PUNAJÄKÄLÄ Onko kellään muulla

Levinnyt joka puolelle

Moikka!
Minulla terveyskeskuslääkäri totesi näytepalan oton avulla, että minulla on Punajäkälä.
Ensimmäiset läikät tulivat ranteisiin. Sen jälkeen säärten päälle. Nyt 5 kuukautta ihottuma on vain levinnyt laajemmalle alalle. Ensin ihon pintaa kuumottaa, siihen nousee punaisia pieniä näppylöitä, jotka viikon kuluessa leviävät länteiksi ja nousevat koholle.
Onko kohtalotovereita tai niitä, jotka tietävät asiasta enemmän. Kuinka kauan kestää. Hoitona on vain vahva kortisonivoide.

-Paniikki iskee

58

28623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nousee yksi käsi pystyyn

      Itselleni ensimmäiset läikät tulivat oikeaan nilkkaan,siitä sitten vuosien mittaan jäkälä on laajentanut reviiriään,eli nykyisin minulla on sitä molemmissa nilkoissa ja pohkeissa sekä oikeassa ranteessa.
      Jokin aika sitten huomasin että poskien limakalvoillekin samaa ihottumaa oli ilmaantunut.

      Kunkako kauan kestää?Jaa,siihen on vaikeata antaa vastausta,omani on nyt kestänyt 4 vuotta,ihotautilääkärini puhui potilaistaan joilla tämä sama ollut vuosikymmeniä.
      Toki tässä saattaa tulla oireettomiakin aikoja mutta sitten taas yksi "lehahdus" ja iho on samassa kunnossa.

      Itselläni on tällä hetkellä käytössä Elocon-voide,viime sykskynä kävin valohoidossa ja sinne tässä kaiketi taas täytynee suunnata vaikkei se apu nyt mitenkään dramaattisen suurta sieltäkään suunnasta ollut.
      Tämän kanssa on jo oppinut elämään,vaikka kieltämättä tämä on epäesteettinen ja himskatin kutiava sairaus.

      Miksi sinulla paniikki iskee?

      T.Kohtalotoveri

      • Lue

        Mulla iskee paniikki lähinnä siksi, että tuntuu, että jäkälöidyn kokonaan. Ei ole, kuin kasvot ja limakalvot ilman läiskiä. Kuinka isoja alueita sinulla on? Mulla yksittäinen läntti saattaa olla 5 cm leveä. Huomasin, että Aloe Gel auttaa niissä väleissä, kun ei voi kortisonia laittaa. Olen ajatellut, että onkohan kropassani muutakin vialla. Jotkut sanovat, että saattaisi liittyä esim. Kilpirauhasen toimintahäiriöön. Mitäs sanot?


      • kohtalontoveri

        Onko sinulla sitten ollut jotakin erityistä stressiä, joka laukaisi sen silloin 4 vuotta sitten tai nyt, kun se uusiutui?
        Koitahan jaksella ja vastaile jos tykkäät.


      • Kohtalotoveri
        Lue kirjoitti:

        Mulla iskee paniikki lähinnä siksi, että tuntuu, että jäkälöidyn kokonaan. Ei ole, kuin kasvot ja limakalvot ilman läiskiä. Kuinka isoja alueita sinulla on? Mulla yksittäinen läntti saattaa olla 5 cm leveä. Huomasin, että Aloe Gel auttaa niissä väleissä, kun ei voi kortisonia laittaa. Olen ajatellut, että onkohan kropassani muutakin vialla. Jotkut sanovat, että saattaisi liittyä esim. Kilpirauhasen toimintahäiriöön. Mitäs sanot?

        Osuit muuten arvauksessasi oikeaan.....minulla on myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta!
        Mutta,ensin tuli jäkälä,sittemmin diagnosoitiin vajaatoiminta jota olen voinut kylläkin lievänä sairastaa jo jonkin aikaa.
        Vasta siinä vaiheessa kun hiuksistooni (siihen muutoinkin harvaan,tyypilliseen suom.naisen hiukset,ohuehkot..) iski kaamea sulkasato,alkoivat hälytykelllot kilkattaa ja otatin kilpirauhaskokeet;vajaatoimintaahan sieltä löytyi ja aloitin sitten Thyroxinin saman tien.
        Ja lääkärini kertoi että näillä kahdella sairaudella on yhteys!

        Huh,on sinulla kurja tilanne,itselläni jäkälää on tosiaankin vain molemmissa nilkoissa ja nyttemmin sitten molemmissa poheissa ja toisessa ranteessa sekä suun limakalvoilla.
        Tuossa silmämääräisesti mittailin,pohkeen suurin läntti on halkaisijaltaan varmasti noin 10 cm.
        Anteeksi kun kysyin siitä panikoinnista!

        Kiitos vinkistä,täytyypä kokeilla tuota mainitsemaasi geeliä.
        Totta,aina ei voi käyttää kortisonia ja sitä paitsi,ei se ainakaan minulla oireita juurikaan helpota.
        (kun ei se joulupukin poro tänäkään vuonna ei huolinut tätä jäkälääni...)

        Mitä tulee esim. stressiin ja sen vaikutukseen tässä sairaudessa niin omalla kohdallani ainkin stressi pahentaa ja kovasti pahentaakin.
        Vielä kun tähän lisää sen,että olen paniikkihäiriöinen,aika pahastikin eli stressaan koko ajan,niin....jäkälä elää ja voi hyvin,valitettavasti!

        Kiva kun löytyi kohtalotoveri (vaikka sairaus ikävä onkin),en nimittäin tunne ketään jolla tämä on vaikkei tämä mikään harvinainen ihosairaus olekaan.
        Tämä on ollut minulla koko ajan tämän 4:n vuoden ajan,välillä on ollut helpompia kausia,mutta kokonaan oireeton EN ole ollut näinä vuosina.

        Kirjoitellaan!


      • Puna-jäkäläinen
        kohtalontoveri kirjoitti:

        Onko sinulla sitten ollut jotakin erityistä stressiä, joka laukaisi sen silloin 4 vuotta sitten tai nyt, kun se uusiutui?
        Koitahan jaksella ja vastaile jos tykkäät.

        Minulla kesti noin vuoden. Monenlaiset rasvat käytin ja siihen rasvaamiseenkin tympäysi. Iho oli kuin jonkin kalvon sisällä.
        Kävin sairaalassa 8 kertaa saamassa valo hoitoa kylpyjä.
        Ne auttoi ihmeesti. Nyt ei ole enää ihottumaa ollenkaan.
        kun ihottuma alkoi paraneen, iho muuttui ihottumakohdilta ensin ruskeaksi ja nyt on normaalia (lähes)
        Tietääkö kukaan voiko tämä ihottuma uusiutua ??
        Toivottavasti ei !!!!


      • Ikävä kyllä
        Puna-jäkäläinen kirjoitti:

        Minulla kesti noin vuoden. Monenlaiset rasvat käytin ja siihen rasvaamiseenkin tympäysi. Iho oli kuin jonkin kalvon sisällä.
        Kävin sairaalassa 8 kertaa saamassa valo hoitoa kylpyjä.
        Ne auttoi ihmeesti. Nyt ei ole enää ihottumaa ollenkaan.
        kun ihottuma alkoi paraneen, iho muuttui ihottumakohdilta ensin ruskeaksi ja nyt on normaalia (lähes)
        Tietääkö kukaan voiko tämä ihottuma uusiutua ??
        Toivottavasti ei !!!!

        Kyllä monet saman kokeneet kertovat Punajäkälän uusiutumisesta. Tosin Lääkärikirja sanoo jännästi, että Punajäkälä ei uusiudu, mutta voi kuitenkin toistua useamman kerran. Ihme juttu...


      • Emilia
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Osuit muuten arvauksessasi oikeaan.....minulla on myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta!
        Mutta,ensin tuli jäkälä,sittemmin diagnosoitiin vajaatoiminta jota olen voinut kylläkin lievänä sairastaa jo jonkin aikaa.
        Vasta siinä vaiheessa kun hiuksistooni (siihen muutoinkin harvaan,tyypilliseen suom.naisen hiukset,ohuehkot..) iski kaamea sulkasato,alkoivat hälytykelllot kilkattaa ja otatin kilpirauhaskokeet;vajaatoimintaahan sieltä löytyi ja aloitin sitten Thyroxinin saman tien.
        Ja lääkärini kertoi että näillä kahdella sairaudella on yhteys!

        Huh,on sinulla kurja tilanne,itselläni jäkälää on tosiaankin vain molemmissa nilkoissa ja nyttemmin sitten molemmissa poheissa ja toisessa ranteessa sekä suun limakalvoilla.
        Tuossa silmämääräisesti mittailin,pohkeen suurin läntti on halkaisijaltaan varmasti noin 10 cm.
        Anteeksi kun kysyin siitä panikoinnista!

        Kiitos vinkistä,täytyypä kokeilla tuota mainitsemaasi geeliä.
        Totta,aina ei voi käyttää kortisonia ja sitä paitsi,ei se ainakaan minulla oireita juurikaan helpota.
        (kun ei se joulupukin poro tänäkään vuonna ei huolinut tätä jäkälääni...)

        Mitä tulee esim. stressiin ja sen vaikutukseen tässä sairaudessa niin omalla kohdallani ainkin stressi pahentaa ja kovasti pahentaakin.
        Vielä kun tähän lisää sen,että olen paniikkihäiriöinen,aika pahastikin eli stressaan koko ajan,niin....jäkälä elää ja voi hyvin,valitettavasti!

        Kiva kun löytyi kohtalotoveri (vaikka sairaus ikävä onkin),en nimittäin tunne ketään jolla tämä on vaikkei tämä mikään harvinainen ihosairaus olekaan.
        Tämä on ollut minulla koko ajan tämän 4:n vuoden ajan,välillä on ollut helpompia kausia,mutta kokonaan oireeton EN ole ollut näinä vuosina.

        Kirjoitellaan!

        Vai on sulla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olen ajatellut, että täytyiskö itse pyytää ne verikokeet ottamaan. Olen kuullut useammastakin tahosta, että niillä olisi yhteys. Thyroksiini ei kuitenkaan ilmeisesti ole auttanut muuhun kuin vajaatoimintaan?? Onko ollut yhtään energisempi olo? Miten paniikihäiriö. Olet varmasti niitä ihmisiä, jotka ovat tunnollisia ja jotka haluavat muita vahingoittamatta tehdä kaiken mahdollisimman hyvin. Sellaisille ihmisille tulee yleensä tällaisia sairauksia. Paniikkihäiriö on yksi niistä. Lisäksi muita on sappikivet, masennus, ihottumat (kuten jo tiedät) ym... Oletko yrittäny hoitaa paniikkihäiriötäsi mitenkään? Huomasin itse isäni kuoleman jälkeen, että oikeastaan ei mikään muu auttanut, kuin asioiden kohtaaminen pikkuhiljaa. Ja nyt voin iloksen sanoa, että mitään paniikkia ei ole. Ja selvisin siitä ilman lääkkeitä. Olen sitä mieltä, että tunteet ovat kaikki aitoja. Niitä ei pidä turruttaa lääkkeillä. On tietysti tapauksia, jotka vaativat esim. masennuslääkityksen, mutta sen pitäisi todellakin olla vasta viimeinen oljenkorsi.
        AloeGel on kyllä hyvää. Se on niitä NaturCaren(SWIPE):n juttuja jos on tuttu.
        Nyt yrität olla stressaamatta. Ja jos täytyy stressata, niin stressaa vain omia asioita. Älä murehdi muiden murheita. Vaikka kyllä nekin joskus ottaa sydämelle... Jotenkin tuntuu, että ollaan aika samankaltaisia tyyppejä. Mutta nyt täytyy mennä ruokkimaan pesuetta. Kaikkea hyvää sinulle ja kirjoita jos tuntuu siltä. P.s. Laitan nimimerkiksi tästä lähtien Emilia, jotta olisi helpompi seurata.


      • vuoden sisään!
        Puna-jäkäläinen kirjoitti:

        Minulla kesti noin vuoden. Monenlaiset rasvat käytin ja siihen rasvaamiseenkin tympäysi. Iho oli kuin jonkin kalvon sisällä.
        Kävin sairaalassa 8 kertaa saamassa valo hoitoa kylpyjä.
        Ne auttoi ihmeesti. Nyt ei ole enää ihottumaa ollenkaan.
        kun ihottuma alkoi paraneen, iho muuttui ihottumakohdilta ensin ruskeaksi ja nyt on normaalia (lähes)
        Tietääkö kukaan voiko tämä ihottuma uusiutua ??
        Toivottavasti ei !!!!

        Jäljet kyynärpäissäni havisivät välillä kokonaan, uskoin oudon ihottuman kadonneen.
        2 kk sitten ne palasivat takaisin. Liittynee jotenkin siihen, miten isoilla kierroksilla kilpirauhanen toimii. Heti kun tulee tyypilliset kilpirauhasoireet, alkaa kyynärpääkin kutiamaan.

        En ole saanut kilppariinin mitään lääkitystä, se on vaan todettu ja tiedetään olevan niin suuri, että äänihuulet vahingoittuis jos leikattais. Sitä vaan seurataan ja nyt meitsi popsii jodipillereitä, joita luontaistuotekaupasta ostin.
        Voi olla, että niiden syöminen helpotti myös punajäkälän kutiamiseen kun ne alkoi rauhoittamaan tota kilppariakin.


      • sinulla?
        vuoden sisään! kirjoitti:

        Jäljet kyynärpäissäni havisivät välillä kokonaan, uskoin oudon ihottuman kadonneen.
        2 kk sitten ne palasivat takaisin. Liittynee jotenkin siihen, miten isoilla kierroksilla kilpirauhanen toimii. Heti kun tulee tyypilliset kilpirauhasoireet, alkaa kyynärpääkin kutiamaan.

        En ole saanut kilppariinin mitään lääkitystä, se on vaan todettu ja tiedetään olevan niin suuri, että äänihuulet vahingoittuis jos leikattais. Sitä vaan seurataan ja nyt meitsi popsii jodipillereitä, joita luontaistuotekaupasta ostin.
        Voi olla, että niiden syöminen helpotti myös punajäkälän kutiamiseen kun ne alkoi rauhoittamaan tota kilppariakin.

        Mitä oireita sinulle on tullut kilpirauhasongelmasta? On minulle ihan outo juttu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • mangochutney

      Äidilläni on ollut punajäkälä jo yli 10 vuotta joka pahenee/ilmenee heti kun hän stressaa jollain asialla. Ostin hänelle kokeiluksi englannista Perinteisen Kiinalaisen lääketieteen lääkäriltä rasvaa joka oli tarkoitettu myös psoriasikseen. Ja kuukaudessa sillä rasvalla rasvattaessa äidin punäjäkälä oli hävinnyt : ) Ja juuri silloin stressikäyräkin oli aika hurjan korkealla.
      Nythän on laittanut rasvaan vain vähän syksyllä punoittaviin kohtiin.
      Kokeilkaa rohkeasti vaihtoehtoja!
      Tsemppiä psorin kanssa.

    • Siiri

      Aloitin syömään omega-3 kalatabletteja ja nyt Möllerin tupla kalatabletteja, joihin on myös lisätty vitamiineja. Ehkä auttoi, koska ihottuma on nyt paljon parempi. Antibioottikuuri monta viikkoa.

      Vältä tressiä ja pesuaineita iholla. Hiuslakkakin valuu hiuksista koko kropalle suihkussa. Huuhdeltava hyvin iholta suihkun jälkeen nilkoistakin jne...harjalla tai sienellä. Onkon vesi ok?????

      • Emilia

        Vesi on ok. Mutta tuntuu, ettei mitkään rasvat paljoa auta. Ainoa on ollut AloeGel, joka helpottaa oloa kummasti.


    • Pave

      Itsellä minulla ei ole punajäkälää, mutta kahdella kaverillani on tai oli. Jäkälä kutisi pirusti ja oli pahan näköinen. Niillä se lähti pois koivuöljyllä ja vaseliinillä. Toinen kavereista ei ollut 5vuoteen käynyt esim uimassa, mytta jo viikon käytön jälkeen hän saattoi mennä jopa uimahallin klooriveteen ja käy nytkin säännöllisesti uimassa. Itselläni on muu ihovaiva johon sama aine on myös tehonnut (ei 100% parannusta, mutta 90%:sti kuitenkin). "Kokeilkaa ihmeessä, vaikka tämä tuntuukin liian hyvältä ollakseen totta". Ainakin noiden kahden kohdalla se ON TOTTA ja omalla kohdallani.

    • tts

      Onko tietoa, pitääkö paikkaansa, ettei punajäkälää voi olla henkilöllä jolla on huuliherppes? Kuulin että nämä kaksi asiaa ei voi olla ihmisessä. Molemmilla on taipumus puhjeta stressistä. Itsellä on epäilty olevan punajäkälää jalanpohjassa ja kämmenissä. Toisen lääkärin mukaan näissä paikoissa tätä ihottumaa ei esiinny.

      • paikkaansa

        ainakaan minun kohdallani. Huuliherpes on tuttu, puhajäkälää on ollut 2 kertaa.


      • Emilia

        Kyllä samalla ihmisellä voi olla sekä huuliherpes, että punajäkälä. Miksi ei vois?
        Mutta vaikka punajäkälä leviää ihan koko vartaloon, niin ei yleensä ihan ensimmäiseksi kämmeniin ja jalkapohjiin. Toisaalta taas nilkat (hyvin lähellä jalkapohjaa) ja ranteen taivealue ovat hyvin tyypillisiä paikkoja. Kämmenselkä ja jalkapöytä myöskin. Näytepalalla se selviää mikä ihottuma on kyseessä. Niitä ottaa ihan tavalliset terveyskeskuslääkärit.


      • sama taas
        Emilia kirjoitti:

        Kyllä samalla ihmisellä voi olla sekä huuliherpes, että punajäkälä. Miksi ei vois?
        Mutta vaikka punajäkälä leviää ihan koko vartaloon, niin ei yleensä ihan ensimmäiseksi kämmeniin ja jalkapohjiin. Toisaalta taas nilkat (hyvin lähellä jalkapohjaa) ja ranteen taivealue ovat hyvin tyypillisiä paikkoja. Kämmenselkä ja jalkapöytä myöskin. Näytepalalla se selviää mikä ihottuma on kyseessä. Niitä ottaa ihan tavalliset terveyskeskuslääkärit.

        Minun ihottumasta on jo niin monta eri diaknosia että olen itsekkin sekaisin. Työmatkalla näytin tutule kämmeniä ja hän totesi (kuten ensimmäinen lääkäri) että tuo on selvästikkin punajäkälä. Aikamme puhuttua, lääkäri oli sanonut hänelle että se tulee vastaavasti sterssitilanteissa kuin huuliherppeskin, muttei tätä "virusta tai mikä sitten onkin" voi olla ihmisessä jolal on jo huuliherppestä veressä. Tämän vuoski meinasin hylätä punajäkälädiaknosin, koska minulle tuli huuliherppes n. vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Outoa on sekin, ettei kukaan lääkäri ole vielä ehdottanut koepalan ottoa. Järjestyksessään toinen lääkäri kumosi punajäkälän, koska se ei kuulemma ilmene jalanpohjassa ulottuen sivulle eikä kämmenien sisäpuolella. Tiedä sitten...


      • huomioon...
        sama taas kirjoitti:

        Minun ihottumasta on jo niin monta eri diaknosia että olen itsekkin sekaisin. Työmatkalla näytin tutule kämmeniä ja hän totesi (kuten ensimmäinen lääkäri) että tuo on selvästikkin punajäkälä. Aikamme puhuttua, lääkäri oli sanonut hänelle että se tulee vastaavasti sterssitilanteissa kuin huuliherppeskin, muttei tätä "virusta tai mikä sitten onkin" voi olla ihmisessä jolal on jo huuliherppestä veressä. Tämän vuoski meinasin hylätä punajäkälädiaknosin, koska minulle tuli huuliherppes n. vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Outoa on sekin, ettei kukaan lääkäri ole vielä ehdottanut koepalan ottoa. Järjestyksessään toinen lääkäri kumosi punajäkälän, koska se ei kuulemma ilmene jalanpohjassa ulottuen sivulle eikä kämmenien sisäpuolella. Tiedä sitten...

        Onko kukaan ehdottanut pesuaineallergiaa tms.
        Kannattaa kysyä näytepalan ottoa, että selviäis mikä on vialla. Sillä välin voit itse hoitaa kortisonilla tai esim. Bellavitalla. Apteekista saa...


      • näppyliisa
        sama taas kirjoitti:

        Minun ihottumasta on jo niin monta eri diaknosia että olen itsekkin sekaisin. Työmatkalla näytin tutule kämmeniä ja hän totesi (kuten ensimmäinen lääkäri) että tuo on selvästikkin punajäkälä. Aikamme puhuttua, lääkäri oli sanonut hänelle että se tulee vastaavasti sterssitilanteissa kuin huuliherppeskin, muttei tätä "virusta tai mikä sitten onkin" voi olla ihmisessä jolal on jo huuliherppestä veressä. Tämän vuoski meinasin hylätä punajäkälädiaknosin, koska minulle tuli huuliherppes n. vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Outoa on sekin, ettei kukaan lääkäri ole vielä ehdottanut koepalan ottoa. Järjestyksessään toinen lääkäri kumosi punajäkälän, koska se ei kuulemma ilmene jalanpohjassa ulottuen sivulle eikä kämmenien sisäpuolella. Tiedä sitten...

        Luin mielenkiinnolla kirjoituksianne, just tulin sairaalasta missä kaksi lääkäriä totesi että mulla on punajäkälä!! Mulla oli samankaltaisia ihottumaläiskiä 12 vuotta sitten, avioeron kylkiäisenä saatu silloin diagnoosi jäi vähän ilmaan roikkumaan. Nyt vaihdoin työpaikkaa, oltuani noin 20 vuotta saman katon alla päätin kokeilla jotain muuta, ja tässä tulos sääret ja jalkapohjat sekä ranteet kutiavat ja ovat hilseilevät ja länttien peitossa. Nyt sain hoidoksi elocon rasvaa ja dermovat levyjä joita vaihdetaan 2 kertaa viikossa. Mielestäni mulla se ainakin on ihan selkeesti stressin sivuoire. jakselkaa


      • Emilia
        näppyliisa kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla kirjoituksianne, just tulin sairaalasta missä kaksi lääkäriä totesi että mulla on punajäkälä!! Mulla oli samankaltaisia ihottumaläiskiä 12 vuotta sitten, avioeron kylkiäisenä saatu silloin diagnoosi jäi vähän ilmaan roikkumaan. Nyt vaihdoin työpaikkaa, oltuani noin 20 vuotta saman katon alla päätin kokeilla jotain muuta, ja tässä tulos sääret ja jalkapohjat sekä ranteet kutiavat ja ovat hilseilevät ja länttien peitossa. Nyt sain hoidoksi elocon rasvaa ja dermovat levyjä joita vaihdetaan 2 kertaa viikossa. Mielestäni mulla se ainakin on ihan selkeesti stressin sivuoire. jakselkaa

        Moi!
        Onpa harmi, että sinäkin olet saanut Punajäkälän. Tämä on kyllä ihan hirveä tauti. Eilen sain loput selästäni täyteen läiskiä. Eipä enää ole montaakaan vapaata paikkaa kehossa. Mitä noi mainitsemasi tuotteet ovat. Kortisonia vai mitä, entä ehdottiko lääkärit valohoitoa???
        Jaksamista sinne kans!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Mirella
        sama taas kirjoitti:

        Minun ihottumasta on jo niin monta eri diaknosia että olen itsekkin sekaisin. Työmatkalla näytin tutule kämmeniä ja hän totesi (kuten ensimmäinen lääkäri) että tuo on selvästikkin punajäkälä. Aikamme puhuttua, lääkäri oli sanonut hänelle että se tulee vastaavasti sterssitilanteissa kuin huuliherppeskin, muttei tätä "virusta tai mikä sitten onkin" voi olla ihmisessä jolal on jo huuliherppestä veressä. Tämän vuoski meinasin hylätä punajäkälädiaknosin, koska minulle tuli huuliherppes n. vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Outoa on sekin, ettei kukaan lääkäri ole vielä ehdottanut koepalan ottoa. Järjestyksessään toinen lääkäri kumosi punajäkälän, koska se ei kuulemma ilmene jalanpohjassa ulottuen sivulle eikä kämmenien sisäpuolella. Tiedä sitten...

        Hei!
        Minulla on kyllä levinnyt punajäkälä myös kämmenten sisäosiin...


      • Mirella
        sama taas kirjoitti:

        Minun ihottumasta on jo niin monta eri diaknosia että olen itsekkin sekaisin. Työmatkalla näytin tutule kämmeniä ja hän totesi (kuten ensimmäinen lääkäri) että tuo on selvästikkin punajäkälä. Aikamme puhuttua, lääkäri oli sanonut hänelle että se tulee vastaavasti sterssitilanteissa kuin huuliherppeskin, muttei tätä "virusta tai mikä sitten onkin" voi olla ihmisessä jolal on jo huuliherppestä veressä. Tämän vuoski meinasin hylätä punajäkälädiaknosin, koska minulle tuli huuliherppes n. vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Outoa on sekin, ettei kukaan lääkäri ole vielä ehdottanut koepalan ottoa. Järjestyksessään toinen lääkäri kumosi punajäkälän, koska se ei kuulemma ilmene jalanpohjassa ulottuen sivulle eikä kämmenien sisäpuolella. Tiedä sitten...

        Niin siis punajäkälää myös kämmenten sisäpuolella...anteeksi huono suomi...


      • päppylä

        Kyllä voi olla. Sisarellani, jolla huuliherpes ilmenee ajoittain, on puolivuotta sitten todettu punajäkälä, joka on lisäksi vaikeamman puoleinen.


    • moissan

      Mielenkiinnolla luin kaikkien tarinat tästä punajäkälästä. Itselläni se on uusi tauti, joka todettiin pari kuukautta sitten. Kävin oikein ihotautilääkärillä, jolla olen ennenkin käynyt muiden tautien takia, ja aina olen saanut heti oikean diagnoosin. Minulle punajäkälä puhkesi nimenomaan stressin "ansiosta". Lääkärini selvitti tautia perusteellisesti. Se voi ensinnäkin tulla kenelle hyvänsä ja yleensä kun se on kerran tullut, niin se on tavallaan "veressä". Tauti tulee ja menee tilanteiden mukaan. Minulle tuli punaisiä näppyjä ja läiskiä kämmenselkiin, ranteiden sisäpinnalle ja käsivarsiin joka puolelle, lisäksi alaselkään ja nilkkoihin sekä polviin. Nuo kaikki ovat kuulemma tyypillisimpiä paikkoja jäkälälle. Ihottuma ei tartu, on vain kurjan näköinen ja myös kutiaa. Mitään varsinaista lääkettä siihen ei ole. Kortisonilla (vahvin mahdollinen) rauhoiteltiin omaani. Lisäksi kutinaan sain antihistamiinin tapaista tablettihoitoa. Kortisoni auttoi sen verran, että näpyt osittain lähtivät, mutta käsissä vielä on vaaleita näppyjä. Myöskin suussani poskien takaosassa oli vaaleita läiskiä. Muita tuotteita en ole kokeillut ainakaan vielä. Sen olen huomannut, että stressaantuminen ja hermostuminen pahentaa näppyjä. Auringosta myös kuulemma jäkälä pitää, eli aurinkoa ja varmaankin valohoitoa vaan, niin pitäisi helpottaa. Toisaalta lohduttavaa huomata, että kohtalotovereita on useampia. Mutta päivä kerrallaan ja ilman stressiä.

      • Emilia

        Joo. Tää on todella ihmeellinen tauti ja ilmeisesti luultua yleisempää.
        Hyvä jos sinulla on kortisoni auttanut. Minä vetelin koko kroppaan sitä kahden viikon ajan eikä mitään tehoa ollut.
        Nyt olen laittanut pari kertaa päivässä Aloe Geliä ja tuntuu, että se auttaa. Ainakin sellainen tulehdusmainen olo läiskistä on lähtenyt. Mulla on nyt viides kuukausi menossa ja kirjaimellisesti koko kroppa on läiskitetty. Harmi, kun vaan osaisi pitää stressaamisen kurissa. Miten sinä oikein teet sen? Ja saisinko sen kortisonisi nimen ja vahvuuden, jos oma reseptini ei ollut tarpeeksi vahavaa. Koitahan pärjäillä!!! Ja pistä viestiä silloin tällöin, miten etenee.. Tai toivottavasti ei etene ;)


      • moissan
        Emilia kirjoitti:

        Joo. Tää on todella ihmeellinen tauti ja ilmeisesti luultua yleisempää.
        Hyvä jos sinulla on kortisoni auttanut. Minä vetelin koko kroppaan sitä kahden viikon ajan eikä mitään tehoa ollut.
        Nyt olen laittanut pari kertaa päivässä Aloe Geliä ja tuntuu, että se auttaa. Ainakin sellainen tulehdusmainen olo läiskistä on lähtenyt. Mulla on nyt viides kuukausi menossa ja kirjaimellisesti koko kroppa on läiskitetty. Harmi, kun vaan osaisi pitää stressaamisen kurissa. Miten sinä oikein teet sen? Ja saisinko sen kortisonisi nimen ja vahvuuden, jos oma reseptini ei ollut tarpeeksi vahavaa. Koitahan pärjäillä!!! Ja pistä viestiä silloin tällöin, miten etenee.. Tai toivottavasti ei etene ;)

        No stressaamisesta ensinnäkin. Olen sellasta stressin sisälläni pitävää tyyppiä ja sitte se tulee ulos kropasta milloin mitenkin. Mutta yks juttu on, että mulla on paniikkihäiriö myös, johon olen jo 10 vuotta syönyt lääkkeitä. Sen taudin myötä olen vain pakottanut itseni elämään tavallaan päivän kerrallaan, ainakin kun on ikävistä asioista kyse, ja jos huomaan, että joku asia alkaa stressata niin koitan käsitellä sen mielessäni läpi tai juttelemalla jonkun kanssa. Tiedän itse, että vain minä yksin voin "päättää" stressaanko jostain vai en. Lisäksi uskon, että elämäni motto myös auttaa kestämään stressiä ja ikäviä asioita, nimittäin se, että yritä löytää jokaisesta ikävästäkin asiasta jotain positiivista ja ajattele, että jollain muulla varmasti on asiat vielä huonomminkin! Siitä kortisonista, se on Dermovat 0,05 %. Ensin viikon laitoin sitä ohjeen mukaan aamuin-illoin ja toisen viikon vain iltaisin. Sitten olikin jo iho aika vaalea. Lääkärin ja lääkkeen pakkausksen mukaan se on vahvinta kortisonia, mitä on saatavilla. Kylllä yleislääkäri ensin määräsi miedompaa, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Taisin heittää koko tuubin pois, eli sen nimeä en muista. Kyllä näppyjen ja läikkien jäljet näkyivät, mutta ei enää punaisena heloittaen. Kutinaan sain Kestine 10 mg tabletteja 1-2 päivässä tarvittaessa. Niitä otin ekana päivänä kaksi ja siitä eteenpäin yhden päivässä noin viikon ajan ja sitten kutina lähti. Toivottavasti saat ainakin tota kortisonia lääkäriltäsi jos olet miedompia käyttänyt. Niitähän saa käyttää yhtäjaksoisesti vain pari viikkoa ja sitten täytyy pitää saman verran taukoa ennen seuraavaa käyttökertaa. Käyn katselemassa päivittäin, jos olet saanut apuja ja jos vastailet =D


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        No stressaamisesta ensinnäkin. Olen sellasta stressin sisälläni pitävää tyyppiä ja sitte se tulee ulos kropasta milloin mitenkin. Mutta yks juttu on, että mulla on paniikkihäiriö myös, johon olen jo 10 vuotta syönyt lääkkeitä. Sen taudin myötä olen vain pakottanut itseni elämään tavallaan päivän kerrallaan, ainakin kun on ikävistä asioista kyse, ja jos huomaan, että joku asia alkaa stressata niin koitan käsitellä sen mielessäni läpi tai juttelemalla jonkun kanssa. Tiedän itse, että vain minä yksin voin "päättää" stressaanko jostain vai en. Lisäksi uskon, että elämäni motto myös auttaa kestämään stressiä ja ikäviä asioita, nimittäin se, että yritä löytää jokaisesta ikävästäkin asiasta jotain positiivista ja ajattele, että jollain muulla varmasti on asiat vielä huonomminkin! Siitä kortisonista, se on Dermovat 0,05 %. Ensin viikon laitoin sitä ohjeen mukaan aamuin-illoin ja toisen viikon vain iltaisin. Sitten olikin jo iho aika vaalea. Lääkärin ja lääkkeen pakkausksen mukaan se on vahvinta kortisonia, mitä on saatavilla. Kylllä yleislääkäri ensin määräsi miedompaa, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Taisin heittää koko tuubin pois, eli sen nimeä en muista. Kyllä näppyjen ja läikkien jäljet näkyivät, mutta ei enää punaisena heloittaen. Kutinaan sain Kestine 10 mg tabletteja 1-2 päivässä tarvittaessa. Niitä otin ekana päivänä kaksi ja siitä eteenpäin yhden päivässä noin viikon ajan ja sitten kutina lähti. Toivottavasti saat ainakin tota kortisonia lääkäriltäsi jos olet miedompia käyttänyt. Niitähän saa käyttää yhtäjaksoisesti vain pari viikkoa ja sitten täytyy pitää saman verran taukoa ennen seuraavaa käyttökertaa. Käyn katselemassa päivittäin, jos olet saanut apuja ja jos vastailet =D

        Laitanpa lääkkeiden merkit ylös ja yritän saada omalääkärille aikaa. Täytyy vaan suoraan pyytää ko- lääkkeitä. Huomasin just tänä aamuna, että nyt on päänahkaankin tullut läiskiä. Inhottavaa. Leviää edelleenkin koko ajan. Kasvot rupeaa olemaan ainoita paikkoja vapaana läiskistä. Viime viikolla se iski jalkapohjiin...
        Huh Hellettä...


      • moissan
        Emilia kirjoitti:

        Laitanpa lääkkeiden merkit ylös ja yritän saada omalääkärille aikaa. Täytyy vaan suoraan pyytää ko- lääkkeitä. Huomasin just tänä aamuna, että nyt on päänahkaankin tullut läiskiä. Inhottavaa. Leviää edelleenkin koko ajan. Kasvot rupeaa olemaan ainoita paikkoja vapaana läiskistä. Viime viikolla se iski jalkapohjiin...
        Huh Hellettä...

        Sulla tuntuu olevan tosi pahana se ihottuma, jos se noin laajalti leviää. Mulla on nyt tullu ihan muutamia pilkkuja taas käsivarsiin ja reisien yläosiin sekä rintaan. Mutta noi Sun kuvaukset kuulostaa tosi ärhäkältä laadulta. Jos saat lääkäriltäsi noita samoja niin kerrothan sitten onko auttaneet, toivottavasti!


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        Sulla tuntuu olevan tosi pahana se ihottuma, jos se noin laajalti leviää. Mulla on nyt tullu ihan muutamia pilkkuja taas käsivarsiin ja reisien yläosiin sekä rintaan. Mutta noi Sun kuvaukset kuulostaa tosi ärhäkältä laadulta. Jos saat lääkäriltäsi noita samoja niin kerrothan sitten onko auttaneet, toivottavasti!

        Moikka!
        Onko sinulla tai kenelläkään muulla tietoa auttaako valohoito tähän Punajäkälään? Olen kyllä aika toivoton tapaus. Eilen tuli loput selästäkin täyteen läiskiä. En pysty mitenkään välttämään stressiä ja unenpuutetta. Yritän eelleenkin saada lääkäriin aikaa ja aion kyllä riisua alushousuisilleni ja näyttää kuinka hirveän pahaksi tämä ihottuma voi mennä. Itseäkin hirvittää katsoa peilistä.
        Että tämmöstä!!!!!


      • moissan
        Emilia kirjoitti:

        Moikka!
        Onko sinulla tai kenelläkään muulla tietoa auttaako valohoito tähän Punajäkälään? Olen kyllä aika toivoton tapaus. Eilen tuli loput selästäkin täyteen läiskiä. En pysty mitenkään välttämään stressiä ja unenpuutetta. Yritän eelleenkin saada lääkäriin aikaa ja aion kyllä riisua alushousuisilleni ja näyttää kuinka hirveän pahaksi tämä ihottuma voi mennä. Itseäkin hirvittää katsoa peilistä.
        Että tämmöstä!!!!!

        Kyllä se mun ihotautilääkäri ainakin sanoi, että auringonvalosta tämä ihottuma tykkää, eli tekee hyvää. Keinovalohoidoista en tiedä, mutta luulis niiden ajavan saman asian jos se on verrattavissa luonnonvaloon. Mutta kyllä Sun kannattaa kysyä sitä keinovaloa vielä omalta lääkäriltäsi. Auringonvalo on kyllä varmasti hyvää tekevää hoitoa. Mulla se hauska tilanne onkin kun mulla on kasvoissa finniruusu (ihan oma lajinsa) joka taas ei siedä yhtään aurinkoa. Mun pitää käyttää ympäri vuoden aurinkorasvaa vaikka olis pilvinenkin ilma. Jos en käytä, niin nenäni tulee lilan väriseksi ja kasvot täyteen vähän erilaista näppylää kun tää punajäkälä. Mutta se on eri juttu se.


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        Kyllä se mun ihotautilääkäri ainakin sanoi, että auringonvalosta tämä ihottuma tykkää, eli tekee hyvää. Keinovalohoidoista en tiedä, mutta luulis niiden ajavan saman asian jos se on verrattavissa luonnonvaloon. Mutta kyllä Sun kannattaa kysyä sitä keinovaloa vielä omalta lääkäriltäsi. Auringonvalo on kyllä varmasti hyvää tekevää hoitoa. Mulla se hauska tilanne onkin kun mulla on kasvoissa finniruusu (ihan oma lajinsa) joka taas ei siedä yhtään aurinkoa. Mun pitää käyttää ympäri vuoden aurinkorasvaa vaikka olis pilvinenkin ilma. Jos en käytä, niin nenäni tulee lilan väriseksi ja kasvot täyteen vähän erilaista näppylää kun tää punajäkälä. Mutta se on eri juttu se.

        Heippa!
        Menin nyt sitten sinne tervariin ja se kauhistui näkemästään ja lähetti heti keskussairaalaan Ihotautien polille. Siellä parikin lääkäriä jälleen kerran varmisti ihottuman Punajäkäläksi, mutta sanoivat minun tulleen ihan liian myöhään. Olisi omalääkärin pitänyt lähettää eteenpäin ajat sitten. Nyt sitten ei enää tarjottukaan voiteita eikä valohoitoa vaan toiseksi vahvimmat kortisonitabletit ja antihistamiinia kutinan lievittämiseen. Tätä vahvaa kuuria olisi nyt syötävä 4 vkoa ja sitten tarkastuskäynnille lääkäriin. Toivon todella, että ne rupeais auttamaan. Hirveesti vaan lääkkeet väsyttää! Onko sulla tai muilla kortisonitableteista kokemuksia. Haitoista--avusta ym... Kirjoittelen taas miten käy. Olen vasta kolme pvää ottanut.
        huh huh...


      • moissan
        Emilia kirjoitti:

        Heippa!
        Menin nyt sitten sinne tervariin ja se kauhistui näkemästään ja lähetti heti keskussairaalaan Ihotautien polille. Siellä parikin lääkäriä jälleen kerran varmisti ihottuman Punajäkäläksi, mutta sanoivat minun tulleen ihan liian myöhään. Olisi omalääkärin pitänyt lähettää eteenpäin ajat sitten. Nyt sitten ei enää tarjottukaan voiteita eikä valohoitoa vaan toiseksi vahvimmat kortisonitabletit ja antihistamiinia kutinan lievittämiseen. Tätä vahvaa kuuria olisi nyt syötävä 4 vkoa ja sitten tarkastuskäynnille lääkäriin. Toivon todella, että ne rupeais auttamaan. Hirveesti vaan lääkkeet väsyttää! Onko sulla tai muilla kortisonitableteista kokemuksia. Haitoista--avusta ym... Kirjoittelen taas miten käy. Olen vasta kolme pvää ottanut.
        huh huh...

        Nimittäin se Sun kuvauksesi omista näpyistäsi ja läiskistäsi. Taisit todella odotella liian kauan tai sitten Sun kohdalla tauti oli vielä ärhäkämpi leviämään. No pääasia, että nyt sait kunnon tropit. Mulla ei ole kokemuksia pillereinä otettavasta kortisonista, ainoastaan piikkeinä ja voiteena. Uskon sellasten kyllä väsyttävän jos ovat niin vahvoja, mutta uskoisin niiden kyllä auttavan. Etkö sitten kysynyt lääkäriltä sivuvaikutuksista yms. Lue nyt ainakin lääkerasiassa oleva lääkkeen selostus. Niissä on kyllä hyvin yleensä haitat ja sivuvaikutukset kerrottuna. Ja voithan varmasti soittaa nyt sille uudelle lääkärille jos tulee jotain epämääräistä ja suosittelen, ettet ihmettele sitten kauaa itseksesi ennen kuin soitat. Toivottavasti lääkkeet alkavat purra nopeasti!


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        Nimittäin se Sun kuvauksesi omista näpyistäsi ja läiskistäsi. Taisit todella odotella liian kauan tai sitten Sun kohdalla tauti oli vielä ärhäkämpi leviämään. No pääasia, että nyt sait kunnon tropit. Mulla ei ole kokemuksia pillereinä otettavasta kortisonista, ainoastaan piikkeinä ja voiteena. Uskon sellasten kyllä väsyttävän jos ovat niin vahvoja, mutta uskoisin niiden kyllä auttavan. Etkö sitten kysynyt lääkäriltä sivuvaikutuksista yms. Lue nyt ainakin lääkerasiassa oleva lääkkeen selostus. Niissä on kyllä hyvin yleensä haitat ja sivuvaikutukset kerrottuna. Ja voithan varmasti soittaa nyt sille uudelle lääkärille jos tulee jotain epämääräistä ja suosittelen, ettet ihmettele sitten kauaa itseksesi ennen kuin soitat. Toivottavasti lääkkeet alkavat purra nopeasti!

        Moi!
        Olen nyt viisi päivää syöny vahvempaa annosta ja nyt rupeaa "vanhimmat läiskät" ruskistumaan ja tasoittumaan. Kyllä se tästä. Reilu kolmen viikon rupeama olisi edessä vielä. Kyllä nämä perussivuvaikutukset on tiedossa. Ei kyllä ole vielä mitään ilmaantunut. Päinvastoin on hyvä mieli jos vihdoin rupeaa jokin tehoamaan. Kutina on aika kovaa. Liittyy varmaan paranemiseen lääkekuurin aikana. En viitsinyt hakea vahvaa "kutinalääkettä", koska oikeasti sitä määrätään masennukseen ja siinä voi olla vatsahaava edessä. Kyllä nyt riittää yksi vaiva kerrallaan. Mites sun olosi laita on ollut? Jollekin oli muuten sanottu lääkärissä, että Punajäkälä olisi tullut uima-altaan vedestä, mutta sitä en kyllä usko. Aika ihme... Stressi on mulla ainakin se laukaisija ja sitähän ei kukaan vielä tiedä mikä sen varsinaisesti aiheuttaa.


      • Kokeillut

        Moi.
        Kokeilin tuota koivuvaseliinia kun alkoi häiritä samalla tavalla kuin sinunkin tapauksessa.
        En ole vielä tohtorilla käynyt kun vaiva aika pieni, ainakin toistaiseksi.
        Mutta semmoiseksi se taitaa jäädäkin, sillä nyt parin viikoa ajan vaseliinia käytettyäni , on helpottanut. Saa nähdä kuinka jatkossa, varmasti työn järjesteleminen ja paineiden keventäminen myös auttoi asiaan.
        Sieltä www-sivuilta sain sitä vaseliinia, kaveri tiedotti että oli tarjolla www.hiikku.fi sivuilla.


      • moissan
        Kokeillut kirjoitti:

        Moi.
        Kokeilin tuota koivuvaseliinia kun alkoi häiritä samalla tavalla kuin sinunkin tapauksessa.
        En ole vielä tohtorilla käynyt kun vaiva aika pieni, ainakin toistaiseksi.
        Mutta semmoiseksi se taitaa jäädäkin, sillä nyt parin viikoa ajan vaseliinia käytettyäni , on helpottanut. Saa nähdä kuinka jatkossa, varmasti työn järjesteleminen ja paineiden keventäminen myös auttoi asiaan.
        Sieltä www-sivuilta sain sitä vaseliinia, kaveri tiedotti että oli tarjolla www.hiikku.fi sivuilla.

        Itse en ole mistään moisesta kuullutkaan. Tai oikeasti en osannut tätä punajäkälää edes epäillä kun menin lääkäriin. Luulin stressipöpöksi tai psoriakseksi. Mutta toki parannuskeinot on mun mielestä luonnon"lääkkeillä" parempia kun apteekin tropeilla. Ne vaan ei aina pahoihin juttuihin auta. Mutta toivon että Sulla ei pahene vaa pysyy poissa sillä koivuvaseliinilla, mutta tarkkaile tilannetta ja suosittelen menemään ajoissa lääkäriin jos siltä näyttää.


      • moissan
        Emilia kirjoitti:

        Moi!
        Olen nyt viisi päivää syöny vahvempaa annosta ja nyt rupeaa "vanhimmat läiskät" ruskistumaan ja tasoittumaan. Kyllä se tästä. Reilu kolmen viikon rupeama olisi edessä vielä. Kyllä nämä perussivuvaikutukset on tiedossa. Ei kyllä ole vielä mitään ilmaantunut. Päinvastoin on hyvä mieli jos vihdoin rupeaa jokin tehoamaan. Kutina on aika kovaa. Liittyy varmaan paranemiseen lääkekuurin aikana. En viitsinyt hakea vahvaa "kutinalääkettä", koska oikeasti sitä määrätään masennukseen ja siinä voi olla vatsahaava edessä. Kyllä nyt riittää yksi vaiva kerrallaan. Mites sun olosi laita on ollut? Jollekin oli muuten sanottu lääkärissä, että Punajäkälä olisi tullut uima-altaan vedestä, mutta sitä en kyllä usko. Aika ihme... Stressi on mulla ainakin se laukaisija ja sitähän ei kukaan vielä tiedä mikä sen varsinaisesti aiheuttaa.

        Nimittäin, että alkaa lääke purra. Kyllä se sitten on riittävän vahvaa jos tässä ajassa jo huomaat "vanhojen" läiskien vaalentuneen. Kyllä ne uusimmatkin siitä alkaa parantua, uskon niin. Jos et kutinalääkettä käytä, niin kannattaa olla varovainen, ettet raavi näppyjä rikki että ne alkaa tulehtua, koska siinä on taas uusi vaiva ja kierre. Pure hammasta ja ole raapimatta ;) En ole kuullut, että se uima-altaan vedestä tulisi. Koska jos se kerran ei ole mitenkään tarttuvaa niin....ei oikein lyö yksiin. Varsinaista aiheuttajaa ei todella tiedetä, mutta taudin laukaisija on useimmiten juuri stressi. Mulla on tilanne sellnen, että muutamia uusia näppyjä on taas ilmestynyt (tiedän stressaavani koko ajan työ- ja kotiasioiden takia), mutta ei niin paljon, että olisin alkanut taas vedellä kortisonia. Sitä mulla kyllä vielä on tuubissa ja reseptillä, ja käytän kyllä jos nuo tuosta vielä lisääntyvät. Mutta tosi kiva kuulla, että Sulla on lääke tehonnut jo hyvin. Tsemppiä!


      • jäkälikkö
        Kokeillut kirjoitti:

        Moi.
        Kokeilin tuota koivuvaseliinia kun alkoi häiritä samalla tavalla kuin sinunkin tapauksessa.
        En ole vielä tohtorilla käynyt kun vaiva aika pieni, ainakin toistaiseksi.
        Mutta semmoiseksi se taitaa jäädäkin, sillä nyt parin viikoa ajan vaseliinia käytettyäni , on helpottanut. Saa nähdä kuinka jatkossa, varmasti työn järjesteleminen ja paineiden keventäminen myös auttoi asiaan.
        Sieltä www-sivuilta sain sitä vaseliinia, kaveri tiedotti että oli tarjolla www.hiikku.fi sivuilla.

        Muuta tehokasta ainetta, kuin koivuvaseliini ja koivuöljy ei taida ollakaan punajäkälään. Ainakaan minulla muut ei ole auttaneet.
        Suuri kiitos sen keksijälle.


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        Nimittäin, että alkaa lääke purra. Kyllä se sitten on riittävän vahvaa jos tässä ajassa jo huomaat "vanhojen" läiskien vaalentuneen. Kyllä ne uusimmatkin siitä alkaa parantua, uskon niin. Jos et kutinalääkettä käytä, niin kannattaa olla varovainen, ettet raavi näppyjä rikki että ne alkaa tulehtua, koska siinä on taas uusi vaiva ja kierre. Pure hammasta ja ole raapimatta ;) En ole kuullut, että se uima-altaan vedestä tulisi. Koska jos se kerran ei ole mitenkään tarttuvaa niin....ei oikein lyö yksiin. Varsinaista aiheuttajaa ei todella tiedetä, mutta taudin laukaisija on useimmiten juuri stressi. Mulla on tilanne sellnen, että muutamia uusia näppyjä on taas ilmestynyt (tiedän stressaavani koko ajan työ- ja kotiasioiden takia), mutta ei niin paljon, että olisin alkanut taas vedellä kortisonia. Sitä mulla kyllä vielä on tuubissa ja reseptillä, ja käytän kyllä jos nuo tuosta vielä lisääntyvät. Mutta tosi kiva kuulla, että Sulla on lääke tehonnut jo hyvin. Tsemppiä!

        Kiitos samoin ja ei stressiä!
        Yritä kevittä olojasi ja nuku kunnon yöunia,ettei stressihormoni lisäänny liian vähäisistä unista. Olen huomannut senkin auttavan.


      • Emilia
        moissan kirjoitti:

        Itse en ole mistään moisesta kuullutkaan. Tai oikeasti en osannut tätä punajäkälää edes epäillä kun menin lääkäriin. Luulin stressipöpöksi tai psoriakseksi. Mutta toki parannuskeinot on mun mielestä luonnon"lääkkeillä" parempia kun apteekin tropeilla. Ne vaan ei aina pahoihin juttuihin auta. Mutta toivon että Sulla ei pahene vaa pysyy poissa sillä koivuvaseliinilla, mutta tarkkaile tilannetta ja suosittelen menemään ajoissa lääkäriin jos siltä näyttää.

        Hei!
        Ajattelin laittaa väliaikatietoja täne. Jos ne vaikka auttais muitakin. Eli nyt olen syönyt kaksi viikkoa Prednisolon kortisonitablettia ja vielä olisi kaksi viikkoa jäljellä hieman pienemmällä annoksella. Uusien alueiden synty on täysin lakannut ja vanhat toinen toisensa jälkeen rupeavat tasoittumaan ja vaalentumaan. Olo on hyvä eikä esim. nestettä ole tullut lainkaan lääkityksestä. Eikä painonnousua muutenkaan. Väsymys on ainoa haittavaikutus tällä hetkellä. Olen siis tämä henkilö joka on laittanut tämän koko keskustelun alkuun ja toivon, että mahd. moni saisi vinkkiä ja apua tästä itselleen. Ilmoitelkaa itsestänne kaikki samasta kärsivät!!! Niin saavat muutkin tietoa ja tunteen että eivät ole yksin...


    • auttaa suakin!

      Koska poden myös kilpirauhasta, syön Kelpamax-nimistä merilevävalmistetta, joka sisältää jodia. Ostin S-marketin luontaistuotehyllystä.
      Se vei ensin kutinan, sitten vaalensi läikkiä mutta muistot näkyy vielä. Alotin viime lokakuussa syömään näitä, 1 per päivä.

    • kokenut

      Saahan siellä lääkärillä käydä, eikä varmasti ole haittaa, mutta kunnon lääkettä vaan ei löydy lääkäriltä se on totuus. Ainut joka todella auttaa on alle koivuöljy ja päälle -vaseliini. Muistakin aineista ja luontaistuotteissta jne voidaan kiistellä ja jaaritella loputtomiin, mutta jos haluaa päästä (lähes) oireettomaksi, ei ole muuta keinoa kuin edellä mainittu. En ole vielä kuullut, että ois yhtään, joka olisi sanonut, ettei se auta. Tunnen kohtalotovereita kymmenkunta ja muita ihovaivoja sairatavia samanverran.

      • Emilia

        Hei!
        Olen nyt lopettamassa kortisonikuuria ja ajatellut ottaa jotain lisäapua kuurin jälkeen. Mistä näitä kertomiasi tuotteita saa ja mitkä niiden tarkat nimet ja valmistajat on?
        Toivottavasti huomaat tän viestin ja kerrot pian. Yst. Terv. Pahajäkälä


      • kokenut
        Emilia kirjoitti:

        Hei!
        Olen nyt lopettamassa kortisonikuuria ja ajatellut ottaa jotain lisäapua kuurin jälkeen. Mistä näitä kertomiasi tuotteita saa ja mitkä niiden tarkat nimet ja valmistajat on?
        Toivottavasti huomaat tän viestin ja kerrot pian. Yst. Terv. Pahajäkälä

        Charcoal Finland oy Alavieskasta. Tilasin puh 08-431160. Kysy niin osaavat varmaan selittää paremmin, kuin minä.


      • Emilia
        kokenut kirjoitti:

        Charcoal Finland oy Alavieskasta. Tilasin puh 08-431160. Kysy niin osaavat varmaan selittää paremmin, kuin minä.

        Kiitos vastauksesta. soitan sinne pikimmiten.
        Minulla nyt se tilanne, että korisonitbl kuuri loppui ja viikon olen ollut ilman. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että läikät rupeavat taas punertumaan ja kutiamaan hirveesti. aika neuvoton olo, kun koko kroppa on ihan jäkälöitynyt. (kasvoja lukuunottamatta


      • kokenut
        Emilia kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. soitan sinne pikimmiten.
        Minulla nyt se tilanne, että korisonitbl kuuri loppui ja viikon olen ollut ilman. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että läikät rupeavat taas punertumaan ja kutiamaan hirveesti. aika neuvoton olo, kun koko kroppa on ihan jäkälöitynyt. (kasvoja lukuunottamatta

        Oikea puh numero on 08-472260 tai 0400-985628


    • janari

      Itselläni tauti ilmeni eka kerran n. 10 vuotta sitten. Oireet melko samoja kun Emilia on kertonut. Ihmettelin mitä hittoa kropassani tapahtuu, ja avoimena ihmisenä kerroin ystävilleni. Eräs ystäväni oli täysin vakuuttunut, että minulla on syyhy! Eikun apteekkiin syyhylinimenttiä ostamaan ja toimimaan ohjeiden mukaan. Eipä ollut apua. Tauti äityi pahemmaksi, siispä terveyskeskuslääkärin pakeille. Nuori vastavalmistunut naislääkäri katsoi äkämiä kropassani ja sanoi:"Herranjumala, sehän on aivan tulehtunut." ja määräsi antibioottia. Söin kuurin 2 viikkoa, eikä mitään tapahtunut. Tästä suivaantuneena varasin ajan ihotautiläkäriltä joka sanoi HETI kun olin saanut paidan pois: "sullahan on punajäkäläihottuma" Helpotus oli suuri kun diagnoosi varmistui. Hän määräsi valohoitoa, mutta ei luvannut sen auttavan. n. 3 kuukauden päästä olin kuitenkin oireeton. Kiva. Olin jo unohtanut koko asian kun abaut vuos sitten ilmestyi outoja läiskiä nilkkoihin ja ranteisiin. Ne ei kuitenkaan haitannu vielä, kunnes jouduin taas käymään n. kuukaus sitten iholekurilla. Sain vahvistuksen epäilyilleni: Punajäkälä iski taas! Nyt oon hölvänny nilkkoja ja sääriä 3 viikkoa ja pientä parannusta on tapahtunut. Täytynee kokeille tuota koivuöljy vaseliinijutskaa kun siitä on noin positiivisiä kokemuksia.
      Itse en ole kovin stressaava ihminen joten vaikea sanoa onko stressi laukassu tän uudestaan. Tietääkseni en kärsi kilpirauhasen vajaatoiminnastakaan. Kuten lääkäri sanoi, niin tämä vaan tulee ja menee, ilman erityistä syytä.
      Neuvoksi punajäkälää epäileville, menkää ihmeessä spesialistille. Lopettakaa arvauskeskuksissa juoksentelu, yleislääkärit eivät tätä tautia yleensä tunne. Emilia, kokeile valohoitoa, luulisin että se auttaa. pittääpä seurailla tätä palstaa ja kertoa jos omassa tilanteessa tapahtuu jotain. Itse en tunne, enkä ole koskaan tavannut ketään PJ:stä kärsivää, joten kiva että löyty tämä foorumi. Emme ole yksin!

      • Emilia

        Paljon kiitoksia, kun kirjoitit tälle palstalle. Olen kans ainoa, joka tästä taudista on kärsinyt lähipiirissä.
        Söin siis kahden viikon kuurin tabl. kortisonia ja sillä tauti asettui. En päässyt valohoitoon, koska matka sinne on niin pitkä. Nyt toivon, että kesä ja aurinko antaa luonnon valohoitoa.
        Olen nyt käyttänyt sekä koivuvaseliinia, että -öljyä 15ml pullot (50%) ja ne on kans helpottaneet oloa. Joillekin saattaa kuitenkin tulla valoherkkyyttä niistä, joten varovaiseti kandee kokeilla valohoidon kanssa. Jos tilaatte niitä, niin toimikaa pakkauksessa tulevien ohjeiden mukaan. Itse tilasin ne www.hiikku.fi:stä. Aloe Gel ja perus vartalon kosteusvoide on kans hyviä, koska hoitotuotteet ja useat suihkussakäynnit kuivattavat ihoa. Käykää ihmeessä kaikki kertomassa täällä oloistanne, koska siitä kaikki me tästä sairaudesta kärsivät saamme elintärkeää tietoa.
        Nyt vaan paita pois ja aurinkoon. Ja jos mania riittää, niin pariksi viikoksi etelään, niin eiköhän siitä selvitä.
        ;)
        Jaa juu muuten. Parempi tällainen ihotauti, kuin BurnOut. Jotenkin se kroppa liian stressin ja paineet laukaisee.


      • isopasi
        Emilia kirjoitti:

        Paljon kiitoksia, kun kirjoitit tälle palstalle. Olen kans ainoa, joka tästä taudista on kärsinyt lähipiirissä.
        Söin siis kahden viikon kuurin tabl. kortisonia ja sillä tauti asettui. En päässyt valohoitoon, koska matka sinne on niin pitkä. Nyt toivon, että kesä ja aurinko antaa luonnon valohoitoa.
        Olen nyt käyttänyt sekä koivuvaseliinia, että -öljyä 15ml pullot (50%) ja ne on kans helpottaneet oloa. Joillekin saattaa kuitenkin tulla valoherkkyyttä niistä, joten varovaiseti kandee kokeilla valohoidon kanssa. Jos tilaatte niitä, niin toimikaa pakkauksessa tulevien ohjeiden mukaan. Itse tilasin ne www.hiikku.fi:stä. Aloe Gel ja perus vartalon kosteusvoide on kans hyviä, koska hoitotuotteet ja useat suihkussakäynnit kuivattavat ihoa. Käykää ihmeessä kaikki kertomassa täällä oloistanne, koska siitä kaikki me tästä sairaudesta kärsivät saamme elintärkeää tietoa.
        Nyt vaan paita pois ja aurinkoon. Ja jos mania riittää, niin pariksi viikoksi etelään, niin eiköhän siitä selvitä.
        ;)
        Jaa juu muuten. Parempi tällainen ihotauti, kuin BurnOut. Jotenkin se kroppa liian stressin ja paineet laukaisee.

        Taustaa:
        Olen itse ollut tuon punajäkälän takia sairaalahoidossa osastolla sisällä kahteen eri otteeseen, niin pahaksi äityi.
        Ensimmäisen kerran Kanta-Hämeen keskussairaalassa Ahvenistolla ja siitä noin kymmenen vuotta Tyksin ihotautiosastolla.Mulla tää näyttäis menevän kymmenen vuoden sykleissä. Odottelen taas 2008 kesää kauhunsekaisin tuntein.
        Sinkkikääreissä tuli maattuamolemmilla kerroilla.
        Puva -valohoitoa sain ja se mielestäni auttoi. Ainoa miinuspuoli siinä sitten oli se että sitä piti saada kolme krt vko:ssa ja asuin noin sadan kilometrin päässä molemmista sairaaloista. Itse hoito ei tuota tuskaa, minutin pari köllötellään valolle altistavassa aineessa kylpyammeessa, sen jälkeen vähän kuin kokovartalosolariumiin seisomaan muutamiksi sekunneiksi ja se on siinä se hoitokerta.
        Nyt on yhdeksän vuotta mennyt suhteellisen oireettomana, vain toisen jalan sääriluun päällä on alue joka tulee unissa raavittua rikki eikä parane. Eka kerralla iski niille alueille jotka olin polttanut auringossa vesikelloille ja raapinut rikki, toisen kerran lähdettiin liikkeelle hyttysen puremien rikki raapimiltani alueilta. Ja kova poika olen stressaamaan ja. Tsemppiä sinne teille taisteluissanne!


      • -Emilia
        isopasi kirjoitti:

        Taustaa:
        Olen itse ollut tuon punajäkälän takia sairaalahoidossa osastolla sisällä kahteen eri otteeseen, niin pahaksi äityi.
        Ensimmäisen kerran Kanta-Hämeen keskussairaalassa Ahvenistolla ja siitä noin kymmenen vuotta Tyksin ihotautiosastolla.Mulla tää näyttäis menevän kymmenen vuoden sykleissä. Odottelen taas 2008 kesää kauhunsekaisin tuntein.
        Sinkkikääreissä tuli maattuamolemmilla kerroilla.
        Puva -valohoitoa sain ja se mielestäni auttoi. Ainoa miinuspuoli siinä sitten oli se että sitä piti saada kolme krt vko:ssa ja asuin noin sadan kilometrin päässä molemmista sairaaloista. Itse hoito ei tuota tuskaa, minutin pari köllötellään valolle altistavassa aineessa kylpyammeessa, sen jälkeen vähän kuin kokovartalosolariumiin seisomaan muutamiksi sekunneiksi ja se on siinä se hoitokerta.
        Nyt on yhdeksän vuotta mennyt suhteellisen oireettomana, vain toisen jalan sääriluun päällä on alue joka tulee unissa raavittua rikki eikä parane. Eka kerralla iski niille alueille jotka olin polttanut auringossa vesikelloille ja raapinut rikki, toisen kerran lähdettiin liikkeelle hyttysen puremien rikki raapimiltani alueilta. Ja kova poika olen stressaamaan ja. Tsemppiä sinne teille taisteluissanne!

        Moikka kaikille!
        Nyt olen pari vuotta ollut oireeton. Säärien iho on ainoa, missä vanhat arvet näkyy. Olin 5/2006 viikon etelässä paistattelemassa auringossa ja se auttoi huimasti. Toivon todella, että pj ei uusiudu. Sen verran kova tauti oli.
        Kirjoitellaan ;)


    • Ei ruisleipää,kiitos

      Olen 40-vuotias mies ja kärsin myös punajäkälästä.
      Kysyin neuvoa spesialistiltä ja hän antoi yhden ohjeen,viljat pois.
      Olen ollut suhteellisen oireeton nyt puolivuotta,en ole käyttänyt viljatuotteita kokoaikan kuin kerran jolloin testasin asiaa,en palaa enää entiseen,keliaatikon ruokaa siis.

      • avsar

        Hei! Voisitko kertoa, millätavoin keliaakikon ruokavalio on auttanut? Itsellä iho-oireet päästä nilkkoihin asti, ei siis "tervettä" kohtaa ihossa. Kortisonivoidetta neuvottiin laittamaan ainoastaan ihottumakohtiin, mikä varnáan hyvä ohje, jos on pienillä alueilla. Suolasaippualla olen pessyt ihon aamuin, illoin ja laittanut sen jälkeen perusrasvan. Mitään keinokuituvaatteita en voi käyttää ja kaikkia "kuminauhoja" ihoa vasten pitää välttää so. melkoinen remontti, mutta mitäpä ei tekisi tämän kutinan välttämiseksi. Jos vielä ruokavalio, niin mikäpä siinä jos on tuloksellinen.


      • Ei ruisleipää,kiitos
        avsar kirjoitti:

        Hei! Voisitko kertoa, millätavoin keliaakikon ruokavalio on auttanut? Itsellä iho-oireet päästä nilkkoihin asti, ei siis "tervettä" kohtaa ihossa. Kortisonivoidetta neuvottiin laittamaan ainoastaan ihottumakohtiin, mikä varnáan hyvä ohje, jos on pienillä alueilla. Suolasaippualla olen pessyt ihon aamuin, illoin ja laittanut sen jälkeen perusrasvan. Mitään keinokuituvaatteita en voi käyttää ja kaikkia "kuminauhoja" ihoa vasten pitää välttää so. melkoinen remontti, mutta mitäpä ei tekisi tämän kutinan välttämiseksi. Jos vielä ruokavalio, niin mikäpä siinä jos on tuloksellinen.

        Kaikki iho oireet ja kutina on poissa,vain suun limakalvoilla on niitä viiruja.


    • labambaa

      Hei, Kokeile Moringa öljyä ,
      Joku myy tätä öljyä suomessa netin kautta.

      http://absolutetrade.mycashflow.fi/product/1/moringa-siemen-oljya-ilmainen-kuljetus

      on myös olemassa testi koko , 8 ml. joka maksaa 6 euro vain, se kesta 3 tai 4 päivää sitten on myös normaali koko 30 ml, josa kestä pidempaan.

      Toimi minulla ja ystävillani !
      jos käyttät moringa siemenöljyä, olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistasi.

    • entinen samettihipiä

      kohta tulee kaksi vuotta ja olen saanut sen pois muualta vartalosta paitsi säärissä ja nilkoissa on vielä kohtuullisen vähän. Minulla punajäkälä puhkesi stressin ja masennuksen seurauksena mutta epäilen vahvasti tartuntaa !?! Menin nimittäin eräissä kesäpippaloissa nukkumaan samoille lakanoille pahasti punajäkäläsairaan ihmisen nukuttua samassa sängyssä edellisenä yönä. Tämä oli lapsus josta olen saanut kärsiä siitä lähtien.
      Minulla on auttanut henkisen eheytymisen lisäksi lähinnä kuumat suolakylvyt. Legurin määrämät voiteet ei tuntuneet missään.
      Olen korviani myöten kyllästynyt tähän inhottavaan tautiin ja halusin kirjoittaa omastani jotta olisitte varovaisia, kyllä se tarttuu. Olen kokemukseni perusteella sitä mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe