AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Suomalaisia novellisteja

Suomalaisia novellisteja

14 Vastausta 1 786 Lukukertaa
Suositelkaa joitain lukemisen arvoisia suomalaisia novellisteja. Mistää entisaikojen Suomesta en halua lukea, eli jotain muuta kuin "Päätaloa" tyyliltään.

fanitan

Westö, Skiftesvik, Liksom. Aluksi.

Sitten

Joenpolvi.Lukea kannattaa Tuurin: Maailman kivisin paikka.

Haanpää

on suomalaisista novellisteista ylittämätön. Itse aloitin novellikokoelmalla "Jutut".

Tähän aikaan vuodesta...

muistuu mieleen Päntän äijjän vajoaminen.

Salamaa

Lue ja tutki Hannu Salamaa. Häneltä löytyy hyviä ja jopa mestarillisia novelleja. Etsi kirja: Novellit, ja nauti.

Samaa mieltä...

Esim. H. Salaman kokoelma "Tienviitta ja muita novelleja" on voimallista, järeän sarjan lyhytproosaa.

Hanski

Salamaa lisää: novellikokoelma Kolme sukupolvea

Hyviä vanhempia

Maria Jotuni on lyhyen novellin mestari, kestävät aikaa. Samoin Teuvo Pakkala toimii yhä ja Juhani Aho tietyin varauksin (jos pitää luontokuvauksista).

Hieman uudemmista Haanpäätä jo suositeltiin ja nykykirjailijoista Salamaa, yhdyn suosituksiin. Leena Krohn on ehdottoman kestävä omassa lajissaan.

Novelleja

Markku Turunen, Raija Siekkinen..

Juha Seppälä

Olen pitänyt Juha Seppälän kielestä ja nykyajassa tapahtuvista tapahtumista, niiden sommittelusta.

Ne jotka tykkää, tykköää Antti Tuurista tosi paljon. Itse olen yrittänyt opetella, mutta vielä ei nappaa.
Niin, mutta Timo. K. Mukka kyllä nappaa, toimii.

Seppälästä

Joo, unohdin ihan!! Hyvä tyyppi.
Ja miehen häpeä..alati kiinnostava teema.

naisia

Maarit Verronen, Raija Siekkinen, Ulla Vaarnamo.

Eeva Tikka

Eeva Tikan novellit ovat todella puhuttelevia ja täynnä mielenkiintoisia henkilöitä, paras kokoelma mielestäni on Kuningaskalastaja

Lyhyttä mutta hyvää suomiproosaa

Loistavia suomalaisia novellisteja ovat mm. Raija Siekkinen, Leena Krohn, Maarit Verronen, Rosa Liksom, Tove Jansson, Helmi Kellokumpu ja Sinikka Nopola. Muistatteko vielä bändin nimeltä Noitalinna Huraa! (mm. "Pikkuveli")? Siinä vaikuttanut Sari Peltoniemi on kirjoittanut myös lukemisen väärtejä novelleja.

Jos nyt vielä yksi miesnimikin pitäisi mainita, niin olkoon se Veikko Huovinen. "Lyhyet erikoiset" on sieltä riemastuttavimmasta päästä. Mielestäni paras = pöhköin on "Jutta Grahnin mies".
 /   /  /  / Suomalaisia novellisteja

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta