AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / sodan aikaisia patruunoita

sodan aikaisia patruunoita

6 Vastausta 2 080 Lukukertaa
Minulla on 1 rasia sodan aikaisia 9mm:n pistoolin patruunoita alkuperäisessä pakkauksessa.
Onkohan noilla mitään keräily arvoa?

Mulla

On niitä vaikka kuinka paljo. Oon ampunuki niitä varmaan 1500 pois. Jos ne on kunnolla säilytetty, niin niillä on vaan se käyttöarvo, eli ammunta. Mulla löytyis 9mm valojuovapaukkujaki, ne tosin vaatii pidemmän piipun ku pistoolissa on syttyäkseen.

Paukut

Onko ne pistoolin vai konepistoolin paukkuja. Kaverilla oli konepistoolin paukkuja ja ne oli tosi voimakkaita tuntu että pistooli hajoaa käsiin ammuttaessa, vaikka oli kyseessä ukkomauseri.

Kyllä syttyvät.

Punalakkaiset ysimilliset ovat olleet äksynpiä. Siis, lakka nallin ympärillä ja kuulan ja hylsyn liitoksessakin.. Elohopeahan on tunnetusti vilkas ja viekas, siis varokaa. Vanhoissa nalleissa sitä käytettiin.
Paljon ammuin vanhoja pateja pystykorvalla ja ehkä ysimilliselläkin. Tähdätä sai laukaisun jälkeenkin, joskus poksahtikin vielä viiveellä. Monta isketyskertaakin toisinaan vaativat ne. Pahin vitsaus piipuille oli elohopean pirunmoinen rustuttavuus. Putsaamaton piippu oli tönkköruosteessa sopivissa oloissa muutaman päivän päästä.

Ps. Varoa toki sopii.

patruunan värit

Edellisessä viestissä väitettiin punaisella merkittyjä patruunoita voimakkaiksi, mutta puolustusvoimathan merkitsevät(nallin ympärille) juuri pistoolin patruunat punaisella, eli heikompi lataus ja vihreällä konepistoolin patruunat eli voimakkaampi lataus, jolla saa heikkorakenteisen pistoolin romuksi. Siviili patruunoissa ei ole värimerkintöjä

Patruunan lakan väri suomessa.

Eli! Lakan värin ollessa musta t. punainen nalli on Sinoxid-nalli.Vihreä on räjähdyselohopeanalli(eli syövyttävä).

Suomessa käytetty termi "9,00 pistoolin patruuna" tarkoittaa, sitä että nämä patruunat oli tarkoitettu sekä pistoolille että konepistoolille. Sakon ja VPT:n valmistamat patruunat oli kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti konepistoolissa käytettäviksi ja konepistoolin toiminnan varmistamiseksi ne ladattiin melko koviksi(luodin lähtönopeus KP:sta n 395 m/s).

Tiedot// Suomalaiset sotilaspatruunat 1918-1945. Tekijät Mika Pitkänen ja Timo Simpanen.

hellov

Kysyisin eräästä 9mm patruunasta jossa merkintä s-39 9mm , elikkä onko s- sako vai tarkoittaako jotain muuta ? Patruuna on sota-aikainen.
 /   /  /  / sodan aikaisia patruunoita

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta