maitopurkkien polttaminen takassa

japa

saako maitopurkkeja polttaa takassa/saunan pesässä? vastauksia joita olen kuullut: saa, ei saa, saunassa saa takassa ei, takassa saa saunassa ei, saa polttaa hiilloksen päällä, korkeintaan kaksi kerrallaan....
jos ei saa niin miksei saa? vahingoittaako ne jotenkin takkaa/kiuasta?

59

22771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uunissakin

      En käsitä miksi ei saisi. Olen polttanut niitä aina kiukaan pesässä, takassa ja leivinuunissakin sytykkeenä. Näin teki myös faijani, hänen faijansa taas sai maitonsa suoraan navetastaan joten on poltettu kaikenlaisissa tulipesissä niin kauan kuin maitopurkkeja on ollut olemassa. En ole havainnut minkäänlaista haittaa missään tulipesässä.

      • Anonyymi

        Niin minäkin teen ei ongelmia oo tullut mummo myös poltti ja ukki niitä tölkkejä.


    • tuosta

      mitään ainakaan merkittävää haittaa on. Purkkien pitäisi olla huuhdeltuja ja kuivia. Roskien polttaminen saattaa noeta vähän enemmän, mutta nuohoojan vuosittainen vierailu hoitaa asian. Itse ainakin poltan maitopurkit ja muunkin palavan pakkausjätteen saunan pesässä ja puhtaamman - ei nestepakkauksia - leivinuunin sytykkeenä.

      • penmus

        keräävät savukanaviin ja hormiin muovijätöksiä johon sitten tarttuu noki helposti. Ei lähde edes nuohoojan käydessä ja ajanmittaan tulee tosi pahat ongelmat. Kyllä maitopurkit ja vastaavat kuuluu roskiin, ei uuniin ja ei niistä edes tule paljon erergiaa, tuhkaa kylläkin sitten...


      • Uuniseppä

        Kiiltävää paperia, roskia ja nestekartonkipakkauksia ei pidä missään nimessä polttaa varaavassa takassa/uunissa. Nokeavat ja karstoittavat savukanavia ja parhaassa tapauksessa edessä on isompi remontti, kun paikat lyövät tukkoon.


      • penmus
        Uuniseppä kirjoitti:

        Kiiltävää paperia, roskia ja nestekartonkipakkauksia ei pidä missään nimessä polttaa varaavassa takassa/uunissa. Nokeavat ja karstoittavat savukanavia ja parhaassa tapauksessa edessä on isompi remontti, kun paikat lyövät tukkoon.

        kovin viksua polttaa esim. maitopurkkeja sillä niistä lähtee ihan hirveä haju ja menee vielä naapurin nenään , niin siitähän tulee sanomista, eli maitopurkit ja vastaavat viedään roskiin...


      • kyllä saa
        Uuniseppä kirjoitti:

        Kiiltävää paperia, roskia ja nestekartonkipakkauksia ei pidä missään nimessä polttaa varaavassa takassa/uunissa. Nokeavat ja karstoittavat savukanavia ja parhaassa tapauksessa edessä on isompi remontti, kun paikat lyövät tukkoon.

        Kyllä niitä saa polttaa, ne on poltettavaksi tarkoitettu. Itse poltan kaikki tölkit, ja joskus teen niin että survon maitotölkin täyteen muoviroskaa, jonka sitten heitän hyvällä vedolla palavaan roihuun. Nuohoaja kävi viikko sitten ja totesi vaan että hyvin palaa, hormit oli asiallisessa kunnossa.


      • penmus
        kyllä saa kirjoitti:

        Kyllä niitä saa polttaa, ne on poltettavaksi tarkoitettu. Itse poltan kaikki tölkit, ja joskus teen niin että survon maitotölkin täyteen muoviroskaa, jonka sitten heitän hyvällä vedolla palavaan roihuun. Nuohoaja kävi viikko sitten ja totesi vaan että hyvin palaa, hormit oli asiallisessa kunnossa.

        nuohoojan nimi ja puhelinnumero niin kysytään onko näin ?


      • kyllä saa
        kyllä saa kirjoitti:

        Kyllä niitä saa polttaa, ne on poltettavaksi tarkoitettu. Itse poltan kaikki tölkit, ja joskus teen niin että survon maitotölkin täyteen muoviroskaa, jonka sitten heitän hyvällä vedolla palavaan roihuun. Nuohoaja kävi viikko sitten ja totesi vaan että hyvin palaa, hormit oli asiallisessa kunnossa.

        se piti vielä sanoa että nuohooja putsasi myös sen tulisijan kanavat joissa olen muovia poltellut. Ei ollu mitään kommentoitavaa.


      • kyllä saa
        penmus kirjoitti:

        nuohoojan nimi ja puhelinnumero niin kysytään onko näin ?

        taidat olla ekohörhö kun savunhaju ottaa nenään


      • penmus
        kyllä saa kirjoitti:

        se piti vielä sanoa että nuohooja putsasi myös sen tulisijan kanavat joissa olen muovia poltellut. Ei ollu mitään kommentoitavaa.

        miksi aina pitää alkaa vittuilla, sanoinko minä että se minua savu häiritsee ja edes asunko omakotitalossa, heti joku vetää herneen nenään, polttakaa vaikka bensaa jos huvittaa mutta älkää sitten itkekö kun hormit on tukossa, hyvää kevään jatkoa vaan !


      • Maitopurkki
        Uuniseppä kirjoitti:

        Kiiltävää paperia, roskia ja nestekartonkipakkauksia ei pidä missään nimessä polttaa varaavassa takassa/uunissa. Nokeavat ja karstoittavat savukanavia ja parhaassa tapauksessa edessä on isompi remontti, kun paikat lyövät tukkoon.

        Talossamme on poltettu 20 vuotta kaikki kartongit puukattilassa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.....turhaan niitä kantaa kaatopaikalle


      • Anonyymi
        penmus kirjoitti:

        kovin viksua polttaa esim. maitopurkkeja sillä niistä lähtee ihan hirveä haju ja menee vielä naapurin nenään , niin siitähän tulee sanomista, eli maitopurkit ja vastaavat viedään roskiin...

        Voi mussutin mussutin tätä touhua mummo poltii sytytys ja tuohien kanssa purkit ei ongelmia perinne jatkkuu.


    • maitopurkkien

      polttamisesta ei ole niin suuri, että sillä kannattaa takkansa ja piipunsa pilata - voi vielä talokin palaa.

      Polttolämpötila omassa kotitakassa/uunissa harvoin on sitä luokkaa, että maitopurkki palaisi täysin. Taitaa polttolämpötila yleensä olla sitä luokkaa, että pikku hiljaa myrkyttää oman asuin ympäristönsä sekä pilaa takkansa ja savuhorminsa osittain palaneella muovilla.

      • bensanpolttaja

        Hyöty polttamisesta ei ole niin suuri, että sillä kannattaa takkansa ja piipunsa pilata - voi vielä talokin palaa.

        Ai että maitotölkeillä saa uunin ja piipun niin kuumaks että tölli palaa... my ass..


        Polttolämpötila omassa kotitakassa/uunissa harvoin on sitä luokkaa, että maitopurkki palaisi täysin.

        Yhtäkään tölkkiä ei ole jäänyt vielä tulipesään kummittelemaan..


        Taitaa polttolämpötila yleensä olla sitä luokkaa, että pikku hiljaa myrkyttää oman asuin ympäristönsä sekä pilaa takkansa ja savuhorminsa osittain palaneella muovilla.

        Ei ole naapurit tulleet valittamaan myrkytysoireita, samoin ei nuohoaja nähnyt muovinjämiä.. voi "#)(/)¤")(/ tätä skeidaa mitä täällä jauhetaan..


      • tarpeeksi kuuma
        bensanpolttaja kirjoitti:

        Hyöty polttamisesta ei ole niin suuri, että sillä kannattaa takkansa ja piipunsa pilata - voi vielä talokin palaa.

        Ai että maitotölkeillä saa uunin ja piipun niin kuumaks että tölli palaa... my ass..


        Polttolämpötila omassa kotitakassa/uunissa harvoin on sitä luokkaa, että maitopurkki palaisi täysin.

        Yhtäkään tölkkiä ei ole jäänyt vielä tulipesään kummittelemaan..


        Taitaa polttolämpötila yleensä olla sitä luokkaa, että pikku hiljaa myrkyttää oman asuin ympäristönsä sekä pilaa takkansa ja savuhorminsa osittain palaneella muovilla.

        Ei ole naapurit tulleet valittamaan myrkytysoireita, samoin ei nuohoaja nähnyt muovinjämiä.. voi "#)(/)¤")(/ tätä skeidaa mitä täällä jauhetaan..

        polta näitä juttuja siinä vaiheessa, kun olet jo ikäänkuin lämmittänyt takan ja pesä on kuumimmillaan ja menossa loppuhiillos!!!!!!!!!!!!!!! samoin saunan kiuas, kun kiukaassa on kunnon kuumuus.


      • japa
        tarpeeksi kuuma kirjoitti:

        polta näitä juttuja siinä vaiheessa, kun olet jo ikäänkuin lämmittänyt takan ja pesä on kuumimmillaan ja menossa loppuhiillos!!!!!!!!!!!!!!! samoin saunan kiuas, kun kiukaassa on kunnon kuumuus.

        heh, olen siis alkupisteessä, saa, ei saa, vasta hiilloksessa....., tuntuu vähän jokaisella olevan eri mielipide.


      • Jocuko
        japa kirjoitti:

        heh, olen siis alkupisteessä, saa, ei saa, vasta hiilloksessa....., tuntuu vähän jokaisella olevan eri mielipide.

        Minä sytytän kaikki muut tulisijat, paitsi mökin takkauunin, maitotölkillä. Hyvin toimii, ja tuskin maailma sen takia tuhoutuu.

        Takkauunin sytytän tervaksilla sen takia, että siinä paistetaan hiilloksella makkaraa.
        Tuskin maitotölkki siinä kovin paljon elämääni lyhentäisi, ja sekin olisi pois loppupäästä.


      • minä
        Jocuko kirjoitti:

        Minä sytytän kaikki muut tulisijat, paitsi mökin takkauunin, maitotölkillä. Hyvin toimii, ja tuskin maailma sen takia tuhoutuu.

        Takkauunin sytytän tervaksilla sen takia, että siinä paistetaan hiilloksella makkaraa.
        Tuskin maitotölkki siinä kovin paljon elämääni lyhentäisi, ja sekin olisi pois loppupäästä.

        1 kpl ja loput sitten kun uuni on kuuma ja useimmat muovikassit on polttokelpoisia, siis saunan- ja lämmitysuuunissa ei leivinuuniin jos ruokaa tekee.


      • ainoastaan
        bensanpolttaja kirjoitti:

        Hyöty polttamisesta ei ole niin suuri, että sillä kannattaa takkansa ja piipunsa pilata - voi vielä talokin palaa.

        Ai että maitotölkeillä saa uunin ja piipun niin kuumaks että tölli palaa... my ass..


        Polttolämpötila omassa kotitakassa/uunissa harvoin on sitä luokkaa, että maitopurkki palaisi täysin.

        Yhtäkään tölkkiä ei ole jäänyt vielä tulipesään kummittelemaan..


        Taitaa polttolämpötila yleensä olla sitä luokkaa, että pikku hiljaa myrkyttää oman asuin ympäristönsä sekä pilaa takkansa ja savuhorminsa osittain palaneella muovilla.

        Ei ole naapurit tulleet valittamaan myrkytysoireita, samoin ei nuohoaja nähnyt muovinjämiä.. voi "#)(/)¤")(/ tätä skeidaa mitä täällä jauhetaan..

        oman tietämättömyytesi. Huomaa, että tuo "my ass" on tärkeämpi kuin päänuppi.


      • ovat
        japa kirjoitti:

        heh, olen siis alkupisteessä, saa, ei saa, vasta hiilloksessa....., tuntuu vähän jokaisella olevan eri mielipide.

        siis asiasta tietävät.

        Kyllä - sanovat ne jotka eivät asiasta mitään tiedä, mutta luulot ovat suuremmat.


    • ins

      Maito sisältää maitohappoa ja mitähän se tekee tulisijalle, ei ainakaan parane. Jos nyt on pakko polttaa, niin polta vasta sitten kun on kunnon lieskat eli pesässä palaa muutakin. Ja huuhtele se tölkki hyvin.

      • Jocuko

        Onhan tavallisten tiilipiippujen kautta menneet runsasrikkiset öljykaminoiden savutkin taivaalle, eikä ole tullut mitään ongelmia.

        Ei siinä puuhassa kastepisteitä mietitty.


      • penmus
        Jocuko kirjoitti:

        Onhan tavallisten tiilipiippujen kautta menneet runsasrikkiset öljykaminoiden savutkin taivaalle, eikä ole tullut mitään ongelmia.

        Ei siinä puuhassa kastepisteitä mietitty.

        kyllä vaan piippu menee, n. 20 vuotta ja uusiksi menee tai sisäpiippu happoteräksestä


    • Mikko 7

      tölkkejä takassa. Toiseen pesälliseen kerralla mitä litran ponikkään saa sopimaan. Nestepakkauskartongin sisäpuolinen muovipinnoite ei nokea, kun palamislämpötila on riittävä.

      Toisaalta nestepakkauskartongit kuuluvat kierrätykseen, eikä niitä tulisi käyttää energian tuottamiseen - no ehkäpä ruskeaa valkaisematonta ja lisäaineetonta pakkauskartonkia kuitenkin sytykkeiksi...

      Saunaa ja kiuasta ei sen sijaan pidä häpäistä roskienpoltolla!

    • pilkunn

      Jos laki ja asetukset ei kiellä, niin se on sallittua.

      • penmus

        että saa tehdä mitä vaan kun ei laki ja asetukset kiellä, kyllä maalaisjärki kannattaa pitää mielessä vaikka sitä ei laessa olisikaan kielletty, onhan satoja juttuja jota laki ei kiellä mutta ei kannata sitten kuitenkaan tehdä, vai ?


    • mutta ei kannata

      Laita maitotölkit kierrätyslaatikkoon, niin et varmasti pilaa takkaasi ja piipuasi.

    • eee

      Älä polta maitopurkkeja missään tulisijassa. Vaikka sitä ei ole näkyvästi kielletty missään, kannattaa tölkit laittaa, joko energiajätekierrätykseen tai tölkkien keräämiseen varattuihin astioihin. Maitotölkkien polttaminen tavallisessa tulisijassa on ympäristön kannalta haitallista, koska ne eivät pala tarpeeksi täydellisesti.

      • PÖH PÖH

        Lähteä nyt maitopurkkeja kuskaamaan monen kilometrin päähän kierrätyslaatikkoon. Ja jos niitä johonkin autotallin nurkkaan ensin keräät, niin haiseehan ne mahottoman pahalle, vaikka huuhtelisit ne.
        Parasta polttaa pois jaloista. Ja jos roskiin laitat niin sehän pönttö on pian täynnä, kun neljän viikon välein tyhjennetään ja on monta maidonlitkijää talossa.


      • eee
        PÖH PÖH kirjoitti:

        Lähteä nyt maitopurkkeja kuskaamaan monen kilometrin päähän kierrätyslaatikkoon. Ja jos niitä johonkin autotallin nurkkaan ensin keräät, niin haiseehan ne mahottoman pahalle, vaikka huuhtelisit ne.
        Parasta polttaa pois jaloista. Ja jos roskiin laitat niin sehän pönttö on pian täynnä, kun neljän viikon välein tyhjennetään ja on monta maidonlitkijää talossa.

        Kukin tekee niin kuin huvittaa, mutta polttaminen ei ole kovin terveellistä puuhaa. Minä ainakin laitan roskapönttöön nyt ja jatkossa.


    • viikate00

      ei ole tullut edes mieleen etteikö maitotölkkejö saa polttaa takassa. kaikkea sitä tänäpnä kuuleekin. ikäni olen maalla asunut ja kaikki palava pakkausmateriaali ollaan takassa poltettu lähemmäs kohta 30 vuotta jo. mitään ongelmia ei ole tullut. nuohooja ei ole sanonut mitään koskaan. ja kaikki on aina palanut, on ne sitten pesään heitetty alku tai loppuvaiheessa. te nykyajan nuoret olette hieman vainoharhaisia ihan tavallisten käytännön asioiden kanssa. maitotölkkikin on ihan tavallista kartonkia ja palaa siinä missä pahvi ja paperikin. älkää ihmiset stressatko arkipäivän asioilla liikaa...

      • penmus

        maalla saisi tehdä, kaikki on sallittua, eikö se kiljun tekokin ole teillä päin sallittua, ainakin teette sitä ? Meillä kaupungissa on nämä jutut laitettu kuntoon, ei tarvitse kaikkea polttaa vaan ne voi viedä kierrätykseen. Ajattehan tekin jo lehmänpaskalla autolla, miksi polttaa sitten maitopurkkeja, ai niin panettahan te keväällä peltoon kaikki muovitkin, siellähän ne 30 v. sitten lahoo, eikö...vielä kun saisitte sen paskan hajun jollain pois, ei lähde edes pesemällä...


      • uuniseppä

        Voi voi mitä puheita punaniskalta. Ja eipä kaikki nuohoojat ole juurikaan päteviä, kunhan vain tiputtavat kuulan piipusta eli harvoin sanovat mitään mistään. Ja tuskin päteväkään nuohooja alkaa uunin poskikanavia sen paremmin syynäämään, sillä harvat nuohoojat myös muurareita ovat. Kannattaisi kysyä maitotölkkien polttamisesta muurarilta tai uuniasentajalta, minä tiedän jo vastauksen. Minun puolestani voit polttaa vaikka käytetyt kortonkit pesässäsi, voi olla iloinen pauke ja ilo seurata ioltapuhteiden lomassa räiskyviä makeita liruja... :)


      • viikate00
        penmus kirjoitti:

        maalla saisi tehdä, kaikki on sallittua, eikö se kiljun tekokin ole teillä päin sallittua, ainakin teette sitä ? Meillä kaupungissa on nämä jutut laitettu kuntoon, ei tarvitse kaikkea polttaa vaan ne voi viedä kierrätykseen. Ajattehan tekin jo lehmänpaskalla autolla, miksi polttaa sitten maitopurkkeja, ai niin panettahan te keväällä peltoon kaikki muovitkin, siellähän ne 30 v. sitten lahoo, eikö...vielä kun saisitte sen paskan hajun jollain pois, ei lähde edes pesemällä...

        no niinpä niin sekä jaapa jaa. kaikki maalla asuvat eivät suinkaan ole kiljua pöhnötteleviä maajusseja. onko kaupinkalaispojalla vähän pipo kireällä? en osaa sanoa lehmänpaska-autoista enkä paskan hajusta muutenkaan mitään. sen voin sanoa, että täällä maalla pärjää kato ihan maalaisjärjellä. te kaupunkilaiset olette niin kovasti kireän tuntuista sakkia. kovasti kireän tuntuista...


      • viikate00
        uuniseppä kirjoitti:

        Voi voi mitä puheita punaniskalta. Ja eipä kaikki nuohoojat ole juurikaan päteviä, kunhan vain tiputtavat kuulan piipusta eli harvoin sanovat mitään mistään. Ja tuskin päteväkään nuohooja alkaa uunin poskikanavia sen paremmin syynäämään, sillä harvat nuohoojat myös muurareita ovat. Kannattaisi kysyä maitotölkkien polttamisesta muurarilta tai uuniasentajalta, minä tiedän jo vastauksen. Minun puolestani voit polttaa vaikka käytetyt kortonkit pesässäsi, voi olla iloinen pauke ja ilo seurata ioltapuhteiden lomassa räiskyviä makeita liruja... :)

        en voi kertoa muuta kuin omaan kokemukseeni perustuvaa faktaa. mitään ongelmia ei ole tähän mennessä tullut. nuohooja rassaa aina piipun lisäksi vielä ne pesän molemmilla puolilla olevat "onkalot". eikä edelleenkään ole tullut mitään puheita mistään. kortonkeja en suinkaan takassa polta. meillä vedellään paljaalla. on sillä kurin näet paljon hauskempaa. kyllä vaan täällä maalla on mukavaa. todella mukavaa.


      • tahvo
        viikate00 kirjoitti:

        en voi kertoa muuta kuin omaan kokemukseeni perustuvaa faktaa. mitään ongelmia ei ole tähän mennessä tullut. nuohooja rassaa aina piipun lisäksi vielä ne pesän molemmilla puolilla olevat "onkalot". eikä edelleenkään ole tullut mitään puheita mistään. kortonkeja en suinkaan takassa polta. meillä vedellään paljaalla. on sillä kurin näet paljon hauskempaa. kyllä vaan täällä maalla on mukavaa. todella mukavaa.

        No mitä sanoikaan tähän viikate veli, velillä on paljas peli!


    • LapinKettu

      Tetrapakin websivuilta useinkysyttyä kohdassa todetaan polttamisesta näin:

      "Ellei materiaalina kierrättäminen ole mahdollista pakkauksen voi turvallisesti polttaa korkkeineen."

    • polttaa!

      "Maitotölkit voi myös polttaa kiinteistön lämmityksen yhteydessä puiden seassa. Tulen sytyttämistä maitotölkin avulla ei suositella, koska maitotölkin sisäpinnan muovikalvo ei pala puhtaasti alhaisessa lämpötilassa, vaan se tuottaa haitallisia savukaasuja ja saattaa karstoittaa hormeja. Laita siis maitotölkkiin hyvään tuleen jo lämmenneeseen uuniin."

      • hölmöt

        Tuolla itänaapurissa ,jossa on viisikymmentä kertaa enemmän asukkaita ja hienot tulisijat ei varmaan polteta mitään saastuttavaa...
        Minä poltan leivinuunissa kaiken mikä palaa. Ja pullat paistuvat !


      • zs
        hölmöt kirjoitti:

        Tuolla itänaapurissa ,jossa on viisikymmentä kertaa enemmän asukkaita ja hienot tulisijat ei varmaan polteta mitään saastuttavaa...
        Minä poltan leivinuunissa kaiken mikä palaa. Ja pullat paistuvat !

        polttaa maito eikä muitakaan purkkeja joissa ns.vahapinta eikä kiiltäviä lehtiä ym.
        nämä juuri aiheuttavat ns.nokipaloja ym. pitkällä ajanjaksolla. 2 taloa tiedän palaneen kotipaikkakunnalla,maitopurkkien pitkäaikaisella polttamisella.
        toki ei se järjestään suuria tuhoja välttämättä tee.
        jos aivan pakko on ne polttaa,niin vasta sitten kun pesä ja hormit on jo kuumimmillaan.

        itsellä on suuri massiivinen tulikivitakka ns.2-osainen jossa takkapesä alhaalla ja uuni ylhäällä.
        joka on myös varustettu takanomalla kääntöpellillä,joka on AINA käännettävä riippuen siitä kumpaan pesään valkean tekee.takka on nyt 12v.ikäinen edelliset talon omistajat ovat aina polttaneet maitopurkit.
        nyt takka remontissa kääntöpelli ei enää käänny riittävästi koska siellä on ajanmyötä kerääntynyt näistä purkeista ns.muovitöhnää väliin.
        alapesässä voi vielä polttaa ja jotenkin onnistuukin.
        mutta uunin puolelle ei voi tehdä enää valkeata kun pelli uunille ei käänny.
        no takka osittain purkuun ja korjaukset todennäkösesti mahdollista,ainakin toivottavasti ettei tarvi kantaa lähes 3000kiloa tulikiviä ulos ja tehdä uutta takkaa.
        muuten takka vielä lämmittää mahtavasti 1 pesällinen puita riittää.
        itse siis poltan maitopurkit ulkona polttopöntössä tuossa metsän laidassa joskus ja joskus taas ne heitellään roskiin. mutta ei ikinä tuon tasoisessa takassa niitä meinatakkaan polttaa.


      • Maitotölkit sytykkee
        zs kirjoitti:

        polttaa maito eikä muitakaan purkkeja joissa ns.vahapinta eikä kiiltäviä lehtiä ym.
        nämä juuri aiheuttavat ns.nokipaloja ym. pitkällä ajanjaksolla. 2 taloa tiedän palaneen kotipaikkakunnalla,maitopurkkien pitkäaikaisella polttamisella.
        toki ei se järjestään suuria tuhoja välttämättä tee.
        jos aivan pakko on ne polttaa,niin vasta sitten kun pesä ja hormit on jo kuumimmillaan.

        itsellä on suuri massiivinen tulikivitakka ns.2-osainen jossa takkapesä alhaalla ja uuni ylhäällä.
        joka on myös varustettu takanomalla kääntöpellillä,joka on AINA käännettävä riippuen siitä kumpaan pesään valkean tekee.takka on nyt 12v.ikäinen edelliset talon omistajat ovat aina polttaneet maitopurkit.
        nyt takka remontissa kääntöpelli ei enää käänny riittävästi koska siellä on ajanmyötä kerääntynyt näistä purkeista ns.muovitöhnää väliin.
        alapesässä voi vielä polttaa ja jotenkin onnistuukin.
        mutta uunin puolelle ei voi tehdä enää valkeata kun pelli uunille ei käänny.
        no takka osittain purkuun ja korjaukset todennäkösesti mahdollista,ainakin toivottavasti ettei tarvi kantaa lähes 3000kiloa tulikiviä ulos ja tehdä uutta takkaa.
        muuten takka vielä lämmittää mahtavasti 1 pesällinen puita riittää.
        itse siis poltan maitopurkit ulkona polttopöntössä tuossa metsän laidassa joskus ja joskus taas ne heitellään roskiin. mutta ei ikinä tuon tasoisessa takassa niitä meinatakkaan polttaa.

        Meillä menee maitotölkit normaalisti ulkotynnyriin kaikkien muidenkin roskien mukana.
        Silloin tällöin tulee sisällä sytykkeenä käytettyä muiden muovien ja papereiden tapaan.
        Sulavat puiden päälle ja puut saa näin helposti syttymään.


    • Mr 50

      Mitopurkki on paras sytyke tuohen jälkeen. Munakennoja eiaina riitä, eikä ole niin hyviä. Yhdestä purkista riittää useaan sytytykseen. Tuskinpa ne myytävät sytyketikutkaan ovat mitään terveystuotteita. Aikamoinen käry tuohestkin sytyttäessä lähtee. Maitoporkkisuikaleet eivät käryä havaintojeni mukaan juuri lainkaan. 20 v käytetty ja poltettu. Ei ole tulisijan kanssa mitään ongelmia. Tutkimuksen mukaan tuon vuolukiviuunin Lohjan 1600 mm keraamisella hormilla näyttäisi nykyisellä käytöllä menevän vielä ainakin 100 v lisää.

    • Uppista!

      UP, UP, UP!!!

    • ekomies2014

      No en tiiä mitä saa polttaa takassa mutta poltan aina kaikki vaatteet, kengät, kartongit, jne.. viimeeks tuikkasin vanhan syys/kevät takin sinne ni jumankekka miten mustat savut! Mut palohan se perkele. Turha heittää roskikseen kun saa ilmasta lämmitysenergiaa kun hyödyntää himassa

      • rambo1

        Kyllä olen aivan samaa mieltä! Meillä menee uuniin sohvasta lähtien kaikki. senku kuuluu vaan prooooooootttt


    • mflsvajfcc

      Kaupunkilaisten on hyvä taas selittää kun on elämä helppoa. Meiltä on 100 km lähimmälle kierrätys laatikolle ja maitopurkkien poltto on pienin murhe

    • Anonyymi

      Monet väittelevät asiasta puolesta ja vastaan, mutta lopputulosta ei saada. Tiukat tieteelliset ja oikeusoppineet puheenvuorot loistavat poissaolollaan. Tiedemiehet ja oikeusoppineet vastaavat sanomistaan ammattimaineellaan
      .

    • Anonyymi

      Saako makkaraa syödä? Entä pitääkö makkaroiden kuoret käydä palauttamassa jäteaseman ongelmajäte-laatikkoon?

    • Anonyymi

      Maitopurkeista saa kyllä tehtyä hyviä sellaisia sytytyshalkoja kun täyttää ne rypistetyllä sanomalehtipaperilla.

      • Anonyymi

        Kerranki joku puhuu järkeä täällä hyviä sytytys halkoja paperia sisään ja uuniin täällä näitä viherpiiperöt hyppii tasa jalkaa.


    • Anonyymi

      Vanha ketju nostettu esille. En jaksanut kaikkia lukea, mutta muistelen joskus lukeneeni että poltossa voi muodostua sinihappoa, varsinkin jos huonosti huuhdeltu. Nyt jälkeenpäin en tuota samaa tietoa ole onnistunut mistään varmistamaan, joten voin tietty muistaa väärin.

    • Anonyymi

      Rikke. Minulla on kädessäni Pure-Pakin puupohjainen piimäpurkki. Näyttää siltä, ettei sisäpuolella ole minkäänlaista muovi tai muuta kalvoa. Aion polttaa purkin saunan uunissa. Mutta toivoisin, että maito, piimä tai muihin vastaaviin purkkeihin tulisi teksti, että sen voi polttaa/ ja jollei siitäkin tieto.

      • Anonyymi

        Luuletko pahvin itsessään olevan veden/piimänpitävää?


    • Anonyymi

      Kaikki polttaminen on kohta kiellettyä. Saunatkin pitää kohta muuttaa sähkösaunoiksi.

      • Anonyymi

        Sekin kielettään kohta nyt pitää säästää sitä.Iteään


    • Anonyymi

      Mulla on 5 kilometriä kirkolle kierrätyspisteeseen ja ajelen sinne tuolla valmetilla -66 viemään nuo maitopurkit jotka ostan kauppaautosta ettei tule pilanneeksi tuota ilmakehää.

      • Anonyymi

        Menkehän intiaan kahtoo mitä poltavat ei myö pelastetta maailmaa maitopurkeilla.


    • Anonyymi

      Saa tai ei - ihan sama. Olen 40 vuotta polttanyt maitopurkit takassa tai kiukaassa ja näin tulen jatkossakin tekemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe