Jukkapalmun kuolema

lksdhglhs

Hei!

Sain lahjaksi jukkapalmun viime syksynä. Aluksi se kukoisti oikein hyvin (ekat kuukaudet), sitten alkoi tehdä kuolemaa.
Ensin lyhyempi varsi pudotti kaikki lehtensä (kuivivat ja putosivat) ja nyt on isompikin varsi kuivattanut jo lähes kaikki lehdet. Muutama vielä pystyssä, muut runkoa pitkin kuivina kuin korput.
Olen kastellut jukkaa aina hyvin varovasti.
Mitä olen tehnyt väärin ja voiko jukkaa enää mitenkään pelastaa?

7

4458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perhonen

      Oisitkohan kastellut sitä liiankin vähän? Tai kuitenkin liikaa? Jukkaa kastellaan silloin, kun multa on pohjia myöten kuivahtanut. Kesällä kastellaan runsaasti kerralla, talvella vähemmän. Entäpä ilmankosteus - onko patterin vieressä, sumutteletko? Saako riittävästi valoa? Onko ötököitä?

      Voihan tuo olla normaaliakin käytöstä ja tilanne korjaantuu taas kun valo lisääntyy jne.

      • ehkä

        Oot varmaankin kastellu liikaa. Jukkapalmua ei haittaa vaikka sen kastelun unotaakin välillä. Ja ehkä valoa on liian vähän.
        Omaa kastelen sillon tällön kun muistan. Ei yhtä usein kuin muita kasveja. Muistaakseni mulle kävi samoin, kun muutettiin toiseen paikkaan. Ehti sille parempi paikka.


    • don

      Mites olis teoria siitä, että jukkaa olisi syytä kastella aluslautaselle. Minä olen tappanut kaikki uudet jukkani, joita olen kastellut pintaan. Ja kaikki, jotka ovat altakastelevassa ruukussa, menestyvät hyvin. Jokainenhan tietää, että jukalla on yksi pääjuuri, ja jos se ei saa ilmaa kostean mullan läpi, se alkaa mädäntyä ja siksi vihreät tupsut yksi toisensa perään kuolee ja tippuu pois. No, tämä on yksi näkemys ja toimii minulla.

      • perhonen

        ...ehkä vaan kastelet jukkaa muuten liikaa, mutta altakasteluruukussa ei tule niin helposti sorruttua tähän, kun vesitilanteen näkee jatkuvasti? Minä en kyllä laittaisi jukkaa altakasteluruukkuun, vaan lasittamattomaan saviruukkuun, jossa multa kuivahtaa nopeammin. Tämä on toki mielipidekysymys... :)


    • Annek

      Mulla on ollu jukkapalmu 13 vuotta. Ostin sen ku se oli 40cm pitkä. Nyt on 3m ja kolmihaarainen.
      Olen kastellut sen kerralla kunnolla ja sit antanut mullan kuivua "koppuraks". Laitan kerralla vettä n.6 litraa. Kasteluiden väli taitaa olla aika lailla kuukaus. Millon mitenkin. Lannoittanut oon joskus, eli muutaman kerran koko aikana. Jukka tykkää olla "liian" pienessä ruukussa ja mullan tulis olla aika läpäisevää. Ite käytän kekkilän altakastelumultaa. Nyt vaan on ongelma ku ei oo tilaa kasvaa korkeutta. Ei auta ku leikata vaik ei raskiskaan... Jukkahan kukkii n.23 vuotiaana jos sitä ei leikata. Eli ois jo niin korkee, ettei oo mahdollista tavallisessa talossa...
      Eli laita vettä kunnolla. Upota vaik hetkeks purkki kokonaan veteen ja anna imeytyä kunnolla. Kaada liika vesi pois ja sit jätä kastelematta niin kauaks aikaa, että multa on taatusi kuiva ja irtoaa purkin reunoista...
      En tiiä onko oikein, mut näyttää toimineen viimeset 13 vuotta. Lehdet on melkein koko rungon matkalla eikä oo pahemmin pudotellu niitä.
      Malttia... kyl se siitä selviytyy.

      • Jaana

        Voih! Kuullostaa ihanalta!


    • Stögö

      Jukkapalmun kasvattajana olen varma, että olet laiminlyönyt palmukasveille tyypillisen kasvuympäristön. Itse siirrän kaikki palmukasvini ulos aina lumien lähdettyä. Myös lannoitteen käyttöä ei voi aliarvioida. Itse käytän lannoitteena kotimaista kanankakkaa. Vaikka sen tuoksu aluksi sisätiloissa onkin hieman vastemielinen, niin pitkässä juoksussa se kannattaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe