Kokemuksia TNK.n 98 bensasta?

E.G

Olisiko kellään kokemuksia nimenomaan TNK.n 98 oktaanisesta? Pitääkö oktaaniluku miten paikkansa? Minulla on sellainen Toyota joka on aika ranttu bensasta. Suomessa tankatessa joutuu myös käyttämään ysikasia, jos laittaa 95 suomessa niin eron huomaa moottorin käynnistä. Kostamuksessa ei ole muita varteenotettavia huoltoasemia, lukoilin asemalla ei ole 98.a eikä muilla. Muutenhan tuo TNK on varsin hyvämaineinen asema mutta aikaisemmin olen tankannut tuohon pontiacciin 95.sta. Nyt olisi tarkoitus poiketa toijotalla sillä puolen.
Kiitos etukäteen vastauksista

37

2884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ressu

      Jätä Toyota kotiin. Lämpimään talliin ja lähde jollain oikealla autolla reissuun. Niitähän riittää kyllä. Ajele Toyotalla sitten kesällä, poutasäällä.
      Muutenkin se 98 oktaanisen bensan käyttö on vähän siinä ja siinä. Aika tarpeetonta.
      Itse käytän enimmäkseen sellaista autoa, johon käy hätätapauksessa lisänä vaikkapa 92 oktaaninen bensa. Ainakin harvempaan asutuilla seuduilla Venäjällä ei voi aina valita bensanostopaikkaa. Saattaa olla jakeluasemalta korkeaoktaaninen polttoaine loppu, tai vaikkapa sähkökatkos, jolloin pumput eivät toimi ja seuraavalla on vain 92-oktaanista.

      Kannakselta ja Pietarista tietysti löytyy ihan mitä vaan, mutta esimerkiksi Karjalan Tasavalta, Kostamus, Vienan Karjala tai Murmanskin tienoo ovat sitten erilaisia. Välimatkat ovat pitkiä ja jakeluasemia harvassa.

      • siihen matalaoktaanisiin litkuihin vois lisätä mitään oktaanin korvike lisäaineita. Ja toisaalta, eiks siellä Kuhmossa kannata ajaa diisselillä jo ihan niitten välimatkojen takia...

        Onko Viltsussa kunnon meininki näin ma iltaisin.


      • E.G

        Juuri sitä varten ostinkin tuon toyotan että hätätapauksessa voin lyödä tankkiin vaikka 76okt. Käyhän se silläkin jotenkin, ja en sanonut että ajaminen olisi mahdotonta tuolla 95 tai 92okt.
        kyselin vaan että pitääkö oktaaniluku paikkansa enkä sitä että jätänkö toyotan kotiin vain en.
        Toinen auto on Pontiac Trans Sport -97, johon on pakko tankata vain 95okt lyijytöntä. Enemmänhän minä kusessa olen tuon pontiacin kanssa jos ei löydy lyijytöntä 95. Pontiacciin on toki 1/2 vuoden vakuutus voimássa jos joskus sattuu huvittamaan lähteä sillä, Toyotalla kuitenkin käyn pääasiassa ja piste.


      • E.G
        marko135kg kirjoitti:

        siihen matalaoktaanisiin litkuihin vois lisätä mitään oktaanin korvike lisäaineita. Ja toisaalta, eiks siellä Kuhmossa kannata ajaa diisselillä jo ihan niitten välimatkojen takia...

        Onko Viltsussa kunnon meininki näin ma iltaisin.

        Mulla oli aikoinaan Diesel Jetta jolla kävin rajan toisella puolen. Tosin ei mun ajot ole niin huomattavia että kannattaisi dieseliä pitää. Kajaanista tulee rajalle matkaa 125km, joten ei siinä nyt juurikaan kustannuksia tule kun laittaa sit rajalla lisää menolientä tankkiin ja jatkaa Kostamukseen. Minulla on ihan muut motiivit sielläpäin reissaamiseen. Vanhemmat ostivat vuosi sitten talon sieltä ja nyt tulee sit vietettyä vapaata siellä. Bensanhaku nyt on ihan sivuseikka mun matkailussa. En tiedä noista oktaanin nostajista, olen kuullut huhuja että särkee paikkoja. Kostamuken ja rajan alueella on itseasiassa 2kpl tnk.n isoa huoltoasemaa, muistaakseni 3kpl lukoilia ja sitten jokunen muitakin asemia, että ei tule ongelmaa ettäkö bensa loppuisi. Sit jos lähden Petroskoihin niin matkalla on kymmenkunta asemaa, eli menoliemi ei lopu vaikka lähtee taipaleelle


      • E.G kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan Diesel Jetta jolla kävin rajan toisella puolen. Tosin ei mun ajot ole niin huomattavia että kannattaisi dieseliä pitää. Kajaanista tulee rajalle matkaa 125km, joten ei siinä nyt juurikaan kustannuksia tule kun laittaa sit rajalla lisää menolientä tankkiin ja jatkaa Kostamukseen. Minulla on ihan muut motiivit sielläpäin reissaamiseen. Vanhemmat ostivat vuosi sitten talon sieltä ja nyt tulee sit vietettyä vapaata siellä. Bensanhaku nyt on ihan sivuseikka mun matkailussa. En tiedä noista oktaanin nostajista, olen kuullut huhuja että särkee paikkoja. Kostamuken ja rajan alueella on itseasiassa 2kpl tnk.n isoa huoltoasemaa, muistaakseni 3kpl lukoilia ja sitten jokunen muitakin asemia, että ei tule ongelmaa ettäkö bensa loppuisi. Sit jos lähden Petroskoihin niin matkalla on kymmenkunta asemaa, eli menoliemi ei lopu vaikka lähtee taipaleelle

        Rules, mut kyl se korpitaival vartius kajanai on aiak ahterista. Onpa asemat lisineet, itellä ei ole tullut käytyä Kostamuksessa vissiin viiteen vuoteen, vaikka kuhmos tuleekin käytyä puolen tusinaaa kertaa vuodessa.

        Itse kyllä tykkäsin aikanaa matkustaa junall kostamus petroskoi välin. Muuten mullakin aikaan tojota nakutti vedätettäessä itä pensiinillä. mut paskat siitä. Joku muuten Kajaanissa nykyään saa sattuma pillua baarista...


      • E.G
        marko135kg kirjoitti:

        Rules, mut kyl se korpitaival vartius kajanai on aiak ahterista. Onpa asemat lisineet, itellä ei ole tullut käytyä Kostamuksessa vissiin viiteen vuoteen, vaikka kuhmos tuleekin käytyä puolen tusinaaa kertaa vuodessa.

        Itse kyllä tykkäsin aikanaa matkustaa junall kostamus petroskoi välin. Muuten mullakin aikaan tojota nakutti vedätettäessä itä pensiinillä. mut paskat siitä. Joku muuten Kajaanissa nykyään saa sattuma pillua baarista...

        Tosiaan, taneli rules =) Kieltämättä tylsä pätkä ajella Kajaanista Vartiukseen. Talvikunnossapito on kyllä omaa luokkaansa, hitto kun on niin kapea tie ja kova rekkaliikenne. Joku viikko sitten Vartiuksen tien alkupäässä (kajaanin suunnalla) sattui rekan ja henkilöauton yhteentörmäys. Kaikki henkilöautossa matkanneet joutuivat sairaalaan ja pari kiidätettiin helikopterilla Ouluun. Eikä muuten ole ensimmäinen vakava kolari tuolla tiellä :( Saisivat jättää tuon vartiuksen tien tielaitokselle aurattavaksi, kun yksityiset zetorimiehet eivät saa työtään hoidettua kunnolla. Onhan se Kostamus muuttunut varmaan viiden vuoden aikana, tervetuloa =)))
        ja siitä hyvästä, niin sitä kyllä saa täältäkin baareista, kun vaan viitsii mennä vonkaamaan ;-) ei tartte Kostamuksesta asti sitä iloa hakea=)


      • Ressu
        E.G kirjoitti:

        Juuri sitä varten ostinkin tuon toyotan että hätätapauksessa voin lyödä tankkiin vaikka 76okt. Käyhän se silläkin jotenkin, ja en sanonut että ajaminen olisi mahdotonta tuolla 95 tai 92okt.
        kyselin vaan että pitääkö oktaaniluku paikkansa enkä sitä että jätänkö toyotan kotiin vain en.
        Toinen auto on Pontiac Trans Sport -97, johon on pakko tankata vain 95okt lyijytöntä. Enemmänhän minä kusessa olen tuon pontiacin kanssa jos ei löydy lyijytöntä 95. Pontiacciin on toki 1/2 vuoden vakuutus voimássa jos joskus sattuu huvittamaan lähteä sillä, Toyotalla kuitenkin käyn pääasiassa ja piste.

        Mutta eikö juuri toyotalla ole ollut ongelmia itä-bensan kanssa. Uudemmissa autoissa jopa moottoririkkoja.
        Sitä minä enemmänkin ihmettelin.

        Kun sitten monella muulla vehkeellä, kuten mazdalla tai volkkarilla ei ole niin suuri väli oktaaniluvusta, kunhan se nyt on vaan samalla "hehtaarilla".


      • Ressu
        E.G kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan Diesel Jetta jolla kävin rajan toisella puolen. Tosin ei mun ajot ole niin huomattavia että kannattaisi dieseliä pitää. Kajaanista tulee rajalle matkaa 125km, joten ei siinä nyt juurikaan kustannuksia tule kun laittaa sit rajalla lisää menolientä tankkiin ja jatkaa Kostamukseen. Minulla on ihan muut motiivit sielläpäin reissaamiseen. Vanhemmat ostivat vuosi sitten talon sieltä ja nyt tulee sit vietettyä vapaata siellä. Bensanhaku nyt on ihan sivuseikka mun matkailussa. En tiedä noista oktaanin nostajista, olen kuullut huhuja että särkee paikkoja. Kostamuken ja rajan alueella on itseasiassa 2kpl tnk.n isoa huoltoasemaa, muistaakseni 3kpl lukoilia ja sitten jokunen muitakin asemia, että ei tule ongelmaa ettäkö bensa loppuisi. Sit jos lähden Petroskoihin niin matkalla on kymmenkunta asemaa, eli menoliemi ei lopu vaikka lähtee taipaleelle

        Uteliaisuuttani kyselisin Kostamuksen tienoista. Kerroit, että huoltoasemia on melkoinen liuta. Siitä voisi vetää sen johtopäätöksen, että liikennettäkin on sitten samassa mitassa.

        Missä määrin on rajan yli tapahtuvaa tavaraliikennettä rekoilla? Voisi kuvitella, että varsinkin Ruotsista ja Länsi-Suomesta suuntautuva tavaraliikenne menisi enimmäkseen Kostamuksen kautta. Sekä pohjoiseen Murmanskin suuntaan, että etelään Petroskoin suuntaan.

        Millainen tie on rajan ja Murmanskin valtatien (M18) välinen osuus? Lähinnä Kostamuksesta itään.


      • E.G
        Ressu kirjoitti:

        Mutta eikö juuri toyotalla ole ollut ongelmia itä-bensan kanssa. Uudemmissa autoissa jopa moottoririkkoja.
        Sitä minä enemmänkin ihmettelin.

        Kun sitten monella muulla vehkeellä, kuten mazdalla tai volkkarilla ei ole niin suuri väli oktaaniluvusta, kunhan se nyt on vaan samalla "hehtaarilla".

        iäkkäämpää sorttia, vm83 camry. Ostin tuon ihan kaupunkiautoksi ja jos joskus poikkeaisi idässä.
        Uusista en tiedä miten ne toimivat


      • E.G
        Ressu kirjoitti:

        Uteliaisuuttani kyselisin Kostamuksen tienoista. Kerroit, että huoltoasemia on melkoinen liuta. Siitä voisi vetää sen johtopäätöksen, että liikennettäkin on sitten samassa mitassa.

        Missä määrin on rajan yli tapahtuvaa tavaraliikennettä rekoilla? Voisi kuvitella, että varsinkin Ruotsista ja Länsi-Suomesta suuntautuva tavaraliikenne menisi enimmäkseen Kostamuksen kautta. Sekä pohjoiseen Murmanskin suuntaan, että etelään Petroskoin suuntaan.

        Millainen tie on rajan ja Murmanskin valtatien (M18) välinen osuus? Lähinnä Kostamuksesta itään.

        Vartiuksen raja-aseman kautta menee tavaraliikenteestä lähinnä noita tukkirekkoja. Muita, esim.tavarankuljetus, ym. raskas liikenne ei mene Vartiuksen kautta. Murmanskiin menevä tavaraliikenne taitaa mennä raja-joosepin aseman kautta ja Petroskoihin sieltä Lappeenrannan aseman kautta, oliko se nyt nuijamaa vai, hitto, menee aina sekaisin vaalimaassa ja nuijamaassa.
        Toki nyt vartiuksen henkilöliikenne on vähentynyt tuon vakuutuspakon myötä, mutta porukkaa menee silti ihan kiitettävästi.

        Jos menee Murmanskiin niin tietysti Tiksaan asti tie on ihan siedettävä (160km.n.) sitten on hieman huonompi tienpätkä, ovat remontoineet sitä tietä jo 4-5v. Tosin se tie on melkein valmis joten sekään ei ole kovin aikaa vievää. Kuitenkin siihen 60-70km.n osuudelle saa varata reilu tunti aikaa. Sitten jo ollaankin M18 tiellä =)


      • E.G kirjoitti:

        Tosiaan, taneli rules =) Kieltämättä tylsä pätkä ajella Kajaanista Vartiukseen. Talvikunnossapito on kyllä omaa luokkaansa, hitto kun on niin kapea tie ja kova rekkaliikenne. Joku viikko sitten Vartiuksen tien alkupäässä (kajaanin suunnalla) sattui rekan ja henkilöauton yhteentörmäys. Kaikki henkilöautossa matkanneet joutuivat sairaalaan ja pari kiidätettiin helikopterilla Ouluun. Eikä muuten ole ensimmäinen vakava kolari tuolla tiellä :( Saisivat jättää tuon vartiuksen tien tielaitokselle aurattavaksi, kun yksityiset zetorimiehet eivät saa työtään hoidettua kunnolla. Onhan se Kostamus muuttunut varmaan viiden vuoden aikana, tervetuloa =)))
        ja siitä hyvästä, niin sitä kyllä saa täältäkin baareista, kun vaan viitsii mennä vonkaamaan ;-) ei tartte Kostamuksesta asti sitä iloa hakea=)

        seillä kajjjaanissa. Kostamus on kyl aika spsykedeelinen paikka, oks kukaan palstan lukioista Kostamus rakentajia...


      • Ressu
        E.G kirjoitti:

        Vartiuksen raja-aseman kautta menee tavaraliikenteestä lähinnä noita tukkirekkoja. Muita, esim.tavarankuljetus, ym. raskas liikenne ei mene Vartiuksen kautta. Murmanskiin menevä tavaraliikenne taitaa mennä raja-joosepin aseman kautta ja Petroskoihin sieltä Lappeenrannan aseman kautta, oliko se nyt nuijamaa vai, hitto, menee aina sekaisin vaalimaassa ja nuijamaassa.
        Toki nyt vartiuksen henkilöliikenne on vähentynyt tuon vakuutuspakon myötä, mutta porukkaa menee silti ihan kiitettävästi.

        Jos menee Murmanskiin niin tietysti Tiksaan asti tie on ihan siedettävä (160km.n.) sitten on hieman huonompi tienpätkä, ovat remontoineet sitä tietä jo 4-5v. Tosin se tie on melkein valmis joten sekään ei ole kovin aikaa vievää. Kuitenkin siihen 60-70km.n osuudelle saa varata reilu tunti aikaa. Sitten jo ollaankin M18 tiellä =)

        Tarkoitit varmaan Wärtsilää (Niirala).

        Niinhän se tietenkin on jos rekalla ajelee Petroskoihin. Nopeampi on taittaa matkaa Suomen puolella. Paremmat tiet, kuin Venäjän Karjalan pohjoisosassa. Esimerkiksi Oulusta Petroskoihin.


      • E.G
        Ressu kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan Wärtsilää (Niirala).

        Niinhän se tietenkin on jos rekalla ajelee Petroskoihin. Nopeampi on taittaa matkaa Suomen puolella. Paremmat tiet, kuin Venäjän Karjalan pohjoisosassa. Esimerkiksi Oulusta Petroskoihin.

        Teimme tuossa puoltoista vuotta sitten pitemmän reissun. Lähdimme Kostamuksesta ikivanhalla Transitilla liikkeelle. Ajoimme venäjän puolta pietariin, sieltä kohti gatsinaa, pskov, smolensk, ja päätepaikka oli Bryansk. Kilometrejä tuli 2300 ja aikaa kului 27h yhtäjaksoista ajoa. Teiden kunto yllätti positiivisesti, ihan asiallisessa kunnossa, tosin tuo reitti mitä ajettiin, niin siellä tuo rekkaliikenne on aika hiljaista. Enimmäkseen ukrainasta ja valkovenäjältä tulee rekkoja. Jos teiden kunto olisi ollut kovin huono niin eihän tuollaisella parikymmentä vuotta vanhalla transsulla olisi tuota matkaa ajettu 27tuntiin.


      • Владимир
        marko135kg kirjoitti:

        siihen matalaoktaanisiin litkuihin vois lisätä mitään oktaanin korvike lisäaineita. Ja toisaalta, eiks siellä Kuhmossa kannata ajaa diisselillä jo ihan niitten välimatkojen takia...

        Onko Viltsussa kunnon meininki näin ma iltaisin.

        Kannattasko vähä laihduttaa


    • huhhuhh

      Ei tule ongelmia Venäjällä.

      • meidän pikku porvari on päässyt sorvin ääreltä kotiin lepäämään riisto kapitalistin piiskan alta...


      • huhhuhh
        marko135kg kirjoitti:

        meidän pikku porvari on päässyt sorvin ääreltä kotiin lepäämään riisto kapitalistin piiskan alta...

        Mersumies (!) on päässyt iltalypsyltä himppeen ja löytänyt TAAS tietokoneensa villakoirien täyttämältä olohuoneenlattialta.

        Davai!


      • Matkaaja

        Kaveri tankkas kerran vahingossa bensa Ladaan reilusti dieseliä ja ajoi vielä kotiinkin aika matkan ilman ongelmia.


      • Itähuhuilija

        Jakelemassa asiantuntija lausuntojaan. Voisi olla vastaamattakin jos ei tiedä.


      • huhhuhh
        Itähuhuilija kirjoitti:

        Jakelemassa asiantuntija lausuntojaan. Voisi olla vastaamattakin jos ei tiedä.

        Pitääkö itse vielä mennä kokemaankin kaikki, vai riittääkö vain osa? Jospa toiset auttaisivat vähän.


      • Itähuhuilija
        huhhuhh kirjoitti:

        Pitääkö itse vielä mennä kokemaankin kaikki, vai riittääkö vain osa? Jospa toiset auttaisivat vähän.

        Eiköhän alkuperäinen kysyjä juuri sitä tarkoittanutkin, mutta kuvitteletko oikeesti, että noista viisasteluistasi on joillekin apua.


    • liirinki

      eikö sielläpän venäjällä ole nesteen asemia,niistä saa suomalaista 98 oktaanita bensaa. 95 kin on suomen laatuvaatimukset täyttävä polttoaine joka on vamlistettu venäläiseen perusbensaan.Pietarissa siihen sekoitetaan futuraa joka valvotaan nesteen toimesta,samoin jakelu huoltamolle.Venäläseen bensaan sekoitetaan rautaa joka aiheuttaa sytystulppen ruostumisen.TÄMÄ TIETO ON FAKTAA

      • E.G

        siis mitä ihmeen rautaa bensaan laitetaan?? mitä järkeä? Eipä ole tullut mulle koskaan vastaan että tulpat olisivat ruostuneet, enkä varmaan sitä ihmettä näe koskaan :) vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin. Kyselin TNK.n asemasta sen takia koska tankkaan siellä, koska ei ole nesteen asemia tms. lähellä. Hyvä maine asemaketjulla ainakin on


      • liirinki
        E.G kirjoitti:

        siis mitä ihmeen rautaa bensaan laitetaan?? mitä järkeä? Eipä ole tullut mulle koskaan vastaan että tulpat olisivat ruostuneet, enkä varmaan sitä ihmettä näe koskaan :) vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin. Kyselin TNK.n asemasta sen takia koska tankkaan siellä, koska ei ole nesteen asemia tms. lähellä. Hyvä maine asemaketjulla ainakin on

        venäläisten ketjujen asemien tuottessa saataa esiityä sytytystulppien"ruostumista".Tutkimukset ovat osoittaneet,että tätä ongelmaa aiheuttaa lähinnä heidän käyttämänsä lisäaineistus,kun perusbensiiniin rautapitoisuutta on lisätty.

        ylläoleva on suora lainaus neste markkinointi oy asstentin vastauksesta kysyessäni venäjällä myytävien besiinien laadusta


      • tulee rautaoksidia
        liirinki kirjoitti:

        venäläisten ketjujen asemien tuottessa saataa esiityä sytytystulppien"ruostumista".Tutkimukset ovat osoittaneet,että tätä ongelmaa aiheuttaa lähinnä heidän käyttämänsä lisäaineistus,kun perusbensiiniin rautapitoisuutta on lisätty.

        ylläoleva on suora lainaus neste markkinointi oy asstentin vastauksesta kysyessäni venäjällä myytävien besiinien laadusta

        No niin, siis tulpat eivät ruostu vaan se on oktaaniluvun kohottamiseen käytetyn ferroseenin sisältämä rauta joka oksidoituu... kemian pikakurssi auttaisi joskus.

        Bensiinin lisäaineet voivat sisältää tetraetyylilyijyn korvaavina nakutuksenestoaineina orgaanisia mangaaniyhdisteitä (MMT) sekä lisäksi Zn- ja Fe-organometalleja /Smargiassi et al. 2001, Min et al. 1998/
        Mm. ferroseenin (disyklopentadieenirauta) on todettu muodostavan palamisvyöhykkeessä kondensaatioytimiä homogeenisella nukleaatiolla ennen hiilihiukkasten muodostumista. Kondensaatioytimet ovat todennäköisesti rautaoksidia ja kooltaan Dp < 10 – 30 nm. Hiilipitoinen aine kondensoituu sitten ensisijaisesti rautaoksidiytimien pinnalle ja palaa osittain pois palamisen loppuvaiheessa.


      • Ruostunut
        tulee rautaoksidia kirjoitti:

        No niin, siis tulpat eivät ruostu vaan se on oktaaniluvun kohottamiseen käytetyn ferroseenin sisältämä rauta joka oksidoituu... kemian pikakurssi auttaisi joskus.

        Bensiinin lisäaineet voivat sisältää tetraetyylilyijyn korvaavina nakutuksenestoaineina orgaanisia mangaaniyhdisteitä (MMT) sekä lisäksi Zn- ja Fe-organometalleja /Smargiassi et al. 2001, Min et al. 1998/
        Mm. ferroseenin (disyklopentadieenirauta) on todettu muodostavan palamisvyöhykkeessä kondensaatioytimiä homogeenisella nukleaatiolla ennen hiilihiukkasten muodostumista. Kondensaatioytimet ovat todennäköisesti rautaoksidia ja kooltaan Dp < 10 – 30 nm. Hiilipitoinen aine kondensoituu sitten ensisijaisesti rautaoksidiytimien pinnalle ja palaa osittain pois palamisen loppuvaiheessa.

        Saako sitä nääppärästi puhdistettua. Itse en ainakaan ole onnistunut.


      • pitäisi
        Ruostunut kirjoitti:

        Saako sitä nääppärästi puhdistettua. Itse en ainakaan ole onnistunut.

        tulpathan ovat piilossa? Tuo ruskeanpunainen pysyy kohtuullisen hyvin kiinni tulpissa, mutta ei mielestäni aiheuta paljoa haittaa itse toiminnalle.


      • Ruostunut
        pitäisi kirjoitti:

        tulpathan ovat piilossa? Tuo ruskeanpunainen pysyy kohtuullisen hyvin kiinni tulpissa, mutta ei mielestäni aiheuta paljoa haittaa itse toiminnalle.

        Ainakin näissä katti vehkeissä, millä olen viime vuodet ajellut, aiheuttaa voimakasta nykimistä kuormitettaessa, kun karstaa keryy riittävästi.. Kokemusta on kolmesta eri merkistä. Tulppien vaihto on aina auttanut ja joka kerran on tulpat olleet ruskeenpunaisessa pölyssä.


      • BA3
        tulee rautaoksidia kirjoitti:

        No niin, siis tulpat eivät ruostu vaan se on oktaaniluvun kohottamiseen käytetyn ferroseenin sisältämä rauta joka oksidoituu... kemian pikakurssi auttaisi joskus.

        Bensiinin lisäaineet voivat sisältää tetraetyylilyijyn korvaavina nakutuksenestoaineina orgaanisia mangaaniyhdisteitä (MMT) sekä lisäksi Zn- ja Fe-organometalleja /Smargiassi et al. 2001, Min et al. 1998/
        Mm. ferroseenin (disyklopentadieenirauta) on todettu muodostavan palamisvyöhykkeessä kondensaatioytimiä homogeenisella nukleaatiolla ennen hiilihiukkasten muodostumista. Kondensaatioytimet ovat todennäköisesti rautaoksidia ja kooltaan Dp < 10 – 30 nm. Hiilipitoinen aine kondensoituu sitten ensisijaisesti rautaoksidiytimien pinnalle ja palaa osittain pois palamisen loppuvaiheessa.

        vuosia, vanhalla 240 volvolla (B200 kaasarikone), pelkästään venäläisellä bensalla (ostettu aina sieltä missä oli halvinta). Noin 4. vuoden kuluttua moottorista hävisi tyhjäkäynti. Tutkin asiaa ja huomasin että kaasari oli täynnä vaaleaa, ilmeisesti jotain oksidi, mönjää... Liotusta ja paineilmaa, taas kävi mutta mielestäni kaasari oli 'horompi' (mönjää oli runsaasti pytyn pojalla) ja kävi epätasaisesti tyhjäkäyntiä... Sittemmin oon noihin ruiskuvehkeisiin ostanut aina venäjällä bensan Nesteeltä, tiedä sitten onko parempaa..?? Jos joskus vielä ryhdyn TANKKAAJAKSI(R) taidan ostaa vanhemman dieselin...


      • BA3 kirjoitti:

        vuosia, vanhalla 240 volvolla (B200 kaasarikone), pelkästään venäläisellä bensalla (ostettu aina sieltä missä oli halvinta). Noin 4. vuoden kuluttua moottorista hävisi tyhjäkäynti. Tutkin asiaa ja huomasin että kaasari oli täynnä vaaleaa, ilmeisesti jotain oksidi, mönjää... Liotusta ja paineilmaa, taas kävi mutta mielestäni kaasari oli 'horompi' (mönjää oli runsaasti pytyn pojalla) ja kävi epätasaisesti tyhjäkäyntiä... Sittemmin oon noihin ruiskuvehkeisiin ostanut aina venäjällä bensan Nesteeltä, tiedä sitten onko parempaa..?? Jos joskus vielä ryhdyn TANKKAAJAKSI(R) taidan ostaa vanhemman dieselin...

        mersu vois olla kova sana...


      • 240
        BA3 kirjoitti:

        vuosia, vanhalla 240 volvolla (B200 kaasarikone), pelkästään venäläisellä bensalla (ostettu aina sieltä missä oli halvinta). Noin 4. vuoden kuluttua moottorista hävisi tyhjäkäynti. Tutkin asiaa ja huomasin että kaasari oli täynnä vaaleaa, ilmeisesti jotain oksidi, mönjää... Liotusta ja paineilmaa, taas kävi mutta mielestäni kaasari oli 'horompi' (mönjää oli runsaasti pytyn pojalla) ja kävi epätasaisesti tyhjäkäyntiä... Sittemmin oon noihin ruiskuvehkeisiin ostanut aina venäjällä bensan Nesteeltä, tiedä sitten onko parempaa..?? Jos joskus vielä ryhdyn TANKKAAJAKSI(R) taidan ostaa vanhemman dieselin...

        Miten jo vuonna 2005 B200K moottori voi olla vanhanaikainen?

        Nyt on 2014,ja itellä b200k koneet käy yötä päivää


    • liirinki

      mitä mieltä on kaikkititävä marko 0,125T

      • painaa muuten sitten alle 0,120 tonnia... Mut mieli ihan ok:)


      • Ressu
        marko135kg kirjoitti:

        painaa muuten sitten alle 0,120 tonnia... Mut mieli ihan ok:)

        Onko Markolle käynyt näin?
        Ei paha, ei paha. Ei Juha Pattu.

        En tajunnut sitä munkkipossua syksyllä. Sinähän sanoitkin siitä pöydässä.
        Turvesytytys!
        Olen kyllä pönttö-örvelö.
        En tajunnut, että Sulla on tavoite.

        Anteeksi kamalasti!


        Jumankeko! Jään kohta jo jälkeen!

        Onnea Marko!

        Tämä pitää laittaa kyllä otsikoksi!

        Saanko laittaa?


      • Ressu kirjoitti:

        Onko Markolle käynyt näin?
        Ei paha, ei paha. Ei Juha Pattu.

        En tajunnut sitä munkkipossua syksyllä. Sinähän sanoitkin siitä pöydässä.
        Turvesytytys!
        Olen kyllä pönttö-örvelö.
        En tajunnut, että Sulla on tavoite.

        Anteeksi kamalasti!


        Jumankeko! Jään kohta jo jälkeen!

        Onnea Marko!

        Tämä pitää laittaa kyllä otsikoksi!

        Saanko laittaa?

        olis 40 kiloo veks ja et tissit olis pienemmät kuin mammalla


      • liirinki
        marko135kg kirjoitti:

        olis 40 kiloo veks ja et tissit olis pienemmät kuin mammalla

        onnittelut hyvästä sorituksesta marko ? kg,joko näet mulkkus kun katsot alaspäin.keskutelun polttoaineesta voi lopettaa ja siirtyä
        rasvanpoltto ongelmiim koska meillä useimilla on läskiä mitä polttaa


      • liirinki kirjoitti:

        onnittelut hyvästä sorituksesta marko ? kg,joko näet mulkkus kun katsot alaspäin.keskutelun polttoaineesta voi lopettaa ja siirtyä
        rasvanpoltto ongelmiim koska meillä useimilla on läskiä mitä polttaa

        näen peilistä ja sillä vielä korvatkin höröttää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe