merikapteenin työ?

G.T

onko merikapteenin työ mukavaa. minkälainen palkka suomessa on. siis vaikka silja linellä.
kannattaako alalle tosissaa pyrkiä.

78

34729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merikapteeni

      Työ on hyväpalkkainen. Ej tarvitse mitän erikoista tehdä kun van laivan sataman ja satamasta ulos saa ajettua. Yksinäistä se työ on koska ej oikein voi miehistön kanssa olla tekemisissä.

      • Merimies

        Onhan se yksi näkemys tuokin... Väittäisin tosin, että sinulla on aika suppea näkemys tuosta päällikön työstä.


      • kebab91

        onko päällikön palkka iha suomalaisilla aluksilla yli 3500 euroa kuussa. onkohan palkka parempaa kuin liikennelentäjillä


      • Baloo-Bear
        kebab91 kirjoitti:

        onko päällikön palkka iha suomalaisilla aluksilla yli 3500 euroa kuussa. onkohan palkka parempaa kuin liikennelentäjillä

        Lentokapteeni, muutama sata henkeä 100 ME lentokoene. Merikapteeni 3000 henkeä 500 ME laiva alla. Mieti siitä, missä suhteessa palkkaa maksetaan. Tai kuten armeijassa: Ilmavoimien luti kuittaa kadiksen jälkeen 50 ME arvoisen lentokoneen varusvarastolla, Merivoimien luutnantti kuittaa 250 ME arvoisen tykkiveneen ja vastaa 20 miehen hengestä. Maavoimien luti kuittaa 50 E arvoisen polkupyörän ja lähtee mettään ryynäämään !


      • vuosikymmenten takaa
        Baloo-Bear kirjoitti:

        Lentokapteeni, muutama sata henkeä 100 ME lentokoene. Merikapteeni 3000 henkeä 500 ME laiva alla. Mieti siitä, missä suhteessa palkkaa maksetaan. Tai kuten armeijassa: Ilmavoimien luti kuittaa kadiksen jälkeen 50 ME arvoisen lentokoneen varusvarastolla, Merivoimien luutnantti kuittaa 250 ME arvoisen tykkiveneen ja vastaa 20 miehen hengestä. Maavoimien luti kuittaa 50 E arvoisen polkupyörän ja lähtee mettään ryynäämään !

        ".. Maavoimien luti kuittaa 50 E arvoisen polkupyörän ja lähtee mettään ryynäämään ! .."

        Se 'maavoimien luti' sissinä/tiedustelijana toimiessaan pienen ryhmän kanssa saa aikaan erinomaista tulosta.


      • ervi
        vuosikymmenten takaa kirjoitti:

        ".. Maavoimien luti kuittaa 50 E arvoisen polkupyörän ja lähtee mettään ryynäämään ! .."

        Se 'maavoimien luti' sissinä/tiedustelijana toimiessaan pienen ryhmän kanssa saa aikaan erinomaista tulosta.

        pyörällään kaadu ja menetä suhteellisuuden tajuaan:)


      • Jurputtaja

        Mitähän jos nyt kuitenkin käyttäsit nimimerkkinäsi jotain sellaista joka kuvaa ymmärryksesi ja osaamisesi tasoa.


      • Jurputtaja
        kebab91 kirjoitti:

        onko päällikön palkka iha suomalaisilla aluksilla yli 3500 euroa kuussa. onkohan palkka parempaa kuin liikennelentäjillä

        Mutta jos se palkka on päällimäisenä mielessä niin silloin ala on väärä....Päällikön palkkaa pääsee kuitenkin nauttimaan vain pienen osan työ-iästään ja sitä paitsi sopivassa laivassa försti tienaa monesti enemmän kuin kippari jossain toisessa laivassa, ei ole mitään yksiselitteistä vastausta näihin.


      • masteri kans

        No on sulla sit aika moinen menttaliteetti työs tekoon (mikäli ees kippari oot...)

        kyl mulla työ on ainakin muuta ku laivan styyraamista vaan lähdöis ja tulois. Tainnu liikaa varusto-sarja manipuloida väärään maailmankatsomukseen.

        Paperityötä on ihan vitukseen. Milloin luokka nurkissa ja milloin vettaamisia, sit on vielä kaikki muu skeida kuten konossementit, protestit, notiisit, försti vetää lärvit ja ajat sen puolest vahtii, lähdöt ja tulot on aina yöllä kun nukkuis tai sit painellaan kielistä brunsbütteliin yöaikaan.


      • AHWS
        masteri kans kirjoitti:

        No on sulla sit aika moinen menttaliteetti työs tekoon (mikäli ees kippari oot...)

        kyl mulla työ on ainakin muuta ku laivan styyraamista vaan lähdöis ja tulois. Tainnu liikaa varusto-sarja manipuloida väärään maailmankatsomukseen.

        Paperityötä on ihan vitukseen. Milloin luokka nurkissa ja milloin vettaamisia, sit on vielä kaikki muu skeida kuten konossementit, protestit, notiisit, försti vetää lärvit ja ajat sen puolest vahtii, lähdöt ja tulot on aina yöllä kun nukkuis tai sit painellaan kielistä brunsbütteliin yöaikaan.

        .. päällikön antaa lemput semmoselle förstille?


      • Anonyymi
        Baloo-Bear kirjoitti:

        Lentokapteeni, muutama sata henkeä 100 ME lentokoene. Merikapteeni 3000 henkeä 500 ME laiva alla. Mieti siitä, missä suhteessa palkkaa maksetaan. Tai kuten armeijassa: Ilmavoimien luti kuittaa kadiksen jälkeen 50 ME arvoisen lentokoneen varusvarastolla, Merivoimien luutnantti kuittaa 250 ME arvoisen tykkiveneen ja vastaa 20 miehen hengestä. Maavoimien luti kuittaa 50 E arvoisen polkupyörän ja lähtee mettään ryynäämään !

        Harvassa laivassa matkustajia 3000 , juoppoja työtyömiä kyllä paljon juomassa verovapaata viinaa.
        Työttömien juoppojen kuskausta , ei oikeaa työtä.


    • -Rantajätkä-

      Täälläkin palstoilla monet ovat sanoneet, että laivan päällikön työ on nykyään varsinkin pasaseereillä pitkälti toimisto-, johtamis- ja hallinnointihommia. Palkka kulkee vastuun kanssa tietysti käsikädessä. Huomaa kuitenkin, että Siljalla on Suomessa laivoja viisi ja kun kipparikouluja on Suomessa neljä, joista jokaisesta valmistuu vuosittain vähintään kymmenen uutta merikapteenia, niin ihan kaikki ei Siljalle pääse, eikä haluakkaan. Merikapteenin papereilla seilataan alempinakin perämiehinä. Ääh, mitä minä konemestarina näitä täkkäri asioita selvitän. Lue alempaa, näitä kysellään vissiin joka kevät, kun tulee yhteishaku. Perinteisesti Kipparin palkka on vähän parempi kuin konepäälliköllä, muuten mestarit ja perämiehet seilaa samoilla palkoilla. Olen mesterien palkoista puhunut alempana.

      Loppukevennys: Mitä eroa on kipparilla ja perämiehellä ? Kippari osaa ajaa laivan laituriin.

      • kapu

        Vastuuta ainakin on, mietippä, Silja Europa 3000 ihmishenkeä. Huh huh sanon minä. Kyllä se palkka on hyvä. 4000 euroa kk vähintään, varmasti. Lisäksi saat asua "hienossa" hytissä ja lesoilla sitten että ohjailet sellasta jättiä :) Mutta kyllähän siinä pitää osata sitä laivaa ohjattakkin, mietippä: päävastuu on aina aluksen päälliköllä, jos menet esim. siljalle töihin, sinä olet se jolta kysytään mitä tehdään, kun laiva on uppoamassa. Sinulla on päävastuu. Tosin, ei kai nykyään kapteeni sitä laivaa ohjaile kuin juuri näissä satamiin saapumisissa. Miettikääs miten vaikeaa/vastuullista on peruutella 100-300 metrisellä aluksilla siihen pieneen maarienhaminan satamaan, kun siinäkin parhaillaan on viisi isoa laivaa.

        En ymmärrä miksi ihmiset täällä vähäksyvät sitä työtä. Todella hieno homma, eikä se nyt niin yksinäistä ole. Aina jos ohjailet laivaa on vieressä, joku navigoimassa. Käytäntöhän on, että (yli)perämies ohjaa, ja sinä sitten jos satut olemaan työvuorossa vahvistat käskyt äänen, näin ainakin huonossa säässä.


      • Merikapteeni
        kapu kirjoitti:

        Vastuuta ainakin on, mietippä, Silja Europa 3000 ihmishenkeä. Huh huh sanon minä. Kyllä se palkka on hyvä. 4000 euroa kk vähintään, varmasti. Lisäksi saat asua "hienossa" hytissä ja lesoilla sitten että ohjailet sellasta jättiä :) Mutta kyllähän siinä pitää osata sitä laivaa ohjattakkin, mietippä: päävastuu on aina aluksen päälliköllä, jos menet esim. siljalle töihin, sinä olet se jolta kysytään mitä tehdään, kun laiva on uppoamassa. Sinulla on päävastuu. Tosin, ei kai nykyään kapteeni sitä laivaa ohjaile kuin juuri näissä satamiin saapumisissa. Miettikääs miten vaikeaa/vastuullista on peruutella 100-300 metrisellä aluksilla siihen pieneen maarienhaminan satamaan, kun siinäkin parhaillaan on viisi isoa laivaa.

        En ymmärrä miksi ihmiset täällä vähäksyvät sitä työtä. Todella hieno homma, eikä se nyt niin yksinäistä ole. Aina jos ohjailet laivaa on vieressä, joku navigoimassa. Käytäntöhän on, että (yli)perämies ohjaa, ja sinä sitten jos satut olemaan työvuorossa vahvistat käskyt äänen, näin ainakin huonossa säässä.

        Ej kapteeni ole komentosillalla muta kun satamassa ja jos jotain erikoista on tapahtunnut. Huono sää ej ole erikoista. Jos jotain tapahtuu niin varustamosta tule kaikki oorterit mitä tehdä.


      • Pilot

        Ai, että kippari osaa aina ajaa laivan kaijaan. Kuule, eräällä valtiollisella öljy-yhtiöllä oli aikoinaan kippari, joka ei koskaan saanut laivaansa kaijaan ilman förstin ja luotsin ohjeita. Työssäni näen usein erimaalaisia kippareita, jotka LUULEVAT osaavansa ajaa laivansa kaijaan, kuka selvinpäin, kuka taas enemmän tai vähemmän...Eiväthän kaikki opi autoakaan ajamaan.


      • -Rantajätkä-
        Pilot kirjoitti:

        Ai, että kippari osaa aina ajaa laivan kaijaan. Kuule, eräällä valtiollisella öljy-yhtiöllä oli aikoinaan kippari, joka ei koskaan saanut laivaansa kaijaan ilman förstin ja luotsin ohjeita. Työssäni näen usein erimaalaisia kippareita, jotka LUULEVAT osaavansa ajaa laivansa kaijaan, kuka selvinpäin, kuka taas enemmän tai vähemmän...Eiväthän kaikki opi autoakaan ajamaan.

        No miksi sitten kippari on aina puikoissa, kun ajetaan kaijaan ? Koska hän on AINOA, JOKA OSAA ! Kippareilla on toki jokaisella omat tyylinsä ajaa, joku enemmän, joku vähemmän rynttäämällä. :-) Mutta totta puhuen olen monta kertaa ennenkin kuulut saman selityksen, ettei kaikki suinkaan "osaa" ajaa kaijaan.


      • Pilot
        -Rantajätkä- kirjoitti:

        No miksi sitten kippari on aina puikoissa, kun ajetaan kaijaan ? Koska hän on AINOA, JOKA OSAA ! Kippareilla on toki jokaisella omat tyylinsä ajaa, joku enemmän, joku vähemmän rynttäämällä. :-) Mutta totta puhuen olen monta kertaa ennenkin kuulut saman selityksen, ettei kaikki suinkaan "osaa" ajaa kaijaan.

        Valtamerialukset,jotka ovat yleensä yliheittokoneella varustettuja,töijätään yleensä niin, että joku perämiehistä on telegrammipoikana, sataruorijengari ruorissa,luotsi paimentaa hinaajat ja antaa ohjeet. Tämä on käytäntö kaikkialla maailmassa tälläkin hetkellä.Väität, että päällikkö on ainoa,joka osaa homman. Jos försti vikaeeraa kipparia lomien aikan, mihinkä tämä taito sitten katoaisi jobin vaihtumisen myötä? Omakohtaiset kokemukset kertovat, että niitä kippareita valitettavasti löytyy, jotka koskaan eivät opi ajamaan laivaa laituriin,ja kun on tarpeeksi vahinkoja tullut, puuttuvat vakuutusyhtiöt asiaan ja kertovat varustamolle, ketkä eivät ole heidän mielestään kelvollisia päälliköksi. Näin se vain on.


      • wilima

        Loppukevennys: Mitä eroa on kipparilla ja perämiehellä ? Kippari osaa ajaa laivan laituriin.

        Harmi ettei asia ole aina näinkään. Olen ainakin joittenkin kippareittan toiminnasta sitä mieltä, että kippari pois paakeista tai muuten rytisee! Ja sen myös olen omin silmin nähnyt.


    • Jurputtaja

      nyt olevan kaikenlaisia mielipiteitä jotka enimmäkseen luuloon perustuvat...
      Ensinnäkin, koulusta ei sitten suoraan Silja Euroopan brygalle kannata haaveilla.
      Koulun jälkeen, jos et ole onnistunut keräämään kanspraktiikkaa, lähdet puolimatruusiksi...sitten aikanaan voit saada 2.perämiehen jobin ja siitä lähdet ylenemään saamastasi vaadittavasta praktiikasta, varustamosta ja taidoistasi riippuen.
      "Hyvä" perämies voi odottaa saavansa kipparin jobin 10-15 vuoden kuluttua siitä kun perämiehenä aloitti.
      Pasiseereihin on turha kuvitella saavansa kipparin paikkaa ilman hurjaa kokemusta ja näyttöjä, samoin on perämiehen pestin lailla, kokemusta vaaditaan.

      Mikäli mielii muiden lippujen lle töihin, kannattaa varautua siihen että niistäkin lähes kaikki ja varsinkin risteilyvarustamot, vaativat myös vähintäänkin muutamien vuosien kokemusta perämiehen hommista.

      Ongelmahan tuo tavallaan työnetsijälle on, kokemusta työstä ei saa koska sitä vaaditaan...eli kannattaa varautua siihen että ura ei urkene kovin nopeaan tahtiin...

      Palkka vaihtelee laivojen, varustamoiden ja lppujen mukaan...Suomessa perämies voi keskimäärin tienata tuollaiset 3000-4500 € /kk , riippuen laivasta, ylitöistä, lomasysteemeistä ja ikälisistä.

      Käytännössä Suomen työpaikat alkvat olla vähissä, pientonnisto puolelta löytynee ennimmät, eli siellä sitten painetaan laivast riippuen joko 12 tai 10 tuntista työpäivää ylityöt.

      Jos olet merihenkinen niin voit toki pyrkiä koska se auttaa viihtymään työssä ja odottelemaan välillä pitkäänkin niitä.......jos haet isoja rahoja, komeaa uniformua ja valtaa, unohda koko juttu.

      Olin suuressa suomalaisessa varustamossa aikanaan koulutusvastaavana eräässä laivassa kun näitä ammattikorkeakoululaisia kävi harjoittelemassa ja sanoisin heti kättelyssä että vähintäänkin puolet oli kouluttautumassa väärään ammattiin tai työhön muuten sopimattomia, puhumttakaan siitä että miten ylimitoitettuja olivat odotukset koulun jälkeen.

      Paras oli aikoinaan erään oppilaan kommenti vuoden opiskelun jälkeen kun esittelin tutkan toimintoja : "Anteeksi, mutta mitä tämä tutkan käyttö heille kuulee kun heistä tulee kippareita..."
      Herää kysymys että ollaaankohan koulussakaan ihan ajantasalla mitä tulee oppilaiden informoimiseen tehtävän kuvista opiskelun jälkeen...

      • -Rantajätkä-

        Jep, suoraan koulusta ei brykalle mennä ilman praktiikoita. En kai sellaista väittänytkään, toin vain ilmi sen, että harvat pääsevät Siljan/Vikingin/Tallinkin tms pasaseerin puikkoihin, kun vuosittain valmistuu n. 50 merikapteenia, josta joukosta vain yksi kerrallaan on Silja Europan kippari. Ja siis kipparina ollaan yleensä monta vuotta, joten populaatiota paikalle kyllä kasvaa sillä välin. Ok, todellisuudessa kaksi vuorottelun takia. Jos menee puolikkaana kippariluokalle, niin silloin saa vahtikirjan koulusta lähtiessään. Korjaa, jos olen väärässä. Tämä on periaate konepuolella, ja kannella pitäisi olla samoin. Prygalle pääsykin on teoreettista, eli ensin poosuksi tms. Ja tuo on kyllä totta, mitä sanot uraputken pituudesta. Isojen risteilyvarustamojen kipparinpaikkojen vaatimuksista voi lukea alempaa, Otsikon Konemestari -jotain alta. Laitoin sinne sekä linkin että lainauksen, mitä chiiffiltä siellä vaaditaan. Loppukommenttisi on aivan loistava. Siksi on hyvä, että AMK-porukka pääsee ajoissa laivan päälle, niin huomaa sitten ajoissa, sopiiko laivalle vai ei. Mullakin oli montussa yks likka opetettavana, tuli jostain köksästä tai salista. Äläkä kysy, minkä takia. Ensin näytin kerran eteen suodattimen vaihdon, ja sanoin, että seuravalla kerralla on sitten sun vuorosi. Ja siihen mennessä kannattaisi ajaa kynnet lyhyemmiksi. Reipas likka sai kuitenkin filtterin vaihdettua, mutta kyllä kävi mielessä, että sopisi ehkä paremmin salin puolelle tai sillalle. Yksi asia, koko edellinen episodi käytiin ruotsiksi, joten jos et osaa/halua puhua ruotsia, keskity maapuolen hommiin.


      • Jurputtaja
        -Rantajätkä- kirjoitti:

        Jep, suoraan koulusta ei brykalle mennä ilman praktiikoita. En kai sellaista väittänytkään, toin vain ilmi sen, että harvat pääsevät Siljan/Vikingin/Tallinkin tms pasaseerin puikkoihin, kun vuosittain valmistuu n. 50 merikapteenia, josta joukosta vain yksi kerrallaan on Silja Europan kippari. Ja siis kipparina ollaan yleensä monta vuotta, joten populaatiota paikalle kyllä kasvaa sillä välin. Ok, todellisuudessa kaksi vuorottelun takia. Jos menee puolikkaana kippariluokalle, niin silloin saa vahtikirjan koulusta lähtiessään. Korjaa, jos olen väärässä. Tämä on periaate konepuolella, ja kannella pitäisi olla samoin. Prygalle pääsykin on teoreettista, eli ensin poosuksi tms. Ja tuo on kyllä totta, mitä sanot uraputken pituudesta. Isojen risteilyvarustamojen kipparinpaikkojen vaatimuksista voi lukea alempaa, Otsikon Konemestari -jotain alta. Laitoin sinne sekä linkin että lainauksen, mitä chiiffiltä siellä vaaditaan. Loppukommenttisi on aivan loistava. Siksi on hyvä, että AMK-porukka pääsee ajoissa laivan päälle, niin huomaa sitten ajoissa, sopiiko laivalle vai ei. Mullakin oli montussa yks likka opetettavana, tuli jostain köksästä tai salista. Äläkä kysy, minkä takia. Ensin näytin kerran eteen suodattimen vaihdon, ja sanoin, että seuravalla kerralla on sitten sun vuorosi. Ja siihen mennessä kannattaisi ajaa kynnet lyhyemmiksi. Reipas likka sai kuitenkin filtterin vaihdettua, mutta kyllä kävi mielessä, että sopisi ehkä paremmin salin puolelle tai sillalle. Yksi asia, koko edellinen episodi käytiin ruotsiksi, joten jos et osaa/halua puhua ruotsia, keskity maapuolen hommiin.

        Joo,harvasa ovat nuo "unelma" jobit...tosin itse kun seilasin, pasiseerejakin tuli kokeiltua ja todettua että mieluummin rahtilaiva ja mieluummin hiukka pitempää reissua, vaikka vaikeaa se onkin tänä päivänä löytää edes itämeren ulkopuolisia linjoja.

        AMK systeemi on suoraan sanottuna perseestä, aiemmin niin kansi kuin konepuolenkin koulutukset ja työ-elämä vuorottelivat...systeemi oli erinomainen mutta jonkun toimistoteoreetikon kaiketi piti päästä systeemi muuttamaan mieleisekseen.
        Voi vain kuvitella että kuinka moni opiskelija turhaan koulunsa käy...ensin 4 vuotta suunnilleen putkeen, sitten otetaan ehken se puolikkaan jobi kun on ensin turhaan kytätty päällystöpaikkaa, on sitten puolikkaana vuoden pari tai kolme ja sitä ennen kyttäykseen käyttänyt vuoden pari...ja sitten onkin pätevyyskirja vanha ja se mitä koulussa opittu, on vaipunut unholaan.

        Meilläkin on noita tyttöjä ollut, oli yksi aivan sairaan hyvä ruorinpitäjä ja toinen sitten ensimmäisenä harjoittelupäivänään kieltäytyi siivomasta tankkitopin rekkahissiä koska oli tullut AMK:sta harjoittelemaan, ei siivoamaan...
        Todellakin olen samaa mieltä että koulun alkajaisiksi pitäisi harjoittelijan tehdä reissu, ja mieluummin talvis aikaan jenkkilinjalle, niin näkee että onko se oma ala vai ei....vaan eipä ole enään noitakaan linjoja.


      • Skiglari stadista

        Vaikka ei enää topicci niin sanon sen verran itse seilanneena että tän kirjottajan "käsiala" ei ole aivan niin ammattimaista kun antaa ymmärtää. Salli mun epäillä sun koulutusvastaava juttuas... Kaikki tuntemani alan opiskelijat ja työtoverit ovat kyllä olleet erittäinkin kiinnostuneita ja innostuneita tutkan käytöstä, kursseista ja simulaatioajoista. Ja toinen asia toi "puolet oli kouluttautumassa väärään..." on aivan paskaa! Alalle oikeasti todella halutaan, ei sinne kukaan ketään työnnä vastoin tahtoa. Pyrkijöitä on aina todella paljon enemmän kun koulutukseen otetaan. Myöskin jokaikinen alan opiskelija tietää kyllä etenemisjärjestyksen sekä ylenemiskaavan sekä praktiikan määrän, joka "kassaa" kartuttaa. Styyrasin, manueerasin, päällemönsträsin ja jäinpä joskus ahteriinkin. Että näin.


    • -Rantajätkä-
      • kapu

        "..jos haet isoja rahoja, komeaa uniformua ja valtaa, unohda koko juttu."


        Miksi ihmeessä pitäisi unohtaa, joku sinnekkin asti AINA pääsee, mahdollisuudet toki ovat heiko, mutta kyllä tuohonkin kuvailemaasi tilaan voi kukatahansa päästä. Turha nyt toisten haaveita on lyödä heti käsittelyssä lyttyyn. Miksi ihmeessä kokoajan kaikki puuhuu noin vähätellen hommasta ? Kyllä Siljalle, tai Vikingille voi päästä kapteeniksi, se ei ole mahdotonta, työtä se kyllä vaatii.


      • Jurputtaja
        kapu kirjoitti:

        "..jos haet isoja rahoja, komeaa uniformua ja valtaa, unohda koko juttu."


        Miksi ihmeessä pitäisi unohtaa, joku sinnekkin asti AINA pääsee, mahdollisuudet toki ovat heiko, mutta kyllä tuohonkin kuvailemaasi tilaan voi kukatahansa päästä. Turha nyt toisten haaveita on lyödä heti käsittelyssä lyttyyn. Miksi ihmeessä kokoajan kaikki puuhuu noin vähätellen hommasta ? Kyllä Siljalle, tai Vikingille voi päästä kapteeniksi, se ei ole mahdotonta, työtä se kyllä vaatii.

        ajatuksella koko tekstiäni...kirjoitin että JOS raha, uniformu ja valta ovat ainoat kriteerit alalle pyrkimiseksi niin silloin on valinta väärä.

        Ei siis kannata valiata alaa mielessä se että istuu sitten Siljan / Vikingin laivan ravintolassa omassa pöydässä ja nauttii naisten ihailusta...Koska aivan varmaa on että niillä kriteereillä alalle lähtevä ei sieltä itseään koskaan löydä.
        Se paikka on varattu työhönsä toisin suhtautuville ja ammattinsa sillä perusteella valinneille että ala on kiinnostava, ei mitä siellä tienaa.
        Paikkaa ei myöskään saada pelkästään kovalla työllä vaan näytöillä kyvyistä.
        Tosin on joskus niin onnettomasti että hyvää förstiä ei päästetä kippariksi, mies kun saattaa olla arvokkaampi varustamolle förstinä.


      • Neljä raitaa
        Jurputtaja kirjoitti:

        ajatuksella koko tekstiäni...kirjoitin että JOS raha, uniformu ja valta ovat ainoat kriteerit alalle pyrkimiseksi niin silloin on valinta väärä.

        Ei siis kannata valiata alaa mielessä se että istuu sitten Siljan / Vikingin laivan ravintolassa omassa pöydässä ja nauttii naisten ihailusta...Koska aivan varmaa on että niillä kriteereillä alalle lähtevä ei sieltä itseään koskaan löydä.
        Se paikka on varattu työhönsä toisin suhtautuville ja ammattinsa sillä perusteella valinneille että ala on kiinnostava, ei mitä siellä tienaa.
        Paikkaa ei myöskään saada pelkästään kovalla työllä vaan näytöillä kyvyistä.
        Tosin on joskus niin onnettomasti että hyvää förstiä ei päästetä kippariksi, mies kun saattaa olla arvokkaampi varustamolle förstinä.

        Joku kysyi lentokapteenin palkoista, lentokapteeni tienaa paremmin mutta pitkä se on tie lentokapteeniksikin, vuosia notkuttava sekondina tai förstinä riippuen konetyypistä mitä lentää.


      • risteilyaluksen kapteeni
        Neljä raitaa kirjoitti:

        Joku kysyi lentokapteenin palkoista, lentokapteeni tienaa paremmin mutta pitkä se on tie lentokapteeniksikin, vuosia notkuttava sekondina tai förstinä riippuen konetyypistä mitä lentää.

        merikapteenin ja lentokapteenin koulutus kestää saman ajan. ja merikapteenin palkka on kaksi kertaa parempi


      • alituinen
        risteilyaluksen kapteeni kirjoitti:

        merikapteenin ja lentokapteenin koulutus kestää saman ajan. ja merikapteenin palkka on kaksi kertaa parempi

        Veikkauksesi meni pahasti väärin.


    • styyri X

      Muutamat hyvät kommentit on jo todettukin edellä. Jos puhutaan Itämeren liikenteestä kannattaa ehdottomasti hakeutua alalla, jos on puolalainen, venäläinen tai kauempaa idästä ja heidän palkkatasoonsa tyytyväinen.
      Suomen viennistä ja tuonnista yli 90 % kulkee meritse mutta siitä VAIN 80 % suomen lipun alla ja sekin vähenemmän päin (tällä hetkellä yli 500 grt laivoja n 130 suomen lipun alla, hohhoijaa). Poliittisella tasolla nää hommat on sössitty jo vuosia sitten, mutta toisaalta ei ihme kun ilta uutisissa puhutaankin aina vain maataloudesta (kannattaako näin pohjoisessa viljellä ylipäätään??) Niin tosiaan suomessa neljä merikoulua, jos lasketaan kongokin mukaan ja ne kaikki yhdessä ovat todellakin liikaa tämän hetkiseen tarpeeseen nähtynä. Olen kuullut joka koulun oppilaan suusta opetuksen tason olevan myös aika surkea. Voimavarojen yhdistäminen olisi poikaa, yksi koulu rååtsinkielisille, yksi suomenkielisille. Yksi näyttö kotimaan merenkulkupolitiikan tasosta oli miljoonia maksaneen meriturvakeskuksen rakentaminen LOHJALLE?? Siellä on hienot tilat, mutta mitä helvettiä ne siellä sisämaassa tekee? Lisäksi joka koulu on jo satsannut ja satsaa edelleen omiin vastaaviin kurssikeskuksiin, hohhoijaa.
      OK mutta siis asiaan. Tottakai päteville/osaaville henkilöille riittää yleensä töitä. Mutta jos tällä hetkellä uravalintoja pohtii, niin suosittelen jotain muuta merenkulun sektoria (tekninen/kaupallinen)
      Palkat ovat myös oma surkuhupuisa stoori. Jos haluaa kunnon palkoille kannattaa yrittää päästä Tax-Free kassaksi matkustajalaivalle, suomen lipun alle. Koska siinä on parempi palkka kuin sen laivan perämiehellä??!! Kansipuolella liksat ovat aika samaa tasoa täkkäreilla ja styyreillä, sori jos mielikuvat sortuu. Tämä taas johtuu saamattomasta Suomen Laivanpäällikkö..päällystö liitosta ja sen vähään tyytyväisistä jäsenistä. Ja vastaavasti verenhimoisesta merimiesunioista jonka mielestä 40000€/vuosi taxfree kassalle on kohtuullinen palkka (hmm, ainoa vaatimus peruskoulun päästödistus ja pelastusvenemiehenkirja katsotaan eduksi) Kyllä niillä styyrin palkoilla nyt juuri toimeen tulee, mutta näkyy noi Connexin bussikuskitkin toimeen tulevan..
      Tää saattoi mennä hieman ohi aiheesta, mutta ehkä valaisee tilannetta. Maailmalla tilanne saattaa olla parempi, mutta toisaalta kauko-idän ja itä euroopan merimiesten suosio kasvaa jatkuvasti, myös päällystössä. Mutta kuten sanottu "hyville jätkille" löytyy duunia (esim risteily bisnes kukoistaa, tykkää skandinaaveista päällystössä). Ja siihen ainakin täytyy uskoa, 11v takana ja alaa en meinaa vaihtaa.

      • Jurputtaja

        kirjoitit asiaa....saamattomuuttani en ole vielä lähettänyt eroilmoitustani laivanpäällystöliittoon, valmiina se koneella jo on ollut pitkään.
        Viitisen vuotta sitten minulle todettiin liitosta, ihmeteltyäni tehtyjä sopimuksia, että näin kun tehdään niin kohta on Suomen lipun alla niin paljon laivoja että millään ei riitä porukkaa kaikkiin....no,tulokset ovat nyt sitten nähtävillä.
        Erään kollegani soitettua liittoon samoista asioista, oli vastaus jo nyt eläkkellä olevalta liitonmieheltä että mitäs näistä välität, olet itsekkin kohta eläkkeelle lähdössä!
        Mielenkiintoista muuten sopimuksessa oli (Suomalainen varustamo/ puolalaiset) että varustmo maksaa liitolle puolalaisista "edunvalvonta maksua".
        Suomalaisten liiton jäsenten eduista ei näyttänyt sen sijaan olevan mitään huolta...

        Kuutisen vuotta sitten tuttu nainen joka Siljalla tarjoilijana ja hovina oli, naureskeli tyylikkäässä ja kalliissa turkissaan minulle että kuinka viitsin tuolla liksalla olla töissä...hiukka siinä sitten änkytettiin kutsumuksesta ja aikomuksesta kyllä vaihtaa alaa.
        Nyt on ala vaihtunut ja päivääkään en ole katunut.
        Nyt on vain aja kysymys, milloin alkaa varustamoiden valitus siitä että ei enää lainkaan löydy suomalaisia töihin...kun ensin on vuosikaupalla itketty että kuinka kallis on suomalainen merimies ja kuinka hyviä, päteviä ja halpoja miehiä on maailmalla tarjolla.

        Tässä tuleekin mieleen erään valtiojohtoisen varustamon kokeilu hyvistä ja halvoista....alukselta ensin katosi kaikki irti lähtevä ja lopuksi katosi koko laiva lasteineen...laivan saivat myöhemmin takaisin, ilman lastia.
        Kovin olivat hiljaa sen jälkeen hyvistä ja halvoista.

        Joskus tuntuu että on kadonnut realiteettien ja merenkulun olemuksen tuntemus varustamoiden johdosta, siellä mennään eteenpäin vain kvarttaalitalouden ehdoilla, laput silmillä...vuokrattu konsultti kovaan hintaan käy esittelemässä visioitaan joita sitten ihastellen seurataan...ja seuraavaksi samainen konsultti menee esittelemään asiantuntijana vaikkapa makkaratehtaaseen näkemyksiään makkaroiden laadusta ja muodosta.


      • eikös
        Jurputtaja kirjoitti:

        kirjoitit asiaa....saamattomuuttani en ole vielä lähettänyt eroilmoitustani laivanpäällystöliittoon, valmiina se koneella jo on ollut pitkään.
        Viitisen vuotta sitten minulle todettiin liitosta, ihmeteltyäni tehtyjä sopimuksia, että näin kun tehdään niin kohta on Suomen lipun alla niin paljon laivoja että millään ei riitä porukkaa kaikkiin....no,tulokset ovat nyt sitten nähtävillä.
        Erään kollegani soitettua liittoon samoista asioista, oli vastaus jo nyt eläkkellä olevalta liitonmieheltä että mitäs näistä välität, olet itsekkin kohta eläkkeelle lähdössä!
        Mielenkiintoista muuten sopimuksessa oli (Suomalainen varustamo/ puolalaiset) että varustmo maksaa liitolle puolalaisista "edunvalvonta maksua".
        Suomalaisten liiton jäsenten eduista ei näyttänyt sen sijaan olevan mitään huolta...

        Kuutisen vuotta sitten tuttu nainen joka Siljalla tarjoilijana ja hovina oli, naureskeli tyylikkäässä ja kalliissa turkissaan minulle että kuinka viitsin tuolla liksalla olla töissä...hiukka siinä sitten änkytettiin kutsumuksesta ja aikomuksesta kyllä vaihtaa alaa.
        Nyt on ala vaihtunut ja päivääkään en ole katunut.
        Nyt on vain aja kysymys, milloin alkaa varustamoiden valitus siitä että ei enää lainkaan löydy suomalaisia töihin...kun ensin on vuosikaupalla itketty että kuinka kallis on suomalainen merimies ja kuinka hyviä, päteviä ja halpoja miehiä on maailmalla tarjolla.

        Tässä tuleekin mieleen erään valtiojohtoisen varustamon kokeilu hyvistä ja halvoista....alukselta ensin katosi kaikki irti lähtevä ja lopuksi katosi koko laiva lasteineen...laivan saivat myöhemmin takaisin, ilman lastia.
        Kovin olivat hiljaa sen jälkeen hyvistä ja halvoista.

        Joskus tuntuu että on kadonnut realiteettien ja merenkulun olemuksen tuntemus varustamoiden johdosta, siellä mennään eteenpäin vain kvarttaalitalouden ehdoilla, laput silmillä...vuokrattu konsultti kovaan hintaan käy esittelemässä visioitaan joita sitten ihastellen seurataan...ja seuraavaksi samainen konsultti menee esittelemään asiantuntijana vaikkapa makkaratehtaaseen näkemyksiään makkaroiden laadusta ja muodosta.

        Kertokaas nyt sitten ne liksat. Paljon saa Silja Symphonyn kapteeni? veikkauksia? Työ on ruotsin laivalla varmaan vähän erilaista kun rahtilaivan kipparilla? Noh, veikatkaas jotain.


      • Jäämies
        eikös kirjoitti:

        Kertokaas nyt sitten ne liksat. Paljon saa Silja Symphonyn kapteeni? veikkauksia? Työ on ruotsin laivalla varmaan vähän erilaista kun rahtilaivan kipparilla? Noh, veikatkaas jotain.

        3817,39 euroa kaikilla ikälisillä.

        http://www.seacommand.fi/common/palkat.htm#top

        Todellisuudessa kuitenkin enemmän, onhan päälliköillä kaiketi edelleen kuittausoikeus.

        Oma palkkani jäänmurtajan ajoperämiehenä on 2785 euroa kuukaudessa plus ylityöt 31 euroa tunti, eli toimintakauden aikana 20 päivää töissä - kymmenen vapaalla vuorottelulla noin 5260 euroa kuukaudessa ja Nokalla tuo mainitsemani 2785 euroa.


      • styyri X
        Jäämies kirjoitti:

        3817,39 euroa kaikilla ikälisillä.

        http://www.seacommand.fi/common/palkat.htm#top

        Todellisuudessa kuitenkin enemmän, onhan päälliköillä kaiketi edelleen kuittausoikeus.

        Oma palkkani jäänmurtajan ajoperämiehenä on 2785 euroa kuukaudessa plus ylityöt 31 euroa tunti, eli toimintakauden aikana 20 päivää töissä - kymmenen vapaalla vuorottelulla noin 5260 euroa kuukaudessa ja Nokalla tuo mainitsemani 2785 euroa.

        Siis korjaus eiliseen, kun olin sen verta tohkeissani, Suomen viennistä/tuonnista yli 90 % kulkee laivoilla ja siitä vain n 32% suomen lipun alla ja näkyy olevan tasaisessa laskussa.. kts http://www.fma.fi/palvelut/tilastot/mlt/mlt_ta_tuontivienti.htm
        Niin, murtajilla ilmeisen kohtuu liksat ainakin murtokaudella, mutta eipä sielläkään paikkoja kovin monelle ole. Rahtareilla, ainakin pientonnistossa on just ne bussikuskin palkat. Pasiseereissa styyreillä jotain pieniä lisiä, mutta vastuuseen nähden palkka on naurettava. Saa pitää uniformua mutta se ei paljon lohduta. Tietty sitte kun pääsis fögeks ja mahd myöhemmin kalifiks niin vois jo perhettäkin elättää, mutta jaksaako sitä päivää tässä tilanteessa odotella?? Onkohan se sen vaivan arvoista? Jää nähtäväksi. Tosiaan päällystöliiton hessut ovat etääntyneet todellisuudesta jo todella pahasti ja hoitelevat lähinnä omia ja päälliköiden etuja. Myös laitoksen ja satamien virkamiehet ovat kovin vahvasti edustettuina kokouksissa, laivanpäällystöä hmm..
        Noh mutta suomalainen merimieshän ei valita vaan hoitaa vahtinsa ja työnsä, niin kauan kuin töitä riittää.


      • Jurputtaja
        styyri X kirjoitti:

        Siis korjaus eiliseen, kun olin sen verta tohkeissani, Suomen viennistä/tuonnista yli 90 % kulkee laivoilla ja siitä vain n 32% suomen lipun alla ja näkyy olevan tasaisessa laskussa.. kts http://www.fma.fi/palvelut/tilastot/mlt/mlt_ta_tuontivienti.htm
        Niin, murtajilla ilmeisen kohtuu liksat ainakin murtokaudella, mutta eipä sielläkään paikkoja kovin monelle ole. Rahtareilla, ainakin pientonnistossa on just ne bussikuskin palkat. Pasiseereissa styyreillä jotain pieniä lisiä, mutta vastuuseen nähden palkka on naurettava. Saa pitää uniformua mutta se ei paljon lohduta. Tietty sitte kun pääsis fögeks ja mahd myöhemmin kalifiks niin vois jo perhettäkin elättää, mutta jaksaako sitä päivää tässä tilanteessa odotella?? Onkohan se sen vaivan arvoista? Jää nähtäväksi. Tosiaan päällystöliiton hessut ovat etääntyneet todellisuudesta jo todella pahasti ja hoitelevat lähinnä omia ja päälliköiden etuja. Myös laitoksen ja satamien virkamiehet ovat kovin vahvasti edustettuina kokouksissa, laivanpäällystöä hmm..
        Noh mutta suomalainen merimieshän ei valita vaan hoitaa vahtinsa ja työnsä, niin kauan kuin töitä riittää.

        näyttää olevan kuten loppukommetissasi toteat...
        Kaiken huippuna pidän tuota jäsenten haalimista liittoon, nyt sitten pasiseeripuolelta kaikki ravintola ja hotellipuolen esimiehet sekä sun muut risteilyisännät otetaan avosylin maksamaan jäsenmaksuja, ovat kuulemma tavallaan laivan päällystöä ja siten soveliaita jäseniä.
        Lisää porukkaa haalitaan paniikissa ja entistenkään etuja ei viitsitä valvoa...
        Siinähän sitten ihmetellään aikanaan että kumma kun perämiehet ovat vähemmistönä liitossaan ja ravintoloiden asiat ovat tärkeämpiä kuin laivan kulkeminen ja turvallisuus, palkoista taas puhumattakaan....mutta eiköhän sieltä liitosta taas sitten kerrota että kuinka tämä on vain hyväksi, vie suomalaista merenkulkua kaikin puolin eteenpäin ja laivojakin pukkaa Suomen lippun alle ennätystahtia....mikäli
        vain reissuamiseltaan kerkiävät kertomaan, kun heilläkin sitä seminaaria pukkaa päälle milloin Uudessa-Seelannissa, milloin jenkeissä tai Lontoossa ynnä Sveitsissä, harvemmin kuitenkaan Tukholmassa kotimaasta puhumattakaan...siinä ei sitten ei edes laivoissa kerkiä käymään ja turhaahan semmoinen onkin, valituksia vain saisi kuunella.

        Olenkohan katkera?
        Heh...voipi olla että hiukka mutta eiköhän syytäkin ole riittämiin.
        Tässä en nyt ketään haukkumaan ala mutta jotenkin tulevat Kekkosen kuuluisat
        sanat mieleen: "Saamarin tunarit..."


      • Jäämies
        Jurputtaja kirjoitti:

        näyttää olevan kuten loppukommetissasi toteat...
        Kaiken huippuna pidän tuota jäsenten haalimista liittoon, nyt sitten pasiseeripuolelta kaikki ravintola ja hotellipuolen esimiehet sekä sun muut risteilyisännät otetaan avosylin maksamaan jäsenmaksuja, ovat kuulemma tavallaan laivan päällystöä ja siten soveliaita jäseniä.
        Lisää porukkaa haalitaan paniikissa ja entistenkään etuja ei viitsitä valvoa...
        Siinähän sitten ihmetellään aikanaan että kumma kun perämiehet ovat vähemmistönä liitossaan ja ravintoloiden asiat ovat tärkeämpiä kuin laivan kulkeminen ja turvallisuus, palkoista taas puhumattakaan....mutta eiköhän sieltä liitosta taas sitten kerrota että kuinka tämä on vain hyväksi, vie suomalaista merenkulkua kaikin puolin eteenpäin ja laivojakin pukkaa Suomen lippun alle ennätystahtia....mikäli
        vain reissuamiseltaan kerkiävät kertomaan, kun heilläkin sitä seminaaria pukkaa päälle milloin Uudessa-Seelannissa, milloin jenkeissä tai Lontoossa ynnä Sveitsissä, harvemmin kuitenkaan Tukholmassa kotimaasta puhumattakaan...siinä ei sitten ei edes laivoissa kerkiä käymään ja turhaahan semmoinen onkin, valituksia vain saisi kuunella.

        Olenkohan katkera?
        Heh...voipi olla että hiukka mutta eiköhän syytäkin ole riittämiin.
        Tässä en nyt ketään haukkumaan ala mutta jotenkin tulevat Kekkosen kuuluisat
        sanat mieleen: "Saamarin tunarit..."

        Laivanpäällystöliittoa ei edunvalvonta kiinnosta, paljon tärkeämpää on hyvät välit varustajiin. Ihmettelenkin että miksi merenkulkijat vielä hyväksyvät liiton toiminnan?? Ei Suomessa ole pakko ammattiliittoon kuulua, eikä varsinkaan sellaiseen, joka ei huolehdi jäsenistönsä edunvalvonnasta.

        Kauppalaivojen perämiesten palkat ovat tänä päivänä ala-arvoiset. Kenenkään ei pitäisi hyväksyä niin huonoja palkkoja.


      • J.E.
        Jäämies kirjoitti:

        Laivanpäällystöliittoa ei edunvalvonta kiinnosta, paljon tärkeämpää on hyvät välit varustajiin. Ihmettelenkin että miksi merenkulkijat vielä hyväksyvät liiton toiminnan?? Ei Suomessa ole pakko ammattiliittoon kuulua, eikä varsinkaan sellaiseen, joka ei huolehdi jäsenistönsä edunvalvonnasta.

        Kauppalaivojen perämiesten palkat ovat tänä päivänä ala-arvoiset. Kenenkään ei pitäisi hyväksyä niin huonoja palkkoja.

        Kysyisin jäämieheltä että mites teillä noi kesälomat menee? Entä työajat, kun murtajat makaa rannassa?


      • eki
        Jurputtaja kirjoitti:

        näyttää olevan kuten loppukommetissasi toteat...
        Kaiken huippuna pidän tuota jäsenten haalimista liittoon, nyt sitten pasiseeripuolelta kaikki ravintola ja hotellipuolen esimiehet sekä sun muut risteilyisännät otetaan avosylin maksamaan jäsenmaksuja, ovat kuulemma tavallaan laivan päällystöä ja siten soveliaita jäseniä.
        Lisää porukkaa haalitaan paniikissa ja entistenkään etuja ei viitsitä valvoa...
        Siinähän sitten ihmetellään aikanaan että kumma kun perämiehet ovat vähemmistönä liitossaan ja ravintoloiden asiat ovat tärkeämpiä kuin laivan kulkeminen ja turvallisuus, palkoista taas puhumattakaan....mutta eiköhän sieltä liitosta taas sitten kerrota että kuinka tämä on vain hyväksi, vie suomalaista merenkulkua kaikin puolin eteenpäin ja laivojakin pukkaa Suomen lippun alle ennätystahtia....mikäli
        vain reissuamiseltaan kerkiävät kertomaan, kun heilläkin sitä seminaaria pukkaa päälle milloin Uudessa-Seelannissa, milloin jenkeissä tai Lontoossa ynnä Sveitsissä, harvemmin kuitenkaan Tukholmassa kotimaasta puhumattakaan...siinä ei sitten ei edes laivoissa kerkiä käymään ja turhaahan semmoinen onkin, valituksia vain saisi kuunella.

        Olenkohan katkera?
        Heh...voipi olla että hiukka mutta eiköhän syytäkin ole riittämiin.
        Tässä en nyt ketään haukkumaan ala mutta jotenkin tulevat Kekkosen kuuluisat
        sanat mieleen: "Saamarin tunarit..."

        juuri jäsenet siellä liitossa määrää,eli kaikki nämä päälliköt ja perämiehet jotka tänne kirjoittavat,kyllä liittokin kuuntelee jos kenttä puhuu,eri juttu jos kentältä ei ääntä kuulu.viestien määrästä päätellen lähes puolet seilaavasta päällystöstä jo tänne kirjoittelee,kirjoitelkaa sinne liittoonne.itse tiedän monta päällikköä sekä perämiestä jotka pystyvät elättämään perheensä ihan hyvin,toisaalta vastaavia jotka juopottelevat eivät ole töissä ja valittavat.repikää siitä.


      • Don Capo
        eki kirjoitti:

        juuri jäsenet siellä liitossa määrää,eli kaikki nämä päälliköt ja perämiehet jotka tänne kirjoittavat,kyllä liittokin kuuntelee jos kenttä puhuu,eri juttu jos kentältä ei ääntä kuulu.viestien määrästä päätellen lähes puolet seilaavasta päällystöstä jo tänne kirjoittelee,kirjoitelkaa sinne liittoonne.itse tiedän monta päällikköä sekä perämiestä jotka pystyvät elättämään perheensä ihan hyvin,toisaalta vastaavia jotka juopottelevat eivät ole töissä ja valittavat.repikää siitä.

        Pidä eki pääs kii


      • eki
        Don Capo kirjoitti:

        Pidä eki pääs kii

        onnetonta pahastikkin


      • styyri X
        Jurputtaja kirjoitti:

        näyttää olevan kuten loppukommetissasi toteat...
        Kaiken huippuna pidän tuota jäsenten haalimista liittoon, nyt sitten pasiseeripuolelta kaikki ravintola ja hotellipuolen esimiehet sekä sun muut risteilyisännät otetaan avosylin maksamaan jäsenmaksuja, ovat kuulemma tavallaan laivan päällystöä ja siten soveliaita jäseniä.
        Lisää porukkaa haalitaan paniikissa ja entistenkään etuja ei viitsitä valvoa...
        Siinähän sitten ihmetellään aikanaan että kumma kun perämiehet ovat vähemmistönä liitossaan ja ravintoloiden asiat ovat tärkeämpiä kuin laivan kulkeminen ja turvallisuus, palkoista taas puhumattakaan....mutta eiköhän sieltä liitosta taas sitten kerrota että kuinka tämä on vain hyväksi, vie suomalaista merenkulkua kaikin puolin eteenpäin ja laivojakin pukkaa Suomen lippun alle ennätystahtia....mikäli
        vain reissuamiseltaan kerkiävät kertomaan, kun heilläkin sitä seminaaria pukkaa päälle milloin Uudessa-Seelannissa, milloin jenkeissä tai Lontoossa ynnä Sveitsissä, harvemmin kuitenkaan Tukholmassa kotimaasta puhumattakaan...siinä ei sitten ei edes laivoissa kerkiä käymään ja turhaahan semmoinen onkin, valituksia vain saisi kuunella.

        Olenkohan katkera?
        Heh...voipi olla että hiukka mutta eiköhän syytäkin ole riittämiin.
        Tässä en nyt ketään haukkumaan ala mutta jotenkin tulevat Kekkosen kuuluisat
        sanat mieleen: "Saamarin tunarit..."

        Joo aika mielenkiintoista myös se että hotellipuolen miehistöllä on pasiseereissä prosentit myynnistä, jopa neljä prossaa joka on aika hyvää rahaa melkein ympäri vuoden ja erityisesti huippusesonkina. Luulisi olevan saman liiton jäsenille samat edut. Ne prossat pitäis pasiseereissä jakaa ihan tasan koko crewn kesken. Jokaisen osuus on yhtä tärkeä siinä paletissa.


      • Merimies
        eki kirjoitti:

        juuri jäsenet siellä liitossa määrää,eli kaikki nämä päälliköt ja perämiehet jotka tänne kirjoittavat,kyllä liittokin kuuntelee jos kenttä puhuu,eri juttu jos kentältä ei ääntä kuulu.viestien määrästä päätellen lähes puolet seilaavasta päällystöstä jo tänne kirjoittelee,kirjoitelkaa sinne liittoonne.itse tiedän monta päällikköä sekä perämiestä jotka pystyvät elättämään perheensä ihan hyvin,toisaalta vastaavia jotka juopottelevat eivät ole töissä ja valittavat.repikää siitä.

        ...olet väärässä, sillä laivapäällystöliiton (ainakin toimintaa näin suht läheltä seuranneena) eturyhmään tuntuvat kuuluvan ainoastaan aluksen päälliköt. Liiton kiinnostus ajaa perämiesten asiaa on hyvinkin marginaalinen... edelleenkin valitettavasti.


      • Jäämies
        J.E. kirjoitti:

        Kysyisin jäämieheltä että mites teillä noi kesälomat menee? Entä työajat, kun murtajat makaa rannassa?

        Ennen meni kesät mukavasti. Murtajat pidettiin kiinni 12-14 viikkoa ja koko väki lomalla. Muu katajanokka-aika sitten vuorotellen vapaalla/töissä, lähinnä oman halun mukaan.

        Nyt on uudet kujeet ja uudet sopimukset, joiden perusteella ylitöitä ei saa enää vaihtaa vapaaksi, joten tulevaisuudessa lomat vähenee ja paljon. Huhuja laivaväen lomautuksistakin kesäajaksi liikkuu... No ensi kesänä kulutetaan vielä säästössä olevia vastikkeita.

        Työaika Nokalla on maanantaista 0700 perjantaihin 1400-1600 ja viikonloput vapaalla.


      • Sivusta seurannut
        Jurputtaja kirjoitti:

        kirjoitit asiaa....saamattomuuttani en ole vielä lähettänyt eroilmoitustani laivanpäällystöliittoon, valmiina se koneella jo on ollut pitkään.
        Viitisen vuotta sitten minulle todettiin liitosta, ihmeteltyäni tehtyjä sopimuksia, että näin kun tehdään niin kohta on Suomen lipun alla niin paljon laivoja että millään ei riitä porukkaa kaikkiin....no,tulokset ovat nyt sitten nähtävillä.
        Erään kollegani soitettua liittoon samoista asioista, oli vastaus jo nyt eläkkellä olevalta liitonmieheltä että mitäs näistä välität, olet itsekkin kohta eläkkeelle lähdössä!
        Mielenkiintoista muuten sopimuksessa oli (Suomalainen varustamo/ puolalaiset) että varustmo maksaa liitolle puolalaisista "edunvalvonta maksua".
        Suomalaisten liiton jäsenten eduista ei näyttänyt sen sijaan olevan mitään huolta...

        Kuutisen vuotta sitten tuttu nainen joka Siljalla tarjoilijana ja hovina oli, naureskeli tyylikkäässä ja kalliissa turkissaan minulle että kuinka viitsin tuolla liksalla olla töissä...hiukka siinä sitten änkytettiin kutsumuksesta ja aikomuksesta kyllä vaihtaa alaa.
        Nyt on ala vaihtunut ja päivääkään en ole katunut.
        Nyt on vain aja kysymys, milloin alkaa varustamoiden valitus siitä että ei enää lainkaan löydy suomalaisia töihin...kun ensin on vuosikaupalla itketty että kuinka kallis on suomalainen merimies ja kuinka hyviä, päteviä ja halpoja miehiä on maailmalla tarjolla.

        Tässä tuleekin mieleen erään valtiojohtoisen varustamon kokeilu hyvistä ja halvoista....alukselta ensin katosi kaikki irti lähtevä ja lopuksi katosi koko laiva lasteineen...laivan saivat myöhemmin takaisin, ilman lastia.
        Kovin olivat hiljaa sen jälkeen hyvistä ja halvoista.

        Joskus tuntuu että on kadonnut realiteettien ja merenkulun olemuksen tuntemus varustamoiden johdosta, siellä mennään eteenpäin vain kvarttaalitalouden ehdoilla, laput silmillä...vuokrattu konsultti kovaan hintaan käy esittelemässä visioitaan joita sitten ihastellen seurataan...ja seuraavaksi samainen konsultti menee esittelemään asiantuntijana vaikkapa makkaratehtaaseen näkemyksiään makkaroiden laadusta ja muodosta.

        Näinhän ne asiat ovat, osaaminen ja palkkauksen taso eivät kohtaa.
        Pikkuisen minua jurppii, kun kysellään vain päälliköiden palkkatasoa, ja vieläpä oikein näkyvässä asemassa olevien päälliköiden. Näille kyselijöille pitäisi jonkun alan ammattilaisen tehdä selväksi, että päällikön vastuuta ei ketä tahansa kelpuuteta kantamaan. Nöyränä pitää alalle lähteä ja tunnustaa, että omasta tekemisestä, osaamisesta ja motivaatiosta se on kiinni. Jokainen sotilas kantaa marsalkansauvaa repussaan, mutta turha sitä on ryhtyä kopeloimaan ennekuin rittävän monta virkavuotta on takana.


      • styyri X
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Näinhän ne asiat ovat, osaaminen ja palkkauksen taso eivät kohtaa.
        Pikkuisen minua jurppii, kun kysellään vain päälliköiden palkkatasoa, ja vieläpä oikein näkyvässä asemassa olevien päälliköiden. Näille kyselijöille pitäisi jonkun alan ammattilaisen tehdä selväksi, että päällikön vastuuta ei ketä tahansa kelpuuteta kantamaan. Nöyränä pitää alalle lähteä ja tunnustaa, että omasta tekemisestä, osaamisesta ja motivaatiosta se on kiinni. Jokainen sotilas kantaa marsalkansauvaa repussaan, mutta turha sitä on ryhtyä kopeloimaan ennekuin rittävän monta virkavuotta on takana.

        Tuntuu joo että suomelta puuttuu se merenkulkupolitiikka, se ei kiinnosta tai ei ole henkilöitä jotka siitä tietävät ja olisi valtaa tehdä niitä linjavetoja. Tavarahan kulkee pitkin Itämerta, lipusta viis. Ensiksi pitäis saada se tuonti/vienti käppyrä kotimaisten laivojen osalta nousuun, jotta varustamot uskaltais satsata uusiin laivoihin. Teollisuuden pitäisi suosia suomen lippua kuljetuksissaan. Ja niitä laivoja vois tilata kotimaisilta telakoilta, eikä kiinasta(fortum) tai puolasta(suokin lautta) sais todennäköisesti enempi laatua. Jonkin sortin sekamiehitys olisi myös suotavaa, jos sillä saadaan lisää laivoja ja enempi työpaikkoja myös suomalaisille. Omat kokemukset sekamiehistöstä ovat vain hyviä. Merimies unionin peräänantamattomalla politiikalla ei ole tulevaisuutta (vrt Finnlines). Valtion tukisysteemi ei myöskään toimi tällä hetkellä toivotulla tavalla, kun suunnilleen tuen määrää eräät varustamot jakavat osinkoina ulos.
        Ja kaikkien näiden eri liittojen, yhdistysten, koulujen ym tulisi alkaa yhdistämään voimavarojaan eikä pyöritellä jokaisen omaa pientä peliään, nyt jo huolestuttavsti pienenevällä pelikentällä. Mutta siinä tulee taas se kun, jokainen ajaa lähinnä omia etujaan.
        Nää on vaan ajatuksia, joita on tullut mieleen ja puheeks tuolla brygalla ja kaffepöydissä.


      • Don Capo
        eki kirjoitti:

        onnetonta pahastikkin

        Vituttaa vaan tommoset keskenkasvuiset jeesustelijat jolla ei mitään tajua nykypäivän merenkulusta.
        Ei tuu paljoo respektiä jos on puolivuotta kestänyt raumalla tai kotkassa ja ekan harjoittelun jälkeen lopettanut koulun, Vai mitä EKI...


      • Don Capo
        Jäämies kirjoitti:

        Ennen meni kesät mukavasti. Murtajat pidettiin kiinni 12-14 viikkoa ja koko väki lomalla. Muu katajanokka-aika sitten vuorotellen vapaalla/töissä, lähinnä oman halun mukaan.

        Nyt on uudet kujeet ja uudet sopimukset, joiden perusteella ylitöitä ei saa enää vaihtaa vapaaksi, joten tulevaisuudessa lomat vähenee ja paljon. Huhuja laivaväen lomautuksistakin kesäajaksi liikkuu... No ensi kesänä kulutetaan vielä säästössä olevia vastikkeita.

        Työaika Nokalla on maanantaista 0700 perjantaihin 1400-1600 ja viikonloput vapaalla.

        Kyllähän noi murtajat semmosia suojatyöpaikkoja on ollutkin että korkee aika niidenkin ruveta toimimaan markkinatalouden ehdoilla.
        Eiköhän Esko M. jotain aikaan saa, jos vaikka liputtais tai koittas sekamiehistöä, sillä kun on siitä praktiikkaa.


      • Jäämies
        Don Capo kirjoitti:

        Kyllähän noi murtajat semmosia suojatyöpaikkoja on ollutkin että korkee aika niidenkin ruveta toimimaan markkinatalouden ehdoilla.
        Eiköhän Esko M. jotain aikaan saa, jos vaikka liputtais tai koittas sekamiehistöä, sillä kun on siitä praktiikkaa.

        Olipa taas tyypillinen suomalainen asenne. Jos jollain on edes kohtuulliset oltavat merenkulkualalla, niin heti kenkää ja filpparit tilalle. Ei ihme että kansipäällystön palkat ja työolot Suomessa ovat surkeat, kun tälläkin alalla vahvin ominaispiirre on perisuomalainen kateus.

        Markkinatalous sinänsä on hieno asia, mutta perusinfran tukeminen on sen verran tärkeä asia, ettei sillä pitäisi leikkiä. Yksi murtaja asiantuntevissa käsissä saa aikaan yhtä paljon kuin kolme murtajaa osaamattomissa. Tällä hetkellä Katajanokalla on enää yksi murtaja ja siinä ei ole yhtään perämiestä, eikä edes päällikköä. Kaikki on siirretty ajaviin murtajiin. No ehkä se miehitetään filppareilla jahka sitä tarvitaan. Talvi ei ole vielä ohi.


      • eki
        Don Capo kirjoitti:

        Vituttaa vaan tommoset keskenkasvuiset jeesustelijat jolla ei mitään tajua nykypäivän merenkulusta.
        Ei tuu paljoo respektiä jos on puolivuotta kestänyt raumalla tai kotkassa ja ekan harjoittelun jälkeen lopettanut koulun, Vai mitä EKI...

        puhut asiaa,eli mulla on vuosia yli 50 joista 30 merillä,elätän itseni sekä perheen kohtuullisesti en ole varustaja,en millionääri mutta tulen toimeen,perhe syö joka päivä,itsekkin syön ja aluksetkin saan ajettua.
        tiedän että villinlinjan paatit ajelee yhellä kipparilla,kaks tai kolme laivaa,kaijaan niitä tuodaan saman kipparin toimesta,alus kerrallaan.ihan oikeesti,joku ajelee yhen miehen ohjeilla ja satamaan tullaan sitten sopivin välein,ja muuten tarkastaako kukaan suomen satamis kuka aluksen rantaan ajelee,ilmoittaa olevansa kippari eikä oikeesti kukaan kysele millä papereilla sinä niitä ajelet.jos vahinko sattuu sitten homma kusee,mutta harvoin sattuu.


      • Donkeyman
        Jäämies kirjoitti:

        3817,39 euroa kaikilla ikälisillä.

        http://www.seacommand.fi/common/palkat.htm#top

        Todellisuudessa kuitenkin enemmän, onhan päälliköillä kaiketi edelleen kuittausoikeus.

        Oma palkkani jäänmurtajan ajoperämiehenä on 2785 euroa kuukaudessa plus ylityöt 31 euroa tunti, eli toimintakauden aikana 20 päivää töissä - kymmenen vapaalla vuorottelulla noin 5260 euroa kuukaudessa ja Nokalla tuo mainitsemani 2785 euroa.

        Mun muija on karkkitehtaalla liukuhihnan ääressä ja tienaa yli 3000 egee kuussa! Ite en oo ollu seilaamassa pariin vuoteen, noitten olemattomien palkkojen takia.


      • pilssipumppu

        no se,, kiitos hyästä jutusta,, ite haaveilen merikapteenin koulutukseen 20 teräksen teko vuojen jälkeen , (41v).ni vain on saplinin hommaa ja sais nähä tota merta mihin ei ole enää vapaa ajalla aikaa,seilannu pienen ikäni perämeren persreiässä suomen ja ruottin puolella ja alkaa oleen nähtyjä ne seuvut,vaan nykyään saan terästehaasta 45t vuosi ilman ylitöitä. hiven hillittee halua alalle,eipä paljoa arvosteta ku tuulee 25 m/s, räntää vaakaan ja kivettyy,,, miten on murtajat,,, mitä tienaa,,,vai kannattasko luopua haaveesta ja tehä sitä perkeleen lusikka haarukka peltiä,, jos vain saa vielä olla töissä,taas lähtee 200,,portin taa,, yt ,, sehä on vain uus mahollisuus niille 200:lle,jos vain ite olen siinä seassa,,mut tohon mereen tuilottamiseen en ole kyllästynyt 20 vuoteen,,yhä kiinnostaa,,,jotain vikaa,,


    • Merimies

      Siljalla päällikön palkka on mitättömän pieni suhteutettuna työn tuomaan vastuuseen.
      Eiköhän tuolla kannattaako-asenteella ole paras sittenkin kouluttautua esimerkiksi ekonomiksi?

    • juupajoopa

      Liksat ei suomen lipun alla paljoa päätä huimaa. Ollaan sentään euroopan halvinta työvoimaa...
      Rahtilaivoissa liksat seuraavat
      pikkuperämies ja väliperämies perusliksa 1732,16€/kk
      Yliperämies 1907,59€/kk
      Kippari 3503,42€/kk

      Siinä perusliksa jos paatti on alle 12999 DWT. Erilaisia lisiä noihin sit tulee päälle mut jos miettii vaikkapa meidän kipparin työstä saamaa stressiä siihen mitä tippuu kouraa ni eipä käy kateeks.

      Pasiseereissa lukemat on
      styyrit 1825,83€/kk
      försti 2127,65€/kk
      kippari 3912,82€/kk

      Parhaimmillaan kipparin perusliksa suomen lipun alla on 4251,21€/kk tämä silloin ku on yli 5 vuoden ikälisät ja paattina yli 30000 DWT.
      (Silja Europa 4650 DWT/ lähde Suomen kuvitettu laivaluettelo)

      • pikkupaattimies

        Nyt näyttäis siltä, että kaikki haluaa johonkin autolautalle töihin. Jos haluaa vähän vertailupohjaa muista tissiposkien työpaikoista, eli paikoista joissa lyhyet törnit eli pääsee usein mamman viereen.
        Pätevyysvaatimukset on tosin pienemmät
        Siis vuosiansiot lisineen...

        Luotsikutterikuski n. 3700e/kk maaverot. käteen n.2500 viikko viikko vuorottelu

        ruoppauskalusto n. 3600e/kk maaverot päivärahat matkakorvaukset. käteen n. 3500 viikko viikko tai 2vko 2vko vuorottelu sillon kun ollaan suomessa, 3vko 3vko euroopassa ja esim länsiafrikan töissä oli 4vko 4vko

        Valtion yhteysalukset n. 4500-6000e/kk paria pienintä lukuunottamatta merivero mutta ei merimiehen korkeampia eläkemaksuja. käteen n. 3500-4400 viikko viikko vuorottelu, ei yötöitä

        tielaitoksen maantielautoista ei varmaa tietoa, mutta kuuleman mukaan sama verotus kuin yhteysaluksilla, ja vähän paremmat palkat. eri lautoilla eri vuorottelusysteemit, mut käsittääkseni ympäri vuorokauden liikennöivissä 4pv töitä 6pv vapaata ja lautoilla jotka ei aja yöllä viikko viikko.

        Mitähän nykyään saa pienissä rahtipaateissa joissa 6-6 vahti??? kertoisko joku.


      • trettifyra.......
        pikkupaattimies kirjoitti:

        Nyt näyttäis siltä, että kaikki haluaa johonkin autolautalle töihin. Jos haluaa vähän vertailupohjaa muista tissiposkien työpaikoista, eli paikoista joissa lyhyet törnit eli pääsee usein mamman viereen.
        Pätevyysvaatimukset on tosin pienemmät
        Siis vuosiansiot lisineen...

        Luotsikutterikuski n. 3700e/kk maaverot. käteen n.2500 viikko viikko vuorottelu

        ruoppauskalusto n. 3600e/kk maaverot päivärahat matkakorvaukset. käteen n. 3500 viikko viikko tai 2vko 2vko vuorottelu sillon kun ollaan suomessa, 3vko 3vko euroopassa ja esim länsiafrikan töissä oli 4vko 4vko

        Valtion yhteysalukset n. 4500-6000e/kk paria pienintä lukuunottamatta merivero mutta ei merimiehen korkeampia eläkemaksuja. käteen n. 3500-4400 viikko viikko vuorottelu, ei yötöitä

        tielaitoksen maantielautoista ei varmaa tietoa, mutta kuuleman mukaan sama verotus kuin yhteysaluksilla, ja vähän paremmat palkat. eri lautoilla eri vuorottelusysteemit, mut käsittääkseni ympäri vuorokauden liikennöivissä 4pv töitä 6pv vapaata ja lautoilla jotka ei aja yöllä viikko viikko.

        Mitähän nykyään saa pienissä rahtipaateissa joissa 6-6 vahti??? kertoisko joku.

        http://www.seacommand.fi/media/Pientonnisto.pdf


    • KapteeniMeri

      Ilman nokitteluja ja ilveilyja, merikapteenin duuni on erinomaisen vaihtelevaa ja kiinostavaa. Itsellani on pieni puutarha, jossa on paljon kaktuksia, joita hoidan lomalla ollessani. Iltaisin istun vaimoni kanssa terassilla, nauttien useimmiten muutamasta punaviinilasillissesta tapas'ien kera. Lomapaivat kuluvat pyoraillen ja/tai kavellen pitkin saaren rantateita.

      Mita taas tulee laivan paallikon tehtaviin, jota ketjun aloittaja ilmeisesti provosoi, vastuu ja paperityo ovat hallitsevinta. Tottakai alalle kannatta pyrkia jos on kanttia kestaa kaikki vastaantulevat ongelmat ja koitokset.

    • The Smart One

      Turha teidän on tapella kapteenin työstä, ihmiset on eri luontoisia ja jotkut pitävät eri asioista kuin toiset, esim. Merikapteenit ovat luonteeltaan sellaisia jotka pitävät yksin olosta ja eivät ole kovin sosiaalisia ja todennäköisesti kaikki jotka pyrkivät alalle,ovat ehkä hieman yksinäisiä ja kunnianhimoisia

      • master mariner +

        Heh..heh.. Joskus huvittaa kun alk.peräinen viesti on kirjoitettu vuosia sitten (esim tämä on aloitettu 2005...), ja sitten "tapellaan" taas 6 vuotta (!) myöhemmin...Mikään ei siis ole muuttunut Suomen merenkulussa...

        Mutta vastauksena Smart onelle: Kyllä laivan kapteenit (eli aluksen päälliköt, ei siis puolimatruusit merikapteenin tutkinnolla...) voi jakaa karkesti kahteen ihmistyyppiin. Sosiaalisiin ja ei-sosiaalisiin. Sosiaalinen kippari voi toimia niin rahtilaivassa kuin matkustaja-aluksessakin. Ei-sosiaalisella Kapulla eí ole mitään mahdollisuutta työskennellä matkustajalaivalla, ainakaan suurissa risteilijöissä. Rahtilaivalla pärjää sillä karjumalla...
        Ihan vaan vertauksena Oasis Of the Seas: Ei ole todellakaan kippari yksinolosta pitävä, ei-sosiaalinen tyyppi. Matkustajia 6000, miehistöä yli 2000. Pitää olla todella sosiaalinen tyyppi että pärjää. On pidettävä miitinkejä, on dinnereitä matkustjien knassa, sanottava sananen mikkiin n. 3000 ihmisen edessä suurella teatterilavalla. Kyllä siinä vähemmän sosiaalinen tyyppi on aivan solmussa, eikä kyllä kippariksi pääsekään.

        Yleensäkin nykyisille risteilijöille on turha pyrkiä jos ei omaa esiintymistaitoja. Ne tosin kyllä karttuu siinä kun periksenä vetää pelastusharjoituksia crewlle tai esim kertomalla makustajille omasta työstä, joskus joutuu myös dinnerille matkustijien kanssa kun kippari ei jaksa... Että ei kovin yksinäisille sieluille cruise ship life....suosittelen heille rahtipaatteja jossa voi mököttää siellä tutkan ääressä ja ottaa sitten sitä holi-pitoista juomaa vahdin jälkeen...


      • Tämä on niin nähty..
        master mariner + kirjoitti:

        Heh..heh.. Joskus huvittaa kun alk.peräinen viesti on kirjoitettu vuosia sitten (esim tämä on aloitettu 2005...), ja sitten "tapellaan" taas 6 vuotta (!) myöhemmin...Mikään ei siis ole muuttunut Suomen merenkulussa...

        Mutta vastauksena Smart onelle: Kyllä laivan kapteenit (eli aluksen päälliköt, ei siis puolimatruusit merikapteenin tutkinnolla...) voi jakaa karkesti kahteen ihmistyyppiin. Sosiaalisiin ja ei-sosiaalisiin. Sosiaalinen kippari voi toimia niin rahtilaivassa kuin matkustaja-aluksessakin. Ei-sosiaalisella Kapulla eí ole mitään mahdollisuutta työskennellä matkustajalaivalla, ainakaan suurissa risteilijöissä. Rahtilaivalla pärjää sillä karjumalla...
        Ihan vaan vertauksena Oasis Of the Seas: Ei ole todellakaan kippari yksinolosta pitävä, ei-sosiaalinen tyyppi. Matkustajia 6000, miehistöä yli 2000. Pitää olla todella sosiaalinen tyyppi että pärjää. On pidettävä miitinkejä, on dinnereitä matkustjien knassa, sanottava sananen mikkiin n. 3000 ihmisen edessä suurella teatterilavalla. Kyllä siinä vähemmän sosiaalinen tyyppi on aivan solmussa, eikä kyllä kippariksi pääsekään.

        Yleensäkin nykyisille risteilijöille on turha pyrkiä jos ei omaa esiintymistaitoja. Ne tosin kyllä karttuu siinä kun periksenä vetää pelastusharjoituksia crewlle tai esim kertomalla makustajille omasta työstä, joskus joutuu myös dinnerille matkustijien kanssa kun kippari ei jaksa... Että ei kovin yksinäisille sieluille cruise ship life....suosittelen heille rahtipaatteja jossa voi mököttää siellä tutkan ääressä ja ottaa sitten sitä holi-pitoista juomaa vahdin jälkeen...

        Eiköhän ne juopot ota vahdin jälkeen oli ne sitten pasiseerissa tai oikeassa laivassa ...


      • Sä mitään oo nähny..
        Tämä on niin nähty.. kirjoitti:

        Eiköhän ne juopot ota vahdin jälkeen oli ne sitten pasiseerissa tai oikeassa laivassa ...

        ...aika kuivina on uffarit nykyisissä risteilyvarustamoissa (en puhunutkaan mistään itämeren pasiseerista...)


    • Muuan försti

      Eipä kukaan kipparoi alle n 5000:lla. Försti saa saman.

    • sopernicus

      On se hienoa olla kapteeni. syö hienoja ruokia ja juomia kauniiden naisten seurassa aamuin illoin ja on hienot kamppeet päällä ja kaikki tiptop. Palvelijat juoksee passaamassa ympärillä kaiken aikaa.

    • plää

      On todella tuskallista lukea tätä keskustelua kaikki valittavat jostain tai väittelee palkoista enkä nyt itse osaa sitten sanoa kuka onkaan oikessa missäkin asiassa. Olen siis harkitsemassa uraa merillä. Ensin olisi hienoa päästä intissä laivaan niin näkisi kiinnostaako tosissaan laivalla olla.

      • plöö

        Onhan siinä hyviä ja huonoja puolia. Omat päätökset voi tehdä vasta kun työskentelee laivalla (ja niitäkin on paljon erilaisia) ja saa ensimmäisen palkkakuitin (joita myös erilaisia, riippuen mitä tekee / paljonko ylitöitä / mikä firma). Intin laivoilta et saa todellista kuvaa kauppalaivojen oloista ja työnteosta.Yhteistä on vain meri. Mutta jos merillä olo kiinnostaa niin siitä on jo hyvä lähteä alkuun mutta älä vertaa intissä oloa kauppa-aluksissa työskentelyyn.


    • Pitkään seuraillut.

      Pysyvä luonnevika sekä itsekeskeisyys lisättynä narsismilla takaa kunnon työuran.

      • ,,,,,,,,,,,,,,narsis

        oli hyvin sanottu.oon kans yli 30v seurannut.narsisteja.


    • Vastuuhenkilö

      Viime kädessä kapteeni on vastuussa laivan turvallisuudesta ja vastaa kaikesta, mitä laivalla tapahtuu - tiesipä hän siitä tai ei.

      Kapteenin pyhä velvollisuus onnettomuuksissa on upota laivan mukana!

      • pyh ja pah

        Kippari on konttorin sätkynukke jolla ei ole oikeuksia tilata edes pyyhekumeja ilman konttorin lupaa.
        Koko merenkulusta on tullut aivan skeidaa, päätäntävalta asioissa on todellisuudessa maissa ja kipparit ovat pelkkiä perseiden nuolijoita konttoreihin päin.


      • junkista ylöspäin
        pyh ja pah kirjoitti:

        Kippari on konttorin sätkynukke jolla ei ole oikeuksia tilata edes pyyhekumeja ilman konttorin lupaa.
        Koko merenkulusta on tullut aivan skeidaa, päätäntävalta asioissa on todellisuudessa maissa ja kipparit ovat pelkkiä perseiden nuolijoita konttoreihin päin.

        pyh ja pah ei ole ollut ikinä kipparina. Liekö sitten ollut laivassa, jossa on kippari? Kyllä minulla ainakin oli aika paljon valtaa laivoissani ja käytin sitä jopa riitelemättä konttorihenkilökunnan kanssa. Joskus tervettä ärähtelyä taisi olla. Yhteistyötä tosin tarvitsin niin konttorin porukan, päällystön kuin laivan miehistön kanssa. Ja tietenkin omistajien.

        Kuunella kannattaa kaikkia, uskoa monia, oppia toisten näkemyksistä ja tehdä sitten päätöksiä.

        Joskus kipparius oli raskasta, mutta niinhän elämä voi olla muillakin.

        Hienoa syksyä maalle ja merelle.


      • kumileimasin1965.
        junkista ylöspäin kirjoitti:

        pyh ja pah ei ole ollut ikinä kipparina. Liekö sitten ollut laivassa, jossa on kippari? Kyllä minulla ainakin oli aika paljon valtaa laivoissani ja käytin sitä jopa riitelemättä konttorihenkilökunnan kanssa. Joskus tervettä ärähtelyä taisi olla. Yhteistyötä tosin tarvitsin niin konttorin porukan, päällystön kuin laivan miehistön kanssa. Ja tietenkin omistajien.

        Kuunella kannattaa kaikkia, uskoa monia, oppia toisten näkemyksistä ja tehdä sitten päätöksiä.

        Joskus kipparius oli raskasta, mutta niinhän elämä voi olla muillakin.

        Hienoa syksyä maalle ja merelle.

        joo ei varmaan ole ollut kipparina,mutta tietää totuuden.kippari on pelkkä kumileimasin.ja maissa tavallinen tallaaja.


    • Samaa edellenkin

      Lukeka Noël Mostertin kirja "Supertankkeri".

    • Ex Kapu

      Olin myös kipparina, mutta sain potkut, kun jäin kiinni onanoinnista. Varustamo ei pitänyt, kun sain kolmekymmentä varoitusta masturboinnista. Joku helvetin apina puhui minusta. Nyt olen bussikuski ja saan jatkuvasti päätepysäkillä ottaa meisselin esille ja jatkaa mielipuuhaani.

    • Opiskelija432

      Hei, haen kevään 2014 yhteishaussa merikapteenin koulutukseen. Täytyykö isoille risteilijä yrityksille olla vankka ruotsin kielen taito, jotta sinne voi ylipäätään työllistyä?

      • salty dog

        Voi härregod ändo! Tuskin valtameriristeilijöillä ruotsinkielentaitoa ekaks kysellään! Eiköhän hyvä englanti ja sitte vaikka ranska, epsanja, berlusconi ja nykyään myös venäjä olis ok. Autolautat on asia erikseen. Muuten v. -81 ei ollu mitään yhteishakua merikapteenin koulutukseen, yli 2v. seilasin täkillä, ennenkuin hain perämieskouluun. Ja praktiikoihinkin oli rajat, ei niitä pyykkivesiltä eikä sporalinjoilta saanut.


    • Jepp1s

      Joo, alalle kannattaa hakea, mikäli työttömäksi mielii. Aina kovasti puhutaan pasiseereista, mutta on niitä paikkoja muuallakin, vaan ei kohta enää Suomenlipun alla. Jos yhtään uutisia on katsellut niin Neste lopettaa rahtaustoiminnan, muut uudet laivat (finnlines) sekamiehitetään. Tarkoittaa käytännännössä jos alalle haluat niin ensimmäinen vuosi vahtimiehenpapereita hankkiessa, sitten 360 meripäivää kansimiehenä (joiden paikoista huutava pula) jonkajälkeen perämiehenkirjat (jos on kouluja tarpeeksi alla) ja perämiehen jobeja vasta vaikea onkin löytää. Miettikää itse, jos perämiehiä esimekiksi nesteeltä vapautuu n.20 niin mitkä on nyt koulun alottavalla päästä perämieheksi seuraavaan 10 vuoteen suomenlipunalle ?

      Ainahan sitä voi mennä hauskanlipun alle seilailemaan, kai sielläkin jotain maksetaan. Itse vastaat tosin eläkkeistä jne. Jos merille aikoo niin älkää kansipuolelle, konepuolella on hommia..

    • Peräportintakatuuppari

      15 000 euroa kuukaudessa ja akuankkapuku talon puolesta. Ei huano

    • SiliconValley

      Ei taida kauppamerenkulku loistaa työpaikoilla, mutta charterliiketoiminnasta voi ainakin kausittaisia jobeja löytää suuremmilta meriltä, jonkin 150 jalkaisen 4 kerroksisen jahdin ajaminen menee jo laivasta, kannattaa opetella myös lentämään sillätakakannella sijaitsevalla helikopterilla ? :-:-)

      Paul Allenille tai jolekulle piilakson miljardöörille uuniin ?

    • Anonyymi

      Meikäläinen tienaa förstinä silja europalla 432e/kk, iha hyvä palkka.

    • Anonyymi

      Meri kapteenin työ on oikein kivaa. Kaverini iskä on sellanen ja tuo aina mukavia lahjoja ulko mailta, Esim. ruotsalaista suklaata.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe