Miten hinataan autoa???

tytti-82

Niin... Miten käytännössä sujuu toisen auton hinaaminen? Hyvä se olisi kai tällainenkin asia osata, kun ei ikinä tiedä mihinkä vanha kosla jättää... ;)

Eli:

-Mihin köysi kiinnitetään?
-Nopeus?
-Jarruttaminen & liikkeelle lähdöt?
-Miten ehkäistä rattilukon lukittuminen?
-Valot?
-Virta?
Tietysti kaikki muu mitä pitäisi hinattaessa muistaa ja kenties pieni selostus itse tapahtumasta.

Kiitokset jo etukäteen kaikille teidenprinsseille avusta!

26

7483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rellu5L

      Tärkein asia hinauksessa on pitää hinausköysi kaikissa tilanteissa kireällä, tämä on hinattavan ajoneuvon kuljettajan tehtävä.

      • ml. yli 1.200.000 km

        Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.

        Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.

        Loistava kommentti Rellu5L!


      • alle 100k
        ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:

        Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.

        Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.

        Loistava kommentti Rellu5L!

        myös hinaajan kannattaa jarruttaa mahdollisimman kevyesti. helpottaa kireällä pitämistä ja ennenkaikkea tietysti törmäysvaaran vuoksi.


      • sdadxdxds
        ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:

        Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.

        Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.

        Loistava kommentti Rellu5L!

        "Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo."
        Mistä tämä pumivaatimusasia selviää?


      • Tatjuskaani
        alle 100k kirjoitti:

        myös hinaajan kannattaa jarruttaa mahdollisimman kevyesti. helpottaa kireällä pitämistä ja ennenkaikkea tietysti törmäysvaaran vuoksi.

        Hinattava jarruttaa aina! Muuten menee hinaus päin pissalihoja! Vähänpä olet oppinut noilla kilometreillä..


      • 551
        ml. yli 1.200.000 km kirjoitti:

        Taitaa teikäläiselläkin olla jokunen satkutonni istuttuna. Nääs ainoo oikee ohje tällä palstalla. Jos ton hinattava osaa, niin muukaan ei tee vaikeuksia.

        Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo.

        Loistava kommentti Rellu5L!

        Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.


      • ei ole
        551 kirjoitti:

        Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.

        No se on vähän sama juttu kuin yrittää todistaa jumalan olemassoloa. Ei voi löytää todisteita kun sitä ei ole.


      • raahallaisesti
        Tatjuskaani kirjoitti:

        Hinattava jarruttaa aina! Muuten menee hinaus päin pissalihoja! Vähänpä olet oppinut noilla kilometreillä..

        höpö höpö, ei tarvi jarruttaa muuten kun hidastaessa. Tasaisella vauhdilla köysi kyllä pysyy kireällä, siitä huolehtii hinattavan auton ilmanvastus.

        Ideana on yrittää pitää köysi suorana, pahintahan on se että jos hinattava menee lähelle hinaajaa ja sen jälkeen hinattava kiihdyttää ja repäisee köydestä, se katkeaa yllättävän helposti. Helpottuu kun toimitaan rauhallisesti ja ennakoitavasti.

        Hinatessa maksiminopeus on 60km/h ja se on hyvä muistaa että moottoritiellä ei saa hinata, muuta kuin auton pois moottoritieltä seuraavaan liittymään asti.


      • Lukasija
        sdadxdxds kirjoitti:

        "Puomiahan ne nykyään edellyttävät, mut mistäpä vitustapa jossain korpitaipaleella sellasen taikoo."
        Mistä tämä pumivaatimusasia selviää?

        Jos tuo puomiväite perustuu tähän uutiseen, niin tuo vaatimus koskee vain kaupallisia hinauskuljetuksia.

        "· Kaikkiin varsinaisiin muuttokuljetuksiin vaaditaan jatkossa liikennelupa."
        Samoin tämä koskee vain kaupallisia muuttoja.
        Se selviää, kun aukaisee uutisen linkit.
        Surkean huonosti laadittu uutinen
        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288708256356.html


      • Puomi86
        551 kirjoitti:

        Ei ole vieläkään tullut vastausta, että mistä löytyy selvitys puomipakosta.

        Puomipakko on ainoastaan silloin voimassa kun hinattavan auton jarrut eivät toimi. Siinä se.


    • Tow Truck

      - Köysi kiinnitetään hinattavan auton etupuskurin alta löytyvään hinauslenkkiin (ks. käsikirja)ja hinaavan auton takapuskurin alta löytyvään hinauslenkkiin (ks. käsikirja).

      - Hinattavassa autossa käsijarru pois, vaihde vapaalle, avain virtalukkoon ja virta päälle, niin rattilukkokin pysyy auki

      - Hinaavan auton kuskin kanssa sovitaan käsi-, valo-, tai äänimerkit poikkeustilanteiden varalta.

      - Hinaavan auton kuski kiristää köyden aluksi varovasti ja sitten vetää auton liikkeelle. Huolehtii siitä, että köysi pysyy kireällä, eli pyrkii pitämään tasaisen vauhdin, max. 60 km/h.

      - Alamäessä ja muissa hidastamista vaativissa paikoissa on ehdottomasti käytettävä jarrua, jotta hinattava näkee vauhdin hidastuvan ja osaa myös jarruttaa varovasti oikealla hetkellä.

      - Jos hinattavan auton akussa riittää virtaa, niin varoitusvilkut on hyvä pitää jatkuvasti päällä, pimeällä ajettaessa myös parkit, jotta takavalot näkyvät. Ajovalot syövät akun aika nopeasti tyhjäksi, joten niitä ei kannata suotta poltella.

      - Katalysaattoriautoa ei saa hinata käyntiin, koska palamaton bensa katissa tuhoaa sen.

      - Automaattivaihteisten hinauksen osalta katsottava ehdottomasti rajoitukset käsikirjasta. Yleensä niitä ei pidä hinata.

      • Kri

        Voi vaikka sopia hinaajan kanssa, että hän näyttää hyvissä ajoin vain jarruvaloja ja varsinaisen jarrutuksen hoitaa hinattava. Tämä saattaa olla ongelmallista jos hinattava ei voi pitää moottoria käynnissä, koska silloin jarrutehostin ei yleensä toimi ja jarruttaminen vaatii paljon jalkavoimia. Samoin ohjaus muuttuu raskaaksi ilman ohjaustehostimen apua.

        Raskas ja tehostimilla varustettu auto ei välttämättä ole ollenkaan hinattavissa moottori seisoksissa. Mutta sitä varten on hinurit olemassa.


      • Kri
        Kri kirjoitti:

        Voi vaikka sopia hinaajan kanssa, että hän näyttää hyvissä ajoin vain jarruvaloja ja varsinaisen jarrutuksen hoitaa hinattava. Tämä saattaa olla ongelmallista jos hinattava ei voi pitää moottoria käynnissä, koska silloin jarrutehostin ei yleensä toimi ja jarruttaminen vaatii paljon jalkavoimia. Samoin ohjaus muuttuu raskaaksi ilman ohjaustehostimen apua.

        Raskas ja tehostimilla varustettu auto ei välttämättä ole ollenkaan hinattavissa moottori seisoksissa. Mutta sitä varten on hinurit olemassa.

        Jos tulee tiukka tilanne hinauksessa, niin sen köyden saa poikki koska tahansa kun takana tulija tekee voimakkaan äkkijarrutuksen.


      • aiaia
        Kri kirjoitti:

        Jos tulee tiukka tilanne hinauksessa, niin sen köyden saa poikki koska tahansa kun takana tulija tekee voimakkaan äkkijarrutuksen.

        Tietenkin "narusta", köydestä, ketjusta, vajerista... riippuen voipi olla että se auton "silmukka" lähtee tukilevyineen irti repien kaiken mahdollisen tieltä, eli ainakin puskurin. Olen nähnyt monta tälläistä "epätoivoista" tapausta, varsinkin talvella kun yritetään hinata henkilöauto pois lumipenkasta.


      • miiksi

        varoitusvilkut? Risteykseen tullessa sitten otat varoitusvilkun pois ja kytket suuntavilkun.. risteyksen jälkeen taas kytket varoitusvilkun. Parempi keino ilmoittaa takanatulijoille on laittaa varoituskolmio takaikkunalle. Ja hinattava hoitaa jarrutuksen, aina. Hinaaja jarruttaa vasta kun on pakko.


      • Hajulla

        Varoitusvilkkuja ei saa missään tapauksessa pitää päällä. Turha spekuloida, jos akussa on virtaa!. Jos akussa ei ole virtaa ja hinattavaan ei saada valoja päälle, niin sitten ei hinata.
        Ja sitten tärkein, moottoritiellä ei hinata. En halua olla poliisi lähimmäisilleni, mutta aina kun näen moottoritiellä narulla hinattavan systeemin tartun autopuhelimeen ja soitan poliisille. Poliisin hätänumeroon, ja he ottavat ilmoituksen asiallisesti vastaan.


      • ärpyk
        Hajulla kirjoitti:

        Varoitusvilkkuja ei saa missään tapauksessa pitää päällä. Turha spekuloida, jos akussa on virtaa!. Jos akussa ei ole virtaa ja hinattavaan ei saada valoja päälle, niin sitten ei hinata.
        Ja sitten tärkein, moottoritiellä ei hinata. En halua olla poliisi lähimmäisilleni, mutta aina kun näen moottoritiellä narulla hinattavan systeemin tartun autopuhelimeen ja soitan poliisille. Poliisin hätänumeroon, ja he ottavat ilmoituksen asiallisesti vastaan.

        http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=10537&main=25

        Hinaus on kyllä sellainen taíteenlaji että siihen kannattaa ryhtyä vain jos olosuhteet ovat hyvä ja hinattava auto on hinauskunnossa ja hinaaja ja hinattava osaavat hommansa.

        Jos autossa on edes osakasko niin se sisältää hinauksen korjaamoon. Eli kännykkä kouraan ja soitto lähimpään hinausliikkeeseen ja homma on hoidossa.


      • jep jep
        aiaia kirjoitti:

        Tietenkin "narusta", köydestä, ketjusta, vajerista... riippuen voipi olla että se auton "silmukka" lähtee tukilevyineen irti repien kaiken mahdollisen tieltä, eli ainakin puskurin. Olen nähnyt monta tälläistä "epätoivoista" tapausta, varsinkin talvella kun yritetään hinata henkilöauto pois lumipenkasta.

        https://www.youtube.com/watch?v=YOz-huHIRC0

        Idioottitouhua... vetosuunta niin että auto menee syvemmälle penkkaan.


    • allu97

      ku hinasin oman saab 900 ni piti pitää köysi kokoajan kireel ja valois piti olla köysi kireel ja ne mutkat ei rattia tarvii vääntä kokonaan sil hinaaja kääntä samal hinattavaa pikkuse

    • WooBer

      Nykyasetukset vaativat, että pitäisi olla vetopuomi välissä.

      • he aivan!

        niinpä!


      • Ihmettelevä

        Pykälä on...


    • Savo pornoaato S99

      Hyvästä asiasta läpinäkyvä trolli.

    • se siitä

      """"" - Katalysaattoriautoa ei saa hinata käyntiin, koska palamaton bensa katissa tuhoaa sen. """"

      Jaa, vai niin, no ei sitä sitten voi startillakaan käynnistää, samasta syystä.

    • Hinaamisen historiaa

      Hinaaminen on näköjään aina ollut vaikeaa. Kansa taisteli -lehdessä 1957 muuan suomalainen upseeri kuvailee saksalaista hinaustapaa Sallan rintamalla 1942.

      "Auto meni niin syvälle kinokseen, ettei sitä miesvoimin kannattanut yrittääkään saada tielle. Odotimme seuraavaa samanlaista vetovaunua, joka pian saapuikin. Seurasin saksalaisten toimia, enkä tämän jälkeen lainkaan ihmeteilyt sitä, että saksalaisten korjauspajoilla oli niin paijon työtä.

      Takimmainen vaunu ajoi metsään menneen vaunun Iähelle. Pitkä sinkkivaijeri kiinnitettiin vaunuumme ja jätettiin löysille. Ei siis tehty kuten meikäläiset, että sinkki vedetään hiljaisella vauhdilla kireälle. Ei, tässä jätettiin mahdollisimman paljon löysille ja vetävä vaunu otti sitten niin lujan vauhdin kuin suinkin sai ja "rytkäämällä" yritti irrottaa vedettävää. Irtosihan siitä aina jotakin, muttei auto itsessään liikkunut paikoiltaan ennen kuin saimme opetettua suomalaisia tapoja."

      • skandivani

        Kelvottomia ovat germaanit lähes kaikessa (:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe