla otsassa.

        En ole lääkäri, mutta oman kokemukseni mukaan kuulostaa juuri sille. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä.
        Itselläni on juuri tänään toinen antibioottikuuri lopussa. Olo on muuten kohtuu hyvä, mutta edelleen nenän yläosassa tuntuu tukkoisuutta ja otsassa hieman aristusta välillä. Neste on kuulemma jo poistunut, mutta römtgenissä näkyi, että otsaontelot ovat turvoksissa. Otettu kahdet kuvat, eikä huvittaisi enää mennä ottamaan lisäsäteilyä, ellei ole ihan pakko. Mulla on se ikävä puoli, että reilun kolmen päivän päästä olisi kolme lentoa. Saas nähdä miten käy matkani kanssa...


      • joonas26v
        otsaontelotulehdus kirjoitti:

        En ole lääkäri, mutta oman kokemukseni mukaan kuulostaa juuri sille. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä.
        Itselläni on juuri tänään toinen antibioottikuuri lopussa. Olo on muuten kohtuu hyvä, mutta edelleen nenän yläosassa tuntuu tukkoisuutta ja otsassa hieman aristusta välillä. Neste on kuulemma jo poistunut, mutta römtgenissä näkyi, että otsaontelot ovat turvoksissa. Otettu kahdet kuvat, eikä huvittaisi enää mennä ottamaan lisäsäteilyä, ellei ole ihan pakko. Mulla on se ikävä puoli, että reilun kolmen päivän päästä olisi kolme lentoa. Saas nähdä miten käy matkani kanssa...

        Itse en tiedä onko ollut otsaontelotulehdusta vai ei ku en ole lääkärissä käynyt, mutta olin ollut räkätaudissa ja se oli mennyt jo ohi, kun viime kuun lopussa lensin Lontooseen ja takaisin. Ai hemmetti, lentokoneen laskeutuessa tuntui siltä että otsa räjähtää.. :( Sitten jossain vaiheessa kuului pihahdus otsasta kun ilmeisesti paineet tasautui ja kipu hellitti. Sama juttu oli takaisintullessa, mutta silloin ei tullut sitä helpottavaa pihahdusta. Bussimatkan aikana kipu sitten helpotti hiljalleen.

        Onkos tommoinen normaalia? Itselläni ei ainakaan koskaan ennen ole lennoilla tuollaista käynyt. Sattui oikeasti ihan sikana. Viittaako tuollainen johonkin?

        ps. räkäisyys on vaivannut siitä lähtienkin vähän, ja nyt olen taas kotona töistä kun viikonloppuna rupesi taas räkä valumaan tosissaan ja pikkaisen lämpöä joku 37,3 oli. Mut ei jaksais turhaan mennä lääkäriin, kun ei ole kunnon kuumetta.


      • neula otsaan
        joonas26v kirjoitti:

        Itse en tiedä onko ollut otsaontelotulehdusta vai ei ku en ole lääkärissä käynyt, mutta olin ollut räkätaudissa ja se oli mennyt jo ohi, kun viime kuun lopussa lensin Lontooseen ja takaisin. Ai hemmetti, lentokoneen laskeutuessa tuntui siltä että otsa räjähtää.. :( Sitten jossain vaiheessa kuului pihahdus otsasta kun ilmeisesti paineet tasautui ja kipu hellitti. Sama juttu oli takaisintullessa, mutta silloin ei tullut sitä helpottavaa pihahdusta. Bussimatkan aikana kipu sitten helpotti hiljalleen.

        Onkos tommoinen normaalia? Itselläni ei ainakaan koskaan ennen ole lennoilla tuollaista käynyt. Sattui oikeasti ihan sikana. Viittaako tuollainen johonkin?

        ps. räkäisyys on vaivannut siitä lähtienkin vähän, ja nyt olen taas kotona töistä kun viikonloppuna rupesi taas räkä valumaan tosissaan ja pikkaisen lämpöä joku 37,3 oli. Mut ei jaksais turhaan mennä lääkäriin, kun ei ole kunnon kuumetta.

        Tuo otsan kipu lentäessä on minulle ainakin hyvin tuttua. Laskeutumisvaiheessa se alkaa pienenä pistona nenänjuuressa, mutta yltyy todella voimakkaaksi kivuksi otsassa nenän ja silmän välimmaastossa. Joskus myös tuntuu ettei silmällä näe kunnolla. Joskus kipu on niin hurja, että kiitän luojaani, ettei koneeseen saa viedä mitään teräviä esineitä, saattaisin nimittäin oikeasti tökätä sellaisen otsaani jotta paine pääsisi ulos!!

        Lääkäri sanoi, että ontelotiehyeni ovat ahtaat ja lentokoneen kuiva ilma saa ne tukkoon. Tällöin paine ei pääse tasaantumaan ja kipu on melkoinen.
        Pahinta itselläni ainakin on Atlantin yli lentäminen, kun kone nousee paljon korkeammalle kuin esim. Euroopan lennoilla, niin myös paineen vaihtelu on suurempaa ja sitä kautta sattuu enemmän.

        Tämä ei käsittääkseni ole vaarallista, mutta toki erittäin inhottavaa. Kannattaa kokeilla kaikkia mahdollisia kosteuttavia nenäsuihkeita ja esim. duactia, ne saattavat hieman helpottaa oloa.

        Olin nuori kun tämä kävi ensimmäisen kerran ja olin yksin koneessa. Luulin melkein kuolevani, kun en tiennyt mistä oli kyse enkä tajunnut ettei se vaarallista ja menee ajan kanssa ohi (mutta ei minulla ainakaan välittömästi vaan ehkä tunnin pari laskeutumisen jälkeen pahin kipu hellittää, pientä särkyä saattaa olla vuorokauden verran jälkeenpäin).


    • katsomassa

      seuraavilla sivuilla oli minusta aika hyvin kerrottu siitä operaatiosta, ei tuntunut enää niin pahalta, kun miltä kuulostaa, kun luki ton sivun tekstit! Tai voihan tuo kyllä kauhistuttaakkin!?!

      http://www.epshp.fi/kotisivu/korvat/frsin.htm

      • Seuraava lento hirvittää

        Luin mielenkiinnolla - ja kauhulla! - viestinvaihtoa sivuontelotulehduksista. Itselläni lienee (käytännössä nuhattoman!) flunssan jälkeen vuoden ensimmäinen poskiontelontulehdus. Pieni kuumeilu jatkuu, olo on todella vetämätön ja paine tuntuu ylähampaissa asti. Lisäksi, ensimmäistä kertaa elämässäni, on paineen tunnetta ja arkuutta otsassa (heti toisen silmän yläpuolella). Diagnoosin saanen huomenna lääkärillä.

        Lensin ennen flunssaoireiden ilmenemistä, ja tuskat otsaontelossa olivat laskeutumisen aikana hirveät. Tämän jälkeen kivut tuntuivat kadonneen mutta ovat nyt palanneet poskiontelopaineen kera. Voiko lentäminen flunssan alkuvaiheessa jopa myötävaikuttaa otsaontelotulehduksen syntymiseen? Kokemuksia?

        Joku kirjoitti, ettei lentäminen sivuontelotulehduksen aikana olisi vaarallista. Onkohan näin? Esim. lentohenkilökunta saa käsittääkseni välittömästi lentokiellon, jos on sinuiittiepäily.


      • kokemusta on
        Seuraava lento hirvittää kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla - ja kauhulla! - viestinvaihtoa sivuontelotulehduksista. Itselläni lienee (käytännössä nuhattoman!) flunssan jälkeen vuoden ensimmäinen poskiontelontulehdus. Pieni kuumeilu jatkuu, olo on todella vetämätön ja paine tuntuu ylähampaissa asti. Lisäksi, ensimmäistä kertaa elämässäni, on paineen tunnetta ja arkuutta otsassa (heti toisen silmän yläpuolella). Diagnoosin saanen huomenna lääkärillä.

        Lensin ennen flunssaoireiden ilmenemistä, ja tuskat otsaontelossa olivat laskeutumisen aikana hirveät. Tämän jälkeen kivut tuntuivat kadonneen mutta ovat nyt palanneet poskiontelopaineen kera. Voiko lentäminen flunssan alkuvaiheessa jopa myötävaikuttaa otsaontelotulehduksen syntymiseen? Kokemuksia?

        Joku kirjoitti, ettei lentäminen sivuontelotulehduksen aikana olisi vaarallista. Onkohan näin? Esim. lentohenkilökunta saa käsittääkseni välittömästi lentokiellon, jos on sinuiittiepäily.

        Niin,selväähän on että ilman laadulla on merkitystä (home,tupakointi,allrgiat jne )pahentavat tilannetta.Pelkkä limakalvoturvotuskin on melkoinen riesa ja voi aiheuttaa paineoireita.lakki päähän ja jalat ovat melko tärkeä pitää lämpimänä kunnon talvikengät jalkaan.


      • vaarallista -kyllä
        Seuraava lento hirvittää kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla - ja kauhulla! - viestinvaihtoa sivuontelotulehduksista. Itselläni lienee (käytännössä nuhattoman!) flunssan jälkeen vuoden ensimmäinen poskiontelontulehdus. Pieni kuumeilu jatkuu, olo on todella vetämätön ja paine tuntuu ylähampaissa asti. Lisäksi, ensimmäistä kertaa elämässäni, on paineen tunnetta ja arkuutta otsassa (heti toisen silmän yläpuolella). Diagnoosin saanen huomenna lääkärillä.

        Lensin ennen flunssaoireiden ilmenemistä, ja tuskat otsaontelossa olivat laskeutumisen aikana hirveät. Tämän jälkeen kivut tuntuivat kadonneen mutta ovat nyt palanneet poskiontelopaineen kera. Voiko lentäminen flunssan alkuvaiheessa jopa myötävaikuttaa otsaontelotulehduksen syntymiseen? Kokemuksia?

        Joku kirjoitti, ettei lentäminen sivuontelotulehduksen aikana olisi vaarallista. Onkohan näin? Esim. lentohenkilökunta saa käsittääkseni välittömästi lentokiellon, jos on sinuiittiepäily.

        On se vaarallista! Minulla irtosi verkkokalvot molemmista silmistä. Kipu oli sietämätöntä, ihan kuin jotain hajoaisi päässä. No, niin hajosikin.


    • verikoe ok

      kohoaako otsaontelotulehduksessa tulehdusarvot??

    • kärsittävä siis`?

      sanokaa nyt !

      otsassa painetta labraarvot ok. kyseessä virus eli kuurit ei auta

      • Klamydia ?

        Poskiontelo tulehdus on paikallinen,eikä
        nosta välttämättä esim. CRP :tä.tulehdus
        voi olla myös klamydia bakteerin aiheutta
        ma.Sama joka aihettaan keuhkoklamydiaa
        Em. ei ole mitään tekemistä sukupuoli
        klamydian kanssa.Keuhko klamydia tart-
        tuu ilman välityksellä.Keuhko klamydia
        paranee esim.doksimysiini kuurilla.Sitä
        käytetään myös sukupuoli Klamydian hoi-
        toon.


    • 2v odottanut

      helvetin vaikeeta saada vastausta

      • Otsis

        Tulehdusarvot nousevat kun kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus. Itselläni paraikaa otsaontelontulehdus. Antibioottikuuri kertaalleen syöty muttei juurikaan vaikutusta, toki en antanut punkteeratakaan, semmoinen vissiin nyt sitten pakosti edessä :/


      • Paras on paras !
        Otsis kirjoitti:

        Tulehdusarvot nousevat kun kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus. Itselläni paraikaa otsaontelontulehdus. Antibioottikuuri kertaalleen syöty muttei juurikaan vaikutusta, toki en antanut punkteeratakaan, semmoinen vissiin nyt sitten pakosti edessä :/

        Minulla leikattiin . Oli kuulemma muurautu
        nu umpeen.Ei ihme että oli särkyjä
        sanoi lelikkaava lääkäriä,joka siis aukaisi
        leikkaamalla umpeen muurautuneen
        poskiontelon tiehyeen.Sain lähetteen kes
        kussairaalaan yksityiseltä puolelta
        Korva ja nenä lääkäriltä.Sitä ennen minut
        oli leimattu turhan valittajaksi terveyskes
        kuksessa ja tuli itselle sellainen tunne
        että epäiltiin myöskin psyyken puolta.
        Neuroottinen luulosairas ym.
        Kannattaa mennä aina alan spesialistille
        jos apua haluaa.


    • wioHET23oift

      jos on otsaontelois tulehdusta niin ei näy crpssä...koska niistä onteloista ei pääse tulehdus vereen... näin lääkäri mulle kertoi kaksi päivää sitten ja itellä todettiin nyt poski sekä otsa ontelo tulehdukset..katotaan nyt huomenna mitä mulle tehdään :/

    • työmatkalainen2

      Lentäminen ei ole suositeltavaa. Itselläni oli flunssa enkä tiennyt, että oli otsaontelontulehdus. Kotona menin lääkäriin ja asia selvisi. Nousun jälkeen alkoi kova otsakipu, joka koveni vain kun lentokoneen lentokorkeus nousi. Kipu oli ihan järkyttävän kova. Sinnittelin aikani mutta sitten kerroin lentoemolle ja hän välittömästi ilmoitti asiasta kapteenille, joka laski nopeasti lentokorkeutta ja kipu helpotti. Kipu poistui melkein kokonaan. Lentohenkilökunta oli huolissaan tilanteesta. En tiedä, miksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe