Tulipa siis intos ruokapöydässä.. Kun Teuvo Oinas julkaisee uuden levyn, onko levy Teuvo Oinaan vai Teuvo Oinaksen?
Olemme jo kyselleet tästä asiasta ja saaneet seuraavia vastauksia: Oinaan, Oinaksen ja molemmat oikein. Mutta koska inttäjiä olemme, tämä kestänee hamaan hautaan asti, ellei joku viisaampi kerro sitä ennen oikeaa vastausta.
Sitten toinen: tuote on hajustettu tai hajustamaton, eli se samainen tuote on parfymoitu tai parfymoimaton(?) Onko tuo todellakin parfymoida -verbin vastamuoto? Onko sana parfymoimaton olemassa? Ai että ihmisellä on aikaa pohtia turhanpäiväisyyksiä, mutta minkäs teet? Yleensä lukion maol-taulukot antavat vastauksen suurimpaan osaan ongelmia, mutta näihin ei. Kyllä - minä halusin nykysuomen sanakirjan pukilta, mutta eipä tuonut, ruoja. =)
intos
4
961
Vastaukset
- Epäjärjestelmällistyttämätön
Oinas päättää itse, ryhtyykö Oinaaksi vai Oinakseksi. Näin ovat menetelleet mm. kiuruvetiset ja kangasalaiset, jotka asuvat Kiuruvedellä ja Kangasalla.
Harvoille verbeille löytyy yhdellä sanalla ilmaistavia vastamuotoja. Parfymoida -> jättää parfymoimatta. Parfymoitu ja parfymoimaton ovat molemmat substantiiveja.- Luuli tietävänsä
Parfyymi on substantiivi, mutta parfymoimaton on sentään adjektiivi, eikö? Kun vastaa kysymykseen "millainen?"
- SANIO
Voisihan se taipua:Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,
- ------
Olen miettinyt sanojen oikeaa taivutusmuotoa omistusmuodoissa mm.
ARMAS
Jos kyseessä adjektiivi niin armaan, jos hlön nimi niin Armaksen?
MANNER
Esim etelä-manner, niin etelä-mantereen, sukunimenä Mannerin?
Meneekö noin??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1064284Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k613066Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3152831Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622312- 761534
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen771378- 981322
- 771128
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?691125Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121