kuusiaidan leikkaus

marjatta

meillä on noin 5-6m korkea kuusiaita,voiko sen vielä leikata tänä talvena ja jos voi niin voiko sitä lyhentää 2-3metriä että kuusi ei kärsi? aitaa ei ole koskaan leikattu,onko jotain asioita nitä pitäis huomioida?

8

7220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähtääjä

      Oliskohan puutarhapalstalla parempia neuvojia. Meillä METSÄnhoitajilla kun ei ole kokemusta kuusten kiusaamisesta noin korkealta, vaan tapaamme panna ne kannosta poikki. Yleensä kuusi kyllä lähtee kasvamaan kahdella rungolla, jos kanto on vähänkään pidempi.

    • Hortonomi

      Kuusiaidan hoitoleikkuu on aloitettava pikkutaimesta. Vedä nuo puut nurin ja istutua uudet taimet tilalle. Tuollaista 5-6 metristä
      kuusiaitaa ei saa kuntoon millään keinolla.
      Kuusiaidan kevätleikkuusta on hyviä ohjeita puutarhakirjoissa. Kuusi kestää oikeaan muotoon leikattuna uskomattoman paljon leikkuuta. Itse olen ollut leikkaamassa suuriakin hoidettuja kuusiaitoja. Puita alasleikkaamalla niistä ei
      saa enää aitataimia.

    • vexi

      Naapuri vainaa istutti kuusiaidan 50m 1950 tienoilla ihan hyvä aita. Itse olen leikannut nyt n 15 vuotta kuusiaitaa. Sulla on kaksi vaihtoehtoa
      ensimmäinen on leikata moottorisahalla kuusiaita haluamaasi korkeuteen poikkileikkaamalla. Sen jälkeen yrittää leikata oksia kuten on puutarhakirjoissa neuvottu.

      toinen vaihtoehto on leikata kokonaan vanha aita ja perustaa paikalle uusi. Kuusiaidan alle on hyvä laittaa kaivantoon hevosen lantaa . Kuusiaitaa tulee leikata joka vuosi ja sen hoitaminen on työlästä vanhemmiten. Itse leikkaan aitaa saksilla aina talvella. Kuusiaitaa tulee leikata mieluummin puun ollessa levossa eli talvella.

      Uskoisin että saat pitemmän päälle uusista kuusentaimista paremman. 6 metrinen kuusiaita tarkoittaa sitä että omistaja on unohtanut hoidon ja on huono maamerkki, kun näen sellaisia tietää että hoiton ollut heikkoa...

    • eemm

      Jos kuuset ovat 5-6m. korkeita niista ei takuuvarmasti kukaan saa aikaan "silmällesiedettävää" kuusiaitaa.Ainut vaihtoehto on kuusten kaataminen ja alusta aloittaminen.Voit toki koettaa mutta ota tämä teksti tulosteelle ja lue kymmenen vuoden päästä uudelleen.

    • torpan ukko

      Minulla oli yli 3-metrinen kuusiaita, joka peitti
      auringon kasveilta. Katkaisin sen 50-60 mm rungot
      sahalla kaksimetrisiksi myöhään keväällä, enkä laittanut mitään suojaa katkaistuun kohtaan. Puut tuottivat pihkaa suojaksi katkaistuun kohtaan ja nyt ne ovat tehneet uudet latvat
      jotka leikkaan keväisin. Yhtään puuta en menettänyt ja katkaisusta on nyt 3-vuotta.
      Torpan ukko

    • mummma

      Katselin itse ainakin jonkin verran ohjeita https://kodinplaza.fi/ sivulta ja yleensä kuusiaita kannattaa leikata keväällä ennen kuin aita pääsee kunnolla kasvuvauhtiin. Toinen vaihtoehto on loppusyksystä, mutta ennen pakkasten tuloa. En ole ihan varma, miksi jäistä kuusiaitaa ei saisi leikata. Tietääkö kukaan?

    • Anonyymi

      Kun ostettiin nykyinen talo oli 15 vuotta sitten istutettu kuusiaita jota ei ollut koskaan leikattu....lyhensin reilusti noin 5-6 metriä,paksuin katkaisu oli yli 20cm.. lisäksi reilusti sivuilta pois.Ajattelin että kuolee pystyyn... mutta nyt 5 vuoden jälkeen todella komea tuuhea kuusiaita 👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe