AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Toistot vai suuret painot

Toistot vai suuret painot

10 Vastausta 1 728 Lukukertaa
Voisikohan joku kertoa, miten pitää painoja nostaa jos haluaa lihasta? Entäs voimaa? Olen kuullut, että voimia saa lisää tekemällä mahdollisimman paljon toistoja, ja että lihasta saa suurilla painoilla, mutta miten asia oikeasti on? Onko asia noin?

Kiitos

vastausta

Pitkät sarjat kevyillä painoilla kiinteyttää, lyhyet sarjat (8-10 toistoa/sarja) suurilla painoilla tuo lihasta.
Näin se yksinkertaisimmillaan mielestäni menee.

Lisäystä

Aloittelijan kannattaa tehdä sellaisilla painoilla millä liikkeet onnistuvat puhtaasti noin 10 - 15 sarjoja. Niillä kasvaa sekä lihas että voima. Jatkuva harjoituspainojen lisäys on tie voimien kasvuun. Pelkkä voima kasvaa parhaiten lyhyillä sarjoilla 2 - 5 toistoa mutta niiden käyttö kannattaa jättää pidempään harrastaneille ja lähinnä voimannostoharjoituksiin. Käytännössä kaikki sarjamäärät 2 - 50 toistoon kasvattavat jossain määrin sekä voimaa että lihaksen kokoa mutta kompromissina noin 10 toiston sarja lienee paras.

fella

totesi ja kirjoitti asian lyhyesti mutta ytimekkäästi.

Lihaskestävyys 20x3 toistoa 50-80% teholla
8-10x3 80% ylöspäin

Ja eikä sitten unohdeta venyttelyä.

Totta ennen kuin voidaan aloittaa ns todellinen lihasten kasvu tms niin tarvitaan pohja alle eli aloittelijalle pitkiä sarjoja ja vähitellen lisätään painoja ja jos tehdään kolme kertaa vkossa ni yhtenä päivänä voi tehdä samat liikkeet vähemmillä toistoilla.

Kaiken tärkein on että liikeradat oikeat ja turha hosuminen pois.
Kaikilla omat tavoitteet toinen tekee kovilla painoilla ja toinen kevyillä.

korjaus

Kiinteytyksellä tarkoitetaan yleensä pientä lihasten kasvua ja pientä rasvaprosentin laskua.

Kiinteytys onnistuu parhaiten noilla mielestäsi lyhyillä sarjoilla ja lyhyillä sarjapalautuksilla, jolloin pulssi pysyy koko ajan koholla.

Pitkät sarjat parantavat lihaskestävyyttä, mutta rasvaa ne eivät polta yhtään sen enempää kuin lyhyemmät sarjat. Yleensä päinvastoin, koska syke on usein melko matala.

selvennystä

Minä miellän kiinteytyksen kuten useimmat muutkin tuntemani ei-niin-vakavissaan-urheilijat, eli tarkoitan kiinteytyksellä esim.pömppömahan poistamista, allien hävittämistä yms.
Tämähän tietyssä mielessä on nimenomaan lihaksen kasvatusta, mutta yleensä ottaen minä miellän sen kropan muokkaukseksi. Siinä ei siis ole tarkoitus kasvattaa massa siinä suhteessa, kuin nuo isot painot ainakin minulle ovat sitä tuoneet, vaan pikemminkin poistaa ylimääräistä eri kohdista.
Eli kiinteytys ja lihasmassan kasvatus ovat mielestäni kaksi täysin eri asiaa, eikä niitä niin ollen voi samalla tavalla saada aikaiseksi.

Tämä on nyt huono selitys, mutta en ole aikaisemmin kenellekkään yrittänyt selittää omia käsityksiäni tästä asiasta, joten se taitaa olla ihan ymmärrettävääkin.

Sama

"Eli kiinteytys ja lihasmassan kasvatus ovat mielestäni kaksi täysin eri asiaa, eikä niitä niin ollen voi samalla tavalla saada aikaiseksi. "

Minun mielestäni taas ne ovat sama asia ainakin sen osalta miten salilla kannattaa treenata.

väärin

Pömppömahan poistaminen on laihdutusta ja lihasten vahvistusta -> lyhyet sarjat ja korkea syke toimivat parhaiten

Allien hävittäminen on laihdutusta -> korkea syke toimii

Kropan muokkaus on joko lihasten kasvatusta, lihasten poistamista, laihdutusta, lihotusta tai kirurgisia operaatioita. Ensimmäiseen toimii lyhyet sarjat, toiseen treenamattomuus, kolmanteen korkea syke, neljänteen ruokailu ja viidenteen kirurgi.

Lihaksen näkökulmasta asiaa voi myös tarkastella. Pitkällä tähtäimellä lihas voi vain kasvaa, kutistua tai pysyä saman kokoisena.

rasva palaa ?

Voimailu itsessään ei polta rasvaa tekee sitä korkealla tai matalla sykkeellä-ihan sivuasia. Pääasia on kokonaiskulutus suhteessa saantiin. Aerobisessä pitkäaikaisessa liikunnassa 1 t -> voidaan puhua rasvojen hyväksi käytöstä suuremmassa mittakaavassa. Bodaaminen ei ole rasvapolttolaji jos sellaisesta yleensäkään voidaan puhua !

Na ei!

" Pitkät sarjat kevyillä painoilla kiinteyttää,"

Ei kiinteytä!

lihaskasvu vaatii

treenaamisen lisäksi plusmerkkisen energiatasapainon,eli pitää syödä hieman enemmän kuin kuluttaa.Pelkkä punttien nostelu ei siis takaa mitään.Jos syöt kulutusta vähemmän niin laihdut punttaamisesta huolimatta.
Se millaisilla toisto ja sarjamäärillä lihakset kasvavat on yksilöllistä.Mutta kyllä se toistomäärä joka tapauksessa löytyy alle 15 kerrasta.Suurin osa treenaajista taitaa käyttää 8-10 toiston sarjoja joita vois tehdä kolmesti/liike.Pääsääntöisesti aloittelijan kannattaa aloittaa pitkähköillä sarjoilla jolloin lihashermoitus kehittyy.Kokenut treenaaja saa hyvän treenin tehtyä jopa 3*4 sarjoilla.

Voima kehittyy lyhyillä sarjoilla esim.kolmosilla ja treenaamalla välillä myös nopeusvoima ominaisuuksia kevyillä ykköstoistoilla.Suurin ero lihasmassan lisäämiseen tähtäävään treeniin on se että treeniä ei joka kerta vedetä läheskään täysillä.Jos siis treenaat maksimivoimaa niin älä yritä sitä tulosparannusta joka viikko vaan kerran kuussa.
 /   /  / Toistot vai suuret painot

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta