Tupakointi vai stressi?

:::

Elämässä tällä hetkellä niin kova stressi päällä että tupakkalakon lopettaminen mielessä sata kertaa päivässä. Olen ollut puoli vuotta polttamatta ja raskautta olisi edessä vielä muutama kuukausi.
Mietin ja mietin ja alkaa tuntumaan siltä ettei voi kohta vastustaa.
Miehen kanssa asiat sillä tolalla ettei pää meinaa kestää ja sydän on särki... = (
Itselleni puolustelen sillä että lopetan taas ennen synnytystä jotta imetys olisi tupakatonta aikaa.

Onko muilla kokemusta moisesta? Miten olette selvinneet? Muutkin tupakoivat voivat vastailla jos jaksatte, moraalisoijat voivat olla vastaamatta....

10

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxdc

      luuletko että se tupakointi auttaa siihen stressiin? jos oot jo ollu 6kk polttamatta niin luulen ettei se polttaminen sihen stressiin auta, luulet vaan.

      mut polta yks kun oikein siltä tuntuu ja mieti että auttoko se siihen stressiin.

      jos poltat pari päivässä (ei siis pari askia) niin tuosta tuskin on haittaa kovin oahasti, imetysaikana koita jättää kokonaan pois tai jos ihan pakko on niin polta heti imetyksen jälkeen.

    • ........

      muutama n.5 tupakkaa silloin tällöin poltettuna ei ole yhtä paha kuin jatkuva stressi tupakasta.loppupeleissä se olet sinä joka päätät joten muilta et varmasti parempaa vastausta saa =)

    • harkitse lopettamista

      Itse lopetin, kun tulin raskaaksi. Täytyy myöntää etten tiedä, olisinko pystynyt lopettamaan, jollei minulla olisi ollut pahoinvointia, joka esti kyllä tehokkaasti polttamisen.

      Itselläni oli tuossa toissa päivänä kauhea stressihuippu, jolloin meinasin ratketa. Onneksi en ratkennut. Olen ylpeä itsestäni. Eihän tuollaisen pienen vastoinkäymisen takia kannata vauvan terveyttä pilata. Pienellä kun ei ole itsellään asiaan sananvaltaa, on minun oltava vastuullinen jo nyt hänen puolestaan.

      Minulla kun on muutenkin asiat hyvin. Ihana mies, oma koti, bisnekset hyvällä mallilla, vaavi tulossa, terveys ja "pää" kunnossa.

      Pää joutui aiemmassa työpaikassa kovalle koetukselle, kun jouduin työskentelemään täyskahjon pomon alaisuudessa. Silloin en olisi pystynyt lopettamaan tupakanpolttoa.

      Kun aloimme lapsia suunnittelemaan, tein radikaalin ratkaisun. Irtisanoin itseni ko. työpaikasta. Jälkeenpäin tiedän tehneeni oikean ratkaisun. Joka päiväinen vitutus loppui. Vaavi sai alkunsa pitkän yrittämisen jälkeen. Ilm. aiemmin oli vaavi katsonut, ettei tuollaiseen stressikehoon kannata mennä kasvamaan. Ja pystyin lopettamaan tupakoinnin.

      Elämässä kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ihmisiltä kun kysyy, että mikä heidän mielestään on tärkeintä, vastaavat he usein tärkeimmän asian olevan terveys.

      En toki tiedä, kuinka pahasti sinun asiat ovat. Mutta hei, kun tarpeeksi kauan joutuu polkemaan ylämäkeä, täytyy jo kohta tulla tasaista tai alamäkeä.

      Sun täytyy nyt vaan päättää, että kumpi on vähempi pahempi. Muutama tupakka, joka helpottaa stressiä vai lopettaminen. Jos et pysty lopettamaan, niin sitten et pysty. Ihminenhän sinäkin vain olet heikkouksineen. Jokaiselta niitä löytyy. Mutta kannattaa ainakin yrittää vähentää. Kaikista pahinta on, että alat ruoskimaan itseäsi vielä siitäkin, ettet pysty lopettamaan.

      Ja jos joku on sitä mieltä, että mitä minä tällaisia neuvoja menen antamaan, niin stressin vähäntämistä on sekin, että hyväksyy omat heikkoutensa, eikä ruoski itseään jatkuvilla itsesyytöksillä, joihin meillä naisillä on taipumusta. Jokainen tekee parhaansa. Se riittäköön.

    • mä vaa

      En tiedä kuinka sun kannattaa tehdä, itse poltin koko raskauden ajan max. 3 päivässä. Välillä en ollenkaan mutta pisin tauko oli vain 10 päivää kokonaan polttamatta... todella huono omatunto on vieläkin, vaikka lapsi aivan terveeltä vaikuttaakin.... Mutta enemmän kaipais kannustusta siinä että hyvä kun pystyin VÄHENTÄMÄÄN, on kuitenkin aivan eriasia polttaako 3 vai 20 päivässä. Paremmin sai nukuttua kun kävi tupakilla eikä mennyt sänkyyn hammasta purren, yleensä yöllä viimestään ratkesin. Toisaalta kyllä toivon et voi kun itellä olis ollu kauhee pahoinvointi, et olis voinu lopettaa, mut ku ei ollu! Jännitti vaan kahta kauheemmin ja tupakka kokoajan mielessä....

      • sama tarina!

        Eli max. 3tupakkaa/pvä on mennyt ja välillä olen jopa pari vkoa ilman.
        Mulla mies polttaa satunnaisesti ja jos hän tuo askinsa kotia, en voi vastustaa, vaikka saankin asiasta kuulla.
        Tottakai on huono omatunto, mutta mulla leviää pää ilman.. Olen todella raivohullu, ja niin kamalat vieroitusoireet, että olen ajatellut olevan vähempi paha jos joskus (HARVOIN!) vedän savut, kuin hypin seinille 24h/vrk.


      • Missä?
        sama tarina! kirjoitti:

        Eli max. 3tupakkaa/pvä on mennyt ja välillä olen jopa pari vkoa ilman.
        Mulla mies polttaa satunnaisesti ja jos hän tuo askinsa kotia, en voi vastustaa, vaikka saankin asiasta kuulla.
        Tottakai on huono omatunto, mutta mulla leviää pää ilman.. Olen todella raivohullu, ja niin kamalat vieroitusoireet, että olen ajatellut olevan vähempi paha jos joskus (HARVOIN!) vedän savut, kuin hypin seinille 24h/vrk.

        Itsekin olen polttanut ja paljon ennen raskaaksituloa. Kun sain tietää ilouutiset, ei käynyt enää mielessäkään sauhuttelu. Jos olet pystynyt olemaan noin kauan polttamatta, sinä pystyt olemaan viimisetkin kuukaudet!!! Ymmärään stressin ja riippuvuuden hyvin, mutta ajattele nyt hyvä ihminen sitä pikku kaveria mahassasi. Se ei saa päättää mistään itseään koskevista asioista, vaan on aivan täysin sinun armoilla. Mieti ajatusta, että kun vaavi syntyy, hänelle äidin tuoksu ja läheisyys ovat yhtä suuri kuin tupakan haju... Eikö ole kamalan kuuloista jo sanottuna?

        Tsemmpiä - ÄLÄ ALOITA UUDESTAAN!


    • Piupi

      Jos olet puoli vuotta ollu ilman niin kannattaa miettiä aloittaako,se on aina vaikeampi lopettaa uusetaan..Vauvan kannalta kyllä parempi välillä nikotiinihuuruissa pössyttelevä äippä kuin stressaava sellainen..=)
      Polta silloin kun todella on tarvetta!

    • meena

      Älä aloita uudestaas olet ollut jo puolivuotta polttamatta todella hienoa, siitä voi olla ylpeä!! Keksi joku muu keino sen tupakan tilalle esim. kun oikein vituttaa niin tee pieni kävelylenkki pihalla =D minä itse olen kans lopettanut tupakoinnin kun tulin raskaaksi ja joskus oikein ottaa päähän niin alkaa haluttaan tupakkaa niin lähen tekeen pikkulenkin ja siellä itsekseen mumisen ja saatan itkeskelläkin ja sitten kun vähän helpottaa niin meen vasta takas kotiin ja tupakkaa ei enään haluta!! Lopujen lopuksi itselle tulisi vaan tympeempi mieli jos siihen tupakkaa sortus, ei se tupakka kuitenkaan niitä ongelmia pois vie eikä sitä stressiäkään kuin ehkä pariksi minutiksi!!
      Joten sanon sinulle että jos vain pysty (kyllä sä pystyt :)) niin älä aloita uudestaan!!! kiität vielä itseesi ette aloittanut, lupaan sen :)

    • lekuri

      Enne kuin poltat sen tupakin, niin muista että tupakointi häiritsee istukan verenkiertoa, altistaa lapsen kasvun hidastumiselle ja muille raskauskomplikaatioille. Toki stressikin on pahasta, mutta kyllä mieluummin valitsisin sen stressin kuin tupakan.

    • ash hole

      Vain kusipää tupakoi raskauden aikana.

      Hoitona 25 sm letku, jolla voi laskea kusta päästä.

      Järki käteen.

      Apua saa apteekista Nicoreten muodosssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe