Kemian opiskelu(yliopistossa)

Kemistiksi?

Tietääkö kukaan, millaista on kemian opiskelu yliopistossa?

Mistä saa lähtöpisteitä? Haittaako, jos on suorittanut lyhyen matikan? Kemiasta ja fysiikasta oon kyllä käynyt kaikki mahdolliset kurssit. Pitkää matikkaa kävin 8 kurssia, mutta vaihdoin sitten lyhyelle, kun ei oikeen sujunut...Fyssan ja kemian arvosanat 8-10.

Onko kemiaa vaikeaa päästä opiskelemaan? Opiskelukaupungilla ei niinkään oo väliä.. Minne yliopistoon on siis helpointa päästä opiskelemaan ko. alaa?

Millaiset ovat kemian alan työllisyysnäkymät? Missä voi sitten valmistuttua olla töissä?

Tulipas paljon kysymyksiä. :) Jos joku ystävällinen ihminen osaa/jaksaa vastata, niin paljon kiitoksia. :-)

10

3525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kata

      Eiköhän kemiaa pääse aika helpolla lukemaan, jos lukiotiedot ovat hyvin hallussa. Aika monelle kemia on lääkiksen varavaihtoehto, josta sitten jatketaan lääkikseen pyrkimistä. Motivaatio ja yhteishenki voi siten olla porukassa vähän heikko. Monet kemiasta tosissaan kiinnostuneet hakee kai teknilliseen korkeakouluun, koska siellä se henkikin voi olla parempi.

      Matikalla ei kai ole niin väliä.

      • Kemistiksi?

        Joo, minullakin tuo kemian opiskelu on vähän niinkun lääkiksen varavaihtoehto. Jos en pääse ekalla kerralla lääkikseen, mutta kemiaa pääsen lukemaan, niin eipä ainakaan laskurutiini ruostu. Samaten kemian tiedot pysyisi hallussa. Mutta kyllä kemia kiinnostaa. Yksi lempiaineistani lukiossa. Tuli vähän haikea olo viimesellä kemian tunnilla...


      • pätevämies
        Kemistiksi? kirjoitti:

        Joo, minullakin tuo kemian opiskelu on vähän niinkun lääkiksen varavaihtoehto. Jos en pääse ekalla kerralla lääkikseen, mutta kemiaa pääsen lukemaan, niin eipä ainakaan laskurutiini ruostu. Samaten kemian tiedot pysyisi hallussa. Mutta kyllä kemia kiinnostaa. Yksi lempiaineistani lukiossa. Tuli vähän haikea olo viimesellä kemian tunnilla...

        Mihin helvettiin sitä yhteishenkeä tarvii?? onpa tosi naurettavaa jos senkin perusteella koulutuspaikkansa valitsee...? Minä olen 3 v ollut yo:lla, enkä pahemmin yhteishenkeä kaipaa, kotona lukee tentteihin, käy tenteissä, mitä ihmeen yhteishenkeä, vai pitääkö sitä käsi kädessä lukea tentteihin...voi teitä nykynuoria, ylisosiaalisia lässyjä!


      • kemistiksi?
        pätevämies kirjoitti:

        Mihin helvettiin sitä yhteishenkeä tarvii?? onpa tosi naurettavaa jos senkin perusteella koulutuspaikkansa valitsee...? Minä olen 3 v ollut yo:lla, enkä pahemmin yhteishenkeä kaipaa, kotona lukee tentteihin, käy tenteissä, mitä ihmeen yhteishenkeä, vai pitääkö sitä käsi kädessä lukea tentteihin...voi teitä nykynuoria, ylisosiaalisia lässyjä!

        No mutta on minun mielestäni se yhteishenki kuitenkin melko tärkeää... Uudelle paikkakunnalle muutettaessa olisi kuitenkin ihan kiva, jos tutustuisi koulussa uusiin ihmisiin--->saisi uusia kavereita. Jos ei paikkakunnalla asu edes ketään tuttua, niin olisi se kuitenkin aika tärkeää, että saisi tutustuttua ihmisiin. Eri asia tietenkin on, jos opiskelee paikkakunnalla, jossa asuu jo omia kavereita. Kuka haluaa olla erakko? Ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin!


    • ,,,,

      Osallistuin työkkärin työnhakukurssille, ja siellä oli suurin akateemisten ryhmä kemistejä. Eli työpaikkaa voi olla vaikea löytää valmistumisen jälkeen.

    • Jane Doe

      Kemiantekniikkaa kannattaa pitää varteen otettavana vaihtoehtona, jos tykkää luonnontieteistä. Kemiantekniikassa voi suuntautua haluamalleen alalle, on sovellettua kemiaa, tuotantotekniikkaa (prosessitekniikkaa), puunjalostustekniikkaa, elintarviketekniikkaa yms, eli vaihtoehtoja riittää.

      Teknilliseen yliopistoon haettaessa olisi tietenkin plussaa, jos olisi lukiossa lukenut pitkän matematiikan, sillä matematiikkaa on melko paljon. Lappeenranta on mukava paikka, jos haluaa pieneen ja lämminhenkiseen kouluun opiskelemaan. Sinne on myös melko helppo päästä lukemaan kemiaa, toisin kuin Otaniemeen. Kukin valitsee mieleisensä opinahjon.

      Kemisti-insinöörin työllisyystilanne on myös varsin valoisa, ja tulevaisuudessa suurten ikäluokkien astuessa eläkkeelle luulisi perusteollisuudesta löytyvän töitä niitä haluaville.

    • Juuri paperit saanut

      En suosittele kemistiksi kouluttautumista nykyään. Itse olen juuri saanut kemistin paperit kouraan ja töitä ei ole.
      Olen jo puoli vuotta aktiivisesti etsinyt kemistin töitä, mutta turhaan. Edes yhteenkään työhaastatteluun ei ole kutsuttu. Näyttää siltä, että on aloitettava opiskelut uuteen ammattiin. Enkä todellakaan ole ainut, jolle näin on käynyt (kaikki tuntemani kurssikaverit ovat joko jatko-opiskelijoina yliopistolla tai sitten opiskelevat uuteen ammattiin yliopistossa).

    • Saa sanoa

      Voisiko joku vastata siihen kysymykseen tarvitseeko sitä matikkaa jos haluaa kemistiksi..?

    • riinas84

      Olen Jane Doen kanssa samaa mieltä, että kannattaa harkita kemiantekniikkaa. Diplomi-insinöörin voisi olla helpompi löytää töitä. Jos on erityisesti kiinnostunut kemiasta, voi suuntautua enemmän sovelletun kemian puolelle (esim. analytiikkaan tai teknilliseen kemiaan) ja toisaalta, jos on enemmän insinööri-henkinen, niin voi sitten harkita prosessitekniikkaa. Tätähän ei siis tarvi päättää opintojen alussa, vaan ensin katsella vähän, mikä alkaa tuntua omalta ja sitten valita sen mukaan.

      Siitä en kyllä ole samaa mieltä, että matikkaa on paljon. Ensimmäisenä vuonna pitää käydä pakolliset matematiikan kurssit, jotka ovat kyllä hieman haastavia, mutta työllä niistä selviää. Eli vastatakseni kysymykseesi, Saa sanoa: sitä matikkaa tarvii selvitäkseen opinnoista, mutta ei kummempaa matematiikkaa välttämättä tarvitse sitten ensimmäisten vuosien jälkeen osata.

      Lopuksi: itse olen tykännyt Lappeenrannasta opiskelupaikkana ja ihan samanarvoinen tutkinto täältä on kouraan lyöty kuin kelle tahansa Otaniemestä, vaikka sisäänpääsy helpompaa onkin.

    • kiinnostunutttt

      Tarvitseeko lukion fysiikkaa, jos haluaa kemistiksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe