intos

kuis tässä ny näin

Tulipa siis intos ruokapöydässä.. Kun Teuvo Oinas julkaisee uuden levyn, onko levy Teuvo Oinaan vai Teuvo Oinaksen?

Olemme jo kyselleet tästä asiasta ja saaneet seuraavia vastauksia: Oinaan, Oinaksen ja molemmat oikein. Mutta koska inttäjiä olemme, tämä kestänee hamaan hautaan asti, ellei joku viisaampi kerro sitä ennen oikeaa vastausta.

Sitten toinen: tuote on hajustettu tai hajustamaton, eli se samainen tuote on parfymoitu tai parfymoimaton(?) Onko tuo todellakin parfymoida -verbin vastamuoto? Onko sana parfymoimaton olemassa? Ai että ihmisellä on aikaa pohtia turhanpäiväisyyksiä, mutta minkäs teet? Yleensä lukion maol-taulukot antavat vastauksen suurimpaan osaan ongelmia, mutta näihin ei. Kyllä - minä halusin nykysuomen sanakirjan pukilta, mutta eipä tuonut, ruoja. =)

4

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäjärjestelmällistyttämätön

Oinas päättää itse, ryhtyykö Oinaaksi vai Oinakseksi. Näin ovat menetelleet mm. kiuruvetiset ja kangasalaiset, jotka asuvat Kiuruvedellä ja Kangasalla.

Harvoille verbeille löytyy yhdellä sanalla ilmaistavia vastamuotoja. Parfymoida -> jättää parfymoimatta. Parfymoitu ja parfymoimaton ovat molemmat substantiiveja.

• Luuli tietävänsä

Parfyymi on substantiivi, mutta parfymoimaton on sentään adjektiivi, eikö? Kun vastaa kysymykseen "millainen?"

• SANIO

Voisihan se taipua:Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinasin,Oinaan, Oinaksen, Oinaan, Oinaksen, Oinasin, Oinasin,

• ------

Olen miettinyt sanojen oikeaa taivutusmuotoa omistusmuodoissa mm.

ARMAS
        Jos kyseessä adjektiivi niin armaan, jos hlön nimi niin Armaksen?

MANNER
        Esim etelä-manner, niin etelä-mantereen, sukunimenä Mannerin?

Meneekö noin??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      106
      4284
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      61
      3066
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      315
      2831
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2312
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1534
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      77
      1378
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      98
      1322
    8. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      77
      1128
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      69
      1125
    10. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1121
    Aihe