Palo-opistoon

naisihminen

Juttelin nextstep messuilla yhden palomiehen kanssa ja kyselin häneltä naisista palo-opistossa....lähinnä valmistuuko pelastajakurssilta naisia(kuinka monta) ja miten pääsykokeissa pärjää...niihin sain tietoa mutta en ihan kaikkea siinä kiireessä huomannut kysyä...eli nyt kysyn teiltä jotka kouluun olette hakeneet (sekä päässeet että ulos jääneet) ja erityisesti naisilta miten pärjäsitte pääsykokeissa lähinnä kuntopuolella?ENtä koulutuksessa yleensä? Itsellä kuntopohja on jonkinlainen mutta ei mikää huippu, joten treenaamaan pitäis alkaa...joten mihin kannattaa panostaa?
Hermopuoli mulla pitäis olla kúnnossa ku luen just lähihoitajaksi ja suuntausun ensihoitoon...
eli tavoitteena olis saada nimike palomies-sairaankuljettaja...eli lähihoitaja-pelastaja todenmukaisella nimellä...mutta muutenki hei mua kiinnostaa kaikki tieto koulusta,koulutuksesta,onko harjoittelua,paljonko liikuntaa/minkälaista jne.

5

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omena

      Hei

      Ensiksi haluan sanoa, että sinulla on hieno ammatti haave, mutta valitettavasti naiselle aika raskas.
      Suomessa ei nimittäin ole valmistunut "palomiehiksi" kovinkaan monta naista (taitaa mennä reilusti alle 10). Helsingin palolaitoksella taitaa toimia tällä hetkellä ainoastaan yksi nainen... Hänelläkin on taustana äärettömän kova kuntotausta (triathlonia jne.) Muut naiset, jotka ovat koulusta valmistautuneet eivät taida enää tehdä itse palomies työtä, vaan ovat niin sanottuja palotarkastajia.
      Asiaan… Jos haluat kouluun päästä sisälle niin kyllä se kovaa kuntoa vaatii. Sinulta naisena odotetaan yhtä kovaa kuntoa, kuin miehiltäkin. Penkki pitää nousta ja syväkyykyt onnistua.
      Ja lisää koulusta saat tietoa varmaan kun menet www.pelastusopisto.fi. Fitness lehdessä oli viime vuoden puolella artikkeli pelastusopiston pääsykokeista. Se kannattaa lukasta, niin saat edes jonkin moisen kuvan pääsykokeista.

      • naisihminen

        Joo mä oon käyny lukemassa noilta sivuilta kaikkea tietoa...mutta omakohtaiset kokemukset on aina mielenkiintoisia...
        Joo...onhan se raskas ammatti, mutta kun on tällanen poika-tyttö niin sitä ei oikee viihdy perinteisessä "sisarhentovalkoinen"-työssä...mietin vaan sitä että jos ajattelee että kävis ton pelastaja-koulun ni siitä sais varmaan plussaa ku hakis töihin palolaitokselle...sillee ku nykyään kuitenkin on ihan hyödyllistä olla kaksi tai useampikin ammatti ku noita työpaikkoja on niin vähän...ja ku sillee mietin että jos joltain palolaitokselta löytyis esim. ns.puolikkaan työntekijän paikka ja puolikkaan sairaankuljetuksesta...että olis niinku sellane vaihtomies...=) En tiä saatko selkoa mitä tässä yritän selittää...
        Ja periaattees noi kuntotestit ei voi olla esteenä ku jos meet sairaankuljetukseen töihin palolaitokselle ni sulla on samat kuntotestit käytössä ku palomiehillä tai ei niissä ainakaan suuria eroja ole...meillä jo koulussakin on kuntotestissä 45kg penkiltä, kyykyt 45kg tangon kans...sit on cooperia ja rappusten juoksua hoitolaukkujen kanssa ja on askelkyykkyä jollai painoilla ja leuanvetoa ja vatsalihaksia ja vaikka mitä...eihän ne paljoa eroa??Kaikkia painoja en muista...
        Oon uinu kilpaa, joten treeni ja kilpailukokemusta on..ainut on että kun lopetin uinnin ni tuli täyskieltäytyminen joten kunto pääs romahtaa...nyt taas treenaan uudella innolla ja ehkä jopa monipuolisemmin...ja kun on tavoitteet ni sinne mun on päästävä...
        Ja kun on muutenkin vahvarakenteinen ja sillee...
        Mietin tota että naiset työskentelee palotarkastajina...mahtaakohan johtua vain naisten aliarvioimisesta??Kun on miesten ammatti ni se on ja pysyy vaikka löytyis pätevämpi nainen kuin mies ni mies saa paikan...en tiedä...pistää vaan miettimään...
        Oisko sulla hyviä treeni vinkkejä...??=) Oletko itse palomies/palomies-opiskelija?


    • ???

      En tiedä onko kannattavaa opiskella palomies-sairaankuljettajaksi koska ne kuulemma meettää suuren osan toimivaltuuksiaan ihan tässä vuoden kahden sisään. Täytyis opiskella AMK ensihoitajaksi. En tiedä varmaksi ja kannattaa kysellä siis joltakulta joka tietää.

      • naisihminen

        No opiskelen jo lähihoitajaksi ja ensihoitoon suuntaudun joten siinä tulis se ns. sairaankuljettajan tutkinto...Ja mikä noihin valtuuksiin tulee niin tällä hetkellä kaikki on niin avoinna että tuskin ne saa vielä parin vuoden sisällä paljoakaan päätöksiä aikaan...luulisin...meidän oppikirjakin on täynnä kohtia "asia epäselvä", "tämä on vain kirjan tekijöiden pielipide asiasta" jne...ammatti kun on niin "uusi"...Nykyäänhän amk:ssa jutellaan etteivät lähihoitajat saa työskennellä ambulanssissa mikä on täyttä puppua...meidän opettaja jutteli, kun aloitimme että hän kannattaa amk:n ensihoitajaa, koska se antaa laajemmat teoriapohjat, mutta käytännön työssä lähihoitajan ja ensihoitajan työt eivät paljoa eroa toisistaan...ja kun ei paljoa kiinnosta lähteä opiskelemaan neljää vuotta suunnileen samoja asioita kuin lähihoitajana...kaikki uudelleen:lapset,vanhukset,hoivat,kuntoutus jne...vaatii suurta motivaation parannusta että jaksan jankata samoja asioita(tietenkin vähän laajempia ovat...mutta...)...Ja muutenkin olisi kiva päästä jo pian työelämään...
        Ammattina tietenkin ensihoito muuttuu jatkuvasti ja ammattinimikkeet ja työtehtävät varmaan tulevat muuttumaan, mutta veikkaan että siinä vaiheessa aletaan kurssittaa kaikkia vanhoja työntekijöitä...en tiedä...tarvitsee miettiä...


    • niinpä niin

      Joko ollaan palomiehenä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe