Paljonko kiljuun tulee prosentteja??

Tietoa.Vailla

Paljonko vesi-hiiva-sokeri kiljuun tulee prosentteja yhdessä viikossa..? Ja entä kahdessa?

Ja saako kiljulla hyvät kännit litralla - kahdellakin?

59

40746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pontikkakännejään, niin

      vastaan, että käyminen on tapahtunut mun kokemuksen mukaan 3 vrk:ssa ja prossia tuli toistakymmentä. Koskaan sitä ei mitattu, mutta itse vetäisin sen mainitsemasi litran melko nopeesti ja sitten nautiskellen. No jo jos sitä voi nautiskeluksi sanoa.
      Makua laitoin ja sain siihen pehmeyttäkin ruisleivänkannikoista. Jotkut maustoivat sitruunalla.
      Muistini mukaan, teimme aika ison satsin. Vähintään 25 litraa, uskoisin, että onnistui paremmin...

      Tästä on kyllä jo 30 vuotta aikaa eikä meidän keskikoulun kemiantunnilla opetettu tämän janojuoman valmistusta. Nykyisinhän kyllä alkoholituotteet ovat sen verran edukkaita, että en usko kenenkään joutuvan turvautumaan kotitekoiseen. No jotain romantiikkaa siihen liittyy ja nuorten miesten salatun, kielletyn hedelmän maku.

      Jos olet vasta-alkaja "kemisti", niin odottelesin sinuna ohjeita kemian ammattilaisilta. Nimittäin vatsan saa takuuvarmasti ruikulille, tuli juomasta kuinka jaloa tahansa. Täytyy myös vasta-alkajaa ainakin muistuttaa, että saattaa ikäänkuin mennä ensin jalkoihin ja sitten vasta päähän. No ilmeisesti porukassa aiottte ja suosittelenkin poikaa kokeilla.

      Aiemmin ainakin 70-luvulla kiljun teko oli lainvastaista, ja se luokiteltiin ns. mäskiksi, josta tiputettiin pontikkaa. Maaseudulla muurahaispesät, sontatunkiot, navetat ja pannuhuoneet tai vastaavat olivat tasaisen lämmön ansiosta oivia käymispaikkoja.

      • L.o.L

        En ole mitannut, mutta Tokmannislta ostan turbohiivaa ja 7 kg sokeria, niin pitäis olla jossain §7 % hujakoilla kum laittaa runsaat 20 litraa vettä. Ja mulla on pitkällisen harjoittelun myötä kehittynyt varsin kestävä viinapää, niin litra jo saa kummasti menojalan vipattamaan, toinen litra jo aika hyvän kännin. Painoa mulla on alle 70kg.

        Sen verran mulla on tapana hifistellä, että vedän blenderiin pari sitruunaa kuorineen ja keitän sokerit vedessä johon laitan sitä sitruunamössöä. Olen joskus lukenut, että sokeri muuttuisi sitruunahapon avulla keitettäessä hedelmäsokeriksi. En tiiä sit meneekö se noin, mutta lopputuotteen makuun se ainakin auttaa kiitettävästi, eikä ole kallis makuaine.

        Vatsa mulla ei omasta kiljusta ole koskaan mennyt sekaisin. Tietysti jos päivätolkulla juo eikä syö, niin ripuliksihan se silloin menee, mutta kun muistan syödä, niin ei mitään ongelmia.

        Joku tuolla kertoi, että kaupan juomat on niin halpoja ettei kiljua kannata tehdä, mutta jos juon kevyesti toista viikkoa (enemmänkin ellei kaverit tule lokittamaan) n. kympin sijoituksella, niin onhan se aikalailla halvempaa kuin alkon sotkuja käyttäen. Halvimmilla alkon sotkuillakin menee yhtä kauan kännissäoloon reilusti kymmenkertainen määrä fyffeä.

        Joku nelisen päivää ton sotkun valmistuminen vie aikaa, tosin usein aloitan jo keskenkäyneellä (eikä silloinkaan ole vatsa mennyt kertaakaan sekaisin)


    • kaupasta

      superturboerikoishiivaa, jolle luvataan
      suunnilleen 20 % 24 h:ssa. En itse
      ole kokeillut, mutta viinitarvikekauppoja
      on ympäri maata, joissa on toinen toistaan
      suorituskykyisempiä hiivoja.
      Kännin saat, en tosin tiedä, kuinka
      hyvälaatuisen.

      • panos112

        hymy korvissa älkää mollatko kuningas juomaa sehän on täydellistä limua .velatkin muuttuu saataviksi. t kaitsu ja jarjo


      • Anonyymi

        Mitäs jos laitoin noin 1,5l vettä 600g sokeria ja 11g perjantai kuiva hiivaa?
        Kuinka vahvaa siitä tulee ja kuinka nopeasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos laitoin noin 1,5l vettä 600g sokeria ja 11g perjantai kuiva hiivaa?
        Kuinka vahvaa siitä tulee ja kuinka nopeasti?

        23,85% käymisaikaa en osaa sanoa


    • enimmillään

      Se vähän riippuu miten teet mutta se 20% alkaa olla aika maksimi mitä käymisellä voi saada aikaan. Niin ja mahansa sillä omatekosella kiljulla ainakin saa sekaisin.
      Nykyään viinat ei maksa paljon joten kannattaa alkosta ostaa. Jos ikä ei riitä niin sitten kannattaa ne ryyppäjäiset unohtaa.

      • Kationi

        Käymisellä kuitenkin jää alle 15 tilavuusprosentin. Eikä sen yli kyllä pitäis päästä. Tislaaminen sitten toinen juttu


      • näin on
        Kationi kirjoitti:

        Käymisellä kuitenkin jää alle 15 tilavuusprosentin. Eikä sen yli kyllä pitäis päästä. Tislaaminen sitten toinen juttu

        Se käymisen maksimiprossahan perustuu siihen että se hiiva kuolee alkoholiprosentin noustessa liian suureksi ja näinollen käyminen loppuu.
        Jollain pullahiivalla ehkä loppuu siihen viiteentoista mutta on sellasiakin hiivoja joilla pääsee 20% paremmalle puolelle, ei paljoa, mutta kuitenkin.


      • että onko
        Kationi kirjoitti:

        Käymisellä kuitenkin jää alle 15 tilavuusprosentin. Eikä sen yli kyllä pitäis päästä. Tislaaminen sitten toinen juttu

        Teillä kenelläkään kokemuksia?

        Nimittäin kotikyläni eräät vanhapoikaveljekset tekivät sisarensa Pulsaattori -pesukoneella jonkinlaista pikakiljua. Itselläni ei ole kokemusta, mutta väittivät muutamassa tunnissa saaneen kelpo käymistuotteen ja ihan juomakelpoiseksi.

        Kouluvuosina valmistimme tuolla pullahiivalla kiljua ja muistini mukaan käyminen loppui jo kolmessa vuorokaudessa. Joskus hätääntyneet aloittivat pidemmän viikonlopun jo perjantaina "keskenkäyneellä", josta lienee nuo vatsavaivat peräisin.


      • Tietoa.Vailla
        että onko kirjoitti:

        Teillä kenelläkään kokemuksia?

        Nimittäin kotikyläni eräät vanhapoikaveljekset tekivät sisarensa Pulsaattori -pesukoneella jonkinlaista pikakiljua. Itselläni ei ole kokemusta, mutta väittivät muutamassa tunnissa saaneen kelpo käymistuotteen ja ihan juomakelpoiseksi.

        Kouluvuosina valmistimme tuolla pullahiivalla kiljua ja muistini mukaan käyminen loppui jo kolmessa vuorokaudessa. Joskus hätääntyneet aloittivat pidemmän viikonlopun jo perjantaina "keskenkäyneellä", josta lienee nuo vatsavaivat peräisin.

        "Nimittäin kotikyläni eräät vanhapoikaveljekset tekivät sisarensa Pulsaattori -pesukoneella jonkinlaista pikakiljua. Itselläni ei ole kokemusta, mutta väittivät muutamassa tunnissa saaneen kelpo käymistuotteen ja ihan juomakelpoiseksi."


        Heheh, toi oli khyl paha..

        Joo niitä kokemuksia kiljusta kaivattais... :)


      • Ammattilainen
        näin on kirjoitti:

        Se käymisen maksimiprossahan perustuu siihen että se hiiva kuolee alkoholiprosentin noustessa liian suureksi ja näinollen käyminen loppuu.
        Jollain pullahiivalla ehkä loppuu siihen viiteentoista mutta on sellasiakin hiivoja joilla pääsee 20% paremmalle puolelle, ei paljoa, mutta kuitenkin.

        Hiiva ei kuole viinaan vaan sokeriin. Prosentteja saa lisää jos sokeria lisää varovasti käymisen edistyessä.

        Tunnettujen pontikkapitäjien kaupoista saa turbohiivaa joka kestää älyttömän sokeripitoisuuden ja käy valtavalla voimalla. Kahdessa, kolmessa päivässä saa yli 20 tilavuusprosenttistä "kotiviiniä".


      • ootko varma
        Ammattilainen kirjoitti:

        Hiiva ei kuole viinaan vaan sokeriin. Prosentteja saa lisää jos sokeria lisää varovasti käymisen edistyessä.

        Tunnettujen pontikkapitäjien kaupoista saa turbohiivaa joka kestää älyttömän sokeripitoisuuden ja käy valtavalla voimalla. Kahdessa, kolmessa päivässä saa yli 20 tilavuusprosenttistä "kotiviiniä".

        Siis alkoholikäymisessähän sokeri hajoaa hiilidioksidiksi ja etanoliksi, eli käymisen aikana sokerin määrä vähenee ja etanolin (alkoholin) määrä kasvaa.
        Miksi se käyminen loppuu sokerin vähetessä? Jos näin olisi, voisi olettaa että käyttämällä saisi vaikka kuinka ätäkkää tavaraa kun lisää vaan sitä sokera pikkuhiljaa, ja näinhän ei todellisuudessa ole.


      • Ammattilainen
        ootko varma kirjoitti:

        Siis alkoholikäymisessähän sokeri hajoaa hiilidioksidiksi ja etanoliksi, eli käymisen aikana sokerin määrä vähenee ja etanolin (alkoholin) määrä kasvaa.
        Miksi se käyminen loppuu sokerin vähetessä? Jos näin olisi, voisi olettaa että käyttämällä saisi vaikka kuinka ätäkkää tavaraa kun lisää vaan sitä sokera pikkuhiljaa, ja näinhän ei todellisuudessa ole.

        >Miksi se käyminen loppuu sokerin vähetessä<
        Koska hiivan ravinto, sokeri, loppuu.

        Kyllä se hiiva lopulta kuolee viinamyrkytykseen mutta hiiva kestää enemmän viinaa kuin sitä sokerimäärää joka tarvitaan ko. viinan tuottamiseen.


      • miten on?
        Ammattilainen kirjoitti:

        >Miksi se käyminen loppuu sokerin vähetessä<
        Koska hiivan ravinto, sokeri, loppuu.

        Kyllä se hiiva lopulta kuolee viinamyrkytykseen mutta hiiva kestää enemmän viinaa kuin sitä sokerimäärää joka tarvitaan ko. viinan tuottamiseen.

        Siis onko se sokeri nyt myrkkyä vai ravintoa sille hiivalle? Ja onko tuo sokerimäärän haitallisuus hiivalle ihan fakta juttu vai mutu-tuntumaa?


      • Ammattilainen
        miten on? kirjoitti:

        Siis onko se sokeri nyt myrkkyä vai ravintoa sille hiivalle? Ja onko tuo sokerimäärän haitallisuus hiivalle ihan fakta juttu vai mutu-tuntumaa?

        Tiettyyn konsentraatioon asti sokeri on hiivalle ravintoa mutta muuttuu "myrkylliseksi" liian korkeassa konsentraatiossa. Liian väkevä sokeriliuos kuivattaa hiivasolun kuoliaaksi. Saman tekee liian korkea alkoholipitoisuus.

        Vielä kerran: hiiva kestää suurempaa alkoholipitoisuutta kuin sitä sokeripitoisuutta jonka se tarvitsee itselleen myrkyllisen alkoholimäärän tuottamiseen.

        Tämän johdosta käymisen alkoholipitoisuutta voidaan hieman suurentaa käymisen lopulla sokeria varovasti käymiseen lisäämällä.

        Tämä tieto oli ainakin 70-luvun orgaanisen kemian oppikirjoissa sitä opiskellessani. Varmasti sama tieto löytyy joistain vieläkin.


      • kiljuntekijä
        Ammattilainen kirjoitti:

        Tiettyyn konsentraatioon asti sokeri on hiivalle ravintoa mutta muuttuu "myrkylliseksi" liian korkeassa konsentraatiossa. Liian väkevä sokeriliuos kuivattaa hiivasolun kuoliaaksi. Saman tekee liian korkea alkoholipitoisuus.

        Vielä kerran: hiiva kestää suurempaa alkoholipitoisuutta kuin sitä sokeripitoisuutta jonka se tarvitsee itselleen myrkyllisen alkoholimäärän tuottamiseen.

        Tämän johdosta käymisen alkoholipitoisuutta voidaan hieman suurentaa käymisen lopulla sokeria varovasti käymiseen lisäämällä.

        Tämä tieto oli ainakin 70-luvun orgaanisen kemian oppikirjoissa sitä opiskellessani. Varmasti sama tieto löytyy joistain vieläkin.

        joo et kaverin kans ruvettii valmistaa ohjeitten mukaisesti 10 litralle kiljua, ohje sanoo että viikon kuluttua siitä tulis 12%:sta.. ootettiin viikko.. sitten huomattiin että ei tässä ole ku 4 litraa, onko se alkoholipitosuus noussu siit 12:sta tuplaan tai jotai?


      • prosenttionhumala
        kiljuntekijä kirjoitti:

        joo et kaverin kans ruvettii valmistaa ohjeitten mukaisesti 10 litralle kiljua, ohje sanoo että viikon kuluttua siitä tulis 12%:sta.. ootettiin viikko.. sitten huomattiin että ei tässä ole ku 4 litraa, onko se alkoholipitosuus noussu siit 12:sta tuplaan tai jotai?

        sieltä on varmaan vettä haihtunu pois eli prosentti suureni huomattavasti


      • Slamer
        kiljuntekijä kirjoitti:

        joo et kaverin kans ruvettii valmistaa ohjeitten mukaisesti 10 litralle kiljua, ohje sanoo että viikon kuluttua siitä tulis 12%:sta.. ootettiin viikko.. sitten huomattiin että ei tässä ole ku 4 litraa, onko se alkoholipitosuus noussu siit 12:sta tuplaan tai jotai?

        Kaveris joi sitä salaa.


    • -M-

      Ei kaupasta ostetulla pullahiivalla saa 16 alkoholiprosentin juomia kokoon ilman tislaamista. Ja missä ikinä kiljujasi käytät niin muista päästää ilmat pari kertaa päivässä ulos, ellei ilmalukkoa astiastasi löydy, sillä tuota hiilidioksidiahan sinne syntyy sivutuotteena.

    • tulee

      kotikäymisellä aivan riittävästi, kun mahan juot
      täyteen olet sammumispisteessä, litra-kaksi riittää kyllä harrastelijalle, siis huomattavasti
      tehokkaanpaa kuin olut (siis oikea olut, ei mikään
      keskikalja) ja turha sitä kiljua on tislata, ponu
      on pahan makuista ja vaatii lantrinkia ja voi olla
      myrkyllisempää kuin kunnon käymistuote.
      vieroitusoireita kyllä tulee ainakin yhtä rankasti
      kuin muistakin alkoholijuomista.

    • Boy-14

      ketään, paljonko tarvii 14 vuotiaan juoda kiljua, että saa hyvät kännit? Olen n. 40kg painava ja 165cm pitkä?

      • Ammattilainen

        Nuuhkaisu pullosta kyllä riittää sinulle...


      • -tu

        kokeilemalla selviää ... veikkaan että
        0.5l 16% kiljusta riittäs

        Vitun heiverö saatana


      • Cheeku-97
        -tu kirjoitti:

        kokeilemalla selviää ... veikkaan että
        0.5l 16% kiljusta riittäs

        Vitun heiverö saatana

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?


      • selvinpäin kjh
        Cheeku-97 kirjoitti:

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?

        itse olen päälle nelikymppinen ukko ja känni vieläkin ottamatta. En ole mikää uskonnollinen hihhuli, en vain ole vielä keksinyt niin hyvää syytä, että alkaisin juopottelemaan.


      • Boy-15

        juomalla o.6 litraa 13% juomaa pääset 2 promillen känniin.


      • ei tartte
        Cheeku-97 kirjoitti:

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?

        trollin ei tarvitse ottaa yhtään :) riittää kun syöt hiivan sellasenaan ja kaadat sokeriä päälle ja lopuksi purskuttelet lämpäsellä vedellä :)


      • slamer

        Osta ES


      • Ohman4

        Näin A.Kiven päivänä:

        Tuoppi olutta ja kaksi korttelia viinaa lippariksi on kohtuullinen mitta ja määrä väsyneen miehen kurkkuun ja päähän.


      • Cheeku-97 kirjoitti:

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?

        Vinnivoide hiivalla lähtisin...


      • Anonyymi

        Noin litra tai 1.5 itelle riitti 20% kiljua kun olin 14
        Ja vanhentunut rikos .


      • Anonyymi
        Cheeku-97 kirjoitti:

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?

        No paljo miulle synnyn viikonpäästä


      • Anonyymi
        selvinpäin kjh kirjoitti:

        itse olen päälle nelikymppinen ukko ja känni vieläkin ottamatta. En ole mikää uskonnollinen hihhuli, en vain ole vielä keksinyt niin hyvää syytä, että alkaisin juopottelemaan.

        Voisi sitä jo opetella. Saa perspektiiviä suhteuttaa asioita. Ja uskonnolliset asiat nousee pintaan. Alkaa taistelu vihtahousun kanssa mäenlaskussa. Sen taiston jos meinaa voittaa. Niin saa hommia tehdä tosissaan.


      • Anonyymi
        Cheeku-97 kirjoitti:

        Paljoha mun tarvii juoda? Oon 12 ja 31 kiloo. Mullei oo vielä murrosikä alkanu?

        Tempase sellainen pari, kolme litraa niin alat päästä tunnelmaan..


    • Ciljune

      Pitääkös paikkansa että jollei kiljua juo/tislaa/mitälie ajoissa niin alkoholi hapettuu ja muuttuu takaisin vedeksi?

      • nimim...

        Alkoholin hapettuessa syntyy etikkaa, mikä kiljun alkoholille varmaan tapahtuu, jos sitä seisottaa tarpeeksi kauan tai jos sinne pääsee ilmaa.


      • slamer

        Se muuttuu metanoliksi ja hajoaa siitä etikaksi.


      • cooh
        slamer kirjoitti:

        Se muuttuu metanoliksi ja hajoaa siitä etikaksi.

        Niin varmaan. Saattaa muuttua myös amfetamiiniksi ja hammaskeijuksi jos kukaan ei katso.
        Etikaksi lopulta kuitenkin.


      • Paljontehny

        Ei se vedeksi, mutta stanan laihaksi liemeksi, suljetussa astiassa säilyy pidempään, muttei ikuisuuksia, suosin juomaan pikimmiten pois, enneku vie potkun pöntöstä


    • The_iglu

      tavallinen pullahiiva kuolee 14% jos haluut vahvempaa niin pistä pakkaseen sun kilju. sit astiaan. siitä jollain jää hileeks. sitten suodattimen läpi pulloon ja eiku nauttimaan. Jäädytys perustuu alkoholin korkeampaan jäätymis pisteeseen ja eli alkoholi sulaa vettä nopeemmin ja tällöin % syntyy enemmän

    • 0_0_0

      Lopullisen alkoholipitoisuuden voi laskea kun tiedetään sokerimäärä. Muistaakseni hiiva sietää max. 20% sokeripitoisuutta. Alkoholinsieto on 15-20% hiivakannasta riippuen. Areometrilla voi määrittää liuoksen sokeri- ja alkoholipitoisuuden.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Areometri

    • eijuoppo1993

      joo 3 vuorokautta käymistä riittää.tosin on todella paskan makuista,mutta tulee "hetkellinen" hyvä olo.:D

    • XOmgpgp

      Kilju pitäisi tislata ja käyttää erilaisia kemiallisia aineita.
      Lue esim. eng-wikistä viinin teko niin saat kokonaiskuvan

    • Nim_kokemusta_omaava

      Pullottamalla kilju muovipulloon ja pakastamalla voi kiljua voimistaa tislaamatta. Juoman vesi jäätyy hileeksi pakastimessa mutta alkoholi ei. Kaada hileestä jäätymätön neste uuteen astiaan, loppu on hyvää vierasvarakijljua jota saa nykylain mukaan tehdä (2018).

    • PirunLiemi

      Kilju on perseestä! >P Pahaa kuin mikä eikä se noudata semmosta alkon tuotteiden kaavaa missä tulee lopulta väsymys ja ymmärtää lopettaa. Itsellä kiljua on juodessa vain mennyt kunnes joskus neljän aikaan aamulla kun sydän hakkaa hulluna tajuaa viimeisellä aivosolullaan että pitäis jo lopettaa... Ainoat sammumiskokemukseni, semmoset että retkottaa jossain keittiön kynnyksellä, olen saanut kiljusta. Lisäksi kilju ei ainakaan itsellä okseta samalla kuin oikea viina kun on vetänyt liikaa, eli sekään ei pelasta.

    • Hujihl

      Ketju on aloitettu 15-vuotta sitten, eli aloittaja on ehkä jo kuollut liialliseen kiljun nauttimiseen. Mutta ei siihen kyllä 15-prossaa enempää voi tulla.......
      Toisin kuin 15-vuotta sitten, niin kiljun tekeminen on nykyään laillista. Joten kaikki täysi-ikäiset kokeilemaan. Kiljusta voi kuulemma saada ihan vesikirkasta, en usko......ei ainakaan kotioloissa.

      • Anonyymi

        Kyllä saa. Käymisen pysäyttäjä 3vrk jälkeen -> 24h annetaan vaikuttaa ja kirkastusaineet sekaan -> 24h odottamista ja on kirkasta ku hanavesi.


      • Anonyymi

        Ja powerhiivalla vahvuudeksi tulee 17-19% riippuen vähän kaikesta.


      • Anonyymi

        Itellä tuli vähän valkoviinin väristä


    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Eilen 24.6.2019 laitoin klo 12.40 kannen kiinni 30litran käymisastiassa. Täysi käyminen eli taukoamaton pörinä alkoi noin 14.00 nyt tänään pitää jo reipasta taukoa välillä (ei enää yhtenäistä). Ja tässä ohjeeni jolla tein. Uskon ja vahvasti näyttää sille että pääsen jo huomenna pullotus hommiin (lappoletkun) kera.

      26l vettä
      6kg sokeria
      mestarin 24h hiiva

      itse ohje KAADA käymiastian pohjalle kuumaa vettä lisää sokeria kokoajan sekoitellen kunnes sokeri liuonnut (NOPEUTTAA) käymistä verrattuna että kippaa 6kiloa pohjalle ilman sekoitusta. Lisää haaleaa vettä kunnes noin käden lämpöistä. Lisää pintaan hiiva (mutta älä sekoita) kyseinen mestarin 24h hiiva kyllä löytää tuota pikaa sokeriliemen ja alkaa n2h sisällä (JUMALATON KÄYMINEN TAUKOAMATTA) JOKA kestää sen 22-25h jonka jälkeen tahti hidastuu.
      Maustakaa jos haluatte mutta älkää käymis vaiheessa. Huomannut ainakin mestarin 24h hiivasta että paras käyttää ihan vesikiljuna alkuun.

      nyt klo 15.27 porinan ääni hiljentynyt eilisestä ja aamu yöllisestä metelistä.
      seuraan tilannetta mutta uskon että saa olla 26.6 aamuun.

      Ja ettei muksut huutele ni tekijänä täällä 30 vuotias yli 15v kokemuksella kiljua/pontikkaa tehnyt mies by the way nautinnollisia hetkiä.

    • Anonyymi

      Pakko oli palata tilanne päivittämään nyt näin 17.40 alkaa olla enää 2-3 pulpatusta / min.
      Stydiä ja sanojensa mittasta tuo mestarin 24h (käyttää 6kg sokeria) vuorokauteen ihanne olosuhteissa. Huomenna vois päivitellä makua jos selviän.
      Ja ylempään kyseessä oli ihan testi koska talvella kävi 48h melko täysiä ni kesällä ei läheskään. Mut adjoo goodbye...

    • Anonyymi

      Ja damn eiku yöksi laskeutumaan parvekkeelle ja aamulla pullotus. Koe maistoin yhden lasin ja kyllähän se vahvaa on.

    • Anonyymi

      Turbohiivoja käytettäessä huomatkaa kiljun lämpeneminen n. vuorokausi käymisen alkamisesta. Jos käymisastian saa jäähdytettyä sinne 25 lämpöasteen tienoille, niin käyminen jatkuu kunnes prosentit ovat lähellä kahtakymmentä. Muuten käyminen pysähtyy kiljun lämpötilan noustessa yli 34 lämpöasteen.

    • Anonyymi

      älkää tehkö kiljua heräsin juuri alasti sänystä koko sänky ja listat ovat täynnä ripulia

      • Anonyymi

        Tais käydä vähän hassusti xDD


    • Anonyymi

      Oon 14v koulupoika ja painoa 122kg. Tuleeko tollasesta kotiviinist meikä huppeliin?

      • Anonyymi

        Et tule, tuut "puppeliin", eli vedessä on klooria joka käymisreaktiossa muodostuu homostelu kaasuksi. Siksi kilju esim. pierettää. Eli pistää kakkosen päriseen (Jos tiedät, mitä tarkoitan olet hoo moilas miehiä). Homo kaasun saa ainoastaan kunnon ravistelulla taikka vasaralla vittuun (Jos tiedät mitä tarkoitan olet pelastettavissa).

        ToTTa


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe