Roa-lain uudistus törkeä

Epätoivoinen-81

Eli 1.3. alkaen ei lääkäri enää voi määrätä Roaccutania kuin kuukaudeksi kerrallaan! Siinä meni siis viimeisetkin toiveet, että minulla olisi varaa hoitaa iho kuntoon. Jos joka kerta pitää maksaa hirveät yksityislääkärin palkkiot, että saisi kuukaudeksi reseptin Roaccutaniin (joka on muutenkin kallis lääke) ei minulla mitenkään ole varaa kuureihin. Täytyy kai odottaa vielä 10 vuotta, että olen edennyt uralla sen verran, että palkka riittää kalliisiin lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin :( Itkettää...Tämä lakiuudistus on varmasti joku lääkäriliiton salaliitto.

13

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppa-

      Jos tilanteesi on lääkärille mentäessäsi yhtään paha, niin mulla ainakin toimi muissa erikoislääkärin määräämissä lääkkeissä sellanen, että puhelinajan varaaminen lääkärille riitti ja sit suoraan vaan apteekkiin.

      Kyl se ainaki kuulostais järjettömältä tulla sinne aina uudestaan toteamaan tilanne kauheeta maksua vastaan. Itse juuri sanoin, että ei ole varaa aina tulla, ni sovittiin sit vaan puhelinaika.

      Eiköhän se kuule siitä:)

      • Epätoivoinen-81

        Onko puhelinaika ilmainen? Kyselen tyhmiä, kun en ole kuin kerran elämässäni käynyt yksityisellä. Ja missäköhän Helsingissä olisi halvin ihotautilääkäri?


    • GiRL86

      Olen ajatellut mennä ihotautilääkärille pari kuukautta sitten alkaneiden iho-ongelmien takia, koska saamani lääkket eivät ole auttaneet. Jos pistän töpinäksi ja menen ennen tuota 1.3. niin voiko lääkäri siinä tapauksessa määrätä pidemmän kuin yhden kuukauden kuurin? Vai pitääkö sitä ennen tehdä juuri ne kaikenmaailman veriarvotestit ym.?
      Olen myös jostain lukenut, että tuo yhden kuukauden sääntö koskee vain hedelmällisessä iässä olevia naisia, onko totta?? Jos on, niin minusta se on tavallaan aika epäreilua, että naiset sitten joutuvat uusimaan reseptin useammin ja mahdollisesti maksamaan juuri noita yksityislääkärikuluja.

      • käsittänyt että

        lääkäri ei voi määrätä pidempää reseptiä, ellet nyt kerkee lääkäriin ennen tota 1.3. ja hae niitä lääkkeitä saman tien. Mun mielestä tällä hetkellä saa vielä ilmeisesti 3 kk reseptin. Mut ne lääkkeet tarvii ottaa kaikki ennen tota maaliskuuta, koska sen jälkeen ei edes vanhat resesptit kelpaa.


    • turvallisuutta

      Roaccutanin vaikuttava aine isotretinoiini on erittäin teratogeeninen aine eli aiheuttaa todella pahoja sikiövauroita. Suomessa näin ei ole tietojeni mukaan päässyt tapahtumaan, kiitos hyvästä ehkäisystä huolehtimisesta, mutta esim. Yhdysvalloissa on syntynyt useita epämuodostuneita lapsia Roaccutanin ansiosta.

      Omasta mielestäni tämä uusi sääntö on hyvä lääketurvallisuuden kannalta, sillä kyseessä on vakava asia. Tottakai vain yhden kuukauden kuurin määrääminen ärsyttää potilaita, mutta eiköhän kuurin jatkamiselle löydy muitakin vaihtoehtoja kuin vastaanotolla käynti ja kalliiden maksujen maksaminen. Lääkärit ottavat vastaan puhelinaikoja, joten eiköhän kuurin jatkaminen ole mahdollista myös puhelimen välityksellä. Lääkäri voi soittaa apteekkkin uuden reseptin vanhan reseptin loppuessa. Eihän tilannetta muutenkaan seurata kuukauden välein, joten miksi pitäis seurata nyt?

      Muistakaa, että tämän uuden säännön tarkoituksena ei ole potilaiden kiusaaminen vaan vaarallisten seuraamusten ennalta ehkäiseminen.

      • ööö

        Järjetöntä hätävarjelua. Suomessa ei ole tiettävästi syntynyt yhtäkään "roa-lasta" ja Amerikka vähän huono vertailukohde, koska siellä tunnetusti voi tapahtua ihan mitä vain ja oikeuteen voi haastaa ihan mistä vain ja saada korvaukset vaikka kyse olisikin yksinomaan omasta idioottimaisuudesta.

        Laitetaan erittäin hyvä lääke koville rajoituksille ja samaan aikaan ihmiset saa käydä mielin määrin ostamassa esim.viinaa ja tupakkaa ja tuhota niillä oman ja läheistensäkin elämän. Fiksua.


      • Epätoivoinen-81

        Miksi Suomeen piti tulla se laki vain parin tyhmän jenkin takia??? Ja miksi e-pillereitäkin syövät naiset ja neitsyttytöt joutuvat uusimaan Roa-reseptin joka kuukausi? Ei tässä laissa ole todellakaan kysymys mistään turvallisuudesta, vaan nimenomaan ahneen lääkäriliiton salaliitosta.


      • pysykää totuudessa
        Epätoivoinen-81 kirjoitti:

        Miksi Suomeen piti tulla se laki vain parin tyhmän jenkin takia??? Ja miksi e-pillereitäkin syövät naiset ja neitsyttytöt joutuvat uusimaan Roa-reseptin joka kuukausi? Ei tässä laissa ole todellakaan kysymys mistään turvallisuudesta, vaan nimenomaan ahneen lääkäriliiton salaliitosta.

        Luuletko, että lääkäriliitto vastaa lääkkeisiin liittyvistä säännöistä ja laista???

        Tämä uusi Roaccutan sääntö on Euroopan Komission laatima ja täten myös Suomen täytyy noudattaa sitä. Lääkkeisiin liittyvät kysymykset ovat Sosiaali- ja terveysministeriön päätettävissä, erityisesti STM:n alaisuudessa toimivan Lääkelaitoksen. Joten turha on ruveta lääkäreitä syyllistämään!


      • sittenkään

        Edelliseen kirjoitukseeni korjaus:

        Roaccutan reseptiä EI uuden säännön mukaan voi uusia puhelimen välityksellä vaan ihotautilääkärin täytyy uusia resepti kirjallisesti. Tämä vaatii siis joko uutta vastaanottokäyntiä tai voihan lääkäri varmaankin kirjoittaa reseptin valmiiksi ja potilas noutaa sen vastaanotolta.

        Kirjoitettu resepti on voimassa 1 viikon (eli lääke täytyy hakea viikon kuluessa reseptin kirjoittamisesta).

        Hedelmällisessä iässä oleville naisille täytyy tehdä laboratoriossa raskaustesti (pelkkä kotitesti ei siis riitä).


      • Epätoivoinen-81
        sittenkään kirjoitti:

        Edelliseen kirjoitukseeni korjaus:

        Roaccutan reseptiä EI uuden säännön mukaan voi uusia puhelimen välityksellä vaan ihotautilääkärin täytyy uusia resepti kirjallisesti. Tämä vaatii siis joko uutta vastaanottokäyntiä tai voihan lääkäri varmaankin kirjoittaa reseptin valmiiksi ja potilas noutaa sen vastaanotolta.

        Kirjoitettu resepti on voimassa 1 viikon (eli lääke täytyy hakea viikon kuluessa reseptin kirjoittamisesta).

        Hedelmällisessä iässä oleville naisille täytyy tehdä laboratoriossa raskaustesti (pelkkä kotitesti ei siis riitä).

        Siis pitääkö tehdä raskaustesti laboratoriossa joka ikinen kuukausi???Tulee ihan hemmetin kalliiksi, ihan kuin yksityislääkärin kustannukset ja Roaccutan eivät olisi muutenkin jo tarpeeksi kalliita!Ei voi olla totta!


      • ....................
        ööö kirjoitti:

        Järjetöntä hätävarjelua. Suomessa ei ole tiettävästi syntynyt yhtäkään "roa-lasta" ja Amerikka vähän huono vertailukohde, koska siellä tunnetusti voi tapahtua ihan mitä vain ja oikeuteen voi haastaa ihan mistä vain ja saada korvaukset vaikka kyse olisikin yksinomaan omasta idioottimaisuudesta.

        Laitetaan erittäin hyvä lääke koville rajoituksille ja samaan aikaan ihmiset saa käydä mielin määrin ostamassa esim.viinaa ja tupakkaa ja tuhota niillä oman ja läheistensäkin elämän. Fiksua.

        Olen uskovainen sinkkunainen enkä harjoita ollenkaan esiaviollista seksiä. Joudun kärsimään jumalattomien toilailuista.


    • laki

      Taalla Kanadassa ei saa kuin kuukaudeksi kerrallaan kans. Onneksi on pakko maksaa terveysvakuutus, jolla sitten paasee laakarille ilmaiseksi. Ja reseptilaakkeista maksaa itse 20% kuitenkin enintaan kymmenen cad, eli reilut kuusi euroa! Joten kaksi kuukautta kun syo roaa taalla niin siina on jo voiton puolella taloudellisesti vakuutusmaksun suhteen. Annostusta saa taalla 0,5-2,0mg/10kg henkilomassa. Suomessa vissiin pitavat 1mg maksimirajana. Itse ehdin syoda tuota rohtoa taalla kolme kuukautta. Sitten Jos sais matkaan neljannen.

    • daaaaaaaaaaaaa

      Miksi ihmeessä on pakko joku e-pilleri, eikö selibaatti käy kun se on vielä varmempi ehkäisykeino? Onpahan se koko elämän ajan jo ollutkin kun tässä iässä olen vielä neitsyt. Aikuisiän akne siis ja melkein 30-vee olen. Ja tällä pitsalärvillä on epätodennäköistä että neitsyys hoidon aikana menisi, ehkä joku pahasti puutteessa oleva raiskaa mutta siihen en niillä pillereillä varaudu. Enkä edes e-pillereitä saisi koska teininä oli veritulppaepäily asiaan liittyvän veriarvon nousun takia.

      Ja eikai laki ihan pilkkua höylää ja vaadi että pitää ottaa raskaustesti vaikkei ole ikinä pannut, jotta merkintä "koe negatiivinen" tai jotain muuta tyhmää. Rahan hukkaa, hiton EU!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3451
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1508
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1277
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1151
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      772
    Aihe