Lämpömittarin hidas toiminta??

Izmo

TERVE!

Onko jollakin muulla samanlainen ongelma eli kun aamulla ajan auton parkkiin ja pakkasta on ollut vaikka -18. Kun sitten iltapäivällä lähden liikkeelle (auto auringossa) laskee lämpömittarin (ei moottorilämpö vaan ulkolämpötilan mittari) näyttämä hitaasti (5 - 7 min aikana) oikeaan lämpötillaan eli tänäänkin -2:teen.

Onko tällaista hidasta lämpömittarin toimintaa ollut muilla? Auto on Megane Break 1.6 vm.2005.

16

2867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      se nyt auton toimintaan haitallisesti vaikuttava tekijä? Jos ei niin miksi tehdä tuollaisesta pikkujutusta ongelmaa?

    • Pera

      Joo mulla samanlainen auto ja sama "ongelma".
      Ilmeisesti sähköt poistuu mittarisysteemistä auton ollessa parkissa. Outo ratkaisu, en ole muissa autoissa tavannu.

    • Mra

      Ei saanut ihan selvää mistä laskee...ja onko anturi auringossa? Kyllä minulla (Scenic II) näyttää heti sitä mitä pitääkin, paitsi että näyttää aina 1 asteen verran väärin. Kun lämpimästä hallista ajaa pakkaseen, niin pari minuttia menee ennenkuin näyttää oikein.

      Lämpömittarin anturi on oikeanpuoleisen taustapeilin alla oleva pikku nysä. Kokeiles lämmittää kädellä, reagoiko?

      • Izmo

        Näytti päivällä auton käynnityshetkellä samaa kuin aamulla tulessa eli -18 ja laski siitä pikkuhiljaa -2 asteeseen.

        Ihan kuin aamuinen lukema olisi jäänyt muistiin ja alettaisiin laskea jotakin arvoa mittaustulokselle ja edelliselle lämpötilalle.


      • ibbe

        Minulla mielestäni Grand Scenic alussa näytti ulkolämpotilat aivan oikein, ja vielä täsmälleen samaa kuin kotona ulkolämpömittari. Nyt kuitenkin, kun puoli vuotta olen ajellut, niin heittoa on tullut 2 astetta alle, minkä huomaa varsinkin nollakelillä, kun muuten on sulaa mutta mittari näyttää -2... Silloin se vähän hämää.

        Takuuhuollossa ihmettelivät, ja sanoivat ettei kuulosta tutulta, mutta jos heittoa tulee enemmän, niin sitten vaihdetaan vaikka anturi. Pari astetta on kuulemma vielä toleransseissa, kun mittarin tarkoitus on "olla suuntaa antava". No, katsellaan...

        Harvoin kai nuo toimivat oikein. Kakkosautossa lukema saattaa joskus jämähtää alimpaan arvoon, ja jos lämpötila nousee (esim. aamulla ajaessa) niin lämmöt "ovat" aika vakiot...


      • Mra
        ibbe kirjoitti:

        Minulla mielestäni Grand Scenic alussa näytti ulkolämpotilat aivan oikein, ja vielä täsmälleen samaa kuin kotona ulkolämpömittari. Nyt kuitenkin, kun puoli vuotta olen ajellut, niin heittoa on tullut 2 astetta alle, minkä huomaa varsinkin nollakelillä, kun muuten on sulaa mutta mittari näyttää -2... Silloin se vähän hämää.

        Takuuhuollossa ihmettelivät, ja sanoivat ettei kuulosta tutulta, mutta jos heittoa tulee enemmän, niin sitten vaihdetaan vaikka anturi. Pari astetta on kuulemma vielä toleransseissa, kun mittarin tarkoitus on "olla suuntaa antava". No, katsellaan...

        Harvoin kai nuo toimivat oikein. Kakkosautossa lukema saattaa joskus jämähtää alimpaan arvoon, ja jos lämpötila nousee (esim. aamulla ajaessa) niin lämmöt "ovat" aika vakiot...

        Itsellä näyttää Scenic II:ssa 1 asteen verran liian vähän, olipa lämpötila mikä tahansa. Kerran tällä saitilla siitä mainitsin, niin eikös vaan tullut näitä henkilökohtaisuuksiin käyviä viisastelijoita.

        Lähinnä ihmettelin että miten noinkin arvokas laite voi näyttää toista astetta pieleen. Vaatimus ei ole kova, jos virheen pitäisi olla alle 1 aste. Anttilasta ostettujen 100 mk:n digimittarien virhe 0 C:n jää/vesi hauteessa on yleensä alittanut lukematarkkuuden 0,1 C.


    • täälläkin.

      On juuri kuvatunlainen tapaus, auto muuten sama, mutta dCi -koneella.
      Erikoista asiassa on se, että esim. tänään kun lähdin töistä ja ulkona oli about 3 astetta pakkasta, niin auton mittari näytti -13 ???!! Aivan kuin aamuinen lukema jäisi "muistiin".

      Eipä ole mitenkään haitannut, mutta outoa silti.

    • Break 2005

      ..myös täällä. Voisiko selitys olla että mittari laskee jotenkin lämpötilan keskiarvoja? ( Olettaen, että mittarin lukema luetaan esim. kerran minutissa, ja moottori sammutettuna ei tyhjennetä muistia.. ) Tähän syynä voisi olla se, että jos mittaus tapahtuu auton "tietokoneen" kautta, niin mitään järkeä ei ole pollata mittaria koko ajan. Ja toisaalta - jos mittausväli on pitkä - niin satunnaiset vaihtelut ( esim. tunneli, parkkihalli ) antaisivat väärän tuloksen ulkotilaan nähden jos arvo ei muodostu jotenkin keskimääräisestä tuloksesta.

      Mene ja tiedä...

    • Izmo

      Tänään ongelmaa ei ollut mutta ilmakin oli täysin toinen eli -9 aamulla ja lähdettäessä aurinko ei paistanut ja lämpötila oli -4. Täytyypi seurata tilannetta onko "ongelma" vain kovina pakkasaamuina.

      Se tässä vain mietityttää miten tuo ilmastointi (automaattinen) reakoi kun ollaan pitemmällä keväällä ja aamulla on pakkasta mutta päivällä jo reilut plus asteet. Mietin vain meneekö se päälle kun mittaustulos näyttää pakkasta?

      • Mra

        No hätä. Automaaginen ilmastointi tutkii ainakin 3 anturin tietoja: sisälämpötilan, ulkolämpötilan ja auringon lämpösäteilyn tietoja. Ei mene AC päälle, jos sisällä on pakkasta. Paitsi jos panee sisäilmakierron päälle - ainakin AC-symboli tulee.


      • simoEspoo
        Mra kirjoitti:

        No hätä. Automaaginen ilmastointi tutkii ainakin 3 anturin tietoja: sisälämpötilan, ulkolämpötilan ja auringon lämpösäteilyn tietoja. Ei mene AC päälle, jos sisällä on pakkasta. Paitsi jos panee sisäilmakierron päälle - ainakin AC-symboli tulee.

        Hei,
        Mulla scenic autosa vm 2005 diesel, Aivan outo lukemat.. ulkolämpötila 28 ja auton mittari varjossa näyttää -9 ???? liittyykö tämä AC toimintaan kun jäi 2v ilman huoltoa?
        Kiitos!


      • 2.0T 16v GT
        simoEspoo kirjoitti:

        Hei,
        Mulla scenic autosa vm 2005 diesel, Aivan outo lukemat.. ulkolämpötila 28 ja auton mittari varjossa näyttää -9 ???? liittyykö tämä AC toimintaan kun jäi 2v ilman huoltoa?
        Kiitos!

        Ei mene ilmastointi päälle ollenkaan jos näyttää -9. Auto luulee että on pakkasta, eikä näin ollen ilmastointia tarvita.
        Ei vaikuta mitään jos ilmastointi on ollut huoltamatta pari vuotta, 2-3 vuotta menee helposti ilman huoltoa, jos ei ole vuotoja.
        Luultavati ulkolämpötilan anturissa on jotakin mätää ja välillä näyttää mitä sattuu. Se ei montaa euroa maksa, jos hankkii oikeasta paikasta (ei merkkiliikkeestä). Renault-foorumilla on tästä tarkempaa tietoa.


    • Me II

      Sama täällä. Muuten siitä ei liene haittaa, mutta ainakin minulla meni automaatti-ilmastointi täysin sekaisin, kun se peilissä oleva anturi simahti. En tiedä, vaikuttaako se hitaus ilmastointilaitteen säätöihin.

    • Juha H.

      Minulla on Mégane Break II ja kun autokatoksessa lämpötila on mittarin mukaan ollut -18 ja olen ajanut auton katoksesta pois kotioven eteen ja odottanut vaimoa pari minuuttia, lämpötila on parhaimmillaan ehtinyt kohota jo neljä astetta.

      Mielenkiintoinen havainto sinänsä: lämpötila pysyy alempana paikassa, johon edes aamuaurinko ei pääse paistamaan. Aurinko ei ole päässyt paistamaan suoraan mittariin odottaessanikaan.

      • Mra

        Kaikenlaista on kuultu ja paha sanoa mitään. Itsellä on Scenic II ja kuvittelin siinä olevan samat mittasysteemit kuin Megane II:ssa. Se ainakin on toiminut ihan "livenä" ilman mitään muistiefektiä. Niinkun kirjoitin, anturi on oikeanpuoleisen sivupeilin alla olevassa nysässä. Voihan sinne konehuoneesta tulla odottaessa lämpöä, jos sieltä päin sattuu puhaltamaan.

        Systeemit voi tarkistaa irtoanturilla varustetulla digimittarilla, minkä voi pistää sivuikkunasta ja sitoa sivupeilin varteen. Itsellä on pari Anttilasta aikanaan autokäyttöön ostettua sikarimallista, joita käyttelen nykyisin erilaisten ilmastointien ym. mittailuun. Sen etäanturi (out) reagoi erittäin nopeasti mutta laitteen sisällä oleva klunssi (in) on yhtä tyhjän kanssa.


    • W..

      kun lähtee tallista ja kestää monta kilometriä ennen kuin näyttää järkeviä lukemia ja pysähdyksissä anturi pääsee myös lämpenemään. Niin ja jos anturi on kostea, mutta ilma kuiva niin mittari näyttää liian kylmiä lukemia.

      No, liikkuva auto on aika ongelmallinen paikka lämpötilan mittaamiseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe