AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Kytkimen korjaus

Kytkimen korjaus

15 Vastausta 2 620 Lukukertaa
Hei, tietäisikö joku paljonko maksaa kytkimen korjaus? auto wv golf 1987 1,3 ja vaihteet eivät mene kunnolla päälle ja ihme haju kun ajaessa. Kiitos:)

200-300 euroa

Kysele pajoilta hintoja...

Ihan...

ekana varmistu siita etta se vika on kytkimessa, noi oireet voi johtua monestakin asiasta.

Jos sita kytkinta pitaa rempata niin huomioi pari tarkeaa asiaa:

Kytkimeen uusitaan kaikki kuluvat osat kerralla eli ostetaan "kytkinpaketti" joka sis. kytkinlevyn, asetelman ja painelaakerin. Tama siksi etta erimerkkiset osat ei valttamatta sovi yhteen ja työ on sen verran iso ettei kannata vaihtaa yhta palikkaa ja kuukauden paasta toista.

Kytkinpaketin merkki tulis olla Sachs. Tama on alkuperainen osa ja saat sen kohtuulliseen hintaan vaikka www.motonet.fi, halvemmallakin saa mutta jos et aio myyda autoa seuraavana paivana niin tama on vaara paikka saastaa.

Työssa menee tekijasta riippuen 4-5 tuntia. tuntihinta riippuu tietty paikasta ja tarvitko kuittia vai et.

taasko

outo juttu,mutta meilläpäin ei kyllä käytetä bilteman tai motonetin osia, on niistä NIIN HUONOJA KOKEMUKSIA, että jos meinaat pitää sitä autoas niin älä laita em liikkeiden osia. itse henk. koht. en niitä laita kun vakipakolla, mutta jos laitan niin takuita ei ole metriäkään.
esim.audi 80 vm 86 takap.laakeri kesti 200km
opel omega paineasetelma noin 2viikkoa
sierra -90 pakoputki ei sopinut laisinkaan paikalleen.
hiacen takakaari olis varmaan sopinut corollaan paremmin.
yms.yms.

Sitä...

juuri halusin sanoa, että huonoja tarvikeosia ei kannata käyttää. Asia ei vaan ole sen motonetin eikä edes Bilteman kannalta niin mustavalkoinen kun sanot:

Motonetistä saa ko. autoon edullisesti alkuperäisosana (ei vw-audin, vaan valmistajan omalla leimalla) yllättävän paljon osia. Mm. öljynsuodatin, hydrauliöljy, jäähdytinneste, tulpat, hihnat, akut, pyyhkijät, kytkimen, iskarit, pyöränlaakerit muutamia itse hankkimiani mainitakseni. Näillä osilla on ehdottomasti paras hinta/laatusuhde. Kyse on vaan siitä että hyödyntääkseen sitä on tiedettävä aika paljon noista toimittajista.

Ymmärrän että kaikilla ei ole näin paljon harrastuneisuutta jolloin varmin ratkaisu on hakea ainakin vähänkään työläämmin vaihdettavat osat merkkiliikkeestä.

Ymmärrän yskän asentajan kannalta siinä mielessä ettei minuakaan kiinnosta ottaa vastuuta paikalleen ruuvaamastani bilteman öljynsuodattimesta. Joku roti pitäisi kuitenkin olla. Ääriesimerkkinä motonetistä ostamani pakoputki jonka vein ad-varaosaketjun yhteydessä olevaan korjaamoon vaihdettavaksi:

Masentaja kieltäytyi ottamasta työtä vastaan koska putki oli motonetistä. Päätöstään en pystynyt järkyttämään edes sillä että putki oli saman merkkinen kuin mitä myydään seinän toisella puolella hieman kalliimmalla. Ei sillä etteikö löytyisi muitakin asentajia, silloin vain sattui olemaan kiire asialla. Huumorintajuni loppuminen piirtyi korjaamon pihan asfalttiin kahtena synkän mustana viivana...

Ei aivan näinkään...

Vaikka olisi sama valmistaja niin ei silti välttämättä sama tavara. Usein esim. jarrujen ja kytkimien kitkapinnoissa on kestävyys eroja.
Valmistaja on vain alihankkija. Mutta on toisin päinkin. VW:ltä saa joihinkin malleihin esim. pakoputkia kahta eri versiota. Toinen huomattavasti halvempi vaikka molemmissa VW:n leimat. Ero kuulema materiaalin paksuudessa. Alkuperäinen yhdessä osassa ja tilalle myytävät kahdessa osassa jatkoholkin kanssa.
Tehkääpä muuten joskus testi esim. käytetyille öljynsuodattimille. Hakekaa merkkiliikkeestä alkuperäinen n.10€ ja tarvikeliikkeestä ns. alkuperäisvalmistajan suodatin ja halkaiskaa ne. Onko sama tuote ?? Näkee jo monta kertaa päältä päinkin. Eli ei pidä kaikkia taruja uskoa vaan todeta itse.
Tuon ikäiseen Golffiin kannattaa silti suosia näitä tunnettujen alihankkijoiden tuotteita. Yleensä hyvä kompromissi.

Ihan...

ekaksi: "Eli ei pidä kaikkia taruja uskoa vaan todeta itse."

-Ei ole ollut tapana kertoa taruja. Mut tunnistaa kyllä voimakkaista mielipiteistä mutta minään satu-setänä en ole antanut aihetta itseäni pitää.

"Vaikka olisi sama valmistaja niin ei silti välttämättä sama tavara."

-Totta, tosin kohta on kun varaosakauppa vapautuu ja merkkiliikkeiden määräävä asema heikkenee niin enää ei tarvitse rapsuttaa sitä vw-audi leimaa enää pois siitä tuotteen pinnasta.

-Vihdoin päästään siihen että merkkiliike ei voi automaattisesti mitätöidä takuuta jos käytät tarvikeosia vaan mahdollisen vian aiheutuminen täytyy osoittaa tarvikeosasta aiheutuneeksi. Tämä mahdollistaa sen että uskaltaa hakea uuteenkin autoon näitä alihankkijoiden leimalla varustettuja osia. Voipi kilpailukin piristyä?

"Hakekaa merkkiliikkeestä alkuperäinen n.10€ ja tarvikeliikkeestä ns. alkuperäisvalmistajan suodatin ja halkaiskaa ne. Onko sama tuote ??"

-Kyllä, jos haet vaikka tohon golffiin motonetistä Mannin suodattimen, se on sama palikka kun merkkiliikkeestä ostettu. Aikanaan myivät motonetissäkin sitä alkuperäispakettia ja yllättäen samalla numerolla ja hinnalla (5,70) kun nyt Mannia. Eiköhän se ylimenevä osa ole merkkiliikkeelle puhdasta katetta.

-Jotkut osat kuten iskarit voivat olla samassa hintaluokassa, ostaa ne vw/audi tai sachs/boge -leimalla, jolloin niille voi saada esim. vw/audilta kahden vuoden takuun tavanomaisen vuoden sijasta. (Huono esimerkki koska sachs/bogella on 2v takuu)

-Testata ei tarvi itse, TM on vuosikausia säästänyt meidät tältä vaivalta. Viimeisessä öljynsuodatintestissä oli mm. Volvon "oma", Mann ja Bosch. Suoritusarvoja tutkiessa ei jää paljoa tulkinnan varaa etteikö olisi samalta linjalta peräisin.

-Peugeot/Citroen -linjalla löytyy hyviä esimerkkejä. Suuri osa palikoista tulee samoilta toimittajilta. Sitikan osat on tietenkin merkkiliikkeessä kalliimpia paitsi jos satut löytämään pösöltä saman osan esim. puolta halvemmalla.

Näitä esimerkkejä voisin jatkaa väsymiseen ja jännetuppitulehdukseen asti mutta pointti oli että kaikki Motonetin tuotteet eivät ole huonoja ja toisaalta se, että merkkiliikkeessä on yleensä, riippuen merkistä ja mallistakin, katteet kohdallaan.

Niin..

En halunnut haukkuakaan sinua vaan lähinnä tarkoitin että asia ei ole lähellekään näin yksinkertaista. Esim. öljynsuodatin testeissäkin on huomattu että ei ole sama tavara vaikka voi olla samalta linjalta ja silti laadultaan riittävän hyvä. Valmistajatkin vaihtavat toimittajaa vähän väliä, ei välttämättä sen takia että laatu ei riittäisi vaan toinen tekee halvemmalla.
Merkkiliikkeillä varmaan on katteet kohdallaan mutta kulutkin on isommat. Taas saa varmaan tuotteet edullisesti kun ostaa isoja määriä.
Silti VW ei kaikkein "pahin rosvo" vaikka yli puolet on ihan vaan alkuperäislisää.
Eli yksinkertaisesti yleensä:
Alkuperäinen: Hyvä mutta kallis.
Ns. alkuperäinen: yleensä hyvä, hinta kohtuullinen
Tarvikeosa: yleensä heikko tai tyydyttävä, hinta yleensä edullinen.
Toiset etsivät laadukasta, toiset edullista, jotkut hyvää hinta/laatu suhdetta. Kaikille löytyy ottajansa.
Vielä pari vanhaa kansan viisautta: Harvoin halvalla saa hyvää. Jos haluaa halvan ja hyvän niin on ostettava kaksi eri tuotetta.

Alihankkijoista...

vielä sen verran:

"Valmistajatkin vaihtavat toimittajaa vähän väliä, ei välttämättä sen takia että laatu ei riittäisi vaan toinen tekee halvemmalla."

-Aivan ja sen takia että tuotantokapasiteetti ei riitä tai jostain muusta syystä. Tämä on aika merkkikohtaista, vw/audi on sählännyt todella vähän alihankkijoiden kanssa toisin kuin vaikka rellu. Sitä samaa vw/audin:n bensamallin öljynputsariakin on väännetty varmaan 40 vuotta Mannin tehtailla. Muita suodatintoimittajia on Hengst ja Knecht.

"Esim. öljynsuodatin testeissäkin on huomattu että ei ole sama tavara vaikka voi olla samalta linjalta ja silti laadultaan riittävän hyvä."

-Mitä ihmettä, miksei olisi sama tavara jos tehdään samalla linjalla? Tietty jos on laatuongelmia vaikka raaka-aineiden tai työn kanssa niin eroja voi olla mutta silloin se vika ei katso mikä leima siihen myöhemmin lyödään päälle. Niin ja linkit mainitsemiisi testeihin, kiitos.

"Harvoin halvalla saa hyvää. Jos haluaa halvan ja hyvän niin on ostettava kaksi eri tuotetta."

-Juurikin näin. Köyhän ei kannata ostaa halpaa, kokemusta on.

Öljynputsareista vielä

Minulla on muutama käytetty alkuperäinen öljynputsari ja kaikki on aavistuksen erilaisia keskenään. Esim. merkkiliikkeestä en ole saanut kertaakaan samanlaista putsaria mikä oli autossani uutena vaikka numero on sama. Vielä löytyy yksi uusi mikä on kaikin puolin alkuperäisen näköinen mutta valmistettu kiinassa. Ei lue putsarissa vaan laatikossa.
Lieneekö tarkoitettu alunperin kiinassa valmistettuihin volkkareihin. Ei tiedä vaikka yleisestikin olisi laitettu huollettuihin autoihin. VW:n tiskiltä olen saanut ainoastaa saksassa valmistettuja.
Kun olet näin innostunut näistä suodattimista niin halkaise muutama erilainen käytetty ja tutki tarkkaan kaikki ne muutama osa niin huomaat jo siinä pienen eron. Onko käytännössä merkitystä, se on toinen juttu. Mainitsemasi suodatintoimittajat pitävät varmasti paikkaansa mutta tästäkin voisi tehdä pidemmän tarinan joten jääköön tällä kertaa ja toivottavasti tämä keskustelu siirtyy takaisin siihen, mitä alkuperäinen kirjoittaja halusi. Se tästä tällä kertaa. Siis tarkkuuta osien hankinnassa, mistä sitten ostattekin. Myyjä ei ole paras neuvoja. "Omat myymät osat on aina paras vaihtoehto".

No nyt taidan...

ymmärtää mitä tarkoitat: Koska mm. suodatinvalmistajilla on tehtaita ympäri maailmaa niissä on eroja sen takia, tosin eivät ole silloin tarkoittamassani mielessä samalta linjalta. Jos tuotteisiin tulee muutoksiakin kesken valmistuksen ei varmaan saada ihan kaikkia sataa tehdasta päivitettyä samama päivän...

Globalisaatio on metka juttu, kieltämättä kerran vähän nauratti kun ostin öljunputsarin (Audiin tai volkkariin, en muista) merkkiliikkeestä ja siinä askissa seiso että made in Bosnia-Herzegovina:)

Joo menihän tämä hiukan off-topiciksi mutta mitäs pienistä kun väittely on kivaa ja itse kysymykseen on jo vastattu.

Jatkoja!

Et ehkä ihan täysin vielä

Tässä yksi kaipaamasi vinkki:
TM 2/2003 s.102 Löytyy myös PDF tiedostana TM:n kotisivuilta. Kun luet sen tarkkaan niin sitten ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Ehkä hiuksen halkomista mutta kuitenkin...
Hyvät jatkot myös.

Mistä päivämäärästä

Siis aitoa Vw osia Motonetistä.

Siis Motonetissä ja AD:ssä aivan samanmerkkisiä pakoputkia.

Onko tietoa, vai luuloja vaan.
Ikäsi?

Vastauksia:

"Mistä päivämäärästä"

-Siis osia myynnissä? Varmaan siitä asti kun liike avattiin? En ole varma.

"Siis Motonetissä ja AD:ssä aivan samanmerkkisiä pakoputkia."

-Jep, Redi.

"Onko tietoa, vai luuloja vaan."

-Kukin tehköön omat johtopäätöksensä esim. lukemalla tämän ketjun viestejä.

"Ikäsi?"

-En tiedä miten liittyy tähän? Ei kuitenkaan kuulu sinulle, kiitos.

Hesassa 500 e

About tuo hinta. Se kytkinpaketti on jotain 140 tms. Haju voi tulla siitä, että öljy vuotaa pakoputken alkupään päälle öljypohjasta tai just putken päällä olevan öljynsuodattimen juuresta. Etenkin jos haju tulee vaan punavaloissa. Kokemusta on.

Kytkinremontin kohdalla voi pyytää äijiä katsomaan esim. vetoakseleiden kumeja ja kampiakselin päätystefaa (tiivistettä). Ne kun on vähän samalla suunnalla. Tosin silloin ne sanoo, että paskanahan nää on ja rokottaa muutaman tunnin lisätöitä.

hephep

jos kytkin ei luista tahi ravista .... niin noi oireet kuullostaa ennemmin siittä että sulla on aski kuiva .... lisää enste öljyt sinne vaihdelootaan (helppo juttu .. ei tarvi purkaa yhtään mitään ko vaan kaataa lisää öljyä) ja vika häviää samon tein jos oli kyse öljynpuutteesta .... tarkista ny ennenko alat kytkintä vaihtamaan ...
 /   /  /  /  / Kytkimen korjaus

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta